Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billig lak

 Besvar Besvar
Forfatter
oliver reichel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oliverbassen

Tilmeldt:: 27 Dec 2010
Geografisk: søborg
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Billig lak
    Sendt: 02 Dec 2012 kl. 19:42
Hej alle fluebinderer

Hvor kan man finde en billig lak erstatning til fluebinding. 

Ps kan i sende linket jeg tænkte panduro eller silvan?
Ouch
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 20:21
Hej
 
Du kan bruge zapon lak den fås i byggemarkeder/farvehandlere. En flaske koster ca. 55 kr.
Men hvorfor i det heke taget bruge lak? Det var noget vi gjorde for mange år siden, brug superlim istedet, det er meget lettere og alt det der med knuder til afslutning af fluen bliver helt unødvendigt.
Zap, med grøn etiket og pensel i limen er helt perfekt.
 
Søren
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 20:35
 jeg er fuldstændig uenig!!!   en god tynd lak,  trænger ind  i bindetråden  , undervejs i bindingen, og på selve hovedet af fluen,   det gør en super lim ikke.  en hver god bådlak  fortynnet lidt er fin.!!   mvh. 
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 20:47
Jeg bruger neglelak fra Matas, den billige til 20 kr er fin til mig og mit behov.
Jeg testede fluer der var lavet med denne lak på min Sverigestur i sommers, efter ørred, helt og Stallinger.
Oplevede ingen fluer der have problemer med lakken.
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 20:49
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 21:34

 

Når talen er på billig fluebindings lak, så gør jeg mig altid tanker om hvorfor, at lakken skal være billig, set ud fra de formuer, der brugt på kroge og generelle fluebindings materialer.

 

Jeg har bundet fluer i mere end 50 år, og har prøvet næsten alt, hvad der har været tilgængelig, og i proffessonel øjemed, er min erfaring, at det simpelthen ikke kan betale sig at bruge det billige lak, det holder ganske enkelt ikke, det er det samme med stang lak, det billige holder ikke.

 

Hvad skal man så, ja det er jo et personligt valg, hvor meget man vil ofre, og tanken om, at der kun bruges sekundlim, er også ok, men ikke altid den billigste, løsning, og under alle omstændigheder, er sekundlim ikke sundt for helbredet, ikke uden udsugning.

 

Sagt i samme åndedrag, jeg bruger også sekundlim, men specialiteter, der i et langt arbejdsliv, har været brugt proffessonelt, så jeg ved hvad der skal passes på med.

 

De gamle lakker som Zapon lak, og ikke vandbaseret lakker er jo selvfølgelig billige, men er altså ikke sundt for helbredet, så i dag må det være vandbaserede ting, der lakeres med.

 

Hvad bruger jeg i dag? Ja, jeg ville meget gerne have brugt UV lak, men er ikke begejstret for, at noget af det ikke tørrer ordentlig, eller bliver supert hårdt, er dyrt tillige, så det har jeg opgivet.

 

I dag bruger jeg 3 typer, mest i Loon produkter + Junkers gulv lak til parket gulve:

 

http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produkter/fluebinding/lim-og-lak-m-m.html

 

http://www.scandicfly.dk/lak-lim/962-klar-fluebindingslak.html

 

http://shop.go-fishing.dk/category/lim-og-lak-53/

 

 

Vis man bruge fluebindings lak i glas, evt. med metal hætter, vil man opdage at nogen mærker størkner i glasset, og det er jeg kommet i forkøbet, da jeg i de sidste 5 år, helt konsekvent har hældt lakker over på 30ml. plastflasker, så er det problem løst, og jeg ryster så bare flaskerne engang imellem, så er det altid klar til brug, og det størkner kun, vis man ikke sætter låget på!

 

http://www.anlaglas.com/shop/index.php/emballage/plasticflaske-30ml.html

 

 

Man kan jo altid diskutere, om man behøver at lakere eksempelvis hoveder, jeg gør det til eget brug, men ikke til storproduktion, der må kunden sige til, vis det skal gøres ordentlig, det koster så selvfølgelig ekstra, da en ordentlig lakering kræver tid, da der lakeres i flere omgange!

 

Mvh

P.K.



Redigeret af PK - 02 Dec 2012 kl. 21:36
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2012 kl. 23:40
Citat: oliverbassen

Hej alle fluebinderer

Hvor kan man finde en billig lak erstatning til fluebinding. 

Ps kan i sende linket jeg tænkte panduro eller silvan?
Ouch
Hej Lak er vel noget af det der er billig, når snakken falder på fluebinding. Køb du dig en flaske Benecchi lak, så har du til flere års forbrug,hvis du kun binder til dig selv. Den koster vel omkring 40-50 kr.
Det er da rigtig at hvis man køber en dåse gulvlak, at man kan spare nogle kr. på at der er meget mere i en dåse. Men hvis du ikke har andet der skal lakkes,får du aldrig brugt sådan en dåse,til fluebinding,og så har du ikke sparet en flad femøre.Wink
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 00:38
Hvis det skal være meget billigt, kan man selv lave en "lak" ved at komme flamingostykker i cellulosefortynder.
-Flamingostykkerne opløses hurtigt og man kan godt blive forbavset over hvor meget der skal blandes i fortynderen, inden den rette konsistens er opnået.
 
Denne "lak" har dog nogle ulemper, da ikke alle kunstmaterialer tåler mødet med fortynderen. -Den er heller ikke så solid som traditionel lak til formålet, men fungerer oftest glimrende.
Desuden kræver det at man har en egnet flaske til formålet.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 07:14
Jaha hvorfor skal lakken være billig ?
Men skal man ha den billig, så købte jeg et par flasker i gofi, har ikke set det billigere nogen steder.
Og ved sku ikke, er der til 1-250 fluer i sådan en flaske ? Ja så er det vel omkring 2 øre for lak pr flue
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 09:38
Shellak. Trænger dybt ind og tørrer øjeblikkeligt.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 10:02
Hej - jeg vil tilslutte mig super lim - Har brugt det siden slut 80`rn - til stort set alle fluetyper uden problemer - Kun tilfredshed

Jeg vil nævne at den bedste type er LOCTITE SUPER GLU http://www.loctiteproducts.com/p/sg_bottle/overview/Loctite-Super-Glue-Longneck-Bottle.htm

Flere af de andre super-lim produkter kan hærde op med en mat overflade. Hvis man ikke ønsker det...vælg da nævnte lim

Om det trænger til bunds i materialer såsom bindetråd etc.? Helt sikkert - så længe det ikke er en gl. flaske du har haft stående halvåben i dagevis

Om det er billigt ? - Ja alt er relativt...

Et særligt plus.... det løber ikke ud på bordet når man vælter flasken - hvis man er så uheldig at glemme at, skrue låget på efter endt brug - Det gør din lak...helt sikkert

Venlig hilsen Jesper

Redigeret af fishmadman - 03 Dec 2012 kl. 10:06
Til top
oliver reichel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oliverbassen

Tilmeldt:: 27 Dec 2010
Geografisk: søborg
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 15:47
Primært er det dovenskab, da silvan ligger tæt på. Fluebutikkerne ligger længere vækThumbs Up
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 18:30
Hej Jesper.
 
Jeg har før brugt det lim, du henviser til,

Loctite® Super Glue Longneck Bottle

For Hard-to-Reach Places,

men jeg kan ikke se, at det i dag, kan købes her i Danmark.
 
Kender du en dansk forhandler? jeg har fået den besked, at det er taget ud at det danske sortimentCry, lidt ærgeligt, det virker bare!
 
Mvh
P.K.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 18:35
Jeg har lige købt 2 forskellige typer Loctite i føtex til 45 kr. :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 18:44
Per: Jeg køber normalt mine på Ebay.co.uk eller når jeg er i UK... Men som jeg ser det ...Loctite Longneck Bottle er nøjagtig (indholdsmæssigt) som den du finder i mange byggemarkeder:

Loctite Super Glue Precision http://www.loctitelim.dk/produkter/super-glue/precision/

Ingen forskel der - Heldigvis...Men der er lidt dyre end i UK...

Så 2 for 45 .- den ville jeg benytte mig af

Venligst Jesper
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 18:46
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 18:51
Citat: DNA7

http://www.harald-nyborg.dk/p3116/super-attack-hurtiglim Smile


Lars: Nettop den - Og en 10`r billigere end i Starck og Flûgger

Venlig hilsen Jesper
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 21:40
Hej Jesper.
 
Så er jeg med igen, for der er flere af Loctites indpakninger, der er ændret, det gælder også noget af deres lejesikring, men jeg kan også se, at der er krig på priserne, og det må betyde, at de gamle indpakninger, er ved at udløbe datomæssig.
 
Rema, havde en kurvfuld til en flad 20 kr., men der var flere af flaskerne, der var lige lovlige tykke i indholdet, så der er nok en grund til de priserWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 13:25
Hej alle
 
Jeg er også med på Locktite Super Attack holdetLOL En tynd lim der trænger dyb ind og efterlader en hård blank overflade. Men husk god udluftning. Jeg plejer at holde vejret mens jeg påfører limen, og så forlade fluen i 5-10 minuter...
 
Bruger den også til stangbygning - til at lakere og lime øjerne fast før bevikling for at undgå rust.
 
Apropos udluftning og lakering. Er der nogen, der har forslag til et billigt udsugnings system, ligesom det man bruger til lodning? (under 2000kr) Det skal kunne monteres i fiskeværelset uden for meget hullumhej...
 
mvh. Chan


Redigeret af chan - 04 Dec 2012 kl. 13:32
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 14:24
Chan:

Da jeg arbejdede som stangbygger i det hedengangne Pandion i Hillerød - Brugte vi faktisk 10-sek. lim som color preserver ved beviklinger - Det virker fint...

Endnu en lille finte:

Ved afslutninger trak vi ikke tråden tilbage under beviklingen - Vi limmede den med 10-sek. lim - Ganske lidt på tråden så op på blanken... vent et øjeblik... Og fast sad den...

Måske et trick til efterfølgelse

Venligst Jesper
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 15:51
Loctite 401 Tongue
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum