Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTUs uvidenhed

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DTUs uvidenhed
    Sendt: 25 Aug 2013 kl. 22:55
Citat: Johan


Citat: Steen Kehler

En rugekasse er jo blot at betragte som en kunstig gydebanke og ynglen kan jo godt finde ud af at sprede sig i vandløbet fra en naturlig gydebanke, så der er intet, der taler for, at de ikke også skulle kunne finde ud af at sprede sig fra den kunstige

- og hvad gør den lille nyklækkede ørred så, når den forlader rugekassen et sted, hvor de få pladser er optagede, fordi der ikke er tilstrækkeligt gyde- og opvækstvand?

- men man kan da altid bare have lidt flere rugekasser spredt ud i vandløbet med lidt færre æg i hver.
Det gør det nok ikke lettere at få folk til at tilse dem, hvis de står spredt udover kilometer af vandløb. Ofte i ufremkommeligt terræn gennem sump og krat. Der er brugt en masse kræfter på at optimere klækningsprocenten. Kunne man forestille sig, at næste udviklingstrin bliver optimering af ynglens overlevelse, efter at de har forladt rugekassen. Og når så den kode er knækket, viser det sig, at ynglen har de bedste muligheder, hvis de slippes fri på en rigtig gydebanke med gode skjulesteder. Hvilket lægger op til det indlysende spørgsmål, hvorfor dog ikke bare lade ørrederne klare det selv! Johan
Den lille nyklækkede ørredyngel fra rugekasserne gør jo nok nøjagtig det samme, som de klækkeri-yngel der idag udsættes med vandkande, da rugekasserne jo skal placere på disse strækninger og jeg går da ikke ud fra, at DTU-AQUA sætter yngel ud, hvor der ikke er acceptable opvækstforhold,,, men det har du måske kendskab til at DTU-AQUA gør, siden du nævner det her???

Hvis man kan komme til med en vandkande ved vandløbet, så kan man helt sikkert også tilse rugekasserne uden så mange dikkedarer, så det virker lidt fjollet, at du nu trækker nej-hatten yderligere ned over ørene.

Jeg synes da også, at ørrederne skal klare sig selv, men så længe der er behov for bestandssupplerende udsætninger af yngel, så må det smarteste, klogeste og bedste nu engang være, at ynglen produceres så tæt på det naturlige levested som muligt og på en måde, som er så tæt på den naturlige som muligt samt er så billig som mulig.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 00:03
Citat: Steen Kehler

Den lille nyklækkede ørredyngel fra rugekasserne gør jo nok nøjagtig det samme, som de klækkeri-yngel der idag udsættes med vandkande, da rugekasserne jo skal placere på disse strækninger og jeg går da ikke ud fra, at DTU-AQUA sætter yngel ud, hvor der ikke er acceptable opvækstforhold,,, men det har du måske kendskab til at DTU-AQUA gør, siden du nævner det her???
Hvis man kan komme til med en vandkande ved vandløbet, så kan man helt sikkert også tilse rugekasserne uden så mange dikkedarer, så det virker lidt fjollet, at du nu trækker nej-hatten yderligere ned over ørene.


Pointen var nu mere, at du lagde op til, at ynglen da bare svømmede op eller ned til en egnet plads. Det gør de ikke! De dør hvis ikke de rette forhold er tilstede, der hvor de klækker.
Og prøv lige at tænk igennem, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Udsætning af yngel med vandkande kan foregå, når man har tid. Man kan dryppe yngel ud i små antal efter en vurdering af, hvad de enkelte pladser kan bære. Man kan komme helt op i de mindste forgreninger af tilløbene. Hvis der overhovedet ikke er egnede steder til nyklækket yngel, kan man fodre på dem, indtil de har nået en størrelse, der giver dem en chance for at overleve.
Som alternativ forestiller du dig, at der skal placeres rugekasser alle steder, hvor man ellers ville udsætte yngel? Er du sikker på, at rugekasserne kan fungere alle steder? Rugekasser skal tilses flere gange under forløbet. Og du kan ikke selv vælge hvornår. Kan du være sikker på, at der er folk til at rykke ud, hver gang der er fare for æggene? Ellers er alt måske spildt det år!

Jeg synes da også, at ørrederne skal klare sig selv, men så længe der er behov for bestandssupplerende udsætninger af yngel, så må det smarteste, klogeste og bedste nu engang være, at ynglen produceres så tæt på det naturlige levested som muligt og på en måde, som er så tæt på den naturlige som muligt samt er så billig som mulig.


Logik for burhøns! Men det er bare ikke nok at klække æggene i vandløbet. Ynglen skal også gerne overleve med så lidt spild som muligt.

Så vidt jeg kan se, har fokus været på optimering af klækningen. Næste trin er optimering af overlevelsen. Beskriv de optimale forhold for nyklækket yngel: En velfungerende gydebanke med lavt vand og skjulesteder! Er sagen i virkeligheden ikke, at det er der, rugekassen skal placeres, for at ynglen skal overleve? Hvis ja, hvorfor så gribe ind, når naturen klarer tingene selv?

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 00:53
Citat: Johan



Pointen var nu mere, at du lagde op til, at ynglen da bare svømmede op eller ned til en egnet plads. Det gør de ikke! De dør hvis ikke de rette forhold er tilstede, der hvor de klækker. Og prøv lige at tænk igennem, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Udsætning af yngel med vandkande kan foregå, når man har tid. Man kan dryppe yngel ud i små antal efter en vurdering af, hvad de enkelte pladser kan bære. Man kan komme helt op i de mindste forgreninger af tilløbene. Hvis der overhovedet ikke er egnede steder til nyklækket yngel, kan man fodre på dem, indtil de har nået en størrelse, der giver dem en chance for at overleve. Som alternativ forestiller du dig, at der skal placeres rugekasser alle steder, hvor man ellers ville udsætte yngel? Er du sikker på, at rugekasserne kan fungere alle steder? Rugekasser skal tilses flere gange under forløbet. Og du kan ikke selv vælge hvornår. Kan du være sikker på, at der er folk til at rykke ud, hver gang der er fare for æggene? Ellers er alt måske spildt det år!
Men det er bare ikke nok at klække æggene i vandløbet. Ynglen skal også gerne overleve med så lidt spild som muligt. Så vidt jeg kan se, har fokus været på optimering af klækningen. Næste trin er optimering af overlevelsen. Beskriv de optimale forhold for nyklækket yngel: En velfungerende gydebanke med lavt vand og skjulesteder! Er sagen i virkeligheden ikke, at det er der, rugekassen skal placeres, for at ynglen skal overleve? Hvis ja, hvorfor så gribe ind, når naturen klarer tingene selv?Johan
Hvis der er et behov for udsætning af vandkande-yngel, så kan naturen jo netop ikke klarer tingene selv, så det giver jo ikke rigtig mening, det som du skriver.

- I langt de fleste af de vandløb, hvor man i dag udsætter yngel med vandkande, der sker det, hvor der er gode opvækstforhold på en længere strækning, da det ellers ville være spild af penge.
På de fleste strækninger hvor der i dag udsættes yngel, der udsættes der 200-1500 yngel pr. 100 meter,, en tilsvarende spredning kan fint opnås med rugekassen, da den jo kan flyttes relativt let f.eks. 50 eller 100 meter opstrøms hver dag i de dage, hvor ynglen svømmer ud af rugekassen.

- Men egentligt så har du bare en så negativ tilgang til emnet og det virker som om, at du ikke rigtig ved så meget om de vandløb/vandløbsstrækninger, hvor man i dag udsætter yngel, at det ikke giver mening at bruge mere tid på dig, før du har sat dig lidt mere ind i tingene.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 20:36
Hej Lasse Big smile
 
Som altid er det dejligt, at læse et indlæg fra dig. Og hvis du igen benævner dig selv som en "bondeknold", ved jeg altså ikke i hvilket règi jeg skal sætte alle øvrige 123nuère Big smile
 
Jeg ved - at mine indlæg kan være svære at forstå en gang imellem, men jeg har nogen gange lidt svært ved, at få alle de svære spørgsmål "skruet" ned til almindeligt forståelig dansk, men så justerer jeg dem jo gerne Big smile
 
At have "jord" under neglene og, at være en flink og driftig sjæl er da dèt, vi alle bør stræbe efter, da en person der både kan bruge hænderne og hjernen, efter min mening blive mere og mere vanskelig at "fremdrive" - så måske vi skulle bede "moderator" om, at lave et ikon med dit ansigt, da jeg endnu ikke har set nogen leve op til din standard - mig selv inclusive. Big smile
 
Håber du kan ta`det he he - og skal vi få fødderne ned på jorden!.
 
Jeg ville med vilje ikke indrage dambrugene, da deres rolle vel bør være udelukkende til produktion af fødefisk grundet genetisk arv, og manglende rigtig miljømæssig påvirkning?. 
 
Mit indlæg bygger derfor på forskellen mellem din kære rugekasseyngels videre overlevelsesevner - og de naturligt gydebankefødte yngels do.- !
 
Jeg nævner også, at der er andre "sultne ørredguffere" i vores vande, men mon ikke skarven er den største?. Kan vi med små midler levere store mængder af "næsten" lige så levedygtigt ørredafkom med "Lasses" metode, mener jeg så, at vi er bedre rustet til, at fodre både vores hungrende lystfiskere samt holde et fiskebestands niveau der bedre kan stå imod - og justeres - imod alle de "snyltende" fiskespisere vi nu har i vores land. Og endda ifælge EU er forpligtiget til, at bevare (men i hvilken grad/mængde?)
 
Hvis vi så sætter dine (Lasse) små skelmus ud i de farlige vande - i forhold til de naturfødte - hvad er så overlevelsesforskellen inden for en vis tid?.
 
Er det sådan, at "dine" små poder bliver gaflet (næbbet,spist LOL) af div. fugle, pattedyr i større omfang end de naturlige fiskegydebanke fødte afkom gør - ja så er der selvfølgelig noget at reflektere over, da dette større "spild" vil udgøre et senere problem for antallet af fangtsmæssige fisk.
 
Håber at jeg fik nuanceret mine spørgsmål lidt mere - ellers kører vi da bare på igen Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 21:32
Citat: Johan

Hej Kim

Jeg skal ikke kloge i, hvilke forsøg der er lavet. Men du opstiller nogle forudsætninger, der ikke holder.

1. Fiskehejre er nogle steder et problem for fiskene. Selvfølgelig ikke så massivt som skarven

2. Odder og mink spiser også fisk. Men da især odderen hævder meget store territorier, og i øvrigt er tæt knyttet til spisekammeret, vil den aldrig fiske en bestand i bund.

3. Skarven bliver ikke reguleret, så det gør nas et godt stykke tid fremover. Senest er ynglebestanden i Danmark gået lidt frem. Man pensler æg i 10% af rederne, men det er et langt sejt træk. Skarven kan blive over 20 år, og i øvrigt får vi mangedoblet antallet af fugle, når fremmede skarv kommer her til landet. Primært nordfra.

Og så ville det være skønt, hvis vi kunne få udryddet al snak om "vores" fisk. Ingen ejer fiskene! De skal beskyttes, fordi vi skal have en mangfoldig natur. Også under vandoverfladen!

Og det er så ikke noget svar på dit spørgsmål. Jeg kan ikke bidrage med andet, end at yngel har mange problemer. Men skarven er først et af dem, når ynglen bliver større.

Johan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 21:33
Hej Kim
Det var pæne ord til en. der har parkeret på øretævernes holdeplads. Håber ikke jeg parkerer der så længe. at Euro Park giver mig en bødeBig smile
De yngel der kommer ud af rugekasserne svarer til de yngel der kommer ud af en god gydebanke. Eneste forskel er, og der giver jeg for en gangs skyld Kaare M. ret, at det er tvangsægteskaber. Men det er langt tættere på naturlige yngel end dambrugsfremstillede. Vi bruger jo i dag 12mill på tvangsægteskaber.
Jeg ved ikke, hvor meget du har læst i referaterne fra §7 udvalget fra maj i år.
Du nævner dambrugerne (Dansk Akvakultur). De støttede brugen af rugekasser. Det er jo nok dem, der ved mest om hvad vi har gang i. Der er så nogen, der tror det vil gå ud over deres erhverv. Derfor mener jeg det er flot af dem at støtte os.Thumbs Up
Nu er du jo pc ekspert, det er jeg ikke. Jeg gik ind på testcenter her på forum og lagde nogle oplysninger om bestandanalyser fra de første forsøg med udlægning af øjenæg tilbage til 2008. Det vil vist svare på flere af dine spørgsmål. Ellers fortsætter vi bare. Jeg turde ikke lægge dem direkte ind uden om testcenter, var bange for at sabotere noget. I næste uge skulle der gerne komme bestandanalyse fra Blåkilde, det kan jo også blive interessant.Wink
Du stiller jo nok en masse spørgsmål, når du har set bestandanalysen på testcenteret.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 26 Aug 2013 kl. 21:37
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 21:57
Hej Johan Big smile
 
Tror at du er gået lidt skævt af mit indlæg. Når jeg nævner de største fiskeædende fugle/pattedyr i vores fauna, var det bare som sammenligneligt grundlag i forhold til "skarven" som i de flestes "øjne" får størst skyld for de sæsonmæssige fiskestammers voldsomme nedture. Der er ingen tvivl om, at disse super effektive fugle gør et gevaldigt indhug i vores fiskebestande, men de er trods alt ikke alene om menuen!.
 
Skarven og alle de øvrigt nævnte fiskebestands nedsættende "udyr" er jo rimeligt nemme at justere - hvis div. love ellers tillader det!.
 
Der hvor jeg vil hen er derfor!.
 
Hvis man "pumper" flere (genetisk, overlevelsesmæssigt ok) fisk ud i åerne, kan man måske undvære de store nedskæringer af f.eks. skarven?. Og "måske" kan de øvrige fiskeædere som odder, hejrer, større rovfisk, vandrotter, osv. så få et noget større "spillerum, der måske i sidste ende faktisk udvider vores natur, til de flestes bedste?.
 
Men i dette "afsnit" ligger naturligvis igen en masse spørgsmål, som f.eks. ødelæggelse af diger, ødelæggelse af andre fiskeracer/krebs etc.? Og spørgsmålet om hvad vi gerne vil vedblive med at have af fisk, krebs, etc. må vel være spørgsmålet/målet for al fremtidig udvikling indenfor området?.
 
Hvis man ikke har et fælles mål, vil ALLE nyskabelser jo gå op i tidsforbrugende ikke brugbare konkurrerende diskussioner - det gælder vist indenfor alle områder - Unhappy
 
Der stod for øvrigt for (3-4 mdr. siden) på text tv. at - der er givet tilladelse til større lokale justeringer af skarven. Det var med dette i mende, at jeg skrev om skarv justeringerne. Måske denne meddelelse ikke rigtig er kommet ud endnu?.
 
Mvh. - Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 22:03
Citat: lasse hagebro

Hej Kim
Det var pæne ord til en. der har parkeret på øretævernes holdeplads. Håber ikke jeg parkerer der så længe. at Euro Park giver mig en bødeBig smile
De yngel der kommer ud af rugekasserne svarer til de yngel der kommer ud af en god gydebanke. Eneste forskel er, og der giver jeg for en gangs skyld Kaare M. ret, at det er tvangsægteskaber. Men det er langt tættere på naturlige yngel end dambrugsfremstillede. Vi bruger jo i dag 12mill på tvangsægteskaber.
Jeg ved ikke, hvor meget du har læst i referaterne fra §7 udvalget fra maj i år.
Du nævner dambrugerne (Dansk Akvakultur). De støttede brugen af rugekasser. Det er jo nok dem, der ved mest om hvad vi har gang i. Der er så nogen, der tror det vil gå ud over deres erhverv. Derfor mener jeg det er flot af dem at støtte os.Thumbs Up
Nu er du jo pc ekspert, det er jeg ikke. Jeg gik ind på testcenter her på forum og lagde nogle oplysninger om bestandanalyser fra de første forsøg med udlægning af øjenæg tilbage til 2008. Det vil vist svare på flere af dine spørgsmål. Ellers fortsætter vi bare. Jeg turde ikke lægge dem direkte ind uden om testcenter, var bange for at sabotere noget. I næste uge skulle der gerne komme bestandanalyse fra Blåkilde, det kan jo også blive interessant.Wink
Du stiller jo nok en masse spørgsmål, når du har set bestandanalysen på testcenteret.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2013 kl. 22:31
Hej Lasse Big smile
 
Måske nok en masse pæne ord, men sådanne leverer jeg kun til de, der har fortjent dem (og det er sjældent) Big smile
 
Jeg er ikke ekspert indenfor fiskeyngelområdet, men jeg lærer hurtigt, og jo mere jeg læser om det, jo mere "hug" bliver jeg på tingene!.
 
At dambrugerne støtter rugekasserne er en indstilling jeg ikke rigtig kan "greje"!. Som du selv skriver, er det vel lidt som, at skyde sig selv i "nummeren Big smile". Hvis ikke det har nogen økonomisk fordel for dem, hvorfor skulle de så støtte tiltaget?. Det er vist ikke hørt endnu, at et evt. hensyn til naturen skulle være nok til, at et erhverv opgiver!.
 
Er der en "ræv-eller ugler" i mosen?.
 
But anyway - jeg ser frem til de kommende bestandsanalyser du nævner!. Så kan jeg få lidt mere indblik i statussituationen og ikke mindst oplysninger til brug for egne fremtidige spekulationer/hypoteser Big smile
 
Og med hensyn til pc ekspert? jeg har brugt hele dagen til, at samle 3 pcère. De 2 af dem kører flot, men den 3`nægter simpelthen at funke!. Desværre er det min søns eksemplar der nægter at "funke" (og det har jeg måttet høre for - av-av LOL, men i morgen kommer den til det!. Nogle af delene er brugte, og deri ligger problemet.
 
Moralen er for mig, at man kan være nok så klog, men hvis man bare mangler 1 del i en kæde - kommer man ikke længere. Og det gælder indenfor alting Big smile. Derfor er kommunikationen så vigtig, da intet menneske kan stå alene uden hjælp af en eller anden slags!...
 
Godnat og sov godt drenge/piger?
Mvh. - Kim
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2013 kl. 00:40

Tænk Steen, så skulle man opleve at løbe dig træt i en diskussion! Det vil pynte på mit cv.

Sagen er, at du er, hvad jeg vil kalde jubeloptimist i forhold til, hvor let og ukompliceret det vil være at sprede yngel ligeså effektivt, som man i dag gør med vandkanden. Prøv at se, hvad der står i rugekassemanualen om tilsyn og krav til placering. Hver 14 dag anbefales det. Dertil kommer så det, der ikke kan planlægges. Når så tiden kommer, hvor yngelen forlader rugekasserne, skal der folk ud og flytte kasser. Ikke bare en enkelt eller to - men en for hvert sted, vi i dag bruger vandkanden. God arbejdslyst, siger jeg bare! Og hatten af for dem, der gider. Jeg kan ikke lade være med at spekulere over, hvor meget grus, I kunne skovle på alle de timer derude!

I samme manual står i øvrigt omkring anbefalede placeringer, at den med fordel kan placeres ved nyanlagte gydebanker. Hovsa-dasse - var det lige et halebid der ;-) Og på forhånd undskyld, hvis det ikke er den seneste udgave af manualen, jeg har fundet. Lasse blev jo lidt fedtet med oplysninger på et tidspunkt. Måske fordi man ikke sådan skal forsøge at være sjov i sin profil.

Hvad angår min negative holdning. Jeg er sådan set ikke negativ og har ikke noget ønske om at sabotere Lasses rugekasser. Men det provokerer mig, når Lasse med særdeles kampklar opbakning fra dig pumper løs mod DTU og DSF med beskyldninger om uvidenhed, korruption, magtmisbrug og løgn! Så har I slået tonen an, og så er det egentlig bare for sølle, hvis I piver, når nogen prøver jeres beskyldninger af! Det er baggrunden for, at jeg blander mig her.

Johan

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2013 kl. 01:11
Citat: kikophil

Hej Johan Big smile
 
Skarven og alle de øvrigt nævnte fiskebestands nedsættende "udyr" er jo rimeligt nemme at justere - hvis div. love ellers tillader det!.


Loven tillader langt skrappere regulering. Men forvaltningsmyndighederne er af én eller anden grund meget tilbageholdende.  Og så er det i øvrigt ikke så ligetil, og det vil kræve en koordineret indsats på tværs af landegrænser, da vi jo har omkring 200.000 fremmede fugle på kost, når der er flest.
 
Hvis man "pumper" flere (genetisk, overlevelsesmæssigt ok) fisk ud i åerne, kan man måske undvære de store nedskæringer af f.eks. skarven?.
Nej, det kan man ikke! Det vil ikke hjælpe fisk, som alligevel klarer sig selv. Stallingen f.eks. Den er som bekendt overordentlig sårbar overfor skarvens prædation. I øvrigt går udsætningerne netop ud på at fylde op med de fisk, vandløbet skønnes at være i underskud med. Det nytter ikke det mindste at hælde fisk ud i naturen, hvis ikke betingelserne er gode nok, til at de kan overleve. Præcis som Bengt Holst sagde i den genudsendelse, DR i formiddags viste om elefanterne i Kbh's ZOO. Han blev spurgt, om det med tiden kunne blive aktuelt at udsætte elefanter fra zoologiske haver i naturen, hvis de naturlige bestande forsvandt. Hans svar var, at det kunne man i teorien godt forestille sig, men han kunne ikke se meningen med det. Elefanter udryddes ikke, fordi de efterstræbes, men fordi deres levesteder ødelægges og inddrages til landbrug. Det er for mig at se ramt lige spot on i forhold til denne uendelige diskussion. Alt andet er det rene spild af tid, hvis ikke levestederne er i orden. Det er der, kræfterne skal bruges! Og hvis I vil se sammenspil og en nærmest uendelig vilje til at hjælpe fra både DTU og DSF, så læg haglbøssen og grib skovlen i stedet!
 
Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2013 kl. 02:02
Citat: Johan

Tænk Steen, så skulle man opleve at løbe dig træt i en diskussion!
Det vil pynte på mit cv.





<p ="Msonormal">Sagen er, at du er, hvad jeg vil kalde jubeloptimist
i forhold til, hvor let og ukompliceret det vil være at sprede yngel ligeså
effektivt, som man i dag gør med vandkanden. Prøv at se, hvad der står i
rugekassemanualen om tilsyn og krav til placering. Hver 14 dag anbefales det. Dertil
kommer så det, der ikke kan planlægges. Når så tiden kommer, hvor yngelen
forlader rugekasserne, skal der folk ud og flytte kasser. Ikke bare en enkelt
eller to - men en for hvert sted, vi i dag bruger vandkanden. God arbejdslyst,
siger jeg bare! Og hatten af for dem, der gider. Jeg kan ikke lade være med at
spekulere over, hvor meget grus, I kunne skovle på alle de timer derude!





<p ="Msonormal">I samme manual står i øvrigt omkring anbefalede placeringer,
at den med fordel kan placeres ved nyanlagte gydebanker. Hovsa-dasse - var det
lige et halebid der ;-) Og på forhånd undskyld, hvis det ikke er den seneste
udgave af manualen, jeg har fundet. Lasse blev jo lidt fedtet med oplysninger
på et tidspunkt. Måske fordi man ikke sådan skal forsøge at være sjov i sin
profil.



<p ="Msonormal">Hvad angår min negative holdning. Jeg er sådan set ikke
negativ og har ikke noget ønske om at sabotere Lasses rugekasser. Men det
provokerer mig, når Lasse med særdeles kampklar opbakning fra dig pumper løs
mod DTU og DSF med beskyldninger om uvidenhed, korruption, magtmisbrug og løgn!
Så har I slået tonen an, og så er det egentlig bare for sølle, hvis I piver,
når nogen prøver jeres beskyldninger af! Det er baggrunden for, at jeg blander
mig her.



<p ="Msonormal">Johan



Nu er det jo ikke nogen diskussion der har været, da du jo bare er fremkommet med ikke relevante indsigelser krydret med lidt selvmodsigelse.

Faktum er; at du gerne vil have, at havørrederne/naturen skal klare sig selv - rugekasserne er det tætteste, vi som fødselshjælpere kan komme på det naturlige, men du vil så pludselig hellere så langt væk fra det naturlige som muligt og i din iver på at tage afstand fra det tætteste på det naturlige vi kan komme (rugekasserne, de kunstige gydebanker), så fabler du løs om, at det er alt for besværligt med rugekasser, terrænet er ufremkommeligt, yngel helt oppe i Lars tyndskids mindste bæk, vandet i åerne er måske ikke godt nok til æg i rugekaser og folk er nogle dovne hunde osv. bla. bla. osv.

Men faktum er; at langt største delen af de yngel, som udsættes i dag, de udsættes i relativt store mængder på strækninger, hvor det ikke er specielt svært at komme til og dermed vil det heller ikke være noget problem for rugekasserne.
Herudover, så er der intet problem i at skaffe frivillige i de foreninger, som har fiskeret i et vandløb, det ses tydeligt, når der skal elfiskes/stryges, hvor 10, 20 eller 50 mand ofte møder op, det er nemlig ikke dovne hunde, men folk med en lidenskab.

Så alle de negative fablerier, som du bliver ved med at komme med, det er et forsøg på at fjerne fokus med en gang usagligheder.

Faktum er; at DSF folk har udtalt, at den eneste rigtige måde at "fange" unge mennesker på, det er gennem DSF´s tiltag, så som lystfiskerietsdag og at det er helt forkert at forsøge at "fange" unge mennesker f.eks. ved Lasse´s projekt med rugekasserne til undervisning - så det drejer sig altså ikke om beskyldninger men om sandheden.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2013 kl. 08:53
Hej Kim
Du nævner dambrugernes interesse for rugekasser.
 De steder ved dambrug, hvor du har recirkuleret system, tager vand ind samme sted, hvor du lukker det ud.
Der har du alligevel en ophobning af fisk ved udløbet, selv om der er fri passage.
Det skyldes duftstoffer fra dambruget. Bruger du rugekasser til dine udsætninger langt ovenfor dambruget, i stedet for yngel fremstillet i dambrug, har du en mulighed for en stærkere homing til den gydebanke fisken er født på, og kan få dem til at passere uden om dambruget.Wink
Noget af den effekt tyder på at virke i Haderis Å, set ved seneste indfangning af moderfisk oven for dambruget. Vi kan på den måde fjerne et af problemerne ved dambrug. Så de er måske ikke så tossede ved at støtte rugekasser.Wink
Du kan læse meget mere om forsøgene i Resen Bæk og Rabes Bæk(Høgil Møllebæk) 2008 på sdr-resen.dk Bos Lystfiskerside under klækkebakker igen under Bestandanalyse i Resen og Rabes Bæk. Vi brugte dengang Jordan Scotty bakker men er jo i dag kommet langt videre ved at bruge flydende rugekasser, med nybefrugtede æg.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 27 Aug 2013 kl. 09:09
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2013 kl. 23:37
Citat: Steen Kehler


Faktum er; at du gerne vil have, at havørrederne/naturen skal klare sig selv - rugekasserne er det tætteste, vi som fødselshjælpere kan komme på det naturlige, men du vil så pludselig hellere så langt væk fra det naturlige som muligt
Sludder og vrøvl! Valget står mellem to nødløsninger. En sikker og gennemprøvet og en usikker uden dokumenteret effekt! Skulle jeg vælge, tog jeg den sikre. Udsætninger virker! Det er dokumenteret, og har f.eks. reddet den danske laks fra udryddelse. Selvfølgelig er rugekasser tættere på naturen, men der er bare også langt flere ting, der kan gå galt.

Men faktum er; at langt største delen af de yngel, som udsættes i dag, de udsættes i relativt store mængder på strækninger, hvor det ikke er specielt svært at komme til og dermed vil det heller ikke være noget problem for rugekasserne.
Herudover, så er der intet problem i at skaffe frivillige i de foreninger, som har fiskeret i et vandløb, det ses tydeligt, når der skal elfiskes/stryges, hvor 10, 20 eller 50 mand ofte møder op, det er nemlig ikke dovne hunde, men folk med en lidenskab.

Du er meget rundhåndet med påstande. Jeg skal ikke kloge i, hvor meget du har deltaget i fiskeplejen. Men at dømme ud fra dine skriverier er det ikke meget. Det er jo næsten en joke i foreninger rundt omkring, at elfiskeriet trækker folk til åen. Det er spændende at se de store fisk, og nogle er der for at lure, hvor kæmperne skal fanges næste år. Det har altid været et tilløbsstykke. Men hvis du har fulgt bare lidt med, ved du også, at det er en helt anden sag at få folk nok til alt det sure slid.

Men for nu at blive lidt konkret, Steen. Der er tilsyneladende ikke noget, du ikke ved en masse om. Så kan du sikkert også fremskaffe dokumentation for, at rugekasser faktisk virker. Jeg respekterer selvfølgelig, at du ikke kan finde videnskabelige analyser, der kobler alle sammenhænge. Men find nogle vandløb, hvor der er lukket rugekasse-yngel ud, og efterfølgende bestandsanalyser har påvist en større bestand, uden at det kan forklares med samtidig etablering af gydebanker og andre vandløbsforbedringer.

Johan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2013 kl. 09:42
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2013 kl. 10:05
Her er bestandanalyse fra Resen Bæk og Høgild Mølle Bæk(Rabes Bæk).
Øjenæggene er udlagt 1½ år før i Resen Bæk og ½ år før i Høgild Møllebæk.
Der var udlagt 3x2000stk i Resen Bæk på 3 stationer. I Høgild Møllebæk var der udlagt 800 stk ca. 1 km opstrøms analysestedet.
Læg mærke til det store antal 1½års i Resen Bæk og det store antal ½ års i Høgild Møllebæk. Det er vel ikke tilfældigt.Wink
mvh Lasse Hagebro

Når der i analysen står ældre er 95% af dem 1½år. Jeg har naturligvis billeder af dem så det kan dokumenteres. Blot for besværligt for mig at indlægge dem, men kan findes på sdr-resen.dk hvis det ønskes.


Redigeret af lasse hagebro - 28 Aug 2013 kl. 10:11
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 14:08

1. Lasse, på Sdr. Resen hjemmesiden omtaler du bestandsanalysen fra 2008, som blev lavet for at undersøge effekten af restaurering, gydegrus og nedlagte spærringer. Her tager du DTU til indtægt for at bekræfte dine egne formodninger om, at en høj forekomst af halvårsyngel i Rabes Bæk tyder på, at de med altovervejende sandsynlighed stammer fra dine klækkebakker. Jeg tvivler meget på, at du har rygdækning for den!  

2. I Rabes bæk blev den nederste spærring fjernet i 2006.  http://www.karupaa.com/dk/index.asp?id=195 Du slår fast, at de 63 ældre ørred fra undersøgelsen er afkom af den selvreproducerende bækørredstamme.

3. I Resen bæk har du også været der med dine klækkebakker for at "kickstarte" bestanden. Jeg forstår på dig, at en kickstart skal starte en bestand op i nyrestaurerede og genåbnede vandløb, indtil gydefiskene selv finder ud af at bruge gydebankerne. Gydeaktivitet 18 steder tyder vel på, at det er sket.  

4. Du har dit eget afsnit om klækkebakker på Sdr. Resen hjemmesiden. Her kan man bl.a. læse om et godt og konstruktivt møde med Finn Sivebæk fra DTU Aqua. Du har fået Søren Larsen fra DCV med ud til bl.a.Omme å. Du har lavet forsøg i Karup å sammen med Martin Løntoft. Du har været omkring Holstebro og lave forsøg med minihyttefad, hvor der i samarbejde med DSF blev lavet bestandsanalyse. Du er blevet pænt og venligt modtaget af gode solide folk, der har vist interesse for dine idéer. Men de har også vendt dine klækkebakker og rugekasser ryggen og arbejder i dag stenhårdt med gydegrus og restaurering! Der går ganske vist rygter om, at du på dine foredrag påstår, at nogle af disse gode folk i dag er tilhængere af dine rugekasser. Hvis der er hold i de rygter, er det misinformation. Eller løwn med et andet ord, du selv holder meget af.   

5. Selve hovedtanken i dit arbejde kan læses på Arla's mælkebiler, "Tættere på naturen". På en video står du ude ved bækken og fortæller, hvor vigtigt det er at stryge gydefisk fra samme vandløb, som ynglen skal vokse op i. Mig bekendt foregår KÅS' elfiskeri efter moderfisk udelukkende i hovedløbet og i Haderis å.  

Kan jeg få dig til at svare på fem spørgsmål: 

1. Kan du dokumentere, at DTU har blåstemplet dine egne antagelser om, at halvårsynglen i Rabes bæk med altovervejende sandsynlighed stammer fra klækkebakker? 

2. Hvordan kan du vide, at 63 ældre ørred er afkom af den selvreproducerende bækørredstamme, når der har været fri passage for den årgang? 

3. Hvordan passer dit "tættere på naturen" motto med, at du blander dig i tingene, når fiskene påviseligt HAR fundet vej til gydebankerne? 

4. Hvordan kan det være, at højt respekterede folk med masser af erfaring med vandløb vender dig ryggen og alle kommer til samme konkluison, nemlig at det er bedre at gå fuldt og helt efter restaurering? 

5. Kan du redegøre for, hvordan du skaffer æg fra alle de små tilløb? 

Johan



Redigeret af Johan - 29 Aug 2013 kl. 14:09
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 15:42
Til Johan
Kan jeg få dig til at svare på fem spørgsmål:
Nej, det kan du ikke. Men det glæder mig, at du er begyndt at sætte dig mere ind i projektet. Du vil også, når du ser rigtigt efter, se under (En dejlig dag) at jeg forsøgte at få dem, du kalder "Højt respekterede folk"  til at lave en DNA analyse på fiskene i Rabes Bæk, der så ville påvise, hvor yngelen stammede fra, det mente man ikke, at have interesse for.
Der blev af mig registreret aktive gydebanker i Rabes Bæk, den vinter hvor vi udsatte klækkebakker en strækning på ca. 5 km. Der var på det tidspunkt kun en enkelt mindre aktiv gydebanke lige ovenfor dambruget, sansynligvis bækørred, da det var fint grus.
Kortet over gydebankeoptælling blev sendt til KÅS og Viborg Kommune.
Hvis ikke du kan se, det ser underligt ud med de mange 1½ år fisk i Resen Bæk er det dit problem ikke mit. Der er noget der hedder sund fornuft, det er jo ikke altid det går hånd i hånd med videnskab.Wink
"Højt respekterede mennesker"
Jeg har stor respekt for:
Tonny Brink Johansen (passet Trevad Ørredpark 25 år)
Bent Lauge Madsen, en mand med fingrene i vandet og et sundt syn på åen.
Steen Ulnits. der tør sige sin mening.
Jacob Larsen, der arbejder for fiskens bedste.
Søren Larsen, der har og stadig gør et stort uselvisk arbejde.
Orla Bertram for hans syn på lystfiskeri og store arbejde med unge mennesker.
Kun en af disse har ikke set rugekassen i funktion brugt rigtigt.
Ingen af dem har økonomisk interesse i projektet.Thumbs Up

Det kan være, andre gider svare dig fremover, jeg har tidligere givet udtryk for at jeg ikke gjorde. Det gælder fremover.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 29 Aug 2013 kl. 19:54
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 19:28
Hejsa,

jeg synes du Johan skulle gå en tur langs Rabes bæk (den hedder rigtigt Rabis bæk, men skidt nu med det) og tælle de steder der er grus for fiskene at gyde i/på. Og du behøver ikke at tage flere blyanter og ark papir med til at notere det! Der er MEGET lidt at komme efter. Har selv gået bækken igennem. Men synes du selv skal få blik for sagen. Til gengæld er det en fin tur og bækken slynger sig lystigt derned ad.

Mvh
Søren


Redigeret af Søren_Søes - 29 Aug 2013 kl. 19:29
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 21:19
Citat: Johan


3. Hvordan passer dit "tættere på naturen" motto med, at du blander dig i tingene, når fiskene påviseligt HAR fundet vej til gydebankerne?

4. Hvordan kan det være, at højt respekterede folk med masser af erfaring med vandløb vender dig ryggen og alle kommer til samme konkluison, nemlig at det er bedre at gå fuldt og helt efter restaurering?



3. Okay!, så det skal altså forstås på den måde, at du også er modstander af, at DTU-AQUA sætter bestandssupplerende yngel ud i vandløb, når det er påviseligt, at der samtidig er/har været fisk på gydebankerne i disse vandløb eller gælder det kun for rugekasserne???

4. Okay!, så det skal altså forstås på den måde, at du mener, at disse "højt respekterede folk", som du omtaler også har vendt/vender ryggen til bl.a. DTU-AQUA og DSF, da disse jo er medvirkende til, at der sættes bestandssupplerende yngel ud i vandløb, hvor der påviseligt HAR været fisk på gydebankerne eller hvad???
- Kan du ikke lige nævne nogle navne på disse personer???



Redigeret af Steen Kehler - 29 Aug 2013 kl. 21:20
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 22:41
Citat: Søren_Søes

Hejsa,

jeg synes du Johan skulle gå en tur langs Rabes bæk (den hedder rigtigt Rabis bæk, men skidt nu med det) og tælle de steder der er grus for fiskene at gyde i/på. Og du behøver ikke at tage flere blyanter og ark papir med til at notere det! Der er MEGET lidt at komme efter. Har selv gået bækken igennem. Men synes du selv skal få blik for sagen. Til gengæld er det en fin tur og bækken slynger sig lystigt derned ad.



Hej Søren

Jeg tror skam på din beskrivelse. Den passer for de nederste kilometer fint med beskrivelsen i den seneste "Plan for fiskepleje i Karup å".

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 22:52
3. Der sættes ikke yngel ud i Resen bæk. Det var i den, Lasse omtalte gydeaktivitet på 18 pladser.

4. Du må lige sætte lidt flere ord på, hvorfor du beder mig om at gentage navne, jeg lige har nævnt.

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 23:19
Citat: Johan

3. Der sættes ikke yngel ud i Resen bæk. Det var i den, Lasse omtalte gydeaktivitet på 18 pladser. 4. Du må lige sætte lidt flere ord på, hvorfor du beder mig om at gentage navne, jeg lige har nævnt. Johan

Det er da ligegyldigt om der ikke sættes yngel ud i Resen bæk, - For der sættes jo yngel ud i andre vandløb af DTU-AQUA, hvor der samtidig også er fisk på gydebankerne ---> men skal jeg forstå det på den måde, at udsætning af yngel kun er forkert, hvis det sker med Lasses rugekasser begrænset til et enkelt vandløb eller gælder det i almindelighed, altså også for DTU-AQUA´s udsætninger???

Nu var det jo navne, som også tog afstand fra DTU-AQUA og DSF qua deres delagtighed i udsætning af yngel i vandløb, hvor der er fisk på gydebankerne, som du skulle nævne, og Finn Sivebæk arbejder jo for DTU-AQUA.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 09:08
Steen, hvis viljen er stærk nok, kan man misforstå og fordreje alting! God dag til dig.

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 23:33
Citat: Johan

Steen, hvis viljen er stærk nok, kan man misforstå og fordreje alting! God dag til dig. Johan

Ja, jeg tænkte jo nok, at du havde to standarder; en for rugekasse yngel og en for de dambrugsfremstillede yngel som DTU-AQUA står for ---> og det viser jo blot, at du er en hykler.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 12:47
Hej Alle
En vidunderlig formiddag trods regn og blæst.Big smile
 Lige hjemvendt fra bestandanalyse i Tarm Møllebæk ved Blåkilde Efterskole.
Imponerende resultat, bækkens beskaffenhed taget i betragtning. 5-10 gange så mange ½ og 1½ års lakseyngel, som vi havde håbet på.
I får naturligvis de endelige resultater når DCV i Borris får dem talt sammen.
mvh Lasse Hagebro

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 13:13
Citat: lasse hagebro

Hej Alle
En vidunderlig formiddag trods regn og blæst.Big smile
 Lige hjemvendt fra bestandanalyse i Tarm Møllebæk ved Blåkilde Efterskole.
Imponerende resultat, bækkens beskaffenhed taget i betragtning. 5-10 gange så mange ½ og 1½ års lakseyngel, som vi havde håbet på.
I får naturligvis de endelige resultater når DCV i Borris får dem talt sammen.
mvh Lasse Hagebro
Spændende hvad de "højt respekterede" nu har at sige    
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 15:41


Resultater Fiskeart

 

1. Bef.

 

 

2. bef.

 

Tæthed (pr 100 m2)

½-års laks (0+)

42

6

33

Laksepræsmolt (1+)

2

1

3

½-års ørred

12

4

11

Ørred, større

3

0

2

Grundling

6

0

4

Finnestribet ferskvandsulk

1

0

1

Lampret

1

0

-

Strømskalle

6

4

-

3-pigget hundestejle

Almindelig

-

-


Her er bestand analyse for Tarm Møllebæk ved Blåkilde Ungdomsskole lavet
2-9-13  Betalt af Ringkøbing Skjern Kommune Natur Miljø
Bækkens fysiske beskaffenhed taget i betragtning slet ikke så tosset.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 15:43

Generel evaluering

Fiskebestanden på strækningen opfyldte målsætningen for et B1/B2-vandløb jf. Ringkøbing Amts metode. Kombination af en gydebanke med opvækstområder for yngel, samt dybere strækninger med pladser til større laksefisk, er grundlag for en god fiskebestand, som udover ørred og laks også rummede fem andre fiskearter.

Lakseynglen stammer formentlig fra rugekasserne, da der ikke var store laksegravninger på gydebanken på den undersøgte strækning. Den koeksisterende ørredbestand på strækningen uden tvivl er et resultat af naturlig reproduktion på gydebankerne i Tarm Møllebæk.

Det vurderes, at der også kan opnås målsætningsopfyldelse på den befiskede strækning uden udsætninger, idet der jo over vinteren havde været gydende ørreder (og måske laks) på gydebanker i vandløbet.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 15:49
uploads/114094/low_blåk_best_13_1.JPG

Kim Iversen fortæller eleverne om de forskellige fiskearter.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 15:52
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 15:54
Lad nu være med at skælde mig ud. Jeg er bedre til at lave Laks og ørreder end til at få informationerne ud.Confused
mvh Lasse Hagebro
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 16:02
Hej Lasse,

Tillykke med den fine bestandsanalyse. Som jeg læser den eksisterer der en sameksistens mellem ørred og laks, som viser, at netop disse rugekasse-udsatte laks ikke har udrydder ørredyngelen. Det er jo herligt! Frygten er jo ellers, at udsatte fisk udrydder naturlige. Det kunne derfor være interessant om man ville lave et forsøg med udsatte dambrugslakseyngel og se på deres påvirkning af de naturlige ørred.
Kan du give et overslagsberegning af overlevelse på rugekassefiskene og sammenligne den med litteraturværdier for dambrugsfisk?

Vh Emil Fuglsang
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 16:11
Hej
En foreløbig tak til:
Natur Erhverv Esbjerg for deres sunde fornuft og tilladelser.Thumbs Up
Ringkøbing Skjern Kommune, økonomisk støtte til bestandanalyser og tilladelser.Thumbs Up
DCV for ideen med Blåkilde Ungdomsskole m.m. mereThumbs Up
Dansk Laksefond for 4000,00 kr til æg.Thumbs Up
FFFD for stor moralsk støtte.Thumbs Up
Blåkilde Ungdomsskole for ikke at være bange for at prøve nye undervisningsmetoder.Thumbs Up
Harry og Kim samt Bo Skelmose for at have fulgt projektetThumbs Up
Fiskeavisen for at have turdet skrive om det.Thumbs Up
Spindoktoren for Havørredens Ve og Vel for at have holdt mig nede, så jeg ikke trådte for mange over tæerne.Embarrassed
Aalborg Universitet for deres mod til at gå nye veje.Thumbs Up
Der er sikkert mange flere.
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 16:24
Hej Emil 
Jeg ved ikke hvad literaturværdier betyder, men de kloge siger at en fisk født ude i vandløbet er 5-7 gange så stærke som en dambrugsfremstillet, og derfor også har 5-7 gange så stor mulighed for at vende tilbage som gydefisk. Der blev lavet en undersøgelse i Karup fra 1995- 2000 af Rolf Christiansen, Stig Petersen og en Glyssing, der netop viste dette. Jeg har undersøgelsen liggende et eller andet sted, dem var trykt i Cardinalen på et tidspunkt. Undersøgelsen viste også at de dambrugsfremstillede hovedsagelig blev genfanget fra Hagebro til skive, hvorimod de vilde blev genfanget fordelt på hele det tilgængelige vandsystem.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 16:47
Hej Lasse,

Så spørger jeg på en anden måde: hvor mange æg havde I i rugekassen og hvor mange kvm antager I, at de har spredt sig over? Altså overlevelsen fra æg til halvårsfisk.

Emil
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 17:10
Hej Emil, jeg prøver igen.
For 1½ år siden udsatte vi 2x 2000 øjenæg, ca 8 æg gik tabt, men vi mistede ca 40-45% af den nyklækkene blommesæk yngel på grund af okkerproblemer, flom kombineret med lave temperaturer. Så det første år kom der vel ca. 2200 levende yngel yd i vandløbet. De har så haft 1½ år til at fordele sig på ca, 10-15 km vandløb. For ½ år siden, altså i år havde vi samme antal æg udsat i rigekasser. Tabet af æg var minimal 10-20 stk, og tab af blommesækyngel 10-20%. Noget af tabet af disse var nok min skyld, da jeg gerne ville have nogle billeder af de meget sarte yngel.Embarrassed Det vil sige, der kom ca.3500 stk yngel ud af kassen.
 Hvordan hele fordelingen af fiskene på hele vandløbet er blevet, kunne jo være spændende at undersøge, men det kræver jo bestandanalyder mange steder. Der hvor vi havde rugekasserne stående var vandløbet ca. 1½ m bredt, det er ca 10 km opstrøms udløbet i Skjern å.
 Håber jeg har forstået dit spørgsmål.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 03 Sep 2013 kl. 17:14
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:48
Hej Emil
Jeg er jo gammel og fatter langsomt.Smile
Du nævner sameksistens mellem ørred og laks. Laksen står i stærk strøm, ørreden mere skjult i langsommere strøm. Det vil sige, at laksen tager de fødeemner ørreden jager ud til den i strømmen, og omvendt.Wink Så hvorfor skulle de ikke kunne eksistere sammen. Det så jo også fint ud i Tarm Møllebæk. De gyder jo i reglen heller ikke de samme steder. Går du 70-80 år tilbage, var der meget fine bestande af både ørred og laks i de vestvendte åer. Undskyld det tog så lang tid for mig at fatte det.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:16
Citat: lasse hagebro

Hej Emil
Jeg er jo gammel og fatter langsomt.Smile
Du nævner sameksistens mellem ørred og laks. Laksen står i stærk strøm, ørreden mere skjult i langsommere strøm. Det vil sige, at laksen tager de fødeemner ørreden jager ud til den i strømmen, og omvendt.Wink Så hvorfor skulle de ikke kunne eksistere sammen. Det så jo også fint ud i Tarm Møllebæk. De gyder jo i reglen heller ikke de samme steder. Går du 70-80 år tilbage, var der meget fine bestande af både ørred og laks i de vestvendte åer. Undskyld det tog så lang tid for mig at fatte det.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro
Men du fatter da heldigvis ikke lige så langsomt, som nogle af de "højt respekterede" gør - at der er så mange lakse-yngel, det taler jo ligesom for sig selv .. At der møder et fint antal elever op for at følge med i bestandsanalysen, det taler jo ligesom for sig selv

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2013 kl. 19:25
Her er lidt samlet materiale om rugekasser, der ikke har nogen effekt ved brug til undervisning og fiskepleje ??.Confused
http://www.afiskeri.dk/vand-og-fiskepleje.html

mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 10 Sep 2013 kl. 19:55
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2013 kl. 15:26


Beklager jeg ikke kan sætte det bedre op.Embarrassed
Bestand analyse Tarm Møllebæk sept. 2013 ved brug af mini el-sikret hyttefad.
Foto og film Kim Flint og Harry Østergård.
Filmklippet kan ses på nederste link.


Redigeret af lasse hagebro - 06 Okt 2013 kl. 15:54
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2014 kl. 21:27
Til Anonymous
Bare for at det ikke skal være så svært at finde.
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2014 kl. 23:51
Hej Lasse, har du læst om kæmpe succesen ved Trend Å, syntes det er fed læsning, mere af den slags. Smile

Redigeret af limfjord - 10 Aug 2014 kl. 23:52
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2014 kl. 08:59
Hej Carsten
Jeg har læst den positive artikel. Vi er fuldstændig enige lad os få mere af det arbejde.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres