Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Outbound frustreret...

 Besvar Besvar
Forfatter
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Outbound frustreret...
    Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:02
Hej derude.

Jeg har købt mig en Outbound short #7, jeg håbede virkede godt sammen med min TFO BVK #7 - men jeg kan simpelthen ikke få kastet til at virke.

Jeg kan godt holde en fin balance og spænding i "klumpen" men når den sendes afsted dør den ligesom i luften, og jeg er ikke i nærheden af den længde jeg håbede på. Selv med et okay gennemført dobbelt træk og et koncentreret kast.

Det er første gang jeg prøver en "hybrid" line, og selv med min gamle WF kaster jeg pænt længere og meget mere ubesværet og velplaceret.

Nu er jeg med på, at det sikkert primært skyldes manden, der holder stangen. På trods af det, er jeg kommet i tvivl om den kombination Outbound og BVK er den rette. Jeg mener klumpen vejer ca. 17 gram (vist 17,4) men jeg kan ikke gennemskue om det ville blive bedre af at gå en klasse op eller ned?

Er der en kastekyndig, der kan give et godt råd med på vejen? 
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:06
Jeg fik også min Outbound (Short) i dag. Jeg prøvede lidt ude i haven og det virkede fint, men synes også den dør i kastet. Den har fart nok i starten, men så lige pludselig er det som om en eller anden trykker bremsen i bund og så falder linen ned. Jeg vil prøve den igen ude på vandet, da jeg ikke kan være 100% sikker endnu, da der er træer omkring/bag mig som jeg ramte et par gange i kastet.
Jeg håber at du finder den hjælp du skal bruge!
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:10
Præcis min oplevelse. Selv med fuldstændig vindstille, synes jeg det er meget svært at holde energien. Hmmm....
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:19
Det er en fejl 40 men det er svært at komme det nærmere uden at se hvad du gør for at f**ke dit kast op :)
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:24
Ja, det tror jeg du har ret i Jakob. Det frustrerende er, at jeg heller ikke selv kan gennemskue det :-)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:30
hey hvor langt et forfang har du på. de # 7 jeg går med vejer 16 gram og det er både skydehoveder og WF liner med påsat polyleader . men ca. 17 gram (vist 17,4)virker ik som alt for voldsom meget.
hvor lang er klumpen på en outbound
Tom

Only Fly
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:38
Klumpen er 9 meter og vejer retteligt 17,8 G. Mit forfang er incl lidt bindeline vel omkring 12,5 fod...
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:53
Man skal ikke købe en kortklumpet line for at kaste længere. Uden at vi skal lave videnskab i det. Fordelen med en kort klump er, at kunne kaste bedre hvis vinden giver problemer i bag kastet. Eller ved trange pladser. Eller ved bådfiskeri når du sidder ned. Kan lettere bære lidt større fluer... etc etc. Fordelen ved en længere klump med samme vægt er tyndere line, med mindre vindmodstand. En længere klump giver også et bedre svæv. Der er fordele og ulemper ved det hele. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:55
okay... det er ikke der fejlen er. sorry nok en fejl 40 og ikke til at se hvor det går galt i kastet. som før er skrevet. men det får du ski nok hurtig styr på, . men det er en kort klump nok en god line til overhånds kast. den korte klump kræver ikke at meget gas før den er i fart.
knæk og bræk    
Tom

Only Fly
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:59
Møller# - Der er ikke andet for end at vi skal øve os! Clap
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:02
Ha ha, jaaaa - når nu ikke man kan give grejet skylden :-)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:07
Ja præcis, nu må vi tie stille før der er flere som finder ud af at det ikke er grejet, men vores skyld! SHHHHHHH LOL
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:34
Jeg tror at dette er løsningen på jeres problem.


Mvh
Jim.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:44
det var den fluekaste klub/forening der skulle lavet.
Tom

Only Fly
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 10:23
Citat: Tamot

Hej derude.
Jeg har købt mig en Outbound short #7, jeg håbede virkede godt sammen med min TFO BVK #7 - men jeg kan simpelthen ikke få kastet til at virke.
Jeg kan godt holde en fin balance og spænding i "klumpen" men når den sendes afsted dør den ligesom i luften, og jeg er ikke i nærheden af den længde jeg håbede på. Selv med et okay gennemført dobbelt træk og et koncentreret kast.
Det er første gang jeg prøver en "hybrid" line, og selv med min gamle WF kaster jeg pænt længere og meget mere ubesværet og velplaceret.
Nu er jeg med på, at det sikkert primært skyldes manden, der holder stangen. På trods af det, er jeg kommet i tvivl om den kombination Outbound og BVK er den rette. Jeg mener klumpen vejer ca. 17 gram (vist 17,4) men jeg kan ikke gennemskue om det ville blive bedre af at gå en klasse op eller ned?
Er der en kastekyndig, der kan give et godt råd med på vejen? 


Hej Møller

Lyder lidt som om du har for meget skydeline udenfor topøjet.

Prøv med din træklængde plus en halv til en meter afhængigt af hvor meget du trykker til. Og lad være med at give den for meget overarm.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 14:32
Citat: LasseK

Citat: Tamot

Hej derude.
Jeg har købt mig en Outbound short #7, jeg håbede virkede godt sammen med min TFO BVK #7 - men jeg kan simpelthen ikke få kastet til at virke.
Jeg kan godt holde en fin balance og spænding i "klumpen" men når den sendes afsted dør den ligesom i luften, og jeg er ikke i nærheden af den længde jeg håbede på. Selv med et okay gennemført dobbelt træk og et koncentreret kast.
Det er første gang jeg prøver en "hybrid" line, og selv med min gamle WF kaster jeg pænt længere og meget mere ubesværet og velplaceret.
Nu er jeg med på, at det sikkert primært skyldes manden, der holder stangen. På trods af det, er jeg kommet i tvivl om den kombination Outbound og BVK er den rette. Jeg mener klumpen vejer ca. 17 gram (vist 17,4) men jeg kan ikke gennemskue om det ville blive bedre af at gå en klasse op eller ned?
Er der en kastekyndig, der kan give et godt råd med på vejen? 


Hej Møller

Lyder lidt som om du har for meget skydeline udenfor topøjet.

Prøv med din træklængde plus en halv til en meter afhængigt af hvor meget du trykker til. Og lad være med at give den for meget overarm.

Mvh
Lasse




Kan man have for meget skydeline udenfor topøjet? Det har jeg ikke vidst... Jeg har altid haft omkring 15-17m line ude, er det for meget?

Måske er det derfor, at jeg altid fanger flere træer / siv end fisk... Det er lige før at jeg fanger fugle fremfor fisk, siden jeg fanger træerne så tit.

endnu en dag, hvor man har lært noget om fluefiskeri! Jeg er fandeme snart en sand mester i det mine venner!


Mvh Safet
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 14:46
Jeg tror det Lasse mener er overhæng? Det er når bagtaperingen slutter, alt line der kommer derefter er overhæng. Hvis du har for meget af skydelinen (overhæng) i luften, så pga. at den tynde line ikke kan overføre kraft effektivt til bagtapering og videre ind til hovedet, så kan kastet dø ud. Det kræver høj linehastighed at kontrollere meget overhæng og et dobbeltræk der vil noget.
Jesper Skjoldborg Bechs svar giver også meget god mening.
Hilsen Kim.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 14:53
Aha, på den måde!

Alt det skal huskes, til her i weekenden hvor jeg skal ud og lufte den nye line Tongue
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 16:45
Citat: Safet123


Kan man have for meget skydeline udenfor topøjet? Det har jeg ikke vidst... Jeg har altid haft omkring 15-17m line ude, er det for meget? Måske er det derfor, at jeg altid fanger flere træer / siv end fisk... Det er lige før at jeg fanger fugle fremfor fisk, siden jeg fanger træerne så tit.endnu en dag, hvor man har lært noget om fluefiskeri! Jeg er fandeme snart en sand mester i det mine venner!Mvh Safet


Hej Safet

Ja man kan godt have for meget line ude, både for meget skydeline, som Kim skriver er det linen bag ved selve kasteklumpen, og for meget generelt.

Om 15-17 meter er for meget, afhænger af hvilken line der er tale om     Men hvis du fanger træer og siv osv. så kunne noget godt tyde på at du er ude i at have for meget i luften

Der er en grænse for hvor meget man kan have af overhæng, hvis man kun prøver at sætte linebuen i skydelinen så er det dømt til at gå galt, masseforskellen er for stor. Og jo tyndere en skydeline man bruger jo værre kan det se ud:

https://vimeo.com/60835946

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 20:10
Tak for hjælpen, Lasse!

Kan være det er derfor at jeg nogle gange kaster linen ud i noget ... ja, linen er i hvert fald langt fra lige i vandet, en masse børne krusseduller osv :D Vil prøve med at have lidt mindre line ude, måske jeg kan kaste bedre på den måde og uden at fange alt muligt andet før fluen lander i vandet!

Mvh Safet
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 21:53

Hej Safet.


Som udgangspunkt må man sørge for at ens grejopsætning er rimelig optimal.

Når du går og kaster, så tænk på den gode Erik Kyrpings gyldne råd :” VASK”.

Dette står for vinkel, acceleration, stop og kadence.

Start med evt at få en erfaren kaster til at korrigere dig til din grundteknik er på plads, og sørg efterfølgende for altid at erindre dig denne gyldne regel.

Efterhånden vil det sidde på rygraden og blive implementeret i din muskel hukommelse som en hel naturlig del af din motorik.


Og så kører det.


Mvh

Jim.


Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2013 kl. 10:01
Hej Møller

Som udgangspunkt er det altid manden, der holder stangen

Dog som du beskriver det med at "der er fin spænding i klumpen, og den dør i luften" lyder det som om klumpen er for tungt til dig og stangen.
Kast lidt langsommere med både stanghånden og linehånden. Og husk ikke at have klumpen mere en 1-2 meter ud af topøjet, med mindre du er tæft til det.

Når du skriver pænt længere og ubesværet med den gamle WF, hvorfor så ikke måle den før køb af nyt? Hvad vejer den på det stykke, som du har uden for øjet? Eller hvad er det for en model? så har jeg sikkert data for den Det er meget individuelt, hvad den enkelte trives bedst med, så derfor er det en god ide at have "tallene" på sit yndlings system Det er selvfølgelig alle bedst at prøve tingene først, men det er ikke altid muligt, som måske tilfældet for dig.

Redigeret af chan - 05 Sep 2013 kl. 10:18
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2013 kl. 10:25
Du kaster pænt længere og bedre med din gamle line, skriver du.
Så spørger jeg bare: Hvorfor skifter du så line? Fordi andre siger den er god?

Instruktion er god, men ikke på skrift. Det er kun "teori" som du skal huske på græsplænen.

Tag fat i en instruktør. Og glem hvad linen hedder, men find hvad der virker for dig.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2013 kl. 15:59
Din line er 2 eller 3 farvet. Den tynde gule er skydelinen. Max en meter (hvis du dobbelttrækker) af den uden for topøjet, når du laver selve kastet. Hvis du ikke dobbelttrækker, så max 20-30cm uden for topøjet.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2013 kl. 22:28
Tak for hjælpen gutter. Det giver god mening, at der er for meget line ude. Skal vist lige vænne mig til den korte klump.

Jan - rigtig godt spørgsmål om "hvorfor købe nyt grej". Den tror jeg til gengæld jeg lade svæve i lufter...
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2013 kl. 22:36
Så fik jeg pudset formen af på et kaste kursus. Dejligt at få bekræftet, at det er linen, det er galt med...... 

Nåe ja, sådan var det heldigvis ikke, men klart manden med linen :)
Til top
Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tamot

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tamot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2013 kl. 22:37
Fremragende instruktør iøvrigt. Det kan anbefales, når man er lidt rusten...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres