Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rørfluenål

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: rørfluenål
    Sendt: 27 Mar 2013 kl. 17:17
hey

er den her god til alle rør eller er der nogen andre, ved ik en disse om det.
http://mistpool.com/product_info.php?products_id=470

eller er der nogen som har erfaring med Waddington Shanks
h Tom


Redigeret af tom3011 - 27 Mar 2013 kl. 17:52
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 19:01
Hej Tom.

Angående rørfluenåle, er der mange typer. Jeg bruger flere forskellige, men aldrig nåle, der er spidse og går igennem røret.

De nåle, der er spidse og rager ud af røret, skærer oftest tråden over.

Se på det link her, det noget af det jeg tilpasser og bruger til mine rør:

http://afiskeri.dk/index.php/dfrs-del-1.html

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 27 Mar 2013 kl. 19:02
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 20:30
Hej
 
Jeg ville vælge en FITS nål fra Guideline og bruge FITS rørene. Det er et fantastisk system udviklet at Mikal Frödin, hvis du vil vide mere om dette system køb filmen "Make em swim"
Filmen fås fra ca 50 kr i flere forretninger og sælges ofte på auktionen på denne side.
 
Knæk og bræk
Søren
 
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 20:35
Skriv til Peter Falkenberg, som vist også er bruger herinde. Han kan fremstille dem lige som du gerne vil have dem. Og til en pris, hvor du formentlig kan købe flere til samme pris, som en enkel koster hos et anderkendt mærke.
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 21:20
hej Tom
hvor i landet kommer du fra?
Grunden til jeg spørger at jeg gerne vil læredig det lidt jeg kan hvis vi er fra samme egn
Michael Nielsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tomelp

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomelp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 21:43
ClapHej michael
Jeg kommer fra Tilst ( Aarhus) men jeg er klar på at køre efter det. Men selvfølgelig hvis der er 3 timers køren sååå ved jeg sug ikConfused. Men jo ville være kanon at lære mere Clap
H Tom


Redigeret af tomelp - 27 Mar 2013 kl. 21:59
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 21:43
Køb en filtnings nål.
De er magen til "Rørflue nåle".. Eller så er det omvendt Wink.
Forskellen er prisen. De fleste hobby forretninger har dem til nogle få kroner.

Se eksempler:
http://www.filtning.dk/filtenaale/



Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tomelp

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomelp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 21:50

Hey Finn
Have jeg os tænkt lidt oven men var ikke sikker på det ville fungereEmbarrassed
Men nu vil jeg til at være prof LOLså må vist heller købe det rigtige. Nej det fis 
Grin da 
GGGGG  LOLLOLLOL 
H Tom
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 21:57
jeg bruger denne her, den er dog også lavet til deres rør/system men fungerer rigtig godt
den kan med garanti købes i http://www.grejbiksen.dk
og den sidder godt i flue stikket



Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 22:42
Citat: tomelp


Hey Finn
Have jeg os tænkt lidt oven men var ikke sikker på det ville fungereEmbarrassed
Men nu vil jeg til at være prof LOLså må vist heller købe det rigtige. Nej det fis 
Grin da 
GGGGG  LOLLOLLOL 
H Tom

Hvis du vil være prof, så er der to ting du hurtig lærer:
1) Billig havregryn fra Netto kan laves på 17 forskellige måder!
2) At købe tingene hvor de er billigst da de ofte blot bliver solgt under andre navne til andre formål ;-)

Men, når du skal til at begynde på rørfluerne og specielt hvis du også vil anvende cone-heads i starten, så vælg nogle koniske nåle hvor du skubber røret ind over så de sidder fast.
Der findes andre systemer (ofte dyre) hvor nålen er helt lige med en lille kugle i enden, som presses med mod røret som så spændes fast. Det er lidt vanskeligere at anvende og at begynde med sådan et system kan man hurtig køre træt i så man opgiver.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tomelp

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomelp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 00:37
Hey
Ja kan se der en del forskellige systemer . men tror det er mega spædene og en anden måde at binde på
H Tom 
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 09:42
Hej Tom
 
Prøv som den første investering at købe en af de flade og koniske nåle fra Pro Tube. Der sidder røret helt fast. Sandsynligvis bliver du hængende der, og slipper for de mange og dyre forsøg som vi alle har gjort. I bagklogskabens klare lys er det da ufatteligt, at ingen andre har fået den geniale ide med en flad nål.
 
Mvh
Karsten
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 10:50
Hej
 
En rørfluenål er ikke bare et stykke metal eller en stoppenål m.m.
Der ligger lige lidt mere i det og ja nogle af dem er er ikke billige!
Men det er nu muligt at få lige det man ønsker til sit fluebinding og det til en
pris i den rigtige ende.
 
Mvh
Peter
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten Holm Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 13:47
Hej Alle ! Må give peter ret ! Har både hans nåle og et af hans stik - har ikke prøvet noget bedre - så vil man have noget der duer så prøv dem !
Carsten. 
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 15:50
Jeg har fået fat i en af de tynde fra pro, som beskrevet lidt længere oppe... og jeg har nogle 1,5mm rør som jeg ville binde nogle kystfluer på for de ikke blev for store. Men jeg oplever at de skal trykkes rigtig hårdt på nålen for ikke at ende med at snurre rundt når jeg binder....men den kan dog presses hårdt på så den bliver siddende.
Men værre er næsten at det tynde af nålen, som svarer til de 1,5mm rør faktisk er lige kort nok (1,5cm) - det havde ikk gjort noget at der havde været en cm mere...
Det betyder at jeg skal binde det sidste(hovedet) i fri luft... gør I andre også det?



 Måske ender det med at jeg må have en af de lange tynde med en knop i enden som skal skrues fast... 
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 19:48
Der er efterhånden mange forskellige nåletyper, men Martin Jørgensen fra Globalflyfisher.com har lavet en glimrende oversigtsartikel her: http://globalflyfisher.com/tiebetter/the-tube-fly-needle/

Selv har jeg prøvet mange af de forskellige typer, og er egentlig nået frem til at der ikke er én nål, der passer til det hele. Derfor bruger jeg Morten Bundgaards flade nål når jeg binder på Pro Tubes, Mikael Frödins nål med fire tykkelser når jeg binder på FITS, og HC rørflueholderen når jeg binder på standardrør i én dimension (f.ex. til Sunrays). Til korte bullets med foring har jeg en meget kort (Falkenberg?) specialnål indkøbt hos Sportshuset i Horsens. Alle nåletyperne sidder super i mit Regal med standardkæber.

Jeg har til gode at prøve de rendyrkede rørfluestik, fx. fra Futurefly, men er ikke i tvivl om at de er glimrende.

Men som sagt: Find ud af præcist hvilke rør, du vil binde på, og find så en nål herfra. Der er ikke én, der passer til det hele.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres