Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fluegrej til nybegynder. Hvad skal man vælge?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt fluegrej til nybegynder. Hvad skal man vælge?
    Sendt: 18 Apr 2013 kl. 14:35
Hej alle, jeg er en næsten ny startet fluefisker på 15 år. Jeg kunne godt tænke mig at opgradere mit fluegrej men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gå efter. Det grej jeg har nu er et starter sæt fra Ron Thompson. Sættet består af hjul: Okuma Airframe af 7/9 med noget gult line af mærket Ron Thompson mener jeg og en Steelhead II stang også fra Ron Thompson.

Jeg er ikke mester i fluekast (endu) men kan godt skyde lidt line afsted. 

Jeg leder efter et komplet fluesæt enten sammensat af noget købt hver for sig eller samlet det er sådan set lige gyldigt. Sættet skal bruges lidt allround både på kysten, p&t og lidt i åen. Har hørt at klasse 6/7 skulle være godt allround men om det passer det ved jeg ikke. Det eneste vigtige er at det skal kunne tåle saltvand, både hjul, line og stang. Jeg har kigget lidt på dette sæt og synes det lyder billigt: http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat405-Flues%C3%A6t-(I-+II-h%C3%A5nds)/side2535-Scierra-CTC-flues%C3%A6t-med-Fenwick-World-Class-fluehjul-+-Scierra-HMT-flueline-+-backing-Udsalg!.html Men ved ikke om det er det rigtige for en starter som mig. Da jeg kun er 15 år så er der selvfølgelig en grænse for hvor meget det skal koste, det skal helst koste 1200-1500 men hvis jeg nu får rigtig meget mere for et par hundrede kroner så kan det gå an.
Kan sagtens købe brugt hvis man sparrer en masse der, men som sagt ved jeg ikke helt hvad jeg skal lede efter så det ville være rart med et link eller to Wink
Det skal lige siges at jeg har en fiskeven som godt kan lære mig nogle triks.

Håber i er villige til at guide en ung fluefisker som mig lidt. Mvh Mikkel fra Stevns Smile

- På forhånd tak Smile


Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 14:48
Til top
sonni lorenzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sonni l

Tilmeldt:: 06 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sonni l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 15:16
Hej Mikkel behold du dit hjul og brug hellere lidt flere penge på en god stang og en wf Line der passer til stangen. Hvis jeg var dig ville jeg gå efter en stang med en medium hurtig aktion i en klasse 6 eller 7 som du selv skriver. Jeg vil dog råde dig til at tage ud til din grejpusher og få prøvet stængerne inden du køber, da det er træls at købe noget som så ikke passer til ens kaste evne. Stænger som hardy demon og tfo bvk ville måske være noget for dig:) jeg syntes personligt ikke at det tilbud du har fundet er specielt godt! men det er smag behag..
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 15:17
Den Line er det absolut værste lort der nogensinde er blevet produceret, og de sku ha smæk i måsen for det giver så mange problemer ! Specielt som begynder!
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 15:49
Hej Sonni, mit hjul er ikke saltvands bestandigt så det kan man vel ikke bruge på kysten? Eller? Og den TFO BVK koster 1700-1900 og så skal der line oveni så det bliver næsten 1000 kroner dyre end det sæt jeg linker til. Og du er ikke den første der siger at den Scierra CTC ikke er noget specielt så den tror jeg jeg holder mig fra.

- Steffan hvad er det for en line du snakker om? Den der hører med til det sæt jeg linker til eller den der sidder på mit nuværende hjul?

Mvh Mikkel.


Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 16:27
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 16:11
Hvis jeg skulle vælge en TFO bvk #7 kan jeg så godt beholde mit nuværende hjul? Og hvad for noget line skal jeg så købe? Jeg har læst at  RIO outbound Short eller Guideline Coastal WF passer godt, men hvilken klasse skal jeg vælge? Og hvilken af disse to liner ville passe bedst? Og kan jeg stadig bruge det inderste line på det hjul jeg har nu? 

Mvh Mikkel.


Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 16:26
Til top
sonni lorenzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sonni l

Tilmeldt:: 06 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sonni l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 16:51
Hvis du bare skyller dit hjul under vandhanen efter hver tur så skal det nok holde! Jeg fik det ikke lige skrevet før men de stænger jeg forslår kan tit findes i brugt markedet her på siden:) begge liner du nævner ville være fine til dit fiskeri evt. En vision Vibe 85 Line ville også passe på de stænger. Ps da jeg startede mit fluefiskeri på kysten var der ikke nogen hjul på markedet som var saltvands bestandige og det fungerede fint i nogle år:)
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 17:14
Okay, så beholder jeg bar mit hjul :) Tror jeg vil prøve og se om jeg kan få fat i en brugt TFO bvk #7 og en brugt line af ovenstående. Men hvilken af disse skal man vælge? WF-F    WF-F/I    WF-FS1 Ved ikke rigtig hvad forskellen er.

Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 17:18
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 18:03
Køb linen fra ny, du aner ikk hvordan den er vedligeholdt osv. Den Line jeg snakker om er det lort der sidder på fra Ron Tommy boy :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 18:06
Okay, det gør jeg så. Men hvilken af disse skal jeg vælge WF-F    WF-F/I    WF-FS1 og hvilken klasse til TFO bvk?
Til top
sonni lorenzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sonni l

Tilmeldt:: 06 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sonni l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 18:31
Wf-f er en flydende og wf-i er en intermidiate og wf-s er en synkende. Jeg fisker kun på kysten og bruger altid en flydende og det vil jeg også anbefalde dig om at købe. På de fleste stænger står der en anbrfaldet Line vægt på stangen f.eks. Hvis din stang er en klasse 7 er den anbrfaldet vægt på linen imellem 15/17 gram alt afhængigt af mærke og stangens kaste egenskaber. Hvis jeg var dig ville jeg vælge Rio short da den har en kort klump som er nemmere at styre end en lang klump. Klumpen er den tykkeste og forreste del af din flue Line og på Rio short er den vel 8/9 meter lang ud af de 30 meter flue Line.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 18:47
Hej Mikkel
 
hvis du ikke er "grejsnob" kan jeg anbefale dig en "3BEE trud", jeg har lige købt sådan en i #6, og det er bare godt, og så til under 600 kr.
brug i stedet lidt mere på liner, og køb en ekstra spole til dit hjul, så kan du have en floating, og en intermediate med.
Som nybegynder er det bedst er at købe linen hos en grejpusher, hvor du kan tage din stang med, og afprøve lidt forskellige linevægte, for at mærke hvad der passer bedst til din måde at arbejde med stangen på.
Der er nok ikke så meget "bech-kred" i sådan en stang, men den er super til at lægge ledningen ud i vandet.
 
knæk og bræk
 
Morten  
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 19:02
Tak Sonni, lige til :)

Hej Morten, kan se at den stang kun kommer i #6 og jeg vil hellere købe en lidt bedre stang til lidt flere penge så jeg kan bruge den i mange år.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 19:27
Citat: Steffan

Den Line er det absolut værste lort der nogensinde er blevet produceret, og de sku ha smæk i måsen for det giver så mange problemer ! Specielt som begynder!

Linen i taler om hedder Ron Thompson Energy, den er 25,6 m og nem nok at lægge helt ud og forfanget strækker let da selve runninglinen er relativt tyk, og nej...det er ikke verdens bedste line, men heller ikke den dårligste.
I de tvivlsomme bunker man ofte ser hos grejforhandlere hvor gamle liner ligger i noget der ligner en vasketøjskurv som stammer fra et møntvaskeri, der kan man rent faktisk sagtens finde nogle liner som er endnu ringere, så dem skal man være ret påpasselig med.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 20:02
Hej Jim, tak for informationen Smile

Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 20:02
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:10
Hvad ville være bedst, en klasse 6 eller en klasse 7? Det er en TFO BVK stang.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:15
Jeg ville vælge 7èren. Den klarer lidt bedre de blæsende dage og har lidt mere overskud en 6èren.
I øvrigt er BVK # 7 en rigtig fremragende stang at kaste med, sprød, let, lækker og hurtig progressiv aktion.
Til prisen er der efter min bedste overbevisning ingen af dens konkurrenter som kommer blot i nærheden af den.

/Jim.


Redigeret af scott - 18 Apr 2013 kl. 21:16
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:37
Hej Jim, tak fordi du vil hjælpen. Har fået ad vide af en anden at en klasse 6 ville være at foretrække men han har ikke selv prøvet stangen. Har du selv prøvet den? Og er en syver bedre end en sekser i den model?

Stangen skal både bruges til kysten, p&t og til å. Jeg kommer nok næsten kun til at fiske på kysten når vandet er varm for selvom jeg har neopren vaders så ved jeg ikke noget værre end at fryse. 

Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 21:45
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:47
Ja vandet er ikke meget varmere end 4-5 cm lige nu. Wink
Jeg har kastet med både #6 og 7, og umiddelbart husker jeg dem så ret ens i aktionen.
Der er ligesom opstået en slags "prestige" i at påberåbe sig at kunne kaste med lette klasser i al slags vejr, det er bare en lidt anden verden på en vindblæst kyst end hjemme i have bag pæretræet.
Stænger i dag er så lette og forskellen på BVK 6 og 7 kun er nogle ganske få gram.
Hvis jeg kun måtte vælge en stang til kystfiskeriet, så ville jeg helt klart vælge 7èren.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:58
Ja, det kan godt være at solen har været lidt fremme men det kan ikke mærked på vandet :)

Kan næsten høre på det hele at alle ville vælge en 7er frem for en 6er til kysten, men stangen skal også bruges til p&t og å. Regner også med at den skal bruges til noget tørflue fiskeri til sommer efter rimter da vi har et rigtig fedt fluestykke med rimter og små bækørreder 15 min hvor fra jeg bor. Så hvis en 6er er god nok til kysten i en lille smule blæsevejr så tror jeg jeg nupper en 6er da den nok er en lille smule sjovere i åen med tørflue. Smile 

Og tusind tak for hjælpen, det er dejligt med et forum hvor os nybegyndere kan få noget hjælp af nogle der kan sit kram Wink

Spørgsmålet er bare hvilken af disse jeg skal vælge hvis jeg snupper en 7er og hvilken jeg skal vælge hvis jeg snupper en 6er? 

Link http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/233-fluefiskeri/2753-rio-outbound-short-wf-f/

Head weight

wf5f 13g
wf6f 15,2g
wf7f 17,2g
wf8f 21,4g
wf9f 24,3g


Redigeret af mikkelpedersen - 18 Apr 2013 kl. 21:58
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:00
flere spoler/hjul + flere liner = flere muligheder
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:03
Ja, men liner er ikke ligefrem billige så jeg tror bare jeg starter med en flydeline og så kan man altid købe flere :)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:13
hvis du har mod på det, giver et skydehoved med coatet skydeline, stor mulighed for at skifte line efter vejr og vandforhold, til en fornuftig pris.
Og som tidligere nævnt, er det en rigtig god ide at købe line et sted hvor du kan prøve forskellige vægte inden du køber.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:15
Citat: mikkelpedersen

Ja, det kan godt være at solen har været lidt fremme men det kan ikke mærked på vandet :)

Kan næsten høre på det hele at alle ville vælge en 7er frem for en 6er til kysten, men stangen skal også bruges til p&t og å. Regner også med at den skal bruges til noget tørflue fiskeri til sommer efter rimter da vi har et rigtig fedt fluestykke med rimter og små bækørreder 15 min hvor fra jeg bor. Så hvis en 6er er god nok til kysten i en lille smule blæsevejr så tror jeg jeg nupper en 6er da den nok er en lille smule sjovere i åen med tørflue. Smile 

Og tusind tak for hjælpen, det er dejligt med et forum hvor os nybegyndere kan få noget hjælp af nogle der kan sit kram Wink

Spørgsmålet er bare hvilken af disse jeg skal vælge hvis jeg snupper en 7er og hvilken jeg skal vælge hvis jeg snupper en 6er? 

Link http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/233-fluefiskeri/2753-rio-outbound-short-wf-f/

Head weight

wf5f 13g
wf6f 15,2g
wf7f 17,2g
wf8f 21,4g
wf9f 24,3g

Jeg vil helt klart råde dig til at vælge en Loop Opti Stream, den er en anelse dyrere end Outbound Short, men den er ubetinget langt bedre på alle områder.
Jeg har begge liner så jeg kender dem ganske godt.
Endvidere holder Opti Stillwater sig vægtmæssigt mere til klassen end Outbound som til sammenligning virker klodset og for voldsom i nedslaget grundet den korte og agressive fronttapering.
Og så lige en super vigtig ting mere...du må ALDRIG spare på linen da dette er det absolut vigtigste komponent i dit setup.

Du kan se Opti Stillwater nederst på denne side.


/Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:19
Lige en rettelse.
Det bliver den første line på side 2.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:27
Nu er jeg forvirret, havde ellers sat mig for at jeg skulle snuppe en Rio Outbound Short WF-F da jeg har hørt at den skulle passe godt til stangen og at den er god til begyndere da den korte klump skulle være lettere at kaste med. 

- Det er den her du hentyder til ikke? http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/info.htm?catid=290&articleid=Loop_Opti_Stream-1
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:33
Den line du linker her er "broderen" til Opti Stillwater, nemlig Opti Stream som i øvrigt også har en kortere klump, denne er helt utrolig letkastet og spænder din stang hurtigt.
Nå ja...den har jeg forresten også, bare i en #8.
Hvis det lidt kortere hoved er et must, så skal du simpelthen tage Opti Stream.
I øvrigt er begge liner i princippet opbygget som skydehoved/skydeline, hvilket vil sige at selve skydelinen på begge liner er tyndere hvilket giver mindre modstand i øjerne.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:41
Okay, hvis du har prøvet begge liner stoler jeg på hvad du siger og sætter min lid til Loop. Men skal jeg vælge stream eller stillwater?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:49
Jamen Mikkel det kan du roligt gøre, tro mig...du vil ikke fortryde.
Da du umiddelbart ellers ville have valgt Outbound-linen pga den kortere klump med de fordele det unægteligt indebærer, da ville jeg i dit sted vælge Opti Stream linen.
Denne line har en præsentation som overgår Outbound klart, og den er ligeså let at kaste med.
Stillwater linen her en ca 2,5 m længere klump som lægger lidt mere op til "narrestreger" med rigtig lange kast på kysten, men selvfølgelig stiller den også lidt større krav til kasteren som går ude i vandet og måske vader lidt dybt.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:55
Okay, tusind tak for hjælpen. Tror det bliver til en TFO BVK #6 stang og en Opti Stream line og så bare mit Okuma hjul. Men hvordan finder jeg ud af hvilken klasse line jeg skal vælge? Der er ikke rigtig nogen fiskebutik her omkring hvor jeg bor. Jeg kan godt få min far til at køre mig til KBH eller Køge Aktiv Fritid men spørgsmålet er bare om de har stangen og linen.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:11
TFO stængerne forhandles af Salmon Fly.   http://www.salmonfly.dk/dansk/index.php

Et ganske godt råd når man vælger en WF-line er ofte at tage den en klasse over hvad der står på stangen.
Grunden er bla den at AFTMA systemet som fastsætter en vægtangivelse på linerne ikke rigtigt har "fulgt med" tidens stivere og hurtigere stænger. Dette betyder så bare at en WF-line i en ditto klasse meget ofte virker "død" da vægten er betragteligt mindre end den man typisk ville vælge som skydehoved.
En undtagelse fra denne regel er netop Outbound linen, som omvendt er tungere end andre liner hvilket måske virker umiddelbart fristende for begyndere.

Altså hvis du vælger Loop Opti Stream, så tag den en klasse over og jeg tør godt love dig at til en BVK vil den sidde lige i skabet.

Held og lykke med det.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:17
Okay, så hvis jeg får lokket min far til at køre ind i Salmonfly i weekenden og får købt en TFO BVK 9" #6 Så skal jeg have sådan en her http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/info.htm?catid=290&articleid=Loop_Opti_Stream-1 i klasse 7 og så vil jeg blive glad for det? :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:21
Det vil du med garanti blive !
Men hvis du bor langt væk, så kan du også købe den on-line.
Salmon Fly er en god butik med super god service, og de ved hvad de taler om.

Men kom med en tilbagemelding om hvordan det er gået når du kommer så langt.

/Jim.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:22
Citat: mikkelpedersen

Okay, så hvis jeg får lokket min far til at køre ind i Salmonfly i weekenden og får købt en TFO BVK 9" #6 Så skal jeg have sådan en her http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/info.htm?catid=290&articleid=Loop_Opti_Stream-1 i klasse 7 og så vil jeg blive glad for det? :)
hej Mikkel
 
sørg nu for at prøve stang og line, inden du køber Shocked
 
Det vil jo være noget rigtig møg at få et setup der ikke duer til dig
 
/Morten
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:24
Dyre liner til en dreng på 15 år ?

Jeg bruger disse på alle mine stænger, og de fejler intet :

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/artisan-flueline-wf-flyd-149.html

http://www.dan-tackel.com/2193/fluglinor-2-a-sorts-flyt-wf

M.v.h.
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:24
Hvordan skal jeg få det prøvet? Har tænkt mig at køre ind i salmonfly og prøve stangen men jeg har ikke rigtig mulighed for at prøve den med lige den line?
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:27
Altså Jim har ubetinget ret (det har han tit :-) , nej jeg er ikke spydig) MEN jeg tillader mig at syntes denne meget dejlige line er liiiiige pebret nok - forstået sådan at hvis du alligevel tager i salmonfly (eller ringer) kan Kim garanteret finde god linentil en billigere mønt, både vision, Rio, S.A. Guideline osv har gode liner til kysten.
Ikke for at forvirre, men vil da lige nævne der ikke er så pokkers mange gode line fabrikker, men betydeligt mange flere grejfirmaer..................!
Kød du dig istedet en Rio eller S.A. og brug de sparede penge på et skydehoved :-)
Mvh
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:28
Carsten, det er også en dyr stang. For mig ihvertfald. Men linen er jo det vigtigste i et setup så det er da et dumt sted at spare?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:29
Citat: mikkelpedersen

Hvordan skal jeg få det prøvet? Har tænkt mig at køre ind i salmonfly og prøve stangen men jeg har ikke rigtig mulighed for at prøve den med lige den line?
Jeg er ret overbevist om at salmonfly har en line/hjul setup, der matcher det du har tænkt dig, og endda et gram op, og et ned, du kan prøve, og giv dig god tid, det er en dyr stang, og der er helt sikkert en der kan vejlede dig i biksen.
 
/Morten
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:32
hvor er du fra i landet?
 
/Morten
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:33
Okay, prøver og køre derud og høre hvad de siger. Evt sige at jeg er blevet fortalt at Loop Opti Stream skulle være godt og om de har denne eller noget andet der er lige så godt.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:35
Citat: mikkelpedersen

Okay, prøver og køre derud og høre hvad de siger. Evt sige at jeg er blevet fortalt at Loop Opti Stream skulle være godt og om de har denne eller noget andet der er lige så godt.
Det har de helt sikkert, de lever jo af at sælgeLOL
 
/Morten
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:36
Principielt er det rigtigt at det er klogt at prøve en stang inden man køber den.
For en lang række af nutidens bedste og mest solgte stænger findes så meget info og litteratur at man i mange tilfælde kan være fuldstændig sikker på, at eksempelvis en TFO BVK helt objektivt er en glimrende stang.
Dette er vist slået helt fast rundt omkring.
Så er der selvfølgelig lige dette med at finde en stang som "passer til en"da vi har forskellig kastestil osv.
Og hvilken kastestil er det så lige man tilstræber ?
Enhver med den fornødne vilje (næsten), vil kunne lære at kaste med en hvilken som helst stang, og hvilket udgangspunkt ville være bedre end at lære det med en stang som man bare ved er rigtig god ?

Derfor tør jeg godt anbefale Mikkel at sætte sine penge i en BVK.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:39
Du lyder meget overbevisende Jim, hvilket ikke gør spor :)

- Jeg ved ikke engang selv hvilken kastestil jeg har endnu, så tænker lidt at det er mig der skal tilpasse mig stangen og ikke omvendt :)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:46
Et fornuftigt moderne stang og hjul setup i #6, vejer i dag ikke meget mere end et krus kaffe, de fleste stænger er rimelig spændstige, det der adskiller de jævn gode fra de virkelig gode er evnen til at "falde til ro", for de jævne er der også småvariationer, det vigtigste er at man befinder sig godt med stangen, og den fungerer som den skal for korkholderen, rutinerede kastere kan kaste med hvad som helst, fordi de har en fornemmelse af hvor linen er og hvad stangen kan, kort sagt mærker de selv små signaler, og ved instinktivt hvad de skal gøre for at korrigere.
 
Men Mikkel, hvis du har forelsket dig i netop den stang, skal du købe den hvis den virker for dig, men prøv, prøv, prøv.
 
God fornøjelse med købet, og knæk og bræk på kysten.
 
/Morten  
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:48
Nemlig Mikkel.
Og hvis du nu feks skulle lære at cykle, så ville det være ligeså klogt at lære det på en god cykel, frem for en gammel knirkende "havelåge" med skæve hjul.
Og der ville aldrig være en eneste som ville anbefale dig at vælge en som passede til din "kørestil"...og slet ikke eftersom at du først skulle lære det.
Skulle måske lige skynde mig at sige at jeg ikke har aktier hos Loop Wink...det er ikke derfor jeg forsøger at overbevise dig.
Men jeg forstår godt hvis du nu for alvor bliver forvirret.
Som Henrik Dons er inde på, så kunne du selvfølgelig hvis du køber inde hos Salmon Fly høre om de har nogle gode alternativer til Opti Stream.

For en ting er rimelig sikkert, du kan nok få en fremragende line til en god pris, men handler du online...ja så er prisen jo fast.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:55
Mange mange tusind tak for alt den råd og vejledning jeg har fået. Jeg prøver og køre ind i Salmon Fly og se på det men er rimelig sikker på at det bliver en TFO BVK men hvilken line ved jeg ikke endnu. Vender tilbage når jeg har fået "shoppet ind" og testet det.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:59

Hej Mikkel

her kan du se hvordan loop opti stream linen er sammensat.
 
 
 
på den måde kan du finde andre liner der minder om den.
 
Jeg har lige investeret i en rio outbound long, til min #6, klumpen vejer 16g.
 
hjemme i skuffen havde jeg en gammel ubrugt berkley, der er stort set identisk, altså samme vægt og ca. samme længde, den bruger jeg når jeg øver på græs, for ikke at ødelægge den line jeg skal fiske med, jeg er helt sikker på at du kan finde en "øveline" til en hundredemand, der kan erstatte din dyre line, når du er på græs.
 
/Morten
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 00:03
Okay, tak for linket og informationen :)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 07:39
Citat: scott





Jeg vil helt klart råde dig til at vælge en Loop Opti Stream, den er en anelse dyrere end Outbound Short, men den er ubetinget langt bedre på alle områder.
Jeg har begge liner så jeg kender dem ganske godt.
Endvidere holder Opti Stillwater sig vægtmæssigt mere til klassen end Outbound som til sammenligning virker klodset og for voldsom i nedslaget grundet den korte og agressive fronttapering.
Og så lige en super vigtig ting mere...du må ALDRIG spare på linen da dette er det absolut vigtigste komponent i dit setup.

Du kan se Opti Stillwater nederst på denne side.


/Jim.

Hej Jim.

Du gør det sgu ikke let for den unge mand, når du ikke selv kan finde ud af hvad du vil anbefale, se dit indlæg i går kl. 22:15! Confused Wink

Til en ny startet fluefisker, vil jeg dog hellere frem for Still Water linen, slå et slag for Opti Stream, der med sin kortere klump, gør at den meget lettere at håndterer, så den kommende fluefisker hurtigt får fornøjelse af sin nye interesse. 

Ellers er jeg helt enig med dig i, at det er en dårlig ide, hvis man vil spare på linen.

Mvh
Henning  
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 08:44
Okay Henning, det var også Stream jeg havde tænkt mig, hvis ikke Salmon Fly havde en anden billigere line som også var god :)
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres