Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

klasse 5 til kysten

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: klasse 5 til kysten
    Sendt: 21 Apr 2013 kl. 23:33
Hejsa derude 

jeg går og kigger fluestænger i vildskab, men kommer til at tvivle en del på mine vurderinger igen og igen ... derfor har jeg behov for at høre så mange meninger som muligt. 

jeg er udelukkende kystflue fisker efter HØ - jeg fisker primært fra kysten/vader - men har også en fiskekajak jeg bruger lidt om sommeren. 
Jeg har indtil nu brugt en #6'er og været noget intimideret af vind, i den grad at jeg slet ikke er taget ud hvis det er over 10 sek/meter.   

Jeg skal nævne jeg er priviligeret i den grad at jeg bor i Fredericia - så jeg har kyst hele vejen rundt om mig, så i bund og grund kan jeg køre til en favorabel vind til enhver tid .... jeg gør det bare ikke så tit (og bliver hjemme i skam) 

Jeg overvejer følgende: 
Zpey Scandic #5 til hverdags fiskeriet (90% af tiden)
derudover anskaffe en klasse 8 switch stang som kan bruges i det mere brutale vejr - samt når jeg forhåbentligt realisere end drøm om laks i DK, eller Sverige og Norge. 

er klasse 5 for lille til kysten i jeres betragtning ?? 
og i tillæg - kan jeg med held bruge nogle af mine #6 liner med en #5 stang - eller er der så meget forskel af det er helt umuligt.

Tak for din tid ! :)  


Redigeret af HAJ - 21 Apr 2013 kl. 23:43
Til top
Jesper Havshøi Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeshav

Tilmeldt:: 12 Sep 2003
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeshav Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 23:52
hej Henrik klasse 5 er ikke for lidt til kyst, dog mere følsom overfor vind. Så hvis din klasse 6 holder dig hjemme med lidt kraftig vind så er der vel ikke nogen grund til at gå ned i klasse. Hvad med 9" klasse 8 så bliver du ikke begrænset i dit fiskeri og den klare også nemt det lette laksefiskeri. Vil mene en swich stang på 10-11" i klasse 8 vil blive tung at gå med en hel dag på kysten. Har du kigget på den hvide RS V2 i klasse 8. Den rykker.
Hilsen Jesper
Til top
Lars Thorndahl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
larsthorndahl

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér larsthorndahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 07:28
Guideline lpxe rs v2 9' #5 er en fantastisk stang kombineret med en monofil skydeline og et skydehoved på 14-14,5g på ca 8,5m. Bruger den 70% af tiden og den kaster virkelig fantastisk, den er en fornøjelse at gå med en hel dag ved kysten. Har prøvet zpey stangen du snakker om og den er ikke lige min kop the, er ikke særlig vild med dens aktion!
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 07:56
der findes masser af kystegnede #5 stænger... mit valg til en let kyst stang er en CTS affinity-X som jeg synes klarer det rigtig fint... 

kriterierne er, for mig at den skal være relativt stiv og hurtig i aktionen (nu kommer der sikkert nogen og snakker om hurtighed ift fluestænger crn målinger,  vk2l målinger og h2no4 målinger... men det kender jeg altså ikke noget til..) den skal bare kunne håndtere en line der er nem at kaste langt, selv i  "hård" vind (jeg jeg ved at #5 sætter en del begrænsninger ift vinden)

mine egne #5 erfaringer er:
cts affinity-x
scott s3s
scott s4s
sage xp
sage tcr
+ sikkert andre som jeg i skrivende stund ikke husker...

pt er min cts affinityx 5'er min eneste fluestang... så hvis man har lidt gå på mod, så kan det sagtens lade sig gøre!

mik
Til top
klaus ringgaard kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klausrk Avatar

Tilmeldt:: 05 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klausrk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 08:23
Hej Henrik
Har de sidste 6 år brugt klasse 5 stænger på kysten. Først en Orvis TLS og nu en Orvis Helios. Begge med en hurtig aktion. Og til de meget blæsende dage har jeg en Orvis Helios klasse 7 tipflex. Og på 99% af alle mine ture er min 5'er den fortrukne. Jeg mener ikke der er nogen grund til bekymring, det sæt du selv forslår lyder fint, ikke at jeg kender til dem, men de skal jo også passe til dig.
Den der ligger på sofaen,kan kun trække torsk i land
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 08:44
Jeg bruger kun #1 på kysten
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 09:17
En femmer er rar at gå med i godt vejr men imo for lidt som allrounder og så skal man medbringe en ekstra stang. Personligt vil jeg gerne kaste 16g/10m hoveder fordi de fungerer i næsten alt vejr og så kan jeg nøjes med en stang, og dertil mener jeg en syver fungerer bedst for mig.
Til top
jesper poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laine

Tilmeldt:: 18 Mar 2011
Geografisk: kbh ø
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laine Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 09:25
Tror ikke jeg ville gå så meget op i om det hedder #5 eller 6. Se fx på zpeys infinity. Der anbefaler de 14,5gr til #6 og på scandic 14gr #5. Så hvad er #5 ? Lars bruger 14-15gr på sin #5 - det bruger jeg på min hardy #6. 
Til top
Bjarne Nicolaisen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
skytte44

Tilmeldt:: 25 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skytte44 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 10:40
Hej Henrik

Du kan rolig bruge en kl 5 stang på kysten, og hva Zpey scandi angår så er det blevet min foretrukket kyst sæt...så længe vinden ikke overstiger de der 7-8 ms, eller bruger jeg en kl 7 når vinden bliver for voldsom...

knæk og bræk 

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 12:36
Jeg har en Guideline lpxe 8,6 #4 til hornfisk og let kystfiskeri. Den bruger jeg så også hvis en sjælden gang skal på stalling fiskeri. Så bruger jeg en #6 9 fod Sage One 95% af kysttiden. Jeg har også et par #8 Stænger, hvis det går helt galt.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 13:00
@ chan... hvad stod der posen klingen blev leveret i ?
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 15:46
Citat: mikkell

@ chan... hvad stod der posen klingen blev leveret i ?
Der stod: #Pia K. er grim

Redigeret af chan - 22 Apr 2013 kl. 15:48
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 16:50
øhh nå... er det en klinge der fra CTS  er klacificeret som en #1?

Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 17:37
Citat: mikkell

øhh nå... er det en klinge der fra CTS  er klacificeret som en #1?



Redigeret af laah123nu - 22 Apr 2013 kl. 18:36
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 18:07
at hun er grim  er vi ganske enige om... men jeg er stadig ikke klogere på hvilken klinge du bruger...
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 18:31
Det er en eller anden cts som han har fundet morskab i at skrive #1 på. Ikke andet.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 18:38
Pia Karlsen, eller Knudsen? De er altså ret lækre. Men enig, Pia Kristensen er ikke så heldigt sat sammen...
 
Men hvad er let?
En 5'er stang vejer 80-90 gram, alt efter fabrikat (eller dele, hvis hjemmebygget)
En 6'er vejer lige så meget.
En 8'er kan også veje det samme.
 
Og hjulet vi sætter på, har nogenlunde samme vægt om det er til en 5'er eller 6'er stang. Eller en 8'er for den sags skyld.
 
Linen har så den endelige afgørelse af, hvad der er let. Og her snakker vi (skydehoved) om en vægtforskel på noget lignende hele 4 gram.
 
Og så binder vi en flue str. 6 på forfanget, uanset hvilken lineklasse vi går med.
 
Så, vi vælger en 6'er til det stille vejr. Og vi bliver hjemme hvis det blæser. Med mindre vi har en 8'er stang.
Og tager vi 8'eren med ud, og vinden lægger sig, så er den stang også forkert den dag.
 
Mit første indslag var kun ment som en spøgefuld bemærkning om den drejning, tråden har taget.
Det sidste for at stille spørgsmål ved: hvad er let grej?
 
Jeg kan hertil sige at jeg udelukkende bruger klasse 8 på kysten. Dels fordi jeg ikke har andet (qua næste årsag), og fordi en 6'er stang ikke kan noget som en 8'er stang ikke kan. Og skal linen (skydehovedet) være lettere, så skifter jeg det bare. Og sparer 2 gram.
 
Tilbage til tråden, og trådstarters spørgsmål om let grej :-)
 
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 18:51
Citat: Jabber

Det er en eller anden cts som han har fundet morskab i at skrive #1 på. Ikke andet.


Morskab? Chan har bare klassificeret sin stang som en klasse 1, det giver da mening At han så sikkert ikke bruger en klasse 1 line på den, det er en anden sag, men tvivler på der er en eneste der rent faktisk bruger en korrekt klassificeret line i samme tal som det stangdesigneren har skrevet over håndtaget som vejledning til begynderen   

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 19:22
Hmmm..
Det drejer sig ikke om hvorvidt man kan bruge en klasse 1-2-3-4-5-6-7 eller klasse 8 stang på kysten. Det drejer sig derimod om, hvilke omstændigheder man fisker under!.
 
Vindstille på kysten - jubiiii - og man kan få en fantastisk oplevelse med en lavt klassifiseret stang, selv med en lille fisk på krogen.
 
Mere vind på kysten - og man får sku ikke en klasse 1-2 stang til "ubesværet at hente fisk i land" - men en klasse 6-8 stang vil i dette tilfælle have langt mere styr/kontrol over arbejdet mod vind og vejr!.
 
Har i problemer - så køb dog 2 stænger - eller hvis pengene eller egoet trykker -3 stænger Big smile
 
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 22 Apr 2013 kl. 19:25
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 20:59
Citat: kikophil

 
Har i problemer - så køb dog 2 stænger - eller hvis pengene eller egoet trykker -3 stænger Big smile
 

Hvorfor kun tre.LOL




Redigeret af moesby - 22 Apr 2013 kl. 21:07
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 21:15
@ Chan og Lasse K

jeg fatter ikke hvorfor i fastholder den modstand mod at bruge den teminologi vedr klacificering af fluestænger, der er almindelig brugt og  forstås af flest fluefiskere her hjemme...???

jeg ved godt at der er udviklet diverse måleenhedder og parametre for klacificering af fluestænger... men "let's face it" de har ikke RIGTIG slået igennem i den brede pøbel af fluefiskeri...  
Det er sgu da meget interessant at du Chan har en # 1 fluestang som du bruger på kysten... hvorfor ikke være lidt meddelsom, når der nu ligefrem er nogen der direkte spørger ind til din stang... (det undrer mig nemlig lidt at der står #1 på en CTS stang... mig bekendt laver de slet ikke # stænger i affinity-x serien)

Lasse jeg synes at det er super fedt at du giver dig tid til at byde ind i dette forum... når det kommer til fluekast og teorien og fysikken bag er der så vidt jeg ved ikke mange herhjemme der kan måle sig med dig... så hvorfor faen kommer du ikke med et klart svar... du kender Chan og ved med stor sandsynlighed hvad det er han fisker med... hvorfor så ikke dele din viden hvis det kan hjælpe andre til at vælge rigtigt når de skal vælge grej sammensætning...

De der krypiske,og i mine øjne,  højtragende svar i tråden her og andre tråde hvis jeg ikke husker forkert, får jer til I MINE ØJNE at fremstå både snobbede og arogante... hvilket er drøn ærgeligt for jeg ved at i begge har rigtig meget at byde ind med, når det  drejer sig om fluekast!

mik (der fisker meden stang hvor der kunne ha stået #5 hvis jeg altså havde skrevet det da jeg byggede den)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 21:23
Halløj,

Jeg er i det store hele enig med Jan...... mange pinde (kastere :-) )kan håndtere et bredt spekter af vægte.

Jeg vælger så let en pind/line som omstændighedene tillader. Det beror ikke på unødig selvpiner trang eller formidable kasteegenskaber (som jeg ikke har). Derimod et par oplevelser: til hårdt vejr bruger jeg på kl 8 pinden ofte en klump på 21 gram og 9meter neutral line (så vidt jeg husker fra en DT 11 shakespeare glider). En dag var det lige det sæt jeg havde lyst til at bruge med en lidt stor flue - ikke tung, men stor.
Jeg fik en fin fisk på der besluttede sig for at tage et udløb på tværs af kysten, og dernæst vende og drøne ud af. Under dette komandoraid kunne jeg ikke løfte hovedet helt frit af vandet på grund af lang afstand. Lidt samme problem som med druknede liner i strømvand. Jeg fik fisken, men den næste figher (heldigvis lidt mindre ;-) ) sled sig fri mens linen var druknet.

Nu har jeg ikke ophævet et par uheldige oplevelser til det generelle - men med mit foretrukene udstyr - en pind der står kl. 5 på med et skydehoved på 14 gram på 10,5 meter har jeg aldrig oplevet ikke at kunne løfte linen fri af vandet.

Blot en lille refleksion :-)

Mvh
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 21:39
Hvorfor løfte linen fra vandet?
Stangen kan holdes vandret, og stadig holde fisken ;-) og dermed slipper vi for også at skulle slås med linens modstand i vandet.
Netop af samme grund holder jeg min stang vandret, i det omfang jeg husker det, i figthten ;-)
Vi slås med fisken. Der er ingen grund til at vi også skal slås med linens vægt/modstand, også....
 
# kan betyde både lineklasse, og nummer.
Og selvom vi ved at Chan er en habibel stangnørd, så kan det jo være at # i dette tilfælde betyder "det er mit nr. 1 valg til kysten". Eller, det er den første stang jeg har bygget Tongue
 
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 21:45
Hej Mester,

Fordi modstanden fra en druknet line er "stum" (selvsagt størst med synkende liner ), og laver en fisk et retningsskift (som de lidt større har det med at gøre) er risikoen for at krogholdet bliver udviddet større :-)

Mvh

Ps - eller også referere Chans #1 til fullweels håndtaget som det foretrukne :-) 
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 21:55
....og det hele er i bund og grund meget teori, og vi ved alligevel ikke hvordan fisken var kroget, da vi mistede den ;-)
 
I efteråret mistede jeg en meget fin fisk. Den huggede på fluen, jeg gav tilslag ved at trække i linen og stangen....og fisken røg ud af vandet 4-6 meter til højre fra, hvor min line mødte vandet.
Var min line omkring en tangbusk, eller var der bare omstændigheder som gjorde at den fisk skulle jeg ikke have? Fisken havde bare så meget fart på i sin jagt på min flue, så det var nok underordnet om det var en synkende, flydende eller anden line. Lodret stang, vandret stang, whatever.
 
Nogle fisk får vi bare aldrig, uanset vores teorier. Og vi skal ikke have dem alle.
 
Men, vi skal have det godt med det vi fisker med, og måden vi fanger fisken på.
 
Og mister vi fisken...så løfter vi på hatten og siger Tak for oplevelsen Tongue
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 21:59
Det skal du jo sige;, det var jo den druknede line der gjorde det Wink

Spøg til side , havde jeg været troende havde jeg skrevet "amen" til den sidste del, men da jeg også på dette punkt er tungnem nøjes jeg med at bukke dybt i ærbødiged for så velvalgte ordThumbs Up
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 22:12
Nu skal vi ikke fjerne fokus fra trådstarters spørgsmål (selvom vi er godt på vej, og jeg undskylder hermed...)
Men, jeg havde ikke fået fisken alligevel, om jeg havde brugt flydende line eller klasse 2-2-3-4-5.
Fisken havde bare aller helvedes travlt med at jagte min flue på tværs af min indtagelesretning. Og oplevelsen står tydeligt i min erindring ;-)
 
Og tak for de pæne ord, Donsemand :-)
 
Jeg vil hermed slutte mine indlæg, i henhold til trådstarterens egentlige issue, og jeg håber du finder frem til om du vil bruge en 5'er eller en 6'er på kysten :-)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 22:22
:-)
Jeg skynder mig også at undskylde og bidrage med et forsøg på at få tråden på sporet igen:

Hvis man lidt groft fortolker stangmålingssystemerne kan det udledes at man kan finde pinde der hedder alt mellem kl5 og 7-8 som minder uyggeligt meget om hinanden på tværs af navne og fabrikater - meget groft postuleret.

Så vælg den pind du syntes bedst om :-)
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 23:04
Citat: mikkell

øhh nå... er det en klinge der fra CTS  er klacificeret som en #1?


Du kan få CTS til at lave hvilken som helst klinge.
Storebroren CD Rods gør det samme.


Redigeret af finnjensen - 22 Apr 2013 kl. 23:06
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 23:13
Citat: mikkell

@ Chan og Lasse K
jeg fatter ikke hvorfor i fastholder den modstand mod at bruge den teminologi vedr klacificering af fluestænger, der er almindelig brugt og  forstås af flest fluefiskere her hjemme...???
jeg ved godt at der er udviklet diverse måleenhedder og parametre for klacificering af fluestænger... men "let's face it" de har ikke RIGTIG slået igennem i den brede pøbel af fluefiskeri...  
Det er sgu da meget interessant at du Chan har en # 1 fluestang som du bruger på kysten... hvorfor ikke være lidt meddelsom, når der nu ligefrem er nogen der direkte spørger ind til din stang... (det undrer mig nemlig lidt at der står #1 på en CTS stang... mig bekendt laver de slet ikke # stænger i affinity-x serien)
Lasse jeg synes at det er super fedt at du giver dig tid til at byde ind i dette forum... når det kommer til fluekast og teorien og fysikken bag er der så vidt jeg ved ikke mange herhjemme der kan måle sig med dig... så hvorfor faen kommer du ikke med et klart svar... du kender Chan og ved med stor sandsynlighed hvad det er han fisker med... hvorfor så ikke dele din viden hvis det kan hjælpe andre til at vælge rigtigt når de skal vælge grej sammensætning...
De der krypiske,og i mine øjne,  højtragende svar i tråden her og andre tråde hvis jeg ikke husker forkert, får jer til I MINE ØJNE at fremstå både snobbede og arogante... hvilket er drøn ærgeligt for jeg ved at i begge har rigtig meget at byde ind med, når det  drejer sig om fluekast!
mik (der fisker meden stang hvor der kunne ha stået #5 hvis jeg altså havde skrevet det da jeg byggede den)


Hej Mikkel

Tillad mig at skære det ud i pap, selvom jeg har sagt det til bevidstløshed:

DER ER IKKE EN STANDARDISERET KLASSIFICERING FOR STÆNGER.

Nej det forstås ikke af de fleste fluefiskere herhjemme, bare se hvad der skrives her i tråden!

Der er en standard for liner. Ja det var et punktum.
Og så tilader de fleste fabrikanter af fluestænger sig at anbefale en line eller flere til deres stænger, og der er dælme ingen af dem der forstår sig på det når man læser forummer.

Vejen til den rette grejsammensætning er nem nok, der skal ikke den store ledvogter eksamen til at regne den ud:

Vælge dine fluer du vil fiske med, vælge den mest fornuftige line til at få dem ud, og find dig så en pind til at kaste linen med. Hvad der står på pinden betyder mindst i denne sammenhæng. Hvilket er hvor humoren ligger i Chan's #1 stang.

Hvis du vil have udfordringer i dit fiskeri på det kastetekniske, så trækker man i størrelsen på fluerne og den valgte line fra hinanden, vil man have det nemmere, så vælger man bombarda og spinnestang.

Men idag så vælger man jo at bruge en masse penge på en stang der står det rigtige over håndtaget på, dernæst render man rundt for at finde en line, og bliver anbefalet at den skal have et højere nummer end det der står på stangen....



Skal man svare trådstarter Henrik, så er svaret lige ud af landevejen, ja du kan bruge de samme liner fra den stang der står 6 på til den der står 5 på. Alt afhængigt af stivheden i de to stænger vil der enten være en smule forskel eller ingen.
En switch stang vil ikke gøre den store forskel i vinden, med to hænder på håndtaget kommer du ikke meget længere, hvis overhovedet, end du gør med din enhåndspind. Og med en hånd på håndtaget, bliver vægtstangsprincippet en rimelig udfordring for dine håndled. Nap en kortere enhånds omkring de 8-9 fod til at smide et skydehoved af en retklasset 10'er line på 9-10 meter. Gerne intermediate når nu det er i vind der skal kastes (synkende liner er tyndere og har dermed mindre luftmodstand= nemmere at kaste ind i modvind)

Og slutteligt, ja du kan sagtens fiske på kysten med en stang der står 5 over håndtaget


Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2013 kl. 23:44
Citat: chan

Citat: mikkell

@ chan... hvad stod der posen klingen blev leveret i ?
Der stod: #Pia K. er grim

Sådan noget er jo ikke pænt at skrive.
Men det passer.

/Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 00:12

Og mister vi fisken...så løfter vi på hatten og siger Tak for oplevelsen Tongue
[/QUOTE]

Skøn holdning.  Thumbs Up

/Jim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres