Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flueliner og pris. Marketing BS?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flueliner og pris. Marketing BS?
    Sendt: 20 Jun 2013 kl. 03:39
Hej.

Når jeg ind i mellem er inde på engelske flue forums, så ser jeg at det er som om at englænderne ikke vil ofre 5kroner på en flueline hvis de kan få en for 3kroner.
Min logik siger mig at fluelinen er sidste sted man skal spare på (det er man jo flasket op med fra man begyndte fluefiskeriet) Men er det marketing BS der har lært os at man ikke skal spare på fluelinen? I min verden er det sådan at hvis en flueline ikke opfører sig 100% ordentligt, så skal man ikke investere i den, men jeg har læst at det er der nogen der er ligeglad med. Hvordan kan man dog være ligeglad med det hvis det er grej der begrænser en? Jeg fatter det ikke.
Hilsen Kim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 07:20
Hej Kim

I min verden er det sidste sted at spare da på krogen

Sålænge tørresnoren opfylder de få krav der er til den, så ser jeg ingen mening i at betale overpris for den.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 07:51
det er jo også lidt forskruet at vi skal betale 699 for en wf line her i dk. der må jo være 80% i dækning eller lign. det er jeg lidt bitter over. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 08:36
Ja, det er jo den evige diskussion, om man vil ofre det ene eller andet på sit endegrej.

Flueliner, er jo i dag en meget stor videnskab, og der ingen tvilv om, at der bliver ofret meget store summer på forskning og nytænkning, men som sagt andet sted, det er jo helt sindsygt at skulle give 700 kr. for en stump tøjsnor.

Skal man så gå på kompromi med pris / kvalitet, ja det synes jeg, men der er mange måder, at gøre det på, og er man tilhænger af at reklamens magt giver en flere fangster og " fantastiske" fluekast, som fred være med det.

Jeg har desværre været igennem 50 års fiskeri med flue, hvor linerne har meget tilbage at ønske, men jeg har fisket igennem med det, som var, og det betyder, at jeg har gjort op med mig selv, at jeg ikke vil ofre de uhyrlige summer, som nye moderne liner koster.

Hvad gør jeg så? ja, jeg har efterhånden, så meget erfaring med stængerne i min samling, som iøvrigt er mit arbejdsredskab, at jeg kan gå ud på det gode brugt marked, der er, og så gå på rov i de liner, som folk har "fejlkøbt", eller jeg venter til butikkerne har deres "restsalg", så får jeg de liner jeg vil, i de " rigtige" mærkevarer, og så min økonomi kan følgemed.

Jeg har, som instruktør set mange nye fluefiskere, med flueliner, der ikke passer til noget som helst, hvor sælger prakker noget gøgl på kasteren, og ja, når fluelinen er taget ud af emballagen, så fanger bordet.

Nu kan man så spørge, er en dyr flueline, garant for et godt kast og et fint forløb i fiskeriet? absolut nej, det er manden med pisken, der afgøre om det spiller, og nogle kastere lærer det aldrig, og nogle har et super talent, hvor alt reelt spiller, resten må lærer, gerne på kastekurser.

Kunne man nøjes, med markedes billigste flueliner, ja sikkert, det er der mange mennesker, der må gøre af økonomiske grunde, og de fanger deres fisk, og har deres store oplevelser ude ved vandet.

Nu kunne man så også stille spørgsmålet? er det nødvendigt med topgrej til 10 dages fiskeri om året, vis man kunne "nøjes" med standardgrej?

Personlig ville jeg nok overveje, om der var andet end topgrej, jeg kunne bruge mine surt tjente penge til.

Skrevet af P.K., som ikke er faldet for reklamens magt, når talen er på fiskegrej

Redigeret af PK - 20 Jun 2013 kl. 08:38
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 19:10
Jeg var nok lidt for hurtig på tasterne. Selvfølgelig skal man købe de billige liner hvis det er det man vil. Jeg synes bare at hver eneste gang der har været en tråd om liner, så har folk altid sagt at man ikke skal spare på fluelinen og det har jeg fulgt må man sige Nogen af dem har vist sig at være for lette til mine stænger og andre er udgået fra produktion (Jeg kan rigtig godt lide Scierra HMT den gamle version, men øv, den er udgået) så må man jo søge videre. Andre liner har jeg slidt op alt for hurtigt, så dem går jeg udenom.

At folk køber den dyreste line vil ikke automatisk rette deres kastefejl. Det vil altid være hårdt arbejde der skal til.

Vente til butikkerne har restsalg, du må have tålmodighed som dagsorden?
Hilsen Kim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 21:03
Hej Kim.

Tålmodighed? jeg ved nu snart ikke. Set over en tidshorisont, er det vel sådan, at man ikke når at slide ens line op, før man har har adgang til det restsalg, som altid kommer før en ny sæson.

Jeg kan også godt lide Scierra HMT den gamle version, men synes, at der tit er flere størrelser til salg, man skal bare søge på Ebay - Tradera og så kigge lidt rundt på diverse hjemmesider.

Det med at slide linerne op, er kun sket for mig i ganske få tilfælde, og da var det oftest linerne, som havde en skade, såsom krakelering, især de ældre Cortland444A, kunne godt revne, og gå til, men dengang byttede man uden alt for meget vrøvl, det sker ikke i dag, den service har man ikke

Googler man HMT flueliner, er stadig flere varianter til officielt salg


Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 20 Jun 2013 kl. 21:18
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 21:38
Spændende og relevant tråd Thumbs Up
Hvis jeg skal forsøge at være ærlig over for mig selv, så er der reelt kun kommet 2 linetyper til de sidste 15 år som jeg med fornøjelse bruger meget - i forhold til hvad jeg startede med og stadig er mest glad for.

For at starte med begyndelsen - flydende og intermediate skydehoved(er) af cortland 444 DT, Scientific anglers og Loop LCE  ( og 2. sorteringsliner) og neutral af shakespeare glider .

Jeg er til langt største delen af mit fiskeri vendt tilbage til "simple" skydehoveder som ovenstående.

Eneste nytilkommere jeg reelt er glade for er Scientific anglers XXD (til træning) og Rio versitip (som man nemt kan lave relativt tilsvarende af rester af diverse DT liner).

Jeg syntes den gamle Loop Long distance WF og Lee Wulf triangle taper er dejlige liner - men mener ikke de kan noget som jeg ikke (nemt) kan med de simple skydehoveder.

I dag leder jeg efter liner med den coating jeg bedst kan lide, og er ked af at det er så bøvlet at finde DT liner - og så er det da tankevækkende at den pris en hel DT line tidligere kostede er ganget med et eller andet, nu er prisen for 8-12 meter pakket pænt ind....
Mvh

Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 12:58
Citat: Kim Krikau Jensen

Hej.

Når jeg ind i mellem er inde på engelske flue forums, så ser jeg at det er som om at englænderne ikke vil ofre 5kroner på en flueline hvis de kan få en for 3kroner.
Min logik siger mig at fluelinen er sidste sted man skal spare på (det er man jo flasket op med fra man begyndte fluefiskeriet) Men er det marketing BS der har lært os at man ikke skal spare på fluelinen? I min verden er det sådan at hvis en flueline ikke opfører sig 100% ordentligt, så skal man ikke investere i den, men jeg har læst at det er der nogen der er ligeglad med. Hvordan kan man dog være ligeglad med det hvis det er grej der begrænser en? Jeg fatter det ikke.

Er enig med englænderne: Det er hul i hovedet at give mere end 100,- kr for en flueline. Den koster, trods alt, ikke mere end 25 øre at fremstille, når først maskinerne er betalt. Den eneste nyskabelse på linefronten, er at fabrikanterne tilsyneladende er blevet enige om at f*cke Aftm klassificeringen op. 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 19:41
Hej Peter

Stort set alle fabrikanterne på markedet har vel på nuværende tidspunkt fået betalt deres maskiner, så 100,- er vel også i overkanten

Og de fabrikanter der er medlem af AFFTA lader da til at overholde den frivillige standard i store træk

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres