Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ørretfiske på Blefjell i Norge - Turfilm

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Villmarkslivet Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Villmarkslivet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ørretfiske på Blefjell i Norge - Turfilm
    Sendt: 04 Sep 2013 kl. 10:23


Fire dager på over 1100 m.o.h på Blefjell resulterte i nok ørret til frokost og kvelds. At været spilte på lag gjorde naturen og utsikten ekstra spektakulær i fjellheimen.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Villmarkslivet Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Villmarkslivet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 18:55

Turen opp på Blefjell startet fra Nordstul som er det mest vanlige utgangspunktet for å komme seg opp på snaufjellet fra Notodden og omegn. Fulle av pågangsmot og iver etter god ørretfangst overgikk alt slite i tungt terreng på vei opp fra Nordstulen og videre opp mot Bletoppen.

Tåka kom sigende på tett som en grøt og mørket hadde forlengst meldt seg før vi kom fram til Svartekulp.

Teltet kom opp i en fei i et noe ulendt underlag, men trøtte bein og slitne kropper var takknemlig for et liggeunderlag og en sovepose. Etter en rask brødskive på morgenen og flytting av telt så var det fiske som sto øverst på prioriteringslista. Fiskestang og snelle ble satt sammen og et godt utvalg av sluker blei veid for og i mot før den første turen av mange rundt vannet var et faktum.

 

 

Vinden hadde nordvestelig drag på hele turen og jeg hadde ikke engang tid til å analysere vannet før jeg effektivt begynte å fiske. Jeg fant fort ut at her var det lurt å kaste så langt ut som mulig, det var ganske langgrundt flere plasser og fisken hogg som regel langt ute i djuphølene.

 

Jeg innrømmer glatt at jeg er en innbitt markfisker, men på 1000 meter eller høyere er tidligere erfaringer at storfisken som regel tar på sluk og mindre fisk foretrekker enkelt bytte som mark. Jeg klarte selvfølgelig ikke dy meg å kastet ut en stang med mark og dupp for å se om dette var en realitet i dette vannet også.

Det skulle imidlertid vise seg at sluken tok mest fisk og størst fisk, selv om snittvekta lå på rundt 250 gr, noe som er en helt grei steikefisk, men de helt store ville ikke ta på dette vannet, selv om jeg er helt sikker på at dem er der en plass.

 

 

Holmern er heller av friluftslivstypen som tar seg god til til å bli kjent i områder han ferdes i. Han tok seg flere toppturer i området rundt Storevassnuten og Nystulnuten med tilhørende topper. Det er et virkelig utsyn som må oppleves med den utsikten du får over 1200 m.o.h. Det var ikke noe reinsdyr å se på denne turen, selv om de var observert i området få dager før vi meldte vår ankomst.

 

 

Dette var en helt fantastisk tur, med flott vær, nydelige farger i fjellet, greit fiske og mange naturopplevelser. Resultatet ble ca 20 ørreter mellom 200 og 370 gr, hvor flere at ørretene var gyteklare og derfor en del redusert i k-verdi (kondisjon)


Til top
Torben Berg-Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torbzorb

Tilmeldt:: 18 Jun 2003
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torbzorb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2013 kl. 05:55
Til top
Torben Berg-Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torbzorb

Tilmeldt:: 18 Jun 2003
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torbzorb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2013 kl. 05:56
Flot fangst og fin historie - dere i Norge har det vi ikke har i DK - Natur og fisk ! :-)

Torben

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Villmarkslivet Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Villmarkslivet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 10:13
Det er bare å ta turen til Norge og oppleve fin fisk og natur. Dere er hjertelig velkommen. Treffer faktisk en del dansker på tur og det er alltid koselig :)

Redigeret af Villmarkslivet - 17 Sep 2013 kl. 10:13
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres