Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

CCS systemet.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: CCS systemet.
    Sendt: 19 Aug 2013 kl. 19:47
Jeg ved ikke hvor mange af jer der har hørt om Common cent system, men det skulle være en måde at fastslå hvor kraftig ens stang i "virkeligheden" er. Hvis der står #6 på stangen, er det så virkelig en #6. Sådan noget.

Kan man bruge det til noget? Bruger stang fabrikanterne denne metode? Eller er det bare et skud i tågen?
Hilsen Kim.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 20:48
 kim,  prøv dig frem...!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 21:03
Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg ved ikke hvor mange af jer der har hørt om Common cent system, men det skulle være en måde at fastslå hvor kraftig ens stang i "virkeligheden" er. Hvis der står #6 på stangen, er det så virkelig en #6. Sådan noget.

Kan man bruge det til noget? Bruger stang fabrikanterne denne metode? Eller er det bare et skud i tågen?



Hvis der står 6 på stangen så er det hvilken klasse line stangdesigneren mente var godt som udgangspunkt upåagtet hvor stiv stangen så ellers måtte være eller ikke være

Ja man kan godt bruge det til noget, men som med så meget anden information, så kan det ikke stå alene.

Kender ikke til en eneste stangproducent der bruger Bill Hanneman's CCS system.

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=154&page=29

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 21:04
Hej Kim

Der er mange ret vigtige ting, CCS ikke fortæller dig noget om. Så du slipper ikke for at prøve stangen af alligevel. Det er forresten også noget af det sjoveste ved at købe fluestang...

Johan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 21:12
Citat: Johan

Hej KimDer er mange ret vigtige ting, CCS ikke fortæller dig noget om. Så du slipper ikke for at prøve stangen af alligevel. Det er forresten også noget af det sjoveste ved at købe fluestang...Johan



Enig    En af de fede ting ved CCS er dog at man har fundet ud af at der ikke findes en stangproducent der kan lave to ens klinger, faktisk er der nogen som svinger så meget at det er som at købe katten i sækken at prøve en stang, og så købe samme mærke model nummer, men ubrugt fra lageret....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 21:31
Citat: LasseK


Enig    En af de fede ting ved CCS er dog at man har fundet ud af at der ikke findes en stangproducent der kan lave to ens klinger, faktisk er der nogen som svinger så meget at det er som at købe katten i sækken at prøve en stang, og så købe samme mærke model nummer, men ubrugt fra lageret....


Så skulle de bare have spurgt mig, for det vidste jeg godt i forvejenWink. F.eks har jeg 2 Sage SP+ 690-2, hvilket kan forekomme ret fjollet. Men de skydehoveder, jeg har klippet, springer en hel lineklasse. Så der burde nok stå 790 på den ene.

Johan
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 21:40
Det er nu ikke fordi jeg vil slippe for at prøve før jeg køber. Ved ikke så meget om CCS halløjet, så derfor mit indlæg.
Enig     En af de fede ting ved CCS er dog at man har fundet ud af at der ikke findes en stangproducent der kan lave to ens klinger, faktisk er der nogen som svinger så meget at det er som at købe katten i sækken at prøve en stang, og så købe samme mærke model nummer, men ubrugt fra lageret....

Det er da meget rart at vide
Hilsen Kim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 22:52
Citat: LasseK


Ja man kan godt bruge det til noget, men som med så meget anden information, så kan det ikke stå alene.

Helt enig


Citat: LasseK


Kender ikke til en eneste stangproducent der bruger Bill Hanneman's CCS system.


Her er to:
http://www.fishmhx.com/Pages/FlyBlanks.html
(Man kan downloade CCS data ud til højre)

http://www.fishpacbay.com/documents/2012%20PacBay%20Catalog.pdf
på side 69 kan man finde CCS på deres quickline

At dataene ikke altid stemmer er så en anden sag. Men ikke desto mindre er CCS filosofien vigtigt. Som forbruger må man da være bedre stillet, hvis man kan læne sig op af videnskabelige dataer. Et eksempel kan være SAGE stangen som man ynder. Desværre knækker spidsen en dag og man kan få en ny spids på garantien. For at spare levere SAGE en ny med +20% i vægt og -20% i stivhed (samt et stykke toilet papir). Med dette nummer kan SAGE bruge noget lavere modulus fiber og dermed reducere chancen for brud - genialt måde at reducere omkostninger på deres livsvarigt garantier. Hvordan kan du bevise over for forbruger ombudsmanden at det ikke holder? Svaret er objektive data a la CCS altså jeg kræver at den nye spids har samme bøjninsprofil og vægt som specificeret før. Det er måske en af grundene til at de fleste fabrikanter ikke tør.   
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 22:53
Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg ved ikke hvor mange af jer der har hørt om Common cent system, men det skulle være en måde at fastslå hvor kraftig ens stang i "virkeligheden" er. Hvis der står #6 på stangen, er det så virkelig en #6. Sådan noget.

Kan man bruge det til noget? Bruger stang fabrikanterne denne metode? Eller er det bare et skud i tågen?


Undskyld, jeg ikke fik teksten medn i går

Jo, man kan godt bruge CCS til noget, men med måde...

Som udgangspunkt skal du have dataene med vægtfordeling på en stang, som du har kastet meget med. Således at du kan relatere stangens fysiske egenskaber med de kaste-egenskaber den giver dig. Herefter kan du på forhånd vide hvad der sker når du ændrer lidt på nogle af CCS parameterne (lige som du også kan ændre på dig selv, som også er en fysiske paramete). Du kan dermed vide hvordan den nye stang skal være udfra disse tal, hvis du er utilfredse med den gamle. F.eks kan jeg lide meget lette stænger, så jeg køber ikke nyt før, jeg finder noget der lettere end det jeg har nu med samme bøjningsprofil og stivhed.

To af de vigtigere ting kastemæssigt som CCS med vægt fordeling ikke tager højde for er friktion i øjerne og samlingernes kvalitet. Det første løses ved selvbyg, eller man beder forhandler om data på øjerne. Det andet er et spørgsmål om tillid til fabrikanten.

Som stangbygger kan jeg ikke undvære CCS ligende data, da jeg ikke har mulighed for at prøve tingene først.

Drop alt det der #tal. Det er subjektive klasseficering til at guide nybegynderen. Det siger meget lidt om de fysiske egenskaber for en stang. I den fysiske verden kan alt måles i gram, meter og sekund. Standarder der ikke i den sidste ende kan relateres til disse tre enheder er ubrugelige. Eksempler på brugelige standarder er AFTMA, konditionstal, BMI, Ricter skala, diverse bygnings standarder...Eksempler på ubrugelige standarder er stjernetegn, paragraferne i diverse udgaver af bibler og Koran og sidst men ikke mindst #tallet for stænger, hjul og visse liner der ikke overholder AFTMA.    

Redigeret af chan - 20 Aug 2013 kl. 09:19
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 01:22
Citat: chan

Citat: LasseK


Ja man kan godt bruge det til noget, men som med så meget anden information, så kan det ikke stå alene.

Helt enig


Citat: LasseK


Kender ikke til en eneste stangproducent der bruger Bill Hanneman's CCS system.


Her er to:
http://www.fishmhx.com/Pages/FlyBlanks.html
(Man kan downloade CCS data ud til højre)

http://www.fishpacbay.com/documents/2012%20PacBay%20Catalog.pdf
på side 69 kan man finde CCS på deres quickline

At dataene ikke altid stemmer er så en anden sag. Men ikke desto mindre er CCS filosofien vigtigt. Som forbruger må man da være bedre stillet, hvis man kan læne sig op af videnskabelige dataer. Et eksempel kan være SAGE stangen som man ynder. Desværre knækker spidsen en dag og man kan få en ny spids på garantien. For at spare levere SAGE en ny med +20% i vægt og -20% i stivhed (samt et stykke toilet papir). Med dette nummer kan SAGE bruge noget lavere modulus fiber og dermed reducere chancen for brud - genialt måde at reducere omkostninger på deres livsvarigt garantier. Hvordan kan du bevise over for forbruger ombudsmanden at det ikke holder? Svaret er objektive data a la CCS altså jeg kræver at den nye spids har samme bøjninsprofil og vægt som specificeret før. Det er måske en af grundene til at de fleste fabrikanter ikke tør.   

Kunne det tænkes at fejlmålinger også spiller en væsentlig rolle ?
Jeg tænker at to-tre søm og en spånplade med et par tuschstreger er vel ikke just præcisionsmåleudstyr ?

/Allan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 08:41
Citat: allan overgaard


Kunne det tænkes at fejlmålinger også spiller en væsentlig rolle ?Jeg tænker at to-tre søm og en spånplade med et par tuschstreger er vel ikke just præcisionsmåleudstyr ?/Allan


Jo der mangler stringente krav på målingerne. F.eks hvor langt der er mellem understøtningen til topøjet. Ellers kræver det ikke noget særligt af udstyr for at kunne lave reproductive målinger. Man skal bare blive enige om, hvordan det skal gøres.
Til top
Henrik Thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Thumsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Nov 2008
Geografisk: midtjylland. djursland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Thumsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 08:54
Citat: allan overgaard

Citat: chan

Citat: LasseK


Ja man kan godt bruge det til noget, men som med så meget anden information, så kan det ikke stå alene.

Helt enig


Citat: LasseK


Kender ikke til en eneste stangproducent der bruger Bill Hanneman's CCS system.


Her er to:
http://www.fishmhx.com/Pages/FlyBlanks.html
(Man kan downloade CCS data ud til højre)

http://www.fishpacbay.com/documents/2012%20PacBay%20Catalog.pdf
på side 69 kan man finde CCS på deres quickline

At dataene ikke altid stemmer er så en anden sag. Men ikke desto mindre er CCS filosofien vigtigt. Som forbruger må man da være bedre stillet, hvis man kan læne sig op af videnskabelige dataer. Et eksempel kan være SAGE stangen som man ynder. Desværre knækker spidsen en dag og man kan få en ny spids på garantien. For at spare levere SAGE en ny med +20% i vægt og -20% i stivhed (samt et stykke toilet papir). Med dette nummer kan SAGE bruge noget lavere modulus fiber og dermed reducere chancen for brud - genialt måde at reducere omkostninger på deres livsvarigt garantier. Hvordan kan du bevise over for forbruger ombudsmanden at det ikke holder? Svaret er objektive data a la CCS altså jeg kræver at den nye spids har samme bøjninsprofil og vægt som specificeret før. Det er måske en af grundene til at de fleste fabrikanter ikke tør.   

Kunne det tænkes at fejlmålinger også spiller en væsentlig rolle ?
Jeg tænker at to-tre søm og en spånplade med et par tuschstreger er vel ikke just præcisionsmåleudstyr ?

/Allan

BUM!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 09:16
Citat: allan overgaard



Kunne det tænkes at fejlmålinger også spiller en væsentlig rolle ?Jeg tænker at to-tre søm og en spånplade med et par tuschstreger er vel ikke just præcisionsmåleudstyr ?/Allan


Så hvis man sætter tre på klingen ens stænger op ved siden af hinanden, på de der to tre søm, hænger samme vægt i spidsen på dem alle tre målt på en kalibreret vægt, og de ikke alle bøjer det samme, så er det fordi der ikke bruges præcisionsmåleudstyr?

Yeah right

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 09:35
Du læser indlæg som fanden læser biblen.
Intet nyt under solen der.
Kunne det tænkes at den måde du sætter stængerne op i din "målemaskine" ikker er 100% ens hver gang ?

Nååår nej. Mr. I know all kunne da ikke lave en sådan elementær fejl

Jeg takker af i denne tråd og snakker med nogle andre.
/Allan

Redigeret af allan overgaard - 20 Aug 2013 kl. 09:38
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 10:40
Citat: allan overgaard

Du læser indlæg som fanden læser biblen.
Intet nyt under solen der.
Kunne det tænkes at den måde du sætter stængerne op i din "målemaskine" ikker er 100% ens hver gang ?

Nååår nej. Mr. I know all kunne da ikke lave en sådan elementær fejl

Jeg takker af i denne tråd og snakker med nogle andre.
/Allan


Hvem er det lige der kalder hvem hvad?

Kunne det tænkes at man kunne være ret bevidst om eventuelle fejlkilder, og forsøge på bedste vis at eliminere dem? Nej det er nemmere at mistænkelig og latterliggøre, Det et så Street og fedt, og man er helten....

Prøv at droppe nejhatten og læs hvad jeg rent faktisk skrev!

Tag to tre eller hvor mange du nu vil af den samme på papiret stang. Fikser dem ved siden af hinanden, brug eks.et bord eller en afsats eller andet stabilt. Sørg for at bundelene er i vater, og hæng så den samme vægt i spidsen af alle stængerne. Er de helt ens De stænger, så gir jeg en omgang.....

L
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 12:03
For mig at se er det ikke videre interessante oplysninger, jeg får ud af CSS. Jo, jeg kan få en idé om, hvor stiv stangen er. Jeg kan få et øjebliksbillede(!!) af, hvordan stangen bøjer. Og jeg kan få en (formentlig meget upræcis) indikation af, hvor hurtigt stangen retter sig ud igen uden en line på slæb. Men intet af det fortæller mig så meget, at jeg ikke er nødt til at prøve det af i praksis. Og hvor meget klogere har CSS så egentlig gjort mig? Jeg får intet at vide om, hvorvidt klingen har "døde" punkter. Jeg får meget lidt at vide om, hvilken vægt stangen kaster bedst med. To forskellige stænger kan kaste med præcis samme kastevægt, selvom de bøjer meget forskelligt. Jeg får ikke noget at vide om, hvornår klingen ovaliserer. Jeg får ikke noget at vide om stangens overslag. Jeg får ikke noget at vide om, hvordan stangen opfører sig i hele kastebevægelsen.

Jeg kan derimod godt se en idé i, at producenterne bruger et eller andet system til at nærme sig ensartede klinger. Som Scott f.eks. har gjort i mange år. Men som vejledning inden køb kan jeg ikke se pointen. Det er jo nærmest en ligning med ene variabler, som skal munde ud i et brugbart tal.

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 12:08
Jeg kender en rigtig smart og utrolig god måde at teste en stang på.
Man sætter en line på og kaster...det virker faktisk ganske glimrende.

Mvh
Jim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 13:37
Citat: Johan

For mig at se er det ikke videre interessante oplysninger, jeg får ud af CSS. Jo, jeg kan få en idé om, hvor stiv stangen er. Jeg kan få et øjebliksbillede(!!) af, hvordan stangen bøjer.

Gode spørgsmål alle sammen, men du har misforstået CCS med vægtfordeling. Du skal som udgangspunkt kaste med en stang, som du har disse tal på. Derefter kan du vide hvad en ændring af de forskellige parameter vil betyde, altså CCS er ikke en absolut metode, men en relativ metode, dvs. hvordan en anden stang er i forhold til den du har kastet medog har data på.

Citat: Johan


Og jeg kan få en (formentlig meget upræcis) indikation af, hvor hurtigt stangen retter sig ud igen uden en line på slæb. Men intet af det fortæller mig så meget, at jeg ikke er nødt til at prøve det af i praksis.

Lad os sige at den anden stang har samme vægtfordeling og bøjningsprofil, men højere IP, så kan du godt regne med at den anden stang vil rette sig ud hurtigere end den du prøvet.

Citat: Johan

Jeg får meget lidt at vide om, hvilken vægt stangen kaster bedst med.

Jo det gør du, for du kastet med en stang du kender CCS og linevægt på. Hvis den anden stang har samme vægtfordeling og samme bøjningsprofil, men højere IP, så skal der mere linevægt på.

Citat: Johan


To forskellige stænger kan kaste med præcis samme kastevægt, selvom de bøjer meget forskelligt.

Yeb, det er kombinationen af IP, vægtfordeling, bøjningsprofil og kasteren der giver den ideelle linevægt.
   IP op => linevægt op
   vægt fordeling op => linevægt ned
   bøjningsprofil næsten ingen betydning for linevægt
Igen alt dette er set i forhold til den stang, du har kastet med og har data på.

Citat: Johan


Jeg får ikke noget at vide om, hvornår klingen ovaliserer.

Jo, det gør du med RP (reserve power) sammenholdt med IP. Vi kalder det i min verden stivhedens linearitet.

Citat: Johan


Jeg får ikke noget at vide om stangens overslag. Jeg får ikke noget at vide om, hvordan stangen opfører sig i hele kastebevægelsen.

Jo det kan du for du har igen kastet med en stang, som du har CCS med vægtfordelings data på , og den bruger du som udgangspunkt. Hvis den anden stang har samme stivhed og bøjningsprofil, men en anden vægtfordeling, så kan du regne dig frem til det "naturlig" overslagspunkt. Lad os tage to 4-delts stænger, hvor alt er ens ud over vægtfordelingen. Lad de tre bund dele veje det samme, men forskelligt på den øverste del. Den stang med den tungeste spids har overslag længere nede end den med den letteste spids.

Citat: Johan


Jeg kan derimod godt se en idé i, at producenterne bruger et eller andet system til at nærme sig ensartede klinger. Som Scott f.eks. har gjort i mange år.

Alle producenter laver stik målinger på deres stænger. Hvordan skal de ellers checke om resultatet overholde det designeren har efterspurgt? Det er simpel produktions logik for mig. At de så tillader en stor fejl margin og ikke gider at dele dem med os er en anden sag. Det er nok mere forbrugernes skyld, der går mest op i farver de historie der bliver fortalt.

Citat: Johan


Det er jo nærmest en ligning med ene variabler, som skal munde ud i et brugbart tal. Johan

Igen CCS er misforstået og misfortolket.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 15:01
Chan, det står ret uklart for mig, hvad du vil bruge CCS til. Du skriver i dit første indlæg, at forbrugerne alt andet lige må være bedst tjent med videnskabelige data, eller hvordan du nu vender det. Så mit udgangpunkt for at diskutere det her med dig er, at du vil bruge det som en erstatning for den nuværende og ret subjektive klassifikation af stænger.  Det er her, jeg står helt af. Af mange grunde, men primært af 2 grunde. For det første vil jeg fastholde, at du ikke kan lave målinger af et øjebliksbillede i et fluekast og tro, du får andet end netop et øjebliksbillede. For det andet kommer du altså på noget af en opgave, når du skal sælge et system bestående en masse tal, bogstager og frem for alt alle forbeholdene.

Du beskriver stangaktioner som noget meget simpelt, der kan måles og forudsiges med ganske få simple målinger. Det kan du ikke! Du kan ikke finde "døde" punkter i en klinge med en pose mønter og et stopurWink. Og nej, du kan ikke sige ret meget om, hvordan en stang opfører sig, når den retter sig ud under kastet. Det er en mindst ligeså stor del af kunsten at sætte et tal på en fluestang.

Det kan det nuværende system heller ikke. Men det kan noget, som CCS ikke kan og aldrig kommer til. Det kan samle det hele under ét. Det er en subjektiv vurdering af, hvilken line stangen spiller bedst med - baseret på både kast og fiskeri, når det er bedst. Ikke en serie øjebliksbilleder af noget under konstant forandring.

Det er muligt, du vil indvende, at jeg misforstår CCS. Men når du siger, at forbrugeren er bedre stillet med en data-baseret videnskabelig model, er du jo allerede inde og bruge systemet som erstatning for det det nuværende. Det er i det lys, du skal læse indvendingerne. Mit problem er ikke, at nogle leger med CCS. Det er, at nogle vil bruge det til mere, end der er dækning for.

Johan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 16:10
Citat: Johan

Chan, det står ret uklart for mig, hvad du vil bruge CCS til. Du skriver i dit første indlæg, at forbrugerne alt andet lige må være bedst tjent med videnskabelige data, eller hvordan du nu vender det. Så mit udgangpunkt for at diskutere det her med dig er, at du vil bruge det som en erstatning for den nuværende og ret subjektive klassifikation af stænger.  Det er her, jeg står helt af. Af mange grunde, men primært af 2 grunde. For det første vil jeg fastholde, at du ikke kan lave målinger af et øjebliksbillede i et fluekast og tro, du får andet end netop et øjebliksbillede. For det andet kommer du altså på noget af en opgave, når du skal sælge et system bestående en masse tal, bogstager og frem for alt alle forbeholdene. Du beskriver stangaktioner som noget meget simpelt, der kan måles og forudsiges med ganske få simple målinger. Det kan du ikke! Du kan ikke finde "døde" punkter i en klinge med en pose mønter og et stopurWink. Og nej, du kan ikke sige ret meget om, hvordan en stang opfører sig, når den retter sig ud under kastet. Det er en mindst ligeså stor del af kunsten at sætte et tal på en fluestang. Det kan det nuværende system heller ikke. Men det kan noget, som CCS ikke kan og aldrig kommer til. Det kan samle det hele under ét. Det er en subjektiv vurdering af, hvilken line stangen spiller bedst med - baseret på både kast og fiskeri, når det er bedst. Ikke en serie øjebliksbilleder af noget under konstant forandring. Det er muligt, du vil indvende, at jeg misforstår CCS. Men når du siger, at forbrugeren er bedre stillet med en data-baseret videnskabelig model, er du jo allerede inde og bruge systemet som erstatning for det det nuværende. Det er i det lys, du skal læse indvendingerne. Mit problem er ikke, at nogle leger med CCS. Det er, at nogle vil bruge det til mere, end der er dækning for. Johan


Du har ganske enkelt misforstået det hele. Du har ikke forstået det der med at først at kaste med en stang med kendte CCS data og derfra perturbere...

Du har også misforstået det med forbruger retten. Når en stang er opgivet til en vægt til ved købet og man ikke får det der blevet lovet. Ret meget længere er det ikke. Det har ikke så meget med klasseficering at gøre. Du blander tingene sammen. Jeg tror at du faret vildt i de praktiske detaljerne omkring CCS og Bill's formudring. I stedet skal du fokusere på det principelle bag, nemlig den videnskabelige metode. Jeg er ikke ude på at erstatte noget, men blot tilføje nogle objektive data, så man kan træffe bedre beslutninger før et køb. F.eks lige som med liner vil jeg have tilføjet vægt i gram altså en vægtfordeling af linen. Det kunne jeg godt huske jeg forlangte for en 10 år siden, og folk fattede ikke en skid den gang. Tro ikke at jeg mener at det skal erstatte det at prøve en stang. Nej, men verden er stor og jeg vil gerne købe klinger der ikke er bygget og inden længe bliver det normalt at designe sin egen stang på den anden side af kloden, og det sprog der snakkes mellem producenten og forbrugeren skal være gram, meter og sekunder.

Jeg tror ikke vi kommer længere her. Vi skal en dag støde hovederne sammen, hvor jeg bringer en række stænger og vi montere lod og vi ændrer stivhed og vi ændrer bøjningsprofil og vi kaster... Og du finder ud af at det du har gjort hidtil er "CCS" inde i hovedet. Jeg får det bare ned på papiret
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 17:18
Skrift er en svær én! Det er muligt, jeg har misforstået, hvad du vil med CCS. Jeg forstod på dig, at du ville erstatte det eksisterende. Men fint hvis du anerkender begrænsningerne. Så er vi måske ikke helt uenige. Der har dog været en del (jeg husker mest nordmænd), der har talt varmt og inderligt for, at CCS mere eller mindre kunne bruges som en anvendelig klassifikation af stænger. Det er dér, jeg står af.

Mit bud er, at det vil være helt overflødigt, og nok også bidrage til forvirring, hvis producenterne opgiver CCS-data på stængerne. Det er formentlig kun nogle få nørder, der vil interessere sig for det. Og de har såmænd nok mere sjov ud af selv at lave det og dele det med andre. Jeg har før set henvisninger til CCS-data på en haglbyge af stænger.

Angivelse af gram er fint. Mange bruger at veje deres liner, og det har producenterne opfattet. Sådan fungerer den slags jo. Hvis tilstrækkeligt mange efterspørger noget andet, kommer det nok også. Det bliver bare ikke her fra Flynder, det bliver efterspurgt...;-)

Johan


Redigeret af Johan - 20 Aug 2013 kl. 17:18
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 19:10
Jeg tror heller ikke at vi er så uenige, når det kommer til stykket, for vi er begge for brugbare oplysninger, ligesom den gang vi var på samme side i slaget var omkring liner.

Ligesom med liner er jeg ikke ude på at klassificere noget som helst, men blot efterspørger flere objektive data. Jeg går stadig ind for #tallene som kan bruges af nybegynder. Men blodtrykket stiger dog, når garvet folk bruger dem som de gør.

Jeg giver dig ret i at CCS folkene forvirrer mere end nødvendigt, for der er ikke brug for klassificering, når man har de rå data med fysiske enheder. Det er op til den enkelte, hvordan de bruges. De kan også lade være og nøjes med #tallet, helt analog til liner. Bare fordi det kan skabe forvirring for nogle behøver vi andre ikke at lide for det. Der er f.eks en i tråden her og en del andre, der heller ikke har fattet at ikke alle mærker overholder AFTMA standarden og forstår ikke det der med vægten og #tallet. Det er synd for dem, men vi to vil vel gerne havde en vægt fordeling på linen alligevel ikke?

Redigeret af chan - 20 Aug 2013 kl. 19:13
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 10:31
Citat: chan

men vi to vil vel gerne havde en vægt fordeling på linen alligevel ikke?


Har jeg virkelig skrevet det engang...Embarrassed? I så fald er jeg uenig med mig selv. Jeg vil selvfølgelig gerne vide noget om vægtfordelingen. Men en tegning af linens profil er fint for mig. Det giver mig en grov idé om, hvordan den opfører sig. Det viser sig alligevel altid, at en praktisk test er nødvendig. Så jeg springer alt det andet over og går direkte til praksis. Hvis altså jeg en sjælden gang er på jagt efter en line, jeg ikke kender. Det sker MEGET sjældent! Jeg har prøvet mange forskellige liner og kasseret næsten ligeså mange. Til gengæld kender jeg dem, jeg bruger, så godt, at jeg ved, hvad jeg skal købe.

Jeg vil med meget stor sikkerhed lande mellem to stole, hvis jeg begav mig ud i at gennemskue en masse data om liner og stænger. Det vil alligevel ikke fortælle mig så meget, at jeg slipper for en praktisk test. Og hvad er formålet så?

Kan man forestille sig, at man kan forudsige, hvordan en violin lyder. Måske, men det vil kræve en fuldstændig uoverskuelig mængde målinger. Næste opgave er så at formidle det til violinisten. Det er nok ligeså svært. Flueliner og stænger er nok knap så komplicerede, men problemet er det samme.

Johan

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 11:12
En praktisk test siger du....
Nu lyder det som verdens mindste violin LOL

/Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 11:44
Gad vide hvad det egentlig er I er så bange for

Mvh
Lasse

Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 11:58
Citat: LasseK

Gad vide hvad det egentlig er I er så bange for


Bange...hvem er bange?
Til top
Søren Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Banjo 1

Tilmeldt:: 04 Maj 2013
Geografisk: Dk
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banjo 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 20:04
... Du får godt nok mange svar på klasse på pinde, for 15 år eller mere siden, havde en klinge 2 til 3 klasser på sig, lærte af min den gamle... At en 345 sq ha en halv Cortland 6"r samme da vi for små 30 år siden begyndte på underhånds kast/swiss/spey og nye titler er kommet til.... Var alle stænger under kvaliseret. I dag er de bedre til det med vægt.... Meen tro mig, har du en 6/7 prøv en halv db selvom "klump" er lang, har du meste af vægt ved top ring og ud efter...

Held og lykke med det :-).

Jacobsen.

;-)
Til top
Søren Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Banjo 1

Tilmeldt:: 04 Maj 2013
Geografisk: Dk
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Banjo 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 20:05
... 8..
;-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 21:28
Citat: Banjo 1

... Du får godt nok mange svar på klasse på pinde, for 15 år eller mere siden, havde en klinge 2 til 3 klasser på sig, lærte af min den gamle... At en 345 sq ha en halv Cortland 6"r samme da vi for små 30 år siden begyndte på underhånds kast/swiss/spey og nye titler er kommet til.... Var alle stænger under kvaliseret. I dag er de bedre til det med vægt.... Meen tro mig, har du en 6/7 prøv en halv db selvom "klump" er lang, har du meste af vægt ved top ring og ud efter...

Held og lykke med det :-).

Jacobsen.


Nej det er ikke altid "Google oversæt" virker lige godt. Stern Smile

Mvh
Jim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 22:23
Citat: Johan


Har jeg virkelig skrevet det engang...Embarrassed? I så fald er jeg uenig med mig selv

Jo det har du. Du mente at AFTM kun giver vægten på de første 9.15m, så du vil gerne vægten ud over dette. Helt analog til at jeg vil have vægt fordeling på en stang. Vægten på to punkter giver per definition vægtfordeling, selv

Citat: Johan


Jeg vil selvfølgelig gerne vide noget om vægtfordelingen. Men en tegning af linens profil er fint for mig.

Yes lige som jeg vil have bøjningsprofil for en klinge.

Citat: Johan


Jeg har prøvet mange forskellige liner og kasseret næsten ligeså mange.

Kan det tænkes at der er noget galt med din metode,så?

Citat: Johan


Til gengæld kender jeg dem, jeg bruger, så godt, at jeg ved, hvad jeg skal købe.

Kan du præcisere hvad det er du kender ved dem, så du ikke behøver at kassere flere?

Citat: Johan


Kan man forestille sig, at man kan forudsige, hvordan en violin lyder. Måske, men det vil kræve en fuldstændig uoverskuelig mængde målinger. Næste opgave er så at formidle det til violinisten. Det er nok ligeså svært. Flueliner og stænger er nok knap så komplicerede, men problemet er det samme.

Kvantemekanikken er røv svært at bruge til at beskrive den fysiske verden, så lad os bare droppe det at regne og måle fuldstændigt.


Redigeret af chan - 21 Aug 2013 kl. 22:53
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2013 kl. 22:43
Hej Johan

Jeg er væk de næste dage så jeg vil afslutte tråden. Det var en god debat.

Men ikke så meget mere snak. Lad os gøre noget mere praktisk. Prøv at tage en af dine 9 fods 4 delte stænger, der står #6 på og give mig følgende:
1. En vægt fordeling: vægt af de fire dele for sig.
2. Bøjningsprofil:Et billed af den op af en væg, når den er bøjet 1/3 del af dens længde efter CCS metoden.   
3. Stivhed: Vægten der får den til at bøje 1/3 del af dens længde efter CCS metoden.
Herefter finder jeg en anden stang på baggrund af disse tre sæt data, der vil kaste som din. Hvis jeg ikke kan finde en med samme data, så vil jeg på forhånd fortælle dig, hvordan den vil føles. Hvis du ikke orker at måle den, kan du bare sende den til mig. Det vil dog nok ikke at tage længere tid det du har brugt på tråden her. Vi tager den videre på PM


Redigeret af chan - 21 Aug 2013 kl. 23:16
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 00:01
Citat: chan


Jo det har du. Du mente at AFTM kun giver vægten på de første 9.15m, så du vil gerne vægten ud over dette.

Nå på den måde. Ja, det ville jeg da foretrække. Men jeg vil omvendt bøje mig for, at folk åbenbart er nogenlunde tilfredse med den nuværende. Og jeg har ingen problemer, for jeg kender de liner, jeg køber.

Citat: Johan


Jeg har prøvet mange forskellige liner og kasseret næsten ligeså mange.

Citat: Chan

Kan det tænkes at der er noget galt med din metode,så?

Hvad skulle det være? Medmindre du mener "kassere" som at smide i skraldespanden. Det er ikke sådan, jeg gør. Jeg har afprøvet mange liner inden køb. Og det har givet mig et billede af, hvad jeg skal købe.

Citat: Johan


Til gengæld kender jeg dem, jeg bruger, så godt, at jeg ved, hvad jeg skal købe.

Citat: Chan

Kan du præcisere hvad det er du kender ved dem, så du ikke behøver at kassere flere?

Jeg har simpelthen fisket med dem! Jeg ved, hvordan de kaster, og hvordan jeg skal tilpasse og justere under forskellige forhold.

Tilføjer lige: Den slap jeg måske lidt nemt om ved ;-) Jeg leder efter liner, der afvikler linebuen godt under hele kastet. Meget bagtunge liner har en udpræget tendens til at slå med spidsen og er meget dårligere til at lægge sig strakt på vandet. Jeg vil have liner, der kan kastes langsomt. Det er bagtunge liner dårlige til. Jeg går meget op i kontrol med, hvor jeg sætter forfanget på vandet i et underhåndskast. Også her har bagtunge liner en svaghed, da spidsen dels kommer med meget større fart. Dels er meget mere påvirkelig af vind.


Redigeret af Johan - 22 Aug 2013 kl. 00:16
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 07:23
Hvor er det dejlig enkelt og afslappende, når man lige har købt en Sage Bass 230 grain, ovenikøbet med en WF line, som passer til stangen. At linen så er en stiv djævel ved for koldt vand er en anden sag. 230 grain = 14,903749 gram. Det er da nemt. Så er jeg fuldstændig ligeglad, med aftma systemet. Hvis nogen har det godt med, at den så hedder en #8-9, kalder vi den bare det. Det aller bedste er hvis der skrives gram på alle stænger. Så er vi fri for at huske et aftma skema. Bare min mening.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 08:39
Citat: sage

Hvor er det dejlig enkelt og afslappende, når man lige har købt en Sage Bass 230 grain, ovenikøbet med en WF line, som passer til stangen. At linen så er en stiv djævel ved for koldt vand er en anden sag. 230 grain = 14,903749 gram. Det er da nemt. Så er jeg fuldstændig ligeglad, med aftma systemet. Hvis nogen har det godt med, at den så hedder en #8-9, kalder vi den bare det. Det aller bedste er hvis der skrives gram på alle stænger. Så er vi fri for at huske et aftma skema. Bare min mening.


Og når du så køber en langklumpet line der vejer 15g. så føles det pludseligt for let. Klassifikationssystemet er lavet for at gøre det nemt at parre stang og line. Jeg synes det er rart med længde og vægtangivelser på liner. Det gør det bare ikke nødvendigvis nemmere for alle og lige sådan med CCS data. De giver en interessant mulighed for at sammenligne stænger uden at skulle ud i det sædvanlige sludder omkring "over/underklassificeret, letkastende, harmonisk" Systemet bør bare ikke stå alene.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 10:19
Citat: Johan


Citat: LasseK

Gad vide hvad det egentlig er I er så bange for

Bange...hvem er bange?


Indtil flere her i tråden

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 12:36
Citat: Jabber

Citat: sage

Hvor er det dejlig enkelt og afslappende, når man lige har købt en Sage Bass 230 grain, ovenikøbet med en WF line, som passer til stangen. At linen så er en stiv djævel ved for koldt vand er en anden sag. 230 grain = 14,903749 gram. Det er da nemt. Så er jeg fuldstændig ligeglad, med aftma systemet. Hvis nogen har det godt med, at den så hedder en #8-9, kalder vi den bare det. Det aller bedste er hvis der skrives gram på alle stænger. Så er vi fri for at huske et aftma skema. Bare min mening.


Og når du så køber en langklumpet line der vejer 15g. så føles det pludseligt for let. Klassifikationssystemet er lavet for at gøre det nemt at parre stang og line. Jeg synes det er rart med længde og vægtangivelser på liner. Det gør det bare ikke nødvendigvis nemmere for alle og lige sådan med CCS data. De giver en interessant mulighed for at sammenligne stænger uden at skulle ud i det sædvanlige sludder omkring "over/underklassificeret, letkastende, harmonisk" Systemet bør bare ikke stå alene.

Jeg har for så vidt ingen kommentar omkring selve ccs data. Mht til lange klumper vs korte, kan jeg kun forholde mig til hvad stang producenten havde forestillet sig. Derfor nævner jeg netop den Sage Bass, som eks.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2013 kl. 13:04
Citat: LasseK

Citat: allan overgaard

Du læser indlæg som fanden læser biblen.
Intet nyt under solen der.
Kunne det tænkes at den måde du sætter stængerne op i din "målemaskine" ikker er 100% ens hver gang ?

Nååår nej. Mr. I know all kunne da ikke lave en sådan elementær fejl

Jeg takker af i denne tråd og snakker med nogle andre.
/Allan


Hvem er det lige der kalder hvem hvad?

Kunne det tænkes at man kunne være ret bevidst om eventuelle fejlkilder, og forsøge på bedste vis at eliminere dem? Nej det er nemmere at mistænkelig og latterliggøre, Det et så Street og fedt, og man er helten....

Prøv at droppe nejhatten og læs hvad jeg rent faktisk skrev!

Tag to tre eller hvor mange du nu vil af den samme på papiret stang. Fikser dem ved siden af hinanden, brug eks.et bord eller en afsats eller andet stabilt. Sørg for at bundelene er i vater, og hæng så den samme vægt i spidsen af alle stængerne. Er de helt ens De stænger, så gir jeg en omgang.....

L

Det har du sikkert ret i. Helt uvidenskabeligt, har jeg flere gange i klub regi prøvet samme set-up og stang, hvor de ikke mærkes ens. Så det må du have ret i.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres