Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fishfinder

 Besvar Besvar
Forfatter
Kurt Laursen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gukula50

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gukula50 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fishfinder
    Sendt: 26 Jan 2013 kl. 01:07
Har tænkt på at købe en Humminbird RF25 fishfinder, som monteres på en fiskestang og søgeren kastes ud i vandet fra fiskestangen.
 
Er der nogen som har erfaring med denne fishfinder eller andre håndholdte fisgfinder og hvor effektive er de.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 09:20
Spild af penge.
Til top
Kurt Laursen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gukula50

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gukula50 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 09:39
Måske, men kom med dokumentation hvorfor, det for nemt bare at skrive som du gør og hvis du ingen erfaring har med Humminbird eller andre håndholdte fishfinder kan jeg ikke bruge det til noget, sorry.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 10:08
Jeg mener også det er spild af penge, jeg har som tidligere bådejer haft mange forskellige ekkolod. Fælles for de billige modeller, det er at man ikke kan få et retvisende billed af bundforholdene. Man kan bare se bunden er ujævn, men om det er sten, muslinger eller planter. Det er umuligt at se. Det er så smart det med at man kan se en fisk på skærmen. Det er bare sjældent det er en fisk. Jeg har selv stået og fisket over det jeg troede var en stor stime fisk, indtil jeg fandt ud af det var gasbobler der steg op fra bunden og jeg fiskede over en ren fiskeørken.
Til top
Kurt Laursen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gukula50

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gukula50 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 10:14
Tommy , tak for dit svar, men tror du ikke det var tidligere modeller, da de nye i dag er blevet væsentlig bedre i deres teknologi.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 10:20
Citat: gukula50

Måske, men kom med dokumentation hvorfor, det for nemt bare at skrive som du gør og hvis du ingen erfaring har med Humminbird eller andre håndholdte fishfinder kan jeg ikke bruge det til noget, sorry.
Hvad vil du bruge det til? Hvorhenne? og hvad forventer du at kunne se på det?


Redigeret af Steen Kehler - 26 Jan 2013 kl. 10:21
Til top
Kurt Laursen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gukula50

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gukula50 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 10:39
Jamen det siger jo sig selv Fishfinder/ekkolod at se fisk i vandet og hvor dybt de står, det vel ikke så svært at forstå.
Til top
paw holst Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
paw sten

Tilmeldt:: 19 Apr 2011
Geografisk: svebølle
Status: Offline
Beskeder: 222
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér paw sten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 10:50
hej kurt,
jeg har den rf 25 og rf 35. og den vor er er en box med skærm på. den stiller man jorden eller vor man nu vil. jeg bruger dem til søer og put-vand.  jeg syns de er ok. mvh paw holst
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 10:53
Citat: gukula50

Jamen det siger jo sig selv Fishfinder/ekkolod at se fisk i vandet og hvor dybt de står, det vel ikke så svært at forstå.
Held og lykke med projektet.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 12:51
Hej Kurt
Jeg har haft og brugt den Humminbird du snakker om, dvs. transduceren kastes ud som endegrej. Ideen er god nok, at give et ekkolod til den fisker som står på land. Sidder du derimod i en båd findes der andre og bedre løsninger.
 
Humminbird modellen har nogle begrænsninger som gør at min nu er deponeret lodret.
Første problem er rækkevidden, hvis du kaster 30-40m eller mere er signalet så svagt at du ikke kan se noget.
Andet problem er den meget ringe skærmopløsning, der mangler i den grad detaljer.
Tredie problem er manglen på grålinie (eller hvidlinie), dvs. at loddet ikke kan skelne mellem hård og blød bund.
Fjerde problem er at man ikke kan skifte batteri i transduceren, kun udskifte hele transduceren, og at den er ret kostbar at skifte.
 
Men ideen er som sagt god nok. Jeg fandt for 1½ år siden en erstatning hos en Engelsk forhandler, et Kinesisk produceret "Lucky" ekkolod. Det er egentlig et kopiprodukt, men forbedret på flere punkter i forhold til originalen. Transducerens batteri kan skiftes. Skærmens opløsning er højere. Skærmen viser gråtoner og ikke bare sort/hvid. Der er grålinie. Man kan slå "fish id" fra og se hvad loddet ser i virkeligheden. Fish id har det med at vise ikke eksisterende fisk. Rækkevidde 70m som leveret, men antennen på modtageren kan skiftes til en med længere rækkevidde. Skærmen er en håndholdt enhed, ikke til montage på stangen.
 
Loddet var på tilbud til 45 pund, og forhandleren solgte dem sammen med bait boats til karpefiskeri. Han lavede selv beslag til at montere transduceren på bait boat.
 
Jeg brugte loddet sidste sommer, bl.a. til at finde laksestandpladser i en elv. Til det formål er det suverænt, du kan med få kast finde alle strukturer og dybder i elven, og ind imellem se laksen også. Der var oven i købet en laks som fulgte efter transduceren ved indspinning.
 
Men lige en advarsel: der findes gode Kinesiske ekkolodder, men mit indtryk er at de gennemsnitligt er meget ringe. Så vær kritisk.
 
Mvh. Peter
Til top
Kurt Laursen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gukula50

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gukula50 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 14:04
Hej Peter, tusind tak for dit svar og tiden du har brugt på det.
 
Denne Lucky ekkolod er det hele dens navn og har du evt. hjemmesiden hvor du købte den på.
 
Mvh. Kurt
Til top
paw holst Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
paw sten

Tilmeldt:: 19 Apr 2011
Geografisk: svebølle
Status: Offline
Beskeder: 222
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér paw sten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 14:20
ps jeg har også en baitbåd med Fishfinder/ekkolod den rækker langt. det var da også en mulighed. :) mvh paw
Til top
Kurt Laursen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gukula50

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gukula50 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 15:01
Paw, nu det ikke nem at bruge en båd i en P&T sø, men forstår dig udmærket.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 15:20
Hej
 
Jeg har solgt nogle stykker, men må indrømme, at jeg aldrig har fået gode tilbagemeldinger. Nogle kom for, at købe dyrere lodder, og ville så bruge søger udgaven som nummer 2.
 
Jeg kan kun tilslutte mig Peter Larsens gode beskrivelse, men kender dog ikke til de kinesiske m.m. udgaver. Er de købt på Ebay, kan man nok få de gamle problemer med reperationer/ombytninger - men det ved de fleste jo efterhånden Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 15:32
Citat: gukula50

Hej Peter, tusind tak for dit svar og tiden du har brugt på det.
 
Denne Lucky ekkolod er det hele dens navn og har du evt. hjemmesiden hvor du købte den på.
 
Mvh. Kurt
Ekkoloddet hedder bare Lycky, og der er ingen modelbetegnelse. I brugsanvisningen er oprindelsen angivet til "Lycky industries" i Kina. Ingen adresse. Men det fungerer tilfredsstillende.
 
 
Det er så inkl. bait boat beslag, så det må kunne gøre billigere uden beslag. Pas i øvrigt på modtageren, den er ikke vandtæt. Jeg har for en sikkerheds skyld tætnet skruelåget i transduceren med silikonefedt.
 
Men som sagt, pas på med alt det bras der også kommer fra Kina. Nogle af dem er nok mere spillekonsol end ekkolod.
 
Mvh. Peter
Til top
paw holst Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
paw sten

Tilmeldt:: 19 Apr 2011
Geografisk: svebølle
Status: Offline
Beskeder: 222
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér paw sten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 16:02
LOL det er en fjernstyret båd. ca 60 cm med fiskefinder
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 16:32
Som jeg har forstået det, så er det kystnært fiskeri vi taler om. Du vil få lige så meget ud af at bruge dvs luftfoto, der ligger frit på nettet. Der finder du let de steder, hvor man kan forvente at finde fisken. Stenrev, strømrender og lignende spændende steder. Et ekkolod hører efter min mening hjemme ombord på en båd og over dybere vand. Der har man til gengæld også meget fornøjelse af et godt lod, når man skal finde vrag, stenrev og fiskestimer. Her har jeg flere gange oplevet at man kunne se pirken hoppe hen over bunden og se fisken nærme sig pirken. Men det stiller store krav til skærmopløsning og elektronik. Noget som de små billige ekkolod ikke kan magte.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 16:39
Hvis vi taler om kystfiskeri vil jeg give dig ret. Men jeg har haft stor fornøjelse af mit i Svenske elve med brunt vand. Her kan luftfotos ikke bruges, men loddet gør det muligt at finde laksenes standpladser.
Mvh. Peter
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 19:37
Citat: peterAlarsen

Hvis vi taler om kystfiskeri vil jeg give dig ret. Men jeg har haft stor fornøjelse af mit i Svenske elve med brunt vand. Her kan luftfotos ikke bruges, men loddet gør det muligt at finde laksenes standpladser.
Mvh. Peter
Potentielle laksestandpladser - kan man jo se ud fra strømforholdene/fysiske forhold ned over en given strækning af en elv; strømkanter, høller, sten og fossnakker kan man jo se, så hvad er det lige for standpladser, som du mener, at du kan finde med ekkolod, som man ikke kan læse ud fra synlige forhold.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 20:23
Citat: Steen Kehler

Potentielle laksestandpladser - kan man jo se ud fra strømforholdene/fysiske forhold ned over en given strækning af en elv; strømkanter, høller, sten og fossnakker kan man jo se, så hvad er det lige for standpladser, som du mener, at du kan finde med ekkolod, som man ikke kan læse ud fra synlige forhold.
 
Det kommer så sandelig an på hvor dybt der er. Jeg kan godt læse vandet når det ikke er for dybt. Men jeg har absolut fået nogle overraskelser, både med hensyn til standpladser jeg ikke lige kunne regne ud, og med hensyn til hvor i strømmen laksene stod. Et sted vidste jeg godt at der var et dybt hul, men ikke at det var 16m dybt. Heller ikke at laksene ikke stod nede i hullet, men højt i vandet over det.
 
Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum