Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fremstilling af Popper.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fremstilling af Popper.
    Sendt: 08 Nov 2013 kl. 18:53
Jeg har i mange år lavet kyst og å wobler af flydere fra garn, og de er så lavet som genmnemløbere.

Nu vil jeg bruge de sidste flydere til at lave mig nogle gedde popper, men jeg vil lave dem, som gennemløb, a la rørfluer, og så i en type, der ligner det fleksible rørfluesystem, hvor jeg så vælger at haledekorationen kan skiftes på en den enkelt popper.

Jeg ser fordelen ved den montering, at man kan lade kroppene lige i fri dressur i æskerne, og så passe lidt bedre på halerne, så de ikke ligner noget der er løgn.

Den type flydere jeg har er lidt speciel i sin materiale opbygning. Der er en ydre skal på små 2mm. tykkelse, som skal modstå tryk og slid, medens kernen er i noget, som er absolut meget blødere.

Jeg har svært ved at styre udskæringen af runding fortil.

Hvad bruger i af værktøjer til at hule poppernes front?

Jeg har lige lavet en nødtørftig skitse af, hvordan jeg i hovedtrækkene, vil have min popper krop til at se ud.




Popperen har et centerhul, hvori der placeres en vatpind, eller et rør på ø1,7mm. til rørfluer.

Den type flyder med hård skal er rigtig fine at male, da den kan tåle spray, og lak, så den side er på plads.

Har I ideer til at hule popperens front, så hører jeg gerne, Jeres forslag.

NB.: Flydernes materiale, er af en skumplast type, der hurtigt koger op, så omdrejningerne skal være moderate, og værktøjet skal være meget skarpt, ellers smelter / svejses materialet fast på værktøjets skær!

På forhånd tak.

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 08 Nov 2013 kl. 18:56
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 21:07
de standard store popper hovered passer perfect ind over rør, ingen problemer
har selv lavet et par grønne i sommers på rør til gedderne

OG DEN FANGER godt med gedder

http://drift4flyfishing.dk/index.php/fotos/diverse-billeder/diverse-billeder/pikepopper2#dgtop
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 21:59
Hej Claus.

Ja, jeg håber, at mine kommer til at se ud, som din grønne Popper?

Jeg skal bare lige have et praj om, hvordan jeg lettest kommer i nærheden af et værktøj til huling, og det er vigtigt, at det kan bruges specifikt, til den hvide flyder.

Jeg bør nok lige pointere, at jeg ikke har en drejebænk, så det bliver værktøjet, som skal rotere, og flyderen, som er fastspændt, men det er ikke noget problem, da jeg har opspændingsværktøj til flyderen, det er lavet til wobler fremstilling.

Jeg havde forestillet mig et fladt spadebor, med en evt. styretap, så der kunne centreres til midterhullet, eller noget slibe rundel, men værktøjet må ikke køre for stærkt, så smelter flyderens indre.

Jeg vil så ikke investere i værktøjet, før jeg får et praj, om det virker, det kan blive en dyr affære, vis værktøjet skal specielt laves.

Mvh
P.K.
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 22:10
Hej Per
Dig som er gammel værktøjsmager må kunne slibe et kanonbor, altså et bor med styretab og en runding der passer, alternativt et fræsejern til en overfræser.
Michael Nielsen
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 22:15
Hvorfor gøre så meget ud af at selv lave hoveder og værktøj når de kam købes til fornuftig pris i butikkerne.
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 22:17
Hej Michael.

Ja, det kan du tro jeg kan Jeg har levet af at fremstille sådanne bor til automatdrejning i mere end 30 år, og jeg har nok slebet tusindvis af de bor, men i mit arbejdsliv havde jeg alt tilbehøret, ud over håndelaget, så i dag er jeg nødsaget til at få andre til at lave det, altså betale mig fra det

Dine alternative tanker omkring kanon / fladbor vil jeg lige kigge på.

Mvh
P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 22:23
Hej Claus.

Ja, hvorfor? nu er det sådan, at jeg har flyderne, og jeg laver dagligt mit ende grej selv, og har gjort det i mere end 55 år + at jeg hygger mig med det, som en hobby, så derfor

Jo, alt kan i dag købes for dyre penge, men det er ikke der udfordringen ligger, i mit forhold til ende grej, da er det mere tilfreds stillende, at kunne lave tingene selv.

Mvh
P.K.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 08:18
Hvad med en god forsænker? De kan købes i forskellige diametre, og er da rigtig skarpe. Om de kan skære det ved lave omdrejninger ved jeg dog ikke, men måske et forsøg værd?!
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 09:26
Hej Per,

Hvorfor ikke bare slibe det med groft sandpapir limet på et stykke rundstok i passende diameter? Du kan eventuelt lave det, så slibedimsen kan sættes i din boremaskine og dermed speede processen op. 

Claus
Til top
henrik hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
henrik hermansen

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik hermansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 10:03
hej jeg vil foreslå at du bruger en huldsav af den type men bruger til el-dåser,de fås i sæt med diam.19-ca.65mm
m.v.h.henrik hermansen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 23:47
Så vil jeg lige lukke denne tråd ned.

Jeg har fået lavet et værktøj hos Peter Falkenberg - Nexø, og som sædvanlig, fået en utrolig fin service fra ham.

Jeg takker for gode råd.

Jeg værdsætter, som sædvanlig gode saglige / faglige tråde, uden fnider, tak for hjælpen.

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres