Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mild vinter = godt HØ fiskeri?

 Besvar Besvar
Forfatter
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mild vinter = godt HØ fiskeri?
    Sendt: 10 Jan 2013 kl. 15:28
Jeg mindes jeg engang har hørt/læst at en mild vinter, er godt for HØ-sæsonen på kysten. Har det noget på sig, og i så fald, er det her så en mild nok vinter?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 15:37
Citat: Caspar Andersen

Jeg mindes jeg engang har hørt/læst at en mild vinter, er godt for HØ-sæsonen på kysten. Har det noget på sig, og i så fald, er det her så en mild nok vinter?

Selv om det er en mild vinter, vil det nok knibe med at høste og tørre hø! Confused 
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 15:47
Citat: Henning

Citat: Caspar Andersen

Jeg mindes jeg engang har hørt/læst at en mild vinter, er godt for HØ-sæsonen på kysten. Har det noget på sig, og i så fald, er det her så en mild nok vinter?

Selv om det er en mild vinter, vil det nok knibe med at høste og tørre hø! Confused 
LOL
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 15:50
Sensommeren er HØ tid i mit område, på denne årstid er det lidt slattent og kedeligt.
Hvad vil du eller bruge HØ til? Måske halm er bedre?
 
SmileN
 
 
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 16:25

 Ja så blev lige gjort lidt til grinWink men ændre jeg mit min tekst fra hø til havørrede, er der så nogle som kan svare på mit spørgsmålSmile
Til top
Go-Fishing Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Go Fishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Go Fishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 16:33
Hej Casper
 
Her på Fyn kalder vi sådan en vinter her for Fiske-vinter. Vandet er 4 - 5 grader og der er godt havørredfiskeri hele øen rundt. Det bliver da bedre i marts, når vandet lunes en smule mere, men det er absolut godt nok til at komme afsted nu
 
 
Vi ses derude
Claus
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 16:36
Citat: Caspar Andersen


 Ja så blev lige gjort lidt til grinWink men ændre jeg mit min tekst fra hø til havørrede, er der så nogle som kan svare på mit spørgsmålSmile

Det var da meget bedre! Smile

Jeg tror ikke på, der bliver flere fisk ved kysten, grundet de milde vintre, men sæsonen bliver længere, - den er allerede i gang.Clap

Mvh
Henning 
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 16:56
@claus og henning. Tak for svaret. Jeg har nok læst/ forstået det forkert så. Ja, gid man boede lidt tættere på kysten, så man kunne komme ud og nyde godt af det "gode" vejr.
@claus: er det generelt på hele fyn i får meldinger fra, eller bestemte områder?

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 17:05
Citat: Caspar Andersen

Jeg mindes jeg engang har hørt/læst at en mild vinter, er godt for HØ-sæsonen på kysten. Har det noget på sig, og i så fald, er det her så en mild nok vinter?
Det kommer vel helt an på, dels hvornår på året den havørred-sæsonen du tænker på er og dels hvilket område du taler om.
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 17:11
den milde vinter er slut fra i nat af, iflg dmis langtidsprognose vil den sibiriske kulde bide sig fast i landet såleds at vi får frost fra nu af og til langt ind i marts

Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 17:14
Det var noget jeg opsnappede da jeg for 2-3 år siden startede med kystfiskeri. Kan huske det var en lang og kold vinter med meget is på fjordene det år. Og forstod det sådan, at det skubbede hele sæsonen, og det tog længere tid før havørredene kom ud på den åbne kyst osv. Men godt være jeg har frifortolket et eller andet der imellemSmile
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 17:46
Jeg vil give Claus Eriksen ret i at det er godt fiskeri nu, kan dog ikke udtale mig om fyn, men derimod Mariagerfjord :)!! Der er gang i fiskene, og ud af de sidste 10 gange jeg var afsted har jeg KUN haft 1 nultur. Og turene gav intet mindre end 60-70fisk ialt vil jeg tro.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 18:14
Citat: Gulvmanden:)

Jeg vil give Claus Eriksen ret i at det er godt fiskeri nu, kan dog ikke udtale mig om fyn, men derimod Mariagerfjord :)!! Der er gang i fiskene, og ud af de sidste 10 gange jeg var afsted har jeg KUN haft 1 nultur. Og turene gav intet mindre end 60-70fisk ialt vil jeg tro.
 
Igen, du er sgu en hård mandLOL
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2013 kl. 19:55
Der er ingen tvivl om, at havørreds vækst er bedre, når vi har en lun vinter.

Til gengæld er det jo også lidt lettere at sætte garn, når der ikke is på.

Jeg synes selv jeg har observeret lidt tykkere og større fisk i åerne, hen i juni/juli, når vinteren har været mild.
Men med baggrund i 20 års å-fiskeri, kan det selvfølgelig også bare være tilfældigheder.
Men lad os da endelig bygge lidt forventninger og fiskefeber op - det kan sgu næsten ende med en tur til grejbutikkenSmileSmile
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2013 kl. 22:04
Tjaaaa....
 
Jeg ved ikke om HØèrne går nærmere kysten, når vandet er varmere!. Imidlertid kan det vel lige som hos fuglene der lægger æg, når det er varmere, samt hos alle buskene der skyder skud alt for tidligt - være et symptom på, den varmemæssige skiftende klodes jonglering med klodens skabninger!.
 
Tjaaa - jeg går nu mere op i menneskets overlevelse end fiskens - selv om tingene hænger sammen!.
 
Mvh. - KLim -
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2013 kl. 23:20
Citat: fætter ål

den milde vinter er slut fra i nat af, iflg dmis langtidsprognose vil den sibiriske kulde bide sig fast i landet såleds at vi får frost fra nu af og til langt ind i marts

 
Lige et side spring til måling af mild vinter = hø tråden Smile 
 
Nu er Dmi jo europæiske dårligste meteorologisk institutt
Ville meget heller holder mig til Den Norske de er kåret til Eu bedste institutt
 
Og deres oplæg på deres side er 100 gange beder en Dmi vis du spørger mig Wink
 
 
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2013 kl. 15:47
Hmmm...
 
Skal vi måske ha` isvinter i år?
 
Det er jo ikke noget, der sker hvert år?
 
Bare vi ikke drukner i sne!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres