Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et problem eller bare en dille….

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Et problem eller bare en dille….
    Sendt: 11 Jul 2013 kl. 15:16
UV Jagt er ikke noget nyt , men jeg må sige at det er først nu at det begynder at irritere mig, specielt efter 2 følgende uheldige oplevelser…..

Jeg vil kort fortælle om den sidste oplevelse, som jeg havde på en god sommerplads på Hindsholm lørdag d. 6 juli.
Jeg var sammen med 2 gode fiskervenner taget af sted på en længe planlagt nat tur efter havørreder…
 
Vel ankommet som de første til pladsen hvor lækker mad blev tilberedt over grillen og rødvinen blev nydt, så var der langt op til en lang nat efter havørreder…

 
Da klokken var 22.30-23.30 så vi masser af store fisk springe helt fri af vandet , men desværre langt uden for vores rækkeviede.  Vi var som sagt 3 fluefisker som måske havde en kastelængde på 25-30 meter og fiskene var 80 meter ude ca…
Så vores forventninger var store til det skulle blive mørkt og strømmen ville vende, for så kom de store fisk vel ind til os……
 
Da klokken blev halv et kom der så 3 UV jægere ned på stranden i bugten 300 meter fra os. De havde set det gode vejr og ville naturlig også fiske.. Det er skal vel også være plads til os alle.. Ikke..? ( Der var træf  på Fyns Hoved Camping af en samling UV jægere)
 
Jeg fik hurtigt kontakt med den ene af gutterne og fortalte ham at vi var 3 mand på pladsen, så det ville være dejligt , hvis de kunne holde sig til den anden siden, da der måske var 2 km frit vand uden andre lystfiskere……
 
Men herfra gik alting galt……..!
 
Jeg stod som første mand i rækken på et rev 40 meter ude i vandet og her ville han så gerne imellem mig og stranden for at jage, da han ikke kunne se at han generede nogen på den måde… Næste mand stod 50 meter fra mig og 20 meter fra land, så jeg råbte til han at så ødelage han jo fiskeriet for os alle….
 
Herefter startede så en mindre diskussion om retten til at fiske frit og jeg sluttede med følgende sætning.
 
Hvis du mener at det er godt for jeres sports omdømme  , så var han velkommen til at svømme imellem os.. Det undlod han så……
 
Desværre valgte 2 af gruppens mænd så at ligge sig lige ude foran mit fiskespot 45-60 meter fra mig de næste 2 timer. Flere gange generede de mig ved, at lyse oven vande med deres Ekstreme lamper på måske 800- 1000 lumens ( dette er altså voldsomt) direkte på mig, så jeg var totalt natteblind efterfølgende..
 
Imens de rode rundt og skød fisk ude foran mig kunne jeg flere gange se mine waders under vand blive helt oplyst…..Det er altså bare ikke i orden…
 
Vi så naturligvis ingen fisk i denne periode og jeg vil påstå, at de ødelage vores fiskeri totalt… Ikke mindst det ellers gode humør som vi havde ved begyndelsen.
 
Nu flere dage efter episoden , så tænker jeg meget over denne oplevelse og kunne faktisk godt tænke mig at kaste følgende bolde i luften….
 
 
 
1.    Hvorfor må man jage med lys under vand , når man ikke må jage vildt på land med lys ..?
 
2.    Hvorfor skal man ikke have jagttegn for at skyde fisk, når man skal have specielt jagttegn til buejagt på land…?
 
3.    Hvorfor kan man købe et farligt våben uden våbentilladelse….?
 
4.    Hvordan ser anskydnings statistikken ud ..?
 
 
5.    Hvor mange undermålere bliver der skudt, når man bruger dykkerbriller med forstørrelsesglas….?
 
 
Jeg mener personligt at følgende punkter vil være det rigtige..
 
·      Der skal tages et jagttegn / kursus for at måtte jage med harpun
·      Der skal våbentilladelse til
·      Der skal betales specielt fiskekort eller jagttegn
·      Der må ikke jages med lys
·      Der må jages 1,5 time før solopgang og efter solnedgang ( sådan er det med jagt)
·      Specielle fredningsområder , hvor denne jagttype er ulovlig..

 
Naturligvis var de 3 UV jægere denne nat bare nogle store fjolser, Det rykker desværre  ikke ved ,at det er en særdeles effektiv måde at jage/ skyde fisk , som hurtigt i de forkerte hænder kan blive en særdeles god indtægts kilde og effektiv metode til at slå mange fisk ihjel på.
 
Steen Ulnits havde i en periode i 2011 en del gang i debatten og måske var det tiden til , at den for alvor blev taget op igen for nu mener jeg faktisk at vi har et stort problem….
Tjek denne artikel  fra Steen Ulnits
 
I har sikkert lignende oplevelser og gode ideer til hvordan vi kunne få denne form for jagt sat i de rigtige rammer, men jeg mener stadig at der skal være plads til os alle ved vandet..
 
Hilsen Niklas Albrechtsen



Redigeret af Niklas Albrechtsen - 11 Jul 2013 kl. 15:47
Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 16:13
Hej Niklas Big smile
 
Jeg føler med dig, når i sådan har fået jeres tur ødelagt, af nogle, der sikkert er helt med på, at vi alle skal være her, men ikke forstår, at dette samtidig indebærer, at man har fælles respekt, og IKKE bare går i vejen for andre under påskud af netop dette.
 
Det er manglen på respekt og ligegyldigheden der sammen med grådigheden og egoismen der ødelægger det for så mange. Ikke bare i den situation i nu var ude for, men i mange andre situationer.
 
At sammenligne UV fiskeriet med jagt på land, vil kun give større uvenskab, da det er 2 helt forskellige ting, der dog bruger sammenlignelige redskaber. Man skelner blandt andet mellem jagt på dyr og jagt på fisk som 2 forskellige ting, der derfor heller ikke kan sammenlignes med de våben/jagtting der måtte have fællesligninger. Pattedyr bliver nok beregner som værende højere væsener end fisk. Man må gerne lyse orm, så hvor skal grænsen sættes?. Der vil altid være gråzoner, når man sætter grænser.
 
Men når det nu er skrevet, vil jeg da gerne medgi, at der bør være en form for kontrol med, hvem der får adgang til brug af våben, da det jo ikke kun er UV dykkerne der befinder sig ved vandet. Nu er hverken jagttegn eller kurser så garant for, at udøverne så opfører sig ordentligt ved vandet, ej heller at de ikke svinger med harpunen i retning af andre. Det kan de fleste jægere tale med om. Det er her personens individuelle modenhed/ansvarsfuldhed der betyder noget, og så kommer vi hurtigt ind på noget der ligner udvælgelse hvilket ikke er brugbart/populært i et demokrati.
 
De garnfiskere der sætter garn til stor gene for tæt på kysten, bliver jo heller ikke anderledes i deres hoveder fordi de kommer på et kursus i rigtigt placerede garn Unhappy
 
Brugen af lys kommer vi nok heller ikke af med, da det jo netop er det sporten går ud på, og hvis de heller ikke må fiske om natten, er der jo ingen UV sport tilbage.
 
Vi har før haft diskusioner på 123nu om emnet, hvor bølgerne nåede lidt højt op, så hvis de næste indlæg vil prøve at forholde sig kritisk analyserende til emnet, vil vi måske kunne få nogle positive ting/idèer på banen Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 16:49
Det var da godt nok en ubehagelig oplevelse.
 
Der kan vist ingen tvivl være om at de pågældende 3 mennesker ikke har respekt for andre, om de så er UV jægere, lystfiskere eller noget helt tredje.
 
Der skal være plads til alle og det burde ikke være for meget at forvente at alle kunne behandle hinanden med respekt, hvilket igen din oplevelse desværre viser at nogle ikke kan.
 
Jeg så gerne, som dig, at der skulle være en form for UV tegn man skulle tage, en form for jagttegn "light" kunne man vel kalde det, til dels på grund af flere problemstillinger som du allerede er inde på, såsom overholdelse af mindstemål osv, men i langt højere grad i forhold til at der er tale om et potentielt meget farligt våben, så at lære noget og derefter skulle bestå en prøve i andres såvel som egen sikkerhed ville være på sin plads.
 
Hvis der er en ting der kan gøre mig nervøs, så er det farlige våben i uansvarlige hænder.
Et "tegn" ville ikke eliminere dette, men det kunne formentlig begrænse det noget.
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 17:29
Ja jo mere man tænker over tingene, jo flere spørgsmål/tankegange kommer der til. Folk må jo gerne dyrke sportsgrene, hvor der er stor sandsynlighed for, at udøverne slår sig selv ihjel, bare det ikke går for meget ud over andre.
 
Bjergbestigere når jo sjældent at blive gamle, hvis de sætter deres mål efter en top 10 af højeste bjergliste Ouch Racerkørere, boksere m.m. ryger også jævnligt, ja selv fodboldspillere falder døde om af hjerteslag en gang imellem... Men ingen har vist nok  tænkt på, at forbyde disse sportsgrene (udover boksning). Så ville astronauter jo også blive "groundet" med det samme Big smile
 
Vedr. UV jægere/fiskere er der vist ingen døde eller sårede hverken blandt medlemmerne eller andre personer i nærheden. Hvis nogen er druknet, må det nok tilskrives "svømningen" - og det vil man nok heller ikke forbyde? At en sport kan være "røv irriterende" er heller ikke nok til, at sporten bør forbydes.
 
Indenfor jagt er der derimod flere dødsulykker, selvom disse har taget jagttegn. Jeg har selv 2 gange været millimeter fra at miste livet pga. andre jægeres "dumhed/ophidselse" i en skydesituation. Den ene gang kom jeg hjem med 7 huller i min dunjakke (haglpatron).
 
Derfor synes jeg, at vi bør holde folks opførsel - deres jagt - og deres jagtvåben helt for sig. I trådens tilfælde er det kun folks opførsel der bør diskuteres - alt andet er ekstra forfølgelse, der ikke hører til situationen.
 
Biler/kørsel er nok det farligste våben i folks hænder. De slår de fleste ihjel hvert år. Så alle bilister er faktisk potentielle mordere... Hvis nogle personer i f.eks. Audier kører råddent - forbyder vi jo heller ikke brugen af Audi i danmark. Vi kræver heller ikke, at de skal tage en alkotest hver gang de vil køre, eller tage en udvidet køreprøve med årlig gentagelse, eller køre med dobbelt så meget lys - nå nej - uden lys LOLLOL - så derfor - lad os holde tingene adskilt!
 
Og med hensyn til evt. dårligt syn under vandet med evt. skævskud og skud på fisk under mindstemål, er UV jægerne i det mindste foran deres bytte, og kan se det. Vi lystfiskere får så ofte fejlhug, der jo garanteret laver hak i fiskene over hele kroppen - store som små!
Skal vi så fiske uden krog? Skal vi alle fiske med silkekrogen he he 
 
At bruge lys må vel også være bedre til at ramme nøjagtigt end ingen lys? Det er jo sjældent, at man rammer noget i blinde... Big smile
 
Bare lidt tankevækkere Big smile
Mvh. - Kim 
 
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 18:12
Kim i henhold til din sammenligning med biler så vil jeg give dig ret i at de er potentielt mordvåben, men du glemmer jo at skrive at man netop skal have et obligatorisk antal køre og teori timer og derefter bestå 2 prøver. At folk så kører som idioter er igen noget med opførsel.

Til det med fejlkrogning der vælger de færreste lystfiskere at fejlkroge en fisk, selvfølgelig på nær dem der rykfisker.
Hvorimod en UV jæger skal tage et aktivt valg om skudet skal tages eller ej.

Det er fine nok tankevækkere du kommer med til debatten, omend jeg ikke er helt enig som du kan se ;o)

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 19:04
#Michael
 
Uenighed er fint. Det er jo det der skaber en debat - meeeen - der skal jeg nu nok få dig omvendt ...LOL
 
Når man bruger metaforer, vil man aldrig fuldt ud kunne sammenligne med hinanden, da der jo netop er utallige forskelligheder. Det er de sammenlignelige ting indenfor begge områder/synspunkter/holdninger etc. det er meningen man skal focusere på. Focus ryger straks ud af en debat, hvis man prøver på at finde ting, der ikke har noget med sagen at gøre - da der som skrevet altid vil være masser af disse andre eksempler at tage fat på Big smile
 
Ved bilkørernes eksempel var det så faren ved brugen, samt forskelsbehandlingen jeg hentydede til. Både UV jægere samt Audikørere er i "besiddelse" af farlige våben, men de behandles ikke ens - hverken lovmæssigt eller ved omtale!. OG når nogle få blandt flokken opfører sig dårligt, bør det ikke gå ud over alle. Det er vores samfunds største svøbe - GENERALISERING. Det drejer sig om næsten ALT. Desværre også hele befolkningsgrupper (racisme) - det er polakkerne og østeuropæerne der tømmer vores søer. Det er altid østeuropæere der laver hjemmeindbrud. Altid vil der være personer der søger andre at lade deres egne problemer gå ud over, og når de ikke kommer langt med at svine vores politikere, vores politi, eller vores naboer til, kan de altid gå på nettet, og svine alle de "samfundsnassende fremmede" til -  dårlige bilister indenfor faggrupper, dårlig behandling af syge mennesker osv. osv.
 
Bilkørere er en samfundsnødvendighed, hvilket hæver bilisternes farlighed fra yderligere lovgivning. De må så pænt betale via afgifter - hvilket kun er indirekte sammenligneligt.
 
Vedr. biler kunne jeg også bruge sikkerhedsselerne som et eksempel på forskellighed mellem lovgivning om folks sikkerhed. Hvorfor skal man som fører tvinges til, at bruge sikkerhedssele, når en uundgåelig ulykke vil slå dig selv ihjel, mens der ikke lovgives om div. sportsgrene der også vil slå dig ihjel?.
 
Ingen lystfisker er i stand til, at vælge om han vil fejlkroge en fisk eller ej Big smile. Det er ganske op til tilfældighederne, om man rammer en fisk, da du jo ikke kan se den, hvor en UV fisker derimod altid har en valgmulighed før han trykker på aftrækkeren - så den har du vist fået vendt forkert Big smile
 
Til sidst: Da jeg kom lidt ind på racisme og forkert behandling af befolkningsgrupper, vil jeg kraftigt pointere, at JEG ikke er imod nogen af disse ting, men tværtimod er kraftigt imod folk der har så lavt et selvværd, at de ikke kan finde på andre og bedre ting at foretage sig.
 
Nå men der kom jeg vist lidt ekstra rundt om tingene, og nu lugter mine bøffer som om, de skal ned i min mave LOL
 
Mvh. - Kim
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 19:31
Lad dem nu skude befolkningens fisk, ligesom vi sætter knivskarpe kroge i dem !!!!
Vi gider ikke mere lovgivning, det ender sku med i som elsker mere lov diktatur får smidt jer en ordentlig revolution i hovedet.
Så må vi se om i er tøsedrenge eller i har det non pædagogiske i jer som i burde have det !!!!!!!
Til top
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 20:04
Kim i henhold til dine tankevækkere til debatten, vil jeg sige at jeg slet ikke er enig med dig om dit synspunkt på UV- Jagt!!!!

Det med biler har ikke noget med sagen at gøre, og lad os nu holde os til emnet UV- jagt !!

Nu er det sådan at jeg var sammen med Niklas i Lørdags og så hvordan 3 UV- jægere opførte sig så respektløst og på en så forkastelig måde over for andre mennesker ^Herunder lystfiskere ( os) at jeg må sige at der er ikke andre ord end der var rystende!!!

Jeg stod i vandet ikke langt fra Niklas og blev selv blendet af deres UV- lygter og jeg vil sige at det på et tidspunkt var på vej til være chikane! Vi har alle hver vores hobby, men vi skal behandle andre mennesker med respekt uanset om det er ved vandet eller på bold banen!! Og der var slet ingen grund til at de skulle ødelægge et ellers meget lovende fiskeri for os tre gutter, der var flere kilometer af godt vand den anden vej væk fra os som de kunne boldere sig på!

Når det så er sagt, mener jeg at debatten om at de skal have lov til at bruge lys eller ej, er mit helt klare svar at det skal de ikke, da det jo er sådan når du blender en Havørred eller andre fisk står de jo stille i vandet som et slags chok og derefter ikke har en chance for at undvige.

Hvad med alt det store arbejde der er gjort igennem de sidste 20-30 år for at få et kystfiskeri i verdensklasse her på Fyn og som trækker rigtig og jeg siger rigtigt mange turister til hvert eneste år fra både indland såvel som udland for at se om de kan få en af de helt store Havørreder fra kysten. De trækkende fisk som skal op til deres brudesenge i vores åer, har jo altså mest travlt med trække om natten! Hvordan kan en UV- jægere se om den er farvet eller ej i lysglimtet?? Og hvad med mindste målet kan de skelne i lyset om den om den er 38cm. eller 42cm. Det tror jeg bestemt ikke de kan.Det var Fyn, Så er der Jylland med det store arbejde for de gamle Lakse stammer og den store turisme der, det ville jo være katastrofalt hvis der blev drevet UV -Jagt ved Nissum Bredning f.eks. hvor der trækker Laks i 20 kg. klassen forbi på vej op deres brudesenge. Jeg har intet i mod jagten som sådan efter fiskene, det gør jeg jo selv med min fluestang 3 gange om ugen!! Men det er jagten med lys om natten der er forkert, det er jo heller ikke lovligt at skyde en Buk i natten mørke på land, og hvorfor er det at der i sin tid blev ved lov forbudt at bluse Ål, Havørreder, Laks osv. med jern. Ja det svar kender vi jo alle!!!!!!

Vi skal beskytte vores fantastiske fiskeri her hjemme på den bedst mulige måde og give fiskene en chance for at få ordentlige vilkår på vej til deres videre træk i livet.

Ydermere deler jeg helt klart synspunktet på det med om de skal have jagt tegn/ certifikat til at bruge deres harpun, lad mig understrege HELT KLART, der er helt forkert at det ikke er sådan, jægere skal jo have det inden de må gå på jagt enten med jagtgevær eller riffel og gudske tak og lov for det da!!

Og Kim ja det er rigtigt der er altid tosser til, men jeg tror på at du nedsætter antallet af disse og dermed også risikoen for at der er nogen som kommer til skade ved at de for teori og praktisk undervisning!!

De kan jage i dagslys, men i natten skal de ikke være i vandet med deres UV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 20:10
Uha uha. Den er jo svær  For det første mener jeg at der er mindst lige så mange fjolser blandt os stangfiskere som der er fjolser blandt uv-jægerne (også målt i procent). Hvor mange gange har vi ikke set tyskere tage revl og krat på kysten (jeg harpersonligt irettesat flere der har taget ørreder på kysten ned til 20 cm). 

Desuden tror jeg det er en udbredt misforståelse at uv-jagt med lys er så effektivt som mange gør det til. Jeg kender nogle UV-jægere, og ingen af dem har givet udtryk for at det er så effektivt som mange stangfiskere går og tror. For hver gang du ser en uv-jæger der har skuft 4 havørreder på en nat, er der mindst lige så mange nulture som vi stangfiskere. Hvornår tog du selv 4 havørreder (eller et andet tal) på en nattur med fluen?

At man skal kunne respektere hinandens fiskeformer er i virkeligheden det springende punkt. At de ikke kunne respektere at jeres/vores jagtform kræver plads og ro for at få byttet på skudhold (som en buejæger) er et problem. Men lige så vel har jeg kendskab til stangfiskere der kom EFTER uv-jægere til en plads, men dertil hullet dragt som følge af chikane fra stangfiskerne (tror en owner krog sidder godt i ballen).

At "sagerne" debatteres er jo nytteløst når vi begge ved at bag "debatten" ligger et ønske om regulering. Her til lands er der demokrati, så flertallet (os stangfiskere) burde jo sagtens kunne få trumfet nogle fede regler igennem? Men er det det vi vil? Er det ikke federe hvis de 2 forbund satte sig sammen og arbejdede konstruktivt på oplysning?
Til top
Kent Søjborg Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kent søjborg anderse Avatar

Tilmeldt:: 06 Jun 2013
Geografisk: Fåborg
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent søjborg anderse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 21:13
Det er bare så typisk. En lille flok ødelægger det hele for resten af sportens udøverene. Og jeg er helt enig! her mangler der en lovgivning både for harpunen og jagten som sådant. Det virker absurd at man på land skal have tilladelser i hoved og R..., mens man i vandet kan gøre stort set som det passer en.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 21:19
#Ruben Big smile
 
Hej min ven - og halløj hvor jeg fik gang i debatten der - hva-ba? Big smile
 
For det første - IGEN - synes jeg absolut ikke, at de 3 UV fiskere kunne tillade deres opførsel, som i skriver i var udsatte for. Her er vi jo enige - ikke?
 
Jeg forstår heller ikke, hvor du er uenig med mig, da du bare skriver det, jeg allerede har sagt. Metaforer som med bilerne er så ikke noget for dig. Det er faktisk kun nogle meget få, der forstår at bruge disse rigtigt, da de af flertallet altid bliver misforstået - snøft Big smile
 
Jeg skriver f.eks. at det hovedsageligt er folks opførsel vi skal hæfte os ved - IKKE hvad de laver eller med hvad. Her giver du mig ret - selvom du ikke kan se det. Så her er vi også enige - ikke?
 
Du er tydeligvis "farvet" af jeres oplevelse, så du/i blander tingene sammen.
 
Emnet UV jagt skriver du så!. Ja men UV jagt består af utrolig mange forskellige ting, og fordi du/i har oplevet en dårlig opførsel fra nogle UV jægere, betyder det jo ikke, at vi skal tage alle UV ingredienserne over èn kam. Det er forfølgelse og IKKE acceptabelt.
 
Og nej igen - man blænder/chocker ikke fisk ved at give dem en gang UV lys. Fiskene står i forvejen helt stille. De drøner ikke rundt som om dagen, hvor de hovedsageligt bruger deres syn til deres fangster. Jeg har set det utallige gange, hvor jeg henholdsvis har "svømmet" samt lyst ål. Når man lyser på dem står de stille ja - men hvis man slukker og tænder igen, står de der altså stadigvæk. Dette betyder, at lyset ingen virkning har på, om de svømmer eller bliver stående. Hvis de var svømmet væk, ville de jo være blevet "chocket/skræmte af lyset"
 
Om natten står de fleste ørreder rimeligt stille, hvilket ikke betyder, at de ikke smutter en lille tur, for at få sig en lille snack i ny og næ.
 
Dit næste lange afsnit går så ud på, at en UV jæger og en lystfiskers ideologier skal være de samme!. Vi taler om helt forskellige sportsgrene, så hvis en UV fisker ikke kan "skyde" en fisk der evt. er farvet (mange lystfiskere fanger jo disse) - hvem kan så. Der er forøvrigt ingen UV jægere der skyder i et lysglimt - hold der nu lidt nøgternt til tingene ikk`?.
 
Godt at du kender svaret på, hvorfor det blev forbudt at blusse ål og bruge PIG til ørreder, for det er der ikke mange der ved!. Det skyldtes nemlig 2 forskellige ting. Ålene var truede, og metoden for effektiv - slut. Ørredfangst med piglyster (ikke jern) var egentlig ikke så givende, men blev betegnet som dyrplageri - slut.
 
Såvidt jeg kan se, er det UV fiskernes forestillede fangstsucces der går dig på, og derfor skal alt vedrørende UV fiskeriet så lige have en tur med rigelig benzin fra jeres uheldige tur, hvilket naturligvis er trist, men langt fra retfærdigt overfor sporten. Der forholder din makker (trådholder) sig lidt mere analytisk/distanceret til problemet Big smile Man kan da ikke lægge de sidste årtiers fiskeopdræt/udsætningers evt. fiaskoer over på UV jægerne! - hallo hallo Big smile
 
Og husk lige, at alle de UV fiskere der er ude at fiske - IKKE står og fisker på kysten samtidig, så den evt. forskellighed der måtte ligge i antal fangster, er hermed kraftigt decimerede.
 
Med hensyn til, at alle jægere skal have jagttegn, er det bl.a. fordi de færdes med EKSTRA farlige våben, hvor der ofte findes LANGT flere øvrige personer.
 
Og med hensyn til, at jeg tror, at der findes langt færre "tosser" end i virkeligheden, prøvede jeg egentlig bare på at være lidt flink. Vi er nemlig ALLESAMMEN tosser!. Alt efter hvor vi kikker hen - hvad vi laver indenfor hvilke fag, og hobbyeer, er der "fjolser, idioter, tosser etc.) der utroligt nok fungerer perfekt på andre områder. Så velkommen til klubben LOL
 
Så Ruben - fald nu lidt ned. Ingen tvivl om, at du ønsker det bedste for fiskene - men der er altså mange opskrifter på løsningen, og det behøver ikke at være, at man kaster sig over de første de bedste man bliver sure på Big smile
 
Så krum hals & høj haleføring - tingene ændrer sig, men det går væsentligt hurtigere, hvis vi forholder os realistiske til tingene med - fødderne på jorden Thumbs Up Big smile
 
Og hovsa - jeg har selv undervist/udlært utallige personer gennem årene, og ved udemærket godt hvor meget dette har at sige, når vi taler om ændring af folks personlighed. Jeg har altid fået stor ros for deres afgående formåenhed, men deres personligheder er ikke ændret meget. Og det er denne personlighed der gør, om folk bør have adgang til våben. Den dag videnskaben kommer frem med en metode, der nøjagtigt kan fremvise en persons personlighed - så hurra - eller ikke, da der så vil blive statsvæltende omstændigheder over hele kloden.
 
#Arnt - Thumbs Up Sådan - et indlæg med benene på jorden - skønt...
 
#Jesper Håber da, at du har det godt?
 
Mvh. - Kim
 
 
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 22:11
Hej Kim
Jeg vil lige rette dig i en vildfarelse.
Blusning af ål blev forbudt for 15 - 20 år siden. Længe før der var tale om, at ålen var truet.
Jeg mener, at vores lovgivere bør se på, om ikke undervandsfiskeri med lys skal sidestilles med blusning. Det er vel ligemeget om fiskeren med lyset er over eller under vandet.
Ejner
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 22:24
3Kent Big smile
 
Hovsa - dit indlæg fik jeg ikke lige med (udover at det ikke er min tråd)
 
Du starter helt fint med, at de få ikke skal ødelægge det for alle!. Det er dog den gennemgående holdning gennem tråden, at personernes dårlige opførsel bliver blandet sammen med sportsgrenen, dens ingredienser, ødelæggende nutidige samt fremtidsødelæggende perspektiver.
 
Dit indlæg bliver dog lidt "ødelagt" af, at du skriver: Det virker absurd at man på land skal have tilladelser i hoved og R..., mens man i vandet kan gøre stort set som det passer en.
 
Vi taler jo om en forholdsvis ny sportsgren i et absolut nyt domæne, så man/vi kan ikke bare drage sammenlignende konklusioner mellem landfaste sportsgrene - og "undervandede" sportsgrene.
 
Så kunne vi ligeså godt drage fælles konklusioner mellem jordklodens aktiviteter og aktiviteter på månen!. En forkert ting - gør ikke to ret... Men metaforer bliver som tidligere skrevet ALTID af flertallet misforstået, i chancen for at få ret i stedet for, at komme til en fælles forståelse - mere snøft Big smile
 
Mvh. - Kim
 
 
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 22:46
Kim det kunne også bare være at folk ikke synes dine metaforer passer til kontekst, ganske enkelt.
 
Der er ikke noget der hedder rigtige eller forkerte metaforer, men de kan sagtens gradbøjes i passende eller ikke passende, og dette vil i høj grad være en subjektiv vurdering hos modtageren.
 
Så at du selv synes dine metaforer er geniale er altså ikke ensbetydende med at andre synes det samme.
 
Vi er stort set enige langt hen af vejen, men synes lige jeg ville påpege dette Tongue
Til top
Thejs Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Terkel Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2013
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Terkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 22:56
Har kun haft dårlige oplevelser med UV-folk!!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 23:01
#Ejnar Big smile
 
Tak for indlægget, men jeg er nu ikke vildfaren mht. åleblusning he he. Det er vist de færreste der har blusset så mange ål som mig, og det var da jeg var teenager, ca. 40 år siden - vi taler om tonsvis 20 - 500 kilo pr. nat, og på det tidspunkt var der ingen snak om dårlige forhold for ålene, og derfor ingen dårlig samvittighed. 
 
I dag sidder jeg selvf. med en blandet smag i munden vedr. dette fiskeri velvidende, at den nuværende minimale bestand kunne ha` været bedre, hvis man allerede for de 30-40 år siden havde lavet kvoter/regler (what ever) for ålene. Jeg fanger selvfølgelig ikke længere ål, selv om jeg til tider får mundvand over de små slimede banditter på en stegepande Big smile Nå men vi bliver forhåbentlig allesammen klogere med alderen/erfaringerne - og det er jo derfor vi allesammen sidder her i "fedtefadet" for sammen at udveksle erfaringer gode som dårlige for sammen at blive klogere, og som slutresultat ikke bare kan give vores fisk en chance for bedre levevilkår både nu samt især i fremtiden - men OGSÅ indenfor mange andre områder, der sammenlagt kan gøre os til bedre mennesker.
 
Jeg personligt nyder virkeligt at møde folk med benene på jorden. Folk der kan ytre sig uden at overdramatisere sine oplevelser ud til omverdenen, med det resultat at foreninger, personer, regeringer etc. bliver nedgjorte uden grund.
 
Der foregår selvfølgelig mange ting i hovedet på folk der har været helt tætte på, oprivende situationer, men disse personer bør altså først slå koldt vand i blodet, før de kører "raseriet" af på forum, da den smertefulde oplevelse langt fra retfærdiggør den ubehagelige accelererende effekt et sådant indlæg altid vil have!.
 
Så igen-igen - et stort klap til Niklas (trådholder) for hans måde at fremføre problemet på. At fremføre sine synspunkter således, at vi andre kan argumentere dem 1 for 1 er jo helt perfekt. At indføre sportens indhold ville nok være bedst i en seperat tråd, da for mange "ingredienser" har det med at forvirre de fleste, og derfor giver en langt længere polimik uden større chance for fælles forståelse...
 
Men ingen ændringer uden den første der træder til!. Og sådan er det jo Thumbs Up
 
#Ejnar - Når du skriver dette min ven: Jeg mener, at vores lovgivere bør se på, om ikke undervandsfiskeri med lys skal sidestilles med blusning. Det er vel ligemeget om fiskeren med lyset er over eller under vandet. Må jeg nok lige pointere, at ingen fisker med lys oven vande - der hedder det jo jagt, og er på en hel anden art end fisk - nemlig (hovedsageligt) pattedyr, der jo bliver takseret højere end fisk, og derfor har deres helt egne præmisser (hvis man kan kalde en jagtlov for dette) Big smile
 
fik jeg nu det hele med? Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 23:25
Citat: Maestro

Kim det kunne også bare være at folk ikke synes dine metaforer passer til kontekst, ganske enkelt.
 
Der er ikke noget der hedder rigtige eller forkerte metaforer, men de kan sagtens gradbøjes i passende eller ikke passende, og dette vil i høj grad være en subjektiv vurdering hos modtageren.
 
Så at du selv synes dine metaforer er geniale er altså ikke ensbetydende med at andre synes det samme.
 
Vi er stort set enige langt hen af vejen, men synes lige jeg ville påpege dette Tongue
 
Hejsa: Selvfølgelig er der ikke noget der hedder rigtige eller forkerte metaforer, og det skriver jeg jo ingen steder! -. Jeg har blot prøvet at påpege, at metaforer som regel bliver misbrugt - både fordi de bevidst bliver brugt til selvhævdelse samt "ikke forstået" af hovedparten af læserne/lytterne.
 
Er du èn af dem, der ikke forstår mine metaforer, står jeg selvfølgelig til rådighed (som jeg allerede har gjort) for andre oven over Big smile. Og nej desværre - enten kan man sammenligne/forstå en metafors budskab eller også kan man ikke. At man ikke synes om - kan ikke bruges Wink I en debattråd drejer det sig om, at komme frem med sine meninger. Det er ikke i orden, at være utilfreds, ikke enig, irriteret m.m. Nej hvis man vil deltage i en debat, må man komme med EGNE meninger, og ikke fremføre andre personers evt. negative holdninger - fik du den?
 
Og nej - jeg synes absolut ikke, at mine metaforer er geniale - hvor skriver jeg dette?. Det udsagn rammer dig selv, så hvad er dit problem egentligt? Det drejer sig om, at jeg fremfører dem som sammenlignings grundlag (som jeg allerede har skrevet), og enten forstår man hvad metaforer er, eller også gør man ikke. Du har vist desværre et problem der Confused
 
Når jeg så skriver, at forståelsen af metaforer er for de få frem - for flertalllet, må jeg vist erkende, at de ikke er særligt brugbare herinde på 123nu. Jeg bruger tit metaforer, og har set/læst mange andre bruge dem - men ALTID - (som jeg har skrevet), bliver det misbrugt, til at fremføre egne meninger uanset hvor forkerte de er!.
 
Er du en af dem?
 
Mvh. - Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 23:35
#Thejs Big smile
 
Hejsa - har du aldrig haft dårlige oplevelser med andre lystfiskere eller andre vandsportsudøvere??? Big smile
 
Mvh. - Kim
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2013 kl. 23:53
Kim det har ikke noget at gøre med at forstå dine metaforer eller ej, jeg forstår dem ganske udmærket, jeg synes bare ikke de er gode. (Jo det er netop et fortolkningspørgsmål).
 
Du bliver en smule påståelig og en kende provokerende nu synes jeg, så lad os lade det ligge der. Thumbs Down
 
Der er ingen tvivl om at du er retorisk begavet, men du behøver ikke gå over i en nedladende tone som du gjorde i dit sidste indlæg.
 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 00:20
Uv-jagt er stort set det samme som målrettet rykfiskeri efter min mening. Utroligt at det er tilladt at enhver idiot kan købe en harpun og plaffe løs på fisk... at det ovenikøbet er tilladt at anvende lys under jagten undrer mig... Nuke

Jeg er ikke fortaler for en masse regler, men der burde være en form for jagttegn for UV-jægere... 

Mvh
Rasmus
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 00:40
Kære Michael - du skriver selv tidligere, at der ikke er forskel på rigtige eller forkerte metaforer. Me en tommel nead og en påstand om, at jeg er provokerende uden egentlig begrundelse, må jeg jo lige skrive følgende.
 
At forsvare sit synspunkt kan aldrig være ståelighed - så længe selvfølgelig et bedre  og mere rigtigt argument ikke kommer frem, der forståes af første "mand". Du har endnu ikke fremført nogle af disse!!!
 
Når du kalder mig påståelig, glemmer du, at jeg altid kommer med forklaringer til evt. spørgsmål til mine udsagn. Så derfor kan jeg i sagens natur ikke være påståelig, da jeg giver plads til ALLE andres synspunkter i forhold til deres synspunkter - inclusive dine!. Og jeg returnerer altid mine meninger/holdninger (når jeg fysisk er i stand til det!)
 
Jeg synes heller ikke, at jeg har været nedladende i mine sidste indlæg. Hvis du har opfattet det sådan, undskylder jeg direkte fra hjertet, da jeg absolut ikke bryder mig om, at gøre mennesker ondt... Thumbs Up
 
Imidlertid må du også forstå, at jeg ikke som "hovedsponsor til en tråd" kan lade evt. nedgørende, trådødelæggende bemærkninger lade stå urørte. Det er absolut ikke min mening at skrive nedgørende indlæg, men du må forstå, at man IKKE kan skrive indlæg der generelt går mod folks opfattelse af div. ting uden - at de vil synes - at det er nedgørende!.
 
Nogle personer her på 123nu er heldigvis kommet så langt (eller har altid været det), at de er i mental stand til, at tænke sig om - suge ny viden til sig - og fyre nye indlæg af med nye rigtige holdninger til flertallets bedste Big smile
 
Jeg har ingen selvhævdender behov for at trykke andre personer. Min IQ er så høj - at det ville være alt for nemt. Dette har jeg papir på. Min interesse på 123nu er at fremme den fælles forståelse for ALT hvad vi mennesker nu engang bliver/er uenige om.
 
Desværre "smutter mine indlæg en gang imellem, da jeg lider af voldsomme daglige smerter, der får "tænkeren til at stå af" - øv sku. Nå men i dag er det næsten udeblevet - så hurra FOR DET Thumbs Up
 
Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 12 Jul 2013 kl. 00:49
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 00:58
#Rasmus Big smile
 
Venligst sammenlign/forklar dine udtalelser om, at UV jagt er lig med rykfiskeri!!!. Og med hensyn til dine udtalelser ang. jagttegn! - venligst forklar hvorfor jagt efter fisk under vand, skal ligestilles med jagt på dyr over vandet?
 
Husk på at vi er afhængige af (om ikke videnskab) så forklaringer, således, at vi kan danne os et overordnet "bedste billede" af situationen i trådens indhold!.
 
På forhånd tak
 
Mvh. - Kim
 
 
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 01:36

Niklas Skrev:

 

Jeg fik hurtigt kontakt med den ene af gutterne og fortalte ham at vi var 3 mand på pladsen, så det ville være dejligt, hvis de kunne holde sig til den anden siden, da der måske var 2 km frit vand uden andre lystfiskere

 

Nu kender jeg ikke pladsen som i var på, men kunne det ikke tænkes at de UV- jægere også viste at det var på revet der skulle fiskes, og derfor ikke ville benytte sig af de ca. 2 km frit vand som du nævner. Ville du selv ha valgt at fiske på den anviste plads, hvis du var ankommet efter UV – jægerne?

 

Som lystfisker er jeg tit kommet til en fiskeplads hvor der stod andre lystfisker, hvis pladsen er af en sådan beskaffenhed at den ikke kan bære flere fiskere. Så smutter man igen og finder en anden plads at boltre sig på, længere er den vel ikke.  

 

I dette beskrevet tilfælde som nævnes her så syntes jeg at de pågældende UV – jæger burde have gjort det samme, længere er den vel ikke.

 

Altså respekt for at andre fiskere på en plads, er en meget stor mangelvare i dagens Danmark, dette uanset hvilken type fisker man er.

 

Personligt har jeg selv være ude for det samme som du beretter om, og syntes også det er svært at gøre noget ved det over en samtale med dem, de er i de fleste tilfælde ikke lydhør over for dine argumenter, for at de skal finde sig en anden plads. For nu har de jo slæbet en masse udstyr ned til stranden, og gider ikke at slæbe det tilbage igen. Syntes at deres adfærd alt for tit!!!... er uden for den pædagogiske rækkevidde, det er desværre altid de få!!!… der ødelægger det for flertallet, også i egne rækker, så derfor må nøgleordet være udvis respekt.

 

Personligt går jeg ind for en lovgivning omkrig det med at der skal en tilladelse/uddannelse til at benytte en harpun, Da jeg i flere tilfælde har set at de enten går i vandet eller op af vandet med en ladt harpun, hvilket falder mig dybt på brystet.

 

Hvad angår brugen af lys, bør det forbydes, da det må sidestilles med at bluse ål som i gamle dage.

 

Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 02:53
Citat: kikophil

Kære Michael - du skriver selv tidligere, at der ikke er forskel på rigtige eller forkerte metaforer. Me en tommel nead og en påstand om, at jeg er provokerende uden egentlig begrundelse, må jeg jo lige skrive følgende.
 
Det var ikke det jeg skrev, læs venligst igen.
 
Citat: kikophil

At forsvare sit synspunkt kan aldrig være ståelighed - så længe selvfølgelig et bedre  og mere rigtigt argument ikke kommer frem, der forståes af første "mand". Du har endnu ikke fremført nogle af disse!!!
 
Jeg gav dig et ganske godt argument for hvorfor JEG ikke synes din bil metafor passede til kontekst.
 
Citat: kikophil

 
Når du kalder mig påståelig, glemmer du, at jeg altid kommer med forklaringer til evt. spørgsmål til mine udsagn. Så derfor kan jeg i sagens natur ikke være påståelig, da jeg giver plads til ALLE andres synspunkter i forhold til deres synspunkter - inclusive dine!. Og jeg returnerer altid mine meninger/holdninger (når jeg fysisk er i stand til det!)
 
Heri kommer din påståelighed, fordi du vælger at sige "kan ikke bruges".
Selvfølgelig kan man da sige at man ikke synes om en brugt metafor, der er jo ingen uigenkaldelig sandhed eller andet fakta over den brugte metafor, det er en debattørs mening, intet andet.
 
"Og nej desværre - enten kan man sammenligne/forstå en metafors budskab eller også kan man ikke. At man ikke synes om - kan ikke bruges Wink I en debattråd drejer det sig om, at komme frem med sine meninger. Det er ikke i orden, at være utilfreds, ikke enig, irriteret m.m. Nej hvis man vil deltage i en debat, må man komme med EGNE meninger, og ikke fremføre andre personers evt. negative holdninger - fik du den?"
 
Citat: kikophil

 
Jeg synes heller ikke, at jeg har været nedladende i mine sidste indlæg. Hvis du har opfattet det sådan, undskylder jeg direkte fra hjertet, da jeg absolut ikke bryder mig om, at gøre mennesker ondt... Thumbs Up
 
Den generelle opfattelse blandt befolkningen ville nok være enig med mig i at det er nedladende og provokerende når du hævder at ingen forstår metaforer eller ved hvordan de skal bruges og derudover siger til mig at jeg nok er en af dem der ikke forstår.
Hvis du virkelig er så intelligent som du siger, så burde du også kunne se dette hvis du læser dit eget indlæg igen.
 
Den anden ting som du gentager har en meget negativ ladning og kan næsten kun opfattes som en provokation:
"så hvad er dit problem egentligt?"
"Du har vist desværre et problem der Confused"
 
Når det så er sagt, så tager jeg gerne imod din undskyldning.
 
Citat: kikophil

  
Jeg har ingen selvhævdender behov for at trykke andre personer. Min IQ er så høj - at det ville være alt for nemt. Dette har jeg papir på. Min interesse på 123nu er at fremme den fælles forståelse for ALT hvad vi mennesker nu engang bliver/er uenige om.
 
Ja her skyder du så dig selv i foden, du føler ingen behov for selvhævdelse, men alligevel er det præcist det du gør, kan du selv se det?
 
 
Citat: kikophil

  
Desværre "smutter mine indlæg en gang imellem, da jeg lider af voldsomme daglige smerter, der får "tænkeren til at stå af" - øv sku. Nå men i dag er det næsten udeblevet - så hurra FOR DET Thumbs Up
 
Mvh. - Kim
Det er jeg da ked af at høre.
 
Jeg indrømmer som sagt gerne at jeg føler mig direkte provokeret af dig når du kan sige at jeg ikke forstår dig, da du mellem linjerne skriver at du er mere intelligent end jeg, og tilsyneladende resten af dette fora's medlemmer.
(Fortæl gerne på en pæn måde om du mener jeg har overfortolket dit indlæg).
 
Jeg har så desværre på fornemmelsen at du egentlig er blevet fornærmet da jeg skrev at jeg ikke synes dine metaforer var specielt rammende for emnet!?
 
Måske du generelt undervurderer folk?
 
Jeg synes egentlig alt startede i en pæn tone og debatten blev sat i gang, men nu har vi så åbenlyst følt behov begge 2 for at tage til genmæle over hinandens ytringer.
 
Det kunne være vi skulle begrave stridsøksen her og nu og komme tilbage til emnet. Handshake
 
 
 
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 09:53
Citat: Ejner

Hej Kim
Jeg vil lige rette dig i en vildfarelse.
Blusning af ål blev forbudt for 15 - 20 år siden. Længe før der var tale om, at ålen var truet.
Jeg mener, at vores lovgivere bør se på, om ikke undervandsfiskeri med lys skal sidestilles med blusning. Det er vel ligemeget om fiskeren med lyset er over eller under vandet.
Ejner

Men blusning er ikke ulovligt. Det er fangstredskabet (forken/stangen) der er ulovlig sammen med lyset. UV-jægere må heller ikke have mere end én spids på harpunen. 

Du må stadig gerne blusse f.eks. havørreder, og det praktiseres da stadig i mange fjorde.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 10:33
Der findes fjolser over alt - man skal lede længe efter en anstændig dansker nu om dage ... Fandme ligefør jeg skammer mig over vores opførsel ! 

Jeg mener dog der skal lovgivning på våbnet - en harpun kan potentielt slå ihjel og er farlig i hænderne på fjolser og den uvidende. Ligesom bue jagt, riffel jagt og andet form for "skyderi" skal der en uddannelse og jagttegn til !! 

Jeg har til personlig daglig omgang med våben og et redskab der kan skyde en syle skarp bolt eller pil flere meter ud med en overvældende hastighed - nok til at penetrere kød og blod - så mener jeg våbenloven burde træde ind og sætte regler for anvendelsen og retten til at bære sådan våben. 

Vi straffer stakkels Netto drenge med hobby knive for pokker - men en "jæger" med en undervands armbrøst kan gå med hans redskab ladt som det passer ham og benytte det som det passer ham ... (harpun kan SAGTENS affyres over vandet !! Og pilen flyver betragteligt længe og med kræft nok!) 

Mere lovgivning så de UV jægere vi ser er ægte jægere og ikke tumper med et våben og smagen af blod i munden ... Med et jagttegn i ryggen og våben tilladelse kan vi håbe der bliver ryddet op i flokken af ignorante UV-jægere-wanna-be's. 


Lille sammenligning som kan sætte tanker igang: 
Forestil dig jeg køber en 60 punds compound bue og begynder at snige mig rundt i de danske skove og pløkke fugle og råvildt og alverdens andre dyr som det passer mig!

En harpun er et våben slut prut - lovgivning skal der til


Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 10:34
Citat: arntc

Citat: Ejner

Hej Kim
Jeg vil lige rette dig i en vildfarelse.
Blusning af ål blev forbudt for 15 - 20 år siden. Længe før der var tale om, at ålen var truet.
Jeg mener, at vores lovgivere bør se på, om ikke undervandsfiskeri med lys skal sidestilles med blusning. Det er vel ligemeget om fiskeren med lyset er over eller under vandet.
Ejner

Men blusning er ikke ulovligt. Det er fangstredskabet (forken/stangen) der er ulovlig sammen med lyset. UV-jægere må heller ikke have mere end én spids på harpunen. 

Du må stadig gerne blusse f.eks. havørreder, og det praktiseres da stadig i mange fjorde.

Blusning af ål er ikke tilladt se http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=122501 kapitel 3 § 4 stk. 2
Til top
kim petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaalborg Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2003
Geografisk: løvegadekollegiet
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 10:55
Buer er ikke omfattet af våbenloven.
Jeg syntes generelt ikke at vi skal have mere lovgivning - der alligevel ikke udelukker de tumper som diskussionen egentlig handler om.
Vi må alle anstrenge os for at være rummelige, og er der nogen der ikke kan finde ud af det syntes jeg ikke det skal gå ud over dem der kan - knivloven er et strålende eksempel på netop det.
Giv tumpen skideballen, men lad os andre fornuftige mennesker være fri for flere restriktioner og indskrænkning af vores brug af og færden i naturen.
Mvh. Kim.
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 10:59
Jeg prøver lige igen og skal nok holde mig fra diskussionen, om hvem der har den største IQ mm...Wink for der taber vi alle desværre..

Der findes fjolser alle steder også her på 123nu, men som ofte, så er det fjolser der sætter gang i en debat og det er også derfor jeg lavede mit indlæg.

Men det ændre altså ikke ved at den jagtform er forkert og i mine øje skulle den forbydes    ( kun jagten med brug af Lys)

Der skal være plads til alle ved vandet også dem der vil jage med harpun...

Hvis man nu fik lavet et kursus /bevis som speedbåds kørekort, så var man sikker på en for for uddannelse og så kunne man jo også mere præcis få et nummer/ antal på udøver af denne sikkert skide sjove sport...

Jeg vil ikke gå ind for at forbyde jagten.... Kun brugen af LYS..


Alt jagt på landjord med lys er forbudt og forbindes kun med krybskytteri, så hvorfor er der så en anden holdning til det, når vi snakker vand.

Hvorfor er det forbudt at bruge harpun/ UV i ferskvand.....? Det skal vel også være lovligt , hvis i mener ,at vi ikke har et generelt problem ?

Men det kunne da være spændene hvis man kunne sætte et møde op med nogle forskellige organisationer og tage en snak om problemet.

@KIM  Korskjær
 Jeg bliver nød til at spørge dig direkte ... Er du UV Jæger for det fornemmer jeg på dine indlæg... Det er helt fint med mig .......WinkMen det kunne være rart at vide om du repræsentere denne sikkert sjove sportsgren.

Ps... Håber i alle nyder den Danske sommer



Redigeret af Niklas Albrechtsen - 12 Jul 2013 kl. 11:45
Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 11:09
Jeg kan så tilføje at jeg tidligere har kontaktet ministeren med henblik på at få hende til at se på brugen af lys under undervandsjagt og andre problematikker i forhold til uv-jagt.
Hun mente ikke problemene, uv-jægere og lystfiskere imellem, var større end at det kan løses parterne imellem og at der iøvrigt ikke var behov for et forbud mod brugen af lys eller ændringer af reglerne iøvrigt.
 
Dead
Til top
kim petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaalborg Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2003
Geografisk: løvegadekollegiet
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 11:27
Hej Peter.
Det var vel nok dejligt endelig at møde en minister der ikke syntes der er behov for yderligere lovgivning og straf - men derimod lægger op til dialog og rummelighed :-)
Mvh. Kim.


Redigeret af kaalborg - 12 Jul 2013 kl. 11:28
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 11:33
Jeg vil ikke blande mig i debatten vedr. forbud mod UV jagt..Men jeg mener at det er vigtigt at man ikke træder hinanden over tæerne..
Jeg var selv på Gniben sidste uge og fiske, og vi stod vel omkr 8 mand og høvlede blink ud over revet, og ud af det blå ankom der fra bugten 2 UV jægere der lige syntes at de skulle ligge ude på revet og plaske rundt, lige uden for vores kastelænge.. og det var satme da irriterende... jeg forsøgte flere gange at kaste ud i deres område for ligesom at markere at de var lige lovligt tæt på, men de blev til langt ud på aftenen....og de brugte også deres lygter flittigt

Jeg skal blankt erkende at hvis jeg havde haft mulighed for at nå dem med mit blink, havde jeg gjort det.. og jeg var tæt på...men jeg fatter simeplthen ikke at de har samvittighed til at gøre det.. både at de ødelægger det for os der står på kysten, men også at de risikere en hadsk stemning når de på et tidspunkt trækker på land..

Jeg har kun én gang tidligere set UV jægere/dykkere i mit område under en fisketur, men de undskyldte høfligt hvis de havde forstyrret mit fiskeri..
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 12:12
Citat: kikophil

#Ejnar Big smile
 
Tak for indlægget, men jeg er nu ikke vildfaren mht. åleblusning he he. Det er vist de færreste der har blusset så mange ål som mig, og det var da jeg var teenager, ca. 40 år siden - vi taler om tonsvis 20 - 500 kilo pr. nat, og på det tidspunkt var der ingen snak om dårlige forhold for ålene, og derfor ingen dårlig samvittighed. 
  
Mvh. - Kim

Clap Og det var sikkert tilbage til dengang, hvor du kunne stå "Omkring Udbyhøj - sydsiden ud over sandbankerne ved lavvande, og så stå yderst, og kigge ned i 10-12 meters krystalklart vand, helt ned til bunden." !
Det til trods for der aldrig (De seneste hundrede år) har været mere end højest 7 meter!
Taler du nogen sinde sandt?


Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 12:32
Citat: kaalborg

Hej Peter.
Det var vel nok dejligt endelig at møde en minister der ikke syntes der er behov for yderligere lovgivning og straf - men derimod lægger op til dialog og rummelighed :-)
Mvh. Kim.
Det er rigtigt nok Kim, men der er jo ingen dialog og rummelighed.
 
Desuden mener jeg der bør ses på det rimelige og sportslige i brugen af lys ved undervandsjagt.
Der kunne også passende indføres regler der dikterer hvor meget afstand undervandsjægere skal holde til andre brugere (lystfiskere, badegæster, både, badedyr osv..) af hensyn til sikkerheden ved brug af harpun.

Jeg går heller ikke ind for et hav af regler og straf men som på så mange andre områder er der behov for regler der regulerer vores indbyrdes adfærd.
 
Og jeg er selv uv-jæger (i det små)....
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 13:46
Rummelighed .... Jeg kan være særdeles rummelig - men jeg har desværre også personlige sammenstød med UV jægere - og ingen af dem jeg har mødt rummer mig! ... Skære over en kam er ikke særlig fedt, eller klogt men hold da op hvor er der bare gentagelse historier om UV jægere der "trænger sig på" ... Det er virkelig svært ikke at skære over en kam - jeg forsøger ihærdigt ... 

Det er sgu ligesom de kornfede tyskere eller polaker ved P&T søen der har 12 stænger stående rundt så der er ingen pladser fri ... Rummelig ja tak ! 

Måske skulle UV jægere være lidt mere rummelige - også snart fatte at etik på kysten gælder alle -  er der nogle fiskere på stedet i forvejen kan man med kommunikation måske være med - men de personer der er kommet først er nu altså kommet først og har "første ret". 

Jeg er selv kajak roer også - og de har generelt heller ikke forståelse for lystfiskerens behov, så de padler jo gerne lige tværs hen over revet eller hotspottet og helst 3 meter fra fiskeren .... SÅ SEJL DA FORHELVEDE UD HVOR LYSTFISKERENS ALDRIG NÅR UD OG DU IKKE GENERE NOGLE! ... Jeg motivere og fortæller livligt mine kajakroende venner om den problemstilling. 

Måske skulle nogle af de venlige fornuftige UV jægere på deres fora eller klubber forsøge at banke lidt fornuft ind i pæren på de ikke så velsignede individer der ikke forstår den påkaldte rummelighed ! 

Rummelig eller ej - jeg syntes det er noget forbandet svinderi når man direkte genere andre mennesker med ens adfærd - og ikke ændre det ved påtale!  

 
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 15:59
Først og fremmest vil lige starte med at beklage den oplevelse du har haft Nicklas, den adfærd der er blevet udvist er gangske enkelt ikke i orden.

Så til dine spørgsmål markeret med rødt.
1. PAS, men det må man mex de enkelte begransninger der er i fiskerilovgivningen.
2. Fordi uv jagt betragtes som lystfiskeri, og det kræver ikke jagttegn.
3. Det ved jeg ikke, men harpuner kan du købe frit såfremt du er fyldt 18 år.
4. Der findes ingen off. Statestik på det, men der anskydes helt sikker fisk. For mit vedkommende har jeg kun anskudt 1 havørrede i mine 5 år som uv jæger. 
5. Vi bruger IKKE dykkerbriller med forstørrelsesglas. Det ville slet ikke give mening da alt ting i forvejen ser lidt størrer ud under vandet med en alm maske. Der er nogen der bruger masker med styrke som i deres briller, men det er kun for at korrigere synsfejl. 
Og generalt set tror jeg nu at der omkomme mindre undermålere ved uv jagt end der gør ved krog fiskeri pga fejlkrogninger og dårlig håndtering af fisken ved afkrogning.

Til dine personlige holdninger vil jeg sige følgende.  Et kursus ville ikke være nogen dårlig ide, men jeg mener bare at det skal gælde for ALLE der ønsker at købe et fisketegn. Der er mange fiskere der heller ikke kender til mindstemål, fredningsbælter, fredningstider osv osv. Og så var der mange der kunne have gavn af st lære  at genudsætte og behandle fisk rigtigt. Så et fiskekursus for alle er fint med mig.
En våbentilladelse ændre ikke på noget som helst, harpunen bliver ikke mindre farlig i hånden på en tumpe af den grund.
Jeg kan ikke se meningen i at en uv jægere skal betalet et specielt tegn, det er reguleret fint under fisketegnet hvor der ydes bidrag til udsætninger osv.
Uv jagt er begranset af nøjagtig de samme fredningsområder som alt andet lystfiskeri, så det kan jeg heller ikke se nogen grund til at ændre på.

Når jev sidder og læser de her tråde der dukker op hver sommer, så er det altid det samme der starter diskutionen. En eller flere tumper er kommet i vejen for en stangfisker og så kører møllen ellers der ud af.
For mig at se handler det ikke om at der skal laves en , asse reguleringer på nogle områder, men mere om at vi ALLE skal blive bedre til at respektere hinanden ude ved vandet.
Og tro mig, vi gør et stort arbejde inden for uv jagt kredse for at oplyse nye som gamle uv jægere i god etik og opførsel. Vi bruger vores klubbers forums, utallige facebook grupper bliver brugt og så har jeg og et par andre uv folk sammen med sportsdykkerforbundet lavet en informations folder der bliver delt ud i grejbutikkerne til folk der køber nyt udstyr. Det koster penge det hele og det har vores forbund betalt og de gør det om nødvendigt igen. Men det er ikke kun penge der bliver brugt, der bliver også brugt uhørt mevet tid på det. Jeg har gennem de sidste 2 år nok brugt dobbelt så meget tid på pr arbejde end jeg har været i vandet. Men det skal  jo gøres, for der er åbenbart stadig behiv for det.

Og til sidst, så vil jeg gerne indbyde dig  Nicklas og dine fiskevenner til en snak om problemet face to face. (andre må da også godt deltace) 
Så kan det være vi kan få belyst en masse problemstillinger, og i kunne måske få noget mere basis viden om hvad uv jagt egentlig er for en størrelse.

Fortsat god dag til jer alle, og kom så ud og fisk.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 16:21
Citat: CS78

Først og fremmest vil lige starte med at beklage den oplevelse du har haft Nicklas, den adfærd der er blevet udvist er gangske enkelt ikke i orden.



Og til sidst, så vil jeg gerne indbyde dig  Nicklas og dine fiskevenner til en snak om problemet face to face. (andre må da også godt deltace) 
Så kan det være vi kan få belyst en masse problemstillinger, og i kunne måske få noget mere basis viden om hvad uv jagt egentlig er for en størrelse.


Problemet er vel ikke Nicklas og hans venner, men derimod dine "uv-kammerater" der trænger til en opsang!

Jeg synes personligt "uv-jægere" fylder for meget, se billede hvor 2 (skriver to) mand har okkuperet det meste af en offentlig plads, - flot ikke? Shocked

Til top
Thejs Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Terkel Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2013
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Terkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 16:50
Nej det har jeg ikke...
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 16:51
ja plads skal der til med alt det grej heheh ... 

Det er jeg nu lidt ligeglad med - fordi vi fylder alle hvis vi kunne :) 
bare se motorvejen hvor alle absolut skal ligge i ydersporet - og på stranden hvor familien danmark skal have 3 parasoller og 25 tæpper de bredder ud ... sådan er det nu engang ... vi fylder alle mere end vi egentlig burde - du gør, jeg gør alle gør ... 

MEN jeg kunne ikke drømme om at komme at rydde deres lort væk fra bordet fordi nu ville JEG bruge det bord - selvom det er jeg sgu i min gode ret til - hvis jeg skulle tage samme ånd og princip som de uvidende UV jægere dette handler om. 
Derefter skulle jeg benytte deres fine bivuak som mål fordi JEG havde lyst til at spille fodbold lige der på den fine græsplæne ...    
Jeg kunne ikke drømme om at ødelægge deres "lejr" ligemeget hvor meget de så end fylder og meget jeg havde lyst til at spise min morgenmad ved det bord ... så måtte jeg jo indse at de kom først og nu vel de fylder temmelig meget - så kunne jeg spørge pænt om jeg måtte få et hjørne af bordet - og hvis de så nogle problemstillinger i det måtte jeg pænt hoppe videre til næste offentlige bord og håbe det er mere frit ! ... 

sagen er jo episoden - og de episoder vi generelt hører om (undskylder jeg igen falder i den der skam om at generalisere!) handler om UV jægere der netop IKKE fatter det koncept og bare masser sig ind og presser på og er en belastning for de fiskere der allerede er ankommet og igang med deres hobby - de ødelægger det sgu ofte for andre fordi de netop IKKE er rummelige !

Til top
Thejs Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Terkel Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2013
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Terkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 16:51
Citat: kikophil

#Thejs Big smile
 

Hejsa - har du aldrig haft dårlige oplevelser med andre lystfiskere eller andre vandsportsudøvere??? Big smile

 

Mvh. - Kim


Nej det har jeg ikke..
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 18:00
Citat: Henning

Citat: CS78

Først og fremmest vil lige starte med at beklage den oplevelse du har haft Nicklas, den adfærd der er blevet udvist er gangske enkelt ikke i orden.



Og til sidst, så vil jeg gerne indbyde dig  Nicklas og dine fiskevenner til en snak om problemet face to face. (andre må da også godt deltace) 
Så kan det være vi kan få belyst en masse problemstillinger, og i kunne måske få noget mere basis viden om hvad uv jagt egentlig er for en størrelse.


Problemet er vel ikke Nicklas og hans venner, men derimod dine "uv-kammerater" der trænger til en opsang!

Jeg synes personligt "uv-jægere" fylder for meget, se billede hvor 2 (skriver to) mand har okkuperet det meste af en offentlig plads, - flot ikke? Shocked

Jo det ser fint ud og hvis man vil have noget at brokke sig over så kan man altid grave et eller andet op.

Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 18:28
Så snart uv sporten når et vist antal udøvere skal der nok være en minister der ser stemmer i at regulere brugen af lys og harpuner. Brugen af buer til fiskeri bør også omfattes deraf iøvrigt.

Ham uv jægeren på trådstarters billede står forresten og vifter ud i luften med fingeren på aftrækkeren på en ladt harpun. Så meget for fornuftig omgang med et farligt våben
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 21:59
Citat: Jabber

Så snart uv sporten når et vist antal udøvere skal der nok være en minister der ser stemmer i at regulere brugen af lys og harpuner. Brugen af buer til fiskeri bør også omfattes deraf iøvrigt.

Ham uv jægeren på trådstarters billede står forresten og vifter ud i luften med fingeren på aftrækkeren på en ladt harpun. Så meget for fornuftig omgang med et farligt våben

Hvis man skal høste stemmer på et uv jagt forbud, så er det da ikke uv jægere der skal være mange af. Var det så ikke smartere at ser var mange stangfiskere ?

Og hvordan kan du se at harpunen på billedet er ladt ? Det er en trykluft harpun og der kan spydet sagtens sidde i uden at der er tryk på og dermed ladt og skydeklar.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 22:18
Citat: CS78


Citat: Jabber

Så snart uv sporten når et vist antal udøvere skal der nok være en minister der ser stemmer i at regulere brugen af lys og harpuner. Brugen af buer til fiskeri bør også omfattes deraf iøvrigt.

Ham uv jægeren på trådstarters billede står forresten og vifter ud i luften med fingeren på aftrækkeren på en ladt harpun. Så meget for fornuftig omgang med et farligt våben

Hvis man skal høste stemmer på et uv jagt forbud, så er det da ikke uv jægere der skal være mange af. Var det så ikke smartere at ser var mange stangfiskere ?
Og hvordan kan du se at harpunen på billedet er ladt ? Det er en trykluft harpun og der kan spydet sagtens sidde i uden at der er tryk på og dermed ladt og skydeklar.


Så snart din sport vokser sig stor nok vil den påkalde sig den nødvendige opmærksomhed hos lovgiverne. Alternativt oplever vi en ulykke med en harpun og så kommer lovgivningen også.

Mht. Uv jægeren så skal jeg da beklage hvis jeg har taget fejl. Jeg synes grangiveligt det der ovenpå ligner fjeder/elastikmekanismen. Så står han jo kun og fingerer ved aftrækkeren på et potentielt ladt våben.
Til top
Kent Søjborg Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kent søjborg anderse Avatar

Tilmeldt:: 06 Jun 2013
Geografisk: Fåborg
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent søjborg anderse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2013 kl. 22:26
Kim!!

Min personlige holdning er ikke at UV jagten er sat i et dårligt lys pga. disse tre båt hoveder, men det er sådant flertallet vælger at se på det. Ang. tilladelser! Jeg ser ikke noget problem i at registrere våben og der med også harpuner. Hvis jeg som jæger er på havjagt er der love og regler der skal overholdes ang. våben og ammunition, men springer jeg i vandet med en lygte og harpun, så kan jeg gøre lige som det passer mig. Man har lige registret alle luft våben med 5,5 mm hagl fordi de var "farlige" fordi anslags energien var på højde med en salonriffel som man skal have våbentilladelse og jagt tegn for at bære og besidde, så jeg forstår ikke hvordan disse harpuner kan gå fri. Vent bare til vi høre om den første ulykke så kommer det frem i søgelyset, og spørgsmålene vælter frem. Hvordan er man som UV jæger dækket af sin forsikring og hvad med erstatning ved person skade osv. osv. Hvis du er jæger er du dækket via dit jagt tegn og din personlige forsikring, det samme gælder for lystfiskere........men hvad er UV jagt, sport, jagt eller fiskeri?
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 00:05
@ Jacob Hansen, lad os da aldrig håbe at der sker nogen ulykke på nogen måde.
Jeg er for så vidt ikke uenig i at en form for kontrol med handlen og besiddelsen af harpuner kunne være en god ide, jeg er bare lidt i tvivl om hvordan det skal udføres så det virker og kan kontrolleres. Jeg kunne forstille mig at man blev registreret når man køber en harpun, men det ville kræver en form for serie.nr på samlige harpuner.

@ Kent Søjborg Andersen.  Hvad forsikring angår så er vi dækket som så mange andre af en personlig ansvarsforsikring.  Hvis jeg f.eks får lavet en personskade på en anden person under en uv jagt tur, så dækker min forsikring for skader osv op til 22 mill kr.
Det er en anden sag med forsikring på mig selv. En alm fritids/ulykkes forsikring dækker som regl ikke for skader på en selv som er pådraget under uv jagt, da de fleste selvskaber i DK betragter uv jagt som en ekstremsport. Så vil man dækkes af sin fritids/ulykkes forsikring så kræver det er særtillæg. I mit tilælde koster min særforsikring 880 kr om året oven i den normale præmie for ulykkes forsikringen.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 10:25
@ Niklas

Ja du har ret vi kan alle tabe når det gælder måling af IQ mm...

Hmm det er her er der ingen tvivl om er rigtigt!!
Alt jagt på landjord med lys er forbudt og forbindes kun med krybskytteri, så hvorfor er der så en anden holdning til det, når vi snakker vand.


Interresant spørgsmål angående ferskvand og UV- Jagt! Hvorfor er det ikke lovligt??



@ Til jer andre

Det er ikke så meget jagten som så eller deres hobby jeg synes der er problemet! Vi har alle vores hobbyer og særheder og sådan skal det være!
Det er brugen af lys der er et problem som jeg ser det!

Hvorfor er det okay at skyde en 7 kg. havørrede med harpun og UV i mørket, når det du ikke må skyde en kronhjort kl. 01.00 om natten med lys ???

Og samtidigt vil jeg igen bruge muligheden til at tænke over, hvorfor er det sådan at det blev gjort ulovligt at bluse Ål, Havørreder og Laks??

Men Niklas har ret, det kunne da være spændene hvis man kunne sætte et møde op med nogle forskellige organisationer til en snak om dette her!

@ Kim Korskjær

Der er ikke noget i vejen for at du svarer på Niklas spørgsmål, du plejer nok at kunne være lidt fremme i skoene


En UV-jæger på land er bedre end en i vandet ;-)

Ps... Nyd den Danske sommer
Tight lines
Ruben Jepsen

Saltflyfyn.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 12:54
Citat: Rjep



Interresant spørgsmål angående ferskvand og UV- Jagt! Hvorfor er det ikke lovligt??



Glimrende spørgsmål, kan det have noget at gøre med stort set alt ferskvand er privat og dermed ejes fiskene af nogen?


@ Til jer andre

Det er ikke så meget jagten som så eller deres hobby jeg synes der er problemet! Vi har alle vores hobbyer og særheder og sådan skal det være!
Det er brugen af lys der er et problem som jeg ser det!

Hvorfor er det okay at skyde en 7 kg. havørrede med harpun og UV i mørket, når det du ikke må skyde en kronhjort kl. 01.00 om natten med lys ???

Og samtidigt vil jeg igen bruge muligheden til at tænke over, hvorfor er det sådan at det blev gjort ulovligt at bluse Ål, Havørreder og Laks??

Men Niklas har ret, det kunne da være spændene hvis man kunne sætte et møde op med nogle forskellige organisationer til en snak om dette her!




En UV-jæger på land er bedre end en i vandet ;-)

Ps... Nyd den Danske sommer


UV "jagt" er jo fiskeri, jagt med lys på højerestående dyr er en anden boldgade. Herhjemme er det jagt om natten der er forbudt, og så igen er der vidst et eller andet med privat ejendom samt det der med at have folk rendende rundt med skydevåben om natten ikke er så betryggende..

Sjovt ellers, i DK må man UV fiske med lys, men ikke jage på land om natten, over sundet i Sverige, der må man ikke UV fiske med lys eller i det hele taget, men man må jage om natten og med lys...

Men ja, lad os få et forbud mod at bruge lys om natten til fiskeri, både orienteringslys og kraftigere! Det skal selvfølgeligt gælde alle der løser fisketegn

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 13:47
Der er jo ikke så meget at rafle om, en uv-jæger der bevidst ødelægger fiskeriet for en lystfisker, som er kommet først på en given plads, ved at svømme ind foran lystfiskeren kun 45 meter ude, en sådan uv-jæger er en torsk, der skal forsøges fanget med pirk og den største trekrog, som man har i blinkæsken.
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2013 kl. 13:50
UV jagt i ferskvand er formentligt forbudt, da områderne ofte er meget afgrænsede og UV jagt kan medføre store skader på bestandene (Det kan stangfiskeri nu også) I saltvand er arealet er større og afgrænsningen generelt ikke så udpræget.

Har kun mødt UV jægere med god opførsel. Desværre findes der tumper indenfor alle sportsgrene uanset om det er jagt, UV jagt, lystfiskeri, fodbold eller andet...
Til top
 Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum