Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

bødestørrelse ingen fiskekort?

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: bødestørrelse ingen fiskekort?
    Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:20
Har en kammerat der sjældent har/køber fiskekort, og vi kom så til at diskuterer hvad mon det kostede at blive taget uden.. Han mener kun kan bortvises- hvor jeg nok mener han får en bøde.. tænker ikke på det oblikatoriske tegn, men fiskekort til feks søèr.

ps- jeg har ikke brugt for folks mening om at han nogengange fisker uden kort, men de rene facts- jeg syntes også det er umoralsk han fisker uden kort...
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:33
Mener at bødetaksten er 1000 kr. men er ikke 100% sikker

Jesper Rasmussen
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:33
En bøde, så vidt jeg ved ligger på omkring 500,-, første gang. At du så fisker med en kammerat som ikke har et fisketegn, er ligeså forkert af dig, som det er af ham. At du ved at han ingen fisketegn har og du stadigvæk står og fisker ved siden af ham, og jeg tør vædde på du sikkert har beklaget dig over Østeuropæer som heller ingen tegn har.
Men hvis I vil betale en bøde på 500,- i stedet for at købe et års kort for 185,- er fandeme uintelligent af jer / nærrige hvis I tror at I kan løbe fra det.
Håber inderligt at I bliver taget.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:43
Stafet nu er det jo ikke et obligatorisk tegn til
185 kr. Der er tale om! Men et fiskekort til en sø
P&T eller dagskort forenings sø.

Desuden står der intet om at de fisker sammen,
Ja det er forkert at man bør støtte de søer man fisker i,
Men lad os nu holde os til spørgsmålet, inden denne
Tråd forvandler sig til noget der er set 1000 gange før!

Så lad os nu holde os til fakta uden at drage diverse,
forhastede konklusioner med eller uden østeuropæer,
De findes også rundt omkring med et betalt fiskekort.



Jeg ved intet konkret, men jeg tror ikke de kan gøre andet
End at bortvise vedkommende. Tvivler på de har bemyndigelse til
At udstede bøder, selvom jeg har set skilte ved nogle søer,
Som skriver at fiskeri uden kort sidestilles med brugstyveri.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:44
uha hvor er du bare hellig, du er sikkert også en af dem de påstår du altid kører max 80km i timen på landevejen.. 
Til top
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:47
Steffan, tak for et ordentligt svar, og de samme til Jesper.  Smile
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 00:13
Hvis søerne ligger uden for almindelig offentlig adgang - altså på 100% privat jord er der noget der hedder ejendomsret og lovlig adgang. Disse ting kan straffes noget hårdere end selve fiskeriet. Det ulovlige fiskeri er i den forbindelse blot en lille bitte ting at bekymre sig om - altså hvis man for eksempel er bekymret for sin straffeattest.
Det er der det virkelig kan gøre ondt. En del arbejde kræver jo en ren straffeattest.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 00:15
Det kan godt ske at du ikke vil høre folks meninger, men dette er som at vifte en rød klud for os passionerede lystfiskere at hører om en der tilsyneladende er fuldstændig ligeglad med reglerne. Det er at pisse op og ned af os som følger reglerne og går op i at fiskene har det godt. Har gyde steder osv som foreninger sikkert har punget ud af egen lomme. Når der så kommer sådan en og pisser på det hele, så kommer der altså voldsomme udbrud. Jeg kan ikke fordrage den slags type.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 12 Sep 2013 kl. 00:16
Hilsen Kim.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 00:30
Citat: Steffan

Stafet nu er det jo ikke et obligatorisk tegn til
185 kr. Der er tale om! Men et fiskekort til en sø
P&T eller dagskort forenings sø.

Desuden står der intet om at de fisker sammen,
Ja det er forkert at man bør støtte de søer man fisker i,
Men lad os nu holde os til spørgsmålet, inden denne
Tråd forvandler sig til noget der er set 1000 gange før!

Så lad os nu holde os til fakta uden at drage diverse,
forhastede konklusioner med eller uden østeuropæer,
De findes også rundt omkring med et betalt fiskekort.



Jeg ved intet konkret, men jeg tror ikke de kan gøre andet
End at bortvise vedkommende. Tvivler på de har bemyndigelse til
At udstede bøder, selvom jeg har set skilte ved nogle søer,
Som skriver at fiskeri uden kort sidestilles med brugstyveri.


INDHOLD SLETTET


Redigeret af laah123nu - 12 Sep 2013 kl. 10:25
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 00:33
Citat: ChristianO

uha hvor er du bare hellig, du er sikkert også en af dem de påstår du altid kører max 80km i timen på landevejen.. 


INDHOLD SLETTET


Redigeret af laah123nu - 12 Sep 2013 kl. 10:26
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 00:35
Citat: Kim Krikau Jensen

Det kan godt ske at du ikke vil høre folks meninger, men dette er som at vifte en rød klud for os passionerede lystfiskere at hører om en der tilsyneladende er fuldstændig ligeglad med reglerne. Det er at pisse op og ned af os som følger reglerne og går op i at fiskene har det godt. Har gyde steder osv som foreninger sikkert har punget ud af egen lomme. Når der så kommer sådan en og pisser på det hele, så kommer der altså voldsomme udbrud. Jeg kan ikke fordrage den slags type.




Thumbs Up
Til top
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 01:10
Safet, du er bare under lavmålet..  Thumbs Down
negativ gang på gang.. 
Man kalder ikke folk idioter bare fordi man er uenige med dem!
Dårlig stil... 
og om jeg er forpligtet til at " melde min kammeret kan vel aldrig blive din hovedepine...
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 01:16
Citat: ChristianO

Safet, du er bare under lavmålet..  Thumbs Down
negativ gang på gang.. 
Man kalder ikke folk idioter bare fordi man er uenige med dem!
Dårlig stil... 
og om jeg er forpligtet til at " melde min kammeret kan vel aldrig blive din hovedepine...



INDHOLD SLETTET






Redigeret af laah123nu - 12 Sep 2013 kl. 10:26
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 01:47
Citat: ChristianO

Har en kammerat der sjældent har/køber fiskekort, og vi kom så til at diskuterer hvad mon det kostede at blive taget uden.. Han mener kun kan bortvises- hvor jeg nok mener han får en bøde.. tænker ikke på det oblikatoriske tegn, men fiskekort til feks søèr.
ps- jeg har ikke brugt for folks mening om at han nogengange fisker uden kort, men de rene facts- jeg syntes også det er umoralsk han fisker uden kort...
Ved et P&T vand vil der jo være tale om tyveri, hvis han ikke har købt fiskekort og i bedste fald vil han blive bortvist, men hvis ejeren har fået fat i politiet, så hedder det bøde og konfiskering af fiskegrej - som det skete for disse 2
w**kers
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MortenSchultz

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MortenSchultz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 04:53
Jeg tror der er MANGE der er trætte af at fisketegns midlerne kun bruges til udsætning i saltvand, og genopretning af åer , samtidig med at DSF intet gør for og rede fisk i søer der skal gen etableres. 

Og jeg tror der om nogen år kun er å/kyst/trollingfiskerene tilbage der løser statstegn. 

Jeg kan altså uden og ligge vågen om natten tælle på to hænder hvor mange gange jeg har løst statstegn siden jeg fyldte 18.

Skulle jeg en dag blive bevidst om midlerne/fiskeri kontrollen os gider tjekke ulovlige garn i søer, ja så skal jeg da være den første der står i kø igen for og få det lavet! 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 06:56
bødetaksten for ikke og løse statstegn er 4 gange prisen på statstegnet Wink
 
Hvis i fisker i en forenings sø eller vandløb hvor en forening har fiskeretten, kan deres opsynsmænd smide jer væk.. Husk at foreningens opsynsmænd også er beskyttet af reglerne, så de har krav på at se fangster og fisketegn.. At ikke ville vise det til en opsynsmand svarer til at nægte og vise det til fiskerikontrollen..
 
Og bøder for manglede statstegn kommer i til at betale uanset hvad, smider man dem ud inddrives de via skatten..
 
Og Kim, det statstegn går nu til udsætning i vandløb, og meget andet.. Så at det kun er fisk på kysten er noget forkert.. Derudover kan der søges midler til anlægning af gydebanker osv..


Redigeret af René H.N. - 12 Sep 2013 kl. 06:58
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 07:29
Som René skriver har foreningens opsynsmænd, ret til at bortvise personer uden fiskekort. Opsynsmanden kan ikke give bøde/afgift på manglende fiskekort, til gengæld kan han udstede afgift for manglende stats-fisketegn. Der er en anden mulighed, hvis en person fisker uden fiskekort, kan lodsejeren kontaktes, han skal kontakte politiet og melde personen for ulovlig indtrængen på privat grund. Men hvem gør lige det Thumbs Down
Knæk og bræk til alle med fiskekort Wink
Jens Lygum
Til top
Lars B 9000 Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
labfisken

Tilmeldt:: 21 Apr 2007
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér labfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 07:43
Bøden er på 740kr pt - det er ihvertfald beløbet på de girokort jeg har liggende.
 
Foreningers opsynsmænd kan i øvrigt, hvis de er godkendt af fiskerikontrollen, godt uddele bøder. Det kræver dog en lille prøve hos fiskerikontrollen, og at man efterfølgende får et officielt kontrolskilt fra fiskeridirektoratet.
 
 
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 07:50
er statskontrollør og kan udstede et girokort på 740 kr hvis der fiskes uden statstegn i det fiskevand hvor foreningen har fiskeretten. så kan eks ikke gå på havnen og dele girokort ud. har kun bortvisnings mulighed hvis der fiskes uden fiskekort. hvis jeg ser ulovligt fiskeri. eks overtrædelse af laksebekendkørelsen. hjemtagelse af ulovlig fisk. skal jeg skrive en rapport om det og så er det op til fiskerikontrollen at tage stilling. jeg må heller ikke bare røre ved ulovlige ruser. nix pille igen rapport og ude af mine hænder. jeg bære et stats id-kort og kan forlange at se id eks sygesikringskort pas eller lign håber dette giver et lille indblik i at så megen magt har vi altså ikke.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 07:52
Citat: labfisken

Bøden er på 740kr pt - det er ihvertfald beløbet på de girokort jeg har liggende.
 
Foreningers opsynsmænd kan i øvrigt, hvis de er godkendt af fiskerikontrollen, godt uddele bøder. Det kræver dog en lille prøve hos fiskerikontrollen, og at man efterfølgende får et officielt kontrolskilt fra fiskeridirektoratet.
 
 


formuleringen er at bødetaksten er 4 gange årskortet.. så 4 x 185 kr er lig 740 kr..

foreningen kan vel ikke have opsynsmænd som ikke er godkendt af fiskerikontrollen, da de også bestemmer hvor mange opsynsmænd der må være osv.. så vidt jeg ved..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 08:04
jo foreningen kan godt have opsynsmænd der ikke er godkendt, disse føre bare opsyn og har overhovedet ingen magtmidler. de kan ikke udstede girokort osv osv. derudover har mange den ordning at alle medlemmer kan kontrollere fiskekort og sige til folk uden at de skal pakke sammen og køre hjem.
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 08:36
lad os lige slå fast at vi ikke udsteder bøder men en afgift. kun retten kan give bøder. nogen statslige instanser kan udstede administrative bøder. men disse kan altid komme for en dommer. det hedder heller ikke en p-bøde med en p-afgift. vi er jo ikke udøvende magt men ganske alm borgere som samfundet har givet en ret til at udstede en afgift.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 08:43
Som jeg forstår indlægget, så har han statsfisketegnet. Hvis ikke, så er bødetaksten 740 kr. men han vil ikke indløse fisketegn til den sø han fisker i. Normalt så er det bortvisning, men han kan også risikere en politianmeldelse. Det kommer an på hvad reglerne er for den pågældende sø.
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 09:00
ok så her hvad jeg har oplevet i år så vi kan få det hele på plads
har taget ialt 14 mand uden fiskekort ved Karlsgårde sø i år. Alle 14 havde statstegn. så har IKKE udsted nogen afgift (bemærk IKKE bøde) på 740kr. Fik ordning med 6 af dem så de PÅ STEDET købte fiskekort, og dermed kunne fortsætte fiskeriet. De øvrige bliv meget bestemt BEDT om at pakke sammen. IKKE beordret, men BEDT om. har ikke magt til mere.
Bære altid mit ID-kort synligt, for dette er også et krav
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 11:49

Måske kunne det være fornuftigt at kigge i den lovgivning, der er gældende på området - det kan alt andet lige give et kvalificeret svar i stedet for alle de "jeg mener.." og hvad der ellers bliver skrevet:

 
I Lov om fiskeri og fiskeopdræt §130 stk 1 står der:
 
"Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) overtræder eller forsøger at overtræde § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, § 13, § 18, § 28, stk. 2.........
.......
7) uberettiget driver fiskeri i et ferskvandsområde, jf. § 28, stk. 1."
 
I samme lov:

"§ 28. Retten til at drive fiskeri i ferskvand tilkommer ejeren af den grund, der støder op til fiskevandet, medmindre andre har erhvervet en særlig ret til fiskeri i fiskevandet.

Stk. 2. Retten til at drive fiskeri må ikke overdrages til andre end grundejeren, staten eller kommuner. Endvidere kan fiskeriretten udlejes, dog højst 25 år ad gangen.

Stk. 3. Fiskeri i Gudenåen på strækningen mellem Randers Bro og Frisenvold Fiskegård kan udøves af enhver."

Altså er der bødestraf for at fiske uden tilladelse i et givent ferskvandsområde.
 
Hvordan kan man så anmelde det? Er det politi, fiskerikontrollen eller hvad?
 
Svaret findes i samme lovs § 136:
 
"Overtrædelse af reglerne i §§ 69, 72 og 76 er undergivet privat påtale. Det samme gælder ved krænkelse af fiskeriretten efter § 28, stk. 1, og ved overtrædelse af regler om afstand mellem faststående fiskeredskaber fastsat i medfør af § 32, medmindre almene hensyn gør offentlig påtale påkrævet."
 
Strafforfølgning er således som udgangspunkt betinget af, at den forurettede anlægger sag om den formodede lovovertrædelse. Det betyder i praksis, at den fiskeriberettigede eller grundejeren skal rejse et civilt søgsmål. Kun i tilfælde med almene hensyn (hvad det så måtte være) kan sagen tages op af politi eller andre myndigheder (dette er i øvrigt en generel bestemmelse som også findes i retsplejelovens bestemmelser om privat påtale).
 
At ulovligt fiskeri i ferskvand er pålagt privat påtale var noget, der kom ind, da man midt i 1990'erne sammenlagde saltvands- og ferskvandsfiskerilovene til en samlet fiskerilov. Og hver gang der har været høringer om revision af fiskeriloven har DSF forsøgt at få det ændret. Jeg har heller ikke kendskab til, at der nogensinde skulle være rejst en sådan sag, og derfor kan der ikke siges noget om, hvilken bødestørrelse, der vil blive anvendt. Måske vil man kigge på gamle sager fra dengang, det var underlagt offentlig påtale - det skal jeg ikke kunne sige præcist.
 
Det korte af det lange er: Går den, så går den - og går det ikke, så går den nok alligevel, fordi ingen alligevel rejser en sag. Men uacceptabelt er det under alle omstændigheder.
 
Det næste er så, at grundejeren jo kan anmelde ulovlig indtrængen på privat grund efter straffelovens §264. Dette er pricipielt også underlagt privat påtale, men med den modifikation, at det er underlagt offentlig påtale, hvis den forurettede anmoder herom. Dvs. at grundejeren - men ikke andre - kan anmelde det, og det offentlige skal så retsforfølge.
 
Anmeldelse om ulovlig indtrængen kan jo så kun foregå, hvis Naturbeskyttelseslovens bestemmelser ikke lovliggør det. Og med de nye 10 m bræmmer vil dette blive lovligt, efterhånden som bræmmerne vil overgå fra dyrkning/høslet/græsning til naturtilstand
 
Knæk & Bræk
 
Steen Lindkvist
 

 

 

 



Redigeret af Lindkvisten - 12 Sep 2013 kl. 11:50
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 15:45
Citat: tolund

Som jeg forstår indlægget, så har han statsfisketegnet. Hvis ikke, så er bødetaksten 740 kr. men han vil ikke indløse fisketegn til den sø han fisker i. Normalt så er det bortvisning, men han kan også risikere en politianmeldelse. Det kommer an på hvad reglerne er for den pågældende sø.

Og man skal ikke have et statsfisketegn i privat sø og p & t. 
Er det den samme type, som helst heller ikke betaler billet til en koncert, men kravler over hegnet osv? Godt der findes andre typer mennesker, ellers var der jo intet at foretage sig. Wink
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 16:32
Hvordan beviser man at man har betalt ved en p&t sø ?
mange steder smider man penge i en kuvert i en mælkejunge.
hvis pengene ikke er der når ejeren tømmer hvem har så bevisbyrden.

chr
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 17:15
Citat: stikling

Hvordan beviser man at man har betalt ved en p&t sø ?
mange steder smider man penge i en kuvert i en mælkejunge.
hvis pengene ikke er der når ejeren tømmer hvem har så bevisbyrden.

chr
Ja men altså for f.....
Jeg havde lige glemt, at den hverdag vi alle har idag, netop skyldes typer som din kammerat. De få kan gøre alt besværligt for de mange Confused. Der bliver hele tiden oprustet for, at komme de uærlige til livs. En oprustning, som tit gør alt mere bøvlet. Få nu bare betalt for de ydelser og ting, man skal så alle de andre ikke skal løfte hele byrden i samfundet. Hvor svært kan det være. Jeg har også en kammerat, med samme slatne holdning til tingene. Sidste gang købte jeg et kort til ham og opkrævede skillingerne. Ellers gad jeg sku ikke fiske med ham.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 17:52
Nej det er rigtig, men mit svar er bare en alm. oplysning om bødestørrelsen ved manglende statsfisketegn og ikke en opremsning om hvor det kræves. Manden kan vel søge lidt selv på rette hjemmeside.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 17:59
Citat: stikling

Hvordan beviser man at man har betalt ved en p&t sø ?
mange steder smider man penge i en kuvert i en mælkejunge.
hvis pengene ikke er der når ejeren tømmer hvem har så bevisbyrden.

chr
Mange putsøer har da et fiskekort, som man skal udfylde og bære synligt under sit fiskeri.
 
Så hvis du ikke har et udfyldt fiskekort på dig og pengene for dette kort ligger i boksen, ja så er det dig der skal bevise at du har betalt, ellers vil du blive anmeldt til politiet for tyveri.
 
For tyveri er det. Da putsø ejeren jo af gode grunde ikke kan låse/spære sine fisk inde, i det tilfælde at han ikke er ved søen.
 
Kommer han så ind af indkørslen og laver en kontrol på dig og du bære et synligt og udfyldt tegn, men der er ingen kuvert med penge i boksen. Ja så falder hammeren sq. anmeldelse til politiet for butikstyveri.


Redigeret af Fluefisker - 12 Sep 2013 kl. 19:46
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 18:28
Citat: sage

Citat: stikling

Hvordan beviser man at man har betalt ved en p&t sø ?
mange steder smider man penge i en kuvert i en mælkejunge.
hvis pengene ikke er der når ejeren tømmer hvem har så bevisbyrden.

chr
Ja men altså for f.....
Jeg havde lige glemt, at den hverdag vi alle har idag, netop skyldes typer som din kammerat. De få kan gøre alt besværligt for de mange Confused. Der bliver hele tiden oprustet for, at komme de uærlige til livs. En oprustning, som tit gør alt mere bøvlet. Få nu bare betalt for de ydelser og ting, man skal så alle de andre ikke skal løfte hele byrden i samfundet. Hvor svært kan det være. Jeg har også en kammerat, med samme slatne holdning til tingene. Sidste gang købte jeg et kort til ham og opkrævede skillingerne. Ellers gad jeg sku ikke fiske med ham.

Det var vist ikke stiklings kammerat, der ikke køber fiskekort?

Mvh
Henning
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 19:26
Tror vist bare folk skal slappe af, det er fint hvis man
Synes folk er dumme fordi de ikke indløser det ene og det andet,
Men det skal jo ikke gå udover deres venner, det er jo ikke
Vennerne der skal bøde for andres fejl, hvad med alle dem der
Kører 100 i stedet for 80?

Kan i så ikke længere være venner?
Er du også en kæmpe idiot fordi din ven er det?

Det var jo i bund og grund et ganske simpelt
Spørgsmål, men der er altid nogen der ikke kan
holde sig til spørgsmålet, hvis man vil ha en etik
Debat så opret en tråd ?

Synes det er ærgeligt og sørgeligt
at tråde på dette forum gang på gang skal ødelægges
Med person fnidder og alt muligt andet.

"Fordi jeg stjæler er du ikke også tyv"

Trådstarter bad ikke om en masse personlige meninger,
Holdninger eller andet.
Blot facts!

Ja det er dumt og jeg synes alle burde betale så
vi alle kan nyde naturen og vores hobby, men
Tror det kunne klæde nange herinde at holde en
Ordentlig tone og holde sig til emnet!

K&B til jer alle
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 19:40
.......

Redigeret af ChristianO - 12 Sep 2013 kl. 19:44
Til top
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 19:43
Wink
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2013 kl. 21:22
Mange p&t søer stille mig som forbruger dårligt.
Jeg får ingen kvittering ved min betaling.
Dog får jeg lov selv at udfylde et fiskekort som bevis på jeg har betalt.
Jeg har faktisk prøvet en sø ejers falske anklage og trusler for manglende betaling.
Det viste sig at det var ejerens datter der havde taget pengene som lommepenge.
Så længe søens ejer ikke udsteder en kvittering ved betalingen. Kan han ikke gøre krav gældende.
Men søen ejer er vel ikke glad for en kassebon som told og skat kan se sådan en sø løber jo kun lige rundt som det er nu
chr

Redigeret af stikling - 13 Sep 2013 kl. 21:30
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2013 kl. 23:00
Citat: stikling

Mange p&t søer stille mig som forbruger dårligt.
Jeg får ingen kvittering ved min betaling.
Dog får jeg lov selv at udfylde et fiskekort som bevis på jeg har betalt.
Jeg har faktisk prøvet en sø ejers falske anklage og trusler for manglende betaling.
Det viste sig at det var ejerens datter der havde taget pengene som lommepenge.
Så længe søens ejer ikke udsteder en kvittering ved betalingen. Kan han ikke gøre krav gældende.
Men søen ejer er vel ikke glad for en kassebon som told og skat kan se sådan en sø løber jo kun lige rundt som det er nu
chr
Dette lyder som om at du mener at søens ejer blot putter pengene i egen lomme, hvor skal pengene til nye fisk så komme fra?
 
Syntes at det er en grov anklage du kommer med
 
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2013 kl. 00:10
hvis søernes ejere på lovligvis vil bortvise folk for manglende betaling så skal betalingen ikke ske med kontanter i kuvert i mælkejunge.
Man kan i dag betale elektronisk ved hjælp af ret simpel moderne teknologi.
Folk skal bare ikke lade sig true til at stoppe fiskeriet fordi ejeren af mælkejungen ikke kan finde betalingen.
jeg anklager ikke nogen for noget jeg er naiv nok til at tro at alt bliver opgivet.
chr
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres