Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er der liv ?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er der liv ?
    Sendt: 23 Jun 2013 kl. 21:15
Hej alle.

Jeg har gennem de sidste 2-3 mdr, og så sent som i dag fra flere sider hørt at vandet ved de Sjællandske kyster fuldstændig mangler liv.
De småkravl og mylder af liv samt småfisk der plejer at være på det lave vand skulle efter sigende være fuldstændig væk.
Jeg vil derfor høre jer andre rundt omkring i landet, om det er samme iagttagelse i har gjort.
Jeg har ikke selv været speciel aktiv med fiskegrejet i år, så jeg er ikke så godt opdateret på området pt.

Mvh
Jim.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2013 kl. 21:36
Citat: scott

Hej alle.

Jeg har gennem de sidste 2-3 mdr, og så sent som i dag fra flere sider hørt at vandet ved de Sjællandske kyster fuldstændig mangler liv.
De småkravl og mylder af liv samt småfisk der plejer at være på det lave vand skulle efter sigende være fuldstændig væk.
Jeg vil derfor høre jer andre rundt omkring i landet, om det er samme iagttagelse i har gjort.
Jeg har ikke selv været speciel aktiv med fiskegrejet i år, så jeg er ikke så godt opdateret på området pt.

Mvh
Jim.

Jeg har lige camperet (og fisket ind i mellemWink) en uge på Nord Djursland, der er masser af liv, men det er hammer svært at fange noget med fedtfinner. 
Hornfisk har der været mange af, og i forgårs lykkedes det også at fange havørred, dog ikke i noget størrelser der er værd at berette om. 

Mvh
Henning 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2013 kl. 21:58
Hej Henning.

Det er da dejligt at høre at der er liv, at fiskene så kan være svære at have med at gøre, skide være med det når blot fødegrundlaget er i orden...så skal det andet nok komme.

Mvh
Jim.
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2013 kl. 22:05
Mariagerfjord er proppet med byttedyr :) Det ligefør der er for mange :D

En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 14:26
I tv2 frihuset for en uge eller to siden var jens bursell med i programmet og de indfangede byttedyr med et stort net,han var forbavset over at fange så mange forsk. ting

Redigeret af Kevin rostrup - 24 Jun 2013 kl. 14:26
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 15:07
Det er presis den oplevelse jeg har under klinten på Stevns scott for 3. år i træk og derfor har jeg bedt DTU undersøge sagen ....
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 19:35
Hej Søder.

Okay...trist at høre, jeg har nemlig stort set heller intet liv kunne finde de sidste par år, selv om jeg vender stenene og kikker under tangen og i huller hvor det normalt skulle vrimle med liv.
Men det lyder ikke som om at det gælder for hele landet, de positive meldinger jeg har hørt kommer alle vest for Storebælt....herovre er det åbenbart ingen som ser noget, og i bedste fald kun sporadisk og sparsomt.
Har DTU meldt at de vil undersøge det ?

Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 19:37
Citat: Kevin rostrup

I tv2 frihuset for en uge eller to siden var jens bursell med i programmet og de indfangede byttedyr med et stort net,han var forbavset over at fange så mange forsk. ting

Hej Kevin.

Jeg så desværre ikke denne udsendelse, men jeg er meget interesseret i at høre hvor henne i landet det fandt sted ?

Mvh
Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 19:57
Hej Jim
 
Hvis fødeemnerne ikke længere er til stede i så stort omfang (eller slet ikke) ved f.eks. som nævnt Stevns! - Er der så nogen af de stedlige faste fiskere, der har bemærket nedgang i ørredfangsterne på stedet?
 
Hvis de stadigvæk fanger nogenlunde samme mængde fisk, må fiskene jo få deres føde fra nærliggende områder - som på det dybere vand?.
 
Der må da være nogle lokale "rødder", der kan besvare dette?.
 
Mvh. - Kim
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 20:11
Hej Kim.

Kystfiskeriet ved Stevns er meget kendetegnede ved at det er særlig tobisstimer som trækker ørrederne ind til kysten, til forskel for de fleste andre stræk hvor især rejer men også andet småkravl holder fiskene mere stationært forbundet til de lave vand. Her er gennemsnitsvægten dog også noget lavere end sildeæderne fra Østersøen.
Når jeg går og leder efter alt det småkravl samt rejer på 1 m vand, så er det lige at jeg tænker..."hvad skulle en havørred da også herind efter" ?

/Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 20:27
Hej Jim
 
Ja sild er godt - der om ingen tvivl Big smile
 
Vi har jo haft de sortmundede kutlinger til, at udrydde rejerne i store områder længere syd/sydvest på, så gad nok vide, om de har bredt sig - om andre arter er kommet til - eller om nogle af vores allerede bekendte arter har udviklet deres menukort.
 
Det sidste tror jeg nu ikke på. Jeg er mere nervøs for, at det er en forøgning af gifte fra østersø, botniske bugt m.m. der efterhånden har hobet sig op i en mængde, der ikke længere "tolereres" af de mindre fødeemner!. Men det må en evt. undersøgelse forhåbentlig kunne afklare.
 
Hvis det sidste er tilfældet, er vi jo på den. Så er der også ophobning i vores andre farvande, med ubehagelig spredning til følge. Og hvordan fjerner man lige disse giftstoffer?
 
Nå - men vi håber vel alle, at det er en almindelig omgang " naturens gang" der spiller ind - for så at vende tilbage til de "gode tilstande" Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 20:38
Som far gentagende gange har skrevet

Det døde hav

Og ikke et ord om kystudsætninger

På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 20:56
Nu er information om vandkvaliteten i de indre danske farvande desværre noget som begrænser sig til 2 minuters indslag i feks "Godmorgen-Danmark" måske en gang om året, og som regel er det kun i badesæsonen at det har nogen videre interesse.
En ophobning af gifte i Østersøen kunne sagtens være en plausibel mulighed, og det stemmer vel også rimeligt over ens med at manglen på liv tilsyneladende er mest udpræget i denne del af landet, og i så fald...jamen så er det vel kun et spørgsmål om hvornår det breder sig til resten af de indre danske farvande.
Hvis vi tale om en organisk betinget forurening med algeopblomstring og efterfølgende iltsvind ville jeg nok være mere fortrøstningsfuld, disse tilstande har naturen en forunderlig evne til at reetablere, men ophobning af giftstoffer og en eliminering af det nederste led i fødkæden lyder som en uoprettelig skade som formentlig tager meget længere tid at genetablere end den garanti man får på sit nyindkøbte fiskeudstyr.

Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 20:59
Citat: MORTEN ANDERSEN

Som far gentagende gange har skrevet

Det døde hav

Og ikke et ord om kystudsætninger

På kanten af det døde hav
Morten Andersen

Kystudsætningerne tilbage....nu !
Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:13
Citat: scott


Citat: MORTEN ANDERSEN

Som far gentagende gange har skrevet

Det døde hav

Og ikke et ord om kystudsætninger

På kanten af det døde hav
Morten Andersen

<font size="7">Kystudsætningerne tilbage....nu !
Mvh
Jim.


Nej tak, og da slet ikke hvis der virkelig ikke er nogen fødedyr, så er det da dyrplageri af værste skuffe at smide stakkels sagesløse små ørreder ud på kysten til ren sultedød.... Mågerne får så nok kronede dage ligesom før....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:22
Tjah...det kunne der selvfølgelig være lidt om.

/Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:25
Hmmm..
 
Der er vist spredte meninger om kystudsætninger skal foretages eller ej. Hvis jeg selv var en ørred, der blev smidt ud ved kysten, ville jeg jo nok svømme langs denne, indtil der dukkede føde op. Ved så ikke, om ørrederne rent faktisk kan finde ud af at gøre sådan. Hvis ikke? - er det vel:
 
Rejeudsætninger - Nuuuuuu!!! Big smile 
 
Medmindre selvf. at det er gift, der udrydder dem, for så er det jo omsonst!.
 
Mvh. - Kim
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:30
Ja...gad vide om fremtidens rejeproduktion kommer til at foregår i lukkede bassiner som ligger i en tryg og sikker afstand fra kysten. Dead

/jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:34
Hmmm..
 
Mon ikke for øvrigt, at føde og rovfisk automatisk justerer sig efter hinanden?. Ingen "voksen" fisk gider vel søge i længere tid efter rejer, hvorfor de automatisk søger længere ud, og snupper sig en sildemad. Ved udsætninger af mindre ørreder, vil jeg uden at lægge hovedet på blokken mene, at disse bliver nærmest kysten, mens de større ørreder vil søge ud på dybere vand, når konkurrencen om rejr og smådyr bliver for stor fra de små "drillepinde".
 
Mvh. - Kim
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:42
Sikkert nok Kim...men det er lige præcis den "justering" som er problemet.
Problemet er jo også at der ikke engang ser ud til at være føde nok til selv små ørreder, og så når de fleste af dem jo aldrig at vokse sig store.

/Jim.



Redigeret af scott - 24 Jun 2013 kl. 21:43
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:53
Jim - ja i enhver konkurrence om føde, vil de svageste /langsomste jo gå til, og det er jo ikke lige i dette tilfælde noget, vi er ude efter Ouch
 
Mon det kan være de sortmundede rejegnaskende kutlinger der har spredt sig? Jeg synes, at omtalen af dem ligesom er gået i glemmebogen, efter det først kom frem, at de tømte store områder for rejer, og det egentlig kun er pighvarre, der spiser kutlingerne.
 
Når vi nu er så mange, der er interesserede i vilkårene for vores fiske/fiskefødebestande m.m., hvorfor kommer de kloge vidensskabsfolk så ikke frem med nogle konkrete oplysninger om de forskellige tilstande. Er de alle sammen faldet i søvn, eller er det måske spareforanstaltninger/politiske beslutninger, der gør sig gældende?
 
Jo mere jeg tænker over det, jo flere "konspirationer" kommer jeg vist frem til LOL. Det kunne være godt med nogle fakta på bordet, inden det ender i en omgang "Kennedy" Wink
 
Mvh. - Kim
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 21:59
Jeg kan fortælle dig at jeg fra yderst pålidelig kilde har fået fortalt at man simpelthen ved for lidt om vore farvandes tilstand, fordi at der ikke bliver bevilget ret mange penge til forskning.

Konspirationsteorier er da spændende nok. 

/Jim.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 22:12
kan det evt. have noget at gøre med den relativ lange vinter vi havde .. vi havde jo is/sne/nattefrost langt hen i April .. i mit hjemvand har jeg heller ikke set nogle nævneværdige fødeemner, og ser stadig ikke det vilde .. slet ikke i samme målestoksforhold som sidste år ..
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 22:15
Jeg tror ikke at vi kan give vinteren skylden for de manglende fødeemner.
Vi har før haft lange vintre og det har jo bare betydet at opblomstringen af liv på det lave vand blot kom lidt senere i gang.

/Jim.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 22:20
Citat: scott


Citat: Kevin rostrup

I tv2 frihuset for en uge eller to siden var jens bursell med i programmet og de indfangede byttedyr med et stort net,han var forbavset over at fange så mange forsk. ting

Hej Kevin.
Jeg så desværre ikke denne udsendelse, men jeg er meget interesseret i at høre hvor henne i landet det fandt sted ?
Mvh
Jim.


Bramsnæsvig,mellem holbæk og roskilde
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 22:29
Okay ? Underligt at de få positive beretninger netop kommer fra inderfjordene hvor vandudskiftningen er lav.
Det kunne jo føje fornyet næring til Kims teori om ophobning og transport at giftstoffer fra Østersøen således at det stadig primært er de åbne farvande i den østlige del af landet hvor noget er helt galt.

/Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2013 kl. 23:14
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 09:29
det er meget tænkeligt at de ting har noget med hinanden at gøre, jeg husker blot at sidste år var der MEGET mere liv, og tidligere, end de 2 foregående år samt i år, og antallet af fisk der blev fanget i mit lokalvand, var sidste år også markant højere end det er i år .. men det er da kun positivt at der er flere organisationer, der har øjnene åbne for dette og har interesse i at få klarlagt, hvad er kan være med til at skabe de ugunstige forhold ..
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 19:21
Nå men det lader så til, at der er focus og ikke mindst undersøgelser i gang. Det bliver spændende, at se, hvad der kommer ud af disse.
 
Mørkt vand - hmmm.. Hvis det hovedsageligt kommer fra udløbene i havet, er der vel en forklaring på, hvorfor det pludseligt (indenfor nyere tid) måske er tiltaget. Eller er det "blot" algerne der har justeret dette gennem tiden, indtil "dræbergoblerne" har fået bundet mængden af disse, og derfor aftager igen?. Der dukker flere og flere spørgsmål op, så fakts vil være velkomne - foder for tænkekassen Thumbs Up
 
Uanset hvad, håber jeg, at det ikke er giftene vi skal slås med. En større omgang UV lys vil slå goblerne ihjel samt bakterier (desværre også andre levende væsener), men kan måske bruges via nyere metoder. Gift er straks en anden sag. Man kan jo ikke bare give medicin mod dette, eller grave alle de berørte områder op (og hvem ville lige ha` dem?)
 
Måske vi samtidig med det varmere vand får en sidegevinst, da der jo er begyndt at komme stimer af ansjoser til vores vande. Måske disse små "sildekollegaer" kan holde lidt på vores torsk, der jo ikke kan li´ det varmere vand, samt evt. give lidt flere arbejdspladser og evt. økonomisk gevinst samt aflastning af andre "nedslidte" arter?
 
Ansjoser kan jo bl.a. bruges til, at stege i. De smelter på panden som smør, og er langt sundere, men hold dem venligst væk fra mine pizzaer LOL - og hvem ved - måske div. tunarter plus evt. de større makrel arter følger efter? Spansk makrel er jo en lækkerbidsken, og en fornøjelse på stangen, bare man holder "pølserne" væk fra tænderne LOL Vi ved jo, at sværdfisk og sejlfisk allerede er rykket nærmere danmark, så lad os bare få en gang subtropisk klima, hvis de uddøende arter bliver udskiftet med mere "værdifulde" do.-
 
Det gælder forøvrigt også indenfor landbruget (synes jeg Big smile)
 
Mvh. - Kim
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 21:00
Hej Kim.

Nu har jeg bare ikke den store tiltro til det videnskabelige niveau når det drejer sig om havenes tilstand.
Omvendt så ved videnskaben med "fuldstændig sikkerhed" alt om fjerne galaksers oprindelse, sammensætning og beskaffenhed, selv om de befinder sig mia af lysår væk, men hvad der sker på bunden af Øresund er sjovt nok stadigt et uløst mysterium.

Lov mig nu ikke som så mange andre, at forfalde til den "bekvemme" og tåbelige forestilling om at en opvarmning af vores havvand her i Danmark vil betyde at vi i skyggen under de svajende palmer skal fange bondefish, tarpon eller andre eksotiske fiskearter i de krystalklare azurblå laguner ved Brøndby Strand.
En opvarmning af de indre danske farvande til feks middelhavstemperaturer vil betyde et fuldstændig kollaps af de eksisterende liv, bla fordi at vores farvande har en langt højere surhedsgrad end feks Atlanterhavet og Middelhavet.
En betragtelig opvarmning vil også betyde en kraftig algeopvækst med efterfølgende iltsvind, endvidere yderligere forværret af det simple faktum at varmere vand indeholder mindre ilt.
Havbiologer taler om at klimaforandringer med blot en beskeden ændring af de fremherskende vindretninger vil betyde en ændring af havstrømmene så fordelingen af brak vand fra Østersøen over tid vil overstige tilførslen af salt vand fra Nordsøen, hvilket vil sænke saltindholdet og øge surhedsgraden...ikke godt for et land med en så massiv tilførsel af næringsstoffer fra bla landbruget.
Endvidere har vi også en meget ringe vandudskiftning i de indre danske farvande, så vores havmiljø er ret sårbart.

Ansjoser hører ikke til i Øresund, men på en friskbagt pizza !

Mvh
Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 23:05
Jamen det er da nok rigtigt, at varmere klima/vand vil afstedkomme kollaps i det lange løb. Til sidst bliver vi nok "landfaste" med de øvrige nordiske/østlige lande, selv om det måske bliver på "gyngende" grund. Inden da vil der dog ske en hel del udskiftning af fiskearterne, da det jo allerede er i gang. Hvornår de så bukker under for enten dræber dit eller dræber dat - gifte, rovfisk eller overfiskning vil tiden og deres overlevelsesevner herunder formeringshastighed, spredningsfrekvens og ikke mindst deres evner til at ændre deres menukort have stor betydning for.
 
De paradisiske tilstande må vi nøjes med, at have i tankerne, eller rejse hen til dem. Men lad os nu se hvordan det går. Intet er lettere end at spå om fremtiden, men pokkers svært at gætte rigtigt.  Der har jo også været langt varmere omkring grønland/arktis med skove og grønne frodige enge for århundreder siden, og fiskelivet var jo nok ligeledes af en anden tilsvarende orden end i dag, så hvis det ikke var for vi menneskers dårlige indflydelse, ville situationen nok kunne udvikle sig meget anderledes.
 
Ansjoser på pizza? - godt at der findes flere valgmuligheder Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
Tommy Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TommyC

Tilmeldt:: 01 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TommyC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 06:42
Morgen.

Der køre en tilsvarende tråd på Fiskevenner som dog tager udgangspunkt i en række østjyske fjorde hvor der heller ikke er liv.
Et forsigtig bud fra DSF er iltsvind/udledning kombineret med is vinter.

MVH
Tommy
Til top
Tommy Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TommyC

Tilmeldt:: 01 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TommyC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 06:51
Fiskevand.dk og ikke fiskevenner - min fejl!
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 08:33
Tommy .. gider du ikke sende mig en PB med linket inde på fiskevand, til tråden .. syntes ikke at kunne finde det
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 09:11
Citat: Ørde

Tommy .. gider du ikke sende mig en PB med linket inde på fiskevand, til tråden .. syntes ikke at kunne finde det

Tråden er ikke hemmelig, og kan læses her http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=5514

Mvh
Henning
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 10:34
gik jeg heller ikke ud fra, men det kunne være Lars ikke var så vild med deeplinking/cross references :-) men mange tak Henning!!
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 12:19
Scott
DTU Auqa fedter lidt rundt i hvem som skal tage sig af det ... tror det ender som alt andet med dem indblandet ....ingenting .... startede med at skrive til en i ferskvand jeg har haft dialog med tidligere om andet emne og han henviste mig til salvands sektionen og de er nu i tvivl om deres ekspertise fordi de mest tager sig af fladfisk som rædspætter og pighvar og sender mig derfor tilbage til ferskvand sektionen .... skelsættende at de ikke kan tage stilling til et så stort problem....


Redigeret af Søder - 26 Jun 2013 kl. 12:20
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 12:24
Citat: kikophil

Hej Jim
 
Hvis fødeemnerne ikke længere er til stede i så stort omfang (eller slet ikke) ved f.eks. som nævnt Stevns! - Er der så nogen af de stedlige faste fiskere, der har bemærket nedgang i ørredfangsterne på stedet?
 
Hvis de stadigvæk fanger nogenlunde samme mængde fisk, må fiskene jo få deres føde fra nærliggende områder - som på det dybere vand?.
 
Der må da være nogle lokale "rødder", der kan besvare dette?.
 
Mvh. - Kim
Hej Kim
 
Jeg tillader mig at komme med den påstand at det er som at vinde i lotto at få en fisk over to kg på klinten under Stevns og fiskene i dag ligger for det meste på 40-45cm som at fiske på vest SJ de fisk jeg har hjemtaget har intet i maven og dette er over en 3 årig periode hvor det nærmest bliver værre og værre.... Confused
/Søder
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 12:40
Henning jeg tror ikke det holder stik.
 
Jeg har kun selv prøvet Stevns en enkelt gang, her i foråret og fik snakket med lidt lokale.
Mit indtryk er at de gerne deler deres viden under en hyggesnak, men ellers går de vist stille med dørene.
 
Det kan dog også være jeg tager fejl Ermm
 
Mine egne observationer er baseret på et lille antal ture desværre og nogle af dem 1-2 måneder tilbage.
 
Roskilde fjord: masser af tanglopper.
Mosede havn/fort: en del småfisk som hundestejler.
Helsingør opmarchbåse: Så flere stimer af tobis.
 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 12:49
Maestro
 
Som stang fisker under klinten de seneste 25 år har jeg også en del folk jeg taler med om deres fiskeri både lokale og københavnere og jeg hører kun det samme som jeg selv oplever og jeg vil sige dem som siger noget andet må komme med foto dokumentation af deres fangster og et vidne som kan dokumentere at fisken er fanget ellers giver jeg ikke meget for det udsagn at fiskeriet skulle være godt !
Det afhænger selvfælgelig af hvad man er vant til !
/Søder
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 13:18
Stakkels dig, Søder... De store fisk er flyttet til Vestsjælland, og Stevns er tom.LOL
 
PS: Et lille tip kan være at skifte til fluefiskeri. Den metode gav rigtig mange +3'ere de sidste par sæsonerWink
/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 13:44
Mit efterårs fiskeri på klintekysten gav "kun" 35 over målet - ud af lige knap 100 havørred, Største var 3 kilo, men ellers ingen over 2,5 kilo. fiskene blev fanget over 20 ture, så det er enligt ikke fiskene som mangler, men bare størrelse!! Det kan så skyldes flere ting, jeg vil sige manglende føde - i perioder - og så problemet, med ingen kystudsatte put and take fisk. 

På de meget få ture som jeg har været ved klinten i år, har der ikke været fødefisk af betydning...  
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 13:55
Citat: Søder

Scott
DTU Auqa fedter lidt rundt i hvem som skal tage sig af det ... tror det ender som alt andet med dem indblandet ....ingenting .... startede med at skrive til en i ferskvand jeg har haft dialog med tidligere om andet emne og han henviste mig til salvands sektionen og de er nu i tvivl om deres ekspertise fordi de mest tager sig af fladfisk som rædspætter og pighvar og sender mig derfor tilbage til ferskvand sektionen .... skelsættende at de ikke kan tage stilling til et så stort problem....


Hej Henning

Det er faktisk en ret grov beskyldning, du kommer med der! På baggrund af, at du som privatperson ikke har fået et svar, du er tilfreds med, konkluderer du, at de bare sidder og fedter rundt med ting, der ender i ingenting. Hvad ved du egentlig om det? Og hvad forventer du egentlig? Forventer du, at de lige sammenfatter forskningen i en læs-let udgave, som du og jeg kan forstå? Det er tungt stof, og jeg vil egentlig foretrække, at de bruger tiden på at forske, fremfor at besvare alle spørgsmål fra mere eller mindre tilfældige. Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg gør dig uret. Men du spørger vel ikke, fordi du sidder i en position, hvor det er vigtigt at klæde dig på med de nyeste forskningsresultater?

Jeg har gennem foreningsarbejde haft kontakt med DTU Aqua i forbindelse med vandløbsplejen, og det har været en helt igennem positiv oplevelse. Vi har haft Finn Sivebæk ude på en lørdag, i hans ferie, og vi har været til møde til langt ud på aftenen i Silkeborg. Der var lys i mange vinduer, da vi kørte hjem! De folk knokler røven ud af bukserne! Min oplevelse er, at hvis du selv vil gøre en indsats, og de i øvrigt kan se en idé, får du masser af hjælp.

Johan
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 14:40
Jeg er helt på niveau med Johan.

 Har ofte haft fat i DTU-Aqua, og jeg har hver gang oplevet nogle EKSTREMT flittige og kompetente medarbejdere, som jeg har oplevet er meget detikeret til vores våde miljø og ikke mindst fiskene.

Jeg har også ofte modtaget mails fra disse medarbejdere på tispunkter, hvor de for længst burde side der hjemme og passe deres familie. 

Har også oplevet dem i "marken" hvor de har el-fisket eller været ude at bese fiskevande. Her har de altid været meget kompetente og meget faglige og der har ALDRIG været spildtid af nogen art. Tværtom har de været ekstremt struktureret og målrettet.

Jeg synes derfor ikke du Henning Søder kan være bekendt, at postulere at de ikke laver ret meget på den baggrund, hvor du som  "privat" person beder dem om at tage til Stevns og lave en stor undersøgelse over hvorfor du ikke mener der er nogle små byttedyr.

Jeg opfatter dit indlæg som usagligt.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

Ps. Jeg har ikke taget stilling til at der mangler fødeemner på Stevns, udelukkende dit indlæg om DTU.



Redigeret af niels åge skovbo - 26 Jun 2013 kl. 15:12
Til top
Jesper Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jesper 777

Tilmeldt:: 12 Jan 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper 777 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 18:13
http://stevnsfisker.blogspot.dk/
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 00:34
Jeg kan egentligt sagtens følge Henning i hans antagelse.
Man kan nemt få det indtryk at forskningen i det maritime miljø er nedprioriteret til fordel for feks det jyske laksecirkus som et altoverskyggende biologisk prestigeprojekt uden sidestykke.
Da Pseudo- Chatonella hærgede de danske farvande i foråret 2011 anede man stort set intet om den, til trods for at den første gang herhjemme blev observeret i 1998, altså 13 år før hvor den også anrettede omfattende skade.
På spørgsmålet om hvor vidt denne var i stand til at gå i dvaletilstand sommeren over for atter at angribe fisk, eller om den ville resultere i omfattende iltsvind når den blev omsat af bakterier....der var man fuldstændig blank og efterfølgende har den åbenbart ikke fået nogen videre forskningsmæssig opmærksomhed.

Men havde der i stedet været tale om en parasit eller lakselus i Skjern å, så havde fanden været løs i....ja, laksegade.

Og nej, jeg har naturligvis ikke mere dokumentation for min påstand end dem som mener det modsatte.

Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 01:20
Citat: Nikolaj Kolding!

Mit efterårs fiskeri på klintekysten gav "kun" 35 over målet - ud af lige knap 100 havørred, Største var 3 kilo, men ellers ingen over 2,5 kilo. fiskene blev fanget over 20 ture, så det er enligt ikke fiskene som mangler, men bare størrelse!! Det kan så skyldes flere ting, jeg vil sige manglende føde - i perioder - og så problemet, med ingen kystudsatte put and take fisk. 

På de meget få ture som jeg har været ved klinten i år, har der ikke været fødefisk af betydning...  

Med et gennemsnit på 5 havørreder pr tur burde du skynde dig ned og købe en lottokupon. LOL

Mvh
Jim.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 01:36
Nu er det jo ikke 1. gang vi er uenige om sagerne vel de herer Gadegård og Skovbo så det tager jer oppe fra og ned ! Det jeg anfægter hvis i gider læse det jeg skriver er at de i DTU sender en rundt i manegen efter tur ... ikke det de laver dårligt som sådan det har vi almindelige mennesker jo ikke forstand på aligevel ...det har jag fået tudet ørene fulde om flere gange herinde så ....

Redigeret af Søder - 27 Jun 2013 kl. 01:40
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 01:51
Henning tag ikke den kritik seriøst.
Man kan vælge at være en lalleglad opportunistisk jubelidiot, eller en negativ kritiker af miljøindsatsen gennem tiden.
Hvem der her er de sande idioter er hævet over enhver tvivl.

Mvh
Jim.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 02:04
Jim og Henning - hvorfor er det, at jeg pludselig komme til at tænke på alle de bagkloge mandagstrænere, der ved det hele, når først kampen er slut!

Ind imellem kan man gøre debatten en stor tjeneste ved at læse lidt mere og skrive lidt mindre! Især når man fremturer med grove beskyldninger.

Johan
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum