Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombygning af fluestang til ul spinnestang.

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ombygning af fluestang til ul spinnestang.
    Sendt: 23 Nov 2012 kl. 23:49
Hej Gutter. Jeg har tænkt mig at prøve at bygge en ul spinnestang,og jeg har overvejet at købe en fluestang og så korte den ned til ca 6 fod,men det store spørgsmål er,hvor mange fod fluestangen skal være for at blive til en ordenlig ul stang når den er kortet ned til 6 fod. Jeg mener,man tager vel ikke bare en fluestang på 7 fod,og skærer en fod af toppen.?? Hvis der er nogen der ved hvor man kan købe ul klinger blanks,så råb endelig op,og gerne kvalitets klinger.! Mvh
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 00:15
Du kan sikkert finde svar på dine spørgsmål, i følgende trådhttp://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=4877

Mvh
Henning
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 00:50
Hej Henning. Tak for linket,der var helt sikkert noget jeg kunne bruge.! Mvh
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 01:04
Citat: Seatrout Hunter

Hej Henning. Tak for linket,der var helt sikkert noget jeg kunne bruge.! Mvh

Velbekomme, og held og lykke med projektet.

Mvh
Henning
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 11:22
Inden du finder saven frem så bør du overveje om det overhovedet er nødvendigt at korte stangen af.
Nogle gange kan man få en temmelig mærkelig aktion når man korter en klinge af.
Hvis du står med en klinge i hånden, så prøv dig frem. Monter hjulholder og øjer med tape og mærk efter hvordan det føles.
Vær især opmærksom på at tunge keramisk forede øjer kan ændre en stangs aktion ganske markant.
Bare det at hjulholderen bliver flyttet op på klingen kan også gøre en meget stor forskel.
Det findes ikke igen skemaer der giver dig en patentløsning, tape er det eneste værktøj som kan give dig følelsen af hvordan stangen passer netop dig.
 
Har selv ombygget flere fluestænger, dengang det kunne betale sig selv at bygge sine stænger og har jeg kortet nogle af dem af, har vi snakket ganske få cm.
 
Jesper Rasmussen


Redigeret af Rasmussen - 24 Nov 2012 kl. 11:24
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 12:31
Citat: Seatrout Hunter

Hej Gutter. Jeg har tænkt mig at prøve at bygge en ul spinnestang,og jeg har overvejet at købe en fluestang og så korte den ned til ca 6 fod,men det store spørgsmål er,hvor mange fod fluestangen skal være for at blive til en ordenlig ul stang når den er kortet ned til 6 fod. Jeg mener,man tager vel ikke bare en fluestang på 7 fod,og skærer en fod af toppen.?? Hvis der er nogen der ved hvor man kan købe ul klinger blanks,så råb endelig op,og gerne kvalitets klinger.! Mvh
Hvorfor vil du dog skære toppen af??? , så fjerner du jo netop "UL" delen... hvis du har en flueklinge på 7 fod i klasse 4 så er der ingen grund til at skære af den.
 
Af de UL-stænger jeg har, der er det absolut den på 8 fod, som jeg er mest tilfreds med, da den kaster betydeligt længere end de kortere af slagsen, det er en Websta AF240 (hurtig flueklinge klasse 4-5) :
 
Til top
michael vængebo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
store larsen

Tilmeldt:: 22 Nov 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér store larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 16:37
der er noget blasfemisk i at skære i en fiskestang...men alligevel. Har selv gjort det. MEN jeg kom engang afsted med at købe et bundt fluestænger. i det bundt var en top til en 11 fods fluestang. ved at forlænge topstykket med en anden stump stang fik jeg en 7 fodsklinge med en super aktion. som det er blevet fremhævet så er det netop i toppen du finder dit UL. så overvej at føje til i stedet for at skære afBig smile
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 17:47
Det er der ikke noget entydigt svar på, det afhænger jo fuldstændig af den enkelte klinge, og hvad du vil ændre ved den, hvis noget overhovedet ? Smile Hvis du vælger at korte ned, så husk at tage lige meget af henholdsvis top og bund, så bliver den mere harmonisk, og stang delene lige lange !! Wink
 
Ps. Med top og bund menes tyndeste og tykkeste diameter, ellers får du nok problemer med at samle den for eftertiden... Wink LOL
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 18:13
Tak for jeres hjælp. Jeg har en Berkley Lightning 8" 4-6# hvor der er knækket ca 20 cm af toppen,kan jeg så afmonterer delene på den,og så monterer delene til spinnestangen uden ellers at ændre på den.? Mvh
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 18:22
jeg har de tre øverste dele fra en artisan 7/8 liggende..
 
aldrig været brugt, blev købt for at bruge nederste del til ombygning af en stang..
 
kan afhentes gratis.. beklager jeg lige låner tråden til dette..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 18:23
Kunne man ikke lave en stang,hvor samlingen sidder ca 10 cm over håndtaget,så man kunne bruge forskellige topdele og så ville få forskellig action i stangen. Det ville da være blæret bare lige at skifte toppen,og så havde man en anden action.! Mvh
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 18:32
rene... dem sætter jeg mig  gerne på... fang mig på fluebinderen@gmail.com
så kan vi lige aftale
Til top
Brian Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dansker40

Tilmeldt:: 30 Aug 2009
Geografisk: fyn og langeland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dansker40 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 20:24

lige et lille indspark, det er fedt at bygge sin egen stang, har selv bygget mange, og de er blevet rigtig gode, og så går der da lidt vinteren, men på et tidspunkt blev jeg opmærksom på St. Croix klinger fra USA, det var nogle fede klinger, de fleste var i et stykke, ikke så fedt, men sikke nogle stænger, idag bygger jeg ikke mere, da deres St.croix tidewater 7 fod 3-delt rejsestang med en kastevægt på 3-14 gram kom var det slut med at bygge ul-stænger, det er en usædvanlig sprød stang, som jeg selv dribler rundt langs sivene med, der er monteret et stella hjul, og sættet er ganske enkelt for godt til at jeg vil sætte mit eget præg på en stang, og ikke at forglemme , hjulholder og øjer er lavet til det salte miljø.

Ved godt at det ikke helt hører tråden til, for det var at bygge sin egen ul-stang, men jeg lover at det er et super alternativ, 7 fod - kastevægt 3-14 gr. - 3-delt - og delene er saltvandsbestandigeTongueWinkSmile 

Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 21:03
Hej Brian. Jeg har faktisk kigget på nogle St. Croix klinger,det var nogen Finn henviste til i en anden tråd om ul stænger,men jeg kigger da lige på den model du nævner her...fiskegrej får man jo aldrig nok af.! Big smile Mvh
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2012 kl. 23:01
Citat: Seatrout Hunter

Tak for jeres hjælp. Jeg har en Berkley Lightning 8" 4-6# hvor der er knækket ca 20 cm af toppen,kan jeg så afmonterer delene på den,og så monterer delene til spinnestangen uden ellers at ændre på den.? Mvh
Ja!.
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2012 kl. 22:52
Hej igen. Er der nogen der har et godt forslag til,hvordan jeg får hjulholderen af en fluestang.?? Mvh
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2012 kl. 23:09
Den er sikkert sat fast med epoxy. Og det kan blødgøres med varme. 

Du kan bruge en varmepistol, men der er risiko for at du varmer så meget, at du ødelægger klingens bindemiddel. Mere sikkert er det at stoppe hjulholderen ned i en gryde med kogende vand et stykke tid. 

Når den er gennemvarm, burde du kunne trække/dreje/vride hjulholderen af. Husk en solid arbejdshandske, så du ikke brænder fingrene Wink

Hjulholdere med træindlæg kan drille lidt, men det plejer at gå. Her bruger jeg dog ofte en varmepistol for at undgå, at træet bliver vådt, så det udvider sig og sidder endnu mere fast. 

Hvis du ikke skal genbruge hjulholderen, kan du eventuelt tage fat i den med en rørtang, så bliver den nemmere at dreje af. 

Claus 
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2012 kl. 23:37
Det vil jeg prøve,tak for hjælpen.! Mvh
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres