Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stop nu det opdrætsvanvid...

 Besvar Besvar
Forfatter
Stig Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StigB

Tilmeldt:: 15 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StigB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stop nu det opdrætsvanvid...
    Sendt: 05 Nov 2013 kl. 14:40
Så er problemet med opdrætslaks igen i medierne - denne gang i en stor sag fra Canada/Frazer River, men med tråde dybt ind i vores broder-nation mod nord; Norge.

Kan vi ikke få sat gang i en bevægelse der skal lægge pres på vores respektive ministre som via nordisk råd og andre organer kan lægge pres på nordmændene; det kan ikke være rigtigt at blot fordi det er en multi-billion dollar business, så er det 'no-touch' og ikke til diskussion. Vi har set eksempler nok på at de store opdrætsanlæg ødelægger bestanden af vildlaks..

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE2119721/canadisk-bestand-af-vilde-laks-kollapsede/?fb_action_ids=10151769913962643&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582
Til top
Stig Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StigB

Tilmeldt:: 15 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StigB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 14:41
Baggrundsmaterialet kan findes her på dette link - skræmmende læsning;

http://www.salmonconfidential.ca./
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 14:54
Æv og æv ,,, Der sker ikke noget i Norge så længe de har ministre som har aktier/medejere i de havdambrug   Dead 


Men de kunne i det mindste få de opdræts- anlæg ind på land !
Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 17:42
Citat: carsten o

Æv og æv ,,, Der sker ikke noget i Norge så længe de har ministre som har aktier/medejere i de havdambrug   Dead 
Men de kunne i det mindste få de opdræts- anlæg ind på land !


Har fått ny minister ettersom der er kommet ny borgerlig regjering.
Til top
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 08:11
http://salmonconfidential.ca/watch-salmon-confidential-documentary/
Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
mads Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mlassen

Tilmeldt:: 20 Mar 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 10:51
Sidste er en udmærket dokumentar om problemerne i alaska/Canada, hvis jeg husker ret.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 12:03

Det er godt nok uhyggeligt at det er så udbredt, der må da ligge så meget brugbart data i de undersøgelser, at det burde kunne stoppes med det samme.

 

Er der nogle der ved noget om at der arbejdes på dette problem, fra dansk side af? 

Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 12:06
http://www.nrk.no/trondelag/fant-dodelig-antall-lakselus-1.11340427

Det er helt ude af kontrol, når myndighederne beordre slagtning og nedlukning af 5 laksebrug, for at komme problem med lakselus til livs. Så er det slemt.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 16:29
Hvad blev der af den vistnok svenske film om det norske lakseeventyr (opdræt) - så vidt jeg husker hed filmen noget i retning af "det røde guld" (ref. laksens kødfarve). Den var, mener jeg, lavet af 2 svenske journalister. Den forsvandt underligt nok hurtigt, men kom så tilbage. Hvor er den nu ???

Nogen er kan linke til den??

Den startede med en forbruger, som troede, at fisk kun var sundt og en ret økologisk forretning med opdrætslaks. Derefter klædte man laksefabrikken af

mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 17:17
Klippet hed "Det rosa guld" og blev bragt på SVT, men en søgning på deres hjemmeside giver en så ingen træffere idag.
http://www.svtplay.se/v/1458048/uppdrag_granskning/del_7_av_22Jeg har så ikke haft kontakt til dem endnu. Problemet er jo at de kun beholder klippene til rådighed en begrænset periode hos SVT.
Men ellers er der jo dette
http://123nu.dk/Lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=46064&OB=DESC
som er det seneste jeg har set, inden dette blev lagt ind her.
Mvh
Torben
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 19:58
Ikke én undtagen Stig der har taget problemet op.....så lad Holger Danske vågne og lad os boycotte de norske burfisk, De fleste norskere har kun én ting i hovedet "usel mønt" de burde virkelig skamme sig, men tro mig at i et land hvor man ikke engang kan købe en flake vin i et supermarked... er man så hyklerisk at der i en hver lade står et hjemmebrænder....
 


Redigeret af Taonga - 07 Nov 2013 kl. 10:52
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 22:33
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/476178/ det er linket til det Norske program "Rosa gull"

Redigeret af PJ - 06 Nov 2013 kl. 22:35
Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2013 kl. 23:12
Vis mig din æggebakke.

Vis mig din gris.

Vis mig din ko.

Vis mig din fisk.

Vis mig, hvad du vil servere for din familie, dine børn, din chef, dig selv når du vil forkæle dig selv med, ja, hvad du nu vil servere.

Laksen er én ting, og det skal vi gøre noget ved.
Men glem ikke de andre, og lige så vigtige dyr, som stadig er en stor del af din og min hverdagskost.

Vi er lystfiskere. Og vi er forbrugere.
Så lad os alle kigge på vores forbrug.

Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2013 kl. 09:22
Der er kun en ting som vil hjelpe. Få anleggene opp på land i lukket kar med gode renseanlegg. 
Mat må vi jo ha.Om det så er fisk, egg, kjøt osv. 
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2013 kl. 11:22

Den praksis Norge bedriver langs deres kyst, med det ene lakseopdræt efter det andet, kan bedst betegnes som totalt ødelæggende for de oprindelige laksestammer i Nordatlanten. Det tror jeg ikke der er nogen tvivl om når man læser hvad Norges egen ekspertise på området mener om denne praksis.

Helt anderledes stiler det sig når man eksportere denne praksis til andre lande som Chile, Scotland og British Columbia, så er der tale om decideret miljøterror på lige fod med hvad vi ser det gamle sovjetunionen bedriver omkring Murmansk med gamle atomubåde som lækker radioaktivitet ud i Nordatlanten.

I denne tråd er mest omtalt Lakselus og deres indvirkning på nye generationer af Laks. Dette er i sig selv slemt nok, men noget som er langt værre er de forskellige dødelige vira der trives i de Norske opdræt af Lakseæg som siden eksporteres til Lakseopdræt rundt omkring i verden.

Det er videnskabeligt bevist, at der er eksporteret inficeret Lakseæg til British Columbia. Disse vira har vist sig at kunne overføres til de vilde stammer med katastrofale konsekvenser. Hele opgange er ganske enkelt udeblevet, vi taler her om millioner af fisk. Vi aner ikke om disse vira er sygdomsfremkaldende hos mennesker eller andre i fødekæden.

Hvad vi ved med sikkerhed er, at de Neurotoxiner man bekæmper Lus og Viralt inficerede fisk med ophobes i fedtvævet hos opdrætsfiskene som siden sælges til den intetanende forbruger. Disse miljøgifte poster man lige ud i åbne bure på kysten. Man kan mene at der blot er tale om en dråbe i havet, men vi ved alle at disse miljøgifte ikke bare forsvinder, de ender som reglen i toppen af fødekæden hvor vi på godt og ondt residere.

Laksen langs noget af denne verdens smukkeste og mest uberørte kyst og floder i British Columbia er grundstenen i det skrøbelige økologiske puslespil/balance som vedligeholder den tempererede regnskov langs kysten. Et biologisk puslespil som indbefatter bjørne, spækhuggere, ørne og hundredvis af andre uerstattelige arter. Jeg kommer der jævnligt og kan med hånden på hjertet sige at tættere på en Lystfisker og Naturelskers paradis på jorden kan man ikke komme.

Jeg kan blot være enig med de som foreslår en total boykot af Norske fisk og produkter i øvrigt, olie og myseost og tja hvad er der ellers vi kan boykotte? Nå jo vi kan boykotte den årlige Laksetur til Norge! Hvis ikke man har anstændighed nok til dette, vil jeg stærkt opfordre til at man i det mindste indskrænker sig til at se Alex Morton’s dokumentar film om hendes kamp mod de Norsk ejede multinationale opdrætsgiganter og evt. sender et par kroner til den eneste som med gennemslagskraft har talt vores sag som Lystfiskere og Naturelskere.

http://salmonconfidential.ca/

Ryan Wink

Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2013 kl. 16:44
Citat: Jan Johansen

Vis mig din æggebakke.

Vis mig din gris.

Vis mig din ko.

Vis mig din fisk.

Vis mig, hvad du vil servere for din familie, dine børn, din chef, dig selv når du vil forkæle dig selv med, ja, hvad du nu vil servere.

Laksen er én ting, og det skal vi gøre noget ved.
Men glem ikke de andre, og lige så vigtige dyr, som stadig er en stor del af din og min hverdagskost.

Vi er lystfiskere. Og vi er forbrugere.
Så lad os alle kigge på vores forbrug.

En væsenlig ting som vi også bør se på!
 
Er vores små lokal butikker, hvis ikke vi er flinke til at støtte op omkring deres drift. Ender det med at vi som ældre borger her i samfundet, skal have vores børn til at handle dagligvare ind for os, for vi har ingen mulighed for at komme til de handlende. De ligger alle sammen i storcentrerne flere kilometer væk fra vores bopæl.
 
Lad os få indført et stop for flere storcentrer, vi har sq.. fået nok af dem. Det er jo aligevel de samme butikker som er i alle centrerne, og de skal alle slås om de samme kunder. Dette er en meget dårlig udvikling vores samfund er kommet ind på. Så stop det skidt.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2013 kl. 17:07
Lidt uden for emnet måske, men kræver dog en kommentar. Hvorfor hulen skal jeg betale ekstra for mine dagligvarer, bare for at holde liv en lille købmand. Kan han ikke levere til konkurrence dygtige priser. Så må han finde noget andet at leve af. Jeg er ikke tilhænger af storcentre, men de butikker kan dog levere et mere bredt udvalg end leverpostej fra Stryhns og gummiosten fra Arla. Tiden er løbet fra købmanden med den brune kittel.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2013 kl. 17:55

Ja man var jo udmærket klar over at den er rivende gal med lakselus pga Norges lakseopdræt som også omfatter andre lande, men jeg må bare sige at jeg er endnu mere rystet efter at have set filmen.

Kan i øvrigt kun opfordre andre til også at se den.  http://www.salmonconfidential.ca/watch-salmon-confidential-documentary/

At lakseopdræt findes i så enorm udstrækning i BC som filmen overrasker mig rent faktisk også.

Sockeye-laksen i Fraser River står jo nærmest overfor en total udslettelse i årene fra 1992 til 2009, det er jo et totalt kollaps af bestanden !

Man kan jo håbe på at så mange lystfiskere har forstået omfanget af denne menneskeskabte natur tragedie, at de nægter at sætte deres ben i Norge med en fiskestang….eller i det hele taget helst fuldstændigt.

Desværre er det enkelte menneske langt ofte, hverken så bevidst eller tro mod egen overbevisning og ideologi at de vil ofre nogle af sine egne behov for en sag som ikke synes at vedkomme dem mere end som så.


Mvh

KJim.



Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 13:56
Citat: TORAA

Klippet hed "Det rosa guld" og blev bragt på SVT, men en søgning på deres hjemmeside giver en så ingen træffere idag.
http://www.svtplay.se/v/1458048/uppdrag_granskning/del_7_av_22Jeg har så ikke haft kontakt til dem endnu. Problemet er jo at de kun beholder klippene til rådighed en begrænset periode hos SVT.
Men ellers er der jo dette
http://123nu.dk/Lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=46064&OB=DESC
som er det seneste jeg har set, inden dette blev lagt ind her.
Mvh
Torben


Tak Torben,
den film er også grim omkring lakseopdrættet.
Vi burde på en eller anden måde få startet en synlig kampagne omkring burfiskene og deres minus-sundhed både som spisefisk og miljøproblem. En virkelig synlig kampagne, som kan gøre det grimt at være bur-nordmand.

Budskabet skal ud hos forbrugerne, det er nok den eneste måde, hvor vi kan ramme opdrætsfisk på. Det hjælper desværre ikke at vi sidder her og græder i kor.

Jeg vil mene, at det er en forbundsopgave at synliggøre problemerne uden for lystfiskerkredse. Det er der det batter.

Alle bør også se den film, som viser løgnen rigtig tydeligt, og hvem der er de skyldige.

Den er rystende - SLEMT -

www.nrk.no/nett-tv/klipp/476178/

kjeld

Redigeret af Kjeld Willerslev - 08 Nov 2013 kl. 13:57
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 15:05
Citat: Kjeld Willerslev

Citat: TORAA

Klippet hed "Det rosa guld" og blev bragt på SVT, men en søgning på deres hjemmeside giver en så ingen træffere idag.
http://www.svtplay.se/v/1458048/uppdrag_granskning/del_7_av_22Jeg har så ikke haft kontakt til dem endnu. Problemet er jo at de kun beholder klippene til rådighed en begrænset periode hos SVT.
Men ellers er der jo dette
http://123nu.dk/Lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=46064&OB=DESC
som er det seneste jeg har set, inden dette blev lagt ind her.
Mvh
Torben


Tak Torben,
den film er også grim omkring lakseopdrættet.
Vi burde på en eller anden måde få startet en synlig kampagne omkring burfiskene og deres minus-sundhed både som spisefisk og miljøproblem. En virkelig synlig kampagne, som kan gøre det grimt at være bur-nordmand.

Budskabet skal ud hos forbrugerne, det er nok den eneste måde, hvor vi kan ramme opdrætsfisk på. Det hjælper desværre ikke at vi sidder her og græder i kor.

Jeg vil mene, at det er en forbundsopgave at synliggøre problemerne uden for lystfiskerkredse. Det er der det batter.

Alle bør også se den film, som viser løgnen rigtig tydeligt, og hvem der er de skyldige.

Den er rystende - SLEMT -

www.nrk.no/nett-tv/klipp/476178/

kjeld
Helt enig
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres