Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udsætninger

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
123nu.dk Se Drop Down
Administrator
Administrator
Brugernavn:
laah123nu

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laah123nu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udsætninger
    Sendt: 08 Okt 2013 kl. 22:51
Vi har modtaget nedenstående debatoplæg fra Kent Andersen, som er ved at blive desperat over det dårlige kystfiskeri, som han oplever i det fynske pt.
Efter Kent's mening så skyldes dette manglende udsætninger
.

Lige endnu engang om udsætninger!!!!!
 
Kan simpelthen ikke forstå hvorfor vi ikke må sætte flere fisk ud!!! Vi kunne få Europas bedste kystfiskeri hvis vi kom ud over "det naturlige", og IGEN begyndte at sætte fisk FANGST KLARE fisk ud, i åløb og på kysten.. Ingen tvivl om at tanken om en helt naturlig havørred bestand er "ædel"!! Men faktum er at en sådan "naturlig" bestand, vil være så forsvindene lille, at et stort flertal af lystfiskere vil søge nye jagtmarker!!

Ikke mindst P&T bliver af samme årsag, mere og mere populært.. Og naturligt!!! Her kan man da i aller højeste grad tale om "u natur" .. Kan godt forstå udeforstående vil kunne beskylde os for dyreplageri i denne fiskeform!! Her er der tale om ørreder der ikke kan trække væk, men som bliver tvunget til at blive, til de får en krog i munden!!

Var det så ikke bedre at sætte samme fisk ud på kysten!! Det ville give både fisk og fiskere en 1000 gange større værdi!! Det er jo ikke penge der mangler.. Aldrig har der været så mange penge inden for stats fisketegn og klubber.. Fint at nogle af disse penge går til administration og fiskepassager.. Men efter min helt klare overbevisning, skulle mindst halvdelen af disse penge gå direkte til udsætninger.

Jeg fiskede i 70,80 og 90 erne, hvor vi rent faktisk satte fangstklare ørreder direkte i åmundinger og på kysten.. Det var denne epoke der skabte vores "tidligere" legendariske kystfiskeri.. Tyskere, Hollændere Englændere mm. valfartede til vores fremragende kystfiskerí!! Alle inden for turistbrancen, detailhandel og lystfiskere var begejstrede.

Og så nu!!!!!!!! De Tyskere jeg kendte, der før var så begejstrede for at komme her, kommer ikke mere.. Es gibt keinen Fisch mehr!! Syntes godt nok det er trist, at vi rent faktisk i bedste mening, har ødelagt vores tidligere så super havørredfiskeri!! Jeg havde også håbet på at diverse fiskestryg og anlæggelse af nye gydebanker mm. var vejen frem.. Men faktum er at vores natur aldrig vil kunne komme i nærheden af det fiskeri vi havde i 70ene til 2000!!

Jægerne har for lang tid siden indset, at man bliver nød til at hjælpe naturen for at få en "god" jagt!! de har ingen problemer med at sætte stort set alt vildt ud.. Her bliver der ikke set på alle mulige og umulige "stammer" om tilhørselsforhold i den ene eller anden landsdel!! Har arten samme navn på latin er den god nok.. Kan forstå at de fleste udsatte ænder kommer fra Litauen!! Så meget for de lokale stammer!! Tror nu også vi overdriver vores "gude"effekt hvis vi tror verden vil bryde sammen hvis vi sætter Jyske ørreder ud på Sjælland : )

Lige et men!!! Skulle de "lærde" bøje sig for "overmagten" : ) og vitteligt genstarte den "beviselige super effektive" udsætnings form, med fangstklare ørreder direkte i å løb og på kysten, er der lige nogle ting der skal tilpasses!! Tam ørrederne i dag, bliver fodret med anlæg, hvor de selv skal røre en pind der går ned i vandet.. Herved frigives der foder.. denne form for fodring dræber ørredens naturlige jagtinstinkt.. Jeg har selv haft fiskeret i to søer, hvor jeg satte denne type "påvirkede" ørreder ud!! Her var der kun mig der fiskede, og oplevede at kun et fåtal huggede på isenkram, og året efter var flertallet døde af sult.. De lå døde rundt omkring, udmagrede som de værste nedgængere, men med perfekte haler!!

Udsætter man fangstklare ørreder, vil det derfor være ekstremt vigtigt at de har deres jagtinstinkt i behold, så de kan klare sig selv.. Det vil kunne gøres ved at fodre dem med de mere gammeldags anlæg, hvor en foder spreder, der ifølge navnet : ) spreder ørredpiller ud over dammen på forskellige tidspunkter af døgnet.. Ingen tvivl om at det opilner deres jagtinstinkt.. Kan huske da ørrederne kom fra disse andlæg førhen.. de var så hårde, og huggede efter stort set alt!!

Fejlen ved disse anlæg er at de ofte er blevet stillet til at overfodre ørredene, så det overskydene foder både var dyrt og forurenede!! da der her vil være tale om fisk der ikke skal bruges til kunsum, og derfor ikke behøver at være smældfede, kan man sagtens sætte automaten til kun at sprede de piller der bliver ædt!!

For at vende tilbage til "de intelligente og realistiske" jægere : ) En af deres ynglings fugle er fasanen.. Måske den der bliver sat flest ud af!! Den er samtidig mindst lige så invasiv i den Danske natur, som Regnbuen.. Her lyder ikke en eneste kommentar til disse udsætninger!!

Lige når set gælder Steelhead/regnbue kontra Bæk/havørred.. Begriber jeg ikke hvad der ofte bliver diskuteret!!! At Regnbuen er aggressiv, tager ørredens plads ect.. Faktum er (spørg bare divs dambrugs ejere) at Regnbuen er den mest fredlige at de to ørredtyper.. Godt nok er den et ædehoved, kva det altid er de tykkeste de har avlet på!! Men nå de to arter mødes, trækker regnbuen sig omgående.. Beviset herpå, kan ses at de kun kan have de halve antal Bækørreder gående i dam, i forhold til det næsten dobbelte antal regnbuer.. ellers slår de simpelthen hinanden ihjeld!!

Regnbuen gyder i modsætningen til fasanen, stort set ikke her i Danmark.. Desværre vil jeg så sige.. (tror jeg alle vil sige, der først har fanget en stor knaldblank steelhead med hele finner:) Så her kan den under ingen omstændigheder udgør nogen trussel mod de "naturlige" ørreder.. ligesom den gamle skrøne om de tager havørredens æg!! Jeg har set aldrig set en regnbue stå i nærheden af to gydene bæk/havørreder.. Den vil da også i den grad blive jaget væk af samme, hvis den prøvede!! Det samme vil gælde de her "svage udsatte" bæk/havørreder man er så bange for vil blande sig i gydningen!! Var de stærke nok til at tage pladsen, er det vel også ok.. Så vil de jo have bevist at de er de bedst egnede, imod alle ods, og hatten af for det : ) Der vil stadig være tale om samme art, bare spørg jægerne ( :

Når man udefra, ser os fiskere op imod jægere.. Er det oplagt at spørge hvorfor vi har så store betænkligheder mod at få en "god" jagt i forhold til dem!! Er det det fordi vi er mere naive end dem!! Måske ligefrem dummere!! Må indrømme jeg tror det skyldes at vi fiskere er store drømmere!! Vi ser ikke vikeligheden direkte som jægerne oppe på det "tørre". Men igennem vandet, som kan skjule virkeligheden!! Det er også fedt med drømme, men lige når det gælder udsætninger er det altså på tide vi vågner op : )

VH Kent Andersen





Redigeret af laah123nu - 08 Okt 2013 kl. 22:58
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 00:02
Hmmm... Så vidt jeg ved er ørreden vist ikke ligefrem en mangelvare langs kysterne... Det er torsken derimod. Ikke for at jeg mener at man skal sætte torsk ud, men der er (efter min mening) noget galt hvis man må sætte fangstklare fisk ud for at kunne skovle fisk op, tilfredsstille turister og skabe et kunstigt marked for kommercielle interesser i stedet for at satse på en mere "bæredygtig" og forhåbentlig i fremtiden mere selvreproducerende bestand. 

Der skal kæmpes lidt for fiskene, eller ??? Er det ikke en del af hele glæden ved fiskeriet Wink

Mvh
Rasmus


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 00:57

Enten er der mange “put and take-lobbyister” herinde, eller også er der bare mange verdensmestre.

Og nej...det skal da helst ikke blive for morsomt at dyrke kystfiskeri.


Mvh

Jim.


Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 07:42
jeg er helt enig med dig, Kent og jeg kan jo f.eks. se det i "hornfiske sæsonen" der er mange ved kysten her på Sydsjælland og det er ikke bare for "at myrde løs" men der er dog lidt at fange, derefter er det kun ganske få der fisker, og kystfiskeriet er jo for alle uanset indkomst og alle kan komme til kysten, hvor mange der f.eks. har mulighed for at fiske i Skjern å ved jeg ikke men den har da kostet kassen.hvor alle fisketegnspengene bliver af? jeg ved det ikke, men der blev da lover at der blev sat fisk ud ved kysten.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 07:52
så vidt jeg husker så var det sådan havørrede Fyn startede op for mange år siden, og min holdning er at hvis ikke Fishing Zealand sætter fisk ud på samme måde som man gjorde på Fyn. ( altså kystudsætning) Samtidigt med at der arbejdes hårdt på at få vandløbene gjort klar til at kunne modtage de fisk som de skal ved den mere naturlige måde.

så er Fishing Zealand et flop og vil dø inden at det for alvor er kommet i gang med at få skabt noget  i retning af turist fiskeri.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 07:53
Hehe...

Er der en som har brugt for lang tid på malerværkstedet ???Wink

Som en del af P&T-lobbyen, er det nok ikke en fiskeform jeg mener skal overføres til den danske natur, hvor ørreden i mine øjne ALTID skal være en flidspræmie.

Men nu er jeg så også en af dem, som har stor forkærlighed for en suveræn nultur, hvor jeg MÅSKE ser en ørred, og ellers nyder at være ude.
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 07:59
ja Simon, nogen maler og nogen spiser ørred piller :-)
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 08:17
Meget enig med KentThumbs Up
Vh
Henrik
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 08:28
Må erkende at bruge jægernes udsætninger som en sammenligning burde føre til et totalt stop for udsætning af fisk omgående

Der er jo sat alvorlige begrænsninger på netop de udsætninger fordi det tog overhånd og endte i rene drabs orgier.
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 08:29
Absolut helt enig Thumbs Up
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 09:07
Du skal bare bruge et ordentligt blink Kent Wink
 
Til det alvorlige:
 
Hernede i det sydøstlige udkantsdanmark (Als) er der heller ikke vildt mange fisk på kysterne. Nu er jeg tilflytter, så jeg er ikke klar over om det nogensinde har været anderledes, men jeg kommer fra Odense og kan huske hvor godt kystfiskeriet var på Fyn i 90´erne. Jeg er helt enig i at der kunne skabes en masse turisme i det sydlige Danmark (og måske resten af DK) hvis chancerne for en blank ørred over kiloet var større end den er. Om det skal være regnbuer eller havørreder, ja det kender jeg ikke konsekvensen af eventuelle udsætninger af regnbuer godt nok til at kunne udtale mig om, men det ville da ikke genere mig det mindste at fange regnbuer fra kysten hvis det skulle vise sig at være løsningen.
 
En anden ting man måske bør tage med i overvejelserne er, om det faldende antal juniorer i diverse lystfiskerforeninger ikke er en konsekvens af at der ikke er så mange fisk at fange? Jeg kom selv igang som junior ved at fiske i Odense Å. Dengang var der udsætninger af fangstklare ørreder hver 14. dag og vi var en hård kerne på omkring 10-15 drenge der brugte det meste af vores liv ved åen i de år. Dertil kom de cirka dobbelt så mange juniorer der fiskede en gang eller 2 om ugen. Og det var endda kun på strækket ved Fruens Bøge. Hvis man dertil lægger alle dem der fiskede i Stavids Å og på andre stræk har der vel været over 100 juniorer i Odense by. Alene fordi der var fisk at fange i Odense Å systemet.
 
For at vende tilbage til kystudsætningerne synes jeg at kunne konstatere at havørrederne her på Als opfører sig anderledes end de gjorde på Fyn "i de gode gamle dage". Det virker som om at vi har mere eller mindre stationære ørreder i Fjordene og at ørrederne på den åbne kyst er alt andet end stationære. Jeg har indtryk af at de fleste af dem der lever derude lever mere eller mindre hele livet "ude på det dybe" og kun sjældent kommer nær land for at æde. Jeg tror simpelthen de kan leve af de sild osv. der er ude hvor vi ikke kan nå dem. De udsatte ørreder havde jeg indtryk af blev nær kysten mere eller mindre hele livet, og der var de selvfølgelig nemmere at fange.
 
Derfor er mit fiskeri efter havørreder i dag sådan, at hvis jeg vil fange noget tager jeg i fjorden hvor der er flere fisk, men de til gengæld er lidt mindre. Og hvis jeg føler mig heldig og mener at chancen for en af de store er god, så tager jeg på den åbne kyst. Og det er sgu sjældent jeg føler sådan.
 
Nå det blev lidt langt, men summa summarum; jeg er 100% for at vi genoptager kystudsætningerne.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 09:08

At blande fasaner og havørred fiskeri sammen, vil jeg holde mig fra, i mine øjne to helt forskellige ting !

Men det er ikke helt galt når Kent skriver at hvis vi vil have lystfisker turisme, så bliver vi nødt til at sørger for at der er nogle fisk at fange og de ikke alle sammen er i forel størrelse. Jeg syntes at vandløbs arbejde er godt og har dyb respekt for dem som involvere sig i det, men de vandløb vi har vil aldrig kunne producere nok fisk til hverken turister eller lokale. Vi vil altid have brug for udsætninger, og så forstår jeg altså bare ikke hvorfor vi ikke kan sætte 1 eller 2 års fisk, direkte ud på kysten. I stedet får at plaske fisk ud i mundings udsætninger, som mange steder vokser langsomt og rent faktisk skaber ren og sker put and take tilstande når de vender farvede tilbage, her man blandt andet nævnes lammefjorden og ishøj som et par eksempler. Hvis man er så bange for at en kyst udsat fisk skulle kommer til at blande sig med en af de få vildfisk, kunne man passende udsatte sterile fisk eller sent kønsmodne fisk, så ville det problem var meget mindre, for at sige stort set ikke eksisterende. Det ville også give en nogle fisk som folk gad at rejse efter og ikke bare nogle foreller, som skal genudsættes pga af mindstemålet, hvem gider at rejse fra Holland, tyskland osv. for at fange nogle undermåls fisk?? Kan lige nævne seatrout open, hvor 370 personer fiskede i 3 dage, det gav 15 fisk over 2 kilo!!! Wow!



Redigeret af Nikolaj Kolding! - 09 Okt 2013 kl. 09:24
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 09:33
Lystiskernes samlede fiskepres langs de sjællandske og fynske kyster er meget større end de naturlige bestande kan honorere, og hvis man kunne naturgenoprette samtlige sjællandske og fynske vandløb, så de blev selvreproducerende med ørreder, så ville de stadig ikke kunne følge med det store fiskepres som der er langs de Sjællandske og Fynske kyster.

Problemet kan dog løses, hvis de sjællandske og fynske lystfiskere stiller krav om, at deres indbetalinger til fisketegnet bliver brugt til udsætninger og fiskepleje på h.h.v. Sjælland og Fyn.

I de sidste 15 år er en større og større andel af de sjællandske og fynske lystfiskeres indbetalinger til fisketegnet blevet brugt til at fylde laks i de jyske åer, og det skal stoppes, for det må være de jyske lystfiskere som selv skal betale for for deres lakse-put and take-fiskeri,

/Lars
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 10:12
Citat: Fluefisker

så vidt jeg husker så var det sådan havørrede Fyn startede op for mange år siden, og min holdning er at hvis ikke Fishing Zealand sætter fisk ud på samme måde som man gjorde på Fyn. ( altså kystudsætning) Samtidigt med at der arbejdes hårdt på at få vandløbene gjort klar til at kunne modtage de fisk som de skal ved den mere naturlige måde.

så er Fishing Zealand et flop og vil dø inden at det for alvor er kommet i gang med at få skabt noget  i retning af turist fiskeri.

Det er jo præsis det jeg har sagt siden jeg i sin tid var med på det stiftende møde i Næstved ... Det projekt er Kejserens nye klæder og forbundet stikker blår i øjnene på både de kommuner som betaler 150.000kr for at komme med på listen og ikke mindst de stakkels turrister som tror vi vælter rundt i fisk !
Det projekt skulle have været sat i gang tilbage i 90erne da der faktisk var en overflod af fisk at fange ....
Jeg har også været fortaler for at undersøge smoltens opvækstpladser for føde emner eller mangel på samme og hvor de overhovedet svømmer hen og vokser op ?
Disse ting sammen med med fjernelse af som minimum de ulovlige garn en gang for alle var grundlæggende for projektet ...men intet er gjort ...
Hvad hjælper det at vi har udsætninger i vandløb som ikke har et føde grundlag for at vokse op selvom vi genetisk iflg ordpetteren har de smolt med den største tilvækst for Sj i Køge området hvis de intet har at æde i havet ?


Redigeret af Søder - 09 Okt 2013 kl. 10:20
/Søder
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 10:12
Citat: LarsJep



Problemet kan dog løses, hvis de sjællandske og fynske lystfiskere stiller krav om, at deres indbetalinger til fisketegnet bliver brugt til udsætninger og fiskepleje på h.h.v. Sjælland og Fyn.

I de sidste 15 år er en større og større andel af de sjællandske og fynske lystfiskeres indbetalinger til fisketegnet blevet brugt til at fylde laks i de jyske åer, og det skal stoppes, for det må være de jyske lystfiskere som selv skal betale for for deres lakse-put and take-fiskeri,

/Lars

Kanon ide, men så vil vil f.... Også have garanti for at de s.... Københavnere bliver på deres ø og ikke kommer herover og fylder langs vores vandløb (-:

Jesper Rasmussen

Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 10:18
Bedre at arbejde på at få mindstemålet op på 45-50 cm
En ørred på 41 cm er der sku ikke meget fis ved på grillen, og så vil der blive hjemtaget langt færre fisk
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 10:19
Citat: Rasmussen

Citat: LarsJep



Problemet kan dog løses, hvis de sjællandske og fynske lystfiskere stiller krav om, at deres indbetalinger til fisketegnet bliver brugt til udsætninger og fiskepleje på h.h.v. Sjælland og Fyn.

I de sidste 15 år er en større og større andel af de sjællandske og fynske lystfiskeres indbetalinger til fisketegnet blevet brugt til at fylde laks i de jyske åer, og det skal stoppes, for det må være de jyske lystfiskere som selv skal betale for for deres lakse-put and take-fiskeri,

/Lars

Kanon ide, men så vil vil f.... Også have garanti for at de s.... Københavnere bliver på deres ø og ikke kommer herover og fylder langs vores vandløb (-:

Jesper Rasmussen


SmileSmileSmileSmileSmileSmileSmile SÅDAN! 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 10:40
Citat: jhh

Bedre at arbejde på at få mindstemålet op på 45-50 cm
En ørred på 41 cm er der sku ikke meget fis ved på grillen, og så vil der blive hjemtaget langt færre fisk

Ja det sæt mindstemålet 5 cm op, så kommer turisterne væltende op over grænsen og danske lystfiskere kan lige pludseligt opleve fiskeri i verden klasse, hvorfor havde vi ikke bare tænkt på det noget før!!!
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 10:48
Jeg erindrer ganske ude mærket hvordan Kaare M Ebbert stod på møderne til HØ SJ og fortalte at nu havde man fået kontakt til fonde men flere hundrede milioner på kontoen som ville kunne dække omkostningerne til hele projektet med undersøgelser og alting !
Det er intet kommet i kassen mig bekendt ud over de 3 gange 150.000kr som de 3 kommuner har spyttet i projektet og dem er der så godt i gang med at formøble i den ny ansatte projekt koordinators lomme ....fy for fanden....siger jeg bare ...


Redigeret af Søder - 09 Okt 2013 kl. 10:57
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:00
Citat: simon agerholm2

Hehe...


Som en del af P&T-lobbyen, er det nok ikke en fiskeform jeg mener skal overføres til den danske natur, hvor ørreden i mine øjne ALTID skal være en flidspræmie.



Tja...Hvis jeg havde en put and take sø, så ville jeg nok også synes at det var bedst at en kystørred var en flidspræmie.  Wink

Mvh
Jim.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:01
Jeg synes det er sørgeligt at se at "fiskeriet" skal dømmes ud fra hvor mange ørreder man kan fange i timen i Odense havn/kanal og ikke hvor mange fisk der står på gydebankerne i Stavis å.

Der mundingsudsættes en betydelig mængde fisk, som ganske vist er offer for prædation, men ikke mere end en del vender tilbage for at gyde i bedre og bedre vandløb. Noget som var en utopi i 80'erne og op igennem 90'erne inden vandplejen på Fyn og Havørred Fyn fik forankret vandløbsplejen som en grundtanke istedet for p&t udsætninger på kysten.

At fiskene ikke findes omkring fyn er noget vås. Der er såmænd rigeligt af dem. De har bare et andet og mere naturligt vandremønster og samler sig ikke bare blindt når ethvert ferskvandsudløb.

Jeg kender flere der fiskede kysterne og specielt fjordene tynde i guldalderen op igennem 90'erne som brokker sig i dag. Mit svar er altid at de er blevet for magelige (og gamle) og de skulle tage og besøge de pladser der er omtalt i gamle bøger (sikre pladser fra 70'erne), som netop var toppladser pga ørredens naturlige vandring.

Uden vandplejen og de naturlige gydebestande havde vi nok ikke haft en rekordfisk fra Odense å på næsten 10 kg. De store sildeædere har genetiske forskelle og sandsynligheden for at skabe en sådan i fangeskab og ved udsætning er minimal. Vil man derfor have de store rekordfisk i vandløbet handler det altså om naturlig reproduktion.

Og så hjælper 3 utroligt kolde vintre i streg heller ikke på det ;) 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:20
Citat: arntc

Uden vandplejen og de naturlige gydebestande havde vi nok ikke haft en rekordfisk fra Odense å på næsten 10 kg. De store sildeædere har genetiske forskelle og sandsynligheden for at skabe en sådan i fangeskab og ved udsætning er minimal. Vil man derfor have de store rekordfisk i vandløbet handler det altså om naturlig reproduktion. 

Har du noget videnskabeligt eller andet faktuelt belæg for at påstå det?

De fisk som fanges på fyn, er jo stadig overvejende put and take fisk, så chancen for at den store fisk som blev fanget for et par år tilbage er opdrættet, er jo klart størst.. 


Redigeret af Nikolaj Kolding! - 09 Okt 2013 kl. 11:20
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:25
Stop nu mundhuggeriet omkring sjællandsk kontra jydsk Å fiskeri... Og hold jer til facts.

Kent har jo til del ret i det han skriver, det Danske kystfiskeri er efterhånden så ringe at det ikke er værd at skrive om, os der har været så heldige at opleve fiskeriet i 1980-2000 ved hvad vi snakker om, og der er ingen tvivl om at de manglende kystudsætninger er årsagen til problemet 

Hvis Kent mener at fiskeriet på Fyn er ringe, ja så skulle han prøve at besøge de Sjællandske kyster, det er jo nærmest det døde hav, Fyn har trods alt haft deres Fynske havørred projekt, hvor os sjællændere kun snakker, og bliver ved det...

Jylland har deres fantastiske åer, med en konstant udsætnig af laks / ørreder så der er nok ikke den store risiko for at dette dør ud, med mindre man nu også pludseligt finder ud af at dette rekreative fiskeri er skadeligt for naturen, men det er ikke kun godt for jyder, os sjællændere og sikkert også en del fynboer nyder da vist godt af at besøge en jysk Å i ny og næ, så drop nu det der med hvis penge der går til hvad...

Bornholmerne har deres laksefiskeri, som sikkert også snart forbydes, lidt på linje med hvad der er indført af restriktioner i det sydsvenske...

Så hvad stiller vi op for fremtiden... ja enten kan vi nægte at betale for vores fisketegn indtil der igen rettes op på det vi egentligt mener pengene burde bruges til, flere kystudsætninger, eller også må forbundet komme på banen og tale lystfiskeriets sag, og prøve at få de ansvarlige til at forstå at fiskeri har flere facetter, og ikke kun drejer sig om Å-restaureringer og administrative opgaver..
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:27

For 15-20 år siden blev der i endnu højere grad taget trofæ fisk, og 5-8 kg`s fisk blev der taget langt flere af.

Og fisk i denne størrelse og alder var jo helt klart et resultat af den tids kystudsætninger.


Mvh

Jim.


Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:30
Hej Henrik godt skrevet ... Nogle der ved hvad der sker i havørrd Sjælland for tiden ang møder udover den nye hjemmesiden
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:31
Igen Jim hvis ikke føden er der i de kystnære områder så ved jeg godt hvor fisken søgen hen .....
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:34
Citat: Cohoo

Hej Henrik godt skrevet ... Nogle der ved hvad der sker i havørrd Sjælland for tiden ang møder udover den nye hjemmesiden


Jeg ved godt hvad der sker ...folk som har troet på projektet begynder at trække sig fordi det er Kejserens Nye Klæder !
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:39

Hej Henning.


Ja selvfølgelig, det har du fuldstændig ret i.

Men også dette spørgsmål om fødegrundlaget diskuteres ofte. Nogle mener at der er masser af føde i det kystnære vand.

Jeg må dog sige...at mine oplevelser er at der stort set intet er for en ørred at komme efter inde på det lave vand mere.

Men måske flygter rejerne bare ud på dybt vand hver gang det lige er mig der kommer.


Mvh

Jim.


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 11:59
Så hvad skal de massive udsætninger af små ørreder leve af? Der skal vel noget indenbords hvis ikke de bare skal sættes ud til den sikre sultedød....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:03

Jamen de skal vel leve af de massive tobis stimer som du selv så for ikke så længe siden. Wink


Mvh

Jim.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:15
Citat: scott

Hej Henning.


Ja selvfølgelig, det har du fuldstændig ret i.

Men også dette spørgsmål om fødegrundlaget diskuteres ofte. Nogle mener at der er masser af føde i det kystnære vand.

Jeg må dog sige...at mine oplevelser er at der stort set intet er for en ørred at komme efter inde på det lave vand mere.

Men måske flygter rejerne bare ud på dybt vand hver gang det lige er mig der kommer.


Mvh

Jim.



Så er vi to Ouch men vi er jo heller ikke biologer og har derfor ikke forstand på at kigge ned i vandet Jim Wink


Redigeret af Søder - 09 Okt 2013 kl. 12:27
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:18
I kan side og diskutere til dommedag og der kommer ikke en eneste udsat fisk i vandet, så længe DTU Aqua sætter dagsorden for det danske kystfiskeri.
Og prøver man at snakke med DTU Aqua's "eksperter" vender de de hvide ud af øjnene.
Dette har jeg set ved selvsyn.
Så i kan råbe og skrige lige så tosset i vil, der vil ikke komme flere fisk i vandet pga. øget udsætninger.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:23
Overvejer stadigt seriøst at udlodde en dusør på en tudse til den som kan fremvise en fuldfed ørred fra klinten under Stevns på celluloid i en ordentlig str fra i år .....

/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:25

Nej Henrik det har du helt ret i, dette har vi også snakket sammen om før, og det har også været genstand for diskussioner herinde utallige gange...og vil sikkert være det i en fjern fremtid.


Mvh

Jim.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:25
Henrik C

Så er vi jo ude i at de respektive kommuner i HØ SJ skal have en mail om hvad det er de har kastet penge i .....
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:29
Citat: LarsJep

Lystiskernes samlede fiskepres langs de sjællandske og fynske kyster er meget større end de naturlige bestande kan honorere, og hvis man kunne naturgenoprette samtlige sjællandske og fynske vandløb, så de blev selvreproducerende med ørreder, så ville de stadig ikke kunne følge med det store fiskepres som der er langs de Sjællandske og Fynske kyster.

Problemet kan dog løses, hvis de sjællandske og fynske lystfiskere stiller krav om, at deres indbetalinger til fisketegnet bliver brugt til udsætninger og fiskepleje på h.h.v. Sjælland og Fyn.

I de sidste 15 år er en større og større andel af de sjællandske og fynske lystfiskeres indbetalinger til fisketegnet blevet brugt til at fylde laks i de jyske åer, og det skal stoppes, for det må være de jyske lystfiskere som selv skal betale for for deres lakse-put and take-fiskeri,

/Lars
Dette indlæg viser med alt tydelighed, hvoffor der er nogle som tror at det er sådan det hænger sammen. Nu er det sådan at for størstedelen af de fyske udsætninger kommer af midler fra de fynske kommuner(havørred fyn)
Kun en lille del bliver betalt af fisketegnsmidlerne til udsætninger på FynOuch
Og alligevel piver kent Andersen hver eneste gang han stolt fremviser den ene havørred efter den anden. Jo total groteskConfused
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:32
En af DTU Aqua begrundelser er, at de udsatte fisk vil blande sig med de naturlige stammer ikke kun i DK men også i andre lande, f.eks Sverige.
Og så vil de(DTU Aqua) få samtlige biologer i EU på halsen.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:37
Jim ;

Jeg tror ikke der er den store sammenhæng mellem tilstrømningen til P&T, og havørredfiskeriet på kysten.
Tanken om at hælde millioner af småørreder ud på kysten, har jo været luftet et utal af gange før, og endda været forsøgt..
Det giver jo ikke noget på den lange bane, og med de fangster "nogle" kystfiskere forventer, skulle fisketegnet jo koste i tusindvis af kroner, for at fangsterne kunne opfylde kravet om putfiskeri på kysten.
En ørred koster jo penge, og er billigst hvis den kommer som en effekt af dygtigt vandplejearbejde, eventuelt i sammenhæng med en udvidelse af de garnfri zoner - så de trækkende ørreder ikke blot tages i garn.

Jeg er dog ikke i tvivl om at den næste Snapper nr.999999 vil ændre billedet af kystfiskeriet, for der var da ikke et øje tørt, da den blev voldlanceret på fangster.dk WinkWink


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:38

Jamen jeg kan da kun opfordre alle de kystfiskere som ikke kan leve med tingenes tilstand at undlade at betale for fisketegnet, det kunne jo være et vink med en 500 m lang vognstang.

Men så ville det jo være lidt hyklerisk at tage ud at fiske alligevel.


Mvh

Jim.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:41
Citat: Henrik Christensen

En af DTU Aqua begrundelser er, at de udsatte fisk vil blande sig med de naturlige stammer ikke kun i DK men også i andre lande, f.eks Sverige.
Og så vil de(DTU Aqua) få samtlige biologer i EU på halsen.

Men så er det bare at jeg ikke forstår hvorfor vi ikke i dag undersøger de fisk der feks avles på i Køge ...der elfiskes på må og få efter moderfisk nærmest uden hensyntagen til genetik....så det foregår jo allerede !
Havde man derimod taget gener fra den eneste tilbageværende vilde stamme i Mern Å ja så havde vi haft "vilde" fisk .... Det der avles på i dag er jo levn fra kystudsætningerne ....


Redigeret af Søder - 09 Okt 2013 kl. 12:43
/Søder
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:48
Citat: Henrik Christensen

En af DTU Aqua begrundelser er, at de udsatte fisk vil blande sig med de naturlige stammer ikke kun i DK men også i andre lande, f.eks Sverige.
Og så vil de(DTU Aqua) få samtlige biologer i EU på halsen.

Det er så der at jeg ikke forstår hvorfor man ikke bare sterilisere fiskene... Problem løst
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:51
Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: Henrik Christensen

En af DTU Aqua begrundelser er, at de udsatte fisk vil blande sig med de naturlige stammer ikke kun i DK men også i andre lande, f.eks Sverige.
Og så vil de(DTU Aqua) få samtlige biologer i EU på halsen.

Det er så der at jeg ikke forstår hvorfor man ikke bare sterilisere fiskene... Problem løst

Det har også været oppe før med Steelheads uden resultat ....
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 12:56
Den eneste årsag til at forbundet har lanceret HØ SJ er for at trække nye medlemmer til dem som tror det er for at gavne fiskeriet de bliver slemt skuffede !
Så længe man ikke påvirker besesluntingstagerne anderledes så bliver det aldrig anderledes ... Hvorfor mon DL blev forsøgt stiftet i sin tid ....
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:01

Simon, generelt er jeg meget enig i de ting som du skriver herinde.

Uanset hvor godt kystfiskeriet i teorien måtte blive er jeg tilhænger af at der skal, og vil være put and take søer.

Mange, særligt børn får deres første fiskeoplevelse på denne måde, og mange voksne fiskere er måske ikke lige til at stå på en forblæst kyst, så der vil og skal være gode muligheder for dem som er mere “mageligt anlagt” og som blot hygge fisker.

Nej selvfølgelig giver udsætninger på den åbne kyst ikke noget på den lange bane hvis ikke der kontinuerligt følges op på det.

Dog tror jeg ikke at “kravet” om fangster ville overstige udgifterne, det hængte vist ganske godt sammen da man gjorde det før i tiden, det var jo ikke derfor man stoppede med det til fordel for ønsket om en naturligt producerende bestand.

Man må bare se i øjnene at den nuværende form er, og bliver en illusorisk forestilling for nok så meget årestaurering og vandpleje mv vil aldrig tilnærmelsesvis kunne indfri blot skyggen af de forventninger man helt fejlagtigt har til “Havørred Sjælland” i den form man påtænker at udføre….aldrig.

Problematikken omkring de mange garn er kørt i hårdknude utallige gange. Mange mener at det i selskab med skarven er hovedskurken bag de manglende fisk, andre mener at der er masser af fisk og at det næppe vil være signifikant gavnligt med et forbud.

Det korte af det lange er at lystfiskere bare er et folkefærd som ikke kan blive enige om noget som helst.


Mvh

Jim.




Redigeret af scott - 09 Okt 2013 kl. 13:02
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:11
Netop Jim og så længe de Sjællandske klubber ikke gør tingene anderledes ved det årlige delegeretmøde i forbundet ja så er det så som så med nytænkning...
Lidt lige som i poletik kommer der et frisk indslag fra et nyt medlem inde på borgen så skal de gamle nok få denne nytænkende til at klappe kaje og rette ind ...
DSF ligner for mig en flok pampere ligesom fagforeningerne i gamle dage hvor de sad på alt  
/Søder
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:14
For det første forstår jeg ikke folks behov for at fiske til udsatte, og måske endda sterilliserede fisk?! Hvis man vil det, må man i en Put... Hva bliver det næste? Afspærring 200 meter ude i vandet, så ørreden ikke stikker af? Og skal de så også fodres, så de kan nå de 40 cm i en fart?
Og jeg synes også der skal huskes på at Fishing Zealand ikke kun drejer  sig om ørreder....
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:29
Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: arntc

Uden vandplejen og de naturlige gydebestande havde vi nok ikke haft en rekordfisk fra Odense å på næsten 10 kg. De store sildeædere har genetiske forskelle og sandsynligheden for at skabe en sådan i fangeskab og ved udsætning er minimal. Vil man derfor have de store rekordfisk i vandløbet handler det altså om naturlig reproduktion. 

Har du noget videnskabeligt eller andet faktuelt belæg for at påstå det?

De fisk som fanges på fyn, er jo stadig overvejende put and take fisk, så chancen for at den store fisk som blev fanget for et par år tilbage er opdrættet, er jo klart størst.. 

Ja. Bestandsundersøgelser af nordjyske havørreder fra bl.a. lindenborg og karup å afslører at de ørreder som tager et ekstra havår har en genetisk disposition for at gøre det. Desuden er det veldokumenteret at havørreder der er naturligt opvokset i deres vandløb også er bedre rustet i forhold til at overleve gydningen og vende tilbage igen og igen. Det er altså ikke tilfældigt at det er de samme åer som år efter år leverer de største fisk.

På sjælland er op mod 40% af de fangede havørreder fra jyske vandløb, bl.a. af den simple grund at de sjællandske vandløb er i så dårlig forfatning og fiskepresset er enormt. 

Fyn har store mundingsudsætninger af 1 og 2-årige fisk, og altså ingen fangstklare. Man stræber også efter at udsætte fisk som vender tilbage og gyder, og ikke 40 cm's fisk der bare skal nakkes.

At man gik væk fra 90'ernes saltvands put & take og til en bæredygtig (men langsom) udvikling er rigtigt set. Desværre giver det ringere fangster på Odense Havn, men så må man jo køre til de pladser hvor de naturligt trækkende havørreder findes.

Se bare årets STO, ikke dårligt og bestemt en flot top-10.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:52
Spørgsmål til admin: Hvorfor kan kent ikke selv oprette en tråd om emnet??
Syntes det er meget uheldig at det skal gå igennem admin, men måske er kent bange for at stikke piben for langt frem og kun nøjes med det når han står med havørredfangster på fangster.dk
Men der kan der jo heller ikke svares på hans utallige piveri...Wink


Redigeret af Henrik Christensen - 09 Okt 2013 kl. 13:52
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:55
En helt anden ting som nærmest umuligører selvproduktion er alt det drikke vand som hentes på klods hold af vandløbene og derved sænker vandstanden betragteligt i specielt sommer halvåret

Redigeret af Søder - 09 Okt 2013 kl. 19:45
/Søder
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:57
Citat: arntc

Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: arntc

Uden vandplejen og de naturlige gydebestande havde vi nok ikke haft en rekordfisk fra Odense å på næsten 10 kg. De store sildeædere har genetiske forskelle og sandsynligheden for at skabe en sådan i fangeskab og ved udsætning er minimal. Vil man derfor have de store rekordfisk i vandløbet handler det altså om naturlig reproduktion. 

Har du noget videnskabeligt eller andet faktuelt belæg for at påstå det?

De fisk som fanges på fyn, er jo stadig overvejende put and take fisk, så chancen for at den store fisk som blev fanget for et par år tilbage er opdrættet, er jo klart størst.. 

Ja. Bestandsundersøgelser af nordjyske havørreder fra bl.a. lindenborg og karup å afslører at de ørreder som tager et ekstra havår har en genetisk disposition for at gøre det. Desuden er det veldokumenteret at havørreder der er naturligt opvokset i deres vandløb også er bedre rustet i forhold til at overleve gydningen og vende tilbage igen og igen. Det er altså ikke tilfældigt at det er de samme åer som år efter år leverer de største fisk.

Nej det er ikke tilfældigt at f.eks karup å igen og igen levere store fisk, det er fordi at åen har en stamme af fisk bliver sent kønsmodne, lige som de har genetisk anlæg for at vokse hurtigt og så sættes der jo også en del fisk ud som hjælper på det. Det har intet med et faktuelt belæg for at vilde fisk bliver større at gøre og da slet ikke i Odense å. En fisk mister jo ikke genestiske identitet ved at blive opdrættet.
.
På sjælland er op mod 40% af de fangede havørreder fra jyske vandløb, bl.a. af den simple grund at de sjællandske vandløb er i så dårlig forfatning og fiskepresset er enormt. 

Ved ikke lige hvor de har den røverhistorien fra, så byg venligt op med noget fakta.

Fyn har store mundingsudsætninger af 1 og 2-årige fisk, og altså ingen fangstklare. Man stræber også efter at udsætte fisk som vender tilbage og gyder, og ikke 40 cm's fisk der bare skal nakkes.

At man gik væk fra 90'ernes saltvands put & take og til en bæredygtig (men langsom) udvikling er rigtigt set. Desværre giver det ringere fangster på Odense Havn, men så må man jo køre til de pladser hvor de naturligt trækkende havørreder findes.

Nu er der jo også andre steder at udsætte fisk end Odense havn! Man kan jo fint kystudsætte i små portioner hist og her, så der er ikke sker massive ophobninger af fisk, men der i stedet er fisk til alle med lidt størrelse, i stedet for det undermåler fiskeri som foregår nu.

Se bare årets STO, ikke dårligt og bestemt en flot top-10.

Når 370 personer bruger 3 dage på at fange 15 over 2 kilo, så er det i mine øjne meget skidt!!
Til top
 Besvar Besvar Side  123 10>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres