Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underhåndskast med enhåndsstang

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Underhåndskast med enhåndsstang
    Sendt: 18 Jul 2013 kl. 22:47
Samme besked er lagt ud på Fisketips... Smile
Så fik jeg mig endelig taget sammen til at få lavet et filmklip som viser effekten af de sjove hjemmelavede skydehoveder til underhåndskast. Da det er Jørn Fischer som står for designet, må det være rigtigt at han selv viser linernes potentiale, hvad han gør med et par kast på filmen.

Systemet ligner intet andet og der eksisterer, mig bekendt, ikke tilsvarende på markedet. Royal Wulff, Zpey og få andre har forsøgt sig, men når laaaangt fra målet. Det her fungerer ganske simpelt meget bedre, da det kaster let og langt og ikke fylder mere end en stanglængde bagtil. Det rammer heller ikke vandet som et godstog, som eksempelvis Ambush-linerne gør.

De af jer som har set systemet i brug under vores fisketure, ved godt hvad jeg taler om... Jeg håber at filmen giver andre interesserede et indblik i de fiskemæssige muligheder.

Jeg har kontaktet D´herrer Henrik og Henrik fra Zpey, for at høre om det var noget for dem at producere, men de har ikke vist den store interesse. -Det fatter jeg i øvrigt slet ikke, da der må være et enormt marked for systemet. -Ikke bare her, men også i USA. -Nå... Det må de jo selv om. For mig at se, er det kun et spørgsmål om tid inden en producent tager ideen til sig og begynder at lave færdige skydehoveder efter opskriften...

Det er virkeligt effektivt til praktisk fiskeri! -Bedre end noget andet jeg har set til enhåndsstænger... Prøv det!

Mvh Mik :-)
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:22
Undskyld mit meget direkte spørgsmål:
Men, hvad kan jeres "system", som de mange andre, gennem årene udviklet systemer ikke kan?
Hvad er det nye?

Som jeg ser det, er det blot et underhåndskast med et skydehoved, og hvor langt er det der kastes?

Det er nok bare min uvidenhed omkring jeres eksperiment, men jeg kan ikke se noget revolutionerende her?

Hjælp mig lige på vej her :-)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:29
Det kaster ganske enkelt længere og lettere end sædvanlige linesystemer gør.
 
-Det ER virkeligt anderledes til praktisk brug. Den største fordel er at man kan kaste et simpelt underhåndskast, som ikke fylder ret meget bagtil... Ca en stanglængde. -Et rullekast om du vil.
Man undgår derved et decideret Speykast, som fylder ad H...... til bagtil og dermed ikke fungerer til danske forhold. I hvert fald er pladsen bagtil et enormt problem for os som fisker i ferskvand, uanset om det er sø, å eller P&T.
 
Så jo... Der er en markant forskel på det her system og hvad der ellers er på markedet til enhåndsstænger. Det nærmeste jeg har prøvet, er Royal Wulff Ambush, men den er langt fra lige så god. Ikke tilnærmelsesvis endda.
 
 
Mvh Mik :-)


Redigeret af Mik Andersen - 18 Jul 2013 kl. 23:35
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:33
Glemte... Jeg kan stå på bredden, uden at få våde fødder, i stille vejr og kaste 25 meter lige ud i søen... Med min #5 Scierra CTC og et skydehoved på 16 - 17 gram.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:36
Okay, tak, så er jeg med :-) tror jeg...
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:42
Der vil altid være fordele og ulemper, uanset om man vælger underhåndskast, eller overhåndskast.
Men... Vælger man underhåndskast, er det absolut en fordel at man ikke skal slås med et kæmpe D-loop, som man skal ved eksempelvis et Speykast. Det er netop hvad man kan opnå med denne opsætning og alligevel lave lange kast.
 
Til mit fiskeri, passer denne løsning perfekt, så det er ikke så ofte at jeg anvender overhåndskast mere...
 
 
Mvh Mik
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:44
Og din opsætning er...?
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 23:51
En mellemklassestang... Scierra CTC #5 er den jeg bruger mest. Jeg har også en TFO BWK #6 og en masse Scierrastænger #7.
 
Dertil et skydehoved efter opskriften i vægte mellem 16 og 21 gram
 
Poly Leader 5 - 8 fod, afhængigt af om det er intermediate eller hurtigtsynkende, samt om det er geddefluer, eller små fluer.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 07:25
Gad godt se kastet i strømvand.
Det er da resenbro ikke?:)
Til top
Svend Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svend-Valby Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend-Valby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 08:29
Hvad er længden på skydehovedet? Jeg går ud fra, at du benytter en nifodsstang.

Du nævner ordet 'opskriften' på skydehovedets konstruktion. Er det en specialsplejset line med flere forskellige densiteter?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 08:42
Hej Svend

Hvis du kigger på Mik's hjemmeside, så vil du se, at det drejer sig om fronttaperingen og en smule af klumpen på et almindeligt tungt skydehoved/wf line, forlænget med polyleader.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Svend Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svend-Valby Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend-Valby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 09:04
Tak Lasse Smile
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 09:27
Hej Mik

Jeg ser heller ikke den store revolution her. Blot et skydehoved system med endnu mere kompakt/kort hoved, og en tapering der er tilpasset. Det er der både fordele og ulemper ved.

Fordele: Ved f.eks P&T er det rart at kaste en 20 meter uden fare for børn og voksne i bag kastet. Og så kan man fiske fluen langt ind og der skal ikke så meget til for at få det hele ud igen.

Ulemper: På kysten er overhåndskast det primære og det er skod med et for kort hoved. I øvrigt er der ikke mange pladser på kysten, hvor et 6-7m hoved er bedre end et 9-10m til switch kast. Det er der i øvrigt heller ikke mange andre steder. I åen vil jeg ikke have for meget løsline, for alt andet lige vil det altid blive mere upræcis at skyde meget frem for lidt. Det er også bøvlet med 2-3m ekstra løsline, der kan vikle om diverse planter.

Alt i alt drejer det sig mest om længden på hovedet, og her finder jeg stadig 9-10m det mest optimale og mest dækkende for mit fiskeri.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 10:07
Umiddelbart ser jeg ikke Mik hævder det er så revolutionerende, egentlig er det jo i princippet bare Skagit til enhåndsstang stænger, men som Mik er inde på er det ikke noget nogen producenter har fremstillet i færdige udgaver som f.eks Skagit.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 10:30
Citat: chan


Ulemper: På kysten er overhåndskast det primære og det er skod med et for kort hoved.


Det ved jeg nu ikke. I kraftig medvind er det nu meget rart at slippe for at strække en lang line i bagkastet. Samtidig er det en stor fordel, at du kan afvikle kastet i en fart. Og præcis som i søen gør det korte hoved det meget lettere at fiske fluen helt ind.

I åen vil jeg ikke have for meget løsline, for alt andet lige vil det altid blive mere upræcis at skyde meget frem for lidt. Det er også bøvlet med 2-3m ekstra løsline, der kan vikle om diverse planter.


Løslinen er i vejen, det er rigtigt. Men jeg kender nu ikke til danske åer, hvor det er et problem. Faktisk er netop åen det sted, hvor jeg har størst gavn af de helt korte skydehoveder, primært fordi de gør det muligt at fiske fluen hurtigt uden at få klumpen indenfor topøjet.

Johan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 10:46
Citat: Johan


Citat: chan

Ulemper: På kysten er overhåndskast det primære og det er skod med et for kort hoved.
Det ved jeg nu ikke. I kraftig medvind er det nu meget rart at slippe for at strække en lang line i bagkastet. Samtidig er det en stor fordel, at du kan afvikle kastet i en fart.

Johan


Helt enig, sådan et bombarda eller bobleflåd gør det meget enklere og lettere

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 12:09
Citat: Johan


Det ved jeg nu ikke. I kraftig medvind er det nu meget rart at slippe for at strække en lang line i bagkastet. Samtidig er det en stor fordel, at du kan afvikle kastet i en fart.

Det er mere undtagelsen for mit fiskeri. Jeg designer/optimere liner til brug under det meste normale forhold. Hvorfor bruge noget der godt til 10% af tiden og ikke optimale til de resterende 90%?

Citat: Johan


Løslinen er i vejen, det er rigtigt. Men jeg kender nu ikke til danske åer, hvor det er et problem. Faktisk er netop åen det sted, hvor jeg har størst gavn af de helt korte skydehoveder, primært fordi de gør det muligt at fiske fluen hurtigt uden at få klumpen indenfor topøjet. Johan
   

Her synes jeg at det er skod at rende rundt med 10m+ skydeline, endnu værre på den anden side af åen

Og hvor kort er kort? Har du overvejet et bombarda flåd



Redigeret af chan - 19 Jul 2013 kl. 12:29
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 13:24
hej Mik

fedt nok

dejligt at du gider dele dine erfaringer med os andre,

jeg tror vi er mange som klipper og klistre

og så er det rart med noget inspiration.

hilsen Jan
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 17:25
Hejsa alle på tråden

Dette er vel et forum, hvor vi kan dele vore erfaringer, med ligesindede. Fint nok hvis man ikke kan bruge det, men jeg bliver meget ofte spurgt om kastet ved fiskevandet, så da Mik foreslog at snuppe et lille filmklip, syntes jeg, at det var ok.

Det viser er jo blot et par simple rullekast, hvor jeg bestemt ikke har gjort noget større nummer ud af længden. Jeg bruger linen til at fiske med, og er udmærket klar over, at den aldrig vil blive godkendt til konkurrencekast. For mig skal det være afslappende, og jeg skal ha’ det sjovt, når jeg er ude at fiske, og det betyder anvendelse af en del forskellige kast. Og nej, systemet kan ikke bruges til alle former for fluefiskeri, men hvilket system kan det?
Andre kunne måske ligefrem hævde, at det blot er et spørgsmål om kasteteknik

Bombada / bobleflod? Jeg tror det er Günther F., der i strid med visse Czech’iske konkurrencefiskere definerer fluefiskeri som fiskeri, hvor det er linens vægt, der bringer fluen ud til fisken.

Jeg kan godt lide positiv kritik.

Mvh
Jørn
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 17:33
Jo... Det er Resenbro.
Strømvand? -Gerne.. Når du kan genkende Resenbro, må du bo i området, så du kan da nemt få det at se i praksis. -Og selvfølgelig prøve det af selv. Der er eksempelvis knald på strømmen ved Slotsholmen, så der kan vi da bare mødes en dag. -Eller et andet sted, hvis du hellere vil det, bare jeg ikke skal køre langt efter det... :-)
Nu skal vi passe på at vi ikke blander switch og enhåndsstænger sammen! -Det her er tiltænkt enhåndsstænger. -Til Switch- og tohåndsstænger eksisterer der fine løsninger i forvejen og det kan man ikke sammenligne...
 
I stærk medvind på kysten, driller et overhåndskast ofte og man risikerer jævnligt at få fluen i nakken. I den situation er dette her bestemt at foretrække, da fluen er foran fiskeren hele tiden og kastelængderne er de samme.
 
Løslinen er ikke noget problem... I hvert fald ikke hvis man har en linekurv. I øvrigt er det ikke mange som arbejder linen udad i kastet, direkte fra hjulet, så jeg gad godt se Chan´s kasteteknik. ;-)
 
Skagit er mere voldsomt og har slet ikke den lethed som det her har. Men du har alligevel lidt ret, da det er de samme kræfter som spiller ind. Vægtfordelingen er meget anderledes og det gør at det kaster lettere og lander finere. Jørns "forbillede" til designet, var Rio Advanced Flight Spey (til tohåndsstænger).
 
Jeg har fisket rigtigt meget med denne type opsætning i ca 1½ år nu og kan kun sige at jeg ikke har til fjerneste intention at vende tilbage til det jeg kom fra. De fiskemæssige fordele, overstiger langt ulemperne.
 
Den største ulempe må være tilpasningen. Hvis det skal kaste optimalt, skal skydehoved, Poly Leader og tip nøje tilpasses til stangen. Hvis ikke det gøres korrekt, stiller det pludselig store krav til kasteren og måske bliver det endda bare besværligt at kaste med. Det er heller ikke ligegyldigt om der fiskes med en geddeflue eller en nymfe, men sådan har det jo altid været.
 
Stort set alle steder hvor vi fisker med systemet, kommer folk og spørger til det. "Nøøøj hvor ser det let ud", "Hvad er det dog for en line i fisker med" eller "Øøøøhm... Det der har jeg ikke set før... Er det noget nyt".
Det vækker ganske simpelt opmærksomhed overalt, både ved søen, åen, kysten og P&T. -Så der kan ikke være tvivl om at det er specielt!
Rigtigt mange har prøvet vores opsætninger og mange kan slet ikke kaste med det, men hvis man aldrig har kastet andet end overhåndskast, skal det jo lige læres. Men jeg har også set rigtigt mange som tabte både næse og mund, da de prøvede det. -Det gjorde jeg jo også selv, første gang at jeg prøvede Jørns opsætning.
 
Diskussionen om det her er "nyt" eller ej, gider jeg ikke at kommentere mere. Jeg har i hvert fald aldrig set lignende, hverken ved fiskevandene, fluefiskermesser, fiskefilm eller reklamer. -Det samme må gælde de mennesker som har spurgt til det og prøvet det af. Jeg har aldrig mødt nogen komme og nikke genkendende til det heller.
Det er sådan set hele tanken bag denne tråd, da det netop er min holdning at det bør komme ud til lystfiskerne, helt enkelt fordi at det åbner nye muligheder her. Det fede vil være hvis en lineproducent begynder at lave det, så man ikke behøver at rode med det selv, men blot kan købe det. Har kontaktet Zpey og ladet Henrik Møller prøve min opsætning af på Messen i Kolding i år. -Han var imponeret og måtte erkende at han ikke havde set lignende. Jeg har så ikke hørt yderligere og må konstatere at de ikke har tid nu. Synd for dem.. Jeg kan godt finde på at kontakte Rio og lade dem se på tingene. -Det er trods alt dem som har leveret flest fede systemer i samme stil til tohåndsstænger.
 
Hvis i er interesseret, vil jeg også gerne vise det frem og lade jer prøve det af selv. Almind Sø og Langsø ligger lige her ved siden af og der er der muligheder for at i kan prøve det selv. Saml et hold, aftal med mig hvornår det passer og så finder vi ud af det. Det skal ikke koste jer noget (jeg er verdens dårligste forretningsmand) og så kan i prøve det, inden i selv går i gang med at lave jeres egen opsætning. Er der en som knækker min stang, eller på anden måde skader mit grej, holder jeg dog vedkomne ansvarlig. ;-)
 
 
Mvh Mik :-)


Redigeret af Mik Andersen - 19 Jul 2013 kl. 21:26
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 18:05
Der går lige et par måneder, så har Zpey opfundet et "helt nyt linesystem" Mik ;)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 21:01
Hej Jacob
 
GRINER LOL
-Det skulle da ikke undre nogen.. Nå ja... Det vigtigste er da at det kommer ud blandt lystfiskerne, men hvis de tager alt for meget ære for designet, må vi jo bare minde dem om ophavet (Jørn) Wink
 
Du kender da i hvert fald det her system ret godt, da du jo har haft det i hænderne flere gange, både Jørns og mit...
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 21:19
Citat: Mik Andersen

Hej Jacob
 
GRINER LOL
-Det skulle da ikke undre nogen.. Nå ja... Det vigtigste er da at det kommer ud blandt lystfiskerne, men hvis de tager alt for meget ære for designet, må vi jo bare minde dem om ophavet (Jørn) Wink
 
Du kender da i hvert fald det her system ret godt, da du jo har haft det i hænderne flere gange, både Jørns og mit...
 
 
Mvh Mik :-)

Kan du ikke sende et link til "opskriften" . Jeg og mange andre har klippet og klistret i flere år og kan ikke lige gætte mig til, at i har fundet på noget nyt?
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 21:21
http://mikandersen.dk/Fluefiskeri.htm
Jo da... Det står beskrevet i afsnittet om liner under "Den gyldne mellemvej".
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 21:36
jeg er klar på demo. har butik i 8600 så kan snildt lige smutte forbi
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 21:48
Køb en DT line og lav 2 skyde hoveder. Det stykke der bliver tilbage fra midten af DT linen bruger du 4-5 meter til den line du skal bruge til underhånds kast. Altså 4-5 meter line/m lykker, og der sætter jeg så en 12 fod silikone/polly-leder på (også en extra super fast sink virker), Det virker uden at gå op i vægt på stangen. (#6=16g) (#9=18g)samlet længde på linen med flue bliver under 9 meter, og så kan det også bruges til overhånd hvis der er for lidt plads til en normal line.
PS. fik en laks på 6,5 kg på dette system for 14 dage siden.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 21:49
Citat: Mik Andersen



I stærk medvind på kysten, driller et overhåndskast ofte og man risikerer jævnligt at få fluen i nakken. I den situation er dette her bestemt at foretrække, da fluen er foran fiskeren hele tiden og kastelængderne er de samme.



Hej Mik

Gider du ikke lige ændre den generelle betragtning her, til det den rent faktisk er, en personlig betragtning?


Jeg ville i hvert fald blive imponeret hvis jeg med en klump på 6,5 meter kunne kaste ligeså langt i medvind som jeg kan med en længere Og så med et rullekast mod et overhoved kast
Ligeledes det der med at ramme sig selv....

Mvh
Lasse

Ps. Hvor stort regner du med at markedet vil være for jeres korte tørresnor? Såvidt jeg ser det, er det et meget lille niche marked, og vil slet ikke kunne være rentabelt for et firma at sætte i produktion, so du selv skriver på hjemmesiden, så er det bare at kappe en line, og helst en billig, det sælger nok ikke så godt med en prislap på en plovmand   

Pps. Klaus Frimor (nu Guideline, da Loop) demoede ellers med ultra korte skydehoveder i 2005 i Kolding på enhåndsstænger, og mindes noget med en kapningstabel fra 90'erne fra Loop til meget trange underhåndskast der lå nede i de 6-7 meter til enhåndsstængerne...

Redigeret af LasseK - 19 Jul 2013 kl. 21:50
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 22:09
Jeg har svært ved at se andet end at I har genopfundet Skagit-linerne Wink

Korte, kompakte og tunge klumper med udskiftelige spidser = Skagit.

Lars
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 22:18
Tak for det Mik. Det er dejligt, at du vil dele det med andre. Uanset hvad, kan det sætte tankerne igang hos folk, som kun har været vant til "plug and play" produkterne i dag.

Den gang Loop kom med custom skydehovederne blev der tilpasset alverdens skydehoveder og sikkert før endnu, for dem som er ældre end jeg selv. Jeg mener og kan huske, at de var ca. 14 m. Der kunne f.eks blive 4 m af bagenden tilbage. Fornuftige Polyleadere var også lige kommet frem. Lad mig sige det kort. Vi har prøvet det samme. Vi har også syet liner sammen og lavet sinktip mm. Jeg er også overbevist om, at hr. Mortensen har eksperimenteret en del. Han har jo også været ved Loop, så mon ikke han bare trækker på skuldrene? Klipning og tilpasning var jo Loops koncept og der findes også masser af skemaer.

Personligt er jeg for flere år siden nået frem til, at alt under 8 m. Falder uden for min smag. De skal heller ikke være for tunge. I de længder bruger jeg det sjældent ved kysten. Mit setup til åen er: 4m bagende - et sæt rio versitip leaders, som hver vejer 8 gram og er 4,5 m. De 4 m flydende bagende er også på 8 gram. Bingo 16 gram på 8,5m med forskelligt synk til åen. Kaster store fluer nemt og er et tåleligt kompromis af flere ting. Det spiller fint på en #6 10 fods Loomis og en gammel #7 9,6 fod Sage. Der kan nemt underhåndskastes og forholdsvis korte overhåndskast fungere også fint.

Konklusion. En special tilpasning, som jeg ikke mener viser noget nyt for dem, som også fluefiskede meget, da vi lavede det selv. Det i har lavet er blot en variant, af samme vin, som er tilpasset jeres smag. Så derfor ingen revolution her :-)
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 22:54
Jeg har for et par år siden lavet et ultra kort skydehoved på kun 15 cm og en vægt på ca. 30 gram til en klasse 9-10 stang -- det er oplagt at bruge for den uøvede fluefisker (normal spinfluefisker), hvis han skulle komme forbi et vand, hvor kun fluefiskeri er tilladt (hvor linens vægt skal udgøre kastevægten). Det er egentligt bare et stykke tilpasset blysnor fra et slaskebly af en art, men opfylder jo kravet for fluefiskeri.



Redigeret af Steen Kehler - 19 Jul 2013 kl. 22:57
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 23:18
Dårlig stil  i et fluefiskevand uanset om det er definitionen 
Wink
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 23:28
Citat: LasseK


Helt enig, sådan et bombarda eller bobleflåd gør det meget enklere og lettere


- men lige den løsning lugter nu lidt af isbjørnetis...Wink
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 23:30
Citat: rasmushansen.com

Dårlig stil  i et fluefiskevand uanset om det er definitionen 
Wink
øh! okay, hvor langt skal et skydehoved så minimum være???
Altså hvis man står med en fluestang + fluehjul og et skydehoved med et 7 fods forfang og en flue i enden, så er det vel fluefiskeri eller hvad???
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 23:46
Citat: chan

Jeg designer/optimere liner til brug under det meste normale forhold. Hvorfor bruge noget der godt til 10% af tiden og ikke optimale til de resterende 90%?


Fisker du altid med den samme line uanset forholdene? Langt det meste af min kystfiskeri foregår med skydehoveder på 9-10 meters længde. Så findes der dage, hvor det blæser så kraftigt, at det bliver en kamp. Her kommer det helt korte hoved på, og det er svært at sætte ud af spillet.

Og hvor kort er kort? Har du overvejet et bombarda flåd


Kort er så kort som nødvendigtWink Godt politikersvar! Hvis jeg ser bort fra et par meget tunge synkeliner, har jeg ingen kortere end 7 meter til enhånds. Men i princippet ser jeg ingen problemer i at klippe kortere, hvis det kan optimere fiskeriet. Det giver ikke de kønneste og mest elegante kast at gå så langt ned i længde, men hvis det er vejen til at få fisken til at hugge, så får det være.
Bombarda...nej det er ikke for os rettroendeWink

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 00:01
- og så fattede jeg meningen med dit billede, Chan. Ja, det ville være skønt, hvis fiskene kunne finde ud at af tage fluen, før man begyndte at strippe den hjem. Men det er nu en pris, jeg gerne betaler for at få den nødvendige fart på fluen. Og når nu jeg alligevel står og stripper linen ind, vil jeg helst have skydehovedet udenfor topøjet så længe som muligt. Og det er nu engang lettere med korte skydehoveder.

Johan
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 00:27
Mine betragtninger kommer fra det jeg ser ved fiskevandet... Jeg HAR stået ved siden af en dygtig fluefisker i stærk medvind og set hvordan han kæmpede med vildfarende fluer som drillede i bagkastet. Jeg havde ingen problemer med at matche hans kastelængder i den stride medvind, da den for mig var en hjælp og for ham et handikap. En del af selskabet (fiskevenner til os begge) stod og grinede bravt på stranden over scenariet.
Jeg kalder mig ikke "Master Caster", men lystfisker. For mig er fluestangen ikke et konkurenceobjekt til at kaste med et stykke garn på en plæne, men et redskab til at fange fisk med og helst på en afstressende måde. Hvis man ikke tænkte lidt innovativt engang imellem, ville vi stadigvæk stå med tunge Splitcanestænger og silkeliner. Vågn op og glem troen på at "det vi altid har gjort", er det eneste rigtige!
Jeg tror at der er et stort marked! -Ikke bare i Skandinavien, men også i USA, da de jo står overfor de samme udfordringer som vi gør. Her i Danmark er en stor del af fluefiskerne kystfiskere og en mindre del fisker i ferskvand. -I USA er det omvendt og dermed er der rigtigt mange som kan få enormt meget glæde ved dette system. Det er trods alt ikke alle som har mod på at gå i gang med at tilpasse tingene selv. Det er letforståeligt og klart nok.
Jeg skriver sgu ikke at det bare er at klippe et stykke af en line!! Tværtimod! Jeg skriver netop det modsatte, da det langt fra er alle liner som kan levere et brugbart resultat! Sådan set er det kun ret få liner som har den rette vægtfordeling til at opnå et godt resultat og jeg har dermed måtte benævne disse liner ved navn. Så let er det heller ikke....
 
Royal Wulff Ambush minder om Skagit. -Det her er helt anderledes og meget mere "let" at kaste med. Netop denne "lethed" gør forskellen.
 
Til enhåndsstænger #4 - 6, opnås denne "lethed". Ved #7 begynder det klodsede og Skagitagtige at dukke op. Det kan lade sig gøre at lave det til en #8 stang, men her føles det virkeligt tungt.
 
Det er fedt at der kommer så mange spørgsmål og jeg kan sagtens forstå dem som er skeptiske. Dertil kan jeg kun sige at en del af jer som går i gang med det her, vil opnå succes med det. Ikke alle vil nå målet i første omgang, men bliv endelig ved til det lykkes.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 07:55
Hej Mik,

Dejligt at se, at der er nogle som tør forsøge med noget "nyt", og endda vise det fremSmile
Om det er opfundet før, eller andre unikaer mener at have set en bedre og mere klar stjerne på himlen, skal du nok ikke tage så tungtWink.
Os der IKKE er verdensmestre i fluekast/fluefiskeri, tager gerne alle de tips der gives.

Venlig hilsen
Simon
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 08:37
Citat: Mik Andersen



For mig er fluestangen ikke et konkurenceobjekt til at kaste med et stykke garn på en plæne, men et redskab til at fange fisk med og helst på en afstressende måde. Hvis man ikke tænkte lidt innovativt engang imellem, ville vi stadigvæk stå med tunge Splitcanestænger og silkeliner. Vågn op og glem troen på at "det vi altid har gjort", er det eneste rigtige!
Jeg tror at der er et stort marked! -Ikke bare i Skandinavien, men også i USA, da de jo står overfor de samme udfordringer som vi gør. Her i Danmark er en stor del af fluefiskerne kystfiskere og en mindre del fisker i ferskvand. -I USA er det omvendt og dermed er der rigtigt mange som kan få enormt meget glæde ved dette system. Det er trods alt ikke alle som har mod på at gå i gang med at tilpasse tingene selv. Det er letforståeligt og klart nok
Mvh Mik :-)

Jeg tror også, at der kan være et stort marked ikke bare for det korte skydehoved-setup, som du omtaler, men også for mit ultra-korte skydehoved, da der jo kommer flere og flere vande/strækninger, hvor kun fluefiskeri (hvor fluelinen skal udgøre kastevægten) er tilladt.
og med hensyn til kastelængde, så vil man kunne kaste meget længere, hvis man kombinerer det ultra-korte skydehoved med et Alvey hjul på fluestangen og kasteriet vil kunne foregå på en let og afslappende måde.
- En af de effektive fluer til laks og havørred, som jeg har benyttet med det ultra-korte skydehoved, det er en hjemme-bundet flue bestående af en halv Berkley nightcrawler i farven naturel, noget rødt/pink flash samt noget rødt uld-tråd. Det er dog ikke alle vande her i Skandinavien, at man må benytte Berkleys nightcrawler længere - ja, der er jo desværre nogle fluefiskere, som ikke kan tåle, at andre opfindsomme fluefiskere fanger en masse fisk.

Redigeret af Steen Kehler - 20 Jul 2013 kl. 08:41
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 08:53
Hej Simon
 
 
Hele ideen med det her er, som du har spottet, at det er let at fiske med. Smile
 
Enig! LOL  -Jeg kan som sagt godt forstå hvis nogen er skeptiske. Skepsis er sund, indtil det begynder at få en begrænsende effekt. -Nå ja... Hvornår det begynder at blive begrænsende, er jo meget individuelt og helt op til den enkelte at vurdere. Lamp
Jeg bliver ikke sur fordi at der stilles spørgsmål til tingene.. Tværtimod! Jeg gider bare ikke blive ved med at køre i rundkreds med tingene, da det jo ikke fører nogen steder hen.
 
Hele den her tråd og film, er udelukkende til information, så andre også kan få glæde af systemet. Hvis nogen fravælger det, er det selvfølgelig helt i orden. -Det må man da selv om. -Det er jo heller ikke til fordel for alle, langt fra endda.
Til gengæld synes jeg at de interesserede bør have så meget information som muligt, så de ikke skal klippe lige så mange liner i stykker som jeg har gjort. -Jeg har vel lavet omkring 50 af de her hoveder og langt størstedelen er kasseret. Men vedholdenhed betaler sig og nu kan jeg servere opskriften på et sølvfad til dem som vil kopiere det.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 09:03
Hej Steen
 
 
Jeg synes bestemt at det er en sjov ide med din kompakte kasteklump. Hvornår der er tale om et kastelod, eller en kasteklump, skal jeg ikke gøre mig til dommer for. -Jeg elsker ekstreme løsninger! LOL
 
Den største udfordring jeg ser med din løsning, er densiteten. Den vil blive vanskelig at lave i en flydende udgave. I sin nuværende form vil den "gå lige i kælderen".
 
Apropos... For få år siden skulle man fiske med hurtigt synkende hoveder for at komme ned til fiskene i "vores" del af Gudenåen. -Nu kan man dårligt fiske med et flydende, uden at hænge fast i grøden! Confused
Hele den øverste del af åen er helt groet til.. Unhappy
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 09:34
Hej Mik,

Smag og behag er jo forskellig, og det formål man har med sit fluefiskeri/kast, er nok meget individueltSmile
Der er enkelte flueeksperter, som åbenlyst mener at de sidder inde med den ENESTE og RIGTIGSTE viden - og det må være herligtWink
Der er jo åbenlys forskel på, hvad man skal med sit fluegrej.. Nogle vil kaste enorm langt, andre vil undgå bagkast, andre vil bare fire linen ned mod det gode sving i åen.
Der er plads til forskellighed, plads til dem der bare altid ved alt, og plads til dem der altid bare vil fornøje sig - på ethvert niveau af en fisketur.

Har man et produkt, som rammer de 30-80 % i mellemniveauet, har man i mine øjne en chance  - at skabe noget som tilfredsstiller de (selvbestaltede) øverst 5 % , er stort set umuligt,, da denne gruppe har nogle forventninger, som stort set aldrig kan tilfredsstilles.
Dem jeg har mødt, som måske ligger deroppe, har en tendens til selv at klippe løs i deres liner, og tilpasse deres grej til netop deres eget temperament.

Men igen : HERLIGT at nogle har lyst til at vise deres eksperimenter frem, og jeg håber at det giver inspiration til den gruppe fluefiskere, som er lydhøre overfor andet end deres egne idéer.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 10:30
Citat: Johan


Citat: LasseK

Helt enig, sådan et bombarda eller bobleflåd gør det meget enklere og lettere
- men lige den løsning lugter nu lidt af isbjørnetis...Wink


Det gør de fleste fluer bundet med isbjørnehår

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 10:44
Hej Mik

Mine betragtninger kommer fra det jeg ser ved fiskevandet... Jeg HAR stået ved siden af en dygtig fluefisker i stærk medvind og set hvordan han kæmpede med vildfarende fluer som drillede i bagkastet. Jeg havde ingen problemer med at matche hans kastelængder i den stride medvind, da den for mig var en hjælp og for ham et handikap. En del af selskabet (fiskevenner til os begge) stod og grinede bravt på stranden over scenariet.
Jeg kalder mig ikke "Master Caster", men lystfisker. For mig er fluestangen ikke et konkurenceobjekt til at kaste med et stykke garn på en plæne, men et redskab til at fange fisk med og helst på en afstressende måde.


Vi har ganske sikkert forskellige opfattelser af hvad der er en dygtig fluefisker, og fred med det. Jeg kan forstå at du hælder mod samme opfattelse som visse andre, laveste fællesnævner er godt og helst hvis man lige kan sværte lidt til på dem der vil mere, og helst uden forståelse...

Jeg skal nok lade den ligge her, held og lykke med projektet!

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 12:46
Lasse
 
 
Det har nu aldrig været min intention af sætte nogen i forlegenhed eller på anden måde genere nogen! -Tværtimod, prøver jeg faktisk at videregive noget som jeg selv har meget glæde af!
 
Du må ikke opfatte det nedsættende, når jeg skriver at jeg ikke er konkurencekaster! Hver sin lyst og det er der ikke noget galt i, hverken det ene eller det andet. -Jeg kender da også flere som har stor fornøjelse af at dyrke kastet, på samme måde som du gør og al respekt for det. Jeg har jo også tidligere anerkendt dine kasteevner, så den del troede jeg at vi havde på plads.
Den simple grund til at hellere vil fiske, er at jeg synes at den del er sjovest. Det hele handler da bare om at få skuldre ned og stresse af. -Det gør jeg når jeg fisker og såmænd også når jeg eksperimenterer med linernes udformning.
 
Så... Kommentér du endelig videre... Jeg synes faktisk at du skulle tage at prøve systemet af og kommentere det derfra, netop fordi at du er vant til at kaste med mange forskellige opsætninger, vil du have fine forudsætninger for at kunne kaste med det og dermed udnytte det potentiale der ligger i det.
Hvem ved? -Måske lærer også du noget nyt og kan videregive samme information til andre interesserede. Du har trods alt en ret stor berøringsoverflade af fluefiskere.
Det kaster bare anderledes end Skagit og jeg mener virkeligt at det er bedre.
 
Vi udtrykker os forskelligt, men lad nu være med at tage mine kommentarer som et angreb. Sådan er de i hvert fald ikke ment!
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 13:58
Hej Mik. Er blevet noget interesseret i dit koncept. Har rodet en del med liner selv. Lige kommet fra Norge, hvor jeg nu næsten 100 % fisker enhånds efter laks - osse der hvor der traditionelt bruges 2-h.  Bliver ind i mellem noget udfordret når jeg skal underhånds/spey - eller hvad man vil kalde det- når jeg fisker fra "forkert" side. og jeg må lidt længere ud i vandet for at gennemføre mit dobbelt spey uden at få fat i sten og vegetation. Det vil jeg selvfølgelig gerne undgå dels af hensyn til fisken men osse for at spare lidt på kroppen. Nogle af de steder jeg fisker er der altså meeeeeget lidt plads. Jeg bruger mest en A. Jensen Argon kl 8 med 8.2 meter lange liner der vejer mellem 18 og 20 g . Jeg tænkte om jeg måske kunne bruge noget af det du har kasseret fordi det er for tungt til de lineklasser du bruger. Så kunne vi måske finde ud af et eller andet at bytte eller handle med. Skriv venligst til mig på klausbose@gmail.com. Så kan vi snakke i fred og ro. VH Klaus PS.: Jeg tager hatten af for din ihærdighed i dine mange eksperimenter. Vil også gerne rose dig for at du holder hovedet koldt når de negative skeptikere begynder at slå de mere nedsættende toner an. Din stil på forumet er prisværdig. Man kan mærke du brænder for det du laver og det smitter.
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 14:39
Hej Klaus
 
 
Jeg siger mange tak! Smile
 
 
Jeg sender dig mit tlf. pr mail.. Så finder vi ud af det... Når det er sagt, skal du vide at du ikke får mig til at sende dig en line som jeg ikke selv vil fiske med. Wink
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2013 kl. 22:52
Hej,

Jeg har gennem en del år brugt tunge og korte skydehoveder til en del af mit fiskeri. De er designet efter nogenlunde samme logik, som Mik beskriver. Jeg har primært brugt det til synkeliner for at få en kort line, der var let at løfte fri af vandet på trange pladser og samtidig var så tung, at den kunne skære gennem en kraftig vestjysk vind uden for meget bøvl. 

I den første testfase brugte jeg dog billige flydeliner (typisk 6-7 meter #11-12 til en 7'er stang). Det var før polyleaders kom på markedet. Jeg husker tydeligt den wauw-fornemmelse, der var over de korte tunge hoveder. Det var utroligt let at kaste med. Så jeg er personligt ret sikker på, at der er noget at hente i den type af liner. Om det så er nyt eller ej er for mig ikke så afgørende. 

I dag bruger jeg kun systemet sjældent (tunge synkeliner på udvalgte strækninger) men det er nu mest, fordi jeg synes, at der er lidt for begræsende for mit fiskeri med liner, der er så korte og tunge. Jeg foretrækker en mere 'normal' line som allround, fordi den giver mig flere valgmuligheder kastemæssigt. 

Hvis man i modsætning til mig foretrækker underhåndskast, synes jeg dog bestemt, at det er en linetype, der er værd at overveje. 

Claus



Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2013 kl. 09:18
Godt at høre fra en som har "rodet" med samme princip og rent faktisk har noget erfaring med det.
Det åbner virkeligt mange muligheder, da det muliggør lange kast på trange steder.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2013 kl. 12:30

Hej Mik

Som jeg ser det kast du og din fiskemakker har udviklet, så er der ret meget Skagit over det. Jeg og flere af mine fiskevenner anvender noget tilsvarende til både to og enhåndsstænger i visse fiskesituationer hvor der virkelig mangler plads og hvor det er altafgørende at få fluen ned lynhurtigt og på meget lille plads.

Under disse forhold er lange kast sjældent nødvendige og selv et supersynkende langt skydehovede er alt for længe om at komme ned. Vi løser problemet med meget korte skydehoveder ganske som Görran Anderson brugte. Disse korte, skydehoveder eller skydeklumper om du vil, kan kastes med både én og to håndsstænger, teknikken er den samme. Enten anvender du et klassisk rullekast et underhåndskast eller et Skagit kast med Perry Poke eller Byske teknik, alt efter længden af den synkende del.

Du kan frem for at ”klippe og klistre” med fordel også bruge et kort Skagit hoved, 5-7 meter, som er tilpasset hvilken af de nævnte teknikker du anvender. Dette har senest fanget en fin laks på 6,5 kg fanget på enhåndsstang et sted som tidligere udelukkende blev fisket af spinnefiskere. Se Henrik Hvass indlæg.   

En af de meget erfarne fiskere i Mörrum, som notorisk tager mange blanke fisk på de virkeligt svære steder oppe i skoven, anvender faktisk et tilpasset Skagit hoved på omk. 6 meter med tilpasset hårdt synkende 10’–15’ forfang/spids som han underhåndskaster på smukkeste vis.

Trenden er faktisk at de fleste lineproducenter nu tilbyder cross over produkter som er beregnet til at både Underhånds, Rulle og Skagit kaste. Typisk væsentligt kortere og med meget grovere taperinger end hvad der tidligere er set. Både Zpey og Guideline er på det seneste kommet med korte sk. kompakte skydehoveder som egner sig fortrinlig til omtalte teknikker. Det seneste er faktisk synkende Skagit klumper fra Rio og så er cirklen virkeligt sluttet.

Jeg finder det forfriskende og virkeligt interessant at du gider skrive om jeres erfaringer. Fra modtagelsen af dine erfaringer at dømme skulle man nærmest tro du havde pruttet i kirken og den sædvanlige kadre af rettroende selvbestaltede eksperter er da heller ikke sene til at komme med deres sædvanlige ikke konstruktive kommentarer, ja man får den fornemmelse at du nærmest er at betragte som en hedning og frafalden – ja nærmest at regne som en – tør jeg sige det – spinnefisker.

Det skal du ikke tage dig af, der er en kedelig tendens her på siden hvor en lille selvbestaltet kadre af rettroende, med en personlighedsstruktur formentlig baseret på mindreværdskomplekser, trives bedst med at nedgøre andre for dermed selv at virke større bedre og klogere og finder en sjælden ubehagelig og utiltalende tilfredsstillelse i at udstille de som ikke lige prædiker som dem. Udover at det til tider virker hamrende irriterende, så er den langsigtede konsekvens af denne tilgang til forum, at ingen efterhånden tør stille spørgsmål med andet perspektiv end – Jeg skal have nye waders, hvilke skal jeg købe eller hvilken line skal jeg bruge på min # 7 stang, og selv det kan afstedkomme tåbelige kommentarer. Derfor er det som sagt forfriskende at du ud fra ærlig ment begejstring skriver om dine erfaringer og tanker på trods af denne selvbestaltede kadre af rettroende.

Tag det helt roligt og fortsæt med at eksperimentere med dine linesystemer og hold os endeligt orienteret, hvis det virker for jer er den i min optik ikke ret meget længere. Held og lykke med jeres eksperimenter.

Ryan    


Redigeret af RJC - 21 Jul 2013 kl. 12:31
Til top
Brian Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Brian Johansen

Tilmeldt:: 08 Sep 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2013 kl. 21:26
Mærkeligt Mik du bringer sådan et indlæg når du for det meste selv render rundt med en spinnestang og fisker med powerbait ??

/ Brian Johansen

Ps: og lidt viden fra en alsidig fisker som fanger på ALT kan du ikke tåle og høre på??????

Dobbelt moralsk af H til!!!
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres