Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

line til let fluefiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: line til let fluefiskeri
    Sendt: 18 Apr 2013 kl. 16:40
Hej Alle..
 
Jeg står og skal køb en line til tørfluefliskeri.. Men på nettet finder jeg primært liner med kort klump ( og en loadingzone!?)
 
De bedste tørflueliner jeg har haft har været selective trout linen fra RIO (tror jeg) som havde en dejlig lang klump..
 
Så spørgsmålet som jeg gerne vil have lidt hjælp til, er om i kender nogle liner i #2-3 som har lang klump ( + 10 m)
 
Og inden nogen modargumentere - så syntes jeg selv at mit liv er for kort til at fiske med tørflueliner med kortere klump!
 
Vh
 
Holger
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 16:46
Guideline High Water kunne være et godt bud: 

Den findes dog ikke i #2 men fra #3-#7.
Til top
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 16:51
jae - den ser ikke så tosset ud..
 
takker
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 17:06
Hej Holger
 
Du kan bare bruge en coated skydeline. En AFTMA #2 vejer 5,2g. 9,1 m af en 0,031" skydeline vejer ca. 5 g. Her er klumpen i hvert fald langt nokWink
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 18:57
Citat: chan



Hej Holger
 
Du kan bare bruge en coated skydeline. En AFTMA #2 vejer 5,2g. 9,1 m af en 0,031" skydeline vejer ca. 5 g. Her er klumpen i hvert fald langt nokWink
 


Men mangler fronttaperingen

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 19:32
Du kunne også overveje en klassisk DT line..

jeg har selv brugt en barrio mallard DT og været ganske godt tilfreds med den til skumfluer i åen..

Barrio GT 90 kunne også være et bud, den har en rimelig klump og en meget lang bagtapering..

Linerne købes her til ganske gode priser

http://www.flylineshop.com/barrio-fly-lines.html


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 19:33
Hej Holger

En lille liste:

RIO Trout LT WF3'er (13,1 meter klump)
RIO Trout LT DT2'er
Barrio GT90 WF3'er

Barrio lavede ellers også sin GT140 i klasse 2, men de sidste blev solgt for en måneds tid siden

Skal du ud og fange skaller

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 20:39
Citat: LasseK

Citat: chan



Hej Holger
 
Du kan bare bruge en coated skydeline. En AFTMA #2 vejer 5,2g. 9,1 m af en 0,031" skydeline vejer ca. 5 g. Her er klumpen i hvert fald langt nokWink
 


Men mangler fronttaperingen

Mvh
Lasse
Så giver man den en gang med et poly-forfang ( flydende på 12 fod, så har man
fronttaperingen, som er så ganske fin. og det virker
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:10
Cortlands klassiske 444 er fremragende og ikke hysterisk dyr.
Desværre forhandles den ikke i DK, men den kan hentes på få dage fra UK.

Steen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:19
Citat: Fluefisker

Citat: LasseK

Citat: chan

Hej Holger
 

Du kan bare bruge en coated skydeline. En AFTMA #2 vejer 5,2g. 9,1 m af en 0,031" skydeline vejer ca. 5 g. Her er klumpen i hvert fald langt nokWink

 
Men mangler fronttaperingen Mvh Lasse


Så giver man den en gang med et poly-forfang ( flydende på 12 fod, så har man
fronttaperingen, som er så ganske fin. og det virker


Virker sikkert, det samme gør et ordentligt taperet monoforfang, og så slipper man for det step up i diameter som polyforfanget bibringer, samt den der løkke til løkke samling...

En line der er taperet fra starten af og ikke har 30 punds kerne der stjæler opdrift er dog at foretrække   

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 21:56
Linevalget afhænger efter min mening lidt af hvilken stang du skal bruge den til, og størrelsen på vandløbene. Hvis vi snakker en let stang i klasse 2/3 til de mindre danske åer, så ville jeg 100 % vælge en DT line.

Til større vandløb fungerer DT linen stadig fint, men jeg bruger af og til også en WF med lang klump, så som Rio Gold, SA Mastery Extreme Distance (fås ikke lettere end WF4) eller Barrio GT90.

mvh
Allan
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:04
Hvis du er i tvivl, så kan vi også finde en dag, hvor du kan prøvekaste nogle liner på din stang ...... hvad er det for én?

Jeg har lidt forskelligt liggende, så som

SA XPS DT2
SA Supra DT3
Orvis Hydros Trout DT4
SA MED WF4
Rio Gold WF4

mvh
Allan

Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 23:28
Man fisker da også med hjemmelavede skydehoveder i #2 ?

M.v.h.
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 00:42
LOL - tak for svarene...
 
Jeg tror jeg holder mig til en fin hel - line Chan... Det der mystiske setup du anbefaler tror jeg ikek jeg vil binde mig an på ;-)
 
Lasse - Skaller??? Never!! Skal til River San i Polen og nappe nogle ordentlige stallinger!!
 
Allan - Det vil jeg gerne... Vi må vist også snart ud og finde nogle bækørreder..
 
Carsten - ja da, man ku også la vær Wink
Til top
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 00:44
Tak for forslaget Steen.. Det er en god gammel klassiker.. Men syntes at ku huske at den er ret kortklumpet..
 
Tror jeg må prøve mig lidt frem med de som Lasse og Allan har foreslået.. Dejligt at blive opdateret..
 
vh
 
Holger
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 07:08
Citat: HolgerJ

LOL - tak for svarene...
 
Lasse - Skaller??? Never!! Skal til River San i Polen og nappe nogle ordentlige stallinger!!
 
Allan - Det vil jeg gerne... Vi må vist også snart ud og finde nogle bækørreder..
 


Fint, vi må finde en dag ....... du kan jo sende mig en besked på FB om hvornår du evt. har tid og lyst til at prøve liner, så kan vi jo også snakke sammen om lidt bækørredfiskeri Wink

mvh
Allan
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 08:38
Det kommer an på hvad du mener med kortklumpet. Den har en klump på 9-12 meter, afhængig af model og hvordan man måler det op. Meget passende til mit fiskeri og slet ikke hysterisk som liner med super kort klump.

Hvis du vil have en line med en længere klup er Scientific Anglers VPT fremragende. Den er dog ikke så god til korte kast med store fluer, grundet en meget lang fronttapering og vægtfordelingen i klumpen.

mvh

Steen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 10:08
Citat: LasseK



Men mangler fronttaperingen

 
Frontapering på AFTMA #2 og mindre har jeg aldrig kunne finde...
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 10:35
Citat: LasseK

 
Virker sikkert, det samme gør et ordentligt taperet monoforfang, og så slipper man for det step up i diameter som polyforfanget bibringer, samt den der løkke til løkke samling...
 
Man må gerne klippe i polyleaderen lige som i nylon forfanget. De følger begge fysikkens loveWink... Løkke til løkke samling, ha ha bruges det stadig?LOL
 
 
Citat: LasseK

 
En line der er taperet fra starten af og ikke har 30 punds kerne der stjæler opdrift er dog at foretrække   

En 0.031" skydeline har ikke nødvendigvis 30 punds kerne. Her er et eksempler:
 
Den flyder ganske fint.
 


Redigeret af chan - 19 Apr 2013 kl. 10:45
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 10:58
Citat: Fluefisker

Så giver man den en gang med et poly-forfang ( flydende på 12 fod, så har man
fronttaperingen, som er så ganske fin. og det virker
 
Ligende erfaringer herfraTongue. Dog med intermedieate forfang på ca. 1,3 meter (klippet af en 8' Vision trout polyleader) smeltet sammen med hovedlinen og forlænget med ca. 1,5 meter nylon i forskellige tykkelser. Den korte tapering kan håndtere vind ret godt i forhold til hvor let setuppet er.
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:14
Citat: chan

Løkke til løkke samling, ha ha bruges det stadig?LOL
 
 


Ja da, og det fungerer lige så fint som det har gjort i alle de 30 år, jeg har fisket med flue!
Grunden til jeg bruge løkke til løkke er, at jeg let kan skifte forfanget ud, og jeg bruger forskellige typer forfang, til forskellige situationer.

Steen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:51
Citat: SE

 
Ja da, og det fungerer lige så fint som det har gjort i alle de 30 år, jeg har fisket med flue!
Grunden til jeg bruge løkke til løkke er, at jeg let kan skifte forfanget ud, og jeg bruger forskellige typer forfang, til forskellige situationer.

 
Jo, men til #2 og lettere!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres