Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med dagslys fiskeri efter HØ sommer ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Erfaringer med dagslys fiskeri efter HØ sommer ?
    Sendt: 19 Maj 2013 kl. 20:05
Hey

Jeg er ret nysgerrig på det med at fiske havørred fra kysten om sommeren i dagtimerne. Det er min oplevelse at flere og flere går imod dogmet om at det kun er morgen og aften at det sner når vandtemp er kommet lidt op.

Jeg er meget interesseret i jeres erfaringer, er det besværet værd at fiske midt på dagen ? Hvornår skifter i fra "dagsfiskeri" til morgen/aften fiskeri på sæsonnen etc.

Håber nogen har bud på dette, og meget gerne med erfaringer fra Fyn.

Bedste hilsner

Jakob
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2013 kl. 20:28
Hej Jacob.

Med hensyn til fangst af ørred, så har jeg i de sidste 10 år lagt mit fiskeri om fra natfiskeri til fiskeri midt på dagen, i den varmeste tid, og uanset om der er hornfisk eller ej, så får jeg mine havørreder, oftest de mærkeligste steder, meget tæt på land.

Her står ørreden parkeret inde i / under blæretangen, og jeg skal hilse og sige, at en 5 punds fuldfed sommerørred på kort snor, ja det er en oplevelse, at fange på små fluer.

Nu tager jeg ikke kun mine sommer ørreder på flue. Jeg hygger mig med også med Ul spinne grejet i form af endegrejer, i alle afskygninger, på 1g. - 12g., med en 5' spinne stang og et ganske lille Stradic hjul med 0,06mm. Microfuse snøre.

Vis du kunne tænke dig, at få lidt viden om, hvordan jeg griber mit fiskeri an, om sommeren så gå ind det link her:

http://www.kystfiskeren.net/

Søg på P.K. Fluer - Per Karlsen

Gå ind i Mini Tube og Hornfisk, og læs artiklen.

Blandt de andre artikler, er der mange in put, blandt andet med en af kystflue fiskeriets grandold menn, Orla Grell.


Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 19 Maj 2013 kl. 20:38
Til top
Mikael Dinsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dinsen

Tilmeldt:: 04 Nov 2012
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dinsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2013 kl. 21:34
Her er et link direkte til Pers artikel : 

http://lystfisker-liv.dansklaksefiskeri.com/index.php?option=com_content&view=article&id=578:mini-tube-og-hornfisk&catid=113:pk-fluer-per-karlsen-fluebinding&Itemid=81


Edit: Nå jeg kan åbenbart ikke få direkte link til at virke. Så du må copy/paste.


Redigeret af Dinsen - 19 Maj 2013 kl. 21:36
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2013 kl. 22:35
Min oplevelse er også, at dagsfiskeriet er fremragende. Som Per har jeg lagt om til dagture. Og får fisk i både gråvejr og tindrende sommerhede. Det sidste giver ikke færrest fisk ... Omlægningen i mit fiskeri gælder i øvrigt både på kysten og åen. 
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2013 kl. 22:37
mener også at Thomas Hansen skrev en artikel i et fiske-feber omkring fiskeriet i dagtimerne om sommeren - at der var masser af fisk...
Det må da være forfriskende at kunne sætte sig på halen når man synes det er for varmt :o)
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 00:10
tak til alle stof til eftertanke :-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 00:29
Nu har jeg læst Pers glimrende artikel, og i øvrigt er jeg heller ikke i tvivl om at han er en virkelig kapacitet med mange års erfaring.

Men men....kystfiskeri efter havørred fra kysten i bagende sol midt om sommeren lyder som et yderst kontroversielt indspark i en tid hvor en masse nyt skal prøves, og så er det bare at jeg tænker...."har så mange taget så meget fejl i så lang tid"?

Mvh
Jim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 09:52
Hej Jim.

Nu er det jo ikke lige sådan et mode fænomen, at der fiskes på den tid af dagen, vi er da nogle stykker, der har dyrket det fast siden år 2000 + at de eksperter der fisker multer, jo også dyrker fiskeriet på den tid af dagen.

Nu går multe fiskerne meget stille med dørene, og vel sagtens også de havørredfiskere, der trækker lidt væk fra overfyldte badestrande, så det er bare om at komme i hak, og prøve.

Jeg har så en anden motivation til at bytte natfiskeriet ud med dagfiskeriet, nemlig sygdom, som ikke er foreneligt med natfiskeri, men det er en helt anden sag, og jeg påstår, at jeg trods, rigtig meget natfiskeri over små 40 år, fanger lige så mange fisk om dagen, som ved det natteroderi, og mit indtryk er, at de fleste fangne er fisk, med en meget høj kondition, men det er jo så også jagende fisk, der er i overtal.

Om der er nogen der har taget fejl? nej overhovedet ikke, det er vel et spørgsmål om, at prøve noget nyt, og det er der åbenbart mange, som ikke ønsker, ellers ville situationen vil ikke være sådan, at der er den opdeling af fiskeriet, men set ud fra den vinkel, så genere man jo ikke hinanden, der er jo plads nok.


Mvh
P.K.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 10:30
Hej Per.

Jeg kan bare ikke lade være at tænke på, at jeg i mange år altid tog til kysten i det helt tidlige morgengry, dvs vi kørte altid hjemmefra om natten for at kunne være fremme inden det blev lyst, så havde vi 2-3 timers godt fiskeri hvorefter det langsomt døde ud. Det var sådan at morgenfiskeriet stort set altid gav fisk, og om ikke...så var det dog tydeligt at fiskene var inde på det lave.
Jeg vil bestræbe mig på at lægge mit fiskeri om i år, og så give den fuld gas i dagtimerne, for er der noget som jeg hader af et godt hjerte, så er det at stå op klokken lort om morgenen og bytte min varme indbydende seng ud med en forblæst kold kyst...så det passer mig faktisk rigtig godt. Smile
Dog har fiskeriet efter netop multer altid været kendt for at være noget man gjorde lige præcis i døgnets varmeste timer og gerne i fuld sol helt inde over strandens laveste vand.

Mvh
Jim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 10:54
Hej Jim.

Er helt enig i dit svar, jeg vil dog lige suplere med flg. teori / observation, jeg har på mine favoritpladser.

Fisker på et stræk, hvor jeg har fisket ret så jævnligt siden 1972, både med flue og spin, reelt også hele døgnet, og kender derfor pladsen, men den ændres, vis der er is i længere perioder, så der kan efter islæg, være nogle overraskelser over, hvor fiskene træffes i en ny sæson.

Hovedsagelig er der indtræk af fisk, i forbindelse med lav og højvand, men der er altid faste fisk, måske reele stand fisk, på pladsen, og fiskene flytter sig, så kun efter vandstanden. De fisk, der pendler ude fra dybere vand, er tilskud til standfiskene, men skaber uro, akkurat ligesom i åen, og bidetiderne er så meget lange. Derfor er der også rigtig gode muligheder i den varme tid, for der er altid jagende fisk.

Hvad jager fiskene, alt mulig, eller rettere sagt sådan, fiskene jagter det der er, og er der meget af en type fødeemner, så ryger omgående i det.

Jeg plejer, at starte fiskeriet lige så snart vi får middags temperaturer på 16 grader, og vandtempereatur på ca. 10 grader, så er jeg i gang, og det vil sige, fra kl. 11 - 16., alt afhængig af vejret, idet pladsen er meget pålands følsom, med følgende meget fedte møg og ålegræs.

Det jeg siger er, at man kan lære fiskenes rytme, med meget fiskeri, og jeg fisker normalt i et område på ca. 30 m. fra land, det vil sige, at jeg ved normal dansk vandstand, ikke behøver at vade.

Til gengæld ved lav vandstand, kan jeg nå fine pladser, ved at vade små 200 m. fra land, men stadig er affiskningen med kast, i et område på 30 m., også langt ude, på muslinge bankerne.

Ovenstående er min tilgang til sommerfiskeriet, og det gælder så for 4 -6 forskellige fiskepladser.

Mvh
P.K.


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 11:24
Hej Per.

Ja jeg har også ved selvsyn set hvor radikalt et kyststræk kan ændre sig fra år til år, og derfor vil fiskeriet formentlig også ændres.
Jeg mener også helt klart at havørredfiskeriet har ændret markant karakter siden dengang man kystudsatte sterile fisk som fo`r forvildet frem og tilbage, og stort set bed på alt som bevægede sig, så den tids "fiske-strategi" holder ligesom bare ikke rigtigt i dag.
Faktisk har jeg gået og puslet med tanken om, om jeg skulle begynde at fiske på steder hvor jeg normalt aldrig ville gøre det...og på andre tider også for den sags skyld.

Det er helt klart at man med et sommerhus i umiddelbar nærhed af en god fiskeplads, gør sig nogle iagttagelser under forskellige vejrforhold, og måske derfor opdager ting som "andre" måske ikke gør da man typisk også besøger pladsen på dage som man ellers ikke ville, og dette kan sikkert give masser af ny viden.

Mvh
Jim.



Redigeret af scott - 20 Maj 2013 kl. 11:27
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 11:56
Hej Jacob
 
Jeg fanger også masser af fisk om sommeren midt på dagen. Men uanset om det er sommer eller vinter, så handler det om at kende sin plads, dvs. hvornår og hvordan der kan/skal fiskes. F.eks er der nogle af mine sommerdags plads, som jeg ikke kan fange fisk på om natten og omvendt. Det gode ved at fiske om dagen, er at man har det hele for sig selv, og når man først har fundet pladsene, så skovler man fisk indLOL
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 19:14
Hej Per og Chan og andre sommerdagsfiskere
 
Har I målt hvor høj en vandtemperatur I fanger fisk i om sommeren?
 
Det lyder jo ret spændende at kunne fiske lidt mere om dagen og jeg har da også set fisk i overfladen lidt fra hvor jeg selv svømmede rundt en dag i begyndelsen af september i 15 grader varmt vand. Men at de var der var nok ikke så underligt, da vandet var tykt af både rejer og kutlinger... Og så er det jo en kendt sag, at man nemt kan fange fisk fra båd over lidt dybere vand eller fra kajen i en havn på en god sommerdag. Men det kan jo godt virke lidt underligt at trække i waders ved en kysten en sommerdag, hvor vandet kunne indbyde mere til en svømmetur...


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 20:18
Hej Henrik.

Jeg følger løbende med i vandtemperaturen fra de officielle målinger starter til de slutter + at jeg tager også måling selv, når jeg har mulighed for det, men jeg laver ikke statistikker over det, men bruger det til orientering om, hvad der foregår.

De officielle badevandstemperaturer tages i 1m. dybde - kl. 12.00 middag, men jeg tager dem, når jeg indleder mit fiskeri.

Jeg har konstateret, at på mine pladser variere vandets temperatur meget, især om der er fra eller pålands vind, men det ved vi jo er en realitet, så her er ikke noget nyt. Jeg vil tro, at mine plads i sæsonens løb variere fra 15 - 24 grader, og jeg konstatere lige som dig, at der er føde an mas, på de kystnære stræk.

Jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at fiskene selvfølgelig ved, at der er masser af føde, og selvfølgelig lusker sig ind på det lave vand og æder, og det kommer i flere omgange, da den høje temperatur i vandet, giver en højere fordøjelse, så der skal tankes flere gange i døgnet.

På mine pladser kan vandet godt variere + - 4 grader igennem døgnet, og jeg har lagt mærke til, at bliver vandet tydeligt koldere, ja så springer fiskene mere, og de er svære, at få til at tage fluerne. De fisk vi fanger under de forhold, er ofte tomme i maveindholdet, så jeg formoder, de er fanget lige, når føden jagten, er startet.

I meget varmt vand, op til 22 - 24 grader er fiskene ofte proppet med fødeemner, og viser sig sjældent i spring, men hugger meget voldsomt på fluen.

Jeg tror, at de jager over længere afstand, sådan at forstå, at de kommer langt ude fra, og tager føde til sig hele vejen ind på det lave vand, og på det lave vand, aktivere de fisk, som gemmer sig i blæretanget.

De fisk jeg har fanget op af tanget, har næsten altid fyldte maver, uanset temperaturen, så her tror jeg ganske enkelt, at fisken plukker havd den kan, når føden kommer ud og ind i tanget.

Det er jo, så min erfaring, og de fisk, som kommer udefra, er ofte meget lysere i farverne, end de,, som drøner ud fra blæretangen, og overfalder fluen, de fisk er næsten helt sortbrune over ryggen, med meget blanke flanker.

Mvh
P.K.
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 21:41
Citat: chan



Hej Jacob
 
Jeg fanger også masser af fisk om sommeren midt på dagen. Men uanset om det er sommer eller vinter, så handler det om at kende sin plads, dvs. hvornår og hvordan der kan/skal fiskes. F.eks er der nogle af mine sommerdags plads, som jeg ikke kan fange fisk på om natten og omvendt. Det gode ved at fiske om dagen, er at man har det hele for sig selv, og når man først har fundet pladsene, så skovler man fisk indLOL


ja hvis man ser bort fra alle de fantastiske mennesker der sprøjter
rundt på og i alle deres endnu mere fantastiske maskiner.

jeg var f.eks ude søndag og da jeg kommer frem ligger der 2 og sprøjter
frem og tilbage med vandski= nul fisk.
da de så er væk kommer der 2 endnu mere fantastiske lystfiskere i motorbåd tværs ind over hele L..... så de kan parkere deres så de ikke forstyrre deres eget fiskeri.

så jeg kan godt lide at stå tidligt op
så man slipper for diverse individer,

men vil også sige kend dine pladser

hilsen Jan
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 22:24
Interessant- selvom kystfiskeriet er fuld af mange klicher og "sandheder" så er det da en af de store påstande- mon ikke Malmbak Kjeldsen rotere om sin egen akse, husker i hvertfald hans "sandhed" Havørredens trivselstemperatur vistnok 7-14 grader!!
Vh
Henrik
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 22:45
Nu er havørredens trivsels temperatur jo videnskabelig, men ikke mindre rigtig, men man kunne jo så overveje flg.:

Temperaturen kunne på over 3m. dybde vel meget vel være de 14 grader i de varme måneder, vis strøm og andet er på plads.

Man kunne vel ren teoretisk forestille sig, at fiskene akkurat ligesom om natten søger mod kysten i dagens varmeste tid, vis føde tilgangen er den rette, og man ved jo reelt ikke om fisken kan tåle, et længere ophold i det varme vand! men fakta er, at fiskene opholder sig i det lune vand ved kysten, og de jager meget effektivt.

Hvorfor så fisken bliver i dækket, af de store blæretangs buske, ja det må jo så være gåden, vis temperaturen er højere end de 14 grader eller?

En anden ting er så, at man i meget varme peroder ser et indtræk på de yderste stræk af vores åer, er vandet her så køligt, at de kommer ned i området med ørredens trivselstemperatur?

Jeg ved det ikke, men jeg ved, at jeg i perioder, har fanget rigtig flotte Havørreder og Steelhead, på små fluer i åen, i højsommeren, både ved nat og dagfiskeri, og det er absolut elevatorfisk, ligesom grønlænderne i den kolde tid, og de fleste har haft maveindhold, der kun kan stamme fra det kystnære vand, så de må have jaget, før de kommer op i åen.

Mave indholdet har tit været Kutlinger og Mysis, så selvom fiskene er fanget små 800m. oppe i vandløbet, må jeg stadig gå ud fra de har ædt, før de er vandret op i åen, som i øvrigt har sommer vandstand

Mvh
P.K.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 17:36
Citat: Henrik L.

Hej Per og Chan og andre sommerdagsfiskere
 
Har I målt hvor høj en vandtemperatur I fanger fisk i om sommeren?
 
Det lyder jo ret spændende at kunne fiske lidt mere om dagen og jeg har da også set fisk i overfladen lidt fra hvor jeg selv svømmede rundt en dag i begyndelsen af september i 15 grader varmt vand. Men at de var der var nok ikke så underligt, da vandet var tykt af både rejer og kutlinger... Og så er det jo en kendt sag, at man nemt kan fange fisk fra båd over lidt dybere vand eller fra kajen i en havn på en god sommerdag. Men det kan jo godt virke lidt underligt at trække i waders ved en kysten en sommerdag, hvor vandet kunne indbyde mere til en svømmetur...
 
Hej Henrik
Mit dag fiskeri er godt op til 17-18 grader vand. Og det er langt ind i juli eller først i august før vandet er varmere. Men på denne tid er mit nat-fiskeri heller ikke så godt længere. Jeg har en 2-3 uger i august, hvor jeg har svært ved at fange noget som helst dag eller nat. Og ja der er masser af føde hele sommeren...


Redigeret af chan - 21 Maj 2013 kl. 17:42
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 18:06
Hey

Tak til jer alle, det giver stof til eftertanke, altid interessant at efterprøve dogmerne :0). Det er helt sikkert væssentligt at kende pladserne og deres afhængighed af temp, tidspunkt etc. 

Jeg tror jeg vil prøve et par gange her iløbet af forsommer og se hvad der sker :0)
Til top
Per Stuhaug Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Perst

Tilmeldt:: 09 Okt 2010
Geografisk: Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Perst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2013 kl. 13:24
Hej,

Har igennem de sidste 30 år fisket meget i juli og august, tit med ekstra godt resultat omkr. kl 20, fremfor kl 22-23.

Vandet har været op til 24 grader, og jeg har fanget havørred max 50 meter fra badende børn :-)

Sidste år havde jeg stort held i beg. af august, på solrige dage omkring middagstid - vandet var vel der omkr 19.  Det gør jo ikke spor at det også er meget behageligt at være ude...

Jeg har ikke foretrukne steder som pynter og rev med strøm, men fisker blot på de normale pladser. Min erfaring er ihvertfald at det gode vejr ikke skal afholde en fra at tage ud at fiske, snarere tværtimod....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 10:46
Men kan nok ikke afvise at nogle enkelte lolkaliteter med strøm og dybt vand under land kan fiske fint om sommeren midt på dagen, men jeg tror at de pladser som "normalt" fisker godt til andre tider, på ingen måde er omfattet af denne undtagelse.
Der er vel heller ingen grund til at antage at netop dem som fanger havørreder nu undlader at anmelde deres fangster til fangster.dk, hvor i mod dem som fisker i put and take søer gør det i vid udstrækning, for kikker man der....så er det udelukkende regnbueørreder der bliver anmeldt.
Kan vi ikke bare konstatere at havørrederne her i sommervarmen enten ikke er i hugget eller blot er trukket ud på dybere vand ?
Alt andet er vel blot ønsketænkning som vi går og bilder hinanden ind for at bevare en urealistisk optimisme her i sommervarmen.
Det ville være absolut håbløst at fiske på en "normal kystplads" i solskin på en varm sommerdag....selv om der måske er enkelte undtagelser fra denne regel.

/Jim.
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 11:56
øhh hvad er det for en sommervarme der hele tiden nævnes ? :) jeg har kun set den et par dage det var alt :)
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 14:02
Hej Jim.

Nu kan man jo altid diskutere måden man opgiver sine fangster på.

Jeg kunne aldrig finde på, i større målestok, at forevige mine fangster, uanset hvad grunden så skulle være, men jeg kunne finde på at fortælle om mine oplevelser.

Den politik har jeg holdt ved i de mere end 50 år, jeg har fisket, og jeg har altid været meget forsigtig med at vise "lig billeder" af mine fangster.

Vi lever jo i jantelovens land, og jeg kan svagt ane at du også møder nye tiltag, med den holdning, at der ikke er helt rent trav, når folk ligger ideer frem.

Jeg acceptere, at vi har forskellige holdninger, men når man betvivler ens troværdighed, lystfisker eller ej, så går jeg pr. automatik i forsvars stilling, for betvivle min troværdighed, det vil jeg under ingen omstændigheder finde mig i, mest fordi jeg har levet af, at min troværdighed, skal kunne forsvares.

Alle teorier og konspirations teorier, er i min verden altid en måde med vilje, at hidse gemytterne om, vis man ville være saglig, og måske tænke proffessonelt på vores hobby, ja så ville alt det fnider og fnader ikke være til stede på dette forum.

Jeg savner virkelig, de personer, der var med i opstarten af 123nu, det gav helt andre faglige diskutioner, også når man absolut ikke var enige.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 14 Jun 2013 kl. 14:04
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 14:51
Jeg fisker også kun dagtimer sommeren over og ofte med rigtigt gode resultater. Selv i inderfjorden har jeg i august god succes med små spinnere fisket mellem det lange græs. Min bedste sommerplads er flad med masser af tang buske. Ørreden står tit i læ og når fluen trækkes forbi og tang busken giver sig på den blikstille overflade, er man blot brøkdele af et sekund fra et ofte voldsomt hug. Se det er fantastisk sommer fiskeri!!! Thumbs Up

For mit vedkommende startede det hele om eftermiddagen 4. juli 1996, da jeg fik min dengang pr havørred på 70 cm og 5 kg og det var kun 1 af i alt 7. Thumbs Up

Årene efter blev natfiskeriet stille og roligt udfaset... Hvorfor stå i kø om aftenen, når pladsen ligger øde hen hele dagen??? Wink

Normalt går jeg også ret stille med dørene med hensyn til fangster. Ikke fordi jeg ikke vil dele, men fordi man oftest bliver stemplet som løgnhals.

Men fint nok med mig... Sommerfiskeri i dagtimerne er bestemt værd at anbefale, men jeg har bestemt heller ikke noget imod at fiske alene på pladserne Wink
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 16:45
Det lyder da bestemt positivt hvis man alligevel godt kan fange HØ på trods af at vi ind i mellem har lidt sommer i Danmark.

Hvad bruger I af fluer i perioden? Jeg tænker at tage afsted i næste uge med noget pattegrisen/frede blodtud/fiskeimitation og de kobberbassen/red tag/tangloppe på ophæng. Lyder det fornuftigt nok I jeres ører?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 17:22

Øhm - uden at komme med konspirationsteorier, vil jeg så gerne ha`lov til, at give medhold i, at tiderne altså er skiftet - og ikke i positiv retning!.

Om det egentligt er blevet værre med fiskesnyd (vægt/størrelse/sted) eller det er internettets hurtigere informationsniveau, der gør, at svindelen hurtigere bliver registreret/spredt, kan jeg så ikke med sikkerhed sige. Imidlertid kender jeg MEGET til den menneskelige natur, og de var absolut ikke mere "engle" førhen end i dag!. Den gang kunne man bare ikke udbrede sig om problemerne så hurtigt, samt der var langt flere "hurtler (bremsende instanser)" hvis man prøvede!. 
 
MHT. øreders villighed for at hoppe op på stegepanden om morgenen, midt på dagen i solen, eller om natten, er det sådan:
 
Ingen fisk kan tåle sollys i ret lang tid - det vil slå dem ihjel!.
 
Det er UV lyset der "nakker" dem, da fisk ikke har øjenlåg!.
 
Så hvis i fisker efter "banditterne" i sollys, er de i skjul af sten, tang eller andet. Det er de forøvrigt også altid i andre vande med lavere vandstand hvor UV lyset rammer dem - herunder åer (og mindre), samt lavtvandede søer!. Sidstnævnte steder er de hårdest ramte, da fiskene har langt mere begrænset plads til at flygte til. De kan ikke smutte ud på dybere vand. Derfor er brinkerne på disse steder alfa og omega for, hvor godt en fiskebestand kan klare sig!. Skær græs og brinker - og man har snart en "fiske" død å!.
 
Mvh. - Kim
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 18:00
Hej Kim.

Det er jo så lige nøjagtig pointen, at fiskepladserne ligger, hvor der blandet bund, mest blære tang og muslinger, så jo din teori er rigtig.

Blot vil jeg henvise til, at mange fangster foregår på ren sandbund også, i fuld solskin, midt på dagen, her jages så tobis, men hvor længe fiskene holder til det er ja det vides ikke.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 14 Jun 2013 kl. 18:01
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 18:21
Hej Per
 
Ja vi mennesker har jo også lært at holde vejret, når vi fridykker for, at stange os en fisk eller østers (ikke jeg Big smile). Når fiskene tager på "reje/kutlinge" togt, kan de jo nok klare en tid i de farlige solstråler. Om de selv er bevidste om faren ved UV strålerne, tror jeg nu ikke.
 
Det er nok mere en nedarvet ubevidst ting, der så giver os chancen for, at få "krogen" i dem.
 
Alle fisk er vist oportunister. De ligger ikke bare og venter til de dør af sult. Så må de ud og prøve "lykken". På den måde får livet enten en ende, eller de får erfaring, der nedarves til deres næste afkom via genmæssig instinkt - da jeg ikke tror, at de har større bevægelse i "tænketanken" Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 19:44
Citat: kikophil

MHT. øreders villighed for at hoppe op på stegepanden om morgenen, midt på dagen i solen, eller om natten, er det sådan:

 
Ingen fisk kan tåle sollys i ret lang tid - det vil slå dem ihjel!.
 
Det er UV lyset der "nakker" dem, da fisk ikke har øjenlåg!.
 

Kim,

Det lyder interessant. Har du noget dokumentation for din påstand? I åerne hvor jeg fisker, står der ofte, stort set hele dagen, fisk lige under overfladen eller max 50cm nede i vandsøjlen. Jeg har aldrig set døde fisk i åen. Det ville være meget interessant at læse mere om din påstand om at UV lys dræber fiskene som du skriver.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 20:23
Hej 
Ud fra denne denne artikel trænger Uv lys ikke særligt langt ned i vandet...
Så mon UV lys påvirker fisk overhoved?

Som vandhund og snorkeldykker ser jeg meget ofte havørreder midt på dagen i juli, juli og august mdr. på mine  snorkeltur. Meget ofte inde på ganske lavt vand, aktivt jagende tobiser m.v. Ikke altid stor fisk - har dog set fisk op til på 4-5kg på det lave vand, i overgangen mellem det første stykke med tang/sten/muslinger og den rene sandbund. Mens badenyferne holdte til langer ude, på den rene sandbund. 
Men egentlig meget sjældent set havørred på dyber vand, ude på det først rev/tangbælte efter den rene sandbund. - her kan dybden ofte være et par meter. Til gengæld kan der være en del flade der... som kan håndfanges Big smile

Et er dog sikkert man fanger ikke fisk, hvis ikke krogen er i vandet, uanset og det er nat, dag, koldt, varmt, vindstille, blæst eller mangler det aller vigtigste, man skal tro på det.

/J



Til top
Dennis Birnbaum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis Birnbaum

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: synderjyllands amt
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis Birnbaum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 21:52
Vil også lige komme med et lille input her elsker at fiske når man har det hele for sig selv og især midt på dagen så jeg gjorde for nogle år siden det at jeg sejlede ud til nogle små øer i Lillebælt og fandt et enormt fiskeri hvor jeg/vi (havde tit en makker med) fange op til 40 fisk på 3 timer helt inde under blære tangen og gerne store fisk op til 5 kg og har idag stadig et fedt fiskeri midt om dagen
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2013 kl. 23:05
Lyder meget spændende!!
Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 00:13
Virkelig interessante teorier! For tiden reflektere jeg over lyset som jeg fisker i frem for temperaturen. Dette betyder absolut ikke at temperaturen også spiller ind!
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 00:56
Citat: PK

Hej Jim.

Nu kan man jo altid diskutere måden man opgiver sine fangster på.

Jeg kunne aldrig finde på, i større målestok, at forevige mine fangster, uanset hvad grunden så skulle være, men jeg kunne finde på at fortælle om mine oplevelser.

Den politik har jeg holdt ved i de mere end 50 år, jeg har fisket, og jeg har altid været meget forsigtig med at vise "lig billeder" af mine fangster.

Vi lever jo i jantelovens land, og jeg kan svagt ane at du også møder nye tiltag, med den holdning, at der ikke er helt rent trav, når folk ligger ideer frem.

Jeg acceptere, at vi har forskellige holdninger, men når man betvivler ens troværdighed, lystfisker eller ej, så går jeg pr. automatik i forsvars stilling, for betvivle min troværdighed, det vil jeg under ingen omstændigheder finde mig i, mest fordi jeg har levet af, at min troværdighed, skal kunne forsvares.

Alle teorier og konspirations teorier, er i min verden altid en måde med vilje, at hidse gemytterne om, vis man ville være saglig, og måske tænke proffessonelt på vores hobby, ja så ville alt det fnider og fnader ikke være til stede på dette forum.

Jeg savner virkelig, de personer, der var med i opstarten af 123nu, det gav helt andre faglige diskutioner, også når man absolut ikke var enige.

Mvh
P.K.

Hej Per.

Jeg havde med god grund dig i tankerne med mit indlæg, dels fordi at jeg hæfter mig ved dine erfaringer, samt fordi at min udmelding kunne så tvivl om din påstand, det var på ingen måde meningen. Jeg er ikke et sekund i tvivl om troværdigheden omkring dine indlæg og nærer bestemt både respekt og beundring for din viden og erfaring omkring fiskeriet...det skal du vide !
Og nej, som jeg opfatter din person herinde, så falder du også helt uden for den kategori som skulle have nogen som helst grund til at føre sig frem med store armbevægelser og derfor heller ikke føler en udpræget trang til at delagtiggøre alle andre i dine fangster netop fordi at sandhedsværdien er den eneste værdifulde målestok for, hvornår tingene virkelig betyder noget for en.
Jeg er bestemt åben for nye opdagelser, men jeg forholder mig kritisk til dem og hvis jeg fornemmer at det går stik i mod al "dogmerelateret erfaring", om man vil, så må jeg jo "provokere" en smule for at få det nærmere belyst...dette var hensigten med mit indlæg.
Som jeg også var inde på, så er det aldrig nogen regel uden undtagelser.

At det skulle være nærmest fuldstændig umuligt at fange havørreder midt på dagen om sommeren i høj sol er vist en temmelig generel betragtning med rette, for min erfaring, og de fleste andres tør jeg godt sige, er den at her sker der bare lige nøjagtigt ikke en hujende fis, hvor efter solnedgangen og det tiltagende mørke meget ofte kan vende en død dag til en intens stund med masser af liv og herlig naturdramatik...og masser af veloplagte hugvillige fisk.
Dette har jeg oplevet så mange gange, at det i min verden er blevet den "endegyldige sandhed", men dermed ikke en udelukkelse af, at jeg måske enten ikke har knækket koden, eller at jeg slet og ret ikke har opdaget de pladser som er en undtagelse fra reglen.

Og af den grund kan jeg ikke erklære mig uenig med dig, for jeg betvivler ikke din påstand et eneste sekund Per.

Jeg undrer mig bare rigtig meget.

Mvh
Jim.

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:51
Citat: Der er vel heller ingen grund til at antage at netop dem som fanger havørreder nu undlader at anmelde deres fangster til fangster.dk, hvor i mod dem som fisker i put and take søer gør det i vid udstrækning, for kikker man der....så er det udelukkende regnbueørreder der bliver anmeldt.

Nu kunne man så antage at det primært er Put and Take- og "pop"- fiskere, som har behov for at udstille deres fangster på fangster.dk

Jeg er helt på linie med PK og Dino? i den sag, jeg har ikke behov for at vise døde fisk på stribe for at udstille mine evner på et internet forum, netop af frygt for at blive kaldt en løgner. Nu er det ikke nødvendigvis de samme pladser vi fanger fisk på på en sommerdag som vi gør forår og efterår, men omvendt, så er det heller ikke nødvendigvis de samme pladser natfiskerne besøger i sommernatten som de fisker på på andre tider af året. Traditionelt fisker de fleste sommernatfiskere på strømpladserne, jeg har så haft held med at fiske samme pladser i dagtimerne, men kører mere efter tidevandstabellen end efter sol op og nedgangstiderne!

Men som så ofte set før, så er tidens kystfiskere vandt til at få alting forærende via internettet, den tid hvor man selv tog ud og fandt ud af tingene er en saga blot, så hvorfor tage ud og fiske i dagtimerne, nu når alle altid har fået blæst ørene fulde med at havørreder kun hugger om natten om sommeren? Man kunne jo finde ud af at alting ikke er som skrevet i teoribøgerne, og så er verden da helt af lave...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 18:08
hej Per,.

Nu når du fisker med flue i dagtimerne fra  f.eks 11-16 f, hvad str. fluer vil du sige man skal fiske med, og hvorlangt et forfang, hvis de nu er ekstra sky om sommeren?

:) mvh Zlatan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 19:59
Citat: Klaus Neilsen

Citat: Der er vel heller ingen grund til at antage at netop dem som fanger havørreder nu undlader at anmelde deres fangster til fangster.dk, hvor i mod dem som fisker i put and take søer gør det i vid udstrækning, for kikker man der....så er det udelukkende regnbueørreder der bliver anmeldt.

Nu kunne man så antage at det primært er Put and Take- og "pop"- fiskere, som har behov for at udstille deres fangster på fangster.dk



Men som så ofte set før, så er tidens kystfiskere vandt til at få alting forærende via internettet, den tid hvor man selv tog ud og fandt ud af tingene er en saga blot, så hvorfor tage ud og fiske i dagtimerne, nu når alle altid har fået blæst ørene fulde med at havørreder kun hugger om natten om sommeren? Man kunne jo finde ud af at alting ikke er som skrevet i teoribøgerne, og så er verden da helt af lave...

Ja den antagelse kunne man umiddelbart godt fristes til, men det giver jo ingen mening at det pludseligt kun er kystfiskerne som ikke anmelder deres fangster mere, mens "put-fiskerne" fortsat gør det...det holder jo ligesom ikke rigtigt..

Nu ligger det altså bare sådan at jeg har fisket fra før de fleste herinde overhovedet blev født, så jeg er bestemt ikke vant til at få noget forærende kan jeg oplyse dig.
Grunden til at mange måske ikke kystfisker i dagtimerne om sommeren kunne jo hænge sammen med, at de har opdaget at det ikke rigtigt spiller og derfor har tudet hinanden ørene fulde, og ikke omvendt som du fejlagtigt konkluderer.

Mvh
Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2013 kl. 17:00
Citat: schreiber

Citat: kikophil

MHT. øreders villighed for at hoppe op på stegepanden om morgenen, midt på dagen i solen, eller om natten, er det sådan:

 
Ingen fisk kan tåle sollys i ret lang tid - det vil slå dem ihjel!.
 
Det er UV lyset der "nakker" dem, da fisk ikke har øjenlåg!.
 

Kim,

Det lyder interessant. Har du noget dokumentation for din påstand? I åerne hvor jeg fisker, står der ofte, stort set hele dagen, fisk lige under overfladen eller max 50cm nede i vandsøjlen. Jeg har aldrig set døde fisk i åen. Det ville være meget interessant at læse mere om din påstand om at UV lys dræber fiskene som du skriver.
 
Hejsa Screiber + Jørgen Big smile
 
Undskyld det sene tidspunkt for min respons, men grundet ødelagt ryg og nakke, kan jeg kun sidde kortere tid ved "skærmen" før jeg må stoppe. Nu går det imidlertid lidt nedre, så jeg prøver, at komme igennem nogle af mine utallige emails Big smile
 
Mht. UV lys er det sådan, at ingen levende væsener kan tåle dette i længere tid af gangen. Man bruger det bl.a. til at slå bakterier ihjel ved ferskvandsstationer, før man leder vandet ud i bl.a. Øresund. Jeg mener det er ude ved Nordhavn man bruger denne nemme og billige metode.
 
Nu er det ikke sådan, at de højere livsformer vender "bugen" i vejret med det samme, fordi de får en dosis UV stråling - det gør vi andre jo heller ikke Big smile. Fisk (HØ + andre ørreder) står da jævnligt ude i det lave vand ved svingene i åen, men de ved jo heller ikke bedre, og de står der også kun i begrænset tid, når solen står højt på himlen, før de søger ind i skyggen!. Fisk er domineret af - føde og sex. Deres instinkt er beregnet på øjeblikkelig indlæring, hvorfor de ikke er bevidste om, at solens farlige stråler vil "forkorte" deres levetid - ELLER GØR DE?
 
Der er jo en grund til, at de fleste åer er næsten fisketomme på de lange strækninger uden skygge (vegatation, træer, buske, broer etc.). Der er masser af føde disse steder, og selvom føden samler sig i svingene, vil der ofte være for mange sultne kollegaer i "køkkenet" til, at det kan betale sig for alle at stå her, og slås om "fluerne".
 
Jeg har det nok som de fleste herinde. Jeg læser en masse, og suger dèt til mig, som jeg kan bruge ud fra egne erfaringer, samt fra andre jeg vèd, har en høj intelligens, og som kan forholde sig konstruktivt til tingene, samt er modne nok til, at kunne suge anden viden/teori til sig samt evt. gå på kompromis (indtil andet/bedre viser sig Big smile)
 
Jeg husker derfor ikke nøjagtigt, hvor jeg har de fleste oplysninger fra, da det jo nærmest er en umulig opgave, men jeg udbreder mig sjældent om noget, jeg ikke selv har afprøvet. Det betyder naturligvis ikke, at jeg ikke kan tage fejl Big smile Fordi noget virker for mig, behøver det jo ikke, at virke for andre.
 
Så med hensyn til UV stråling mener jeg, at have læst det i et videnskabeligt magasin. Jeg sluger nemlig ikke hvad som helst fra hvem/hvor som helst, og når der skrives, at fisk er ekstra modtagelige overfor UV lys pga. deres manglende øjenlåg, kan jeg kun referere til min øvrige viden, der siger, at hvis ikke "man/alle" har en beskyttelse mod disse stråler, er de kræftfremkaldende/vævsnedbrydende. Det har jeg heller ikke direkte videnskabelige beviser for - meeeen.
 
Her er vi vist lidt inde på det, man kalder videnskabsfilosofi!. Kan man komme med en gyldig påstand uden opbakkende videnskabelige forsøg?. Eller skal der absolut være en masse forsøg bag påstanden for at gøre den gyldig?.
 
Mht. beviser, er det jo også sådan, at der findes langt flere teorier end beviser indenfor fiskeriet. Det er som regel alt for besværligt at redegøre sine teorier bevisligt, hvorfor det næsten altid bliver egne/betroedes erfaringer der gør sig gældende. Hvis man søger beviser på alt, kommer man desuden sjældent ret langt.
 
Mvh. - Kim
 
 


Redigeret af kikophil - 01 Jul 2013 kl. 17:52
Til top
Per Stuhaug Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Perst

Tilmeldt:: 09 Okt 2010
Geografisk: Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Perst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 19:00
En lille opfølgning - har fået 8 havørreder over målet på ca. 10 timers fiskeri fordelt over eftermiddag, tidlig aften - klart bedre end mine andre ture i "sæsonen" - største var på 75 cm og 4.9 kilo - smuk, smuk fisk fanget kl 16 i fuld sol - de huggede forsigtigt, men de er sandelig til at fange om sommeren :-) - toppede for ca 10 dage dage siden og ebbede ud de sidste meget varme dage.




Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 19:02
Fedt fedt. Hvad fiskede du med :)?? Og var der noget dybde der hvor du tog fiskene :)?

Redigeret af Gulvmanden:) - 22 Jul 2013 kl. 19:03
Til top
Per Stuhaug Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Perst

Tilmeldt:: 09 Okt 2010
Geografisk: Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Perst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 19:12
Generelt fiskede jeg med 20-25 grams gennemløber og de fleste fisk huggede langt ude i kastet - og som sagt forsigtigt. Den første eftermiddag mistede jeg faktisk syv og fik kun en (på halvanden time...)  Ihvertfald de to var over to kilo. En jeg ikke så, virkede tung meni stedet for den måtte jeg nøjes med en halvt opløst tobis på ca 15 cm på krogen :-)

Fiskede tre forskellige steder - kun det ene er dybt med strøm. Den store huggede på en helt "almindelig" kyststrækning. Kl 16-18 var faktisk bedre end 20-22 - med den smule statistik man kan udlede af 10 timers fiskeri...
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 19:15
Lækkert tak for dine svar :)!!

Ahh forresten farvevalget af de gennemløbere?
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 20:39
sådan Per
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:25
Det er sgu bare i orden det der Per Thumbs Up
Og rigtig rart at læse om også...super.

Mvh
Jim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:57
Hej Per.

Ja, det er sådan de ser ud de kære sommerfisk jeg kan jo kende fiskenes udformning, utrolig velnæret, og nogle velvoksne fyre, også med hensyn til fight, er der normalt krudt i dem

Nu er jeg så meget nysgerrig efter at vide, om fiskene, er tomme i maven, eller om de har ædt med arme og ben?

På mine pladser er 90% af fiskene stoppet med føde, og resten er helt tomme, og ved fluefiskeriet, ja da er der ikke mange af fluerne, der ikke ligner, en eller anden føde type, som er i fiskenes maveindhold, så de ved nok, hvad de vil have.

Tillykke med den fine fisk, jeg håber den tråd her vil få folk til at prøve dagfiskeriet i den varmeste tid, selvom det lige pt. godt nok er for varmt, til mit helbred, men derfor kan andre jo godt jage de fine ørreder.

Nu er der jo masser af andre fiskearter, og ikke mindst Multer og Makrel + Havbars er til at få fingre i pt,, her er Tobis blink og fluer, mit våben.

Mvh
P.K.
Til top
Per Stuhaug Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Perst

Tilmeldt:: 09 Okt 2010
Geografisk: Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Perst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:15
Hej Per,

Faktisk var de forbavsende tomme i maven, men alle i rigtig god kondi  - også den store  Smile

Og i relation til en anden lang tråd - de seneste varme dage blev anvendt til bl.a badning og spejder man lidt rundt og "skubber" lidt til sand og tang og sten var der et mylder af liv. Baby-fisk i alle størrelser, rejer i alle størrelser, fladfisk på 2 cm  - hvorfor skulle havørreder dog holde sig væk fra det :-)

Har også en lille motorbåd - selv i går hvor vandet på "min" strand blev målt til 22 og kl 2 om eftermiddagen så jeg to havørreder ved langsom udsejling og ivrig spejden i det rolige klare vand - kun ca. 20 meter fra land - dog ikke store fisk, sikkert lige under målet...

Sommeren er en herlig tid at fiske i - men måske lige netop nu en anelse for varm - min egen hjemme-teori hælder til vandtemperatur på omkr 18-20 - og landtemperatur det samme eller lidt mere - gerne sol. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down