Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Francis fluer / mønstre

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Francis fluer / mønstre
    Sendt: 17 Sep 2013 kl. 10:20
Jeg har igennem nu rigtig mange år bundet, og brugt Francis typerne + Pig Belly, og jeg har egentlig forventet, at det danske lakse fiskeri ville åbne op for brugen, at disse meget effektive mønstre.

Jeg tror, det vil ske i de næste år, dels er flue mønsteret nemt at binde, det kan laves simpelt, i alverdens farver, og det er en type fluer, som man kan lave helt traditionelt, hvor man holder sig til de faste normer, eller man kan vælge helt personlige mønstre.

Vis man kigger forbi hjemmesiden her:

http://www.kystfiskeren.net/

og søger på Francis, ja så dukker der rigtig mange bindemåder op + gode artikler omkring fiskeriet med Francis mønstrene.

Læg især mærke til Kim Sørensens fremragende bindeanvisning på mønsteret
Francis DK.

Jeg har siden midten af 90erne lavet den udgave, men så simpelt, som Kim Sørensen binder dem, ja det vil jeg nok gøre i fremtiden, mine egne udgaver, har mere traditionelt snit, men fornyelse skader jo aldrig, og de her fluer fanger altså fisk, både havørred og laks

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 17 Sep 2013 kl. 10:20
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 14:34
Tak for de fine ord, Per. At det er nemt og samtidigt ser godt ud skader bestemt ikke.


Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 15:59
Per:

Flue passer fint til danske fisk og åer - ingen tvivl om det...Ja den passer vel fint til de fleste lakse elve på den nordlige halvkugle...Der er dog elve i Norge hvor jeg ikke har fået den til at virke

Ikke for at korrekse dig på stave-form eller sådan...men for at give dig flere søgemuligheder...vil jeg blot nævne at:

den ikke hedder Francis fluen men Frances fluen... Navnet kommer af den fluebinder der bandt særligt mange af denne type fluer for Peter Dean der opfandt fluen og havde en fabrik med produktion af bl.a. denne flue (Peter skulle efter sigende have været lidt lun på Frances...og lod ofte hende binde fluen...så han kunne sludre med hende - men det er en anden historie vi jo kan tage senere)

Jeg har en af de oprindelige Frances fluer fra 70érne - den gang hed den Black Eyed Prawn ...eller Black Eyed red Prawn...Ja kært barn mange navne

Venlig reje hilsen Jesper     
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 16:39
Hej Jesper.

Jeg synes det er helt ok, at værne om sproget, også i fluebindings verdenen.

Jeg ser dog stadig, at mønstret staves Francis, men jeg tar det til efterretning, og bøjer mig for historien.

Rent historisk, kunne jeg også godt tænke mig at se, de originale Frances fluer, både på skrift og i billeder, men lige hvor jeg skulle søge, er jeg ikke helt klar over!

Frances fluerne, er vel egentlig lige så "udvandet", som GP og Sunray Shadow eller?

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 17 Sep 2013 kl. 16:41
Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 17:12
Hej Per
Jeg kan ikke finde Kims version af Frances fluen inde på kystfiskeren. Har du et link til Kims version af
fluen?
Mvh.
Caspar
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 17:28
Hej Caspar
Den står som nr 2 fra oven på den side du kommer ind på , hvis du bruger Per`s link.

Carsten Lai
Til top
Bay Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KennethBay

Tilmeldt:: 31 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KennethBay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 17:51
Citat: Caspar Hansen

Hej Per
Jeg kan ikke finde Kims version af Frances fluen inde på kystfiskeren. Har du et link til Kims version af
fluen?
Mvh.
Caspar

Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 18:04
Super. Tak for hjælpen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres