Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overlever gedden?

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Overlever gedden?
    Sendt: 02 Dec 2012 kl. 23:04
Hej med jer.
Var ude og fiske gedder i weekenden. Den ene huggede meget voldsomt tæt på land og slugte wobler og halvdelen af mit wireforfang. Jeg havde gedden på land i et par minutter vil jeg tro, og endte med at klippe linen og trække wobleren ud gemmen gællerne. Den blødte fra gællerne da krogene sad fast i dem. Jeg satte den tilbage i vandet hvor den lige skulle finde sig selv. Og herefter svømmede den afsted igen. 

Vil den overleve dette indgreb?

Og hvor sarte er de egentlig? Læste nemlig lige på et andet forum at hvis man tager en gedde med net eller lægger den på græsset kan det være den ikke overlever en genudsætning. Er det sandt?

Hvad gør i andre? Vil jo helst ikke gøre mere skade end højst nødvendigt.

Fiskede med en wobler på 10cm. Måske de ska være større for at undgå så dyb krogning.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 01:02
Det kommer lidt an på, hvor præcist krogen sad, hvis det "kun" var i gællestavene, så er der en god chance for overlevelse, men hvis krogene sad i gællerne helt inde under tungen, hvor de større blodkar ligger, så er det nok ikke så sandsynligt - en anden gang, så er det en god ide at holde gedden i vandet i nogle minutter, så du kan se om den vender bugen op ad...
Til top
Henrik Leth Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Leth Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2004
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 55
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Leth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 06:51
Nogle af der ved om der er lavet undersøgelser om geddernes overlevelsesmuligheder efter genudsætning? 
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 07:11
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 07:14
Citat: CasperRH

Hej med jer.
Var ude og fiske gedder i weekenden. Den ene huggede meget voldsomt tæt på land og slugte wobler og halvdelen af mit wireforfang. Jeg havde gedden på land i et par minutter vil jeg tro, og endte med at klippe linen og trække wobleren ud gemmen gællerne. Den blødte fra gællerne da krogene sad fast i dem. Jeg satte den tilbage i vandet hvor den lige skulle finde sig selv. Og herefter svømmede den afsted igen. 

Vil den overleve dette indgreb?

Og hvor sarte er de egentlig? Læste nemlig lige på et andet forum at hvis man tager en gedde med net eller lægger den på græsset kan det være den ikke overlever en genudsætning. Er det sandt?

Hvad gør i andre? Vil jo helst ikke gøre mere skade end højst nødvendigt.

Fiskede med en wobler på 10cm. Måske de ska være større for at undgå så dyb krogning.

Man er altid træt af det, hvis afkrogning og genudsætningen går lidt trægt. Måske kunne det være en fordel, ud over klemning af modhagerne, at medbringe en skævbider? Det kunne måske være en mulighed at klippe den ene krog over igennem gællerne? Det vil altid være lidt af en udfordring på en wobler med flere kroge.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 09:20
Fisk er meget realistiske dyr. Ofte vil de lægge sig til at dø i overfladen, hvis de selv vurderer sig dødeligt skadet.
 
At din gedde svømmede væk er gode tegn, men ingen kan sige om den klarer sig. -Det er desværre det ansvar vi som lystfiskere må bære.
 
Jeg har selv klippet flere woblere i stykker for at redde gedderne. De er svære at håndtere og holde i ro imens man frigør krogene, men jeg synes at et gællegreb er den bedste måde at gøre det på.
Gællegrebet kan være lidt svært at lære og man vil uværligt få pøllerne i gællernes glasskarpe pigge inden man lærer det, men det er vejen frem.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
jørgen anker Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Banker

Tilmeldt:: 04 Jan 2012
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 11:19
Det er en rigtig god artikel Marc linker til. Kan kun opfordre alle geddefiskere til at læse
den. Det er vigtigt at have en god bide/bolt tang med når man fisker gedder. Så kan man let klippe en 3krog eller 2 hvis der er problemer med afkrogningen.
Banker
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 12:48
Tak for jeres svar. Når i siger klippe 3 krogen hvad mener i så helt præcist. Så sidder noget af krogen vel tilbage i munden på gedden eller misforstår jeg?
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 14:42
Nej... Man klipper krogen fri af agnen og piller stumperne ud enkeltvis.
 
-En wobler med 2 eller måske 3 trekroge er ret svær at få ud i et stykke, uden at den flår fisken fra hinanden.
Ved at klippe en krog eller to fri af wobleren, går det meget lettere. -Ofte er det lettest at klippe en springring og så kan man jo bare samle wobleren igen med en ny ring.
 
Mvh Mik :-)
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 16:45
Kunne godt tænke mig at høre holdningen til net, som der også spørges til.

De engelske geddefiskere anbefaler at bruge net til landing, hvor der herhjemme oftere tales gællegreb og måske ligefrem advares mod net. Skyldes det mon at vi herhjemme oftere fisker fra båd end i England, hvorved nettet ofte er mere bøvlet? Eller er det fordi englænderne tager udgangspunkt i store fintmaskede karpenet, hvor standard herhjemme nok snarere er stormaskede kystnet o.lign. som helt sikkert skader gedden?

Personligt mener jeg selv, at korrekt netning (med rigtigt karpenet) samt korrekt udført gællegreb i begge tilfælde er relativt uskadeligt for fisken. Det handler altså både om at tilpasse landingsmetode til aktuelle fiskesituation (fx båd/bred) samt fiskeren er tryg ved metoden. Men jeg har i virkeligheden ikke noget fakta til at støtte dette synspunkt - hvad mener I andre?
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 17:22
Et net kan være lidt hård ved fiskenes øjne, så derfor prøver jeg at undgå netning af fisk som skal genudsættes.
-Jeg foretrækker en Lipgrip og derefter et gællegreb. -Starter altid med Lipgrippen for ikke at få pøllerne ned til hovedrystende gedde med en trekrog hængende ud af flaben... Gæt hvordan jeg har lært det?! ;-)
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 17:31
Jeg er helt enig med Mik. Lige fat i kæben med en Lipgrip, så man kan kontrollere den, og så bruger jeg gællegrebet til at løfte og håndtere gedden. På den måde kommer ingen af os til skade.
Og med større fisk skal man huske at understøtte fisken, så den ikke hænger i hovedet alene. Det kan deres rygsøjle ikke så godt tåle!
Overvejer at invistere i sådan en "gedde-vugge" hvor man kan trække fisken ind og så hænge "vuggen" på tværs i båden. På den måde er der godt styr på den.
Er der nogen der har erfaring med sådan en?
Til top
Morten Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
White

Tilmeldt:: 31 Dec 2010
Geografisk: Årslev
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér White Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 17:31
Lipgrip ser jeg ikke som en skånsom metode. Og mange karper er jo fanget utallige gange, uden skader på øjne. Tror ik man ska være så bange for det Mik, ik hvis man bruger de rigtige net :)
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 17:44
Hvis i nu læste undersøgelsen i linket længere oppe ville mange af jeres spørgsmål være besvaret Wink
Mener at en lipgrip er unødvendig, og kan i værste fald være skadelig for geddens mund da der ikke findes nogle som kan give efter for alle geddens bevægelser hvis den spræller.
 
Rene
 
Jeg har modellen fra Savagear og er rigtig glad for den. Den holder fint styr på gedden under de forskellige aktiviteter som afkrogning, vejning osv. Og man kan jo også hænge den på rælingen så fisken kan være i vandet samtidig.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 18:27
< id="_npwlo" ="applicationpwlo" height="0">Jeg fiskede i nogle år i et meget lille vand og det var ikke unormalt at genfange gedderne. Husker specielt en som ved fangst blødte meget fra gællerne. Med den ene hånd blev gællelåget løftet blidt op og med den anden førte jeg vand hen over gællerne indtil alt blod var skyllet væk og fortsatte indtil den ikke blødte mere. Det hele foregik imens gedden var i vandet. Da den var frisk igen og tydeligvis var kommet til hægterne blev den sat ud igen. Den blev ved senere lejlighed genfanget af en kammerat og overlevede altså fint. Denne metode har jeg ved flere lejligheder benyttet mig af og har indtryk af at det virker fint, men har altid ventet til at fisken har været skyllet helt ren og har holdt op med at bløde. Ved andre tilfælde ved agnfiskeri med meget dybe krogninger og hvor den ene krog har været helt nede mavesækken har det nogen gange lykkedes mig at hive noget af mavesækken op og få opereret krogen ud. Andre gange har det været bedst at klippe forfanget og lade krogen sidde dernede og lade mavesyren gøre arbejdet med at fjerne den selvom det altid har været en trist oplevelse at gøre det - for det er nok tvivlsomt at gedden får noget som helst at spise før krogen er væk. Ved agnfiskeri er et hurtigt tilslag at foretrække men de kan nogle gange være meget hurtige til at gafle agnen dybt ned og der kan alligevel ske en dyb krogning. Jeg plejer at placere gedderne omvendt liggende på ryggen, det er som at de så forholder sig mest rolige - men det er ikke en idiotsikker metode så pas på nallerne!    
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 19:21
håber den overlever, havde en gedde sidste gang der tog min flue fordi jeg var så dum at ikke kigge på wiren var i go stand efter 15 gedder på samme flue, det ødelagde resten af dagen at tænke på den gedde om den overlever med flue i munden mm. 

Det er godt du tænker over det der er sket mm. Det er der andre der er fuldstændig ligeglade med. hatten for dig Clap
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 19:42
det ødelagde resten af dagen at tænke på den gedde om den overlever med flue i munden mm.LOLLOLLOL Er du kommet over detWink
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 20:40
Hvor er der mange gode svar. Jeg må både have mig et ordentligt net og så må jeg lære det der gællegreb. Og så kunne man måske tage et underlag med man kunne lægge den på hvis det skulle blive nødvendigt, så den slipper for græsset. 

Så er jeg snart klar til endnu en geddetur. For blev da helt bidt af det igen :)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 20:46
Måske har den mest skadelige del af afkrogningsseancen været lufttemperaturen.
Frostvejr og afkrogning over vand, og endda en langsommelig en af slagsen, er den sikre vej til en blind fisk.

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 21:14
Vil tro at gedden vil blive ved med at bløde indtil den dør.
Hos ørreden er det helt sikkert slut, hvis krgen sidder i gællerne og den bløder da den vil blive ved med at bløde indtil der ikke er mere blod...
Kan ikke se der skulle være forskel på en gedde og en ørred mht. krogning i gællerne
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 21:18
Link til PAC's vejledning (bemærk net): http://www.pikeanglersclub.co.uk/handling-pike/
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 21:23
Arrrhhh... hvis ikke den styrtbløder så det pumper ud fra pulsen er der en god chance for at den overlever. 
Har fanget gedder med hele gællebuer hængende ud (gammel skade) og de har været i fin kondition, har set en laks blive fanget med en gællebue hængende også, den var fed og velformet. 
Pumper/løber der blod ud ser det ikke godt ud for den, men ellers kan de klare mere end man tror. 
Mvh
Rasmus Hansen
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2012 kl. 22:17
Det styrtblødte på ingen måde. Den havde "bare" lige blødt et par pletter på størrelse med en 5'er men så blev det heller ikke til mere. Men håber sgu ikke øjnene har taget skade :(
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2012 kl. 13:14
Det er den risiko der altid vil være ved lystfiskeri, hvis man har det skidt med at en fisk kan dø en gang i mellem, så bør man finde sig en anden interesse. Jeg ved godt at de fleste sætter gedder ud igen, men alternativt kunne man hjembringe en eventuelt gællekroget fisk og prøve at lave de lækreste fiskefrikadeller....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres