Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kinetic Waterspeed 9" 5-6#

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kinetic Waterspeed 9" 5-6#
    Sendt: 01 Sep 2013 kl. 11:55
Hej!

Stangen hedder Kinetic Waterspeed 9" 5-6#, som jeg købte for ca en måneds tid siden. Jeg bruger den til geddefiskeri, P&T og engang imellem til åer, men det er så sjældent.


Jeg skal derfor ud og købe en ny line til denne stang. Men jeg er kørt fast og ved ikke hvilken jeg skal købe. Hvilken line egner sig til denne stang, så jeg også kan kaste med store gedde fluer og med nymfer? - ER der ikke en line som egner sig til både Gedde- og P&T fiskeri uden at man skal have to forskellige liner? Jeg tænkte på at købe en #7 Line til stangen så jeg både kan dyrke gedde fiskeri men også P&T.


Hvad tænker du/i?


På forhånd tak og mvh safet
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 12:31
måske stang # er lige i den lille ende på skalaen til gedde fiskeri.. men det kan lade sig gøre.. ville nok bruge en # som var lidt større. Selvom mange gedde fluer ikke er så tunge at kaste med, så er der alligevel en vindmodstand som de mindre # godt kan have lidt problemer med.
Jeg fisker selv med et Vision ACE skyde hoved. men vender det "forkert" på min gedde pind. så får jeg en for mig optimal line til mit gedde fiskeri, og når den så skal med på kysten, tja ... så vendes den "rigtigt" igen..
hvis du køber en #7 line.. er det ikke ensbetydende med at dine problemer er løst.. kender du ikke en lidt mere rutineret flue fisker i dit område, som kan hjælpe ?? det er meget nemmere hvis der var én som kunne vise dig vejen frem..
jeg vil tro at ca 14-16 g er optimal på din stang.. hvis det var et skyde hoved. en gedde line er det jo bare til en #6 du skal bruge.. jeg ved ikke om de laver gedde liner i så små klasser?? det må du jo prøve at lede på nettet efter. hvis der ikke er en anden herinde som ved lidt mere end jeg gør om det.. bare klø på..:)men husk at du ikke skal bruge mege lange bløde forfang til gedde fiskeriet..!!så kan du ikke på din flue til at vende korrekt i dit kast, for du kan ikke strække dit forfang så.. håber du kunne bruge lidt af det jeg har skrevet?
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 12:53
Citat: TLL

måske stang # er lige i den lille ende på skalaen til gedde fiskeri.. men det kan lade sig gøre.. ville nok bruge en # som var lidt større. Selvom mange gedde fluer ikke er så tunge at kaste med, så er der alligevel en vindmodstand som de mindre # godt kan have lidt problemer med.
Jeg fisker selv med et Vision ACE skyde hoved. men vender det "forkert" på min gedde pind. så får jeg en for mig optimal line til mit gedde fiskeri, og når den så skal med på kysten, tja ... så vendes den "rigtigt" igen..
hvis du køber en #7 line.. er det ikke ensbetydende med at dine problemer er løst.. kender du ikke en lidt mere rutineret flue fisker i dit område, som kan hjælpe ?? det er meget nemmere hvis der var én som kunne vise dig vejen frem..
jeg vil tro at ca 14-16 g er optimal på din stang.. hvis det var et skyde hoved. en gedde line er det jo bare til en #6 du skal bruge.. jeg ved ikke om de laver gedde liner i så små klasser?? det må du jo prøve at lede på nettet efter. hvis der ikke er en anden herinde som ved lidt mere end jeg gør om det.. bare klø på..:)men husk at du ikke skal bruge mege lange bløde forfang til gedde fiskeriet..!!så kan du ikke på din flue til at vende korrekt i dit kast, for du kan ikke strække dit forfang så.. håber du kunne bruge lidt af det jeg har skrevet?



Der er desværre ikke nogle i nærheden af mig. Jeg kender en i Århus, men min bil er til rep. og jeg kan derfor ikke transportere mig derhen, desværre...(for mig selv)

- Jeg fisker med WF liner, da jeg ikke kan få nogen til at hjælpe mig om hvordan man bruger skydeline + skydehoved systemet :(

Jeg er blevet forklaret og fortalt at jeg skulle bruge en Rio Dart W6 som jeg også kan bruge til gedde fiskeriet, og hvis dette er tilfældet så giver jeg gerne 600 kr for en line, som VIRKER, og ikke den her WF line som jeg bruger nu som er fra Energizer, hvor jeg skal bruge (næsten) begge hænder for at kaste gedde fluen 18-20 meter ud. Jeg var ude og fiske i går for at afprøve de forskellige liner (forfang) som jeg købte. Prøvede 0.43mm Fluro, 0.50mm Mono og 0.60 Mono, den sidst nævnte viste sig at være lidt bedre end de andre.
Sådan som det ser ud nu, er det kun fluelinen som kan være årsagen til at jeg ikke kan kaste de gedde fluer så langt ud som jeg kan med en nymf. Jeg vil derimod heller ikke sige det på dén måde, som om jeg skal kunne kaste 40m ud med en gedde flue. I går da jeg fiskede fangede jeg en enkelt på ca 1½ kg og fik et par nips efter den, men intet fik jeg set, da de forsvandt :) - Min bror fik derimod fanget en aborre på ca 300-400g på Juletræ's fluen, og det var vi sgu stolte af!!! LOL


Det var lidt af et sidespring, undskyld!


Hvad er det for noget blødt/hårdt forfang du snakker om? Er det Poly leader eller hvad er det? Hvis det er poly leaders, så har jeg aldrig i mit liv brugt sådan noget!!


Mvh Safet

PS. Ja, det du skrev var faktisk meget hjælpsomt, bare mig som fatter hat !
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:05
hvis du fisker men et ganske alm. ørred forfang på dit gedde setup. så ender du jo med en meget tynd spids. og da du jo skal bruge en form for "gedde forfang" i enden. så får du et setup som ikke er særligt nemt at fiske med..
jeg bruger selv 0.80 i enden, det har jeg indtil videre ikke oplevet at en gedde har bidt over.. men hvis du bare binder 1 meter i din flue line. så ville jeg tro det kunne bruges.
jeg bruget ikke poly forfang til mit gedde fiskeri, da jeg også synes de har en for tynd ende.. jeg bruget et hjemme lavet gedde forfang som . jeg har fået af en som jeg mødte ved Gudenåen . for nogle år siden. det er flettet og ikke særlig langt, og der sætter jeg så en 0.80 line fast på ca 60 cm..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:08
men jo en alm wf line kan godt volde dig problemer.. brugte det selv en overgang da jeg ikke vidste bedre.. det med skydehoved ... er slet ikke så svært!!
en running line. og et hoved.. det er det. hovedet kan du så skifte ud med andre hoveder. feks en som synker.. let nok :)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:26
Jeg brugte 0.60mm som er ca 1m sammen med 20-30 cm wire. Jeg tør ikke bruge 0.80mm da jeg er bange for at gedden vil bide det over. (Jeg vil hellere være på den sikre side :-D)

- Så til skyde hovede systemet skal jeg bare bruge Skydeline - Skydehovede og på skydehovedet binder jeg det jeg bruger nu til min WF line og så kan jeg fiske?
Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:31
Overvej måske en Rio Outbound Short line, den har kort klump, og bygget op som skydehoved og skydeline,  men hvor de to liner ikke adskilles. Jeg har selv denne line, og er ikke en stærk kaster, eller har særlig meget forstand på fluefiskeri som sådan! 

Så vidt jeg ved har den fået meget ros af gedde fiskere. 
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:31
Citat: Safet123

Jeg brugte 0.60mm som er ca 1m sammen med 20-30 cm wire. Jeg tør ikke bruge 0.80mm da jeg er bange for at gedden vil bide det over. (Jeg vil hellere være på den sikre side :-D)- Så til skyde hovede systemet skal jeg bare bruge Skydeline - Skydehovede og på skydehovedet binder jeg det jeg bruger nu til min WF line og så kan jeg fiske?


Ja hvor svært kan det være :) vi er mange nørder herinde, og lyder måske som om det er en videnskab som kunne få selv Einstein til at blegne.. :) men det er altså ikke så svært. men når man finder teknikken, så går der somme tider flueknepperi i det, og det er så der hvor nørden komme ind i billedet. selvfølgelig skal det hele passe sammen!! men det er altså ikke så svært..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:33
ps. så bruger jeg IKKE de færdige lavet gedde forfang som man kan købe.. har oplevet flere gange at hægten er knække under kast.
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 13:52
Citat: TLL

ps. så bruger jeg IKKE de færdige lavet gedde forfang som man kan købe.. har oplevet flere gange at hægten er knække under kast.



Jeg mistede 2 Juletræer (fluer) i går ved at hægten er sprunget op og så er fluen fløjet af. Derfor besluttede vi os for at binde fluerne direkte på wiren, selvom der er meget wire som går til spilde på denne måde.. :(


Jeg bestiller en Rio Outbound Line nu, og ser hvordan det går.

Ved du/I måske om jeg kan købe en polyleader som er "sinking" altså synkende, - kan jeg binde en wire på sådan en poly leader? Det er nemlig fordi de poly leaders jeghar set så er de sorte og jeg vil helst ikke at fluen skal bindes på leaderen pga 2 årsager: 1# Den ses meget nemt. 2# Den skal bruges til geddefiskeri også så der skal være en Wire på.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 17:50
man binder ALDRIG fluen direkte på en poly leader.. man kan købe wire, som er blødt. og med dem kan man binde alm, knuder som man ellers ville bruge.. efter et poly leader, ville jeg binde 60 cm 0,60 og så 30 cm wire..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 21:10
Det tænkte jeg nok. Kan du forklarer mig hvordan man binder forfanget til poly leaderen? Så vidt jeg kan se, er der kun en loop og det er den ende hvor man binder fluelinen til poly leaderen...
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 21:11
Mht. til wiren, så har jeg for et par uger siden købt en speciel wire som jeg ikke kan huske navnet på, den er i hvert fald braided eller hvad man kalder det, så man nemmere at binde knuder mm. med den :)
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 21:14
http://mikandersen.dk/Knuder.htm#Flyline Loop2
prøv at se på denne side..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 21:16
Nu har jeg givet udtryk for at jeg ingen knuder kender til LOL...

Jeg kender til kirurg knuden, loop2loop osv. alle de andre også.

Jeg er bare i tvivl om der er loops i begge ender af en poly leader... For jeg kan nemlig kun se én når jeg kigger på nettet for at købe en, det er dét jeg mener min ven :-D


Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 21:18
nåå :) mange af dem jeg har er der loop i begge ender. :) men man kan også få dem med kun et loop. derfor sendte jeg et link, for der er flere muligheder :)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 21:22
Citat: TLL

nåå :) mange af dem jeg har er der loop i begge ender. :) men man kan også få dem med kun et loop. derfor sendte jeg et link, for der er flere muligheder :)



Så må jeg spørge dem inden jeg bestiller de poly forfang, for jeg aner ikke hvordan man sætter sådan en braided loop på både flueline eller en poly leader...


Jeg kan ikke bestille de poly leaders som du har linket til, da jeg får en eller anden fejl i højre hjørne og så går varen ikke ind i kurven. Ellers ville jeg gerne købe dem, da de også kun er 5" og det vil jeg helst have da jeg også skal have et forfang på osv.

Jeg tænkte nemlig at hvis jeg satte et poly forfang på, i stedet for en synke line (jeg har ingen linekurv, så du ved nok hvad jeg vil frem til LOL) så kunne jeg måske fange lidt flere aborre, da de går nede ved bunden! :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down