Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fjæsing

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fjæsing
    Sendt: 21 Maj 2013 kl. 12:46
Hej alle.
Jeg var så heldig at fange min første fjæsinger igår.
Jeg var self også heldig at stikke mig på én, men hvad gør i når i får dem på krogen ?
syntes det er nogle aggressive små fisk der nærmest sluger krog og blink. som alle andre fisk spreller de jo livligt og det var da jeg skulle ha fat og afkrogen én af dem, at det gik galt.
render i rundt med en arbejdshandske eller lign ?

Mvh Brian.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 13:06
En kort pølsetang af træ, er god at holde fjæsingen fast med, mens man tager krogen ud med en peang. 

Mvh
Henning
Til top
Palle Kornath-Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kornath Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kornath Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 13:12
Brug en Åletang til at holde dem med. - Lav filetter af dem og steg dem først på skindsiden - de smager rigtig godt.
Til top
Brian Olinsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Olinsson

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Geografisk: Midt Jylland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Olinsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 16:08
Tillykke med din fjæsing.
Når vandet bliver varmere bliver de svære at undgå.
jeg har gerne en papegøjetang med når der er risiko for fjæsinger. Fat i hovedet og klem til mens du piller krogen ud af den.
Skulle du blive stukket en anden gang, så kom den legemsdel der er stukket, i så varmt vand som muligt og tilfør gerne varmere vand i den udstrækning du kan holde det ud. Antihestaminer er også gode, da de afhjælper den allergiske reaktion.
Vær opmærksom på at selvom fisken er død, skal du stadig ikke stikke dig på piggene!!!
 
Og som Palle skriver, så smager de fantastisk godt efter en tur på grillen.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 16:23
Og sørg altid for at have thermokanden i nærheden af dig hvis du stikker dig på sådan en karl, så er det bare varm kaffe på hånden med det samme, da varmen ødelægger enzymerne i giften, ellers kan det være forbandet smertefuldt et godt stykke tid.

/Jim.


Redigeret af scott - 21 Maj 2013 kl. 16:23
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 18:55
Takker D'herrer for inputs ! 
Mvh Brian 

Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 18:56
Thumbs Up



Redigeret af Hugo_One - 22 Maj 2013 kl. 08:06
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 21:15
Jeg bruger osse en åletang til at holde fast med. Jeg klipper fjæsingen over lige bag rygfinnen, men jeg med den anden hånd holder fast med åletangen. Derefter er det nemt at fjerne krogen uden spræl, og mavesæk m.v. bliver siddende på "hoveddelen"
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 22:51
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2013 kl. 08:30
Citat: kornath

Brug en Åletang til at holde dem med. - Lav filetter af dem og steg dem først på skindsiden - de smager rigtig godt.


For alt i verden KUN på skindsiden - i rigeligt smør.   
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres