Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Regnbuer / burhøns ---Hvor ???

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Regnbuer / burhøns ---Hvor ???
    Sendt: 09 Nov 2013 kl. 14:27
Hej alle !

Jeg vil med denne tråd prøve at kortlægge hvor disse undslupene Regnbuer er pt og hvor de evt vandre hen.

Så nu er det med at komme med noget input hvor i har fanget dem.

Så fortæl hvor de er fanget i Åen eller på kyst--Sjælland/Fyn/Langeland eller Jylland Wink 


Redigeret af laah123nu - 09 Nov 2013 kl. 22:21
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 14:58
Jeg lægger selv ud med 2 Regnbuer på 2,9 samt en på 3,1. Fanget på Tårup Strand  -- (FYN)   fanget på flue (Glimmerrejen Hot Orange)
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 15:00
Der er også fanget regnbuer fra nyborg og nede ved faaborg

Redigeret af Hoffen - 09 Nov 2013 kl. 16:06
Mine videoer: www.youtube.com/outdoordenmark
Blog: http://www.eu.purefishing.com/blogs/dk/thomas-graversen/
Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 16:26
Horsens omkring snaptun og bårre tange udslippet er ikke som først andtaget de 40 tons men nærmere det dobbelte da der er tale om 4 bure tømt med slagte klare høns
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 17:18
Var afsted omkring snaptun idag og længere ud mod as vig NADA masser af vind og en sej omkring 30-35 cm
K&B
Tjek
www.bombayfly.dk
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 18:18
Citat: Rasmuslaustsen

Var afsted omkring snaptun idag og længere ud mod as vig NADA masser af vind og en sej omkring 30-35 cm
K&B

Hmmm?:):)
Til top
Johnni Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bulow74

Tilmeldt:: 15 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bulow74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 19:02
Har fisket Kajbjerg, Nyborg fjord og Grønnehave. ikke set en eneste regnbue.

Så sq ikke fordi vi vader i dem her i Nyborg da.

Håber da de kommer.Tongue
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 19:31
Er jeg den eneste der (fy sikken grim mistanke) tænker at der måske er nogle havbrugsejere der på grund af deres forsikringer har en interesse i at overdrive mængden af de mistede fisk?

lidt underligt at der er så lidt rapporteringer af fangster af dem?

ikke lige her kun,men generelt det er da flere dage siden de rømmede?

Jeg husker avis historier om at der blev overdrevet vildt fra Havdambrug i Norge når der rømmede laks for 5-10 år siden.




Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 19:37
7 stk i horsens fjord i dag. 3 på flue, glimmerreje og 4 på spin, kobber meps 2.

Så jo de er der!
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 19:48
Dennis noget med størrelse?
Tjek
www.bombayfly.dk
Til top
michael damgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
michael damgaard

Tilmeldt:: 05 Dec 2007
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér michael damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 20:49
hej forum

Til Frank.. nu er det jo et stort område de skal findes på men jeg kan garantere dig for at de er der og det i mængder der så store, at det ikke er til at forstå at man kan undgå at fange dem.

Jeg fisker i Horsens Fjord og har fået flere omkring 3kg. De kommer til tider i store stimer, men er særdeles svære at få i tale. Ofte trækker de på den samme strækning flere dage i træk og næsten så man kan stille klokken efter dem, kommer de forbi samme sted. Nogle gange opholde de sig i et stykke tid på pladsen andre gange svømmer hurtig videre og det i en fart så man næsten ikke kan følge dem selvom man går på land.

En anden ting er at de svømmer meget tæt på land og bliver nemt skræmt men svømmer nødvendigvis ikke ret langt væk. Til dem der har prøvet at fiske efter bonefisk så hold et vågent øje med " nervøs vand" som er en slags sitren i overflade... så er der nemlig fisk på vej.. trykbølger sig jo sig selv, men når der kommer en stime er bølgen temmelig stor.

God fornøjelse.. de er der ude.

mvh
Michael D
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 21:39
Hej Michael, jeg betvivler ikke at der er undsluppet fisk, det er blot den hype om dem jeg undrer mig over ,om så 100 fiskere hver havde fanget 10 ,ville det kun udgøre 2-4 % af dem der er rapporteret undslupne, og det var det jeg tænkte lidt over, og nej jeg har ikke forsøgt at fiske efter dem,bor i Fredericia og har fisket vejle fjord og vestfyn de sidste uger , der er mange farvede fisk men ingen regnbuer.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 21:48
I forbindelse med de mange burhøns, som er sluppet ud, så er der mange, som spørger ind til, hvad disse burhøns æder, når de er på slap line.

Ja, de første uger, kan de faktisk være, som skrevet og fortalt, uhyggelig svære at fange, især på flue og spin, men sådanne bløde ting, som regnorm - sandorm - børste orm evt. sildestykker, kan godt få gang i fiskene.

Burhøns adfærd ændre sig ikke ret meget, idet de fra burene er vant til at svømme i ring, og samtidig ved de nok, hvornår det er fodringstid, ikke kun når pillerne risler, men reelt, så er de programmeret til, at æde på klokke slet, og det følger fiskene, også når de er i fri dressur i havet.

Jeg har min erfaring med Steelheads fra kysten helt tilbage fra slutningen af 70erne, og har op gennemårene haft et meget fint fiskeri, med flue efter disse gade drenge, som hujer rundt på vores kyster.

Det kan lade sig gøre, at lure fiskenes dagsrytme, og så kan der fanges fine fisk, især når de har gået længe, og er skudt ind på naturlig kystnær føde, men der skal gøres en indsats for fange dem, akkurat lige som havørreden.

I 1985 / 86 lavede jeg en 1 årig undersøgelse, af fluevalget / kontra fiskenes fødeindtag, når disse blev fanget på flue. Der var 25 mand over hele landet, som fiskede et portion testfluer, og det kunne måske have interesse at se, hvad føde de fangne fisk, i testen, havde i maveindholdet, når de var fanget på flue.

Maveindholdet stammer fra 50 stk. indberettiget Steelheads, hvor der var maveindhold i de 38, og tavlen viser fødeemnerne:



Hvilke fluer, fiskene var fanget på, er en længere historie, som kan nærlæses på CD'en : "MED FLUE PÅ KYSTEN HISTORISK - SET", men der er nok ingen tvivl om, at min fluer. er en del mindre i krogstørrelserne, end fluerne til havørred, og jeg har fanget Steelheads på rejer - mysis - tanglys - og små streamer, der især skal imitere små hundestejler.

I sommer natten har morskaben bestået i et forrygende tørfluefiskeri, lige når solen forsvandt, men også nattens gerninger, har giver fine Steeelheads.

Mvh
P.K.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 21:58
Citat: PK

I forbindelse med de mange burhøns, som er sluppet ud, så er der mange, som spørger ind til, hvad disse burhøns æder, når de er på slap line.

Ja, de første uger, kan de faktisk være, som skrevet og fortalt, uhyggelig svære at fange, især på flue og spin, men sådanne bløde ting, som regnorm - sandorm - børste orm evt. sildestykker, kan godt få gang i fiskene.

Burhøns adfærd ændre sig ikke ret meget, idet de fra burene er vant til at svømme i ring, og samtidig ved de nok, hvornår det er fodringstid, ikke kun når pillerne risler, men reelt, så er de programmeret til, at æde på klokke slet, og det følger fiskene, også når de er i fri dressur i havet.

Jeg har min erfaring med Steelheads fra kysten helt tilbage fra slutningen af 70erne, og har op gennemårene haft et meget fint fiskeri, med flue efter disse gade drenge, som hujer rundt på vores kyster.

Det kan lade sig gøre, at lure fiskenes dagsrytme, og så kan der fanges fine fisk, især når de har gået længe, og er skudt ind på naturlig kystnær føde, men der skal gøres en indsats for fange dem, akkurat lige som havørreden.

I 1985 / 86 lavede jeg en 1 årig undersøgelse, af fluevalget / kontra fiskenes fødeindtag, når disse blev fanget på flue. Der var 25 mand over hele landet, som fiskede et portion testfluer, og det kunne måske have interesse at se, hvad føde de fangne fisk, i testen, havde i maveindholdet, når de var fanget på flue.

Maveindholdet stammer fra 50 stk. indberettiget Steelheads, hvor der var maveindhold i de 38, og tavlen viser fødeemnerne:



Hvilke fluer, fiskene var fanget på, er en længere historie, som kan nærlæses på CD'en : "MED FLUE PÅ KYSTEN HISTORISK - SET", men der er nok ingen tvivl om, at min fluer. er en del mindre i krogstørrelserne, end fluerne til havørred, og jeg har fanget Steelheads på rejer - mysis - tanglys - og små streamer, der især skal imitere små hundestejler.

I sommer natten har morskaben bestået i et forrygende tørfluefiskeri, lige når solen forsvandt, men også nattens gerninger, har giver fine Steeelheads.

Mvh
P.K.

Det der med at fiskene skulle have en "spise tid" fordi de blive fodret lyder altså lidt som en gang sludder på mig, det er en påstand jeg også er stødt på en hel del gange i put and take sammenhæng, men fiskene bliver altså nu om stunder fodret kontinuerligt, i havbrug via en fodder slange som kaster piller rundt i buret og i dambrug foregår det med en fodder automat.
Til top
Kristian Villadsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristian V

Tilmeldt:: 08 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristian V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 22:04
Der bliver fanget rigtig mange regnbuer i garn rundt i fjorden. 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 22:09
Desuden siger mine erfaringer med et 4-cifret antal put and take fangede regnbuer, at aldring nogenside er det lykkes at finde nogen som helst form for fisk eller fiske yngel i fiskene, dette gælder også alle mine bekendte som også dyrker den slags fiskeri. Måske var fiskene af en anden type i 80´erne. fordrings processen foregik i hvert fald anderledes end i dag, hvilket utvivlsomt har produceret fisk med bedre jagt indeskaber. Jeg kunne den anden dag læse en historie fra forbundets side om "voldsom fauna forurening" hvor der bla andet stod at havbrugs fiskene spiser ørred yngel i åerne, det kunne være ret spænderne at høre at om på hvilken bagrund man udtaler det, det ville jo være dybt useriøst at udtale den slags til alle landets medier i en presse udtagelse, hvis ikke man have en form for faktuelt belæg for det. 

Redigeret af Nikolaj Kolding! - 09 Nov 2013 kl. 22:13
Til top
michael damgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
michael damgaard

Tilmeldt:: 05 Dec 2007
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér michael damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 22:20
hej Frank

Jeg forstår nu heller ikke de tal jeg høre. Først hørte jeg om 10t fra en fiske kammerat. Senere oppe i klubben hørte jeg om 35t og det var endda fra en som havde hørt det fra en som arbejder på dambruget. Til sidst læste jeg en artikel i HS. folkeblad hvor næstformanden i klubben udtalte at der var udsluppet mellem 60-65t Så jo jeg kan så men godt følge din undren.

mvh
Michael D.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 22:56
Nu er jeg ikke interesseret i alt for meget polemik omkring Nicolai Koldings teorier og hentydninger til at fakta fra undertegnede, er tvivlsomme, men jeg kan da vise et billed fra en Steelhead fanget under natfiskeri, i det sønderjyske i 2004, hvor maveindholdet er som billedet viser med små fisk, og den type mave indhold har vi fanget mange fisk med, så det med at der ikke er fisk i Steelheads maveindhold, på de danske kyster, ville jeg nok lige revurdere

Fisken var 64cm. lang, og vejede 3,55 kg. og var taget på en fiske imitation str. 10 streamer.



Mange af vores fangster, af Havørred og Steelhead, har vis næsten samme maveindhold i de 2 arter, men en tendens til at Steelheads spiser lidt mindre størrelser af føde, selvom de er fanget på samme kyst.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 09 Nov 2013 kl. 23:02
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 23:19
Nu har jeg på intet tidspunkt hentydet at din undersøgelse fra 86 skulle være af tvivlsom karakter, desuden skriver jeg intet om at "steelheads" aldrig findes som fiskespiser. Jeg skrev om mine oplevelser omkring put and take fisk. Fisk som udsættes i samme størrelse, som de undslupende fisk, relativt store fisk fra 2 - 5 kilo som intet jagt instinkt har og ikke er i stand til at fange noget som svømmer for stærkt. Steelheads kan komme mange steder fra, og det må formodes at en 15 cm´s fra dambrug vil have væsentlig større chance for at begå sig og blive "vild" end de fisk som tales om her. Hvilken type fisk du fanger skal jeg naturligvis ikke gøre mig klog på.

Det eneste jeg vil tillade at stille mig tvivlsom over for er forbundets presse udtagelser, fordi jeg ikke tror på at udtagelserne er faktuelt underbyggede.   
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 23:25
Forresten - hvor smutter alle disse 2 - 5 kilos fisk hen, kan de begå sig og overleve en længere periode, så er det da besynderligt så få fisk store fisk der fanges som "vilde" med tanke på årevis med udslip af fisk i den størrelse. Men helt anden ting er at fisk i den størrelse ikke kan slippe rognen med egen kraft, de skal mig bekendt stryges og efter som at musholm fiskene er med rogn, så må de leve på lånt tid mange af dem. 
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 23:53
Den 6kgs steelhead Du kan læse om ude i venstre side var fyldt med hundestejler og blev taget på en ekstremt hurtigt fisket flue. Hundestejlen er en ret hurtig småfisk. Ser også tit at regnbuerne jagter dem i putten i flokke. Lidt underlige påstande du kommer med Nikolaj...?
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 00:03
Hvilken påstand? 

Jeg skriver kun om mine erfaringer om put and take fisk baggrund af - syntes jeg selv - et ganske fornuftigt statisk grundlag.

At langt de overvejende fisk forsvinder relativt hurtigt, er der jo ikke noget nyt, hvorfor man må tro at fiskene dør, det har jeg desværre observeret en del gange med rognfisk i søerne. 


Til top
Jonas Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jonsebasse123

Tilmeldt:: 08 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonsebasse123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 08:58
Jeg var selv ved Horsens fjord igår, fiskede mange pladser og store strækninger af, så ikke skyggen af en regnbue. Fik dog 3 små havørreder
KNÆK & BRÆK
JONAS KRISTENSEN
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 11:08
Mon ikke størstedelen bliver fanget i garn, som det sker med havørreder??
Og eller, som en anden skriver, der er rigtig meget vand derude...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 12:32
Det er meget længe siden jeg har fanget en regnbueørred på kysten ved frederikshavn,tror de dambrug ved åerne heroppe er blevet mere sikre.




@Rigtig god info Per Karlsen
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 12:58
Citat: Nikolaj Kolding!



Desuden siger mine erfaringer med et 4-cifret antal put and take fangede regnbuer, at aldring nogenside er det lykkes at finde nogen som helst form for fisk eller fiske yngel i fiskene, dette gælder også alle mine bekendte som også dyrker den slags fiskeri. Måske var fiskene af en anden type i 80´erne. fordrings processen foregik i hvert fald anderledes end i dag, hvilket utvivlsomt har produceret fisk med bedre jagt indeskaber. Jeg kunne den anden dag læse en historie fra forbundets side om "voldsom fauna forurening" hvor der bla andet stod at havbrugs fiskene spiser ørred yngel i åerne, det kunne være ret spænderne at høre at om på hvilken bagrund man udtaler det, det ville jo være dybt useriøst at udtale den slags til alle landets medier i en presse udtagelse, hvis ikke man have en form for faktuelt belæg for det. 



Fisker man regnbueørreder om sommeren i en put and take sø er der ikke ret stor chance for at finde yngel i maveindeholdet på dem,om vinteren har jeg fundet yngel i mange af regnbueørrederne,det kan have med tempraturen at gøre.

I hedemora i sverige har jeg fundet yngel i maven på regnbueørreder,men her har der været tal om ret dybe søer.

Baltak,Tidan i Sverige har jeg fanget et par regnbueørreder med fyldte maver med fisk b.l.a ørredyngel og elritse.

Oshawa Creek som jeg havde 14 gode dage ved for 2 år siden havde rgnbueørreder der var kannibalistiske og spiste derudover lakse og ørred yngel.her stod små regnbueørreder også i kø hvor laksen gydede og spiste rogn i store mængder.
Til top
Bjarke Dehli Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarked

Tilmeldt:: 23 Maj 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarked Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 13:49
Fik 35 stk i Horsens fjord den anden dag sammen med en kammerat. Alle på små fluer, str 14 og lign. De tager fluen mens den synker eller hænger neutralt lige under overfladen. Bedst held havde vi med en brun nymfe med fjervinge og en klassisk sort flash back nymfe med tungstenshoved. Alle fisk var plukker fra en stor stime vi fiskede på hele dagen. God sjov på en 4'er. De er kræsne men ikke sky, fiskede med 0.26 forfang uden problemer.

Knæk og bræk
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 15:49
Nikolaj K ;

Så vidt jeg ved, er den eneste undersøgelse om regnbueørreders opførsel i danske vandløb (med hensyn til gydning/genbenyttelse af havørreders gydebanker), foretaget af Limno Consult ved Peter W. Henriksen.

Jeg har læst den et par gange, for år tilbage - og den viste INGEN påvirkning af havørredernes gydning.
Men det et naturligvis ikke en fyldestgørende undersøgelse, da faktorerne om spisning af æg/yngle ikke tages i betragtning.

De regnbueørreder jeg har fanget, i Tude Å, har ikke haft nævneværdigt maveindhold...

Jeg skal ikke kunne vurdere, om DSF udtalelsen er valid, men den har ihvertfald et par svage punkter.
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 17:39
De var fra 1-4 kg. 

Dennis
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 17:48
Hej
 
Efter orkanen i 1999 kom der en stor opgang af regnbuer i Kolding Å i foråret 2000. Jeg fangede flere, og ingen af dem havde ædt ørredyngel. En fedebasse på 68 cm og 5,7 kg, som endda havde smidt rognen, havde ædt et par vårfluelarver, en lille "kogle" fra et elletræ og et par sten! Men den synes også lige, at den skulle smage på en Nils Master der kom forbi...
 
Ellers bed de egentlig lystigt på diverse wobblere og alt muligt andet, men der var også gået nogle uger siden udslippet.
 
I fjorden fangede en kreativ lystfisker dem på Powerbait fra en badebro!
 
Mon ikke man kunne lave en kystfoderpilleflue, som kunne krydres med Powerbait, f.eks. på denne måde: En vådfluekrog str. 6-8 med underlag af bindetråd og en krop af superchenille i foderpillebrun vundet i åbne tørn op langs krogskaftet over lidt sekundlim på underlaget. Powerbait kunne så gnubbes ind imellem chenillen og sidde godt fast derinde. En flashhale kunne måske lokke lidt ekstra. Når den smides ud til regnbuerne og får lov til at dale ned foran snuden på dem vil de måske tro at der er tale om fodring, og når de kigger nærmere på fluen lokkes de måske af den "lækre" duft. Måske et forsøg værd?
 


Til top
Thomas hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rocco

Tilmeldt:: 24 Sep 2013
Geografisk: syd
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rocco Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 00:23
Der er masser af lækre fede burhøns på de vestsjællandske kyster.

Mange begår desværre bare en kæmpe fejl når de fisker efter dem. De vader ud og kaster derfra.

De går helt inde langs land så det er slet ikke nødvendigt.
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 00:47
Citat: simon agerholm2

Nikolaj K ;

Så vidt jeg ved, er den eneste undersøgelse om regnbueørreders opførsel i danske vandløb (med hensyn til gydning/genbenyttelse af havørreders gydebanker), foretaget af Limno Consult ved Peter W. Henriksen.

Jeg har læst den et par gange, for år tilbage - og den viste INGEN påvirkning af havørredernes gydning.
Men det et naturligvis ikke en fyldestgørende undersøgelse, da faktorerne om spisning af æg/yngle ikke tages i betragtning.

De regnbueørreder jeg har fanget, i Tude Å, har ikke haft nævneværdigt maveindhold...

Jeg skal ikke kunne vurdere, om DSF udtalelsen er valid, men den har ihvertfald et par svage punkter.


Den nævnte undersøgelse deltog jeg i, ved elfiskeriet i et af de vigtigste tilløb til Tude Å.

Der blev rigtig nok ikke observeret gydning på gydepladser som i løbet af vinteren havde været benyttet af hav- og bækørreder. Der var mange gravninger på sandbund, så umiddelbart ødelægger regnbueørrederne ikke de gravninger som hav- og bækørrederne laver.

Dog blev der på ca 4 km af åen stort set ikke fundet nogen bækørreder. Der blev observeret 2 bækørreder på et stykke af åen som normalt er fyldt med store flotte bækørreder.

Kan lige tilføje, at der på nævnte stræk blev elfisket 45-47 regnbueørreder i slagtestørrelse.

Undersøgelsen var i øvrigt betalt af Musholm Lax.


www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 07:49
Blev de 45 - 47 regnbuer undesøgt for maveindhold?

Redigeret af Nikolaj Kolding! - 11 Nov 2013 kl. 07:49
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 08:04
Michael :

Tak for denne deling af viden, så slipper jeg for at lede i alle mine bunker med gamle papirer Smile

Undersøgelsen var jo IKKE fyldestgørende, da den kun skulle belyse graveaktivitet/genbenyttelse af gydebanker.

Regnbueørreder gyder jo desuden LANGT senere end havørreder, og jeg er nogenlunde sikker på, at en normal vinter sikrer graddage nok, til at havørredernes æg er blevet til yngel, inden regnbuerne kommer på leg.

At de så MULIGVIS æder yngel, kan jeg ikke vide noget om - og jeg TROR ikke det er undersøgt - da vi heldigvis kun sjældent har forhold som gør at dette vil kunne undersøges.

Man kan vel påstå, at der er så mange forhold der gør sig gældende i en havørred-å, at det i praksis er umuligt at afgøre om det er muligt for regnbueørreder at påvirke en gydebestand.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 08:31
Man kan da ikke sammenligne maveindholdet fra en putfanget fisk med maveindholdet fra en kystfanget steelhead??? Det er da som at sammenligne pærer og æbler
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 09:05
Citat: Nikolaj Kolding!

Blev de 45 - 47 regnbuer undesøgt for maveindhold?


Nej det gjorde de ikke
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 09:46
Hej Nikolaj,
Når man el fisker må man ikke slå fisk ihjel, med mindre man har sendt et ansøgning til fødevare og fiskeri ministeret om tillades... alt med det art fiskeri (el Fiskeri) skal søges om tillades. Så jeg tro ikke de har undersøgt dens mave indhold... medmindre?...

hilsen Yves
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 19:05
Citat: Greg

Man kan da ikke sammenligne maveindholdet fra en putfanget fisk med maveindholdet fra en kystfanget steelhead??? Det er da som at sammenligne pærer og æbler
 
Altså, nu er det jo de samme sættefisk som udgør fisk til hav og dambrug, eneste forskel på fiskene er vandmijløet og bur kontra dam. Fiskene slippes løs i samme størrelse og derfor er det vel ikke helt hen i skoven at fortælle lidt om de erfaringer som jeg har gjort mig igennem tiden. Men nej man kan ikke sammenligne mave indholdet fra en put fisk, for der er ikke noget Smile
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 19:08
Ville selv lige have lidt tjek for de regnbuer , så min kone og har sammen med 2 gutter fra Horsens tilbragt hele den dejlige dag på Hjarnø fra tidlig morgen til 16.30 ,ingen regnbuer til os og de 3 andre så ikke skyggen af dem.
 Da jeg faktisk travede øen rundt lykkedes der for mig at skræmme en enkelt ud fra de 20 cm vand den stod i,desuden står der et ulovligt garn på nordvestlige hjørne af øen, ca 15-30 meter fra land, det vandrede jeg en tur langs med, der var ingen ting i garnet.
Bortset fra fiskeriet en dejlig dag og sæler så vi også en 2-3 stykker af.


Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 19:32
Efter at have besøgt kalundborg, Asnæs, mullerup strand, græsmarken og reersø - så lykkes det finde fisk et sted og det gav en enkelt, uhyggeligt svære fisk.. Der var fisk på reersø, men der er desværre også fuld gang garnfiskeriet, lovlig som det modsatte. Håber det bruges til hvor i ikke skal tage hen Smile
Til top
Johnni Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bulow74

Tilmeldt:: 15 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bulow74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 20:38
Stadig intet spottet på Østfyn, været i kajbjerg, Tårup Strand, skude og Grønnehave intet set Sleepy
Til top
Lars Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars bs pedersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2003
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars bs pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 22:47
Hej. De har åbenbart spredt sig. De vælter lige nu op i Kolindsundkanalerne på Djursland. Derfor må de også være rundt på Djurslands kyster. Men hvis man vil prøve at fange dem i strømvand kan der købes dagkort til Grenå bystykke indtil på fredag hvor fredningen begynder.

Lars
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 11:27
Fiskede Røsnæs og Reersø sidste fredag, og der var intet at komme efter... med det blæste dog en del, og Røsnæs nordside var plastret til med net
Til top
Johnni Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bulow74

Tilmeldt:: 15 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bulow74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 08:18
Ingen der har spottet på Fyn endnu?
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 09:48
hej Johnni.
har kendskab til nogen stykker fanget i garn ved Måle strand, i weekenden.
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 11:20
Citat: Sofus_100

Fiskede Røsnæs og Reersø sidste fredag, og der var intet at komme efter... med det blæste dog en del, og Røsnæs nordside var plastret til med net


Er du sikker på at det ikke er ruser? De står ofte fra land og ud og er afmærkede med vager, hvilken ulovlige garn sjældent er.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Johnni Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bulow74

Tilmeldt:: 15 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bulow74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2013 kl. 10:27
Ja kunne da værer man skulle prøve der, var på slude Strand i går, masse af ørred under mål. En enkelt basse fulgte fluen helt til stangspidsen
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2013 kl. 11:56
Citat: mjorgensen

Citat: Sofus_100

Fiskede Røsnæs og Reersø sidste fredag, og der var intet at komme efter... med det blæste dog en del, og Røsnæs nordside var plastret til med net


Er du sikker på at det ikke er ruser? De står ofte fra land og ud og er afmærkede med vager, hvilken ulovlige garn sjældent er.
Det skal jeg ikke benægte, men der var 100-150m mellem stagerne, så det har været nogle lange ruser, men det skal understreges at de hverken stod for tæt på land eller andet ulovligt
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niller93

Tilmeldt:: 24 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niller93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2013 kl. 19:40
Jeg har selv personligt haft god held i de vestsjællandske åer, med massere af regnbuer op til ca. 5 kg
Billigt fiskegrej:
http://fiskpaakrogen.dk
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2013 kl. 22:13
Er der ikke fredning i åerne?? Jeg tænker, det er vel svært at fiske målrettet efter regnbueørred i en å hvor der er opgang af havørred?
Med venlig hilsen

Morten Lehmann
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres