Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Helt ærligt...

 Besvar Besvar
Forfatter
Patrick H Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kyllingdelux Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kyllingdelux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Helt ærligt...
    Sendt: 21 Sep 2013 kl. 00:23
Lørdag kom jeg ind på stranden efter at jeg havde tømt mine ruser, og der stod hurtigt to lystfisker ved min båd og skulle se hvad jeg havde med ind, (to torsk og 5 flade) men hurtigt fik jeg besked på det var for dårligt at JEG stjal alle havørrde i miles vide! mon dog.. jeg har fisket med ruser i 3 år nu og jeg har kun fanget EN i en ruse,
 
Er det noget i alle går og tror? at vi der fisker med ruser næsten kun fanger ørrder? eller har jeg bare mødt to tosser?
 
Og inden i begynder med ålen.. Det er torskeruser!
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 00:31
 hm.. bare vi kan komme  alle de garn der spærre  de jyske  og sjællanske  åløb tillivs   så var vi sgu nået langt.  tag det roligt,  tosser er der altid.!  mvh. steen
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 07:08
Patrick, der er en kæmpe uvidenhed om hvordan fritidsfiskeres redskaber virker. Det medfører at rigtig mange lystfiskere (især havørred-fiskere) ser rødt ved synet af et par vagere. Og det er uanset om det er ruser eller garn der sidder under vagerne! De tror at alle redskaber kun står der for at fange "deres" dyrebarere havørreder! Det er en trist tendens!
Det ville være fint hvis folk ville sætte sig lidt ind i regler og redskaber, inden de farer i flint!
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 07:23
Nej du har mødt nogle såkaldte sportsfiskere, der desværre er alt for mange af. Det er folk der ikke kan, eller vil respektere andres lovlige ret til at drive et fiskeri med faststående redskaber.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 09:37
Citat: tolund

Nej du har mødt nogle såkaldte sportsfiskere, der desværre er alt for mange af. Det er folk der ikke kan, eller vil respektere andres lovlige ret til at drive et fiskeri med faststående redskaber.


Usædvanlig og helt ny fortolkning af ordet 'sportsfiskere' - hvor fik du nu lige de visdomsord fra?
mvh
Heinz
Til top
Peter Bruun Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Springhale Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2011
Geografisk: Øster Hurup
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Springhale Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 09:40
Nej det gør vi ikke. Vi skal være her alle sammen
Så længe div net er lovligt sat, har jeg det fint med det.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 09:54
Problemet er bare at ikke alle har styr på hvornår et redskab er lovligt, eller ej. En af mine kollegaer skulle ned og røgte sine ruser, og da han kom ned hvor de stod var de væk. Han kiggede sig omkring, og opdagede to lystfiskere der stod og rodede med ruserne på land. Han spurgte hva de havde gang i, og de svarede at de havde hevet de ulovlige ruser op! De mente at stod for tæt på land..... Min kollega blev ganske varm i masken, for ruser må stå helt ind til stranden! Heldigt for dem han havde travlt, ellers havde han meldt dem til politiet!
Derfor skal man ikke pille ved andres ting!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 10:35
En skam fiskerikontrollen ikke fik fat i sådan et par kale der roder med andres grej, det er at betragte som ulovligt fiskeri i og med de kun har den lille stangtilladelse
Og så smækker den med 2500 kr pr forseelse.

Tæsk skal de have, gerne dem som var på spil i Kolding fjord også som tog mærkerne af, kylede ind på stranden i håb om der kom kontrol som så konfiskerede en hel stribe ruser...

Men en ordentlig stak havørred fanatikere blev stive i masken i aftes da jeg smækkede en kæde ørredgarn op 100 meter fra land midt i deres hotspot ha ha ha ha....!

Så kan de lære det kan de
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 11:22
Sport eller lystfisker. Klaphat eller hvad du nu vil kalde dem. Jeg er fløjtende ligeglad Heinz. Men man møder dem og de er ret konsekvente med hensyn til, hvad man bør fiske med og faststående redskaber er ikke på hitlisten. Respekt for andre og deres fiskeri, uanset hvad man selv mener om det. Så længe det er lovligt udført. Jeg har selv oplevet 4 gutter stå og svine en gut til. Hans forbrydelse var, han var ved at tømme hans lovligt satte ruser, han havde sat på et stenrev og jeg ved de var sat længe inde de gutter kom til stedet og begyndte at fiske mellem hans grejer. De glemte der er regler for hvor tæt de må fiske på faststående redskaber. Jeg ved godt det er træls at finde sin yndlingsplads besat af ruser, men det giver vel ikke ret til at overfuse manden.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 11:40

Egentligt gider jeg ikke deltage i nogen diskussion om hvad der er etisk rigtigt eller forkert.

Hele problemet er jo bare at der er for lidt rimelig tilgængeligt fiskevand til alle de lystfiskere der er blevet, og ikke mindst….at der simpelthen er for lidt at fiske efter, og nu skændes garn-og lystfiskere om retten til at fange de sørgelige rester.


Synes sgu at lystfiskeri efterhånden er blevet en grinagtig hobby.


Mvh

Jim.


Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 12:43
Citat: tolund

Nej du har mødt nogle såkaldte sportsfiskere, der desværre er alt for mange af. Det er folk der ikke kan, eller vil respektere andres lovlige ret til at drive et fiskeri med faststående redskaber.


Klaphat med den udtalelse,hvor er du kontrollant,mindes ikke jeg har mødt nogen der hedder Tommy fra Sandholm 10 i frederikshavn
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 13:19
Kevin hvor er det lige jeg har fornærmet dig, med mit indlæg og hvorfor skal mit job lige ind over her. Jeg svarer som privatperson og lystfisker.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 13:43
Selvfangende redskaber, alm kroge, rustfri kroge, modhageløse kroge, vod, trawl.
Kæft der er mange måder at fiske på.

Og Alle metoder kan angribes for et eller andet, debatten handler om stangfiskere der ikke kender loven og kaster sig over at overfuse folk, og andre direkte ulovligheder.

Hvis nogen tror man kraner de forkætrede ørreder op blot fordi man fisker med garn/ruser, så er der noget i trænger til at se udført og evt selv prøve.

Hvem har retten til fisken ?

Den lever og æder af vores alles ejendom og feder sig selv op på fiskeriterritoriet, den trækker i åen og gyder.
Vi fisker på den i havet, på kysten, i fjorden på vej til åen og på gydepladserne...
Hvem har retten til fisken ?

Hvad er rigtig og hvad er forkert og hvad er dårlig moral ???
Come on boys, meld ind :-)
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 15:19
 fritidsgarn fiskeri  skal  bare udfases!!!   tiderne  har forandret sig. engang hed det  bierhvervs fiskeri   ,men lyder det ikke lidt  som indtægt  til folk der nu omdage  er ok økonomisk. fiskebestandene  er jo ikke hvad de var engang,de er skrantende  ikke også!?    stop det garnfiskeri........   
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 15:25
Steen F. Nielsen.... Hva ville du sige hvis en fritidsfisker sagde det samme om lystfiskeriet? At det også skulle udfases? Så ville du nok blive godt harm! Så længe fritidsfiskere overholder reglerne, er det altså meget begrænset hvor meget de fanger! Og hvad er det der gør at du mener lystfiskere har mere ret til fiskene??
Jeg fatter ikke den totale mangel på respekt for andre folks hobby!
Vil lige nævne at jeg på ingen måde selv fisker med faststående redskaber..
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 15:57
Ligesom der er en regel for hvor tæt en lystfisker må stå på faste redskaber, synes jeg det kunne hjælpe en del, hvis der blev indført en regel om, at der skulle være en vis afstand mellem disse redskaber. Så kunne både en garnfisker og eksempelvis jeg være på samme plads.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 16:17
Citat: René Jespersen77

Steen F. Nielsen.... Hva ville du sige hvis en fritidsfisker sagde det samme om lystfiskeriet? At det også skulle udfases? Så ville du nok blive godt harm! Så længe fritidsfiskere overholder reglerne, er det altså meget begrænset hvor meget de fanger! Og hvad er det der gør at du mener lystfiskere har mere ret til fiskene??
Jeg fatter ikke den totale mangel på respekt for andre folks hobby!
Vil lige nævne at jeg på ingen måde selv fisker med faststående redskaber..
 der ikke så meget at rafle om  hobby eller ej.  det er et levn fra bierhvervs fiskeriet.  og en gammel tradition.  men..........................!!!!!!!!
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 16:20
Der er regler om afstand mellem redskaber. Du kan finde en folder om emnet her, under genveje i bunden.

http://naturerhverv.fvm.dk/lyst-_og_fritidsfiskeri.aspx?ID=16471
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 16:28
Der er fisket med krog siden stenalderen... Synes stadig ikke du har argumenteret for at det skal forbydes at fiske med faststående redskaber!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 16:50
Steen skal også udfases - du er forældet i hovedet og hører fortiden til
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 17:30
Se nu her Steen

http://m.youtube.com/watch?v=rhH5o1oKHb4
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 19:34
Forstår ikke helt denne diskution, der er jo ingen fisk at fange alligevel... det bliver bare værre år efter år.. og med de nye retningslinjer fra dyreetisk råd, er det sikkert snart helt slut med udsætninger, og dermed det Danske havørred fiskeri..
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 20:37
  det  her   er jo ikke om de  fjantede  måls havørrede der er derude . min første  indvening  var de ulovlige garn,  ..  og ja  hvordan i ender eller vender det,   hvorfor bruger i så meget tid derude  hvis det ikke kan  betale sig,  er det ren hygge..
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 20:48
Steen, ingen er uenige i at ulovlige garn er noget svineri, men derfor kan man da ikke bare sige at alt fritidsfiskeri skal udfases! Der er jo også idioter blandt lystfiskere der fisker i fredningsbælter og rykfisker osv, men derfor skal lystfiskeri da ikke forbydes! Prøv nu at være lidt åben over for andres måde at gøre tingene på!
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 21:12
nej!!   tænk  hvis vi  alle kom drønende  i  div. pramme,  og satte garn.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 21:17
Ja, hva så??
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 21:50
Citat: kano3

nej!!   tænk  hvis vi  alle kom drønende  i  div. pramme,  og satte garn.


Kæft du er dum at høre på!

Der er så mange møghellige typer derude foran pc'en. Tag dog ud og fisk istedet for alt det ævl! Jeg kan sgu da godt forstå at trådstarter er harm over denne svinestreg! Syntes generelt at der er MANGE lystfiskere som ikke kender reglerne mht garn og ruser, det burde man sgu sætte sig ind i, inden man går i selvsving over fuldt ud lovligt placerede redskaber!

Mvh Rasmus
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 21:58
ok.. det er da et seriøst  bud..
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 22:01
jeg står af her.     sæt garn  hvor  i vil------
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 22:03

Det rekreative fiskeri burde ganske enkelt “reguleres” til et tidssvarende forsvarligt niveau.

Jeg vil vove den påstand, at hvis en familie virkelig er i stand til at æde sig igennem den mængde fisk som to garn burde give, så er det enten en voldsom forslugen familie, eller også er bestanden af fisk blevet så lille, at rekreativt fiskeri med faste redskaber af samme grund ikke mere er bærdygtigt forsvarligt.

Der foregår masser af småhandel med fisk rundt omkring i de små havne og i strandkanten omkring sommerhusområderne, dog gives en del sikkert også væk til familie og venner mv.

Problematikken og uenigheden mellem lystfiskere og garnfiskere skyldes vel den simple grund, at lystfiskeren trods alt ikke kommer sovende til sin fangst og således moralsk betragtet har gjort sig lang mere fortjent til sin i øvrigt også mere beskedne fangst.


Dette burde vel ikke være så svært at forstå.


Mvh

Jim.


Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 22:25
@Steen

Ja det er rent hygge.. Personligt fisker jeg ikke længere for at fange fisk, men for at slippe lidt væk hjemmefra.. En evt fisk er så bare en side gevinst :-) :-)

Ps.. har absolut intet imod fritidsfiskere.. sålænge de, og alle andre fiskere overholder de gængse regler... Og de 2 klaphatte Patrick stødte på.. tjah de findes vel alle steder
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 22:28
Ha ha Jim er du blevet småtosset ?

Hvad forestiller du dig 2 lovlige garn på 45 meter kan fange af fisk ? Og hvilke arter snakker vi om ?
Efter 100 meter grænsen blev indført for garn, så er de ikke de forkætrede ørreder der er i fare for at blive fisket op ;-)

Fladfisk ja det kan godt sidde en 20-30 stykker, men her går der 5 flade til til en gang persillesovs karnøfler og flade så de er nu hurtigt spist :-)>>

Der er da også masser af lystfiskere med stang som på ganske samme ulovlige vis sælger deres fangst ! Basta....

Og ikke mindst almen brud på veterinær reglerne når Karl Smart ryger ørreder for krat og kravl i diværste hykleriske lag af stangfiskerne.

Du er helt ude i en hamp mark med det sidste indlæg der ;-)
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 22:32
okj.,,   så kom overens  med kvinden    de dufter bedre ...
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2013 kl. 22:47
Citat: jhh

Ha ha Jim er du blevet småtosset ?

Hvad forestiller du dig 2 lovlige garn på 45 meter kan fange af fisk ? Og hvilke arter snakker vi om ?
Efter 100 meter grænsen blev indført for garn, så er de ikke de forkætrede ørreder der er i fare for at blive fisket op ;-)

Fladfisk ja det kan godt sidde en 20-30 stykker, men her går der 5 flade til til en gang persillesovs karnøfler og flade så de er nu hurtigt spist :-)>>

Der er da også masser af lystfiskere med stang som på ganske samme ulovlige vis sælger deres fangst ! Basta....

Og ikke mindst almen brud på veterinær reglerne når Karl Smart ryger ørreder for krat og kravl i diværste hykleriske lag af stangfiskerne.

Du er helt ude i en hamp mark med det sidste indlæg der ;-)

Ja så ?
Men lad os tage den en anden dag, jeg er sløj og har reddet mig en bihulebetændelse, så jeg orker ikke at diskutere lige nu.

Mvh
Jim.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2013 kl. 23:00
Nå Jim Holm skal vi få den her afsluttet ?

Tillad mig at opsummere :o der var noget med du skulle ud med rødspættegarnene i weekenden ?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 00:43

Nej det var nu skrubbegarn, nogle som jeg købte billigt af en eller anden tosse som hellere vil fiske med stang og hjul.


Nå spøg til side….jeg har ikke det store begreb om hvad man kan forvente at fange med 2 gange 45 m garn, men det behøver man vist heller ikke at have for at være ret sikker på at det fangstmæssigt klart må overstige hvad man kan fange med en stang og et hjul, det tvivler jeg på ret mange er uenig i.


Der er vist heller ikke den store uenighed, specielt blandt dem som er født for mere end 50 år siden om, at fiskebestandende i dag er nærmest ikke eksisterende ift dengang.

Feks anslås det at ålebestanden er nede på omkring 1% af af den oprindelige bestand...jamen så sætter man jo bare nogle flere ruser.

Fiskeri med faste redskaber er jo et levn fra en tid hvor de fattige kunne supplere husholdingen med lidt ekstra.

Nok er bestanden af hverken rødspætter eller skrubber endnu truet, men i en tid hvor begrebet etik står på dagsordenen og trænger til en gevaldig opstramning, så ville det være hensigtsmæssigt og smart at lære fremtidige generationer at naturen ikke er et sted hvor enhver bare kan forlyste sig i en udstrækning som er ubegrænset, ellers går det fuldstændig galt på et tidspunkt.


Hvis du ikke kan se det så trænger du godt nok til briller. Wink


Mvh

Jim.


Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 08:59
Jim, jeg er ganske uenig i din påstand om at et par garn på 45 meter fanger mange flere flade, end en lystfisker kan gøre. Jeg har hevet rigtig mange garn op, og var overrasket over hvor få fisk der sidder i de garn. Jeg vil vove den påstand at en dygtig lystfisker kan fange lige så mange flade, som en garnfisker, hvis han bruger den samme tid som garnfiskeren. Man ser da jævnligt at der er nogen der har +50 flade med ind fra en kuttertur hvor det kører. Så mange flade har jeg aldrig set i et lovligt garn! Ikke engang i nærheden af!
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 10:14

Hej Rene.


Jamen er der så i virkeligheden ikke bare tale om, at garnfiskeren kan have dårlige dage ligesom lystfiskeren...og omvendt ?

Almindeligvis sættes et garn jo om aftenen og hentes ind om morgenen, og fisker således på et tidspunkt hvor fiskene trækker meget ind og ud, og tænk dertil på hvor mange kvm vand det dækker ift til en lystfisker.

Du siger feks,  “hvis lystfiskeren bruger ligeså meget tid som garnfiskeren osv”...og over en sæson er garnfiskerens udstyr vel langt flere timer og dage i vandet, og derfor vil hans fangst vel alt andet lige være større på den lange bane ?

Hvis en lystfisker stiller sig op og fisker og der ikke sker noget i løbet af et par timer, så går han jo ofte hjem igen, men garnet….det fisker jo blot videre.


Endvidere handler min indstilling til garnfiskeriet jo ligeså meget om, at vi stadigt bliver flere og flere på mindre plads og en gåtur på mange kyster som er plastret til med garn vidner jo virkeligt om hvor meget fiskeriet med garn i virkeligheden fylder.


Mvh

Jim.


Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 10:49
Jim nu er de flade mest aktive om dagen her hvor jeg fisker dem, og sidste weekend havde vi syv flade i 2 garnkæder, hvoraf de 2 blev sat på fri finne igen da de var for korte længdemæssigt Tongue
Og det efter 24 timer i vandet.
 
Så er der andre dage hvor man er mere heldig Thumbs Up så hvis man har nok som jeg har pt, så bør man jo som jeg gør, stoppe med at sætte sine garn, for der er ingen grund til at fange dem hvis ikke man kan spise dem, og langt de fleste større kan ikke genudsættes, fordi de hænger i gællerne.
 
Det er et ? om den enkelte´s moral...
 
Men ålen som du nu er inde på - det er jo ikke bierhverv og fritidsfiskerne der har pløjet dem op ! Basta...
Det er fordi folk gennem generationer har været nogen SVIN for at sige det mildt, de har ædt dem i grådighed fordi det var modernesmart med stegte og røgede ål...
 
Jeg får da også kvalme over at se 25-30 ruser ud gennem kolding fjord, fred fisken fuldstændig i min verden.
Jeg kunne aldrig heller drømme om at sætte mine ruser igen, om de så rådner op så er det bare ærgerligt, der er ingen fornuftig grund til at fiske på så trængte fisk som ål og ålekvabbe, andet end grådighed ! og det er ikke fornuft Evil Smile
 
Alt er et spørgsmål om moral fritid - lyst eller erhverv, bare se dem som gravede en fisk ned for nyligt Dead hvad fanden er der galt med folk ???
 
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 11:21
Jim, det kan da godt være at vi bliver flere og flere, men en garnfisker har vel lige så meget ret til at være ved kysten som du har?!
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 11:24

Hej Jesper.


Ja nu kan jeg jo godt se at du har en rigtig fornuftig holdning til tingene, og jeg er faktisk meget enig med dig. Thumbs Up

Måske skyldes den største del af utilfredsheden over garnfiskeri blandt lystfiskere i virkeligheden at vi bare ser en masse garn og ruser i vandet, men ikke altid ved hvilke som fisker hvad og det er vel heller ikke altid at lystfiskerne er helt bekendt med reglerne på området, og ja...så er det selvfølgelig meget let bare at skælde ud.

Og her er den overvejende brede holdning den, at “det var meget lettere hvis man bare forbød fiskeri med garn”....nu det er så svært at se forskel, for da ville enhver diskussion om….om garnet måtte stå der blot forstumme, og det ville være dejlig nemt at overvåge og administrere.

Mit ønske om forbud mod fiskeri med garn skal ikke ses om en principiel holdning blot for forbudets skyld, men som en foranstaltning som lokalt måske kan være nødvendigt.

Nu tilstår jeg helt klart at jeg ikke er helt inde i reglerne omkring dette fiskeri, men jeg ved at der var en masse ballade med en garnfisker ovre i Odense Fjord som helt spærrede tilgangen til Odense å og samtidig gjorde et ret dybt indhug i den ellers finde bestand af havørreder.

Problemet var at disse garn faktisk stod lovligt ift den lokale bekendtgørelse, selv om alle godt kunne se at det var fuldstændig tåbeligt….måske lige med undtagelse af garnfiskeren.


Men hvis alle så sådan på tingene som du gør Jesper, så var problemet nok ikke så stort.


Så tror jeg at vi fik barberet den ged.


Mvh

Jim.


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 11:27
Citat: René Jespersen77

Jim, det kan da godt være at vi bliver flere og flere, men en garnfisker har vel lige så meget ret til at være ved kysten som du har?!

Ja Rene...vi har alle lige ret til at være her.
Problemet er bare at nogle beslaglægger rigtig meget plads med deres udfoldelser, så det handler ikke om at favorisere nogle grupper på bekostning af andre.

Mvh
Jim.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 11:56
Jeg har prøvet med ørredgarn også, og det er ikke så let endda, der kan være lokale forhold som gør det nemmere.
Jeg vil da også kunne øge mine chancer for 2-3 fisk ved nogle bestemte lovlige sætninger, men så er sansynligheden for de bliver sejlet i stykker 98% og så bliver det satme nogle dyre fisk, og alt for meget bøvl.
 
Så vil jeg sku hellere stangfange dem i åen som den på 3.4 jeg fik tirsdag morgen på ul og wobler Thumbs Up
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 17:36
Typisk 123nu tråd. Ingen kan vel have indvendinger imod, at en mand bliver pisse sur når 2 fjolser ødelægger hans lovlige ruser. Hvorfor skal dette indlæg så pludselig drejes over i garnfiskere vs stangfiskere? I er sku fuldstændig skøre. Tag jer nu sammen altså Confused
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 19:07
Citat: sage

Typisk 123nu tråd. Ingen kan vel have indvendinger imod, at en mand bliver pisse sur når 2 fjolser ødelægger hans lovlige ruser. Hvorfor skal dette indlæg så pludselig drejes over i garnfiskere vs stangfiskere? I er sku fuldstændig skøre. Tag jer nu sammen altså Confused


Jep, fuldstændig typisk 123nu tråd.

Ingen læser hvad det rent faktisk handler om - men farer op som en trold af en æske med sine egne fordomme og kaster svovl og galde ud på et forkert grundlag

Hvor står der i den oprindelige tråd, at hans ruser er blevet ødelagt??
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2013 kl. 20:33
Citat: Jan Persson

Citat: sage

Typisk 123nu tråd. Ingen kan vel have indvendinger imod, at en mand bliver pisse sur når 2 fjolser ødelægger hans lovlige ruser. Hvorfor skal dette indlæg så pludselig drejes over i garnfiskere vs stangfiskere? I er sku fuldstændig skøre. Tag jer nu sammen altså Confused


Jep, fuldstændig typisk 123nu tråd.

Ingen læser hvad det rent faktisk handler om - men farer op som en trold af en æske med sine egne fordomme og kaster svovl og galde ud på et forkert grundlag

Hvor står der i den oprindelige tråd, at hans ruser er blevet ødelagt??

Citat: Problemet er bare at ikke alle har styr på hvornår et redskab er lovligt, eller ej. En af mine kollegaer skulle ned og røgte sine ruser, og da han kom ned hvor de stod var de væk. Han kiggede sig omkring, og opdagede to lystfiskere der stod og rodede med ruserne på land. Han spurgte hva de havde gang i, og de svarede at de havde hevet de ulovlige ruser op! De mente at stod for tæt på land..... Min kollega blev ganske varm i masken, for ruser må stå helt ind til stranden! Heldigt for dem han havde travlt, ellers havde han meldt dem til politiet! 
Derfor skal man ikke pille ved andres ting!

Ja du har ret Jan, der stod ikke at de blev ødelagt. De var hevet op på land. Hvorvidt om de så skulle ødelægges, kan man kun gisne om. Der er et par eksempler, om forgribelse på redskaber, så det kan jo godt være lidt forvirrene. Læste du forkert Jan så du troede, at det var trådstarters eks. Jeg kommenterede? LOL
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2013 kl. 15:44
Jesper Skjolborg Bech:
"Derfor skal man ikke pille ved andres ting!"
Gid andre dog havde samme mening som dig, det gjorde altså livet noget lettere
Mvh
Torben
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres