Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Irriterende Toby blink

 Besvar Besvar
Forfatter
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Irriterende Toby blink
    Sendt: 22 Jun 2013 kl. 15:19
Jeg har et irriterende problem med Toby blink som jeg vil høre om nogen har løsningen på?.

Toby er et egentlig et rigtig godt blink men det har en uvane med i kastet at slå op over linen så trekrogen får fat i linen og så fisker den ikke.

Har nogen de Vise Sten til løsningen af dette?
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 15:33
Hej Finn.

Jeg har fisket med Toby i meget stor stil, med alle størrelser, og generelt, jeg bruger ganske enkelt ikke 3 kroge , og har efter hånden til alt mit ende grej valgt 3 krogen fra.

Om enkelt krog ikke hægter op? selvfølgelig kan den da det, men jeg vil tro at jeg, i mit normale fiskeri har ophængt krog i hvert 1000. kast, så det er ikke noget problem.

Jeg hører samtidig til dem, som tror fuldt og fast på, at jeg kroger akkurat lige samme fisk, med enkelt kroge, som dobbelt og 3 kroge

Mvh
P.K.
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 15:50
Min erfaring er at det typisk er 12 gr, der hægter sig op...

Fisker kun med 10 gr Toby og har aldrig problemer Wink
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 16:25
Hej Per,

Det var en mulighed jeg vil afprøve om ikke det afhjælper problemet.

Hej Christian,

Jeg oplever det også med 10 gram men du har ret i at 12 gram er stor-slem til at gøre det. Måske det har noget at gøre med at pladen er tyndere/fylder mere i luften end 10 gram eller 16 gram gør det.

Det er noget "flagrende rundt" med Toby blinkene :(
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 16:43
Citat: finnjensen



Det er noget "flagrende rundt" med Toby blinkene :(

Jeg har fisket med Toby blinket, der altid har været min favorit, så længe jeg kan huske, og genkender ikke problemet!

Mit gæt er at du skal have set nærmere på din kasteteknik. Wink

Mvh
Henning   
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 16:49
Kan det skyldes at Tony som konstruktion er fra før de hurtige stænger og fletliner kom på markedet?

Formen gør måske at den ikke kan fyres af som nye og smalle blink?

Kastestilen fra multi-ruller er måske mere velegnet til Toby?

Blink der er meget levende i vand vil typisk også være det i luften.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 17:54
Hej Henning.

Giv mig di n gamle Hardy Fibatube, så kan jeg se om ikke Jesper har ret i hans teori ;o)


Hej Jesper.
Du siger noget der der i hvert fald skal undersøges :-)
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 18:21
Citat: finnjensen

Hej Henning.

Giv mig di n gamle Hardy Fibatube, så kan jeg se om ikke Jesper har ret i hans teori ;o)


Jeg er næsten, helt sikker på at en "Seatrout 2000", ikke er langsom nok til at underbygge Jespers teori, men du kan da godt prøve at låne den en dags tid. Wink

Mvh
Henning
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 19:01
Hej Finn.

Multihjul og Toby blink i tyndplade, har nok givet mange tynd mave i laang tid, det var noget møj at kaste med, indtil der var tale om magnetbremser, men vi har altid gjort det, ved de fleste tyndplade blink, at de er trådt flade.

Især den 12g. Toby går lige så godt, når den er klemt flad, og jeg havde i mange år den BLG farvet i 12g., som absolut topfanger af havørred med multihjul, men som Christian siger 10g. original, er bare perfekt til det hele

Generelt har jeg i mange blinktyper, ikke nogen buk, det gælder Smelt, Stikling, Toby og andre blinktyper i tyndplade, og det betyder så at de kan kastes på multihjulet, selvfølgelig ikke med de længder, et tykkere blink indbyder til, men det kommer da ud, hvor fisken hugger

Man sagde det samme om den stive JR wobler, at den absolut ikke kunne bruges på multi, men jeg har taget temmelig mange fisk, på dyret, så helt aflyse brug af multihjul, ved tyndplade blink og specielle woblere, ja det ville jeg ikke gøre.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 22 Jun 2013 kl. 19:01
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 20:28
Hvilken enkelt krog vil I anbefale efter blinkende - til fiskeri efter havørred, maks størrelse ca. 2 kg.. Gennemsnitlig størrelse 1,3 kg?

MVH

Shimania
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 20:47
Til et blink som Toby bruger jeg en enkeltkrog med ca. samme kroggab som blinkets bredde. Men mindre kroge er muligvis godt nok. Til hornfisk har jeg brugt en efterhængt enkeltkrog i str. 4, og det setup har taget adskillige havørreder også. Jeg har brugt Toby i 7g og 18g på kysten i mange år, og taget mange havørreder på dem. At krogen hægter sig op i linen sker kun sjældent for mig.

Mvh. Peter
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 21:23
Min erfaring er, at de tyndbladede blink kun må hænge ca. 20cm. uden for topøjet før kast. Hvis de hænger 50cm. eller mere, så flakser de som regelWink
Det gælder også for nogle woblere, så prøv det!
Vh. IJ
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2013 kl. 22:54
Citat: IvanJeppesen

Min erfaring er, at de tyndbladede blink kun må hænge ca. 20cm. uden for topøjet før kast. Hvis de hænger 50cm. eller mere, så flakser de som regelWink
Det gælder også for nogle woblere, så prøv det!
Vh. IJ


Super.
Tak for rådet Ivan.

Og tak til Jer alle for gode og brugbare forslag der skal afprøves.Thumbs Up
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum