Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lainio - Sverige

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lainio - Sverige
    Sendt: 02 Dec 2012 kl. 16:00
Er der nogen, som har erfaringer fra Lainio?

Jeg har bl.a. været på lainio.com, men kunne godt tænke mig lidt info fra folk, som har været der...

Hvilke stræk skal man fiske for at møde laks?

Er det kun småstallinger, eller kan man med rette forvente at fange en masse gode stallinger og ørreder, som tilmed er i en størrelse, så man kan spise dem?

Hvad kan man forvente af turen?, tips og gode ide'er modtages med tak.. 

Håber I kan hjælpe!

Mvh
Rasmus


Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 16:14
Hey Rasmus
 
Det fedeste er over den sidste bro men her skal du flyves ud med helicopter og med pontonbåd, men i fjedlet er der super med stalling og lidt laks men som du kommer længere ned af bliver lakse fiskeriet os bedre....er ved at være nogle år siden jeg var der sidst men kan varmt anbafales og vis jeg huske rigtigt er det hvis os den flod hvor du kan fange laks længst oppe i fjeldet....skal nok lige prøve at se om jeg kan finde nogle af de link jeg brugte da vi var afsted.....husk peperspay der er bjørne !
 
Mvh. Chris
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 16:40
Hej Rasmus
Har været der en gang på drift nedad floden.Det er rigtig sjovt og lidt farligt,hvis man kommer op og ride på stenene.
Vi havde Ishotellet til at arrangere,og guiden hedder Håkan......,du kan finde ham på Ishotellets hjemmeside,tror jeg.
Turen var måske lidt dyrere end hvis du selv laver den,men jeg garanterer,at pengene til guiden er givet godt ud.
Og til sagen: Vi fangede 3 laks.. anslået vægte 6,10  og 15 kilo,men det var tydeligt for guiden,at der var meget få laks at gå efter. Derimod fangede vi masser af stallinger,op til 51 cm,fine fisk. DEsuden et par gedder,en aborre og 10-20 ørreder.De sidste var små,største vel omkring 45-50 cm.
Alt i alt en rigtig dejlig tur. Navne og steder kan jeg ikke huske,men vi blev fløjet ud,og driftede nedad i en uges tid. Jeg mener,at det var en Lars fra Aktiv Fritid i Køge,der startede turene.
vh
Jens
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 17:00
Hej
 
Der findes en dansk fiskeguide i området, (bor ud til Tone elv ca 30 km nedstrøms der hvor Lainio løber ud i Toneelv) se her:
 
Måske du kan få hjælp den vej.
 
Søren
 
Til top
Lars Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fuld_fleks

Tilmeldt:: 07 Sep 2010
Geografisk: Aabybro
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fuld_fleks Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 12:15
Hej Rasmus

Jeg og en kammerat var på Lainio i 2011 og har lige booket igen til 2013...
Vi har igen taget sigte på de øverste 50 kilometer af elven, hvor vi bliver fløjet til i helikopter. Og, det kan varmt anbefales! 

Stalling og ørredfiskeriet er, som mange steder i lapland, helt fantastisk og laksefiskeriet er i fremgang.
Opgang af lask målt 100 km oppe i Torne elven, hvoraf det efter sigende skulle være 60%, som gå videre op i Lainioelven og en del af dem kommer også op på det øverste stykke...

Selve turen er en lige blanding af naturoplevelser og fiskeri. Så er du til luksus og mad serveret på spisebordet, er de øverste 50 kilometer ikke noget. 
Men! Skal det være med store naturoplevelser, i telt og bålmad serveret i naturen sammen med milioner og atter milioner af myg og knot så er Lainioelven det helt rigtige sted...

Back to basic, med god plads til tanker, refleksion og nulstilling fra hverdagens e-mails, telefonopkald osv. Det er hvad vi tager til Lainio for og ser frem til 2013. 


Mvh.
Lars


Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 12:35
Her er en 20 minutters film fra den øverste del af elven http://www.youtube.com/watch?v=gS6HcDSQp7c&feature=plcp
Hvis man ikke er til den totale vildmark  og at leve med myg 24 timer i døgnet så er Kangos by et rigtigt godt udgangspunkt for bilture op og ned af elven og der er både overnatnings og indkøbsmuligheder. Der er masser af lette adgangsveje og rigtigt meget laksefiskevand!


Redigeret af Steen Larsen - 04 Dec 2012 kl. 12:48
Til top
Lars Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fuld_fleks

Tilmeldt:: 07 Sep 2010
Geografisk: Aabybro
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fuld_fleks Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 15:06
En tilføjelse skal med i regnestykket om Østersølaksen, bestanden er truet hvor Torne elven er en af de få steder hvorfra Østersølaksen kommer fra...
Se: http://www.svt.se/ug/se-program/del-13-1?autostart=true
Til top
Mads Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MaLass

Tilmeldt:: 21 Mar 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MaLass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2013 kl. 17:20
Chris, og i andre der har været der. Ang bjørne og peberspray. Hvordan har i forholdt jer til det, og evt skaffet peberspray??
Til top
Mads Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MaLass

Tilmeldt:: 21 Mar 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MaLass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2013 kl. 17:22
Så skal jeg i øvrigt lige hilse på vegne af min ubehøvlede bror, og sige mange tak for de hidtidige tips og råd! :)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2013 kl. 21:01
Citat: MaLass

Chris, og i andre der har været der. Ang bjørne og peberspray. Hvordan har i forholdt jer til det, og evt skaffet peberspray??



Bjørne har vel aldrig været et problem i Sverige
Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2013 kl. 11:31
find Lars Munk. Han er guide i nordsverige og fra Horsens.
Han har en profil på Facebook eller gennem LOOP hvor han er instruktør.
Lars vil sikkert kunne hjælpe med de sidste nye oplysninger
Til top
Mads Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MaLass

Tilmeldt:: 21 Mar 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MaLass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2013 kl. 16:50
Citat: Kevin rostrup

Citat: MaLass

Chris, og i andre der har været der. Ang bjørne og peberspray. Hvordan har i forholdt jer til det, og evt skaffet peberspray??



Bjørne har vel aldrig været et problem i Sverige


Der er ikke mange problemer, men den brune bjørn er i fremgang, og der har siden 2004 været 2 angreb med dødelig udgang for mennesket, og 16 angreb med hårdt sårede ..
Det kunne jo være rart at undgå den slags bratte stop, på en fed ferie.. :)
Til top
Mads Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MaLass

Tilmeldt:: 21 Mar 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MaLass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2013 kl. 16:51
Citat: flyfisherman

find Lars Munk. Han er guide i nordsverige og fra Horsens.
Han har en profil på Facebook eller gennem LOOP hvor han er instruktør.
Lars vil sikkert kunne hjælpe med de sidste nye oplysninger

Tak for tippet Hans!
Smile
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2013 kl. 18:53
De fleste bjørneangreb sker påfaldende nok hvis der er våben involveret, en jæger sender hunden ud for at søge efter vildt, bjørnen bryder sig ikke om hunde, bjørnen følger efter hunden der søger tilbage til jægeren, Jægeren er ved at dø af skræk når han ser bjørnen der følger hunden og skyder på bjørnen. Som min Nordsvenske ven siger: hvis du vil skyde på en bjørn så bør du være sikker på at ramme rigtigt første gang, ellers har du et problem.... Det er påfaldende at de fleste bjørneangreb sker for jægere med hund og de fleste der bliver angrebet af en bjørn har en riffel med sig og dermed skyder i "selvforsvar"... En enkelt person som ikke var på jagt, ikke havde hund med sig, og ikke havde våben,  blev dræbt af en bjørn på grænsen til Finland i 2007 tror jeg det var... en jogginløber der kom mellem en bjørnemor og dens unge der stod på hver side af skovvejen... bjørnemor og unge blev derefter opsøgt og dræbt. 

Jeg har opholdt mig i næsten 2 år af mit liv i de nordsvenske fjelde på fisketure og har kun set en bjørn en gang.... og det var fra en helikopter.... har dog set bjørnespor mange gange, også friske bjørnespor, men de er åbenbart stukket af før jeg så dem.... 

Hvo intet vover, intet vinder Wink
Mvh
Rasmus
Til top
Henrik Thrige Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cooper

Tilmeldt:: 10 Nov 2013
Geografisk: Præstø
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cooper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 14:16
Hej Rasmus
 
jeg har flere gange været på elven og arrangere fiskerejser derop fra 2014.
 
jeg kan sende dig noget materiale hvis du har lyst
 
med venlig hilsen
 
Henrik Thrige
 
H.Thrige
Til top
Henrik Thrige Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cooper

Tilmeldt:: 10 Nov 2013
Geografisk: Præstø
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cooper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 14:18
H.Thrige
Til top
Henrik Thrige Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cooper

Tilmeldt:: 10 Nov 2013
Geografisk: Præstø
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cooper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 14:18
H.Thrige
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 15:59
Hej Henrik!
Jeg var på Lainio i år fra den 19-26 juni, hvor vi sejlede fra den øvre del og ned til den første bro over elven.
Vi havde en fantastisk tur med masse af store og flotte stallinger helt op til 60 cm. Langt de fleste var mellem 40 og 50 cm. Vi fik også en god håndfuld flotte ørreder, men desværre ingen laks.

De første laks blev fanget ved "broen" dagen før vi skulle hjem, og vi så først et par laks den sidste dag vi var der. Laksene var lidt forsinket i år pga. den hårde vinter..
Men alt i alt en rigtig fed tur, som jeg klart kan anbefale, hvis man har mod på det! 



Tak for tanken, og held og lykke med dit projekt.. :-)

Mvh

Rasmus
Til top
Henrik Thrige Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cooper

Tilmeldt:: 10 Nov 2013
Geografisk: Præstø
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cooper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 20:31
Hej Rasmus
 
vi er der altid sidst i juli og starten af august og i år fangede vi laks som aldrig før.
 
laksene var alle over 10 kg og de kæmpede min næsten 1 time i strømmen.
 
jeg fik at vide at målestationerne havde målt en opgang på ca. 35.000 laks i Lainio i år.
 
jeg vil tro det er Nordeurpas bedste laksefiskeri, og vi har nu prøvet det 4 år i træk.  hilsen Henrik Thrige
H.Thrige
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres