Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gedder på flue

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gedder på flue
    Sendt: 09 Dec 2012 kl. 16:53
Hej alle her på 123nu

Når isen forsvinder regner jeg med at ville tage ud for at få min første gedde på flue.
For det første vil jeg lige høre om man kan bruge flydende flueline eller hvad skal man så ellers bruge?

For det andet så har jeg noget bestemt tykt monofilline til geddefiskeri som skulle være rigtig stærkt. Det er jo så også noget tykt så er det det rette jeg skal bruge og i så fald hvilke knuder er lettest at binde med det?

Det er mindre gedder jeg går efter så hvilke størrelser og former skal fluerne have?(Min stang er klasse 5/6)

På forhånd tak Smile
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 17:01
Om du skal anvende flydende flueline eller ej, afhænger af hvor dybt der er, der hvor du har tænkt dig at fiske. Er der mere end 2 meter dybt, bør du nok overveje en intermediate eller decideret synke line.

Mht. til fluerne kan du jo finde noget inspiration ved at kigge i fluebasen her på siden... Da du bruger en #5/6 stang, bliver fluer på over 15 cm nok ret besværlige at kaste særligt langt.
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 17:03
http://www.brakvand.com/index.php/henrik-leth/boger-ibooks

Prøv at tjekke det her ud ,
Der er masser af information at hente ,,
Tjek ligeledes resten af de mange artikler igennem , der vil gi dig den ønskede information
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 17:03
Hvis der ikke er mere end 1-2 meter der hvor du vil fiske er flydelinen fin, brug fluer med en lille smule belastning.
Fisk varieret, nogle siger langsom meget langsom - det er en fejl kun at gøre det.
Fisk gerne i høj sol på spejlblank vand, og har du er område hvor der både er skyggeside og solside på vandet, så fisk i solsiden og overgangen :-)>
Så skulle der være en chance for en gedde.

Men altså hvis det er 4-5-6 meter vand er jeg helt uvidende !
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 17:04
Ups linket er her :

http://www.brakvand.com/index.php/henrik-leth/boger-ibooks
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 17:41
hvis vandet er klart eller let grønligt kan du sagtens trække gedder op til fluen på 3 m vand, men flue skal være belastet ellers får du svært ved at få fluen ned igennem vand masserne. fisker selv med en 9'er og den kan klare STORE fluer. en 5/6'er, så ville jeg nok bruge en 15cm flashflue. de er lette at kaste da de ikke suger vand og 15cm er rigeligt til at lokke selv en lidt større gedder til hugget. hvis du selv binder fluer så byg den op med vanlig hale og så nogen dubbingløkker som krop så skulle formen på fluen også gerne passe.

knæk og bræk
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 17:57
Tak for de gode tips alle sammen Smile

-Anders, kunne de ikke lige sende et link med hvilken flue jeg skal binde? Er nemlig rimelig ny inden for fluebinding. Wink
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 19:00
gå på youtube, skriv kanalgratisdotse i søgefeltet og led efter pike tube del 1/2. glem det er på tube, samme teknik virker også på krog. og nu når du er inde på kanalgratisdotse's kanal så kig deres andre film, det er ren geddeflueXXX:-). 

hyg dig ved stikket:-)
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 19:36
www.brakvand.com/index.php/fluer/flashflue
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 20:21
Å eller sø?
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 20:51
Hej Christian.

Du skal glæde dig det er et fantastisk fedt fiskeri. En masse nap og gang i den ;)

Her lige et par link:
Først til en grundig artikel om geddeflue her:

Her et link til en stak geddefluer med bindevejledning og bindevideo:


Håber du får held med sømkasserne ;) 

MVH Daniel D Holm 

www.justonemorecast.dk


Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 21:30
Rasmus jeg fisker i sø

Daniel tak for links
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 21:45
daniel er sikkert dygtig, men ikke nær så dygtig som Niklaus Bauer
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2012 kl. 22:06
Daniel ER MEGET dygtig... og så taler han dansk.. Wink

ps. Jeg er ikke racist..Thumbs Up
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Jens Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jens fisker

Tilmeldt:: 09 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 09:29
Klasse 5/6 er lidt lille til geddefluerne. 

Håber du fanger en 

Ps. du kan bruge synke forfang hvis der er dybt.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 12:26

Citat: fabioo

daniel er sikkert dygtig, men ikke nær så dygtig som Niklaus Bauer

Nååå hvordan mon man finder ud af det?Big smile
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 13:35
Du kan godt bruge en 5'er til en start. Men de fluer der linkes til er alt for overdressede i forhold til den lette line. Hvis det også skal være sjovt at kaste. Jeg har fisket en del med klasse 5 efter gedderne i Lapland når der ikke var gang i tørfluefiskeriet. Her brugte vi Ålandsfluer. En langskaftet skrubbekrog st. 2, et bundt flash ca. 15 cm bundet som hale og et blødt hackel. Færdig. Resten af krogskaftet stårt bart og giver den rette tyngde til en rolig jiggang.
Brug 1 meter 0,50 som forfang og et billigt alm. stålforfang
Foretrukne farver ensfarvet. Guld, sølv eller sort. Det er ikke den store udfordring som fluebinder, men hvis du vil bruge mere fyldige og belastede fluer må du et par klasser op. imo.
 
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 13:38
I de første år, da jeg satte sigtekornet på gedde på fluestangen blev der udelukkende fisket med flydeline og evt. belastede fluer (med 4-5 mm cyclops hoveder etc.) og hvis det var i søer med lidt mere dybde satte jeg ofte et super fast sink poly leader i spidsen - Du kan nemt starte med dit nuværende grej og få nogle gode oplevelser med fluefiskeriet efter gedderne. Jeg vil dog anbefale dig at holde dig fra strømvand med det grej, da du her kan få seriøse problemer med stærke fisk, grøde osv. hvis ikke grejet matcher forholdene.

Start som skrevet med nogle mindre og lette flashfluer fx sølv eller guld/kobber - de virker altid uanset vand og kan hvis du er heldig sagtens lokke større fisk også.
Drop monofil/fluorocarbon forfang og smid i stedet et stykke wire i spidsen af 1½ m 0,50-0,70 mm monofil line - du kan evt. afslutte med en hægte så du er fri for at binde knuder på wiren ved flueskift.

Knæk og bræk med det sjove fiskeri - Lad os endelig høre, når du har nappet den første :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 14:23
Forskellen på at bruge 5-6 eller 8+ til gedder, er efter mit hovede, om der er siv og megen grøde. Et udløb stoppes ikke af nogen af stængerne, men med en større klasse føler man, at man har mere styr på det!
 
Mht. hvem der dygtigst - kan det absolut ikke avgøres, med mindre de to debattanter står overfor hinanden, og skal igennem de samme huller/steder og efter samme point system. Desværre er dette nok det nærmeste, man kommer til en fair konkurrence - og den er alligevel langt fra fair!!!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 14:52
Hej Jeppe

Når du siger at jeg ikke skal bruge monofil eller andet af den slags og skal bruge wire er det så noget man får som forfang eller på en rulle? Og hvad ligger sådan noget på i pris? 


- Tak til alle for jeres indslag Smile
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 16:48
Hej med jer
 
Jeg fisker aldrig gedder med under klasse 10 stænger.
 
Christian, hvis du vil betale portoen kan du få tilsendt wire gratis af mig
(Send evt. PM)
 
Du monterer en hægte (Owner) i begge ender af et ca. 1 meter wire.
Den ene hægte binder du på dit mono-flueforfang (Ca. 1 1/2 m 0.70) og
i den anden kan du nu skifte flue UDEN at røre wiren,
 
Måden, du binder knuder på wiren har Niels Vestergaard beskrevet :
 
 
 
 
God jul
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Jesper Steen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jesper Steen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2003
Geografisk: Rosklide
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 17:20
Jeg fisker primært med kl. 7 og har uden problemer fanget store Gedder. Jeg fisker osse med kl. 6 som uden problemer kaster de store fluer. Det kræver bare et sætup der passer. Kan klart anbefale skydehoved. Som forfang bruger jeg en stanglængde 0.90 eller 1.00 hvilket har fungeret perfekt i 15 år.  
Til top
Jesper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper96

Tilmeldt:: 09 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper96 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 18:31
jeg syntes en klasse 8 stang er rigeligt fint ejg har en 8# 8´ den kaster rigtigt godt

som forfang bruger jeg 20-25 cm titanium bundet på 1-1,2 m flucarbon. fluecarbonen er 0.38 så jeg er sikker på det er mit forfang der sprænger og ikke den dyre flue line hvis jeg sidder fast i noget.

fluerne jeg har haft bedst held med er blå, kopper og rød/sølv flashfluer. når jeg binder fluerne binder jeg noget big fly fiber på krogen først da det giver en rigtig god fylde. jeg binder fluer 22-25cm
når man benytter flash og big fly fiber kan man lave store fluer der faktisk er til at kaste langt med.

//Jesper
//jesper
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres