Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Let fluehjul.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Let fluehjul.
    Sendt: 22 Jul 2013 kl. 00:44
Hej,

Hvad vil i beskrive som et let fluehjul til stænger fra #6-7?
Grunden til jeg spørger er fordi der snakkes jo i alle annoncer om at hjulet er let. Men jeg har kun været i fluefiskeri verdenen i 4års tid, så jeg ved ikke om alt der er på markedet i dag er letvægts hjul? Selvfølgelig kan man jo hive Waterworks Lamson hjulene frem, men i forstår sikkert hvad jeg mener.?
Hilsen Kim.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 01:04
Det kommer an på, hvad stangen vejer...

I min verden er et "let" et hjul som, monteret på stangen, giver en total-balance i grejet.
Den "gamle" tommelfingerregel, er at når du hviler stangen på en finger, ca. der hvor din pegefinger er på håndtaget under kast og fiskeri, så skal stang med hjul være i balance.

Det giver MIG en bedre oplevelse under kast, og fiskeri :-)

(at jeg så ikke altid overholder dette, er en helt anden snak...) ;-)

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 13:43
Men balancen bliver vel flyttet meget rundt når man har monteret line og kaster? Jeg er med på at det skal føles rigtigt når man bruger grejet sammen, det nytter jo ikke at smide et tohåndshjul på enhånds stangen.
Hilsen Kim.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2013 kl. 19:43
altså nu er jeg ikke nogen expert men har da haft lidt forskellige hjul, købte for nylig en sage one 9,6" #7 med et danielsson F3W 4Seven og hele sættet er MEGET let komplet monteret med guideline costal. 

Men selve hjulet vejer absolut intet! Blo til info :)

Men som der bliver sagt tror jeg det er ligeså vigtigt at der er balance i tingene :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 20:00
Kan se at sådan et hjul vejer 148gram. Men selve setuppet går vel over 200gram med line og backing?
mit LLamson Konic 3.5 vejer 170gram og med line og backing 235gram. Det er godt nok med 160 meter 20lb dacron backing. Måske man kunne pille lidt af vægten af ved at bruge gelspun istedet? Men ville i betegne mit setup som let?
Hilsen Kim.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 20:41
http://shop.janogbo.dk/685-perfect-trout-al-m-3-5-la.html

Det vejer ikke så galt, og virker fint! Det har været endnu billigere end det er nu - er ret sikker på at jeg købte mine til 499... #3-5 er 495 pt


Redigeret af Twisttmann - 23 Jul 2013 kl. 20:42
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 21:05
Citat: Twisttmann


http://shop.janogbo.dk/685-perfect-trout-al-m-3-5-la.html

Det vejer ikke så galt, og virker fint! Det har været endnu billigere end det er nu - er ret sikker på at jeg købte mine til 499... #3-5 er 495 pt


Det ser faktisk rigtig fedt ud. Kan ikke lige se om bremsen er forseglet. Ved du om den er det? Det er samme vægt som mit Konic hjul.
Hilsen Kim.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 08:16
Citat: Steffan

altså nu er jeg ikke nogen expert men har da haft lidt forskellige hjul, købte for nylig en sage one 9,6" #7 med et danielsson F3W 4Seven og hele sættet er MEGET let komplet monteret med guideline costal. 

Men selve hjulet vejer absolut intet! Blo til info :)

Men som der bliver sagt tror jeg det er ligeså vigtigt at der er balance i tingene :)
i forhold til den gamle FW serie, har de nye altså taget en del gram på..
 
Men ja, er balancen i orden, så det føles naturligt og stangen hviler godt i hånden..
 
Bruger selv sage 3200 på en 4'er og danielsson f3w på en 11,6".. Specielt på den lange, kan man faktisk smide ret tungt hjul på for at flytte balancen bare 5 cm ned af korken..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 13:12
Citat: Kim Krikau Jensen

Kan se at sådan et hjul vejer 148gram. Men selve setuppet går vel over 200gram med line og backing?
mit LLamson Konic 3.5 vejer 170gram og med line og backing 235gram. Det er godt nok med 160 meter 20lb dacron backing. Måske man kunne pille lidt af vægten af ved at bruge gelspun istedet? Men ville i betegne mit setup som let?



Fisker du kun her i Danmark? - Ellers har du da ikke brug for 160m backing her i Danmark.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 16:05
Citat: Safet123


Citat: Kim Krikau Jensen

Kan se at sådan et hjul vejer 148gram. Men selve setuppet går vel over 200gram med line og backing?
mit LLamson Konic 3.5 vejer 170gram og med line og backing 235gram. Det er godt nok med 160 meter 20lb dacron backing. Måske man kunne pille lidt af vægten af ved at bruge gelspun istedet? Men ville i betegne mit setup som let?
Fisker du kun her i Danmark? - Ellers har du da ikke brug for 160m backing her i Danmark.

Det er fordi der er plads til det Jeg synes det ser keglet ud hvis et hjul ikke er fyldt ud med backing og line (altså det skal ikke gå imod)
Hilsen Kim.
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 16:39
Om end du nævner Waterworks ... så må jeg erkende, at mit

http://waterworks-lamson.com/products/ula-force-sl/

er et let hjul til kysten.

Har en idé om - og vil måske selv prøve/købe et - at dette hjul

http://www.harrissportsmail.com/en/Hardy-Ultralite-CLS-Cassette-Locking-System/m-19807.aspx

kunne være spændende, men lethed omkring fluehjul er et temperaments-spørgsmål, ligesom det jo skal matches op mod ens fluestage, hvad enten du sværger til Sage One, Winston ??, Guideline ...etc.
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 18:34
Kim. Dit hjul vil give en perfekt balance på de fleste 9 fod, klasse 7, stænger. 
Jeg synes, at balance er vigtigere end letvægt! Jeg tror, du bliver træt i håndledet i længden, hvis balancen ikke er i orden, også selv om grejet er let.

Bo
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 22:38
Tak for jeres svar

Jeg synes det er lidt svært at finde rundt i alt det her med lette fluehjul. Nogen fabrikanter - lad os bare taget et dyrt mærke som Hatch, deres 5Plus som er til #5-7 vejer 189gram. Det er tungere end de hjul jeg har nu.
Jeg har hørt at 127-141gram er let til #6-7 stænger. Men hvad så med Danielsson F3W 4Seven? Det vejer 148gram. Abel Super 6N 158.7gram. Så kan man selvfølgelig måske gå en hjul størrelse ned, men?
De store fabrikanter kan da ikke have overset det lette hjul marked?

Jeg har læst hvad du skriver Bo, det her er bare tanke mylder.
Jeg lagde faktisk mærke til at et større hjul end mine mindre hjul med nogenlunde samme vægt, der var det større hjul mere i ubalance. Sjovt selvom der kun var tale om 22 grams forskel. Jeg føler faktisk at mit Scierra Orbit 5/6 som vejer 170gram, 215 gram med backing og line var mere i balance end det større hjul der vejede 235gram med backing og line. Lidt sjovt. Gad vide om den større diameter på hjulet er det der er afgørende?
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres