Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et problem eller bare en dille….

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Et problem eller bare en dille….
    Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:03
Hej Peter, 

Den er besvaret, men hermed endnu engang:
Der er mange som dyrker UV- jagt om natten af samme grund som mange lystfiskere fisker om natten i sommerhalvåret: der er flere fisk på det lave vand om natten end om dagen. Håber ikke du føler I har eneret på natfiskeriet....

Derudover tror jeg nu ikke at de behøver at være bang for at UV-banditterne kun går efter "dine" havørreder.Wink
Jeg personlig går om natten mest efter pighvar og søtunger, de sidste er udpræget nat-aktiv, og graver sig om dagen ned under sandet, så det er for mig en rigtig god grund til at finde lygten frem .....
Knæk og bræk

Ed
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:04
Citat: Hej Claus Neilsen

Jeg beklager min formulering af jeres sport og brugen af lys , jeg er naturligvis helt med på hvordan i driver jeres hobby.. 

Hej Nicklas Albrektsen, jeg  er skam også bare en almindelig kystfisker som du, men er måske bare lidt mere rummelig over for at andre har en anden tilgang til deres hobby end migClap

Måske man skulle forbyde at bruge selvlysende perler foran sine natfluer....
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:23
Hej Claus
Jeg har skam også en fornuftigt og rummelig tilgang til , at andre vil fange / jage fisk .
Men jeg mener også at brugen af Lys burde være forbudt når der jages , sådan er det på land når der dyrkes jagt.
Desuden så burde denne sikkert fantastiske hobby ind under jagtlovgivningen og ikke fisketegnet ...

En fisk hugger på en krog / hvorimod en jager skyder sit bytte ....

Tænk engang over ,at du må ikke købe en slangebøsse i Danmark , da den er farlig ...!
Mén det er en harpun altså ikke , ja sådanne ting kan jeg altså ikke helt forstå .

Der skal være plads til os alle ved vandet, men en stramning det skal der til ..

Ps . Selvlysende perler arhh den lader jeg ligge ;)))


Redigeret af Niklas Albrechtsen - 22 Jul 2013 kl. 21:24
Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:33
Hej Ed,
nu fisker jeg ikke om natten, så jeg er ikke bange for at nogen tager "mine" natørreder - lidt underligt at du farer frem med den - har jeg snakket om at jeg syntes I fanger "mine" fisk ? Så vidt jeg ved er der fisk nok til os alle.
Men tak for, endnu engang (andre har gjort det før dig, så det bekræfter bare min tese) at bekræfte at I dyrker natjagten fordi det er nemmere end om dagen, meget nemmere! Og præcis derfor skal uv-jagt med lys forbydes - pga det sportslige element - vi rykfisker heller ikke selvom det er mere effektivt og meget nemmere!
Pighvar og søtunge - vil du helt ærligt, uden at blinke, påstå at det er sport at skyde fladfisk ? Jeg forstår det ikke......
 
 
 


Redigeret af P.M. - 22 Jul 2013 kl. 21:35
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:47
Hej Niklas,

"En fisk hugger på en krog / hvorimod en jager skyder sit bytte .... "

Tror nu at en forsvindende lille del af de fisk der fanges/landes i Danmark bliver fanget med krog. Er faktisk ret sikker på at 99, ??? %  fanges i garn eller net....
Skal erhvervsfiskeriet så - med samme argumentation - også ind under jagtloven fordi de ikke fisker med krog???
Prøv nu at se lidt længere end hvad du kan kast med fluekæppen: erhvervsfiskere, fritidsfiskere, fluefiskere, spinnefiskere og harpunfiskere skal alle forholde sig til fiskeriloven fordi de fanger fisk, basta!

Og ja, harpuner kan - i de forkerte hænder - være mere farlig end slangebøsser.
Men selvom vi har en knivlov i Danmark kan alle - uden våbentilladelse - gå i byggemarked og købe en økse som både kan fælde træer og partere svigermor.
Tror ikke at der er nogen som sidder og venter på flere stramninger, love og regler. Jeg har i min tid som UV-jæger ikke hørt om nogen ulykker med harpun her i landet, ej heller har jeg mødt fulderikker i nattelivet med en elastikharpun i inderlommen, så mon ikke det går uden stramningerWink
Knæk og bræk

Ed
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 21:57
Hej Peter,

Tror nu ikke at jeg nogensinde har påstået at UV-jagt var sport, det er for mig en passion på lige fod med kystfiskeri. Ikke sport, men fandens spændende og ikke mindst  afslappende at lige under vandet, og fange en par flade til aftensmaden.
Men, bare for at være sikker at jeg har forstået din argument: er der mere sportsligt at trække en fisk i land som har en trekrog i halsen i en så tynd som muligt Line for derefter at gokke den en med en priest? Eller fiske med de største trekrog som kan købes i landet for at pirke after buletorsk i Øresund?

Knæk og bræk

Ed
Til top
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:00
Hmm , jeg synes at vi skal holde os til det seriøse i denne debat!!
Nemlig det med om der skal bruges lys eller ej??( Meningerne er nej, og hvorfor skulle det dog være tilladt at jage i vandet om natten når det ikke er på land, ja der er nok en grund til det at det er forbudt på land og den har vi flere gange været inde over, så det er der ingen grund til igen!! Og det er nok ikke kun pga af private grund..

Det med de selvlysende perler, hmmm ja det må vi lade stå til det plan det nu blev skrevet på....Man træffer nogen gange nogle valg når man bliver provokeret, og jeg vælger at tro det er derfor at det kom på banen lige pludselig!!

Med hensyn til den video klip der tidligere blev lagt op, har jeg kun en ting at sige, ja det fortæller jo alt..Flot at genere børne familier...

Kan man synke lavere??

Til jer UV- jægere som deltager i denne debat, synes i virkelig at det er god reklame for jeres sport???

Hvordan kan det være at der er så mange tilfælde hvor der er mangel på respekt fra UV- jægere..

Til spørgsmålet om man er misundelig på at de kan fange fisk, ja så er vi igen på et plan, hvor jeg vælger at tro, man må have følet sig provokeret når man skriver sådan!!

Jeg synes det er flot at der ikke er nogen problemer og at man opføre sig eksemplarisk , når der er nogen som er på besøg hos vores nordiske naboer...

Hvorfor er det så ikke sådan her hjemme???

Sluk lygterne, i siger jo selv at det ikke betyder noget over til effektivitet!



Vi skal være her alle sammen og det har jeg ikke noget problem med, derfor vælger jeg også at sige (En lille opstramning vil bestemt ikke skade!)










Tight lines
Ruben Jepsen

Saltflyfyn.dk
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:26
dobb. post



Redigeret af Kevin rostrup - 22 Jul 2013 kl. 22:27
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:27
Citat: Kevin rostrup

Hvad gør de egentlig af undermålere ??? se fyren her på videon den havørred ved 3:20 han holder i hånden den er da ikke 40 cm,bliver den sluppet ud efter fangst ?

uv jagt 2
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:31
faktisk er det vel forbudt af anvende kunstigt lys ved fiskeri, åleblusning og lignende?
mch hcg
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:32
Citat: Ed V

Hej Niklas,

"En fisk hugger på en krog / hvorimod en jager skyder sit bytte .... "

Tror nu at en forsvindende lille del af de fisk der fanges/landes i Danmark bliver fanget med krog. Er faktisk ret sikker på at 99, ??? %  fanges i garn eller net....
Skal erhvervsfiskeriet så - med samme argumentation - også ind under jagtloven fordi de ikke fisker med krog???
Prøv nu at se lidt længere end hvad du kan kast med fluekæppen: erhvervsfiskere, fritidsfiskere, fluefiskere, spinnefiskere og harpunfiskere skal alle forholde sig til fiskeriloven fordi de fanger fisk, basta!


Hej Ed
Du har faktisk nogle gode pointer i dine indlæg, men jeg føler stadig at du peger i både øst og vest for at undgå en stramning...!

Hvad er du bange for ....?

At du nu drager erhvervsfiskeri og fritidsfiskere ind i debatten, er da helt ved siden af....
Men så må jeg jo tolke dine svar på følgende måde når vi nu bare vil fange / jage fisk.

Du mener altså nu, at det er tilladt at skyde en fisk med både jagtgevær eller bue og pil, for det er jo bare fisk vi går efter og derfor skal vi bare følge fiskeriloven, sådan som det er i dag med harpun..

Alle jæger burde vel så også kunne jage frit på strandene med et fisketegn, når bare de har fødderne i vand ....?

Nej det holder jo ikke Ed

Jagt til lands eller til vands hører ind under jagtlovgivningen....

Jeg har intet imod i skyder nogle fisk ( det er ikke kun mine ), bare ikke med lys og under den nuværende lovgivning.

Det vil jeg kæmpe for.

Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 22:57
hej igen, her er et par citater fra bekendtgørelsen om rekreativt fiskeri
 

Fiskeridirektoratets

tilladelse.

Ikke tilladte fangstmetoder i ferskvand

§ 37. Følgende redskaber og fangstmetoder må ikke anvendes:

1) Trawl og andre fiskeredskaber spilet med skovle eller

lignende, herunder oterfiskeri.

2) Elektricitet, eksploderende, giftige eller bedøvende stoffer

samt fiskeri ved tørlægning.

3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller

delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie

gang.

4) Stangeredskaber og lystre af enhver art - herunder ålekam

- spyd og pile, der er forsynet med kroge eller

kroglignende anordninger beregnet til at fastholde den

spiddede fisk, samt skrabepilk og skydevåben, idet dog

fangstkrog til landing af fisk fanget med et andet redskab

ikke er omfattet af forbudet.

5) Jagen (pulsning) af fisk i redskaber.

6) Fiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri).

ovenstående er gældende for ferskvand

betalingsdatoen.

Kapitel 4

Visse former for lystfiskeri i saltvand

§ 16. Lystfiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri) er ikke

tilladt.

Stk. 2. Blusning og stangning af ål er ikke tilladt.

§ 17. Lystfiskeri med liner, der slæbes efter båd drevet ved

motorkraft (trolling- og dørgefiskeri), er ikke tilladt inden for

en afstand af 100 meter fra lavvandslinien.

man kan formentlig bede om en fortolkning af bekendtgørelsen, det er jo ikke krystalklart, men man kan godt hævde at UV jagt er relateret både til blusning (med kunstigt lys) og til stangning/hugning og lignende.
det er vel egentlig fiskeridirektoratet der kan svare på om UV jagt kan sidestilles med fangst med hugredskaber under anvendelse af kunstigt lys
mvh hcg
Til top
Finn Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Frost Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2013
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Frost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 23:12

Ved læsning af de sidste indlæg og det sidste indlæg af Niklas er fokus udelukkende nattens lys jægere.

Jeg mødte to i foråret ved Tranekær fyr. Hvad jeg ikke vidste var at min makker længere henne af kysten havde snakket med dem da de var inde på land. Her fortalte dykkerne at de aldrig dykkede foran en lystfisker.
 
De kom "sejlende"(på en slags flydering) langs kysten ca. 30-40 meter fra land, hen imod mig. Men heldigvis stoppede de ca. 70 meter før og begyndte at dykkeSmile
Men til min store overraskelse dykkede de hen forbi hvor jeg stod og fiskede, ca. en halv kastelængde ude!!!. Jeg stoppede med at fiske og tog en kop kaffe til de var kommet forbi og valgte yderligere at lade dette passere for, at det ikke skulle gå ud over mit gode weekends humør.
 
Lad gå denne gang, men jeg ved med mig selv, at sker det igen bliver jeg ganske irriteret!!!
 
Vi bliver nød til og have nogle klare regler med hvor meget afstand der skal være og hvem der viger?
 
Finn Frost 
 
Finn Frost
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 23:25
Citat: Niklas Albrechtsen


[Men så må jeg jo tolke dine svar på følgende måde når vi nu bare vil fange / jage fisk.Du mener altså nu, at det er tilladt at skyde en fisk med både jagtgevær eller bue og pil, for det er jo bare fisk vi går efter og derfor skal vi bare følge fiskeriloven, sådan som det er i dag med harpun..Alle jæger burde vel så også kunne jage frit på strandene med et fisketegn, når bare de har fødderne i vand ....?


Hej Niclas

Det ville klæde dig at bruge lidt bedre argumenter...

Fiskeri med bue og pil er tilladt i dag....

Og det der forsøg på at være morsom, ommer du...

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 06:45


Hej Niclas

Det ville klæde dig at bruge lidt bedre argumenter...

Fiskeri med bue og pil er tilladt i dag....

Og det der forsøg på at være morsom, ommer du...

Mvh
Lasse [/QUOTE]

Hej Lasse
Det må du undskylde ..
Jeg var ikke klar over det med bue og pil , men så må jeg da bare sige ...
Nu er det da helt galt ...
Du skal på have specielt buejagttegn for at jage på land og her må man ikke gå rundt på de offentlige strande og skyde løs ...!
Men snakker vi vand , så må man det hele :(((( det er da helt forkert .

Kan du fortælle mig om det så kræver jagttegn for at dyrke buejagttegn på f.eks multer ...? Eller er et fisketegn så også nok her ....?
Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 06:58
Fisketegn er nok.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 07:08
Lasse .......

Jeg er totalt rystet .....

Tak for oplysningen og det viser da bare ,at alt lovgivning eller mangel på samme når vi snakker jagt på fisk skal tjekkes igennem ..

Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 07:53
Yup, specielt de der fluefiskere der render rundt og terroriserer strandene mellem badegæsterne med synsfarlige kroge de overhovedet ikke har styr på hvor er...

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Kristian Villadsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristian V

Tilmeldt:: 08 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristian V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 08:24
Citat: LasseK

Yup, specielt de der fluefiskere der render rundt og terroriserer strandene mellem badegæsterne med synsfarlige kroge de overhovedet ikke har styr på hvor er...

Mvh
Lasse


Ahh Lasse, det er vidst dig der er lidt langt ude nu. Det kunne være rart, hvis det var lidt mere seriøst.

Redigeret af Kristian V - 23 Jul 2013 kl. 08:29
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 08:46
Hej Niklas,

Ked af at høre at du er rystet, og håber ikke at du har fået morgenkaffen galt i halsen!

Problemet er nu ikke så stort som du gør det til, og for at komme tilbage til dit tidligere spørgsmål: ja, jægerne må faktisk jage frit, godt nok ikke helt på stranden men næsten...... Alle jægere med fast bopæl i Danmark har ret til at drive ikke-erhvervsmæssig jagt på fiskeriterritoriet, dvs. fra en flydende båd eller pram samt fra et areal der grænser op til fisketerritoriet, færdsel med skydevåben under vadning på fisketerritoriet er dog ikke tilladt.. Alligevel har jeg endnu ikke hørt om badegæster, lystfiskere eller hundeluftere som er blevet skamskudt af jægere, som gik efter edderfugle....
Du skal selvfølgelig have jagttegn og våbentilladelse til din haglspreder. 

Som Lasse skriver, skydning af fisk med bue og pil er også tilladt, der skal ikke våbentilladelse til buer, uanset om det er legetøj eller en 80 pounds compoundbue, men du skal selvfølgelig have fisketegn...

Jeg tror ikke at man skal gøre problemet større end det er, og nej, jeg tror heller ikke at der er behov for stramninger af våbenloven. Knivloven kom på et tidspunkt hvor der var massive problemer med knive i nattelivet, og du kunne næsten ikke åbne en avis uden at finde en eller flere artikler om knivepisoder i nattelivet. Også økse - med en klinge over 12 cm - er omfattet af knivloven, men så længe vi ikke i stor stil begynder at løse nabostridigheder med øksen tror jeg ikke at der bliver behov for en våbentilladelse hvis du vil købe en økse i byggemarkedet.  

Jeg har aldrig hørt om en bankrøver som begik et røveri med et oversavet skuffejern, og så længe det ikke sker kan du frit købe haveredskaber i byggemarkedet. På samme måde forholder det sig også med harpuner. Jeg har aldrig hørt om episoder her i landet hvor folk blev skudt med en harpun, og har aldrig mødt dem i nattelivet. Indtil det tror jeg ikke - og håber ikke Wink - at der der kommer krav om våbentilladelse til harpuner. 


Knæk og bræk

Ed
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 09:01
@Ed visser

Der er flere episoder med folk der er blevet skudt med harpun seneste var en mand der skød en i halsen der var hjemme og opkrævede penge af ham,og det er ikke mange år siden der blev begået flere røverier med mini harpuner.

En harpun der kan slå et menneske ihjel koster 4-500 kr og kan købes af alle der er 18 år og op eller 16 år med polititilladelse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 09:04
Citat: Kristian V

Citat: LasseK

Yup, specielt de der fluefiskere der render rundt og terroriserer strandene mellem badegæsterne med synsfarlige kroge de overhovedet ikke har styr på hvor er...

Mvh
Lasse


Ahh Lasse, det er vidst dig der er lidt langt ude nu. Det kunne være rart, hvis det var lidt mere seriøst.


Enig, gled bare ned på det plan i debatten I andre kører

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 09:17
Hej Kevin,

Som sagt - eller skrevet - jeg har aldrig hørt om episoder her i landet hvor folk blev skudt med en harpun, men vil ikke afvise at det er sket, og du har sikkert ret.
I min optik er det bare helt ude i hampen at begynde at lovgive sig ude af nogen problemer som ikke eksisterer eller er så forsvindende lille. Føler egentlig at vi har lover og regler nok.....

Knæk og bræk

Ed
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 09:23
P.S.

Skønt at se at man kan have en debat her på forum hvor det hele foregår i en god tone og uden mudderkastning og personangreb, selvom man er meget uenig.
Det er s.. nyt og helt befriende!Thumbs Up   
Knæk og bræk

Ed
Til top
Kristian Villadsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristian V

Tilmeldt:: 08 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristian V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 09:45
Citat: LasseK

Citat: Kristian V

Citat: LasseK

Yup, specielt de der fluefiskere der render rundt og terroriserer strandene mellem badegæsterne med synsfarlige kroge de overhovedet ikke har styr på hvor er...

Mvh
Lasse


Ahh Lasse, det er vidst dig der er lidt langt ude nu. Det kunne være rart, hvis det var lidt mere seriøst.


Enig, gled bare ned på det plan i debatten I andre kører

Mvh
Lasse

Jeg synes nu der er flere der prøver, at forholde sig seriøst til debatten.
Til top
Thomas Finsrud Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas F

Tilmeldt:: 10 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas F Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 09:57
Nu er det måske heller ikke mange banker der er blevet ranet med luftgevær, alligevel er der stramninger osse der..
Våben er våben, er de potensielt farlige skal der vel kigges på det, uanset om ingen er blevet slået ihjel endnu?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 10:22

Det er heldigvis ikke alle UV jægere der er lige tåbelige, jeg har haft fornøjelsen af at møde nogle stykker der også praktiserede gensidig respekt, et par af dem steg op af vandet ca. 50 m. fra hvor vi stod og fiskede, og passerede os bagom på stranden, og gik i igen 50 m. længere nede af stranden.

derudover er jeg enig i at den væsentlig forskel på fiskeri og UV jagt, er at ved fiskeri lokker man fisken til bid, hvorimod man ved UV jagt ikke lokker noget som helst, så derigennem kan man jo argumentere at regelsættet skal være forskelligt.
 
Generelt er det store skisma vel at der er nogle der ikke viser det fornødne hensyn, og det kan man ikke lovgive sig ud af. Jeg møder jo også stangfiskere der ikke viser respekt hverken for andre eller for reglerne.
 
Jeg kender ham der optog "fjolset ved molen i Nyborg", og hans fortælling om seancen er vildere end videoen viser, og det er desværre et typisk eksempel på hvorledes UV jægere ikke forstår at gebærde sig, derfor kunne det være på sin plads med nogle klare regler og et "UV-jæger tegn", ikke som et jagttegn, men som et fisketegn, og regler skulle så udformes i samarbejde med kloge hoveder, i min optik kunne man også fint opstille nogle etiske retningslinjer, som man havde pligt til at sætte sig ind i, på den måde kan uvidenhed ikke fritage for straf.
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 10:22
Hej Thomas, 

Helt enig, men så vidt jeg husker kom der stramninger omkring luftvåben fordi de bl.a. blev brugt til krybskytteri, de helt kraftige har en mundingshastighed som er større end en salonriffel. 
De kraftigste kan f.eks. bruges til at skyde vildsvin, hvad tror du rækkevidden er på en harpun henholdsvis under og over vandet? 
Knæk og bræk

Ed
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 10:23
Nu er mit indlæg her nok en smule uden for den egentlige problematik som debatten konkret drejer sig om.
Jeg har svært ved at se at man udfra et etisk synspunkt kan sidestille feks jagt med lystfiskeri.
Hvis jeg skal sige det meget direkte, så mener jeg at begrebet jagt udspringer af en simpel trang til, slet og ret at begå mord, men det må man jo som bekendt ikke, og så er det jo rigtig rart at vi har dyrene.
Til forskel fra lystfiskeri hvor fisken stadig har chancen for at vinde kampen efter at lystfiskeren med sin snuhed har overlistet sit bytte, så slår jægeren dyret ihjel på samme måde som soldater i krig.
Den magt det er at vide at ens pegefinger som krummer sig om aftrækkeren er suverænt afgørende for liv eller død, er blot en tilfredsstillelse som legaliseres af den bekvemme omstændighed at vi er nødt til at "regulere bestandende" og derfor med god samvittighed kan betjene et redskab vis farlige effekt vist ikke lige kan sammenligned med en fiskestang.

Mvh
Jim.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 10:25
Nu er det så bare at man har lavet regler for luftvåben ud fra diameteren på haglene, og ikke på udgangshastighed eller rækkevidde.
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 10:44
Hej Morten,

Er helt enig, men jeg tror nu at enhver UV-jæger med respekt for sig selv har sat sig ind i etiske retningslinjer, mindstemål, fredningstider m.m.
På samme måde tror jeg også at alle lystfiskere som har en seriøs tilgang til deres hobby gør det samme, og ved alt om mindstemål, fredningsbælter og håndtering af fisk på land. 
Alligevel støder vi gang på gang på historier som tyder på det modsatte, både med UV-jægere og lystfiskere, og jeg tror desværre at det skyldes at den sidste idiot ikke er født endnu, meget mere end mangel på love, regler og etiske retningslinjer. 
Derfor er jeg meget i tvivl om man kan  løse dette med et sæt retningslinjer, de findes forøvrigt i forvejen: http://www.naknemo.dk/excel/uvjagt_folder.pdf

Samme informationer er også tilgængelig for lystfiskere:  http://m.fisketegn.dk/mindstem%C3%A5l_og_fredningstider.aspx?ID=45364
Jeg tror helt klart at de fleste lystfiskere har sat sig ind i det her, alligevel har jeg tit stået med stang på Jernhatten og oplevet at folk fiskede midt i fredningsbæltet ved udløbet af Hoed Å. 


Knæk og bræk

Ed
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 10:52
Hej Ed
 
Lige præcis.
 
"mod dumhed kæmper selv guder forgæves"
 
/Morten
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 11:24
Citat: Rjep

Hmm , jeg synes at vi skal holde os til det seriøse i denne debat!!
Nemlig det med om der skal bruges lys eller ej??( Meningerne er nej, og hvorfor skulle det dog være tilladt at jage i vandet om natten når det ikke er på land, ja der er nok en grund til det at det er forbudt på land og den har vi flere gange været inde over, så det er der ingen grund til igen!! Og det er nok ikke kun pga af private grund..

Det med de selvlysende perler, hmmm ja det må vi lade stå til det plan det nu blev skrevet på....Man træffer nogen gange nogle valg når man bliver provokeret, og jeg vælger at tro det er derfor at det kom på banen lige pludselig!!

Med hensyn til den video klip der tidligere blev lagt op, har jeg kun en ting at sige, ja det fortæller jo alt..Flot at genere børne familier...

Kan man synke lavere??

Til jer UV- jægere som deltager i denne debat, synes i virkelig at det er god reklame for jeres sport???

Hvordan kan det være at der er så mange tilfælde hvor der er mangel på respekt fra UV- jægere..

Til spørgsmålet om man er misundelig på at de kan fange fisk, ja så er vi igen på et plan, hvor jeg vælger at tro, man må have følet sig provokeret når man skriver sådan!!

Jeg synes det er flot at der ikke er nogen problemer og at man opføre sig eksemplarisk , når der er nogen som er på besøg hos vores nordiske naboer...

Hvorfor er det så ikke sådan her hjemme???

Sluk lygterne, i siger jo selv at det ikke betyder noget over til effektivitet!



Vi skal være her alle sammen og det har jeg ikke noget problem med, derfor vælger jeg også at sige (En lille opstramning vil bestemt ikke skade!)



Nej, ham idioten ved Nyborg var ikke god reklame for nogen. Jeg er lystfisker (99% med fluestangen, 1% spin), men kender en del der UV-jægere og de var rigtig flove over hans opførsel.

Men lad os lige slå fast én gang for alle, den sidste idiot er ikke født og sandsynligheden for at den næste idiot har en stang og ikke en harpun i hånden er absolut til stede.

Der var en gut der nævnte uv-jægere som fiskede i et fredningsbælte. Så sent som ved å-premieren i Odense Å, blev 2 stangfiskere taget af fiskerikontrollen midt i udløbsfredningen. (De blev anråbt at fiskerikontrollen og svarede at det skulle de ikke blande sig i hvorefter der blev udskrevet bøder). De var fra Sjælland, så måske skulle alle sjællændere have et kursus inden de må gå med en stang?

Som nogle uv-jægere er inde på, og det er også min erfaring fra dem jeg kender der dyrker det, så er det langt fra alle uv-jægere som går efter havørreder om natten, det er ofte arter af fladfisk som er svære om dagen (søtunge) eller torsk som kommer ind på lavere vand og er et væsentligt lettere bytte.

Hele denne debat er så forskruet, fordi den starter med udgangspunkt i mødet med en flok idioter som ikke har respekt for andre menneskers gøren og laden. Hvis de havde holdt sig på respektfuld afstand havde Niklas aldrig skrevet det første indlæg og en del stangfiskere havde ikke behøvet at finde tjæren og fjerene frem fra gemmerne.

Til dem der spørger til sportsligheden i uv-jagt efter fladfisk, så kan jeg lige tilføje at min uv-jagende kammerat og jeg tit fisker flade fra båd på en lille banke ud for Nyborg. Sidst vi var ude fangede vi 29 isinger og skrubber. Vi måtte smide 15 ud igen da de ikke overholdt mindstemålet, hvoraf 2 havde slugt agnen så dybt at de ikke var levedygtige da de røg tilbage i baljen igen. Sidst han var ude at uv-jage på samme plads, i ca. lige så lang tid, fangede han 4 skrubber (altså 15% af vores stangfangst) hvoraf ingen var i nærheden af mindstemålet. Hans fiskeform var altså mindre effektiv, men meget mere skånsom.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 11:27
Citat: Ed V

Hej Peter,

Tror nu ikke at jeg nogensinde har påstået at UV-jagt var sport, det er for mig en passion på lige fod med kystfiskeri. Ikke sport, men fandens spændende og ikke mindst  afslappende at lige under vandet, og fange en par flade til aftensmaden.
Men, bare for at være sikker at jeg har forstået din argument: er der mere sportsligt at trække en fisk i land som har en trekrog i halsen i en så tynd som muligt Line for derefter at gokke den en med en priest? Eller fiske med de største trekrog som kan købes i landet for at pirke after buletorsk i Øresund?

 
Hej Ed,
 
Bulefiskeri er heller ikke sportsligt når det udøves som rykfiskeri.
 
Sporten/udfordringen i lystfiskeriet består i at bedrage fisken så den tager agnen - den tror det er et bytte. Sværere er det ikke at forstå sporten i lystfiskeriet. Udfordringen i uv-jagten er at komme så tæt på byttet som muligt - udfordringen er ikke at det skal være så nemt som muligt.
 
Og der er dælme ikke meget udfordring og sport i at stikke flade. Det svarer til at skyde fasaner på jorden.
 
Jeg dyrker også lidt uv-jagt, så jeg forstår godt spændingen osv...men igen, der skal også være en udfordring og du kunne jo udfordre dig selv ved at gå efter de flade om dagen Wink
 
 
 
 
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 11:53
Hej Peter,

Tror vi et godt stykke hen ad vejen er meget enig...

Udfordring for mig - når vi taler om fladfisk - ligger i at finde de gode pladser, med f.eks. pighvar og søtunger. Jeg har brugt rigtig mange timer og svømmet mange kilometer for at finde de spots jeg har i dag, og tro mig, der er en stor tilfredstillelse i at kunne finde søtunger over 1 kilo og pighvar på Djursland på 4,8 kilo.

Og du har helt ret, der er ikke meget udfordring og sport i at stikke flade, men det er der heller ikke i at slå en kystørred i nakken med en priest. Både det at stikke en fladfisk med spyd, og at aflive en stangfanget fisk med priest er kun afslutningen på jagten, spændingen og  udfordringen ligger i optakten! 
Jeg har fisket med stang hele mit liv, og har nu aldrig syntes at det var sport, men bare en passion som har betydet meget for mig i hele mit liv. Hvis du nu alligevel vil kalde det for sport, så er jeg sikker på at jeg for mere motion og forbrænder mere kalorier på en svømmetur med harpun end jeg gør på en tur med stangen...
 
Og ja, det er mere udfordrende at fange flade om dagen, men har du prøvet at finde søtunger i dagslys?? Der er s.. langt imellem snapsene..
Det der med at gøre det mere svært og udfordrende er fint nok, men skal ikke være et mål i sig selv, ellers vil vi alle jo kun fiske med silkekrog Wink 


Knæk og bræk

Ed
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 11:58
Arnt Christensen:
" Men lad os lige slå fast én gang for alle, den sidste idiot er ikke født og sandsynligheden for at den næste idiot har en stang og ikke en harpun i hånden er absolut til stede. "
Nemlig og de findes desværre overalt, og ødelægger det for andre, der godt kan finde ud af det.
Mvh toraa
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 13:08
Hej Ed,
nej det er ikke sikkert vi er så langt fra hinanden, bortset fra at vi pærer noget rundt i nogle definitioner :-)
Jeg bruger ordet sport fordi fiskeriet for mig indeholder nogle udfordringer og forhindringer der skal overkommes og samtidig indeholder fiskeriet en række skrevne og uskrevne regler som er nødvendige når man skal dyrke sin sport/passion i harmoni med andre.
 
Når jeg harcelerer overfor brugen af lys er det fordi jeg gentagne gange har hørt uv-jægere begrunde det med at det er nemmere og det er ikke et validt argument i min verden, hvor udfordringen er det væsentlige element.
 
Hvad er målet med uv-jagt ? At pløkke så mange store fladfisk som muligt om natten hvor det er nemt ? Eller udfordre sig selv og skyde fiskene når det er sværest ?
 
Jeg er som lystfisker tilfreds med et par pæne fisk pr. sæson til spisebordet, resten må gerne være så svære at fange at jeg har lyst til at knække mine stænger - det er ikke mit indtryk at en uv-jæger er tilfreds med et så magert resultat.
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 14:26
Citat: P.M.

Hej Ed,
'' nej det er ikke sikkert vi er så langt fra hinanden, bortset fra at vi pærer noget rundt i nogle definitioner :-)
Jeg bruger ordet sport fordi fiskeriet for mig indeholder nogle udfordringer og forhindringer der skal overkommes og samtidig indeholder fiskeriet en række skrevne og uskrevne regler som er nødvendige når man skal dyrke sin sport/passion i harmoni med andre.''
 
Svar : 
Er godt klar over at du ikke tænker på motion, fedtforbrænding og kondi når du bruger ordet sport, elsker måske at provokere lidt... 
Men prøv nu i ovenstående sætning ( din ) at skifte ordet 'fiskeriet' ud med 'UV-jagt' , kan du ikke se at vi, og mange andre egentlig prøver at finde frem til det samme i vores hobby, og står med de samme udfordringer?? 


''Når jeg harcelerer overfor brugen af lys er det fordi jeg gentagne gange har hørt uv-jægere begrunde det med at det er nemmere og det er ikke et validt argument i min verden, hvor udfordringen er det væsentlige element.
 
Hvad er målet med uv-jagt ? At pløkke så mange store fladfisk som muligt om natten hvor det er nemt ? Eller udfordre sig selv og skyde fiskene når det er sværest ?''

Svar : 
Både lystfiskere og UV-jægere går efter de samme fisk, og det er nu engang sådan at der er flere fisk på det lave vand om natten end om dagen. Derfor fisker mange kystfiskere efter havørred om natten her i sommervarmen, og derfor dykker/jager vi om natten. Vi bruger ikke lys for at kunne pløkke så mange store fladfisk som muligt, men er nødt til at bruge lys for i det hele taget at kunne se noget, og dermed jage om natten.... 
Kan fint se hvad du mener med at udfordre sig selv og skyde fiskene når det er sværrest, men gør vi - stangfiskere og UV-jægere - ikke begge helt det samme, nemlig at fiske på det tidspunkt af dagen hvor der er flest fisk i de kystnære områder, for at have størst mulig chance på gevinst?

Jeg har nu aldrig her på forum oplevet at stangfiskerne blev opfordret til at droppe aften/nattefiskeriet, og koncentrere sig om de varmeste og sværeste timer,  med det argument at man skal udfordre sig selv og fange fiskene når det er sværrest. For  målet er jo ikke at fange så mange store fisk som muligt om natten hvor det er nemt, vel... ? 

 
''Jeg er som lystfisker tilfreds med et par pæne fisk pr. sæson til spisebordet, resten må gerne være så svære at fange at jeg har lyst til at knække mine stænger - det er ikke mit indtryk at en uv-jæger er tilfreds med et så magert resultat.
''

Svar: 
Jeg ved ikke om du kan fortælle mig hvad ' en lystfisker' er tilfreds med, jeg kan med sikkerhed ikke udtale mig om hvad 'en uv-jæger' er tilfreds med, da vi alle er meget forskellig. Jeg har dog aldrig haft moralske skrupler med at tage en fisk med hjem til spisebordet, uanset om de var fanget på flue, blink, levende agn eller harpun. 
Jeg elsker at spise fisk, og det gør resten af familien også, og så længe man kun fanger til eget forbrug kan jeg med min bedste vilje ikke se problemet. Problemer med at udvise mådehold forekommer helt bestemt, dog nok ikke kun blandt UV-banditterne.... 
Jeg har af samme grund heller ingen som helst problemer med en fritidsfisker som sætter én eller to garn for at fange en par fisk til eget forbrug. Han får - på hans måde - garanteret lige så meget ud af og hygger sig med de fisk han fanger som du og jeg gør. Jeg kan dog blive rasende på med dem som sætter for mange garn, for tæt på land, i udløbet, og hvad der nu end er af problemer, og efterfølgende sælger deres fangst....
Det er - som jeg ser det - aldrig fangstmetoden i sig selv som er forkert, det er altid udøverne som ikke forstår at følge reglerne. 
Knæk og bræk

Ed
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 15:33
jeg ønsker ikke at blande mig i diskussionen, selvom jeg har fulgt lidt med på sidelinien .. jeg har dog et spørgsmål omkring brugen af lys, som er det trådstarter primært opponere imod .. 

Til jer der gør dyrker UV-"fiskeri" (det er jo ikke jagt ;-)) .. da i er nødsaget til at brug lys om natten, for at fange/skyde fiskene .. skal vi så ændrer regelsættet og tillade brugen af lys i forbindelse med alm. fiskeri (stang og snøre) ?!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 16:17
Citat: Ørde

jeg har dog et spørgsmål omkring brugen af lys, som er det trådstarter primært opponere imod .. 
Til jer der gør dyrker UV-"fiskeri" (det er jo ikke jagt ;-)) .. da i er nødsaget til at brug lys om natten, for at fange/skyde fiskene .. skal vi så ændrer regelsættet og tillade brugen af lys i forbindelse med alm. fiskeri (stang og snøre) ?!


Det er da ikke forbudt at bruge lys under fiskeri med stang og snøre?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 16:42
Lasse måske i karup å, hvis du tør kan du prøve jeg gør det
Aldrig igen hold kæft et ramaskrig fra de lokale å fiskere :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 17:12
Citat: LasseK

Citat: Ørde

jeg har dog et spørgsmål omkring brugen af lys, som er det trådstarter primært opponere imod .. 
Til jer der gør dyrker UV-"fiskeri" (det er jo ikke jagt ;-)) .. da i er nødsaget til at brug lys om natten, for at fange/skyde fiskene .. skal vi så ændrer regelsættet og tillade brugen af lys i forbindelse med alm. fiskeri (stang og snøre) ?!


Det er da ikke forbudt at bruge lys under fiskeri med stang og snøre?

Mvh
Lasse
 
Hej Lasse
 
På sin vis har du ret, medmindre jeg har misfortolket det der står i nedenstående tekst .. jeg skulle nok have skrevet "ferskvand" .. men iflg. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122490 paragraft 37 (som er det nyeste jeg kan finde), så er det ikke tilladt at bruge kunstigt lys i ferskvand ..


Redigeret af Ørde - 23 Jul 2013 kl. 17:12
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 19:13
Hej Ed,
som sagt - jeg fisker ikke om natten (mere) - jeg kan ikke se en skid og den visuelle oplevelse af natur og fiskeri er det vigtigste for mig.
 
Bortset fra det så kører vi i ring nu, så lad os bare holde ved at være enige om at vi ikke er helt enige - tak for en sober debat Thumbs Up 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 19:37
Citat: Steffan

Lasse måske i karup å, hvis du tør kan du prøve jeg gør det
Aldrig igen hold kæft et ramaskrig fra de lokale å fiskere :-)


Lidt ligesom de lokale fiskere på kysten mener du

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 19:46
Citat: Ørde




 
Hej Lasse
 
På sin vis har du ret, medmindre jeg har misfortolket det der står i nedenstående tekst .. jeg skulle nok have skrevet "ferskvand" .. men iflg. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122490 paragraft 37 (som er det nyeste jeg kan finde), så er det ikke tilladt at bruge kunstigt lys i ferskvand ..



Hej Ørde

Såvidt jeg kan læse er det denne her du hæfter dig ved ikke?


3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.


Jeg må indrømme at jeg ikke ser det som værende brug af en håndholdt lygte der falder ind under det. Men som Steffan skriver, så får man nok prygl hvis man lige tænder 2000lumen ved ørredåen om natten blandt de lokale De bryder sig jo ikke engang om en slidt nefalygte

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 19:53
Citat: P.M.

Hej Ed,
som sagt - jeg fisker ikke om natten (mere) - jeg kan ikke se en skid og den visuelle oplevelse af natur og fiskeri er det vigtigste for mig.
 
Bortset fra det så kører vi i ring nu, så lad os bare holde ved at være enige om at vi ikke er helt enige - tak for en sober debat Thumbs Up 

Helt enig

 

Og vi er også næsten enig om at der skal en stramning til, kunne forstille mig at fiskerikontrollen skal til at arbejde undercover, både som lystfisker, fritidsfisker, ehvervfisker, UV-jæger og des lige.

 
Der skal være rigtig mange af dem, da der er et meget stort behov for at få ryddet op I dette. Kan man læse I denne tråd.
 
Nyd nu aftensolen alle Wink


Redigeret af Fluefisker - 23 Jul 2013 kl. 19:53
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 20:21
Citat: Niklas Albrechtsen

Hej Claus
Jeg har skam også en fornuftigt og rummelig tilgang til , at andre vil fange / jage fisk .
Men jeg mener også at brugen af Lys burde være forbudt når der jages , sådan er det på land når der dyrkes jagt.
Desuden så burde denne sikkert fantastiske hobby ind under jagtlovgivningen og ikke fisketegnet ...

En fisk hugger på en krog / hvorimod en jager skyder sit bytte ....

Tænk engang over ,at du må ikke købe en slangebøsse i Danmark , da den er farlig ...!
Mén det er en harpun altså ikke , ja sådanne ting kan jeg altså ikke helt forstå .

Der skal være plads til os alle ved vandet, men en stramning det skal der til ..

Ps . Selvlysende perler arhh den lader jeg ligge ;)))

Såååå enig ...

Glæder mig helt til pressen opdager hvordan "jægere" kan pløkke dyr - bare de har svømmefødder på - eller guderne forbyde det en ulykke sker hvor en UV jæger blæser en harpun i maven på en badegæst, lystfisker eller tilfældig person på molen. 

Hvilke signaler sender man når man desuden med en forening der hedder "naknemo" og bruger citater som dyk og pløk ??? 
Jeg tager med garanti fuldstændig fejl - men det lyder som en flok skydegale tosser der bare vil "nak" og "pløk" med deres harpuner! ... Blodtørstige jægere.
Jeg undskylder selvfølgelig for denne generalisering og provokation - det er mere ment som en tanke i form af provokation :) 
(Ligesom hvis jeg laver en ungdomsklub og kalder den "knoer med blod!" - kunne være et harmløst "vi er seje og kan sige seje ting" men jeg signalere også noget med slåskamp ... Det kan tolkes.

Min pointe var sådan set en harpun er farlig og høre sgu ind under jagt! ... 

Hvorfor hedder det egentlig ikke undervands fiskeri ?? Men undervands JAGT? 

Vi skal alle være der - men det er IKKE fiskeri i mine øjne - det er JAGT ... og fint nok med det - det skal der også være plads til! Men regelsættet er jo så bare anderledes længere er den ikke 

Jeg er personlig ligeglad med de tager "mine" havørreder - jeg finder sgu bare nogle andre 

Men jeg er ikke ligeglad med en person kan uden vidrere svømme 10 meter fra mig med et våben der er i stand til at affyre en bolt/pil/harpun ud med en voldsom hastighed og gennemtrængningskræft til at gøre kæmpe skade på mig eller mine børn!! 

UV jægeren på det youtube klip der er linket til svømmer mindre en 10 meter fra folk på en mole ... Er der nogen kloge kompetente UV jægere der kan påstå at deres harpun IKKE kan skyde 10 meter ??? ... Jeg tror den sagtens kan skyde - også ud op over vandet og gøre enorm skade på 10 meters afstand ! 

Jeg mener vi skal da have UV jægere - fred med det - hver sin lyst ... Men ikke under det reglsæt der hedder fiskeri - men JAGT! 

Tak for opmærksomheden 


Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 23:24
Det er ikke jagt og bliver det aldrig, det er stort set kun i norge og danmark at det hedder jagt, i resten af verden hedder det spearfishing eng. eller lignende. Så i england er det fiskeri men i DK jagt???? Den holder sgu ikke, det er fiskeri at fange en fisk.

Nu har DSF og sportsfiskerforbundet en sund og god dialog med hinanden som ikke går ud på at begrænse mulighederne for brugen af harpun.

Så det er nyttesløst at råbe op om at nu må sportsfiskerforbundet ind i "kampen" for de er allerede i et god samarbejde med DSF, men det er fint til at promovere sig selv med. 

Den her debat kommer jo hvert eneste år når en tumpe har været dum. Intet nyt under månen, ja det eneste nye er den stangsvinger agitator som råber op. Sidste år hed de noget andet end i år og næste år vil det være nogen andre der prøver at få street creds for at "gøre" noget :-/ sørgeligt

Det mest sørgelige er at dette års agitator nu har en facebook side hvor der opfordes til stenkast og at bevidst sætte pirke og 5/0 kroge i andre mennesker. Jeg græmmes over at vvære stangfisker og derfor så syg i potten at jeg bevidst vil skade andre mennesker.....
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 23:27
En harpun er normalt forsynte med 2-6 meter line i spydet. Så det er svært at skyde 10 meter når spydet stopper efter 2-6 meter......
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 23:45
Citat: LasseK

Citat: Ørde




 
Hej Lasse
 
På sin vis har du ret, medmindre jeg har misfortolket det der står i nedenstående tekst .. jeg skulle nok have skrevet "ferskvand" .. men iflg. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122490 paragraft 37 (som er det nyeste jeg kan finde), så er det ikke tilladt at bruge kunstigt lys i ferskvand ..



Hej Ørde

Såvidt jeg kan læse er det denne her du hæfter dig ved ikke?


3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.


Jeg må indrømme at jeg ikke ser det som værende brug af en håndholdt lygte der falder ind under det. Men som Steffan skriver, så får man nok prygl hvis man lige tænder 2000lumen ved ørredåen om natten blandt de lokale De bryder sig jo ikke engang om en slidt nefalygte

Mvh
Lasse
 
Ja, det er det stykke Lasse .. og hvor vidt det er med håndholdt lygte, skal jeg ikke kunne sige .. jeg forbeholder mig retten til at lade være med at lyse mere end højst nødvendigt med de lygter, for som andre også har skrevet tidligere, så er det super træls at blive blændet af sådan en fætter, når man går og fisker om aftenen/nat .. men igen, hvis man viste hinanden den gensidige respekt der burde være, så var det her aldrig blevet et issue, men fordi at der er nogle individer der ikke forstår at tage hensyn, så ender det jo desværre nok med en lovgivning på et tidspunkt ..
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres