Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

At kontrollere loop størrelsen på sit kast.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: At kontrollere loop størrelsen på sit kast.
    Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:12
Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?
Hilsen Kim.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:43
Før din stangspids så horisontalt som muligt, og kast med din underarm, og ikke knække i håndledet, så skal du se små og fine loops på dine kast.

Kniber det alligevel, kan du lære det hos undertegnede Wink
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 12:51
Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?


Ved bevidst at ændre dine bevægelser, så stangtoppen følger den bane der skal til for at ændre størrelsen.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 13:09
Citat: LasseK

Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?


Ved bevidst at ændre dine bevægelser, så stangtoppen følger den bane der skal til for at ændre størrelsen.

Mvh
Lasse


Super svar
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 13:53
Citat: LasseK

Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?


Ved bevidst at ændre dine bevægelser, så stangtoppen følger den bane der skal til for at ændre størrelsen.

Mvh
Lasse

Kan du uddybe? Så som hvad jeg skal focusere på og hvad jeg skal ændre på for at opnå det jeg vil?
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 13:53
Citat: chan

Citat: LasseK

Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?


Ved bevidst at ændre dine bevægelser, så stangtoppen følger den bane der skal til for at ændre størrelsen.

Mvh
Lasse


Super svar

Kiss ass
Hilsen Kim.
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 14:30
Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?

Et kastekursus er vejen frem, ellers er der en masse på www.youtube.com, det er svært at beskrive hvis du ikke forstår hvad der bliver skrevet Wink


Redigeret af Bishop - 30 Aug 2013 kl. 14:32
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 14:56
Citat: Bishop




Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?

Et kastekursus er vejen frem, ellers er der en masse på www.youtube.com, det er svært at beskrive hvis du ikke forstår hvad der bliver skrevet Wink



Selvfølgelig kunne jeg tage på kastekursus, betale 500kroner og få svar på mit spørgsmål, men det er vel et ret simpelt spørgsmål som en kaste instruktør burde kunne svare på herinde.
Hilsen Kim.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:12
Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: Bishop




Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?

Et kastekursus er vejen frem, ellers er der en masse på www.youtube.com, det er svært at beskrive hvis du ikke forstår hvad der bliver skrevet Wink



Selvfølgelig kunne jeg tage på kastekursus, betale 500kroner og få svar på mit spørgsmål, men det er vel et ret simpelt spørgsmål som en kaste instruktør burde kunne svare på herinde.

forskellen er bare, at en instruktør ikke kan se dit kast herinde og evt komme med råd...
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:24
Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et objektivt spørgsmål.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 30 Aug 2013 kl. 15:29
Hilsen Kim.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:29
Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et subjektiv spørgsmål.
loopet tager da i høj grad udgangspunkt i dit kast, for dit kast styrer stangspidsen som igen er afgørende for hvordan dit loop formes.
Dine loops bliver jo større og blødere hvis du fører din stangspids for langt ned i forhold til positionerne 10-2, så det må da i min optik have en del med kastet at gøre hvordan stang og stangspids føres og håndteres!?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:31
Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: LasseK

Citat: Kim Krikau Jensen

Hvordan kan man bevidst ændre størrelsen på loopet i sit kast?


Ved bevidst at ændre dine bevægelser, så stangtoppen følger den bane der skal til for at ændre størrelsen.

Mvh
Lasse

Kan du uddybe? Så som hvad jeg skal focusere på og hvad jeg skal ændre på for at opnå det jeg vil?


Det kan jeg godt, hvad er det du vil opnå, og hvor skal jeg sende regningen til

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:49
Citat: moesby


Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et subjektiv spørgsmål.

loopet tager da i høj grad udgangspunkt i dit kast, for dit kast styrer stangspidsen som igen er afgørende for hvordan dit loop formes.
Dine loops bliver jo større og blødere hvis du fører din stangspids for langt ned i forhold til positionerne 10-2, så det må da i min optik have en del med kastet at gøre hvordan stang og stangspids føres og håndteres!?

Jeg kan vist blive ved med at gentage. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.
Hilsen Kim.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 15:54
Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: moesby


Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et subjektiv spørgsmål.

loopet tager da i høj grad udgangspunkt i dit kast, for dit kast styrer stangspidsen som igen er afgørende for hvordan dit loop formes.
Dine loops bliver jo større og blødere hvis du fører din stangspids for langt ned i forhold til positionerne 10-2, så det må da i min optik have en del med kastet at gøre hvordan stang og stangspids føres og håndteres!?

Jeg kan vist blive ved med at gentage. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.
ved at ændre positionen på din stangspids, hvilket egentlig burde fremgå af ovenstående...?
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:07
Kim!

Du forstår jo ikke hvad vi giver dig af råd. 
Det går over i ordkløveri. Køb en fodbold i stedet, kan du ikke styre den, kan du altid ansætte en træner.

Det gælder også i alle andre sportsgrene.

Vil du springe indlærings problemerne over, så kontakt en der kan lære dig det.
Og ja det koster penge, du kan få min hjælp, men det er til en anden pris end de 500 du nævner.
Der er arbejde ved at give dig den fysiske og tekniske viden, og den tid det tager at sætte dig ind i det må du naturligvis betale for, er det så svært at forstå?

Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten Holm Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:23
Hej Kim ! Overordnet kan man vel sige at det er dine stop positioner den er lidt gal med - prøv ar være lidt mere præcis i dine stop - altså som en anden skrev ikke for langt ned i fremkastet i sær - hvilket åbner din bue en hel del ! Søg på nettet der er mange gode videoer hvor du kan se det optimale stop.
God fornøjelse --- og dette råd er endda GRATIS   
Mvh.
Carsten
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:34
Citat: moesby


Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: moesby


Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et subjektiv spørgsmål.

loopet tager da i høj grad udgangspunkt i dit kast, for dit kast styrer stangspidsen som igen er afgørende for hvordan dit loop formes.
Dine loops bliver jo større og blødere hvis du fører din stangspids for langt ned i forhold til positionerne 10-2, så det må da i min optik have en del med kastet at gøre hvordan stang og stangspids føres og håndteres!?

Jeg kan vist blive ved med at gentage. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.

ved at ændre positionen på din stangspids, hvilket egentlig burde fremgå af ovenstående...?

Det var i forbindelse med dit svar angående kaste instruktør at du så sagde at det i høj grad tager udgangspunkt i mit kast. Det Gør det ikke nødvendigvis da det er et objektivt spørgsmål som jeg stiller. Om det er Jens Hansen eller Villy Søvndal der stod med stangen er ligegyldigt da spørgsmålet er Hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:38
Citat: Carsten Holm

Hej Kim ! Overordnet kan man vel sige at det er dine stop positioner den er lidt gal med - prøv ar være lidt mere præcis i dine stop - altså som en anden skrev ikke for langt ned i fremkastet i sær - hvilket åbner din bue en hel del ! Søg på nettet der er mange gode videoer hvor du kan se det optimale stop.
God fornøjelse --- og dette råd er endda GRATIS   
Mvh.
Carsten

Den er ikke gal med mine stop positioner. Hvor får du den idé fra? Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Men tak for dit råd.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 30 Aug 2013 kl. 16:40
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:42
Citat: Michael Ladefoged

<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Kim!<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;"><div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Du forstår jo ikke hvad vi giver dig af råd. <div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Det går over i ordkløveri. Køb en fodbold i stedet, kan du ikke styre den, kan du altid ansætte en træner.<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;"><div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Det gælder også i alle andre sportsgrene.<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;"><div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Vil du springe indlærings problemerne over, så kontakt en der kan lære dig det.<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Og ja det koster penge, du kan få min hjælp, men det er til en anden pris end de 500 du nævner.<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">Der er arbejde ved at give dig den fysiske og tekniske viden, og den tid det tager at sætte dig ind i det må du naturligvis betale for, er det så svært at forstå?<div style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.571428298950195px; line-height: normal;">


Og i forstår ikke en brik af hvad jeg stiller for et spørgsmål selvom det er så tydeligt beskrevet at selv en nydansker kan forstå det.
Hilsen Kim.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 16:59
Citat: Kim Krikau Jensen




Og i forstår ikke en brik af hvad jeg stiller for et spørgsmål selvom det er så tydeligt beskrevet at selv en nydansker kan forstå det.

Jeg ved du kender Mel Krieger, måske du bedre forstår hans måde at forklarer hvordan man kontrollerer sit loop.


Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 17:00
Vil du bare lave store klodsede buer eller har du et mere specifikt formål med at åbne linebuen ?
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 17:06
Hej Kim,

Først og fremmest - jeg forstår ikke helt du virker lidt sur over svar fra personer, der prøver at hjælpe dig. Det er da helt klart et spørgsmål om kasteteknik, du stiller :-) Folk prøver jo bare at hjælpe....

Men et bud på et kort svar må være - du opnår de smalleste linebuer ved at højdeforskellen (dit topøjes position i for- og bagstop) er mindst mulig. Jo større forskel, jo større buer.

Mvh

Mads
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 17:07
Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: moesby


Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et subjektiv spørgsmål.

loopet tager da i høj grad udgangspunkt i dit kast, for dit kast styrer stangspidsen som igen er afgørende for hvordan dit loop formes.
Dine loops bliver jo større og blødere hvis du fører din stangspids for langt ned i forhold til positionerne 10-2, så det må da i min optik have en del med kastet at gøre hvordan stang og stangspids føres og håndteres!?

Jeg kan vist blive ved med at gentage. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.


Hej Kim

Det er et simpelt spørgsmål, og du har også fået det simple svar.

Linebuens størrelse er afgjort af din stangspids' bane.

Er din stangspids ført i en næsten lige bane under accelerationen af linen og ikke ført meget langt ud fra den derefter, så får du et ret lige øverste ben i linebuen, og din linebues front bliver lille, fører du stangspidsen langt væk fra den accelererede bane så åbner du fronten op, men har du også tilført linen meget hastighed så vil den lukke sig igen. Har du ikke så forbliver den åben.

Er den bane du accelerer linen op i buet væk fra dig, så bliver dit øverste ben buet, og linen kommer ikke langt selvom du ikke bevæger din stangspids langt efter accelerationen.

Er den bane du accelererer linen op i med et dyk undervejs, så får du en nedadgående bule i det øverste ben, det kaldes også en tailing loop

Hvis du vil have en beskrivelse af hvordan du skal bevæge dig så må du beskrive meget nøje hvad det er du ønsker at opnå, og hvordan du bevæger dig når du opnår noget andet. Der er ingen facitliste på det.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 17:22
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 17:47
Citat: LasseK

Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: moesby


Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg spørger hellere ikke til mit kast. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det tager ikke udgangspunkt i mit kast og derfor burde det være nemt at svare på da det er et subjektiv spørgsmål.

loopet tager da i høj grad udgangspunkt i dit kast, for dit kast styrer stangspidsen som igen er afgørende for hvordan dit loop formes.
Dine loops bliver jo større og blødere hvis du fører din stangspids for langt ned i forhold til positionerne 10-2, så det må da i min optik have en del med kastet at gøre hvordan stang og stangspids føres og håndteres!?

Jeg kan vist blive ved med at gentage. Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.


Hej Kim

Det er et simpelt spørgsmål, og du har også fået det simple svar.

Linebuens størrelse er afgjort af din stangspids' bane.

Er din stangspids ført i en næsten lige bane under accelerationen af linen og ikke ført meget langt ud fra den derefter, så får du et ret lige øverste ben i linebuen, og din linebues front bliver lille, fører du stangspidsen langt væk fra den accelererede bane så åbner du fronten op, men har du også tilført linen meget hastighed så vil den lukke sig igen. Har du ikke så forbliver den åben.

Er den bane du accelerer linen op i buet væk fra dig, så bliver dit øverste ben buet, og linen kommer ikke langt selvom du ikke bevæger din stangspids langt efter accelerationen.

Er den bane du accelererer linen op i med et dyk undervejs, så får du en nedadgående bule i det øverste ben, det kaldes også en tailing loop

Hvis du vil have en beskrivelse af hvordan du skal bevæge dig så må du beskrive meget nøje hvad det er du ønsker at opnå, og hvordan du bevæger dig når du opnår noget andet. Der er ingen facitliste på det.

Mvh
Lasse

Thank you Så er der lidt at eksperimentere med.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 17:47
Citat: leif!!!

  http://www.youtube.com/watch?v=1Bg6njFSKv4
Smile

Thank you
Hilsen Kim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:28
Citat: Kim Krikau Jensen


Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.


Ah, det er sikkert et simpelt spørgsmål, men svaret er ret kompliceret, hvis ikke vil der nok være mange flere der kaster bedre derude. Et andet simpelt spørgsmål er, hvordan kan man sparke som Ronaldo.

Der er fokuseret meget på stangspidsens bevægelse, og noget af det er sandt nok, men ikke almen gyldigt (lige som Lasse skriver: der er ingen facit list). Det generelle teoretisk svar er: buens facon afhænger af stangspidsens bane i rum og tid , starts betingelse og naturligvis den ydere omgivelse. Og tag så med, hvordan du skal bevæge håndtaget for at opnå den ønskede stangspidsens bane i rum og tid med en given starts betingelse . Så hvis du vil ændre på buen, må du opgive disse tre sæt af oplysninger til at starte med. Det kan man naturligvis ikke, så du kan nok se at det er ikke så simpelt, og vi har ikke engang tilføjet trækket fra line hånden. Derfor kan det ikke svares bedre end Lasse's første svar: prøv dig frem til den sidder der. Dog er nogle praktiske grund regler, som du kan lægge ud med:
1. starts betingelse : Det er nemmest med en strakt line uden for meget energi som udgangspunkt.
2. stangspidsens bane rum og tid : Jævn stigende acceleration med sent rotation af håndtaget og brat stop for stanghånden + jævn stigende acceleration med sent stop af linehånden + reducere længden af stanghåndens bane og rotation, så meget som muligt. Man kan tale nok så meget om stangspidsen, men det er bedre at fokusere på stang og line hånden.
3. den ydere omgivelse: Det er nemmere at lave smalle buer når vinden er gunstigt, f.eks svagt fra højre for højre håndskasteren.


Redigeret af chan - 30 Aug 2013 kl. 19:43
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 19:58
Chan!

Det var dog en Fantastisk beskrivelse.

Jeg melder fra nu, det bliver mere og mere avanceret og teoretisk.

Men jeg håber Kim har forstået det!

Anvend en teknik og et værktøj der kan følge naturlovene så tæt som muligt, så er det så ganske simpelt at kaste og fiske med flue....
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 20:18
Citat: Michael Ladefoged

Anvend en teknik og et værktøj der kan følge naturlovene så tæt som muligt, så er det så ganske simpelt at kaste og fiske med flue....


Yes, spinnestang og bombarda

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 20:24
ClapWink
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 20:42
Citat: chan

Citat: Kim Krikau Jensen


Jeg spørger hvordan man bevidst ændrer størrelsen på loopet. Det er et meget simpelt spørgsmål.


Ah, det er sikkert et simpelt spørgsmål, men svaret er ret kompliceret, hvis ikke vil der nok være mange flere der kaster bedre derude. Et andet simpelt spørgsmål er, hvordan kan man sparke som Ronaldo.

Der er fokuseret meget på stangspidsens bevægelse, og noget af det er sandt nok, men ikke almen gyldigt (lige som Lasse skriver: der er ingen facit list). Det generelle teoretisk svar er: buens facon afhænger af stangspidsens bane i rum og tid , starts betingelse og naturligvis den ydere omgivelse. Og tag så med, hvordan du skal bevæge håndtaget for at opnå den ønskede stangspidsens bane i rum og tid med en given starts betingelse . Så hvis du vil ændre på buen, må du opgive disse tre sæt af oplysninger til at starte med. Det kan man naturligvis ikke, så du kan nok se at det er ikke så simpelt, og vi har ikke engang tilføjet trækket fra line hånden. Derfor kan det ikke svares bedre end Lasse's første svar: prøv dig frem til den sidder der. Dog er nogle praktiske grund regler, som du kan lægge ud med:
1. starts betingelse : Det er nemmest med en strakt line uden for meget energi som udgangspunkt.
2. stangspidsens bane rum og tid : Jævn stigende acceleration med sent rotation af håndtaget og brat stop for stanghånden + jævn stigende acceleration med sent stop af linehånden + reducere længden af stanghåndens bane og rotation, så meget som muligt. Man kan tale nok så meget om stangspidsen, men det er bedre at fokusere på stang og line hånden.
3. den ydere omgivelse: Det er nemmere at lave smalle buer når vinden er gunstigt, f.eks svagt fra højre for højre håndskasteren.

Nogenlunde samme forklaring så jeg engang i en videnskabelig dokumentarudsendelse hvor en astrofysiker forsøgte at kortlægge himmellegemernes statiske og termodynamiske karakteristika ud fra den komplekse relativitetsteori.

Så forklar mig lige Chan...hvad sker der hvis man binder et stykke rugbrød på ryggen af en kat og smider den ud fra syvende sal ?


Mvh
Jim. Clap


Redigeret af scott - 30 Aug 2013 kl. 20:45
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 20:44
Citat: Michael Ladefoged

Chan!
Det var dog en Fantastisk beskrivelse.
Jeg melder fra nu, det bliver mere og mere avanceret og teoretisk.
Men jeg håber Kim har forstået det!
Anvend en teknik og et værktøj der kan følge naturlovene så tæt som muligt, så er det så ganske simpelt at kaste og fiske med flue....


Tak!

Ved godt hvad du mener, men jeg vil formulere som: Anvend en teknik og et værktøj der generere mindst muligt irreversibilitet, så er det så ganske simpelt at kaste og fiske med flue.... Alt følger naturlovene

Yes, Lasse. Bombarda og spinnestang generere meget mindre irreversibilitet.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 20:52
Citat: scott



Så forklar mig lige Chan...hvad sker der hvis man binder et stykke rugbrød på ryggen af en kat og smider den ud fra syvende sal ?


Det afhænger af kattens bane i rum og tid , starts betingelse og naturligvis den ydere omgivelse. Det er "simpelt" klassisk fysik. Relativitet behøver vi kun, at bruge hvis katten får et ordentligt los, så den nærmer sig lysets hastighed i vakuum
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 20:57
Nå ja selvfølgelig.
Einstein var med garanti blevet en fortræffelig fluefisker hvis han havde levet i dag, for han havde jo netop de rette forudsætninger.  Wink

Mvh
Jim.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:06
Chan.

Det bliver mere og mere uforståeligt, så jeg fandt en oversættelse der gør dine ord let at forstå for alle. 

Irreversibilitet, (af in- og fr. réversible, afledn. af lat. reversus, af revertere 'vende om'), den egenskab, at processer eller hændelsesforløb ikke af sig selv kan forløbe i modsat retning. Modsætningen, reversible processer, som af sig selv kan forløbe i begge retninger, forekommer ikke i praksis, men anvendes som en teoretisk model i termodynamikken. En reversibel proces kan tilnærmes ved en proces, der forløber så langsomt, at systemet hele tiden kan anses for at være i termodynamisk ligevægt.

I statistisk fysik indføres entropi som et mål for graden af uorden i et system. Ved en reversibel proces vil entropien af et system og dets omgivelser være konstant, hvorimod entropien af systemet og dets omgivelser vil vokse ved en irreversibel proces. Der er ikke noget i vejen for at reducere et systems entropi, men det kan kun ske på bekostning af en lige så stor (ved reversible processer) eller større (ved irreversible processer) forøgelse af omgivelsernes entropi.

Processers irreversibilitet stemmer overens med vore daglige erfaringer: Gnidningskræfter bremser fx mekaniske bevægelser og standser dem, hvis der ikke tilføres energi udefra; fløden samler sig ikke igen, når vi rører baglæns rundt i kaffekoppen, og vi bliver hele tiden ældre.


Måske kan nogen fra fysiktimerne huske, at man uden noget energitab kan bevæge en vægt/ lod fremad ved et "LIGE" træk, i et forbunden line/snor/kabel!

Den naturlov har indtil dato heldigvis ikke kunne gradbøjes, uanset hvor mange forklaringer og smukke og kringlede ord der findes og kan nedskrives! 

Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Kristian Wallenstrøm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristian Wallenstrøm

Tilmeldt:: 30 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristian Wallenstrøm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:11
TongueTongueLook and enjoy... Men min kone siger jeg må tage på kaste kursus med hende....????
Tonguehttp://www.youtube.com/watch?v=aJDjf8_6SYs
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:18
Svaret er Lefty Kreh, køb hans bog eller Dvd på Amazon, bogen er kun 18 dollars i kindle version, selvom den er på engelsk (Kindle store), så får du meget mere ud af den, end summen af kommentar her. " Flycasting Fundamentals. " er navnet på bogen. Smile

Redigeret af limfjord - 30 Aug 2013 kl. 21:20
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:36
Det har jo udviklet sig tåbeligt denne debat. Videnskabelige og uforståeligt sprog der hører hjemme blandt dem der elsker selvophøjethed blandt mindre "kloge". Jeg gad godt se den elev der fik en sådan undervisning. Jeg satser en månedsløn på at vedkommende ikke har fattet en skid når lektionen er overstået, men bare siger "ja, jo den er fin nok"
Det handler jo ikke længere om forståelse, men om den der kan slynge de mest avancerede latinske fraser om sig.

I skulle tage og se på sådan en som Mel Krieger der er pis hamrende ligeglad med alt det pis. Det skal være simpelt og forståeligt. Men så er der jo ikke plads til kloge åge, så man kigger hellere den anden vej.
Hilsen Kim.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:53
Jamen det var da godt Kim, så fandt du jo alligevel selv ud af detBig smile

Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Klaus Neubert Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klausneubert

Tilmeldt:: 11 Jan 2013
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klausneubert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 21:57
Citat: Kim Krikau Jensen

Det har jo udviklet sig tåbeligt denne debat. Videnskabelige og uforståeligt sprog der hører hjemme blandt dem der elsker selvophøjethed blandt mindre "kloge". Jeg gad godt se den elev der fik en sådan undervisning. Jeg satser en månedsløn på at vedkommende ikke har fattet en skid når lektionen er overstået, men bare siger "ja, jo den er fin nok" Det handler jo ikke længere om forståelse, men om den der kan slynge de mest avancerede latinske fraser om sig.

I skulle tage og se på sådan en som Mel Krieger der er pis hamrende ligeglad med alt det pis. Det skal være simpelt og forståeligt. Men så er der jo ikke plads til kloge åge, så man kigger hellere den anden vej.
Thumbs Up
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 04:43


Redigeret af JH - 31 Aug 2013 kl. 18:47
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:23
Citat: Kim Krikau Jensen

Det har jo udviklet sig tåbeligt denne debat. Videnskabelige og uforståeligt sprog der hører hjemme blandt dem der elsker selvophøjethed blandt mindre "kloge"

Hvis du har så lav selvværd, find en psykolog. Hvis der er noget du ikke forstår, spørg videre. Det hele er gratis her. Vi har brugt mange år for at opnå det vi ved. Være taknemlig at vi gider at dele det med dig. Og husk i øvrigt at der også er andre der læser med. Det må de vel godt ikke? Tag det du kan bruge og gem resten til senere. Ping pong mellem Michael og jeg er bare gas og fis. Håber der er plads til det.

Citat: Kim Krikau Jensen


Jeg gad godt se den elev der fik en sådan undervisning. Jeg satser en månedsløn på at vedkommende ikke har fattet en skid når lektionen er overstået, men bare siger "ja, jo den er fin nok"
Det handler jo ikke længere om forståelse, men om den der kan slynge de mest avancerede latinske fraser om sig.
Overdriv nu ikke. Du har fået mange svar som du kan arbejde videre med. Igen brug det du kan bruge. Det eneste som vi ikke har hjulpet dig med er dit selvværd. Som voksen bør man kunne skelne mellem gas og fis. (Gas = CH4 , fis = CH4 + svovl forbindelser der får det til at lugte grimt.) Jeg vil gerne tage imod udfordringen. Jeg kører til Vejle i dag og jeg kan komme forbi Kolding. Så vil jeg bruge de samme ord, jeg har brugt her og lærer dig at ændre på loop størrelsen teoretisk og praktisk inden for en time. Er du klar?

Citat: Kim Krikau Jensen


I skulle tage og se på sådan en som Mel Krieger der er pis hamrende ligeglad med alt det pis. Det skal være simpelt og forståeligt. Men så er der jo ikke plads til kloge åge, så man kigger hellere den anden vej

Jamen, så har du forstået det allerede. Hvorfor spørger du så?
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:33
ChanWinkHug
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 11:38
Citat: JH



Kort og kontant:
Linebugten skabes i fremkastet og bestemmes af højdeforskellen mellem dit topøjes højeste punkt (f.eks. kl. 12) og dit forreste stop (f.eks. kl. 10). Vil du ændre linebuen ændrer du bare dit forreste stop f.eks. til kl. 11 hvilket vil give en smallere linebugt (højdeforskel). Det forudsætter du holder din albue fast hvilket du kan opnå ved, at låse den fast ned langs siden og kun kaste med underarmen. Andre formår at bevæge albuen frem og tilbage i samme plan (altså den må ikke bevæge sig op og ned).



Det er ikke nok. Det kommer an på, hvordan topøjet kommer fra kl.12 til kl.10. Hvilken bane det har fulgt og tiden det tager. Altså topøjets bane i rum og tid. Jeg har set talrige eksempler på folk kun fokusere på start og slut positionerne, og resultatet bliver alt mellem tailing loops og loop på størrelse med Beyonces røv

Igen hvis det er så simpelt som det gøres til, er der nok flere bedre kastere derude.

Citat: JH


Jeg lærte selv teknikken på et Loop fluekursus år tilbage. Her måtte vi ikke bevæge albuen til at starte med - den var tæt ind til kroppen og låst fast under kastet. Herved skal du ikke tænke på dit bagerste stop den kommer automatisk når din underarm rammer overarm (stang ca. ved øret når det sker) herefter vente, vente .... til bagkastet havde rettet linen ud og spændt stangen - så startes fremkastet med jævn acceleration og frem til forreste stop, som skal være kontant. Hvis du prøver dette kan du lege med linebuer ved, at ændre dit forreste stop (variere højdeforskellen mellem stangøjets toppunkt og stoppet jf. ovenfor). Lange kast er specielt betinget af smalle linebugter og høj linehastighed (f.eks. dobbeltræk).

Ja, teknikken "opfundet" af G. Anderson er en flot teknik, som hvis gøres rigtigt generere mindst muligt irreversibilitet (undskyld )


Redigeret af chan - 31 Aug 2013 kl. 11:58
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 12:34
Hej med jer, og Hej Kim 

Spændende tråd den her... Hvad med linens placering lige inden fremkastet påbegyndes... Betyder det ikke noget, og har det ikke en konsekvens for liens retning fremad og dermed linebuens størrelse i fremkastet... 

Mel Kriegers tegning er fin, men den er også mangelfuld, da den opstiller en præmis for kastet, som ikke er eksplicit, ligesom den ikke er tilsvarende linens placering i mange kasteres bagkast...

Kim du beder om et simpelt svar på, hvad du mener, er et simpelt spørgsmål... Det er bare ikke et simpelt spørgsmål, og der er ikke et simpelt svar...

Fluekastets verden er komplekst, til tider også gjort for komplekst, men ikke desto mindre stadig komplekst. 

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen  


Redigeret af Ronny Lagoni Thomsen - 31 Aug 2013 kl. 12:35
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 13:03
Citat: Ronny Lagoni Thomsen


Hej med jer, og Hej Kim 
Spændende tråd den her... Hvad med linens placering lige inden fremkastet påbegyndes... Betyder det ikke noget, og har det ikke en konsekvens for liens retning fremad og dermed linebuens størrelse i fremkastet... 

Jo, meget. Det hører ind under det jeg kalder startsbetingelserne.

Citat: Ronny Lagoni Thomsen



Mel Kriegers tegning er fin, men den er også mangelfuld, da den opstiller en præmis for kastet, som ikke er eksplicit, ligesom den ikke er tilsvarende linens placering i mange kasteres bagkast...

Lige præcist, men "eksplicit"!! Sådan et kloge aage ord må du ikke bruge her Det er altid et spørgsmål om, man vil fortælle det folk vil høre eller fortælle det tingene er. Det første er klart nemmest og sælger flest bøger. Pis være med at det ikke er rigtigt. Bare man får folk til at feel good og fill ens tegnedreng

Redigeret af chan - 31 Aug 2013 kl. 13:07
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 14:13
Chan, forsæt du bare med at hive stangen frem og tilbage, hurtigere og hurtigere, og vær klar med køkkenrullen, når du levere din aflevering. Big smile

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 14:36

Det er altså ikke så svært.

Det som Kim spørger om er jo blot hvordan man kontrollere størrelsen på sin linebue.


Kim det handler om hastigheden du fører stangen frem og tilbage med.

Hurtig acceleration, små vinkler og markant stop = smalle og små linebuer.

Langsom acceleration, store vinkler og blødt stop = store og åbne linebuer.


Og til de mere indforstået beklager jeg at det ikke lyder mere svært.


Mvh

Jim.


Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 15:29


Redigeret af JH - 31 Aug 2013 kl. 18:49
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 15:35
Hej Jim

hvorfor skrev du det så ikke bare til at starte med

Og hvordan bliver linebuerne ved hurtig acceleration, store vinkler og bløde stop? Har linelængden noget at sige, linevægten måske? Kan vinklerne blive for små? Hvad med hvis man accelererer langsomt over en længere strækning?

Henrik Mortensen siger jo at højere vægt lig med åbne linebuerne?

Göran Andersson siger at for lange forfang giver tailing loops?

Lefty Kreh siger at hvis man accelererer på en lige linje får man tailing loops?

Jeg er forvirret, det lød ellers så simpelt det du skrev

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum