Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knude til fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Danni Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danni-nielsen

Tilmeldt:: 27 Jan 2013
Geografisk: Norup/Hadsund
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danni-nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knude til fluer
    Sendt: 27 Feb 2013 kl. 18:20
Hej

Jeg har et lille problem med min knude der vil gerne gå op hvilket jo kan blive lidt dyrt i tabte fluer.

Min forfangsspids er af Berkley fluorocarbon og jeg har indtil vidre brugt Trilene knuden ( http://www.flueopskrifter.dk/index.php?id=314&mainid=282 ) er der evt. andre knuder jeg kan bruge med større held.

Venlig hilsen
Danni
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2013 kl. 18:23
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2013 kl. 18:49
Eller en lidt enklere model  http://www.wideopen.dk/info/Rapala_Knot_fra_Hav%C3%B8rredens_Hemmeligheder_112l1.aspx
som jeg selv bruger.

Mvh
Henning
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2013 kl. 22:57
Den kan jeg simpelthen ikke få til at holde den der Henning? Hvad er hemmeligheden? ;o)
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2013 kl. 23:08
Hemligheden er at fugte linen inden der strammes til
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2013 kl. 23:08
Citat: Henning

Eller en lidt enklere model  http://www.wideopen.dk/info/Rapala_Knot_fra_Hav%C3%B8rredens_Hemmeligheder_112l1.aspx
som jeg selv bruger.

Mvh
Henning

Hej Henning

Det er en hjemmestrikket variant af Rapalaknuden.

Jeg mener klart, at denne knude bygger på en misforståelse, og vil ikke anbefale den til andre. 
At det er den knude, som vises i "Havørredens hemmeligheder", gør ikke misforståelsen mere korrekt.

Den originale knude (som på animatedknots) ses her:

Mvh.
Michael



Redigeret af Michael Boysen - 28 Feb 2013 kl. 07:24
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 00:45
Bruger også selv en variant heraf - Det helt essentielle er, at den udføres korrekt HVER gang - så holder den maks og fisker helt perfekt!

Burde lave en animation af den... hmmm...
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 08:31
Bruger rapala knuden.
Hilsen Kim.
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 08:52
brug rørfluerWink... og en alm. blink knude på dine kroge... så slipper du for alt det andet og det er meget nemmer... Tongue
Til top
Danni Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danni-nielsen

Tilmeldt:: 27 Jan 2013
Geografisk: Norup/Hadsund
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danni-nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 09:49
Lyder til Rapala knuden er den bedste, så må nok heller gå i knude træning

Mange tak for hjælpen, tror jeg vil til fjorden i dag og prøve lidt knuder


Redigeret af danni-nielsen - 28 Feb 2013 kl. 09:50
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 12:01
Denne knude holder: http://www.netknots.com/fishing_knots/non-slip-loop-knot
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 13:53
Hej
Jeg bruger næsten altid en styrende knude og den holder.
Ved ikke hvad den hedder.
Carsten Lai
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 14:52
Citat: Michael Boysen

Hej Henning

Det er en hjemmestrikket variant af Rapalaknuden.

Hej Michael.
Jeg er helt med på det ikke er en "ægte" Rappalaknude, det står der også tydeligt i overskriften på mit link, at det er en forenklet version!  

Jeg mener klart, at denne knude bygger på en misforståelse, og vil ikke anbefale den til andre. 
At det er den knude, som vises i "Havørredens hemmeligheder", gør ikke misforståelsen mere korrekt.

Hvad er det, du mener der er en misforståelse, måske du vil forklarer nærmere?

Da jeg har brugt knuden som Niels Vestergaard viser på mit link, siden jeg så den på en af hans første Havørred film, og kun har gode erfaringer med den, har jeg ingen problemer med at anbefale den! Den virker bare!

Mvh
Henning




Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 16:36
Jeg har altid brugt denne knude :
Jeg måtte hen og lave den som i ser, i 3 stykker.
Håber at i kan se jer ud af det, den er ganske simpel og meget stærk.
Husk at fugt før i trækker sammen.  Wink
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 19:09
Citat: Henning

Hvad er det, du mener der er en misforståelse, måske du vil forklarer nærmere?

Hej Henning

Jeg beklager, at det kunne læses som om, at du havde misforstået noget.

Det jeg mener, er at den omtalte knude fra "Havørredens Hemmeligheder", er opstået ved en misforståelse.

Uden at kunne bevise noget, tror jeg at det er Thomas Hansen, som ikke havde læst "opskriften" på den ægte Rapalaknude rigtigt.
I filmene lancerede de så knuden for et bredere publikum, og i den forbindelse blev der lagt en illustration på wideopen.dk

I teksten til den oprindelige illustration på wideopen.dk var knuden beskrevet som Rapalaknuden.
Efterfølgende er Niels Vestergaard så blevet opmærksom på fejlen, og teksten er så rettet til "Rapalaknuden - forenklet version", samt et (lidt søgt) argument for at forenkle knuden - (sådan redder man den Smile).

Det jeg mener er så, at det er muligt, at Thomas Hansen på yderst heldig vis har opfundet sin egen knude. Jeg ville dog til enhver tid binde den "ægte" Rapalaknude, da den ikke er væsentlig sværere.

Mvh.
Michael
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 20:25
Citat: Michael Boysen

Citat: Henning

Hvad er det, du mener der er en misforståelse, måske du vil forklarer nærmere?

Hej Henning

Jeg beklager, at det kunne læses som om, at du havde misforstået noget.

Det jeg mener, er at den omtalte knude fra "Havørredens Hemmeligheder", er opstået ved en misforståelse.

Uden at kunne bevise noget, tror jeg at det er Thomas Hansen, som ikke havde læst "opskriften" på den ægte Rapalaknude rigtigt.
I filmene lancerede de så knuden for et bredere publikum, og i den forbindelse blev der lagt en illustration på wideopen.dk

I teksten til den oprindelige illustration på wideopen.dk var knuden beskrevet som Rapalaknuden.
Efterfølgende er Niels Vestergaard så blevet opmærksom på fejlen, og teksten er så rettet til "Rapalaknuden - forenklet version", samt et (lidt søgt) argument for at forenkle knuden - (sådan redder man den Smile).

Det jeg mener er så, at det er muligt, at Thomas Hansen på yderst heldig vis har opfundet sin egen knude. Jeg ville dog til enhver tid binde den "ægte" Rapalaknude, da den ikke er væsentlig sværere.

Mvh.
Michael

Hej igen Michael.

Jeg vil da ikke afvise, at du måske har ret i, det er på den måde knuden er "opstået".

For lige at prøve af, om den originale som du siger, ikke skulle være væsentligt sværere at binde, har jeg lige siddet og lavet nogle stykker, - og jeg synes den er (måske kun lidt) men dog lidt mere bøvlet end den fra "Havørredens Hemmeligheder", men med lidt øvelse, vil  det nok blive mindre bøvlet.

Men langt mere interessant var det, at jeg ved at rive knuderne (skiftevis original mod den Uoriginale) i stykker, med de bare næver, ikke kunne fornemme nogen styrkeforskel. 
Det kunne være spændende at se hvad en mere videnskabelig test ville sige!

Mvh
Henning

Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 20:34
Citat: Michael Boysen

 
Det jeg mener er så, at det er muligt, at Thomas Hansen på yderst heldig vis har opfundet sin egen knude. Jeg ville dog til enhver tid binde den "ægte" Rapalaknude, da den ikke er væsentlig sværere.
 
 
Hej Michael Boysen
 
Har du prøvet at teste de knuder mod hinanden ved direkte sammenligning?
 
Vh. Chan
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 20:46
Citat: chan


Har du prøvet at teste de knuder mod hinanden ved direkte sammenligning?
 

Hej Chan

Nej, det har jeg ikke.

Jeg bandt dog også Thomas Hansens knude tidligere, og begyndte at undre mig, da jeg oplevede at knuden somme tider gled. På denne måde blev jeg opmærksom på "problemet".

Der jeg ser som problemet er, at knuden muligvis ikke låser sig selv 100% effektivt, hvilket selvsagt er en ulempe :-)

Det lader dog til, at flere andre har fin succes med knuden.

Jeg har kun benyttet den originale knude, siden jeg blev opmærksom på problemet, og har derfor ikke kastet mig ud i en større test. 
Bl.a. fordi der i mine øjne ikke er nævneværdige fordele ved "den forenklede version".

Mvh.
Michael
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 20:50
Citat: Henning

 
Det kunne være spændende at se hvad en mere videnskabelig test ville sige!

 
Hej Henning
 
Det er meget nemt. Du binder de to knuder på hver øje af et svirvel. Hiv i hver ende til den ene knude springer. Kraft påvirkningen vil være identisk i følge go gamle Newtons3. lovLOL Gøres det en 3 gange hurtigt og langtsomt og hvis andre i tråden her gøres det samme kan det ikke blive mere videnskabeligt og nemt.
 
Faktisk Henning, dit eget resultat er mere sandheden for dig, idet det jo er dig, der skal binde det derudeWink Den stærkeste for mig af løkkeknuder indtil videre er kirurg knuden, som også nemt kan bindes i mørke. Har dog ikke testet mod rapala og rapala wannabe knuden. Det kan være, du kan gøre det for mig ved samme ombæring. Oplyst også gerne tykkelse og mærkeTongue 
 
Chan
 
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 21:00
Citat: Michael Boysen


Der jeg ser som problemet er, at knuden muligvis ikke låser sig selv 100% effektivt, hvilket selvsagt er en ulempe :-)
 
 
Især hvis man bruger stive/hårde materialer som flourocarbon.
 
Citat: Michael Boysen

 
Det lader dog til, at flere andre har fin succes med knuden.

 
Det kan være de bruger en anden type line. I dag findes der så mange forskellige hårdheder at det er svært at give generelle retningslinjer. F.eks den der med at fugte gælder ikke for alle typer liner og knuder. Heller ikke den der med at stramme ordentligt til gælder. Jeg bruger altid metoden med at Newton 3.lov teste på en ny type line jeg ikke kender. Herved finder jeg den bedste knude til netop den line med netop de skavanker, jeg selv har med at binde den.
 
Chan
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
martin.u Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2011
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martin.u Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 21:59
Knæk & Bræk :-)
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2013 kl. 08:46
Citat: chan

Citat: Henning

 
Det kunne være spændende at se hvad en mere videnskabelig test ville sige!

 
Hej Henning
 
Det er meget nemt. Du binder de to knuder på hver øje af et svirvel. Hiv i hver ende til den ene knude springer. Kraft påvirkningen vil være identisk i følge go gamle Newtons3. lovLOL Gøres det en 3 gange hurtigt og langtsomt og hvis andre i tråden her gøres det samme kan det ikke blive mere videnskabeligt og nemt.
 
Faktisk Henning, dit eget resultat er mere sandheden for dig, idet det jo er dig, der skal binde det derudeWink Den stærkeste for mig af løkkeknuder indtil videre er kirurg knuden, som også nemt kan bindes i mørke. Har dog ikke testet mod rapala og rapala wannabe knuden. Det kan være, du kan gøre det for mig ved samme ombæring. Oplyst også gerne tykkelse og mærkeTongue 
 
Chan
 
ha ha ha for griner LOL rapala wannabe knuden. Big smile


Redigeret af Mallow - 01 Mar 2013 kl. 08:48
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 02:35
http://www.youtube.com/watch?v=zyJgR70n1kc
den her er nem at binde den holder og giver fluen en livlig gang i vandet
er også super hvis man skal lave en lække der holde
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 11:09
Drop fluorcarbonen - den er for stiv til at være rigtig knudefast i de tykkere dimensioner.
Brug i stedet nylonlinen Ultra (fås bl.a. hos Korsholm). Den er dobbelt så stærk, halvt så dyr - og meget mere knudefast.
Den stærkeste knude til dine krogfluer vil være en Dobbelt Turle..
K&B  Orla Bertram-Nielsen
Instruktør i DSF
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 11:47
Har kun haft gode erfaringer med den forenklede fra HØ-hemmeligheder... har aldrig oplevet at knuderne går op eller ikke holder. bruger orvis flourcarbon - men vil da lige købe en rulle af det der Ultra... den er vel lige så synlig som en almindelig nylonline... men har det noget videre at sige?
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 14:23
Jeg har også kun gode erfaringer med Rappalaknuden og Perfection Loop, som vist på Havørredens hemmeligheder.
Jeg har gennem flere år lavet mine forfang med ophænger, som den laves på Havørredens hemmeligheder.
I enden af forfanget og på ophængeren monterer jeg en fluesnapper fra Mustad med en rappalaknude. Det gør det hurtigt og nemt at skifte fluer.
Jeg har endnu ikke oplevet at nogen af disse 2 knuder er gået op, hverken ved bundbid eller hug.
Når mit forfang knækker, sker det faktisk altid i Kirurgknuden, hvor ophængeren er monteret.
Jeg bruger enten RIO Fluoroflex eller Scierra Fluocarbon.
 
KNÆK OG BRÆK.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 17:00
Hej Michael Twistmann!
Rart at du så fordomsfrit har fået lyst til at prøve et velment råd.
Ultra er i farven helt transparent og glasklar - og set gennem mine briller er den hverken mere eller mindre synlig i vandet end fluorcarbon i samme farve.
- Jeg vil altid foretrække en glasklar line frem for en farvet - f.eks den klassiske brune Maxima - og jeg fangede da 37 laks samt en snes havørreder sidste år på forfangsspidser af Ultra i tykkelser mellem 0.25-0.40. Heraf flere i strålende solskin. Så synligheden er næppe det store problem.     K&B med testen!             Orla
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 18:06
Hmmm... jeg har altid brugt enkelt turtleknude til mine mindre fluer i å og sø, og dobbelt turtleknude til mine kystfluer. Jeg bruger ikke fluorcarbon til enkel turtleknude, da fluoercarbonen for det meste er hårdere end almindelig nylonline, og jo hårdere en line er, jo mindre kontakt mellem linens viklinger i en knude. som et hårdt pumpet bil dæk versus et blødt pumpets modstand/kontaktflade på vejen.
 
At fugte en knude gøres for, at mindske friktionen og dermed varmen når knuden trækkes til. Alt efter hvor modstandsdygtig linematerialet er overfor varme, vil det derfor være forskelligt i hvor høj grad det har indflydelse på ændringer i linens styrke/knudestyrke - men det vil altid kunne betale sig at fugte linen, da man så har sit til, at lave en knude på linematerialets præmisser. Friktion/varme bliver ved knudesammentrækning væsentlig højere i alm. nylonline end i fluorocarbon!.
 
De nye og hårde fluocarbonforfang kræver pga. nævnte hårdhed og mindre kontaktflade en knude der har enten flere viklinger/låseevne.
 
Hvis man sammenligner knudestyrker i tests, skal man ikke bruge hurtig træksmanøvre, da dette for det første ikke er faktisk naturligt, da der altid er en forskellig eftergivende effekt ved stængers forskellige eftergivenhed, de forskellige liners strækevner, samt ikke mindst brugerens responstid/reaktion.
 
Selv et reb på 3-4 mm. kan som ingenting rives over i hånden med en enkelt løkke og et hurtigt ryk. Derfor skal en trækprøve som Chan er inde på gøres ved "langsom" træk og gerne i flere sammenlignelige omgange.
 
Hvem der så har opfundet de fysiske eller kemiske formler der understøtter disse metoder, er jeg så ligeglad med!. Det er jo heller ikke disse personer der mister fiskene ved vandet!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres