Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Record stålspö...

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Record stålspö...
    Sendt: 10 Aug 2013 kl. 20:29
Hej
 
Nogen der kan bibringe noget fornuftig viden til den specifikke model, har ikke haft større held med, at finde noget brugbart på nettet ? Stangen er med teleskop udtræk, og formentlig ikke meget mere end 5 fod lang...
 
På forhånd tak...Smile
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2013 kl. 23:38
Hej Lars.Jeg har fisket med en sådan stang,det er ca. 60 år siden.Jeg fik stangen til min 10 års fødselsdag sammen med et Record multihjul,jeg husker ikke størelsen,det var grønt på gavlene.Stangen og hjulet var købt i en skibsproviantering på Nørrebro i Odense.Jeg husker ikke hvor længe stangen holdt,men den var vist forniklet og rustede nemt,jeg brugte den til torskefiskeri (stegetorsk)i kanalen,men mener den bukkede let.
MvH Ole

Redigeret af sohus - 10 Aug 2013 kl. 23:40
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 10:15
Ja, har skam også hjulet, et Record No 1300, og det hele formentlig fra 50érne, men stangen må næsten have et model nr., måske andre kan tilføje noget ? Smile


Redigeret af DNA7 - 11 Aug 2013 kl. 18:52
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 18:55
Bump... Smile
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 19:31
Hej Lars,ja det var hjulet,det kunne give fantastiske fuglereder indtil man kendte det.
MvH Ole
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 20:11
ja, nu kommer de gamle på banen

Jeg har faktisk, sådan en stang stående i kælderen, og har som Ole Søhus, brugt den i begyndelsen af 60erne, også i Odense Kanal, og det 1300 multihjul, var det første multihjul, som blev tunet af undertegnet, og det sæt virkede i mange år.

Jeg fiskede en del gedder med dette sæt i min mose i Vissenbjerg, og så var det suverent til fangst af ål i Odense kanal, man lod bare spolen løbe, og så fik den lige et lille vip med låsen til hjulet, så sad fætter ål, hvor den skulle, uden at krogen var slugt!

Min stang har desværre mistet et par øjer, de er simpelthen rustet væk, og jeg har så i min gamle butik, haft den siddende på væggen, som dekoration.

Hjulet, ja det var der åbenbart en anden der kunne bruge, det blev hugget på molen i Nyborg, så hvor godt det har holdt, er ikke godt at vide.

Min hukommelse er ikke, hvad den har været, men jeg er sikker på, at der var flere fabrikater, af stangen, og at den fandtes fra 5' til 8', men det er der vel andre, der evt. kunne give et praj om.

Stangens navn? ja jeg husker ikke, hvad fabrikat min stang var i, men jeg er næsten sikker på at det ikke var en ABU, det var ikke råd til

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 11 Aug 2013 kl. 20:14
Til top
aksel jakobsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
aksel jakobsen

Tilmeldt:: 12 Nov 2008
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aksel jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 21:15
På mine record stænger står nr på hjul holderen , der hvor hjulet ska side .Men ved ik om det er en record, hvis du skriver det er en teleskop. Der kun vist enten , hele eller delte I nap og nyt katalogerne.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2013 kl. 21:27
Jeg er idag i den beskedne alder af 69 år....den stang og det hjul var mig og min lillebroders første fiskeudstyr i min alder af ca. 10 år....... Min hedengangne fader havde købt grejet i et firma der hed Britgoods, som må ha' været den daværende importør af Record stænger og hjul, for på det tidspunkt hed det næppe Abu Svängsta ( uden Garcia ) hvor han kendte en fra krigens tid
 
Den gang var NYLON linerne noget stift stads, og man brugte 0,40 og det der var tykkere, eller i mangel på lommepenge "muresnøre.....sikke nogle fuglereder man fik, de blev dirket op om morgenen i sommerhuset i "harmonika sengen", hvis der ellers er nogen der ved hvad sådan en er.
 
Men der blev ind imellem fanget en kysttorsk fra badebroen ved Nakkehoved Fyr, den forlængede kaste længden betydeligt. Hvor vores forældre havde et af de første sommerhuse bag ved Nakkehoved Fyr
 
Endegrejet var dengang Bergmanspirke. Senere, så vidt jeg husker var det Rex Torpedo...den blå, hvilken den første Havørred blev hjembtagt med, og hvor den lå til "lit de parade" en hel formiddag, behørigt tildækket af blæretang, så alle på Fyrvangen, kunne beskue "sølvtøjet fra badebroen......senere i mit liv har der været rigtig mange Abu hjul/stænger igennem hænderne til STOR glæde for mig, og helt sikkert også for mange andre.....men sikken en udvikling der er sket indenfor stænger og hjul, det er fantastisk.
K&B
 


Redigeret af Taonga - 12 Aug 2013 kl. 06:26
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 19:03
Hej !

Jeg har kigget i mine ABU-kataloger, stålstänger findes men ingen teleskop, så vi kan nok regne med at stangen ikke er lavet af ABU - Japan måske, dengang var de dygtige til at efterligne - senere kunne de lavet eget af meget bedre kvalitet, det var jo bl.a. dette som skabte så store problem for både ABU,Hardy og mange andre i vest.
mvh.  Steen
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 20:10
Stang og hjul er købt som et sæt, måske resterne af et mærke kan afsløre noget ?
Der har, for mig at se, utvivlsomt stået Record, og nogen kopi er det næppe...
 
 
Ps. Stangen er 2 delt, dog skudt ind i hinanden, og låses ved hjælp af en møtrik !


Redigeret af DNA7 - 12 Aug 2013 kl. 20:16
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 22:14
For mig er der ingen tvivl, at hvis det er en 2 delt der låses som du omtaler.....så er det en Record stang.
Min fader fortalte mig/os senere at de stænger blev fremstillet af antenner fra kampvogne etc. som var til overs efter 2. verdenskrig, fra den vestlige sejrende del af verden.
Så dit billede af din stang er helt i tråde med at det er en Record stang.....hjulet er de ingen tvivl om.....
Knæk & bræk
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 22:17
Hej Lars.
Det er en Dansk Erika stang,, Record har lavet stålstænger, men ingen der ser præcis ud som din, og de havde RECORD stående ved hjulholderen.
Men en dejlig stang det er det, men god patina, og formodentlig stor affektionsværdi😊
God aften.
Mvh
Carsten
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2013 kl. 22:25
Iøvrigt kommer den nærmere bestemt fra Odense, hvor grossisten Erik Andersen ( ERIKA) havde til huse. 
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 00:39
Tak for hjælpen Carsten m.fl., man kan stadig ane RIKA, og nedenunder er det måske i virkeligheden RT og ikke RD, så kan der jo have stået sport i stedet ? Smile

Redigeret af DNA7 - 13 Aug 2013 kl. 01:00
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 07:00
Du har helt ret, logoet var præget med ERIKA SPORT... 

Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 07:12
Carsten....du er bare et omvandrende leksikon.....hvad skulle vi gøre uden dig knægt....smiler.
Jeg lod mig villede af omløbersamlingen.....men havde min tvivl med r
træhåndtaget.....
Have a nice day.....
Per


Redigeret af Taonga - 13 Aug 2013 kl. 07:13
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres