Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lukkede kuglelejer ????

 Besvar Besvar
Forfatter
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lukkede kuglelejer ????
    Sendt: 21 Okt 2013 kl. 16:53
Jeg havde tænkt mig at smøre nogle kuglelejer i mit multihjul,og havde læst at den gule olie fra ABU skulle være særdeles god til dette formål.

Men da jeg fik adskilt hjulet, kunne jeg konstatere at lejerne var lukkede kuglelejer.

Mit spørgsmål er så kan de åbnes eller kan olien sive ned imellem tætnings ringene til kuglerne, i så fald er de jo ikke tætte og vand vil kunne komme ind, eller venter man med at skifte lejerne til de larmer og spare olien til man finder et hjul med åbne lejer.

Jeg har et hjul med et par bronze lejer skal de have olie og hvilken eller fedt.

Hilsen Jørgen
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 17:18
Hej Jørgen

Du kan bruge den gule fra Rocket, den hedder Yellow Label mener jeg.
Den trænger fint ned bag tætningsringene, men inden skal du rengøre dem i renset bensin.
Bronzebøsningerne skal smørres i den røde fra Rocket.
Du kan se mere på Utreel.com

Hilsner fra Peder
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 17:19
Normalt er lukkede lejer vedligeholdes frie, således kan man ikke komme til kuglerne, man kan heller ikke smøre udefra. Hvis de er beskadiget eller rustne skal de udskiftes.
Michael Nielsen
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 17:22
Uden at vide præcis hvilke lejer, der sidder i dine hjul, så plejer lejerne ikke at være lukkede. Der sidder et lille beskyttelsesskjold foran kuglerne, og det er sikkert dette, du forbinder med at være lukket. Det er ikke noget problem at rense og smøre lejerne på trods af skjoldet. Det er det, man plejer. Du kan også fjerne skjoldet, hvis du foretrækker det. Men det er absolut ikke nødvendigt. Og ja. Principielt kan der godt komme vand ind. Men er det hele smurt ind i olie, er det meget sjældent et problem. 
/Kristian
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 17:38
Citat: Peder Zeuthen

Hej Jørgen

Du kan bruge den gule fra Rocket, den hedder Yellow Label mener jeg.
Den trænger fint ned bag tætningsringene, men inden skal du rengøre dem i renset bensin.
Bronzebøsningerne skal smørres i den røde fra Rocket.
Du kan se mere på Utreel.com

Hilsner fra Peder


Hejsa. Smile
Lige en lille indskydelse til Peters ovenstående kommentar. Rådet er jo givet i en rigtig god mening – Men som faglært metalmand, ja så vil jeg da lige komme med følgende råd, inden at du foretager dig noget.. Du kan du ikke smøre lukkede lejer, de er lavet så de er vedligeholdelsesfrie. Ydermere vil jeg fraråde folk at rense lejr som IKKE kan smøres op igen, og slet IKKE med benzin, da det HELT fjerner det sidste fedtstof fra lejerne.! Shocked
Derfor mit råd til dig, skift meget hellere dine lukkede lejer til nye, disse kan garanteret findes uoriginale til billige penge på nettet. Thumbs Up
 
Håber at mit indlæg giver mening.?
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 17:44
Hej Jørgen

Ambassadeur lejerne er ikke lukkede lejer, som Kristian rigtigt skriver.
Ved skift til rocket olien er det anbefalet at man renser lejerne helt for den gamle olie inden man smører dem op igen. Jeg gør det et par gange om året med mit UT tunede Rocket hjul, det fungerer aldeles fint.

hilsner fra Peder
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2013 kl. 23:58
Hej Peder. Smile

Jamen så giver dit gode og velmente råd, jo lige pludselig en god mening. Thumbs Up
Jeg læste "bare" at spørgsmål stilleren skrev, at lejerne var LUKKEDE lejer, derfor skrev jeg mit indlæg.!
Men helt korrekt som du råder, er det en rigtig god idé at rense åbne lejer for gammel fedt og olie - Inden at de atter "smøres" op med enten tynd fedt eller syrefri olie.  

Mange hilsner.
Jørgen



Redigeret af trutta - 21 Okt 2013 kl. 23:59
Til top
mikael nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gydensen

Tilmeldt:: 22 Apr 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gydensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 07:53
Vil give Jørgen ret i det med lukkede lejer og kan se at Krog også skriver de er lukket, hvis de er lukket er der som regel fedt i et leje og renser man det med benzin fjerner du smørelsen, så kan man fjerner dækslerne og smører dem igen men måske heller købe nogle nye. 😊
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 13:50
Ambassadeurhjulene er ikke født med lukkede lejer.
Det dæksel der sidder på hver side af lejet, sidder fast med en låsering og som Christian skrev er de lige til at pille af, ved rengøring, det er ikke nødvendigt, og samtlige de Ambassadeur anvisninger jeg har fået fra både svenske hjemmesider og grejhandlere med styr på Ambassadeur, anbefaler at rengøre lejerne i renset bensin
inden opsmørring.

hilsner fra Peder
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2013 kl. 18:20
 Ja, der er meget bøvl med de lejer i multihjulene, og det er slemt at få saltvand ind i dem.  Det kræver en drukning/rensning i benzin straks ved hjemkomsten (Og helst før), ellers er det farvel og tak for lang (kort?) og tro tjeneste.

Heldigvis er et sæt nye lejer billige - og kvaliteten er desværre også derefter.  En mere robust løsnig kunne være at investere i et sæt keramiske lejer (eller rettere sagt: en hybridform, hvor inder- og yderring er af stål, men hvor kuglerne er af et keramisk materiale.  De kaldes i handelen for keramhybrid-lejer).  Der opnås 2 vigtige fordele: den ene er en væsentlig bedre kvalitet af det arbejde, de udfører for én.  Den anden en langt bedre holdbarhed/modstandsdygtighed mod rustangreb, fordi den såkaldte galvaniske tæring er elimineret.  Galvanisk tæring opstår, når 2 metaller med forskellig placering i spændingstallet sidder tæt på hinanden.  Keramiske kugler består af et ikke-metal - derfor "æder" lejeringe og kugler ikke af hinanden.

Desværre undgår man ikke den anden store "kugleleje-spiser" i de klassiske Ambassadeur-modeller, nemlig dén der opstår, når der bruges mekanisk spoleakselbremse.  Det er ikke et problem ved de gamle hjul fra midt-70'erne og ældre, som har spoleaksel og spole bygget sammen, men i den alm. konstruktion  i dag,  den såkaldte UltraCast, hvor lejerne er placeret inde i spolen, giver det stort slid på kuglelejet i spolen i håndtagssiden.  Ikke så godt, når man har investeret i et sæt forholdsvis dyre keramhybrider.

Dette problem findes der en fornuftig løsning på, men det er jo en helt anden historie.

mvh jr

mvh jr
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 12:10
Tak for alle jeres informationer.

Nu har jeg adskilt mit ABU Amb. 5501cs Pro rocket. Hvor det ene leje sidder i spolen, der hvor centrifugal klodserne sidder. Jeg kan ikke se den omtalte låsering.

Hvordan får jeg holderen med centrifugal klodserne af, så jeg kan tage lejes ud.

Den dækskive som skulle være til at fjerne, hvordan gør jeg det så den kan bruges igen, hvis den skal genbruges.

I højre side sidder et messing leje hvad skal jeg smøre det med.

Har også adskilt mit ABU Amb. Revo stx højre håndet. I gavlen/sidedækslet sider et leje hvor jeg kan se en låsering som holder lejet på plads, den skal selvfølgelig fjernes.

På selve lejet står "NMB", men kan ikke se hvordan jeg kan fjerne den omtalte dækskive, det er måske ikke nødvendig.

Tager jeg blot lejet af og dypper det i renset benzin og ryster det godt og tørre det med lidt trykluft, efterfølgende dypper hele lejet i et olie bad og ryster det godt hvor efter lejes er smurt.

Beklager de mange spørgsmål, men jeg har tiltro til at i kan magte opgaven, man skal jo lytte til dem med en større livserfaring :).

Hilsen Jørgen

    
Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 12:35
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 12:52
Citat: P-KROGEN

Tak for alle jeres informationer.

Nu har jeg adskilt mit ABU Amb. 5501cs Pro rocket. Hvor det ene leje sidder i spolen, der hvor centrifugal klodserne sidder. Jeg kan ikke se den omtalte låsering.

Hvordan får jeg holderen med centrifugal klodserne af, så jeg kan tage lejes ud.

 

I højre side sidder et messing leje hvad skal jeg smøre det med.



På selve lejet står "NMB", men kan ikke se hvordan jeg kan fjerne den omtalte dækskive, det er måske ikke nødvendig.



    
 
Hej Jørgen
 
Det er ikke nødvendigt at skille lejet ad for at rense og smøre det.  Men HVIS de gør det, så er det klogt at foretage operationen inde i en klar plastpose.  Du kan bruge en synål til at vippe dækslet af.  Vi er nede i småtingsafdelingen, og det lillebitte dæksel forsvinder nemt, hvis du ikke bruger en pose.
 
Hvis din bremseklods-holder er med 6 klodser, kan du blot vippe den af ved at sætte neglen under den ene af de to sorte tappe.  Hvis det er en holder med 2 klodser, er holderen låst med en låsering, som du nemmest fjerner med en lille lommekniv ved at stikke den ind under ringen -  det skal være fra centrum og ud.  Brug plastposen igen.
 
Messingleje i højre side???  Sidder det inde i spolen - eller taler du om dén runde bøsning, der sidder ude i hjulgavlen? 
 
Der skal ikke være et leje af messing inde i spolen på et Rocket.
 
mvh jr
 
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 13:19
Hej Jørgen R.
Takke for oplysningerne.

Jeg taler om det messing bøsning der sidder ude i hjulgavlen.

Er du ellers enig med mig i fremgangs måden, rensning, tørring og smøring.

hilsen
Hilsen Jørgen
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 13:22
Hvordan kan jeg se forskel på et rigtigt lukket leje, der ikke kan renses og smøres, og et lukket leje der kan renses og smøres.

Har ABU ingen rigtig lukket lejer.
Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 13:50

Hej Jørgen.

Et lukket leje ser du på linket herunder (Dét med de sorte sider yderst til højre).  De er beregnet til montering i f.eks. gearkasser, hvor der i forvejen er gearolie, som med tiden forurenes af slidpartikler, som helst ikke skal ind i et kugleleje.  ABU køber deres lejer hos en underleverandør, formentlig SKF eller FAG.

Messing-bøsningen i gavlen er beregnet på dels at lejre spoleakslen, dels at være anlægsflade for det hvide tandhjul i enden af spolen, når der bruges mekanisk bremse.

mvh jr
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 14:00
...og mht. smøring/adskillelse: Følg Kristian Ørsteds råd længere oppe i tråden.

mvh jr
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 14:12
Her er der et link til rensning af semilukkede lejer.
http://www.skatepro.dk/a4.htm
Men er de ikke med kappe eller låsering, så er det lettere at købe nye.
Michael Nielsen
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 15:36
Af pianotråd kan man lave en lille kugleleje udtager/holder. Minder lidt om en pincet. Blot er enderne bukket en lille smule udaf, så lejerne ikke falder af. Den kan også købes færdig, men er lidt kostbar. Kan sende dig en, eller også kan du få en med, hvis vi får arrangeret vores kastekursus en dag. 
Det smarte med denne holder er, at lejerne kan side på den, mens de nedsunket i benzin, eller hvad du nu bruger som rensevæske. Efter lidt tid i rensevæsken, lægger du lejerne på sugende køkkenrulle. Det fjerner resten af benzinen. Find derefter en tør plet på samme køkkenrulle, og læg de rensede lejer her. Læg så en dråbe eller to af din foretrukne olie ovenpå lejet. Køkkenrullen "trækker" så olien ind i lejet og igennem beskyttelsesskjoldet. Og så er operationen slut. Er lejerne "fyldt" med olie, er de ret sløve i starten. Men efter ti-tyve kast er den overskydende olie kastet væk, og så kører det som smurt ;-)
Oliens densitet er en lidt overset kastebremse, og man kan blive klog af at lege med for eksempel de forskellige densiteter fra olierne fra Rocket Fuel. Disse kan i øvrigt blandes, så man kan finde den densitet, der passer til ens hjul og temperament. 

/Kristian
Til top
Per Nissen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
itnisse Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2007
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér itnisse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 15:42
Komplet vejledning her, hvor hjulet er splittet ad i atomer.
Ganske god at blive klog af.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/81740-Fett-olja-diskmedel-och-fotogen-Mysig-afton-med-en-livskamrat

/Per
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 16:29
Hej Kristian
Det lyder dejligt at du vil lave en omvendte pincet og tage den med. Glæder mig også til kaste kurset :-).

Hej Per.
Det var en umådelig detaljeret brugervejledning TAK for den.

Hej Jørgen R.
Tak for dine vejledninger. Jeg følger altid Kristians vejledninger. På trods af en "lav" alder er der samlet megen god og nyttig viden i den øverste.

Hej Michal
Mange tak for dine råd og indlæg.

Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 16:59
Citat: P-KROGEN

Hej Kristian
Det lyder dejligt at du vil lave en omvendte pincet og tage den med. Glæder mig også til kaste kurset :-).

Hej Per.
Det var en umådelig detaljeret brugervejledning TAK for den.

Hej Jørgen R.
Tak for dine vejledninger. Jeg følger altid Kristians vejledninger. På trods af en "lav" alder er der samlet megen god og nyttig viden i den øverste.

Hej Michal
Mange tak for dine råd og indlæg.

 
Der skrives om kastekursus, som det kunne være sjovt at deltage i.  Hvor og hvornår sker det?
 
mvh jr
Til top
Per Nissen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
itnisse Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2007
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér itnisse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2013 kl. 17:36
UT Teknologi har fin hjemmeside med artikler om hjultrimning, og henviser til forretninger hvor trimmesæt kan købes.

http://www.utreel.com/se/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=51

/Per

Redigeret af itnisse - 23 Okt 2013 kl. 17:37
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 13:11
Hr Riddersholm, det er vist mig der har serveretten med et kastekursus. Flere brugere, blandt andre Jørgen Krog, har henvendt sig og spurgt til et mere intensivt kastekursus end de demonstrationer, jeg plejer at lave. Jeg har bare ikke fået gjort noget ved det - endnu. Ud over det tekniske med selve kastet, og tuningen af hjul - lad os bare kalde det optimering af bremsesystemet, så har det slået mig, at også sammensætningen af grej kunne tåle nogle tanker. Altså hvilken kastevægt passer med stang, hjul og line samt fiskeri. Men du er jo selv meget erfaren og vidende. Måske kunne du bistå på et sådan kursus/træf?

Med venlig hilsen
Kristian
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 13:32
Hej Kristian
Som du måske husker, er jeg meget interesseret i sådant et træf, bor jo i Århus, men hvis ikke der er kursus/ træf i Jylland må jeg jo rejse den lange vej )
Lad mig høre hvis og når du stabler noget på benene .
Hilsner fra Peder
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 16:22
Kommer lidt sent, men her er en svensk how-to med adskillelse og smøring af et Rockethjul:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/81740-Fett-olja-diskmedel-och-fotogen-Mysig-afton-med-en-livskamrat
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 16:59
Jeg må have lidt hjælp.

Hvordan afmonterer jeg tværpinden som går igennem spoleakslen, for at kunne afmontere lejet i højre side af mit ABU Amb. revo stx.
Jeg har forsøgt med et moderat tryk på tværpinden, med enden af en skruetrækker uden held.


Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 18:29
Citat: zziplex

Hr Riddersholm, det er vist mig der har serveretten med et kastekursus. Flere brugere, blandt andre Jørgen Krog, har henvendt sig og spurgt til et mere intensivt kastekursus end de demonstrationer, jeg plejer at lave. Jeg har bare ikke fået gjort noget ved det - endnu. Ud over det tekniske med selve kastet, og tuningen af hjul - lad os bare kalde det optimering af bremsesystemet, så har det slået mig, at også sammensætningen af grej kunne tåle nogle tanker. Altså hvilken kastevægt passer med stang, hjul og line samt fiskeri. Men du er jo selv meget erfaren og vidende. Måske kunne du bistå på et sådan kursus/træf?

Med venlig hilsen
Kristian


Kristian ØP,

Jo tak, det vil jeg da gerne, hvis jeg kan få det til at passe sammen med øvrige gøremål og arbejde, som jeg trods min høje alder stadig har. 

Jeg kan se, du bor et noget afsides sted i landet, men jeg har 2 af mine børn boende i samme afkrog, så måske....

mvh jr
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 18:39
Citat: P-KROGEN

Jeg må have lidt hjælp.

Hvordan afmonterer jeg tværpinden som går igennem spoleakslen, for at kunne afmontere lejet i højre side af mit ABU Amb. revo stx.
Jeg har forsøgt med et moderat tryk på tværpinden, med enden af en skruetrækker uden held.




Her er jeg på tynd is, Jørgen.  Men hvis der benyttes samme teknik som på Mörrum-modellerne er denne "pind" svagt konisk.  Derfor kan den kun tages ud i een retning.  Hvis du har en mikrometerskrue kan du måle den - og helst inden du forsøger at banke den ud!  NÅR du så finder ud af, hvilken vej den skal ud, er det måske klogt at varme akslen med en lighter og straks (inden varmen breder sig til "pinden") med små forsigtige slag med et fhv. blødt metal (f.eks en støbt pirk) banke "pinden" ud.

mvh jr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 18:57
Citat: P-KROGEN

Jeg må have lidt hjælp.

Hvordan afmonterer jeg tværpinden som går igennem spoleakslen, for at kunne afmontere lejet i højre side af mit ABU Amb. revo stx.
Jeg har forsøgt med et moderat tryk på tværpinden, med enden af en skruetrækker uden held.




Det sikreste er at bruge et specialværktøj som f.eks dette: http://www.japantackle.com/Tuning_parts/Change_spool_bearing.htm

Jeg har lavet mit eget specialværktøj af en tang med parallele kæber, jeg har skåret en slids med en vinkelsliber, sådan at pinden kan gå gennem den ene kæbe gennem slidsen.

Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2013 kl. 23:15
Peter.

Kun én ting at sige : Hatten af & bukker.

mvh jr
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 12:31
Er der kvalitet forskel på rustfrie lejer og hvordan kan man se denne når jeg vil købe på nettet.


Hej Jørgen R.
Tak for vejledninger det virker godt med at få pinden af. Det var noget svære at få den på igen uden at lave mærker.

Peter L.
Tak for linket jeg vil benytte mig af det.

Kristian Ø.
Jeg har fået lavet en brugbar udstrækker til lejerne, de sidder faktisk ikke fast ??.


Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 15:21
Ja, hr. Krog, der er forskel, og det er i sagens natur ikke noget, vi almindelige mennesker har mulighed for at vurdere.  Jeg mener ABU leverer rustfrie lejer indbygget i nogle af hjulene, og jeg vil antage, du kan bestille hos PureFishing i Randers.  De er ovenud hjælpsomme og har mindst een, der véd stort set alt om multihjul.  Han hedder Steen Vad Knudsen og har samme omsorg for multifolket som mødre har for deres sønner.

Tror iøvrigt rustfrie lejer er noget lort - jeg gentager: Tror -  for de kan ikke laves med samme hårdhed som ikke-rustfri.  Nej, hvis du vil bruge kuglelejer, er de bedste keramhybrid-lejer.  Jeg bilder mig ind, at lejer til al slags vejr helst ikke skal være i en højere klasse end ABEC 5. 

Generelt kan siges, at man som regel får hvad man betaler for.  Med andre ord: du kan sagtens købe et par dårlige keramhybrider, hvis du er for fedtet.

Jeg har købt lejer hus TGS i England og hos Lundgrens og Sportfiskeboden, begge i Sverige, og er fuldt ud tilfreds med deres produkter.

mvh jr   
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 15:58
Har selv handlet hos TGS, Lundgrens og Sportfiskeboden og som Jørgen skriver er det med fuld tilfredshed.
Udover de nævnte steder er der også http://blakdogtackle.com , de er sjove fordi de har så mange reservedele, tuningsdele og specialværktøj, specielt til Ambassadeur hjul.

hilsner fra Peder
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 17:37
Peter L.
Så har jeg benyttet mig af dit link, Japan, TAK for det, bestilt aftrækkeren og et sæt semikeramiske lejer. Så jeg er spændt på told og moms.
Hilsen Jørgen
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 17:40
Peter Z.
Dit link til TGS har jeg ikke fundet, kan du give mig et bedre link.
Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 17:53
Hr Krog
De har vist fået ny adr: : http://www.therocketreelcompany.com/en/
De sælger også Rocket Fuel.
 
mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 17:55
nej det kan jeg da egentlig godt forstå, her er et der skulle virke
http://www.therocketreelcompany.com/en/
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 14:04
Ja så har jeg modtaget mine semi keramiske kuglelejer, men skal de smøres med olie og i givet fald hvilken type, så de kan få et langt og lykkeligt liv.

Modtog også en pin remover flot lille værktøj.
Hilsen Jørgen
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 12:18
Tjaa. En lille dråbe ville da ikke skade. Grundlæggende set giver tyk olie langsomme lejer og tynd olie giver hurtige lejer. Rocket fuel laver vist fire densiteter, og de kan blandes, hvis man synes det er sjovt. Tournament grade er ekstrem tynd og har en tendens til at forsvinde igen. Rød er ganske tyk og bliver i lejerne i årevis. Gul er midt imellem. Selv bruger jeg rød - også i konkurrencehjulene, og i nogle af de større fiskehjul bruger jeg marin gearolie, som er ekstremt tyk og "langsom". Tror jeg til almindelige spinnehjul med kastevægte mellem 10 og 40 gram ville bruge rød eller gul.

mvh
Kristian


Redigeret af zziplex - 05 Nov 2013 kl. 12:20
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 16:43
Det overrasker mig meget at du bruger den røde olie til keramiske lejer, er det kun på konkurrencehjulene.
Hvilken olie bruger du på de hjul du fisker med ved kysten(saltvand), hvis du har monteret keramiske lejer i dem.

Skal jeg undgå semikeramiske lejer ved saltvands fiskeri,
Hilsen Jørgen
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 19:36
Jeg har ikke keramiske lejer i fiskehjulene. De er jo ret kostbare. Har fuldkeramiske lejer af den helt åbne type i et par af kastehjulene. De keramiske lejer er jo næsten uforgængelige, og har intet problem med saltvand. 
Jeg bruger olien til at dæmpe hjulet lidt, så det er mest en temperamentsag hvilken olie man foretrækker. Mine konkurrencehjul var ganske enkelt for hurtige med tynd olie. Til fiskeri vil jeg først og fremmest have problemfrie kast under alle forhold, og der opnår man lidt mere sikkerhed med en tyk olie som den røde.
Håber det besvarer dine spørgsmål ;-)
/Kristian
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 14:09
Hej Kristian
Mange tak for dine svar, nu kan jeg arbejde vider med udskiftningen i ro og mag.
Hilsen Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres