Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skydehoved "slår over"

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skydehoved "slår over"
    Sendt: 28 Apr 2013 kl. 13:09
hejsa 

Jeg har et skydehoved på 18gram til min 8'er - men jeg skal holde igen i selve runninglinen for at skydehovedet ikke slår over i spidsen og ikke strækker forfanget. 

er mit forfang for "let" (eller kort) - eller hvorfor er det lige at jeg skal bremse mit skydehoved for den ikke bare blæser mit forfang af pommern til uden at strække det ordentligt. 

Kan det evt. være at fluerne er for små og lette (burde jo ikke have noget betydning overhovedet) - det er hjemmebind på en størrelse 4 krog ? 

mange tak for tips og hjælpen ... 
(PS jeg har fisket meget med moderne WF liner - men er forholdsvis ny indenfor skydehoveder ...)
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 13:12
til forklaring så "slår over" henviser jeg til at spidsen af skydehovedet dykker som det første i slutningen af kastet (selve afleveringen) og tordner ned i vandet med et forfang halv vejs efter sig ... på vej derud går det superfint - det er selve præsentationen der fejler 
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 14:44
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 14:45
Hej Henrik
 
Grundende du remser op kan godt være årsagen, men du skal også være opmærksom på, at det meget meget vel, kan være linen det er galt med.
 
Mvh
Jens
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 15:36
Hvad for en running-line bruger du ? mono ??
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 15:51
Er du sikker på dit skyde hoved vender rigtigt??
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 16:43
hmmm ... gode points - nej jeg er faktisk ikke sikker på det vender rigtig - fordi jeg kan ikke umiddelbart se hvilken ende der er frem eller tilbage - men jeg kan da forsøge at vende det om også se hvordan det går ... 

Jeg bruger Scierra kevlar running live (den lysegrønne der) - mono kan jeg slet ikke få til at virke, det krøller og jeg bøvler for meget med det :) 


Til top
Henrik Vandborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vandborg Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2009
Geografisk: Holstebro
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vandborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 18:59
Hejsa hvid du bor tæt på Holstebro vil jeg gerne prøve stangen
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 19:50
Hvilket skydehoved er det ????


Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 19:55
Det er et A Jensen 9,3 m - 18g flydende (de er hvide og mega "bløde") ... 

- men har haft det liggende så jeg kan ikke se hvad der er for og bag på det ...
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 20:18
Kender ikke A.Jensens skydehoveder !
Men kan se på deres hjemmeside at Front Taper er 1,5m og Belly er 6,9m på deres 18gr single-hands.

Så prøv at lægge det ud i fuld længde så burde du kunne se forskellen på front og bag Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 21:22
Henrik, den beskrivelse du giver af problemet kan også ske netop hvis dit forfang er for kort.
Et af forfangets opgaver er bla at stabilisere hastigheden på din overline så du får det rette overslag. Er forfanget alt for kort, vil det strække for voldsomt og præsensationen bliver et unødvendigt hårdt plask.
Omvendt vil det hvis det er for langt, bremse hastigheden på overlinen så meget at det ikke strækker ordentligt.
Men jeg kunne, som Tommy også er inde på, godt have dit skydehoved mistænkt for at vende forkert.
Prøve at kikke godt på det og læg mærke til at en af enderne er tykkest, og netop den ende skal vende ind mod din bagline.

/Jim.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 21:53
Super tusind tak for hjælpen Clap


Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2013 kl. 22:41
Når jeg læser dine to indlæg, er de modsatrettede. Jeg går ud fra, at du mener, at du ikke kan strække forfanget, uden at du holder igen på skydelinen?
Så er det lige, at der kommer en meget lang forklaring om "Hjulet". Den må du læse dig til.Wink 
Kort fortalt så er modstanden i skydelinen for lille i forhold til modstanden i forfanget/flue. Hvis vi går ud fra at du beholder omtalte skydehoved, kunne en løsning være at korte ned på forfanget/vindmodstand i fluen. En anden løsning kommer du selv med. At holde igen på skydelinen. Denne model bruger jeg ofte i modvind. Du kunne også undlade at bruge linekurv og have skydelinen i vandet. Det giver kortere kast men strakt forfang. 
Selve kastestilen kan også have en indflydelse på leveringen. Du kan give linen mere hastighed ved at holde stangen højt efter afleveret kast. Evt. prøve at hæve spidsen af stangen efter kastet.
Det bedste ville være at få en øvet kaster til at se hvordan du rent faktisk bærer dig ad, og så rette på fejlene.
Vi kan alle blive bedre. Et er teori, og hvordan vi rent faktisk gør er ofte noget helt andet.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2013 kl. 00:11
Prøv at lægge dit forreste stop i din kastebevægelse noget højere, så er jeg sikker på at du vil opleve en klar forbedring.
 
Jesper Rasmussen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum