Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krogning af fisk? / rygning

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Krogning af fisk? / rygning
    Sendt: 11 Nov 2013 kl. 08:27
Ja jeg var så pokkers dum at skære hoved af en fisk jeg fangede igår da jeg ikke troede jeg ville ryge den. Men nu har jeg ombestemt mig så nu er spørgsmålet så. Hvordan kan jeg kroge fisken så den ikke falder ned under processen?


Gode fif og forslag modtages med kyshånd :)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 10:09
Det kan lade sig gøre at binde en snor omkring halen... Men hvorfor fileterer du den ikke og røger den i Weberen?
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 10:22
Hej mik. Jeg har købt mig en røgovn så den skal selvfølgelig prøves :) og har kun den lille smokey Joe Weber :D
Til top
Topper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toppen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toppen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 11:00
Hej Dennis
Hvilken Røgovn bruger du?
 
MVH
Topper
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 14:27
Jeg bruger en teleskop røgovn sådan en cylindre formet en :)
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 15:21

Den gang jeg røg i en cylindre - ovn, brugt jeg grillspyd med de der små holder med pigge på, til en kylling. Og hang filen op i to styk pr. file, på samme spyd. Selve spyddet bandt jeg op med en smule ståltråd til en S – krog, som det hele hang på. Det plejede at holde for mig

Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 19:15
Jeg aner ikke hvad jeg har gjort forkert. Fisken vejer ca. 1,7 kg. Og den har fået 3 timer ved ca. 60-65 grader hele tiden. Men fisken er stadigvæk fersk inde i det inderste kød. Det er kun det yderste kød der er blevet fint. Hvad gør jeg forkert? Er det for få grader? Eller har den fået for kort tid? Det er svært at finde den gyldne mellemvej :)
Til top
Erik Kusk Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik kusk

Tilmeldt:: 28 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik kusk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 19:33
Hej
Her kan du se hvordan jeg hænger dem op i røgeovnen og hvordan jeg røger dem mm.jeg har aldrig tabt en fisk i ovnen
Se og læs mere her på smaabaadsfiskeri.dk

Redigeret af Erik kusk - 11 Nov 2013 kl. 19:38
MVH
Erik kusk
www.smaabaadsfiskeri.dk
Til top
Erik Kusk Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik kusk

Tilmeldt:: 28 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik kusk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 19:34
På siden finder du også andre måder på røgning mm
Men hvis du vil røge en fisk uden hoved kan du evt. lægge dem på bugen på en rist, uden hoved er min måde med 2 rundjern igennem ryggen ikke så god.

Redigeret af Erik kusk - 11 Nov 2013 kl. 19:45
MVH
Erik kusk
www.smaabaadsfiskeri.dk
Til top
Brian Grensteen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian G

Tilmeldt:: 08 Mar 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 23:51
Hej 
Hvid du vil ryge en perfekt fisk , så prøv og kik her. Denne metode bruger jeg på den restaurant jeg arbejder på og den er virkelig god. Du for en saftig og perfekt rygning hver gang
http://www.flyfyn.dk/sadanne-ryger-du-varmroget-fisk/
Wink
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 16:22
Fin nok metode at gøre det på Brian :) men jeg har desværre hverken gas komfur at gøre det på og det er en udendørs røgovn jeg har :)
Til top
Brian Grensteen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian G

Tilmeldt:: 08 Mar 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 16:36
Du behøver ikke et gaskomfur,  hvis du ikke har pakket grillen væk,  kan du bare tænde op i den istedet og så sætte bradepanden på grillen.  Jeg har også brugt en grill starter,  den er også fin Wink
Til top
Erik Kusk Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik kusk

Tilmeldt:: 28 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik kusk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 17:09

Hej

lige lidt mere info

Flere prof rygere som lever af at røge fisk. Har fortalt mig at en varmrøget fisk kerne temperatur skal være min. 74 gr. I nogle minutter for at man må sælge/servere røget fisk som prof

På grund af forskellige bakterier og tarm orm

Det er derfor jeg sætter min røgetemp op til sidst i røgningen, for at opnå den temp

Læs mere her om temperatur og bakterier Læs også side 11


MVH
Erik kusk
www.smaabaadsfiskeri.dk
Til top
Brian Grensteen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian G

Tilmeldt:: 08 Mar 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 17:12
Det er rigtigt af der kan være bakterier og orm i fisk.  Jeg vil klar anbefale man fryser fisken i 1 døgn før rygning.  Hvis man er bange for orm.  Det vil altid blive et bedre resultat,  ind at ryge fisken for varmt,  da man for en mere tør og knap så saftig færdig røget fisk. 
Til top
Erik Kusk Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik kusk

Tilmeldt:: 28 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik kusk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 19:08
Hej
Jeg er slet ikke  i tvivl om at fisken smager fortrinlig som du laver den.
 
Men jeg vil igen lige henvise til de prof som også fortæller at den skal have været nedfrosset til min 21gr i et døgn og hvis det er 18 gr. som de fleste hjemme frysere står til, så er det op til 10 døgn, hvis man vil være sikker på at diverse tarmorm er døde. (det kan der også læses om flere steder på nettet)
Bla her er der noget
http://www.fiskericirklen.dk/Forside/Fagmaterialer/Fagb%c3%b8ger/Fra+hav+til+bord/Download+pdf'er

Men så er det forsat bakterierne som også der kan findes lidt om i de ovenstående links står lidt , hvis man er uheldig der kan være problemet hvis du kommer lidt uheldig af sted med hygiejnen.

Her kender jeg nogle stykker som har været lidt uheldig med bakterier i røget fisk, hvor temperaturen ikke har være høj nok, men nok med en for dårlig køkken hygiejne , de blev rigtig syge.

De lærte det på den hårde måde, men jeg vil dog tilføje at langt de fleste gange vil da gå godt og uden problemer.

Alt det jeg har på min side om røgning, er der 2 prof røgere der har læs igennem og sagt ok for. Det kan overholde de regler de arbejder under vedr. Bakterier og orm.

Held og lykke med røgningen Brian, jeg håber du finder en metode der passer dig, den ene måde kan være lige så god som den anden, det kommer jo også and på hvordan ens smagsløg er, du skal bare finde frem til den røge måde som er bedst for dig.

Du skal bare have en sikker røge metode, så du er sikker på at evt. bakterier og orm er døde i dine færdige røget fisk, og  holde en god køkken hygiejne gennem hele prosessen .
MVH
Erik kusk
www.smaabaadsfiskeri.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres