Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul
    Sendt: 21 Nov 2012 kl. 16:30

Hej til alle jer der ved noget om multihjul og kun de hjul der ligger i den let klasse!

 
Jeg har været lystfisker i mange år...Men aldrig, har jeg ejet eller prøvet et multihjul!
Nu har jeg så fået, en voldsom trang  LOL til at eje et i den let klasse + en triggerstang der passer til, hvis det er nødvendigt ( altså det med triggerstangen ) jeg har to spinnestænger i den meget letteklasse en 6 + en 8 fods, men har fået oplyst at de første øjer måske er for høje, til at et multihjul kan bruges på dem ??
 
Så hvad skal jeg gå efter, af hjul der passer til det meget lette spinnefiskeri og en triggerstang" hvis det er et must"
 
1. Det skal bruges til kysten/ limfjorden
2. Kan det bruges til bombardafiskeri
3. Hvad mærke.... Og her tænker jeg mest på ( Shimano-Abu-Penn) altså de kendte,  men er åben for alle forslag!
4 Hvad slags line, flet eller nylon 
 
 Leif P 


Redigeret af leif P - 21 Nov 2012 kl. 16:41
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 17:55
Goddag Leif P.
 
Den helt rigtige stang er til salg her på sitet, en ABU i 9 fod med trigger.  Jeg ejer ikke sådan én, men har prøvet den.  Helt OK. Og så til 200,-kr.......
 
Inden du køber hjul, bør du afklare dig mht. hvilken hånd du ønsker at spinne ind med.  Hvis du i dine mange år som lystfisker har vænnet dig til at holde stangen i højre hånd, er det svært og akavet at skulle skifte - det KAN dog lade sig gøre. F.eks. foretrækker jeg selv at spinne ind med højre, når der begynder at gå frost i pølserne. På dén måde er det nemmere at holde højre hånd funktionsdygtig (den højre tommel benyttes til at styre spolen med under kastet).
 
Valg af hjul: Afhænger af dit budget.  Hvis jeg var i dine sko og skulle vælge et hjul med en dansk importør, ville jeg vælge enten et Shimano Curado (centrifugal- og spoleakselbremse) eller et Ambassadeur Revo STX (magnetbremse + centrifugalbremse + spoleakselbremse). De er begge lavprofilhjul - en ergonomisk fordel og vist ikke nogen tekniske/mekaniske ulemper?  Jeg kender ikke så meget til Normarks (Shimano) serviceniveau, men Pure Fishings (ABU Garcia) har jeg været ovenud tilfreds med i mange år.
 
Søg iøvrigt her på forum på Peter Larsen, Ole Christensen og Martin Honoré og Kristian Ørsted Pedersen.  De er - for nu at sige det på jysk - ikke helt skæve.
 
Held & lykke med jagten og velkommen i klubben.
 
mvh jr
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 18:06
Lige en supplerende oplysning om de herrer i mit tidligere indlæg:
 
De kaster vist ikke så godt, men de véd en hulens masse om multihjul.
 
mvh jr
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 19:06
Hej Ove
 
Er også lige gået igang og det har været en super oplevelse! Jeg købte et billigt ABU Blue Max og var så heldig at jeg havede stangen en Hardy Fibalite og en Favorite og det fungere super! Jeg er dog allerede på jagt efter et bedre hjul og har også kig på de to der bliver forslået af Jørgen! Jeg købte det billige for at tjecke om det var noget for mig!
Den helt store gevinst er for mig at det er meget mere behagligt at fiske da  du udnytter indspinnings kraften meget bedre og det giver en bedre kontakt til blinket og jeg slapper mere af i ryg skuldre( måske det er individuelt fisker med venstrehånds indspinning)
VH
Henrik 
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 20:14
Serviceoplysning: søg på indlæg af Jørgen Riddersholm. Så vil du finde velskrevne, venlige, kapable og yderst informative indlæg om multihjul. Hvor godt han selv kaster med dem, ved jeg ikke. Men både Martin og Ole, som Jørgen også nævner, kaster glimrende ;-)

Mvh
Kristian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 20:45
Citat: zziplex

Serviceoplysning: søg på indlæg af Jørgen Riddersholm. Så vil du finde velskrevne, venlige, kapable og yderst informative indlæg om multihjul. Hvor godt han selv kaster med dem, ved jeg ikke. Men både Martin og Ole, som Jørgen også nævner, kaster glimrende ;-)

Mvh
Kristian
 
Jeg mener nu heller ikke at jeg behøver at skamme mig over mine kastelængder. Jeg fiskede i sommer ved en Svensk elv i 14 dage, og kom ca. lige så langt ud som de der brugte fastspolehjul. Men nogle Svenskere som brugte Amb. 6000 hjul kom noget længere ud, dem kunne jeg simpelt hen ikke hamle op med.
 
Nå, men kastelængde er ikke alt. En af mine foretrukne kystagn er Toby i 7 gram. Kaster dårligt, men jeg har fanget utallige fisk på den.
 
Jeg har i øvrigt oplevet at et nyt multihjul giver skuffende korte kast i starten, men som tiden går bliver kastene længere og længere. Enten fordi hjulet skal slides til, eller fordi jeg skal vænne mig til hjulet. Det gælder bl.a. mit Calais DC. Så hold ud, det kommer.
 
Men nu er det godt at høre at der kommer flere med i klubben, velkommen til!
 
Mvh. Peter
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 20:59
Takker for god info. omkring multirullerne af Riddersholm... Og serviceoplysning af   zziplex  Cool vil straks søge efter relevante indlæg af samme pers Smile
 
Hsj..Lige præcis det jeg havde håbet på, det med en mulig aflastning af ryg og skuldre, tror også det er venstrehånd jeg vil bruge til at spinne ind med!
 
Hej Leif P 
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 21:26
Hej Ove

Der er så mange gode hjul på markedet at det kan være svært at vælge.
Og noget af det afgørende er kaste vægten på de agn du anvender.
Hvis vi antager at det er agn fra 5 til 15 gram så er de hjul som nævnes tidligere fine valg. Tjek evt. Også de andre nye modeller fra ABU. Har du mod på at kikke uden for landets grænser har Daiwa en hel stribe fantastiske hjul til det lette fiskeri, men desværre ingen dansk importør.

Vedr. Stangen Så ville jeg gå efter en stang på 6' til 8' til kystspind, det er bare sjovt at stå med de korte stænger.
Alternativt kan man gå i den modsatte grøft og tage en 10' til 12' stang med kastevægt op til 20 gram.
Med den kan du blandt andet kaste med bombarda.

Til enhånds stangen foretrækker jeg at der er trigger, men når det er tohånds er det uden betydning syntes jeg.

Men når du nu får købt dit hjul så tag dig tid til at lære!
Brug nogle eftermiddage på græsplænen og træn gerne tit.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 21:27
PS: hvor omkring Limfjorden fisker du?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 21:45
Dejligt at se, at d'herrer bed på.  Vi må jo hjælpes ad, så de nye kommer godt i gang.
 
mvh jr (som kaster ca. 140 m. kortere end Kristian).
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 10:34
Hej Martin H.
Det er lige præcis den størrelse på stangn og vægt på agen, jeg havde i tankerne
Jeg fisker i den vestlige del af Limfjorden
En tak til jer alle, der er kommet med lidt input omk. multihjul Big smile
 
Vil nu gå på jagt efter en passende udrustning i den let klasse
 
( dog lige et hurtigt ? mere.. Flet/nylon hvad er bedst på en multirulle )
 
 
Mvh Leif P
 
 
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 10:54
Mange meninger. Min er, at nylon er ubetinget bedst. Særligt for en begynder. Mit bedste råd er, at vælge en line, der ikke er den stærkeste målt på kg/diameter, men en kvalitetsline i midten af feltet fra en af de store producenter. For eksempel Suffix eller Berkley...

Mvh
Kristian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 11:29
Nylon line giver længere kast i forhold til fletline, og er lettere at håndtere. Men i nogle situationer vælger jeg alligevel fletline, enten for at have bedre føling med hvad der sker i den anden ende af linen, eller for at komme hurtigt ned i stærk strøm.
 
Specielt med fletline er det meget vigtigt at undgå løs line på spolen. Ellers kan linen grave sig ned og låse midt i et kast, enten knækker den så eller også giver det en fuglerede. Men med lidt rutine fungerer det fint.
 
Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:31
Hej Ove
 
Jeg kommer jævnligt til Mors da vi har et sommerhus deroppe, så vi kunne måske mødes deroppe engang til lidt kaste træning.
Vedr. line valg er jeg selv klart mest til nylon til mine spindehjul, men det sker da jeg bruger fetline.
Nylon er billigere og lettere at lære at kaste med efter min mening.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 13:21
Okay..Monofil bliver så mit valg
 
Takker for det generøse tilbud Martin...Men mon ikke jeg finder ud af det (0:
Kan være vi ses ved vandet, hvis jeg er på de kanter i mit fiskeri.
 
Mvh Leif P
 
Mors er dejlig ø med fine fiskepladser!!
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 13:45
Hejsa - lav evt. en slagline af stærk monofil nylon 3,5 - 5 meter!
 
Nylon er "blidere" ved øjerne (særligt topøjet), og ved bund/tang m.m.hug er det jo bedst at miste "fronten" end hele apperaturet - not Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 17:16
Har så lige købt et Shimano Citica 201D til en af pris 799,- Nedsat fra 1499-, så mon ikke det er en ok pris  Geek
 
Har også et godt øje til en Triggerstang af mærket.. ABU Vendetta 8 fod 10-30 gr..Til en pris af 5-600 kr
Er vel en ok stang..Abu er jo et godt og velkendt ( brand)
 
Kim-..Har tænkt på det med en slag line, så ja det vil jeg bruge !
 
Leif P
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 19:26
Undskyld jeg blander mig med et spørgsmål! Hvis man nu mister en del af sin nylonline ved feks. bundhug eller et overløb kan man så knytte den mistet mængde line på igen eller vil knuden skabe problemer ved kast??
VH
Henrik
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 22:04
Jeg ville ikke gøre det.
Som udgangspunkt kan man miste temmeligt meget Line på et multihjul uden at det påvirker ens praktiske fiskeri.
Multihjulet er mindre påvirket af den mindre Line mængde, og man kan delvist kompensere ved at løsne sin kastebremse lidt hvis man mister meget Line.
Jeg har prøvet at klippe omkring 100 meter af et hjul og fisket videre uden de store problemer.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 23:26
Henrik.
 
Må tilslutte mig Martin. Én af glæderne ved at kaste med multihjul er det uhindrede lineafløb - uden distraherende mislyde.  Ikke at det betyder noget særligt for kastet, når en knude larmer gennem øjerne, men alligevel......En sjælden gang kan der være problemer med, at linen "fanger sig selv" ved knuden, og det i sig selv kan være distraherende.  En lille smule af glæden og æstetikken mindskes på dén konto, og det er der ingen grund til at udsætte sig for, når der kan købes flere kilometer nylonline for et par hundrede kroner.
 
mvh jr
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 13:20
Hmmm..
Gad vide, om man kan købe så tynde stk. krympeflex (som til loops på flueliner), at man kan bruge det omkring en slagline-knude!. Eller endda omkring en forlængelse af en sprunget line, således at mislyde og sammenfiltren/vedhængning kan undgåes.
 
Og ja - et næsten lydløst kast får nok èn til, at føle sig lidt mere på jagt, og mindre forstyrrende i naturen.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 14:53
Og hvordan vil du krympe det uden at skade nylon linen ;-)
Man kan bruge lidt knot sense hvis det skal være, men det er rent pynt.

Redigeret af mahon - 23 Nov 2012 kl. 14:58
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 16:18
Nu var det så bare en idè, og du har selvfølgelig ret i, at problemet vil være, at opvarmingen vil kunne skade nylonen. Man kunne så starte med, at vikle en isolerende teflontape omkring, men det bliver nok for tykt på den måde. Nå men det er heldigvis noget man kan afprøve uden den store udgift jeg skal alligevel have købt en del flex til mine flueliner.
 
Jeg har forøvrigt heller aldrig prøvet at opvarme fletline, men da den består af kul/kevlar er den nok ret så brændbar.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 17:31
Efter at have givet mit nye multihjul et nærmere eftersyn, dropper jeg så slaglinen, med det lille øje der sidder på lineføren er det nemt at forestille sig et "mega-overløb" hvis knuden tøver bare et split sek. i udkastet (0:
 
Er ellers indtil nu overbevist om at hjulet " æ er så ring enda " virker til at være et godt og  stærkt hjul !
 
Man kan nu godt undre sig lidt over, der kan være line nok på den bette spole!
Hvordan skal man smøre sådan et multihjul ?
 
Leif P
 
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
lars hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars m hansen

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: glamsbjerg
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars m hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 17:46
Der er en vigtig detalje som ikke er nævnt. Hvis linen sprænger, enten ved bundhug eller på anden måde, er det vigtigt, at den resterende line stadigvæk er "synkron" med lineføreren. D.v.s. at lineføreren skal følge samme retning som linen meget præcis. Ellers mister man kastelængde og hvad værre er, det kan koste tabt fisk. Lineføreren i den ene side af hjulet og linen i den anden duer bare ikke.
Der er 2 løsnings muligheder: 1 løsne knivbolten og dreje spolen til det passer ( kan være meget drilsk ) 2: Resten af linen spoles over på et andet hjul og derefter spoles tilbage. 

MVH / Lars
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 18:16
Hej Lars
 
Det er nu ikke så slemt, man kaster bare ud en tre fire gange og så er den klaret.
Lad os nu ikke gøre det værre end det er at fiske med multihjul.
Vi kan sagtens fidne en masse detaljer som rigtig nok giver længere kast i teorien, men for det praktiske fiskeri er problemet meget lille.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 18:59
Citat: lars m hansen

Der er en vigtig detalje som ikke er nævnt. Hvis linen sprænger, enten ved bundhug eller på anden måde, er det vigtigt, at den resterende line stadigvæk er "synkron" med lineføreren. D.v.s. at lineføreren skal følge samme retning som linen meget præcis. Ellers mister man kastelængde og hvad værre er, det kan koste tabt fisk. Lineføreren i den ene side af hjulet og linen i den anden duer bare ikke.
Der er 2 løsnings muligheder: 1 løsne knivbolten og dreje spolen til det passer ( kan være meget drilsk ) 2: Resten af linen spoles over på et andet hjul og derefter spoles tilbage. 

MVH / Lars
Spændvidden på de mindre hjul er jo begrænset, og rent faktisk er lineføreren, på mine mest elskede multiruller, stillestående ved frikobling, og har nu aldrig haft problemer i den retning ! Smile
 
Ps. I stedet for at spole hele linen af og på, var det så ikke nemmere bare, at vikle lidt af spolen til det passer igen ??? Wink
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 20:00
Citat: lars m hansen

Der er en vigtig detalje som ikke er nævnt. Hvis linen sprænger, enten ved bundhug eller på anden måde, er det vigtigt, at den resterende line stadigvæk er "synkron" med lineføreren. D.v.s. at lineføreren skal følge samme retning som linen meget præcis. Ellers mister man kastelængde og hvad værre er, det kan koste tabt fisk. Lineføreren i den ene side af hjulet og linen i den anden duer bare ikke.
Der er 2 løsnings muligheder: 1 løsne knivbolten og dreje spolen til det passer ( kan være meget drilsk ) 2: Resten af linen spoles over på et andet hjul og derefter spoles tilbage. 

MVH / Lars
 
Du glemmer den tredie løsning: i lavprofilhjul og mindre runde, er lineføreren synkroniseret til håndtaget, ikke spolen.
 
Mvh. Peter
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 09:11
Hej
Når nu multi-eksperterne Big smile er samlet her i tråden, tillader jeg mig lige at komme med et tillægs spørgsmål angående liner til kystfiskeri når kastevægten ligger mellem 15 og 25g (bombardafiskeri)
Der tales tit om nylon er bedst til multihjul, men hvis nu jeg vælger at spole noget fletline på mit multihjul er det så en fordel at vælge noget der er stift som f.eks. fireline eller er de mere fleksible fletline bedst og er der en grænse for hvor langt ned i tykkelse man kan gå.
TC
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 10:24
I følge egen erfaring en blød fletline. En stiv fletline vil ha" nemmere ved at rejse sig på spolen med efterfølgende "UHA UHA". Bruger selv Dynacable 0,16 på Calcutta dc 201. På fastspole er det fint med en lidt stiv line som har nemmere ved at frigøre sig fra den tværstillede spole.
Når den bløde fletline er blevet gennemvædet, kan den hæfte sig så meget til spolen, at overløb bliver stærkt reduceret.
Nu kan det være jeg får på hatten, men det kan faktisk lade sig gøre at undlade at stoppe rotationen med tommel ved kastets afslutning, da løslinen kører med rundt i modsat retning for derefter at stoppe og køre modsat og rulle det modsatte line ud indtil "loopen" rammes for derefter at afgive linen på traditionel facon. Det kan du aldrig gøre med stiv fletline. Det er lidt kringlet at beskrive, men jeg håber, du har fanget pointen.   Wink
Mvh. Ivan


Redigeret af IPN - 24 Nov 2012 kl. 12:36
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 11:00

OK Smile

Tak for svaret.
TC
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 11:09
Jeg bruger altid Strikewire eller Powerpro på multihjul. Hold dig langt væk fra Fireline til multi. Den er ikke helt rund og kan skære sig ned i de underliggende lag. Ved det af sur erfaring, da jeg mistede min største ørred fra kysten (6-7kg?) på det Cry
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 11:21
Citat: wennecke

Jeg bruger altid Strikewire eller Powerpro på multihjul. Hold dig langt væk fra Fireline til multi. Den er ikke helt rund og kan skære sig ned i de underliggende lag. Ved det af sur erfaring, da jeg mistede min største ørred fra kysten (6-7kg?) på det Cry
ÆV æv! Disapprove
Hvad med tykkelsen på fletlinen har det noget at sige?
TC
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 18:13
Fedt nok i kører jeres egen lille "disput" på mit indlæg...Det lærere jeg jo også af Big smile
 
Men stadigvæk....Hvordan skal jeg smøre mit multihjul ?? Det skal jo bruges i saltvand...Og derfor mange afskyldninger når fiskeriet er slut !!
 
Leif P
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 19:07
Hej Ove. Hvis du går tilbage til 17-11-2012, ligger der en tråd som hedder: Vedligeholdelse af multihjul. Læs den, og du vil finde svar på dine spørgsmål. God fornøjelse.
Mvh. Ivan. Smile
PS. Det sidste svar er d. 19-11-2012 ved Ole Christensen.


Redigeret af IPN - 24 Nov 2012 kl. 19:11
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 20:00
Jeg har Strikepower 0,15mm  flet på mit Revo Inshore til kysten. På mine jerkbaithjul sidder der henholdsvis  Strikewire 0,22 og PowerPro 0,28.Resten af mine multihjul sidder der Cabelas 10 lbs (ca. 0,30mm) nylon.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 21:46
Jens, hvilke hjul bruger du til jerkbait? Er på jagt efter et nyt, og kunne godt bruge noget inspiration.
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 09:30
Hej René.
Jeg tror ikke du får den store inspiration hos mig Wink.
Til Jerkbait light op til ca. 40 bruger jeg Daiwa Advantage med Strikewire 0,22
Til tungere jerkbait (jeg går sjældent over 80g.) bruger jeg Eon 5601 og Ryobi Ixus med 0,28 Powerpro. Ville gerne have et JB 5601 eller et Toro 51, hvis pengene var der.
Når det er sagt fungerer hjulene fint. 70% af mit fiskeri er jerkbait light typisk med agn omkring de 30g.
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 09:53
Citat: IPN

Hej Ove. Hvis du går tilbage til 17-11-2012, ligger der en tråd som hedder: Vedligeholdelse af multihjul. Læs den, og du vil finde svar på dine spørgsmål. God fornøjelse.
Mvh. Ivan. Smile
PS. Det sidste svar er d. 19-11-2012 ved Ole Christensen.
 
Mange tak Ivan N.
 
Kunne selvføldig selv havde gjordt mig den ulejlighed at søge på forum efter emnet!
Men det er jo altid rart, når nogen inde på forum ved at det faktisk har været taget op Big smile
 
Mvh Leif P
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres