Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flettet (braided) shooting line

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans-Martin Olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
biologhmo

Tilmeldt:: 13 Sep 2007
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér biologhmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flettet (braided) shooting line
    Sendt: 28 Okt 2013 kl. 20:04
Hej,
Vil lige høre, om der er nogen på forum, der har erfaring med flettede skydeliner i fluefiskeriet. Jeg prøvede fornylig ganske kort en i et tohåndssetup i USA, og det var en rigtig god oplevelse.
 
Den var umiddelbart mere smidig end  nylon og havde ifølge ejeren meget lidt tendens til at sno sig.
 
Det var en Airflo Miracle shooting line.
 
Jeg har efterfølgende søgt den herhjemme uden held, og inden jeg nu køber mig fattig i skydeliner til alle mine tohåndssæt vil jeg godt høre gode og dårlige erfaringer fra lidt længere tids brug.
 
På forhånd tak Smile
 
MVH
Hans-Martin
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 21:32
http://www.balticflyfisher.dk/
Silja sælger airflo og kan skaffe (næsten) alt.
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 06:58
Hej
De flettede skydeliner var fremme for en del år siden (måske 20 ?). Brugte disse meget dengang. Den største fordel med disse liner er at øjne meget let kan fremstilles efter metoden beskrevet i JG bog Laks (den gamle bog, men mon ikke også beskrivelsen er med i den nye kopi bog?) Rent kaste og håndteringsmæssigt, udgør disse flettede liner dog ikke nogen revolution.
Efter at Ken Sawada's super skydeliner - det er linen i den RØDE kasse - ikke linen i den grønne kasse (se nedenfor) -for mange år siden kom på markedet, har jeg brugt disse skydeliner. Ken Sawada linen overgår de flettede liner med flere linelængder, i både kastelængde, holdbarhed og mindre tendens til at filtre!
 
Søren
 
PS: Der hersker en del forviring om Ken Sawada skydelinerne og mange tror at linen i den grønne kasse er den "rigtige" Ken Sawada skydeline. Dette er dog ikke tilfældet idet Ken Sawada fremstiller tre forskellige skydeliner:
- Linen i den "grønne kasse" - dette er en begynder line fremstillet af simpel nylon, som en alm. spinne line. Denne line er svagt synkende og suger vand og er derfor ubrugelig i frostvejr. Linen har en forholdsvis stor tendens til at filtre. Jeg bruger aldrig denne line.
- Linen i den "røde kasse" det er linen for den professionelle fisker (som der står på Ken Sawadas hjemmeside) Denne line er med hård overflade og skal strækkes inden brug, efter dette er den suveren til alt fiske fra enhåndt kyst (25 Lb) til en/tohånds Laks (35/50 Lb). Linen er svagt synkende (I) men suger IKKE vand. Linen filter kun meget sjældent. Jeg bruger kun denne line.
- Linen i den "blå kasse" dette er en flydende skydeline. Jeg har ikke prøvet denne. Denne line skulle have en lidt større tendens til at filtre og der kan komme knæk på linen som kan være vanskelige af få væk igen.
Se iøvrigt Ken Sawasa's japanske hjemmeside (er på engelsk)


Redigeret af skn - 29 Okt 2013 kl. 07:00
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 10:30
Jeg har for en del år siden prøvet en tynd flettet "murersnor" jeg mener det var sådan en man brugte når man sætter fliser op. Den var ganske tynd. Jeg fik den som "gave" af nogle gutter fra Jylland, som brugte dem. Det fungerede ganske udemærket.


Redigeret af Taonga - 29 Okt 2013 kl. 10:31
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 11:58
Cortland havde en line serie (sl mener jeg at den hed) med flettet skydedel... som jeg husker den varbden ganske ubrugelig....

Mik
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 14:45
Citat: biologhmo


Det var en Airflo Miracle shooting line. 

Jeg ville aldrig røre ved noget der hedder Airflo eller Sue Burgess.

BTW: En flettet skydeline, med ru overflade, bliver til en båndsav, hvis du får et heftigt udløb.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 14:49
Hej Søren !

Den line  (ken sawada-rød kasse)  anbefalede du mig tilbage i februar i år !

Kan kun give dig ret , det er en super skydeline Big smile

Jeg har den idag  i 25 til kyst og i 35 til det lette havørred og laksfiskeri samt i 5o til det grove.

Havde den grønne før og som du rigtigt skriver kunne den godt have tildens til at filtre !

Så det var en super anbefaling  Big smile
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 18:01
Citat: Peter Schrøder

Citat: biologhmo


Det var en Airflo Miracle shooting line. 

Jeg ville aldrig røre ved noget der hedder Airflo eller Sue Burgess.

BTW: En flettet skydeline, med ru overflade, bliver til en båndsav, hvis du får et heftigt udløb.




Peter Schrøder du må godt nok have fisket nogle meget specielle steder, med nogle meget STOORE fisk - Hvis du får så heftige udløb, at en flettet skydeline til at blive som en båndsav..!! Wacko

Har fisket med flettet skydeline i over 20 år, både herhjemme på kysten samt i Norge efter laks og har endnu aldrig oplevet "båndsavsudløb" desværre.! Wink
Jeg kan forøvrigt varmt anbefale flettede skydeliner (også Airflo) Giv den en gang vaseline og de holder sig flydende på mange ture, den er behaglig at holde ved og bedst af alt - Den kaster laaaangt.

Men okay - Sådan er der jo så meget.... Nogle er til moderen, andre vil sgu hellere have datteren. 
Til top
Hans-Martin Olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
biologhmo

Tilmeldt:: 13 Sep 2007
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér biologhmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 20:33
Hej igen,
Tak for mange gode input.
 
Jeg tror jeg bliver nødt til at prøve det af. Har fundet den ret billigt i England:
 
 
Og jeg har i øvrigt kun gode erfaringer med Airflo i dag. Kan godt huske nogle mere tvivlsomme produkter tilbage i tiden, men det er ved at være mange år siden.
 
MVH
Hans-Martin
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down