Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gaula fangster

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gaula fangster
    Sendt: 06 Jun 2013 kl. 07:34
Jeg har undret mig lidt over, at der overhovedet ikke har været nogen orientering omkring fangsterne ved åbningen af laksesæsonen i Norge.

Vi plejer da ellers at lave ret så meget skriveri omkring de forskellige elve, og det lader til at Gaula er kommet godt igang, trods den manglende indberetning.

Er der flere input omkring fangster, så synes jeg da man skal lade oplysninger sive

http://www.gaula.no/sider/artikler.asp?amp;valgtmenypunkt=147

Mvh
P.K.
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2013 kl. 08:31
Hej Per
Der findes et par blog's på nettet, som giver lidt hurtigere overblik over fangsterne i gaula end laksecenterets statistik , som kun bliver opdateret i åbningstiden.
Men generalt tror jeg det har været lidt sløjt med fangsterne i de norske elev i premiære perioden.

check f.eks.

http://fiskebloggen.se/?p=6701
eller

http://lystfisker-liv.dansklaksefiskeri.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2807:laksefiskeriet-generelt-norge-2013-del-1&catid=568:laksefiskeriet-generelt-norge-2013-del-1


mvh.
Niels
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2013 kl. 11:24
Hej Niels.

Ja, det kunne jo være manglende fangster, men det er jo reelt ikke tilfældet.

Lystfiskerliv er jeg jo knyttet til, og her plejer, at være meget aktivitet omkring de norske elve, men jeg synes ikke, at der pt. foregår ret meget, på netop den side.

Mvh
P.K.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2013 kl. 14:29
Hej Per !
Som her i DK, er vurderingen at det hele er lidt forsinket genrelt i de midt norske elve, ikke alene Orkla. Glædeligt er dog at der er fiskeri over hele elven, omend det er småt med fisk så er chancen der. I forhold til sidste år, hvor laksen ikke kunne gennem gaulfossen for i starten, ja måske endda et godt stykke hen i juli, så er og vil fiskeriet blive mere jævnt, og ikke de utrolige fangster neden for fossen som i 2012. Det kan der være flere meninger om, men jeg syntes det er glædeligt ;-)
 
Jeg kender folk i Gaula og Stjørdal lige nu, og deres aktuelle meldinger er at der er fisk, ikke de mængder der var sidste år på dette tidspunkt neden for Gaulfossen, og at vandstanden syntes at have stabiliseret sig lidt for meget i denne tid. De vil helst have vandstanden stiger og falder, det kalder friske fisk ind, og de der er i elven flytter på sig.
Men ja, helt generelt, Gaula er fiskbar, men lidt få fisk, og man forventer det skyldes forårets sene komme, også deroppe (skulle have nye DK kartofler i haven nu, men nej ;-))
Hils konen, og knæk og bræk derude !
 
Mvh. Jim
Gaula 2013 ?
 
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2013 kl. 14:37
Beklager Per !
Der skulle selvfølgelig have stået Gaula og ikke Orkla ;-)
 
Mvh. Jim
Gaula 2013 ?
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2013 kl. 16:48
Jamen Per !
Jeg er på facebook, og der er nogel Gaula grupper, så jeg håber at være lidt orienteret af den vej, se feks. her:
Det er en kæmpe "RUG"
Kock omtaler også fisken på lysfiskerliv !!
 
Mvh. Jim
Gaula 2013 ?
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2013 kl. 18:02
Det er ikke specielt mærkeligt at fangsterne ikke er i top i år.

Der har været nogle svage årgange af smålaks og den årgang, der kastede mange storlaks af sig sidste år, er nu at finde i de fåtallige, men virkeligt store fisk.

Så der skal sandsynligvis slides for fiskene...
Til top
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2013 kl. 17:10
Fangsten i Gaula er kun 1/12 af fangsten målt på kilo. Gennemsnitsvægten er næsten 10 kg.
Laksebørsen på gaula.no er ikke ajour....men hvis laksen er truet hvad er årsagen så???
drivnot, et dårligt lakseår, forsinket opgang eller andet.
En anvendelig teori ville være dejligt

Jeg tager derop på Søndag
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2013 kl. 17:44
Nu var mit indlæg ikke en henvisning omkring, at jeg synes det var mærkeligt, at der ikke var fanget alverden, men mere en konstatering af den larmende tavshed, der generelt var omkring oplysninger / oplevelserne ved præmiere fiskeriet, i den 1. uge.

Vi er vel alle enige om, at mængden af fangne fisk, jo variere kolosalt sæson for sæson, det ser vi jo også i det danske aktuelle laksefiskeri.

Jeg kan jo se nu, at der er kommet lidt gang i tilbagemeldingerne, og det jeg er lidt ked af, er at nogle af laksefiskerne er meget negative, og det synes jeg reelt ikke der er grund til, når vi ved hvor meget fangsterne variere.

Selvfølgelig er man pustet op med meget høje forventninger, men der kan jo være andre kollegaer der rammer plet, så vi må se, om der kommer et run senere hen.

Mvh
P.K.
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2013 kl. 17:57
Hej Per

jamen hemmelighederne er der jo altid og Corfitz har fået en fin
laks - Niels er beskeden i forgangne weekend    ,, ligesom
et par andre rødder har det på et hold i Gaula. F.eks. er der
landet en +9,1 kilos på nævnte hold, Per.

Tror - lugter mig til - at året er kommet godt i gang såvel ned-
som opstrøms Gaulfossen, men lysner mig til, at om 8-10 dage går
det for alvor løs.


Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2013 kl. 07:22
Hej navnebror.

Jeg er da helt enig med dig, og det var ikke så meget for at få hemmelighederne frem, men mere, at få en almen orientering om fiskeriets opstart.

Da er da ingen tvilv om, at der henne i sæsonen vil komme oplevelser, det ville være underligt, vis der slet ikke skete noget.

Til gengæld mener jeg, at man godt kan orientere, uanset om der bliver fanget noget, for det er altså forholdene, at det veksler, og man behøver ikke at stille op med den fornærmende mine, at netop ens tur var en nullert, der må jo have været en oplevelse alligevel, og man er vel ikke større i den her verden end at man kan dele oplevelserne også, når det ikke lige er en +15kg. laks, der skal blæres lidt med
Mvh
P.K.
Til top
Kim Matthiesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KIMM

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: Vejle å og Vejle fjord
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KIMM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2013 kl. 08:54
Hej Per
Er lige kommet hjem fra 9 dage i Stjørdal (Hamilton) - vandet og temperaturen perfekt og elven steg og faldet flere gange i de 9 dage efter premieren.
Vi havde kontakt til 6 fisk - men fik kun 2 på land.
Indtil vi kørte hjem søndag, var der indberettet færre fisk end på premieredagen i fjor.
Fisken på 14,8 kg skulle efter sigende have været en nedfaldsfisk - fik dog ikke set den selv.
Det var nu en dejlig uge uanset.
Hils fruen.
Best fishes
Kim
Til top
Kim Matthiesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KIMM

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: Vejle å og Vejle fjord
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KIMM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2013 kl. 11:41
Fandt et billede - så kan man selv bedømme
 
 
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2013 kl. 12:51
Ja Stjørdalselven er også kommet lidt langsomt igang, se evt. mere her:
Jeg har en ven der fisker deroppe nu, og han har haft tilbud, og set laks men endnu ikke fanget, men sådan er laksefiskeri jo helt generelt.
Jeg tror stadig på det som man selv lokalt er nået frem til, nemlig at det hele (lig herhjemme) er kommet lidt langsomt igang.
 
Knæk og bræk
 
Mvh. Jim
Gaula 2013 ?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2013 kl. 14:32
Hej Kim.

Tak for hilsnen, jeg skulle hilse igen

Dit indlæg giver jo netop det jeg efterlyser, med rapportering fra præmiere dagene, nemlig et kort indblik i, hvad der er sket, med en proffessonel kommentar, er det jo bare som det skal være.

Knæk og bræk for 2013.

Mvh
P.K.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2013 kl. 20:09
Hej igen !
Jeg har talt med 2 hold fiskere i Gaula i dag, og status er at begge hold kæmper for deres laks.
Ved Kvål har holdet af utrolig dygtige fiskere fået 3 laks i denne uge (fra lørdag indtil i dag ved middagstid), det er noget under det de plejer at fange, og de ser ikke mange fisk.
Valdejeren der er opvokset på gården, og har fulgt fiskeriet siden midten af 70'erne siger at det ikke er usædvanligt at laksene i større antal kommer omkring sankt Hans, ja faktisk helt i 90'erne kunne han ikke leje juni ugerne ud ;-)
(Kvål ligger langt neden for Gaulfossen, blot for dem der ikke ved det)
Så han tror stadig på at der kommer flere laks, men er dog overbevist om at det ikke bliver et rekord år.
Det andet hold fisker et godt stykke ovenfor Gaulfossen ved singsås, og deres fiskeri startede helt vildt, med en laks på knap 10 kg. efter få min. fiskeri, men siden kæmper de også.
 
Ja det er status pt.
 
Knæk og bræk derude.
 
Gaula August 2013
  
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 09:26
Alt i alt, en helt normal sæson Smile
 
Laksefiskeriet er en svær størrelse og kan være frustrerende til tider - lige indtil det rusker i den anden ende af snøren.
Til top
Kim Matthiesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KIMM

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: Vejle å og Vejle fjord
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KIMM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 11:43
Du har fuldstændig ret Jan - og endnu mere frustrerende når det pludselig holder op med at ruske.
Til top
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 00:44
Det er vel bare et historisk dårligt år. Netop hjemvendt efter 10 dage fiskeri på Borten Losen. 30 fiskere på en uge = 5 laks. Næsten ingen standfisk, så det var bare med at fiske uafbrudt. mistede en laks på en uge.En naturlig forklaring?? Hvor går laksen hen, når den ikke går op????. Vender selvfølgelig tilbage til Norge næste år, måske en anden elv. Det vil altid være et vigtigst for mig at fang en laks, så jeg selv kan vælge om jeg vil sætte den ud igen. Meget skuffet optimist, Knæk og Bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres