Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Belastning af reje fluer.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Belastning af reje fluer.
    Sendt: 10 Mar 2013 kl. 19:07
Hej med jer.

Oplever i at det gør nogen forskel om reje fluer bliver belasted på undersiden eller om man snor det rundt om krogen?
Hilsen Kim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 19:16
Ja.


/Allan
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 19:22
Citat: allan overgaard

Ja.
/Allan

Hvad synes du er bedst og hvorfor?
Hilsen Kim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 19:32
Jeg synes jeg får en bedre køl med belastning på undersiden til upside down rejer.

Til nymfer kan du med fordel bygge kroppen op ved at tørne dit materiale.
/Allan
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 22:50
Jeg vil osse helst have belatningen på undersiden - men tror altså ikke at en fisk refuserer på en flue fordi den vender på hovedet!!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 23:40
Belastningerne på de første kystfluer, var med 0,37mm. blytråd, viklet hele vejen rundt i hele kroppens længde, og den metode blev brugt i næsten 25 år.

Måden med at vikle belastningen hele vejen rundt havde den fordel ved de reje kroge, som var med kurvet / pukkelrygget, at rejen vendte krog spidsen opad, og samtidig kunne rejen fiskes meget tæt ved bunden + at krogningen foregik i fiskens overmund.

Da man begyndte at lave rejer med meget fylde i materialerne, lagde man belastningen nedenunder, også på rørfluerne.

I dag, er der ikke samme vægt på standard fluer, oftest er de nye stremaer kroge slet ikke belastet, medens rejerne og tobiserne har flere forskellige typer belastninger.

Som rigtig sagt, fiskene går ikke så højt op i om fluerne er belastet eller hvordan, men på nogle pladser vil jeg godt have mine fluer lidt ned i vandsøjlen, uden at belastningerne ligger i forfang eller flueline.

En ting, som jeg bruger til mine belastninger er soft plader i tungsten, dem kan jeg godt lide, da de er tunge, uden at fylde ret meget.

Mvh
P.K.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 01:22
Tak for de gode råd og erfaringer. Dem kan man ikke få for lidt af.
Jeg har sjovt nok de der bløde tungstens plader. De var tiltænkt nymfer til åen, men de smuldret og bliver skåret i af bindetråden når jeg prøver at binde det ind, så jeg har droppet dem.
Hilsen Kim.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 07:30
@ Per K 
du nævner, som en fordel, at upside down fluer kroger fisken i overmunden... det forstår jeg ikke helt, da det er det hårdeste sted i fiskens mund, og derfor der hvor krogen har sværeste ved at trænge ind...
hvad er dit argument ?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 09:04
Hej Mikkel.

Ja, vi kan jo diskutere længe, men jeg har flg. argument:

40 års vedholdende krogmontering, med krogen opad, hvor det kan lade sig gøre, talen er selvfølgelig enkelt og dobbelt kroge.

Testfiskeri med de gamle PK rejer over en 10 årig periode, hvor 70% af fiskene var kroget i overmunden.

Å fiskeri, hele døgnet med rørfluer, monteret med enkelt / dobbelt krog opad i vingen.

Jeg vil tro, at jeg har fanget / landet små 25 havørreder i åen om året, over en 15 årig periode, her var 50% af mine natfisk kroget i overmunden.

Overmund, hvad dækker det? godt spørgsmål, men jeg regner overmunden, som det halve af hovedets overside, det vil sige at krogningerne selvfølgelig, også sidder ude i siderne.

Du har jo ganske ret, set ud fra det synspunkt, at fiskens overmund har et stykke på ca. 1/3 af overdelens bredde, som er hård, men en velslebet krog trænger ind, det er min erfaring.

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum