Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line larmer i øjerne.

 Besvar Besvar
Forfatter
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line larmer i øjerne.
    Sendt: 16 Mar 2013 kl. 13:01
Hej.

Har fået anskaffet mig en ny stang og der kommer en del støj når samlingen mellem skydeline og skydehoved køre igennem øjerne. På min gamle stang var det intet problem, eneste forskel er den gamle er monteret med ligebenet øjne og den nye er med slaneringe. Er der en venlig sjæl der har et godt tip til at mindske støjen.

Hilsen Mathias
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 13:09
Citat: Mathias d

Hej.

Har fået anskaffet mig en ny stang og der kommer en del støj når samlingen mellem skydeline og skydehoved køre igennem øjerne. På min gamle stang var det intet problem, eneste forskel er den gamle er monteret med ligebenet øjne og den nye er med slaneringe. Er der en venlig sjæl der har et godt tip til at mindske støjen.

Hilsen Mathias

Hej Mathias,

Var øjerne på din gamle stang foret eller lavet af samme materiale som dine nuværende slangeringe?. Altså wire?


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 13:55
Der må jeg melde pas, men er sikker på du kan hjælpe ;).

Min gamle stang er denne http://dk.jsbfishing.com/default.aspx?load=main&Data=ProductInfo&key=1F-0002

Den nye stang er en scott s3s.
Til top
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 13:57
men synes dog jeg kan læse mig frem til at de er foret.

Hilsen Mathias
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 15:08
Citat: Mathias d

Der må jeg melde pas, men er sikker på du kan hjælpe ;).

Min gamle stang er denne http://dk.jsbfishing.com/default.aspx?load=main&Data=ProductInfo&key=1F-0002

Den nye stang er en scott s3s.

Hej Matihas,

Nydelig stang bortset teksten som JSB har skrevet er fuld af fejl og en ordentlig gang sludder LOL

Synderen til larmen er sansynligvis slangeringene på din Scott som "fanger" din samling mellem skydehoved og skydelinen. Knuden rammer så at sige "benene" på slangeringene og bliver hvivlet rundt i øjet.

Du kan prøve at give hvert ben på slangeringene et klat epoxy lak (indvendig i øjet ned mod klingen) og se om det tager det væreste støj. Alternativ udskifte slangeringene med et-ben øjer.

Eller bare leve med larmen og glædes over din nye Scott :-)


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 15:24
Det er ofte et problem med de lidt dyrere stænger. Der opstår lettere resonans med de tyndvæggede og hølmodulære stænger. Også øjerne der er af et hårdere materiale, har en del af skylden. Både etbenede og tobenede slangeøjer larmer. Det er materialet der er afgørende. Det er pisse irriterende, men noget vi desværre må leve med,når vi vil have det "bedste".Ermm 
Alternativt kunne du skifte øjerne ud med nogle billigere
Til top
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 17:24
Tak for svarene. Vil helt klart prøve det med epoxy lakken og undlade at skifte øjer på den. Ellers må jeg jo bare leve med larmen, selvom det er lidt træls. Og vil helt sikkert glædes over den, den er jo en fornøjelse at gå med.
Til top
Jacob Niemann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JacobS

Tilmeldt:: 13 Maj 2005
Geografisk: Øresundskysten
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JacobS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 18:14
Hej Mathias

Øjerne på din JSB stang er ikke udelukkende forede. Typisk er de nederste par øjer der vender ned mod håndtaget foret med et keramisk materiale. Resten af øjerne er lavet af stål.

Tænk dig RIGTIG godt om inden du prøver Finns løsning med epoxy! Når du køber en dyr fluestang betaler du bl.a. for en lav vægt på klingen. Der er også brugt lang tid på at teste hvilke øjer der skal bruges og hvor de skal placeres for at opnå det bedste resultat ifølge stang designeren.

Selvom en lille klat epoxy ikke lyder af noget særligt så vil det med stor sikkerhed kunne mærkes på den måde stangen arbejder på når du kaster. Netop fordi du ændrer på stangens vægt og ikke mindst vægtfordeling.

Iøvrigt vil jeg tillade mig at så tvivl om hvorvidt det overhovedet vil have en effekt at smøre epoxy på et sted hvor linen slet ikke har kontakt når den generende lyd opstår. 

Det er jo ikke en multistang FinnWink

Mvh Jacob


Redigeret af JacobS - 16 Mar 2013 kl. 22:47
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 18:43
Hej Mathias, der er også den mulighed at du kan skifte til en helline, hvis du ikke skifter skydehoved fra feks. flydende til intermidiate. Jeg bruger Rio Outbound Short, som er en WF line, som er opbygget som et skydehovedsystem uden samling, men med farveskifte mellem klumpen og skydelinen.
Du kan så evt. have to eller flere spoler til dit hjul, med forskellige liner.
Jeg kunne heller ikke forliges med det skramleri af samlingen op gennem øjerne.
Vh.  IJ
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 19:02
Citat: JacobS

Hej Mathias

Øjerne på din JSB stang er ikke udelukkende forede. Typisk er de nederste par øjer der vender ned mod håndtaget foret med et keramisk materiale. Resten af øjerne er lavet af stål.

Tænk dig RIGTIG godt om inden du prøver Finns løsning med epoxy! Når du køber en dyr fluestang betaler du bl.a. for en lav vægt på klingen. Der er også brugt lang tid på at teste hvilke øjer der skal bruges og hvor de skal placeres for at opnå det bedste resultat ifølge stang designeren.

Selvom en lille klat epoxy ikke lyder af noget særligt så vil det med stor sikkerhed kunne mærkes på den måde stangen arbejder på når du kaster. Netop fordi du ændrer på stangens vægt og ikke mindst væktfordeling.

Iøvrigt vil jeg tillade mig at så tvivl om hvorvidt det overhovedet vil have en effekt at smøre epoxy på et sted hvor linen slet ikke har kontakt når den generende lyd opstår. 

Det er jo ikke en multistang FinnWink

Mvh Jacob

Den dag hvor fluefiskere holder op med at tænke i vægt og miligram vil alle kasteover 30 meter med lethed. Wink

20 små dråber epoxy lak kan du nok ikke engang veje og da slet ikke mærke nogen effekt af.

Man skal jo ikke omlakerer beviklingerne, blot lukke det "trekantet" hul/tomrum som kan findes hvor slangeringens fod når klingen.


Her er der virkelig tale om minimalistiske tanker og nørdet selvsving LOL


Redigeret af finnjensen - 16 Mar 2013 kl. 19:05
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 19:14
Hvad er det for et skydehoved og skydeline ?

Har selv skiftet øjet på min skydeline, har monteret den med et loop/strømpe 
Det hjalp mig af med støj samt at det næsten satte sig øjerne
Til top
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2013 kl. 19:36
Vil helst ikke ud og invistere i nye liner, da det hele er nyt og kaster glimrende.

Det er et sage skydehoved og en zpey skydeline. Begge med fabriksmonteret loops, så de bliver ikke meget mindre og glatte.
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 06:28
Hej Mathias

De fabriksmonterede loops er coatede, hvorfor der vil være en hård samling, der selvom den er lille kan hægte en smule i øjerne og som klart giver støj, når du kaster. Vil du støjen til livs, så giver det klart det bedste resultat at strippe kerne fri og lave løkker på dem. 

De coatede løkker giver løkker der er stærke, og som er lette at tage fra hinanden, men nogen fryd at kaste med det bliver de aldrig.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen

Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 06:53
Hej Finn

Interessant betragtning med vægten på linen i forhold til stangen og de 30 meters kastelængde...

Hvorfor så ikke bare rulle linen op i en klump, binde et stykke fireline i røven og så smide hele lortet ud på den anden side af de 70? 

Kræver det ikke teknik at kaste med en tung vægt til stangen? Ellers vil jeg mene, at du netop har løst alle begynderes problem... De skal bare have en tung nok Line eller hvad? 

Hilsen

Ronny
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 08:16
Citat: Ronny Lagoni Thomsen

Hej Finn

Interessant betragtning med vægten på linen i forhold til stangen og de 30 meters kastelængde...

Hvorfor så ikke bare rulle linen op i en klump, binde et stykke fireline i røven og så smide hele lortet ud på den anden side af de 70? 

Kræver det ikke teknik at kaste med en tung vægt til stangen? Ellers vil jeg mene, at du netop har løst alle begynderes problem... De skal bare have en tung nok Line eller hvad? 

Hilsen

Ronny

Hej Ronni,

Det var ikke linens vægt jeg hentydede til men til selve stangens vægt.
Stangen er "katapulten" som sender linen afsted. Hvis den ikke fungerer, så er det næsten lige meget med hvilken vægt eller line du har på.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 08:18
Helt enig med Ronny, Det er de fabrikslavede loops der er årsagen.

LAD VÆRE MED at gøre noget med stangen!!!!!!!! det vil i mine øjne være alt for risikabelt! - og etbenede øjer vil sikkert gøre det meget værre, det kan godt være det larmer mindre, til gengæld kan du regne med det "sidder fast" og slet ikke er til at lave en glidende indtagning.
Fabrikslavede loops er noget l..., men smarte for fabrikanterne da de er hurtigere at lave!
Selv på meget dyre liner er der de latterlige loops, de sidste 10-15 år er lowstrech, monofil, kevlar og fanden og hans pumpestok dukket op som kernemateriale, jeg har prøvet hele pivetøjet, og syntes ikke der er noget der på nogen måde giver en fordel i forhold til liner med almindelig flettet dacron kerne.

Selvfølgeligt skal branchen sælge noget nyt evigt saliggørende for at overleve, jeg vil blot stille nævne at jeg har et par skydehoveder der er brugt MEGET, som nu er i gang med 16. sæson....(har måttet skifte limen på den ene splejsning, men det er det!).

For nu at gøre det hele mere forvirrende, du kan ikke være sikker på der er flettet kerne i hverken dit skydehoved eller skydeline - tag evt et billede af samlingen og up-load, så kan det være det er muligt at se hvor problemet ligger (er næsten sikker på det er loopet på skydelinen da det er det der "rammer" øjerne først under indtagning)
Mvh
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 08:20
Hej Finn,
Aha, hvordan vil du så forklarer at Mel Krieger har kastet ganske fint med et kosteskaft monteret med øjer?

Mvh
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 08:56
Here we go againSleepy. Gør nu bare, som Ronny siger og lev med den støj, som er der. Eller nr. 2 fornuftige forslag fra Ivan og vælg en hel line. Knæk og bræk.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 09:09
Hej Jesper,
Du mener ikke det er relevant med en dialog om et emne der har affødt forslag om ekstra epoxy, udskiftning af øjer etc ?Smile
Mvh
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 09:17
Citat: HDCSmeden

Hej Finn,
Aha, hvordan vil du så forklarer at Mel Krieger har kastet ganske fint med et kosteskaft monteret med øjer?

Mvh

Vægten på et kosteskaft er højere end vægten på en kulfiber stang LOL.

Lidt ligesom en lille cigarkasse hammer og et lidt for stort søm... det dur bare ikke hvis der ikke er vægt bag slaget Smile


Redigeret af finnjensen - 17 Mar 2013 kl. 09:17
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 09:20
Citat: HDCSmeden

Hej Jesper,
Du mener ikke det er relevant med en dialog om et emne der har affødt forslag om ekstra epoxy, udskiftning af øjer etc ?Smile
Mvh

Det er rigtig godt med idéer og forslag.
Så kan kan altid sorterer og vurderer hvad man selv kan bruge som måske er løsningen.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 09:33
Citat: finnjensen


Hej Ronni,
Det var ikke linens vægt jeg hentydede til men til selve stangens vægt.
Stangen er "katapulten" som sender linen afsted. Hvis den ikke fungerer, så er det næsten lige meget med hvilken vægt eller line du har på.


Hej Finn

Det der med katapult, er det noget du mener seriøst? Hvis det er, så vil netop mindre vægt den selv skal slæbe afsted da give mest mening



Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
martin.u Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2011
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martin.u Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 09:41

Ivan gav et super godt råd, jeg er også gået over til wf-line. Og slipper helt for samlingens raslen gennem øjerne, både ved kast og indtagning.

 
Godt forår til alle
Knæk og bræk.
 
Knæk & Bræk :-)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 09:45
Hej Finn,
Når du skriver "katapult" så opfatter jeg det som du mener at stangen kan "aflevere" en energi - mit eksempel med kosteskaftet var ikke i forhold til vægt, men at det alt andet lige må opfattes som relativt svært at bøje i en kastebevægelse :-)
Mvh
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 10:41
Kære Alle i denne vintertid ...
Ja der kan gud ske lov altid knyttes mange kommentarer,samt gøres mange filosofier over dette og hint omkring vores elskede fluefiskeri, - men adspurgte er vel kun en lille gene og jeg er helt enig med mange og specielt Henrik Dons med; ; ska' vi end lig' holde benene på jorden.
I øvrigt er lyd i f.m. kombinationen line stang ret udtalt på f.eks. g.lomis og andre stænger med hærdede øjer, hvor anvendes liner med meget hård coating, - så snakker det, - men m.h.t. samlingerne skydehoved/skydeline, vil der altid være en form for samling, som kan "snakke" ved brugen, men på anden vis er princippet med denne lineform, efter min opfattelse unik, - da man ikke skal slæbe på alt muligt alternativt. for at honorerer skiftende forhold, da et sk.hoved på stangen og f.esk. 2 altiernative i lommen giver god mening og lille ulempe, samt det forhold, at ved natfiskeri synes jeg det er rart, med en "markering", når skydehovedet er nået topøjet.
A pro pos diverse salgsudsagn, er den sjoveste jeg har set, da daværende importør af Daiwa - Kai Harboe, - i et katalog i sin tid skrev, - at dette fluehjul var langtkastende ( selvfølgelig et udtryk for at superlativerne løb lidt løbsk, - men fornøjeligt. (det hjul burde man eje) ...
Så skrives der; "hvis vi vil ha' det bedste så ....", - ja men dybest set, er det jo ikke det bedste, hvis der er kritikpunkter !!
Om alting er så står det vigtigste nede under stangen ....
Bedste hilsner til alle i den forbistrede alt for lange vinter .
Flemming Lundberg Petersen, Korsør
 
Til top
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 11:32
Kunne da være jeg skulle prøve at lave et splejset loop selv med kernen, ved at min skydeline har flettet kerne da jeg har lavet det på min gamle. Tror også mit sage coastel sk. hoved har.

Har et billed klar, ved bare ikke hvordan det oploades?
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 13:02
Advarsel. 
Sage coastal sk. har ikke flettet kerne, men monofil. Min sage line var gået lidt op loopet, og da jeg prøvede at smelte det sammen igen med krympeflex skete ulykken. Det var monofil.
Att. Lundberg
Jeg plejer ikke at være kværulerende. Men føler mig lidt ramt af kommentaren: "Så skrives der; "hvis vi vil ha' det bedste så ....", - ja men dybest set, er det jo ikke det bedste, hvis der er kritikpunkter !!". 
Hvad mon "bedste".Ermm  betyder???????
Til top
Mathias Dreier Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathias d

Tilmeldt:: 19 Apr 2012
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathias d Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 13:29
Fandt også ud af det er et sage shooting taper jeg har, min fejl. Det er lavet af flettet dacron, som jeg går ud fra er det samme som en flettet kerne?
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 13:44
min havde nylon
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 14:04
hvis ikke du  skifter skydehoved hele tiden så kan du evt gøre som jeg....

tag coatingen af på ca 3-4 cm af skydehovedet og bind din monofile skydeline (som jeg ved du har ;-) )  sammen med en dobelt clinch knude, vær forsigtig med at tørnene i knuden ligger som de skal, og lad være med at bruge for mange tørn, giv knuden en smule knotsense eller lign... og gå i gang.... det VED  jeg har fungeret med netop din stang ;-)

håber at du er glad for stangen :-)
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2013 kl. 19:07
HEj Lars, - mente absolut IKKE noget ej heller tænkte på noget kværulantisk med der refererede, - blot den tese at når noget er det bedste, - må det være uden anmærkninger, - hvor Du er ret: " Hvad ordet bedst dækker over, - det kan bøjes i mange henseender", - ligesom hvad er højest: Runde Tårn eller et tordenskrald.
MEn lad os ikke tæske mere i det, vi mener som end nok det samme, - så jeg beklager, hvis jeg har udtrykt mig uklart.
 
bedste hilksner
flemming
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 11:23
Citat: HDCSmeden

Hej Jesper,
Du mener ikke det er relevant med en dialog om et emne der har affødt forslag om ekstra epoxy, udskiftning af øjer etc ?Smile
Mvh

Jo det kan du have ret i. Når jeg skriver som jeg gør..............se selv hvad der altid kommer efter, et ellers simpelt spørgsmål i dette forum. Det er så forudsigeligt. Alt hvad der næsten har med fluespørgsmål, at gøre ender næsten altid langt, fra en trådstarters oprindelige spørgsmål.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 12:03
Citat: HDCSmeden

Hej Jesper,
Du mener ikke det er relevant med en dialog om et emne der har affødt forslag om ekstra epoxy, udskiftning af øjer etc ?Smile
Mvh

Jo det kan du have ret i. Når jeg skriver som jeg gør..............se selv hvad der altid kommer efter, et ellers simpelt spørgsmål i dette forum. Det er så forudsigeligt. Alt hvad der næsten har med fluespørgsmål, at gøre ender næsten altid langt, fra en trådstarters oprindelige spørgsmål.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 17:19
Citat: Lundberg

HEj Lars, - mente absolut IKKE noget ej heller tænkte på noget kværulantisk med der refererede, - blot den tese at når noget er det bedste, - må det være uden anmærkninger, - hvor Du er ret: " Hvad ordet bedst dækker over, - det kan bøjes i mange henseender", - ligesom hvad er højest: Runde Tårn eller et tordenskrald.
MEn lad os ikke tæske mere i det, vi mener som end nok det samme, - så jeg beklager, hvis jeg har udtrykt mig uklart.
 
bedste hilksner
flemming


Nu er der jo heldigvis stor forskel på betydningen af ordene: "bedste" og "perfekt".

Det første kan jo godt indikere det bedste produkt i en flok af halv-ringe modstandere og selv være ganske fejlbehæftet, omend det stadig er det bedste...

Er noget perfekt derimod, ja så burde det jo per ordets definition ikke have nogen anmærkninger hængende på sig :)
Til top
kern lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kern lund

Tilmeldt:: 31 Mar 2009
Geografisk: nordkysten
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kern lund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 16:29
Mange gode kommentarer og ideer , tænkte på at det jo er vinter mine stænger larmer også i øjerne nu men ikke når temperaturen kommer lidt op så plastik linen bliver mere elastisk, stangen har også en anden lyd når det fryser lidt glas aktiv :-) ellers lev med det så ved du da hvor når linen skal afleveres ha ha
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 18:40
Hej Jesper,
Og med den vinkling du nævnte her - bukker jeg ærbødigst (for der har du da vist ret) Smile

Mvh
Henrik
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 00:22
Hej Finn Big smile
 
Jeg kan godt følge dig. For det første fungerer en stang lidt som et højtalerkabinet. Jo hårdere materialer (IM 6-7-8) jo højere (i dette tilfælle hørbar) lyd . Vibrationer = lyd Big smile
 
En hård coatning på en line vil alt andet lige afgive en større mængde korte lydbølger (højere toner) end en line med blød coatning. Disse vibrationer vil overføres til øjerne, hvis udformning samt evt. foring og kontakt til stangen vil være betydende for kombinationens samlede ordinære støjniveau!. Øjernes bestanddele vil ikke være særligt betydningsfulde mht. støj. En foring vil derimod stabilisere og dermed nedtone svingningerne i øjerne, og give mindre forplantning videre til "højttaleren" stangen.
 
Et par dråber lim op ad øjernes base mod stangen vil absolut kunne nedbringe øjernes vibrationer og den samlede støj, og vægten af limen (0.000 dyt gram) vil jævnfør min gode ven Finn`s indlæg intet betyde for stangens aktion, da øjerne allerede på forhånd er monterede med både tråd og lim!. Limen vil kun stabilisere øjerne og deres svingninger - med andre ord en overordnet lydmæssig forbedring af stangen! Så glem du bare de advarsler der kommer fra de der "gætter" sig til tingene uden baggrundsviden Big smile
 
Herudover er der så div. linesamlinger at tage hensyn til - hvilket jo også er her lyd problemerne opstår, og det kan jo også være lidt af en opgave i sig selv. Jo længere en samling er - jo større rabalder i stangøjerne. Jo hårdere en samling er (i forhold til hovedlinen) - det samme. Jo tykkere en samling er (i forhold til standardlinen - det samme.
 
Så udover at linesamlinger skal være stærke, skal de også være fleksible hvilket godt kan være et problem da lim jo ikke har lyst til, at forblive blødt Big smile
 
Hmmm... Nu fik jeg da vist trådstarters spørgsmål med i gennemgangen Big smile
 
Mvh. - Kim -
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down