Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udsætninger

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udsætninger
    Sendt: 09 Okt 2013 kl. 13:59
Fishing Zealand er en sund tankegang for at få sat skub i noget fisketurisme og derved også at få sjællandske vandløb til at bære en større andel af de (vilde fiske rester vi har tilbage) ved at arbejde med vandløbene, så forholdene er i orden til det.

Men at tro på at det er vejen frem, tror jeg slet ikke på,  der vil gå alt for mange år før det vil kunne batte noget. Hvis det overholde vil lykkes for dem.

Som det er i dag så ved vi at den lille fisk som bliver opdrætte på et opdræt sted og bliver genudsatte i vandløbet er op i mod tre år om at vende tilbage til vandløbet som den tror den er blevet født i. Hvis da den ikke er nået at blive slået ihjel af diverse forurening som vi til stadighed bliver ramt af i vore vandløb. 

Husk på at hver gang en forurening har slået x antal smolt ihjel, så er det altså 3 års spildt arbejde, da disse fisk ikke kommer tilbage. Hvad F...... Nytter det at der måske bliver udbetalt en mindre erstatning for det ødelagte arbejde og et x antal smolt til at genoprette det. Man kan jo ikke nå at få fremavlet nye fisk som erstatning før året efter, da man ikke lige ligger inde med nedfrosset æg og sæd fra den årgang af fisk som blev brugt til avlen.

Det er dette cirkus vi har set i alt for mange år.

De bliver nød til at få lov til at udsætte fiskeklare fisk direkte på kysterne. Så der forsat vil være penge i kassen til at forbedre vandløb og pleje en fisketurisme, for ellers ender det nok med!!!

Som man kan læse i nogle af indlæggene her i tråden, kan man fornemme at det er mere end okay at lade være med at betale for sit fiske tegn. Da der jo ikke er nogen fisk at fiske efter alligevel. Det er der jo ingen fremtid i hverken for fisk eller os lystfisker.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 14:10
Citat: scott

<span id="docs-internal-guid-245e29a4-9cab-e13d-85f5-8be226304e65"><p dir="ltr" style="line-height:1.15;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;">Jamen de skal vel leve af de massive tobis stimer som du selv så for ikke så længe siden. Wink</span>

<span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;"></span><p dir="ltr" style="line-height:1.15;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;">Mvh</span>

<p dir="ltr" style="line-height:1.15;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;">Jim.</span>

<span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;"></span>
</span>



   

Det var så et par tusinde fisk, men der skal jo millioner til før du har en chance, hvad med dem
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 15:28
Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: arntc

Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: arntc

Uden vandplejen og de naturlige gydebestande havde vi nok ikke haft en rekordfisk fra Odense å på næsten 10 kg. De store sildeædere har genetiske forskelle og sandsynligheden for at skabe en sådan i fangeskab og ved udsætning er minimal. Vil man derfor have de store rekordfisk i vandløbet handler det altså om naturlig reproduktion. 

Har du noget videnskabeligt eller andet faktuelt belæg for at påstå det?

De fisk som fanges på fyn, er jo stadig overvejende put and take fisk, så chancen for at den store fisk som blev fanget for et par år tilbage er opdrættet, er jo klart størst.. 

Ja. Bestandsundersøgelser af nordjyske havørreder fra bl.a. lindenborg og karup å afslører at de ørreder som tager et ekstra havår har en genetisk disposition for at gøre det. Desuden er det veldokumenteret at havørreder der er naturligt opvokset i deres vandløb også er bedre rustet i forhold til at overleve gydningen og vende tilbage igen og igen. Det er altså ikke tilfældigt at det er de samme åer som år efter år leverer de største fisk.

Nej det er ikke tilfældigt at f.eks karup å igen og igen levere store fisk, det er fordi at åen har en stamme af fisk bliver sent kønsmodne, lige som de har genetisk anlæg for at vokse hurtigt og så sættes der jo også en del fisk ud som hjælper på det. Det har intet med et faktuelt belæg for at vilde fisk bliver større at gøre og da slet ikke i Odense å. En fisk mister jo ikke genestiske identitet ved at blive opdrættet.
.
På sjælland er op mod 40% af de fangede havørreder fra jyske vandløb, bl.a. af den simple grund at de sjællandske vandløb er i så dårlig forfatning og fiskepresset er enormt. 

Ved ikke lige hvor de har den røverhistorien fra, så byg venligt op med noget fakta.

Fyn har store mundingsudsætninger af 1 og 2-årige fisk, og altså ingen fangstklare. Man stræber også efter at udsætte fisk som vender tilbage og gyder, og ikke 40 cm's fisk der bare skal nakkes.

At man gik væk fra 90'ernes saltvands put & take og til en bæredygtig (men langsom) udvikling er rigtigt set. Desværre giver det ringere fangster på Odense Havn, men så må man jo køre til de pladser hvor de naturligt trækkende havørreder findes.

Nu er der jo også andre steder at udsætte fisk end Odense havn! Man kan jo fint kystudsætte i små portioner hist og her, så der er ikke sker massive ophobninger af fisk, men der i stedet er fisk til alle med lidt størrelse, i stedet for det undermåler fiskeri som foregår nu.

Se bare årets STO, ikke dårligt og bestemt en flot top-10.

Når 370 personer bruger 3 dage på at fange 15 over 2 kilo, så er det i mine øjne meget skidt!!

I Sportsfiskeren for nogle numre siden var der en fin artikel om mærkede havørreders geografiske fangstfordeling og opvækstsvandløb. 40% af de fangede ørreder på sjælland kom fra et jysk vandløb. Jeg skal nok finde artiklen og kildehenvisninger når jeg kommer hjem.

Ét ekstra havår eller sent kønsmodne er 2 sider af samme sag. Faktum er at de er genetisk disponeret for at vente et år, og derfor får et år mere at vokse i inden første gydning. At naturligt opvoksede ørreder lever længere er også et faktum og derfor er sandsynligheden for flere gydninger og større fisk også større.

Nu var fisken fra odense å jo heldigvis en vildfisk, så den med sandsynligheden for at det skulle være en opdrætter kan du jo ikke hænge på.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 15:40
Vejen frem må så absolut være, at der graves en kanal fra min putsø til Roskilde Fjord - herefter udsættes så enorme mængder 8-12 kilos steelhead i min sø, som derefter frit kan drage mod fjorden.
Fjorden skal derefter naturligvis spærres af, og alle de elendige gamle vikingeskibe fjernes, så lystfiskerne kan komme bedre tilWinkWink

Jeg er indstillet på at deltage, mod en beskeden betalingLOLLOLLOLLOLLOL.

Altså ikke i selve gravearbejdet...

Helt ærligt gutter - der er KUN den lange seje kamp med vandløbene, hvis vi skal  have et bæredygtigt havørredfiskeri.
Den anden løsning, er blot P&T i naturen.

Jeg er som sagt ikke bange, for at fange ganske lidt, oplevelsen af fiskeriet - krydret med en enkelt fangst hist og pist, kan man vel lære at leve med.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 15:50
Simon Agerholm, du har fat i det helt rigtige! Forstår heller ikke den der trang til at rette naturen ind efter vores små særlige ønsker og behov!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 15:52
Nicolaikolding du skal også stereliseres Thumbs Up og så forbyder vi helt at hjemtage ørreder Tongue
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 16:42
Forstår bare ikke at Kent bliver ved med sit piveri, selv om han fanger masser af havørreder. Kig bare på fangster.dk
Selv om Kent indrapportere den ene havørreder efter den anden, så tuder han stadigvæk. Fik lige 5 fisk og tog denne ene med hjem. Havde kun lige et par timer efter arbejde, så det blev kun til 5 fisk osv osv... Shocked
Hvor er fiskeriet dog bare dårligt

Stop Kent INDEN du gør dig selv mere til grinOuch


Redigeret af Henrik Christensen - 09 Okt 2013 kl. 16:43
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 18:08
Citat: LasseK

Citat: scott

<span id="docs-internal-guid-245e29a4-9cab-e13d-85f5-8be226304e65"><p dir="ltr" style="line-height:1.15;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;">Jamen de skal vel leve af de massive tobis stimer som du selv så for ikke så længe siden. Wink</span>

<span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;"></span><p dir="ltr" style="line-height:1.15;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;">Mvh</span>

<p dir="ltr" style="line-height:1.15;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;">Jim.</span>

<span style="font-size: 15px; font-family: Arial; : transparent; vertical-align: line; white-space: pre-wrap;"></span>
</span>



   

Det var så et par tusinde fisk, men der skal jo millioner til før du har en chance, hvad med dem

Ups...hvad var det Lasse ?
Hvad med om du lærte mig at fange fisk ?
Så skal jeg til gengæld lære dig at bruge din computer. Wink

Mvh
Jim.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 18:17
Alt medens vi debatterer, så uddør desværre den befolkningsgruppe, der kalder sig lyst- og/eller sportsfiskere.

Tilgangen til vores hobby i den unge ende er bedøvende lav i forhold til den store afgang, som nu kommer igang, når de store årgange "udfases". Jeg er selv en af dem, men håber på, at Sankt Peter har sørget for noget Put-fiskeri der, hvor jeg ender.

Ungdommen kan kun fanges med levende agn, og tiden er desværre ikke med os. Vi (hvem det så end er) har sovet for længe.

Fremskriv tiden med 8-10-15 år, så er der meget luft i mange foreninger og organisationer. Der bliver masser af plads på kysten, og flere fisk pr. hoved, men langt færre til at betale for vandløbs- og fiskeplejen og meget færre til at udføre arbejdet med at håndtere forretningen "lystfiskerhobby".

Jeg vandløbsplejer en hel del, hvor vi bruger "børnearbejdere" (skoleklasser), og desværre er vore hobby meget ukendt, og den kan næppe konkurrerer fremadrettet med alle de beskæftigelsestilbud, ungdommen har i dag.

Hos de organiserede foreninger er over 60% af medlemsskaren over 50 år. Under 40 år når kun lige over 10%. Måske ser det noget bedre ud hos de ikke-organiserede, det kender jeg desværre ikke talværdier for.

Det giver noget stof til eftertanke, synes jeg...

Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 19:39

Den antagelse tror jeg at du har meget ret i Kjeld.

Dog tror jeg at fremtidens put and take fiskeri vil være langt mere fremherskende på bekostning af feks kystfiskeriet som vi kender det i dag.

Sagen er vel bare den, at den generation som skulle føre fiskeriet videre jo klart nok slet ikke har de præferencer som vi andre har...altså hvad er godt fiskeri, hvad er en normal bestand, hvilke mål er det man tilstræber.. osv.

En ting er vel også ret sikkert, nemlig som du selv meget rigtigt er inde på, at udbuddet af beskæftigelsesmuligheder er, og vil være så mange, at en generation som er opflasket med at der er frit valg på alle hylder og at der hele tiden skal være gang i den...simpelthen ikke gider at beskæftige sig med en hobby hvor der nærmest ikke sker en skid.

Men men...på en eller anden måde er spændingen ved feks at fange en fisk vel et levn i vores gener fra en svunden tid, men det vil næppe fylde mere end at det det kræver fangstgaranti for at nogen overhovedet gider at beskæftige sig med det.


Tallene som du henviser til taler jo sit tydelige sprog.


Mvh

Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 19:42
Hej Kjeld
Her er en flok ungdomsskoleelever, der lærer, at der skal sås, før der kan høstes. Måske 20% af dem bliver landmænd og vil få et andet syn på deres vandløb hjemme på gården. Trods sne og frost. Hvor svært kan det være.Wink
Jeg ved godt, at du forstår det Kjeld, men måske det kan åbne andres øjne.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 20:21
Citat: simon agerholm2

Vejen frem må så absolut være, at der graves en kanal fra min putsø til Roskilde Fjord - herefter udsættes så enorme mængder 8-12 kilos steelhead i min sø, som derefter frit kan drage mod fjorden.
Fjorden skal derefter naturligvis spærres af, og alle de elendige gamle vikingeskibe fjernes, så lystfiskerne kan komme bedre tilWinkWink

Jeg er indstillet på at deltage, mod en beskeden betalingLOLLOLLOLLOLLOL.

Altså ikke i selve gravearbejdet...

Helt ærligt gutter - der er KUN den lange seje kamp med vandløbene, hvis vi skal  have et bæredygtigt havørredfiskeri.
Den anden løsning, er blot P&T i naturen.

Jeg er som sagt ikke bange, for at fange ganske lidt, oplevelsen af fiskeriet - krydret med en enkelt fangst hist og pist, kan man vel lære at leve med.
Det er da godt nok noget af en indstilling at have til tingene, hvis ikke der vil være en kystudsætning sideløbende med den lange seje kamp som du skriver, så vil der ikke være noget der hedder Fishing Zealand om 5-8 år.

Skal lige høre om du kender til følgende på egen krop, som jeg skrev tidligere

Citat fra tidligere indlæg i tråden:

Husk på at hver gang en forurening har slået x antal smolt ihjel, så er det altså 3 års spildt arbejde, da disse fisk ikke kommer tilbage. Hvad F...... Nytter det at der måske bliver udbetalt en mindre erstatning for det ødelagte arbejde og et x antal smolt til at genoprette det. Man kan jo ikke nå at få fremavlet nye fisk som erstatning før året efter, da man ikke lige ligger inde med nedfrosset æg og sæd fra den årgang af fisk som blev brugt til avlen.


Det er dette cirkus vi har set i alt for mange år.

Citat slut.

Til din orientering så har jeg personligt brugt 10-12 år af mit lystfisker liv på netop at arbejde med vandløb og fiskeleje.

I dag sidder jeg sq.... Med den følelse af at det er spildt arbejde, på grund af det problem med diverse forureningen vi gang på gang bliver udsat for. Det har stort set ikke givet noget bæredygtigt, at arbejde videre på. Hvis jeg skal være en smule positiv så er det ikke det store resultat der er opnået på Sjælland.

Så derfor er min menig at vi skal have nogle fisk at fiske på, samtidigt med at vi arbejder på det bæredygtige ved vores vandløb. Ellers vil det ikke kunne lade sig gøre at få noget der ligner bæredygtigt i vores vandløb. Og slet ikke en eneste turist vil komme og lægge nogle penge i systemet, som vi så kan arbejde videre på.

Derfor bliver Fishing Zealand nød til at udsætte fisk på kysten, hvis de skal overleve. Om vi så skal kalde det putfisk det rager mig en papand.

Har svært ved at tro på det der Fishing Zealand projekt, men mit hjerte sige at det bliver meget meget op af bakke. 

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 20:30
Fishing Zeeland  er dødt de eneste som ikke har set det er forbundet ligesom de heller ikke kan se at vi her på Sjælland ikke har de samme vandbærende vandløb at arbejde med som i Jylland og alane af den grund holder projektet ikke ...
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 20:41
Så Lasse, nu ingen plejehjems-humor her. Vi mangler ungdommen alvorligt. Vi prøver at gøre noget ved det med undervisning og vandplejeopgaver.

Vi kører en model "Viden først, Naturen bagefter". Den virker, de får klasseundervisning i vores klublokaler med film og PowerPoint, de lærer om vandløbspleje, om fiskepleje, hvorfor, hvormed og hvordan, de lærer om fiskene fra "fiskeæg til voksenfisk", og så ud i naturen bagefter. Der får de en ny model "Benyt og Beskyt Naturen".

Så udlægger de skjulesten, gydegrus, renser op osv. På et stræk - i et stort set ikke fornyet stykke vandløb kommer fiskene allerede i flotte antal efter kun eet år - (tænk hvis vi også havde en rugekasse på de ubehandlede stræk).

Men det triste - KUN én dreng ud af ca. 75 børn havde fiskegrej hjemme. Kun 6-7 havde prøvet at fiske. Så der er lang vej hjem, når man bor ved hovedstaden ovre på Djævleøen..

Vi tager dem selvfølgelig med til El-fiskeri, så de året efter kan se, at arbejdet gav noget resultat.



Redigeret af Kjeld Willerslev - 09 Okt 2013 kl. 20:45
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 20:49
Citat: Søder

Fishing Zeeland  er dødt de eneste som ikke har set det er forbundet ligesom de heller ikke kan se at vi her på Sjælland ikke har de samme vandbærende vandløb at arbejde med som i Jylland og alane af den grund holder projektet ikke ...


Henning - fisker du slet ikke mere, eller sidder du altid her og er mavesur
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 20:58
Citat: René Jespersen77

For det første forstår jeg ikke folks behov for at fiske til udsatte, og måske endda sterilliserede fisk?! Hvis man vil det, må man i en Put... Hva bliver det næste? Afspærring 200 meter ude i vandet, så ørreden ikke stikker af? Og skal de så også fodres, så de kan nå de 40 cm i en fart?
Og jeg synes også der skal huskes på at Fishing Zealand ikke kun drejer  sig om ørreder....

Thumbs Up

Ha,ha...  René, præcis hvad jeg tænkte... indhegn nogle områder på kysten så begyndere, børn, turister og andre med behov for fangst nu og her kan fiske udsatte havørreder hvis det er det de vil have... ellers tag i P&T... (problemet er at der koster det jo at fiske, mens kystfiskeriet er gratis Wink ) 
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 21:06
Citat: Søder

Fishing Zeeland  er dødt de eneste som ikke har set det er forbundet ligesom de heller ikke kan se at vi her på Sjælland ikke har de samme vandbærende vandløb at arbejde med som i Jylland og alane af den grund holder projektet ikke ...

Til gengæld har I et kanon aborrefiskeri, geddefiskeri, sandartfiskeri, rimtefiskeri og noget fantastisk småbådsfiskeri på øresund og omkring lolland/falster som kan udvikles til lige så store attraktioner som kystfiskeriet efter havørred er blevet det på Fyn.

Fishing Zeeland er ikke kun havørred, havørred og mere havørred... 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 21:40
[/QUOTE] [/QUOTE]
I Sportsfiskeren for nogle numre siden var der en fin artikel om mærkede havørreders geografiske fangstfordeling og opvækstsvandløb. 40% af de fangede ørreder på sjælland kom fra et jysk vandløb. Jeg skal nok finde artiklen og kildehenvisninger når jeg kommer hjem.

Det er også rigtigt, kan godt huske at der kørte en del propaganda fra forbundet i en periode, hvor at den artikel blandt andet kom op, er det muligt måske at læse artiklen online??

Ét ekstra havår eller sent kønsmodne er 2 sider af samme sag. Faktum er at de er genetisk disponeret for at vente et år, og derfor får et år mere at vokse i inden første gydning. At naturligt opvoksede ørreder lever længere er også et faktum og derfor er sandsynligheden for flere gydninger og større fisk også større.

Det er også et faktum at 3-4 år efter udsætningen på kysten stoppede, styrt dykkede fangsterne af store fisk her på Sjælland, både på kysten, men også det fantastiske trolling fiskeri i køge bugt led skade. Jeg syntes som sagt at vandløbs arbejde og "naturlige fisk" er en rigtigt god ting, men pas nu på med at romantisere ideen. Hvis vi stoppede med at bombardere landløbene med smolt, ville de fleste åer dø på stedet, det er altså ikke meget natur over. 

Nu var fisken fra odense å jo heldigvis en vildfisk, så den med sandsynligheden for at det skulle være en opdrætter kan du jo ikke hænge på[/QUOTE]
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2013 kl. 23:21
Citat: Søder

Fishing Zeeland  er dødt de eneste som ikke har set det er forbundet ligesom de heller ikke kan se at vi her på Sjælland ikke har de samme vandbærende vandløb at arbejde med som i Jylland og alane af den grund holder projektet ikke ...

Nej Henning, det er meget værre.

Faktisk er der foruroligende mange som heller ikke har set det.

Jeg har siddet og kikket en del på deres hjemmeside, og den starter i fin stil med en video på forsiden, og inden filmen har snurret 10 sek. kraner en fyr en pattegris af en ørred i nettet som en naturlig selvfølgelighed, og det hele er pakket flot ind i en flødeagtig og cremet stemme som på ganske forførende vis fortæller om de danske kyster som et sandt paradis der vrimler med flotte, blanke, smældfede og bomstærke havørreder, et kystfiskeri i verdensklasse som vi både skal bevare og forbedre...hold da kæft altså.

Ingen tvivl om at man har de bedste intentioner med hele konceptet, som i øvrigt også er pakket så meget ind i guldskinnende cellofan at det ligner en reklame for Danske Bank, men som dog er betydelig lettere at gennemskue i al sin patetiske og glansbilledagtige pragt, ja faktisk er det så flot fremført at man spørger sig selv, om de selv tror på det.

Jeg er ret beset fuldstændig bedøvende ligeglad med om nogle synes at jeg lyder som en sur gammel mand, hvis evnen eller opfindsomheden blandt nogle kun rækker til at kategorisere folk som ikke hyler i kor med et bedøvet flertal i den kategori, så har de et problem som de dog formentlig først vil opdage når de har levet længe nok og fået tapetseret deres tilværelse med folk som kun har økonomiske interesser i at fortælle dem at de er lykkelige...for selvfølgelig er de det.

Fishing Zeeland ligner endnu et forkromet produkt som forsøger at lokke og fastholde fremtidige lystfiskere i en illusion som ikke har hold i virkeligheden.


Om man enten ikke kan se det, eller ikke vil se det gør vel næppe den store forskel når man kikker dybt i krystalkuglen, men mange vil helt sikkert få en ordentlig papnæse…

Så meget er da vist sikkert.


Mvh

Jim.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 01:04
Citat: Kjeld Willerslev



Henning - fisker du slet ikke mere, eller sidder du altid her og er mavesur


Jo Keld det gør jeg skam og netop derfor er der skud i bøssen !
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 01:08
Citat: arntc


Fishing Zeeland er ikke kun havørred, havørred og mere havørred... 



Der er så noget du har misforstået Arnt det oprindelige oplæg handlede kun om Havørred og ikke andet fiskeri men forbundet fik koblet de andre arter på for at please nye forenings medlemmer til den slunkne forbunds kasse og ikke en skid andet velsagtens for at kunne finansiere det fine nye forbundshus !

Redigeret af Søder - 10 Okt 2013 kl. 01:10
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 01:15
Jim vi er fuldstændigt enige på området om at hyle i kor ... også selvom det falder nogen irriterende med mave sure opstød omkring ens meninger.
Jeg synes i det hele taget det ret flot så mange der ved en masse om dette projekt og gerne vil se det blomstre så de kan skamrose det endnu mere .... puha siger jeg bare i må jo være bæbrune helt ned i halsen !
/Søder
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 06:17
Det kan godt være at det er lidt naivt i denne sammenhæng, men jeg vover pelsen alligevel. Hvad nu hvis man lige udover udsætningerne, kiggede på ting som disse.
Traditionelt ligger mange fiskekonkurrencer om efteråret, og der tages så tit og ofte farvede fisk, som jo er fuldt lovlige at hjemtage uden for fredningen. Men vi kommer jo ikke udenom at disse fisk, aldrig får chancen til at gyde igen. Så hvis man nu indførte, at der til konkurrencer kun blev indvejet blanke fisk.
Kiggede lidt på på mulighederne for at regulere på Havørredens fjender, såsom sælen, skarven og sortmundet kutling. Jeg valgte at medtage denne, da dennes fødeemner jo også omfatter en del af havørredens fødeemner. Jeg er da klar over at sidstnævnte jo bliver svær at gøre noget ved, og at den kan forveksles med sortkutlingen.
Men især om sidstnævnte, synes jeg ikke rigtigt der er noget fremme, med hensyn til mulighederne for at bekæmpe denne.
At nøjes med at kigge på udsætningerne, giver da god mening - men er det ikke lidt kortsigtet at nøjes med det.
Mvh
Torben
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 08:31
Henning Søder, hvorfor har du problemer med et projekt der forsøger at favne ALLE typer fiskeri? Er du så snæversyynet at du kun kan tænke, sige og se havørred, havørred, havørred? Der findes andre fisk og andre fiskere, og disse kunne måske tænkes at se ideen i at man gør noget for mangfoldigheden, og ikke kun jeres skattede havørred?!
Se lidt udover egen næsetip og stangspids!
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 08:55
Citat: Søder

Citat: arntc


Fishing Zeeland er ikke kun havørred, havørred og mere havørred... 



Der er så noget du har misforstået Arnt det oprindelige oplæg handlede kun om Havørred og ikke andet fiskeri men forbundet fik koblet de andre arter på for at please nye forenings medlemmer til den slunkne forbunds kasse og ikke en skid andet velsagtens for at kunne finansiere det fine nye forbundshus !

Henning: Hvis der er nogen der har misforsået noget så er det altså dig. Muligt at det OPRINDELIGT (oprindeligt kan defineres således: "Med direkte forbindelse til begyndelsen eller det første stadium i en udvikling"..........bare så du er med på hvad ordet betyder) var tilegnet havørreder, men i modsætning til visse mennesker, så er der nogle der er kommet videre. Kan man læse, så står der mere her: http://www.fishingzealand.dk/

Søren
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 09:42
Henning S ;

Prøv dog at finde noget positivt ved FZ - at du ragede uklar med nogle af de "bestemmende personer" i projektets spæde start, bør ikke have lov til  at gøre ALLE dine indlæg mavesure...
Kom dog over det, og kom videreSmile

Der sidder utvivlsomt mennesker i FZ, som undertegnede selv har haft sammenstød med tidligere i livet - men man må sgu tage et helikopterblik engang imellem, og forsøge at sætte "sagen" højere end sit eget ego.
(ja, det er sgu også svært for mig nogle gange, men man kan da prøveWink)

Nej, FZ bliver IKKE en udsætningsfest, og heldigvis for det - for vi bør vel lade naturen komme først, og tænke på at gøre en forskel, for fremtidens skyld - og for de lystfiskere som kommer efter os selv,,, når vi selv er blevet så gamle at vi kun magter ormebadningens ædle kunstSmile

Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 09:53
Citat: TORAA

Det kan godt være at det er lidt naivt i denne sammenhæng, men jeg vover pelsen alligevel. Hvad nu hvis man lige udover udsætningerne, kiggede på ting som disse.
Traditionelt ligger mange fiskekonkurrencer om efteråret, og der tages så tit og ofte farvede fisk, som jo er fuldt lovlige at hjemtage uden for fredningen. Men vi kommer jo ikke udenom at disse fisk, aldrig får chancen til at gyde igen. Så hvis man nu indførte, at der til konkurrencer kun blev indvejet blanke fisk.
Kiggede lidt på på mulighederne for at regulere på Havørredens fjender, såsom sælen, skarven og sortmundet kutling. Jeg valgte at medtage denne, da dennes fødeemner jo også omfatter en del af havørredens fødeemner. Jeg er da klar over at sidstnævnte jo bliver svær at gøre noget ved, og at den kan forveksles med sortkutlingen.
Men især om sidstnævnte, synes jeg ikke rigtigt der er noget fremme, med hensyn til mulighederne for at bekæmpe denne.
At nøjes med at kigge på udsætningerne, giver da god mening - men er det ikke lidt kortsigtet at nøjes med det.
Mvh
Torben

Det er jo lige meget om den er farvet eller blank. Fisken er død og deltager ikke i gydningen. Mange af de fisk der er blanke nu kan stadig nå at deltage i gydningen. Hvis du tager en blankfisk i maj fården jo heller ikke gydt.

Tanken er god, men i praksis mangler der en ørred i bestanden uanset hvad tidspunkt på året du tager den på.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 09:55
Citat: Nikolaj Kolding!

[/QUOTE]
I Sportsfiskeren for nogle numre siden var der en fin artikel om mærkede havørreders geografiske fangstfordeling og opvækstsvandløb. 40% af de fangede ørreder på sjælland kom fra et jysk vandløb. Jeg skal nok finde artiklen og kildehenvisninger når jeg kommer hjem.

Det er også rigtigt, kan godt huske at der kørte en del propaganda fra forbundet i en periode, hvor at den artikel blandt andet kom op, er det muligt måske at læse artiklen online??

Ét ekstra havår eller sent kønsmodne er 2 sider af samme sag. Faktum er at de er genetisk disponeret for at vente et år, og derfor får et år mere at vokse i inden første gydning. At naturligt opvoksede ørreder lever længere er også et faktum og derfor er sandsynligheden for flere gydninger og større fisk også større.

Det er også et faktum at 3-4 år efter udsætningen på kysten stoppede, styrt dykkede fangsterne af store fisk her på Sjælland, både på kysten, men også det fantastiske trolling fiskeri i køge bugt led skade. Jeg syntes som sagt at vandløbs arbejde og "naturlige fisk" er en rigtigt god ting, men pas nu på med at romantisere ideen. Hvis vi stoppede med at bombardere landløbene med smolt, ville de fleste åer dø på stedet, det er altså ikke meget natur over. 

Nu var fisken fra odense å jo heldigvis en vildfisk, så den med sandsynligheden for at det skulle være en opdrætter kan du jo ikke hænge på[/QUOTE]
[/QUOTE]

Jeg har ledt længe efter artiklen, men nåede kun igennem 2013 bladene. Fortsætter med 2012 i dag :D
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 09:57
Citat: scott

Hej Henning.


Ja selvfølgelig, det har du fuldstændig ret i.

Men også dette spørgsmål om fødegrundlaget diskuteres ofte. Nogle mener at der er masser af føde i det kystnære vand.

Jeg må dog sige...at mine oplevelser er at der stort set intet er for en ørred at komme efter inde på det lave vand mere.

Men måske flygter rejerne bare ud på dybt vand hver gang det lige er mig der kommer.


Mvh

Jim.




Kom en tur til Vestsjælland. Sjældent jeg har set så meget liv i form af tanglopper, kutlinger, hundestejler, 2 cm lange sild, tobis, rejer og hornfiskeyngel. Ved hver tangbusk i kanten af revlen, står der 10-20 hundestejler.

De få fisk jeg har taget med hjem, har været fyld med tanglopper og hundestejler.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:05
Jeg kan sagtens forholde mig til Kent A's "piveri".
Manden har jo netop oplevet hvordan fiskeriet var dengang man udsatte fangstklare fisk og så det scenarie der udspiller sig idag.

Personligt er hugget/fighten/fangsten de vigtigste ingredienser på min fisketur også når jeg er på havørredjagt  i fjorden hvor jeg oplever dette meget oftere end når jeg en sjælden gang forvilder mig ud på kysten Tongue

Jeg vil gerne stå ved at fangsten er Nr.1 på min tjekliste over en god fisketur også selvom jeg har nogle ganske søde fiskekammerater ved min side Wink

Jeg oplever også en massiv tilgang af nye lystfiskere i maj/juni når der er Kanyler über alles, det sjovt som de forsvinder igen når fangsterne udebliver.

Jeg syntes det en super idé at udsætte fangstklare ørreder, det vil der kommende overvejende positive ting ud af -ihvertfald for os lystfiskere..









Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:10
[/QUOTE]Kom en tur til Vestsjælland. Sjældent jeg har set så meget liv i form af tanglopper, kutlinger, hundestejler, 2 cm lange sild, tobis, rejer og hornfiskeyngel. Ved hver tangbusk i kanten af revlen, står der 10-20 hundestejler.

De få fisk jeg har taget med hjem, har været fyld med tanglopper og hundestejler.
[/QUOTE]

Ingen tvivl om det der er et rigeligt føde udbud i det Vestsjællanske, det har jeg ved selvsyn konstateret flere gange i år, efter sådan en tur er det ekstra nedslående at se hvor lidt liv der er i vandet rundt om Stevnsklint..


Redigeret af Nikolaj Kolding! - 10 Okt 2013 kl. 10:10
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:10
Hej er der nogen som ved om der ligger nogle møder i havørrd Sjælland
I år ?? Har ikke hørt noget længe
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:12
Måske derfor vi fanger og ser godt med fisk for tiden ;-)

http://www.kystfluefiskeren.dk/forum/8-meldinger/4200-0-80-m-pa-5-sek#4893
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:22
Citat: simon agerholm2

Henning S ;

Prøv dog at finde noget positivt ved FZ - at du ragede uklar med nogle af de "bestemmende personer" i projektets spæde start, bør ikke have lov til  at gøre ALLE dine indlæg mavesure...
Kom dog over det, og kom videreSmile

Der sidder utvivlsomt mennesker i FZ, som undertegnede selv har haft sammenstød med tidligere i livet - men man må sgu tage et helikopterblik engang imellem, og forsøge at sætte "sagen" højere end sit eget ego.
(ja, det er sgu også svært for mig nogle gange, men man kan da prøveWink)

Nej, FZ bliver IKKE en udsætningsfest, og heldigvis for det - for vi bør vel lade naturen komme først, og tænke på at gøre en forskel, for fremtidens skyld - og for de lystfiskere som kommer efter os selv,,, når vi selv er blevet så gamle at vi kun magter ormebadningens ædle kunstSmile


Hvis man vil lokke flere havørred turister til Sjælland, så kræver det at de kan fange en fisk, ellers bliver de hjemme og generere ikke de vigtige penge, som skal få politikernes øjne op, og hjælpe fiskene bestandene på længere sigt. Man kan altså ikke lokke turister til ved at sige "vi har nogle utroligt smukke kyster, men ingen fisk" personligt som syntes jeg det er total malplaceret at bruge ordet "udsætnings fest" her får man det ganske enkelt til at lyde som noget det ikke er, selv om vi ændrede udsætnings politikken til det bedre, så bliver det aldrig en lej at gå ud og fange på kysten!! 
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:35
Citat: Søder

Jim vi er fuldstændigt enige på området om at hyle i kor ... også selvom det falder nogen irriterende med mave sure opstød omkring ens meninger.
Jeg synes i det hele taget det ret flot så mange der ved en masse om dette projekt og gerne vil se det blomstre så de kan skamrose det endnu mere .... puha siger jeg bare i må jo være bæbrune helt ned i halsen !


Henning,
du klokkede selv mht. Havørred Sjælland, så vend din vrede mod dig selv. Jeg skal nok undlade at fortælle om hvordan, for det er der ingen grund til, men du skaffede dig selv et skrigende gult og højrødt kort.

Jeg kan også godt bruge noget mere fart på projektet og mere intern kommunikation, men det er den eneste mulighed, vi har for at forbedre havørred-fiskeriet omkring de Sjællandske kyster.

Undersøgelsen af at vi modtager så mange af de jyske fisk, vil jeg godt høre om, hvordan statistikken er skruet sammen. Der skal nu engang være et temmelig stort antal registreringer for, at man kan sige det så klart, som der er meldt ud.

Er det korrekt, så fint, dog er jeg lidt i tvivl om, hvilket statistisk grundlag, der er brugt.

Jeg vil heller ikke have noget imod øgede støtteudsætninger og gerne af sterile fisk, som kun får ringe mulighed for at knytte sig til et vandløb.

Folk ønsker havørred, og det bør vi få i større antal end det, selv fuldt optimerede sjællandske vandløb kan præstere. Ellers ender vi med en meget død hobby, og vores foreninger og forbundet bliver minimeret i en grad, som vil være dræbende for vores arbejde. Om det så kaldes Put & Take fiskeri, er jeg bedøvende ligeglad med. Det har det længe været i flere jyske vandløb. Vi skal optimere de sjællandske vandløb, men skaf os noget fiskeri, så vi ikke ender med kun at være en helt begrænset flok, som så ikke har power til vandløbsplejen.

Det er smukt og godt med naturlige fisk, men dræber vi vores hobby, så er der kun tilbage, at takke os selv, og dem der vil bestemme. Andre hobbies kan godt udsætte ikke-naturlig dyr, så lad os gøre det samme, samtidig med at vi optimerer naturen.

Vi har en bekymrende høj gennemsnitalder, og når de store generationer falder fra, så bliver økonomien i foreningerne trængt. Så fravælger de efterhånden de "ikke nødvendige" udgifter, og så slagter vi forbundet. Det vil få en skrækkelig effekt.

Man må have en god dag - også Henning, som klædeligt burde holde maveindholdet uden for debatten. Det kan nok være en kende mere argumentationsdygtigt og måske endda voksent.
mvh
Kjeld

Redigeret af Kjeld Willerslev - 10 Okt 2013 kl. 10:38
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:41
For at kommentere alle indlægene omkring min forståelse og og mit personlige arrangement i dette projekt så handler det ikke om min person og det at jeg ikke er en del af projektet længere men om måden det er blevet styret på og alle de løgne som forbundet har serveret undervejs ...Det er dog paradoksalt at det oprindelige projekt blev ændret fra forbundets side lige præsis da Ishøj klubben valgte at melde sig ud og der var ingen som spurgte os der sad og arbejde med sagen om vi synes det var en god ide ! Det var Verner som havde sovet sig til denne lyse ide !Jeg har personligt intet imod at der er kommet flere fisk på ideen men måden det er presset ned over initiativtagerne bryder jeg mig i særdeleshed ikke om derfor min harme.
Hvis folk ikke kan forstå at hele projektet bygger på løgn for havørreds fiskeriet vedkommende så er det jer som sidder og siger det er godt som har misforstået noget ...glem for øvrigt ikke at jeg ikke er den eneste som har trukket mig ud bla fordi kommunikationen ikke fungerer !
Forbundet kan nemlig ikke lide at man siger dem imod og stiller spørgsmål ved det de foretager sig når de "glemmer" referater fra de møder som bliver holdt !
Sjovt nok er der heller ikke en af alle mine kritikkere som forholder sig til det faktum at vandstanden i de Sjællandske vandløb er så lav at det umuliggør selvproduktion for de fleste vandløbs vedkommende uanset hvor meget der restaureres så vil bla Kbhs kommunes vandborringer være en mega faktor på dette problem... Der er heller ingen som forholder sig til det faktum at de eneste egentligt vilde fisk vi har på Sjælland er stammen i Mern å og resten af fiskene er Kolding fsk som er udsat gennem tiden for at supplere bestanden så hvad er problemet for DTU med kyst udsætninger i forhold til EU ? Skaden er jo sket og de fisk vi har nu er ikke vilde .... 
/Søder
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:51
Lige en ting mere om udsætnings fest og put and take fiskeri, så foregår det jo allerede Smile

Problemet lige nu er at man rent faktisk laver udsætnings fest f.eks i lammefjorden hvor der udsættes over 50,000 smolt på en gang årligt, disse fisk udsættes i bunden af en fjord med intensivt garnfiskeri og massere af prædetion. Værst er vel nok at disse fisk tydeligvis ikke bliver særligt store, man hører jo stort set ikke om store fisk fra isefjorden mere, var der ikke lidt mere ved det den gang at fiskene blev udsat direkte i tempelkrogen og at man jævnligt hørte om fangster af fisk over en halv meter.. 

Hvis man nu startede med at udsætte med lidt omtanke i det mindste!! Der er jo ingen grund til blive med at udsætte tusindvis af fisk hvor der er massivt garnfiskeri, lovligt som ulovligt.. Der er så mange steder hvor garnfiskerne griner sig selv halv ihjel over hvor dumme lystfiskerne er, bliver ved og ved med at udsætte fisk, som lige så snart de tager på gydetræk ryger i ofte lovligt sætte garn...
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:52
Jamen søde Henning. Ingen siger, at projektet er perfekt, og meget kunne være rettet og gjort langt bedre for længe siden. Der plads til rigtig mange forbedringer, og nogle af dem kommer sikkert. Men når du sætter dig uden for, så lad dog os naive medvirkende "sove" videre i vores selvglæde, medens du passer din egen og gerne i stilhed.

Ender det i flere fisk, så har vi alligevel fået noget ud af det.

Der må sgu være deprimerende ensomt i din hadegruppe. Lid dog i stilhed, for det eneste du får ud af det her, er at du udstiller dig selv, medens vi andre forsøger at få flere fisk.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 10:55
Keld 
Hvis du tror jeg er ene om mine holdninger så bliver du nok klogere og jeg skriver på ingen måde det jeg skriver for at få venner som er brune på tungen ....Wink


Redigeret af Søder - 10 Okt 2013 kl. 10:56
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 11:58
Selvfølgelig er der tabt en hel del folk pga. den mindre brugbare hastighed, og som jeg skrev tidligere, så er der mange ting, som bør ændres.

Jeg havde nok også forventet et helt anderledes projekt, men der det det, som vi kan få på nuværende tidspunkt. Vi må så bruge det bedst muligt, men er du tøsefornærmet, og begår du usmarte handlinger, så ender du i dit triste hjørne, der hvor du er nu.

Men da du nu har sat dig uden for, så lad dog projektet sejle, som det bedst kan. Du opnår intet positivt ved at være brokkerøv, så gider man dig slet ikke, og dine udmeldinger, som undertiden indeholder fornuftige ting, det drukner helt i galle.

Det må være trist for dig at du har fået sådan et

Men op med humøret, og nyd dog at vi andre er så skrækkelig uduelige!
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 12:10
I mangel af egen succes er andres fiasko ikke at foragte...!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 13:17
fejl!

Redigeret af allan overgaard - 10 Okt 2013 kl. 13:19
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 13:21

For eller imod kystudsætninger som jo selvfølgelig er hele omdrejningspunktet i tråden, så ligger det jo fuldstændig definitivt fast som Henrik Christensen også flere gange har slået fast, at så længe DTU Aqua sætter dagsorden for hvordan tingene foregår, så bliver det bare sådan, altså ikke en eneste fisk udsat direkte fra kysten, så kan vi andre råbe og skrige...det vil ikke ændre en tøddel.

Så ret beset giver det ligesom ikke rigtig nogen mening at diskutere dette i en uendelighed, og her må jeg jo bare give Kjeld Willerslev ret i hans antagelse af, at vi må acceptere den kendsgerning og få det bedste ud af det, bestemt ikke noget jeg bryder mig om, men det er nu engang sådan tingene forholder sig.

I stedet kunne man jo så bruge krudtet på at inddrage nogle relevante forudsætninger i diskussionen.

Feks hørte jeg i radioens P1 forleden dag, at den sortmundet kutling nu helt har overtaget føringen i hele det sydsjællandske område, at den fuldstændig har udkonkurreret den naturligt forekommende og oprindelige kutling, og at dens udbredelse nu rækker så langt nordpå som Stevns.

Dykkere som havde været nede at kikke på det kunne berette at for hver alm. kutling de så, så anslog de at der var ikke mindre end 20.000 individer af den invasive og sortmundet art, og mange steder var bunden fuldstændig dækket af dem som et sort tæppe.

Desværre ved man endnu ikke ret meget om denne art til trods for den potentielle risiko for en ændring af faunaen og fødekæden, som den vel nødvendigvis må udgøre.

Her kunne det bare være rigtig interessant at få undersøgt om den kunne tjene som fødegrundlag for de rovfisk vi tilstræber at have ved kysterne, og om den kunne have en fiskerimæssig kommerciel interesse ?

Netop i de kystområder hvor denne huserer fortælles der om et katastrofalt fravær af ørredens naturlige fødeemner, og for nogle år siden fortalte rejefiskerne ved sydsjælland at der nærmest ikke var flere rejer tilbage, og efterfølgende blev det diskuteret frem og tilbage om det var denne kutling som var skurken, eller om det var en sygdom som ødelagde rejens hårde skal….eller måske en kombination af begge dele.

En af mine venner var på Sjællands Odde en tur ude med snorkel og svømmefødder på det lave vand i august...han ringede til mig og fortalte glædestrålende at vandet var tykt af tobiser og andet godt.

Længere oppe i tråden fortæller Michael Jørgensen om masser af forskellige arter af fødeemner, endda i mere udstrækt grad end før….glædeligt ja.

Mon der kunne være en sammenhæng der som var godt at få undersøgt, og som man kunne inddrage i planerne når man tænker på at søsætte så stort et projekt ?

I grove træk tyder det næsten på at Sjælland mht fødeemner er delt op i to….øst og vest.

I hele planen om “Havørred Sjælland”, Fishing Zeeland og hvad det ellers hedder, lader der til at være et fuldstændig overset problem.


Mvh

Jim.


Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 15:48
Netop Jim - Godt eksempel - og sådanne undersøgelser har vi nu nok større mulighed for at få gennemført, hvis vi har en ordentlig organisation bag ønsket. Det samme gælder mht. kystsikring.

Der kommer en mere omfattende kystsikring fremadrettet, og det er ikke langt væk. Der vil blive kastet formuer i kystsikring, og der har vi super gode muligheder for at skabe byttedyrsområder i en grad, så man kunne tro, at klimaændringerne var noget lystfiskerne havde bestilt. Igen har vi brug for noget vægt for at få vores interesser tilgodeset.

Man må så bare håbe, at vores temperaturer ikke skræmmer fiskene væk.

Det bliver så ikke brokkehovederne, der får den opgave løst. Men de kan få glæde af resultaterne ganske gratis, igen....
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 19:23
Det du hentyder til Keld er vel det faktum at jeg ikke valgte at melde mig ind i KSF fordi jeg synes det var lidt den omvendte verden at skulle betale for et medlemsskab til klubben for at udføre et stykke frivilligt arbejde !
Jeg fisker ikke i deres vande og brugte/bruger ikke deres faciliteter men har flere gange lavet frivilligt arbejde for klubben mht til elfiskeri strygning og resturerings arbejde ....
Hele organistionen HØ SJ var jo oprindeligt indkaldt som værende et åbent møde uden nogen former for medlemskab af forbundet eneste kriterier var at man havde en vilje til at gøre noget konstruktivt omkring kystfiskeriet og det har jeg stadigt ... bare ikke på de præmisser hvor folk konstant bliver ført bag lyset med tomme løfter Keld !
Hvorfor kommenterer du ikke sagligt på  på det faktum at Kaare på et tidpunkt lovede flere hundrede milioner til projektet via fonde det havde fået kontakt til ?
Havde disse midler været tilstede havde alle tiltagene som blev diskuteret ved det in ledende møde kunne realiseres og ikke som nu hvor intet for at forbedre tilstandende bliver gjort ....
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 19:42
Jeg tror at en del af forklaringen på det dårlige fiskeri, ligger hos de små smolt(13-18cm) som bliver udsat i mundningen af vandløb i dag, har en langt større dødelighed end de større smolt(20-28cm) som blev udsat før i tiden. Og så tror jeg at der er problemer med at de små smolt som bliver udsat nu, ikke er smoltiificeret.
Ihvertfald dem som vi får her i det sydlige jylland er nærmest sorte og de er i mine øjne ikke smoltificeret, og hvis de ikke er det og de bliver udsat meget tæt på saltvand, ja så overlevelsen minimalt.
Vi har hernede lavet vores egen undersøgelse på fangster af havørreder på et helt år. Vi vidste at de udsatte smolt har meget deforme finner og at de aldrig helt vil vokse ud, så derfor bad vi samtlige kystfiskere registrere på vores hjemmeside om den fisk de nu har fanget/genudsat har hele finner eller ej.
82% havde hele finner...!!!
Det fortæller os, at enten er de svømmet tværs over Østersøen til Bornholm eller så er de døde...
Jeg tror mest på det sidste

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 19:48
Skal dog lige sige, at de sorte "smolt" er ved at blive undersøgt på Odense Uni om de er smoltificeret eller ej.
Kan godt være at de er sorte pga. af de ingen lys har i tanken på lastbilen, som de bliver transporteret i...
Syntes også det er undeligt, at nogle af de store havørreder på bornholm som bliver vist frem på div. fangstersider har defekte finner, selv om der ikke har være udsat smolt på Bornholm i mange år.....
Det må give stof til eftertanke...!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 19:57
Ja alle de smolt jeg har været med til at udsætte i KSF regi er udsat omkring 100m eller mindre fra udløbet til havet så hvis det du skriver er sandt så er der jo ikke noget at sige til at fiskene mangler på kysten som voksne fisk....
Så er det man undres over at folk med 30 års udsætnings arbejde ikke undersøger disse ting med DTU ...
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 21:55
De er skam undersøgt med DTU Aqua. Faktisk dem og Havørred Fyn som fik det undersøgt, netop pga. af det dårlige fiskeri på Fyn... ja, du læste rigtigt, FYN
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2013 kl. 22:35


Halløjsa !.... Yderst interessant betragtning, og en undersøgelse af dette må vel kunne give et ret sikkert fingerpeg om hvad man ikke skal gøre.

Var der ikke noget om at stykprisen pr smolt var ca 4 kr, og handler det nu om at de mindre smolt af den grund er billigere så der kan købes flere ?

Forstår ved gud i himlen så ikke hvorfor man sætter disse mindre smolt ud hvis man har en klar mistanke om den så meget større dødelighed, at genfangsten af disse så må udgøre mindre end 12%, mod 82% af de større smolt med hele finner, det giver jo ingen mening ?

Og hvad så hvis man på Odense Univ. kommer frem til at de ikke er smoltificeret ?

Ja dette burde jo næsten give sig selv, man vil i så fald vel i stedet udsætte de større og mere overlevelsesdygtige smolt, eller…..?

Og ja Henrik, jeg tror sgu også at du har ret i det sidste, altså at de slet og ret er døde.

Når og hvis disse undersøgelser ender ud i en fornuftig løsning så man ikke gentager den samme fejl, ville en undersøgelse om fødegrundlaget parallelt med dette jo begynde at ligne noget.


Mvh

Jim.

Til top
 Besvar Besvar Side  <1234 10>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres