Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fly wobler

 Besvar Besvar
Forfatter
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fly wobler
    Sendt: 11 Nov 2013 kl. 21:32
kik på linket www.youtube.com/watch?v=mLyLfv_yuzs

hvor kan man købe sådan en wobler
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 21:59
Nu er den fluewobler på filmen, nok ikke mulig at købe, de fleste laver dem selv, men de findes i mange udgaver, prøv at se på linket her:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/new_reply_form.asp?PID=436647&PN=1&TR=1&SID=z3221c569ze48e1c15513a98995bfd7b

Jeg testede i sin tid Kent Andersen fluewobler, og de første blev lavet med kroppe af kork og balsa træ, indtil Kent fik lavet støbeværktøjer, til de industrielle udgaver.
Halen har altid været fluewoblerens svage punkt, den var i en type ballonmateriale, og forgår forholdsvis hurtig.

De fluewoblere vi lavede på kurserne rundt om i landet havde tit fjer eller marabu haler, og holdt en del længere.

Jeg arvede i 2010, et meget stor portion ægte fluewobler haler, som er stanset ud, så det passer til den originale støbte fluewobler, dem bruger jeg i dag til alverdens typer af fluer, og det er haler, der virker, indtil de mørner op. Vis man kan få fingre i de badehætter konkurance svømmerne bruger, ja så er en hale af en badehætte eller sågar badebolde, meget mere holdbare.

På tegningen her, kan du se en type lavet på dobbeltkrog, som Go Fishing i Odense sendte på gaden - det er Erik Kyrping der er fader til den type, som fangede alverdens typer rovfisk, i store mængder, meget effektiv. Kroppen er et balsaflåd!



Mvh
P.K.
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 07:08
Er den "godkendt" som flue?
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 08:48
- Er den "godkendt" som flue? -
 
Hvad pokker er det for noget fæces! Godkendt som flue - af hvem?
 
Udsagnet er pussigt nok fremsat solo! Som en præsentation af en ontologisk indiskutabel sandhed, afgivet af en myndighed hvis godkendelse skulle have nogen som helst værdi!
Bare tanken; man står og lægger en delikat tørflue også rykker "godkendelses" myndigheden ind, for at kikke fluen igennem før fiskeriet fortsætter. Der er vist en række steder hvor elevatoren ikke kører helt op.
 
 
Da "udsagnet" / tvangstanken, nok desværre ikke er ment som en joke, må man som desciplin, så se på hvem denne godkendende myndighed skulle være, der med så afgørende autoritet, skulle kunne "Godkende" en flue:
- Jeg har googlet Scandinavisk ørred societet, de foretager ikke disse vurderinger, men overlader det suverænt til den enkelte ørred, hvilket agn de finder attraktiv. Så dem er det ikke.
- Så tjekkede jeg almindelige lystfiskeres "flue kodeks", her står heller ikke et ord om godkendelser. Ellers kunne det måske være noget med påbudte regelmæssige syn, af flueæsker, for selvklart at kontrolere om de lever op til "godkendelserne".
- Så kom jeg i tanker om en eller anden stor bog med fluemønstre, hvor der på den ene side var der et fluemønster til en skum-frø. En skum skive skåret primitivt ud af en plade også fæstnet på en krog. Denne var, som jeg husker det, angiveet med ophavsmand, tråd og krog anbefalinger etcetera. Fint nok, hvis det ikke havde været fordi, der på en anden side, i umiddelbar nærhed, var nævnt en anden flue, i nedladende tone, selv om den i forhold til skumskiven virkeligt var bundet af flere fluebindings materialer og levede op til alle almindelige menneskers def. på en bundet flue. Problemet var at den til  sidst pakket ind i epoxy og derfor reduceret til noget inferiørt - ØH?.
Dette ville jo sige, at selv om der er tale om en klassisk lakseflue, bundet af et af korifæerne (som små prætentiøse navnedroppere ellers ynder at proklamere kendskab til) der efterfølgende skulle blive pakket ind i epoxy, så bliver den omgående reduceret til noget unævneligt, alene pga epoxyen!? - Hvis dette ligeledes er den "godkendende" myndigheds værk, så har jeg og andre mere brug for en brugt brækpose end råd og vejledning fra "eksperter" der er mere indskrænkede end våde brosten.
 
I øvrigt er bare tanken bizar, du står igen og svinger en delikat tørflue på en smækker minimal klasse, du ser et indsekt lande på vandet for at blive suget ind af en god bækker. Du ser en tilsvarende flue lande på din hånd og du ved du har en der matcher hatchen - men sh*t! den er ikke godkendt!!!!! og du er selvklart forhindret i at sætte den på, medmindre du har en ap der kan klare det - er folk da blevet splintrende sindsyge?
Grundlinien er sgu da, du hygger dig med at binde fluerne, du hygger dig med at fiske dem og forhåbentligt at fange fisk på dem også !
 
Så gak ud og hyg jer med fluer, som forhåbentligt bliver godkendt af fiskene og ikke af elitære usikre pseudo-psykologisk-sikkerheds hungrende uselstændige flok-fiskere.
K&B
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 09:09
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 20:40
Det var bare et spørgsmål stillet med humor for høje:). Jeg er sgu egentlig ret ligeglad:)
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2013 kl. 23:30
Hej
 
Så blev fluewobbleren da vist godkendt - og ve den der påstår noget andetWink
 
Alexandra blev derimod IKKE godkendt, men det er vist også mange år siden. Mon ikke det var fordi den fangede lidt for godt og så havde den jo den glinsende sølvkrop og de frække farver der ikke rigtig var så insektagtige som på de gamle ørredfluer.
 
 
Jeg gad vide hvad de gamle englændere havde sagt, hvis man var mødt op ved deres vande med en fluewobbler som endeflue og Pattegris som ophænger nr. 1 og en flashgeddeflue som ophænger nr. 2...


Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 08:24
"That's a Damn good combination" havde engelskmændene vel sagt Wink
Til top
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 08:27
ja det er meget godt alt sammen, men er der nogen, der ved hvor man kan købe sådan en fætter
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 14:07
Hej Karsten.
Hvor du kan købe sådan en fætter, var jo egentlig det tråden startede med Wink.
Jeg mødte en af de sidste dage af sæsonen ved Kongeåen, en af de lystfiskere der godt kan lide at førsøge sig ud i lidt af hvert. Finn Dahlin kom gående op mod mig med en fin havørred på 66 cm. 3,4 kg. fanget på fluewobler !!!!!! Det lød meget spændende og han forklarede hvordan den skulle fiskes og ikke mindst kastes. Wobleren var en Salmo Hornet 3,2 gram, hvor den forreste krog var fjernet (det gør vel også vægten mindre). Når den skulle lægges ud var det med overhåndskast  og når den atter skulle sendes afsted, skulle der kun være forfanget udenfor topøjet. Hvis der er for meget line ude eller wobleren får lov til at hæfte i vandet, går den straks ned i vandsøjlen. Håber du kan bruge det skrevne, ellers må Finn lige give en kommentar Wink Søg på Google efter Salmo Hornet wobler, de kan vist nok købes i DK ellers skal du finde en Polsk hjemmeside (der er de også billigere).
Knæk og bræk
Jens Lygum 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 15:01
Citat: Lygum

Hej Karsten.
Hvor du kan købe sådan en fætter, var jo egentlig det tråden startede med Wink.
Jeg mødte en af de sidste dage af sæsonen ved Kongeåen, en af de lystfiskere der godt kan lide at førsøge sig ud i lidt af hvert. Finn Dahlin kom gående op mod mig med en fin havørred på 66 cm. 3,4 kg. fanget på fluewobler !!!!!! Det lød meget spændende og han forklarede hvordan den skulle fiskes og ikke mindst kastes. Wobleren var en Salmo Hornet 3,2 gram, hvor den forreste krog var fjernet (det gør vel også vægten mindre). Når den skulle lægges ud var det med overhåndskast  og når den atter skulle sendes afsted, skulle der kun være forfanget udenfor topøjet. Hvis der er for meget line ude eller wobleren får lov til at hæfte i vandet, går den straks ned i vandsøjlen. Håber du kan bruge det skrevne, ellers må Finn lige give en kommentar Wink Søg på Google efter Salmo Hornet wobler, de kan vist nok købes i DK ellers skal du finde en Polsk hjemmeside (der er de også billigere).
Knæk og bræk
Jens Lygum 

Hej Jens 




Den kan godt nok ikke være nogen fornøjelse at fiske med på en fluestang vil jeg mene   Confused





Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 15:04
Hej Karsten, jeg tror det hurtigste og nemmeste vil være, at købe en håndfuld af disse små epoxy "fisk" eller endnu bedre at binde dem selv også forsøge at eftermontere en ske på dem.
Det største problem, bliver givet at kunne lave en rille i epoxyen til skeen, uden epoxyen splintrer. Hvis du kan det, så kan du også lave en lille ske af den kuplede plast fra halsen på en alm sodavandsflaske. En ske på måske 5 x 5 mm, plus 1 mm til limning ind i fluen burde række. En klar pvc-lim plejer at kunne klare jobbet, bare sørg for at skeen kommer passende langt frem mod frontøjet og at den står vinkelret  på midterlinien.
Går der endeligt totalt ged i det, kan du altid lukke hullet med pvc limen og bruge den som alm. flue.
knæk & bræk 
 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 15:20
Citat: karsten.j

kik på linket www.youtube.com/watch?v=mLyLfv_yuzs

hvor kan man købe sådan en wobler

Har ikke set at den kan købes nogen steder her i DK. Så du må nok i gang selv.
Det jeg kan forstå af hvad han siger (tror jeg nok ) mener at han siger at den er lavet af balsa-træ og epoxy !

Så er den meget lig med den tegning PK har lagt ind længere oppe i denne tråd.

Den er bare lavet på en dobbelt- krog  !


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 15:59
Nu er betegnelsen fluewobler jo mange ting, og nogle af de mindste typer købe wobler vejer jo ikke mere end de bruges på fluestangen, eller bombardo flådet, og det er agn der i visse situationer fanger forrygende.

Kent Andersens Fluewobler fik jo kultstatus, så længe det nu varede, men jeg har efterfølgende haft glæde af, at lave ende grej, der ligger tæt op af konceptet, hvor især halen fra fluewobleren er fulgt med.

Ud fordringen er at få en hale, som ikke mørner, og i dag bruger jeg badehætter og bade bolde, som klippes til.

På billedet er der gode ideer til haler og skeer, og nogle kroppe kan i dag købes færdige, både i hårdt og blødt skum.



Det nederste billeder viser de original dele til Kent Andersens wobler, som bestod af overdel i skumplast - underdel i klar plast med ske + hold for dobbeltkrogen + halen.

Det hele bliver klikket sammen, og svejst med Ultralyd Svejsning.

Den før omtalte Fluewobler fra Go Fishing med balsa krop, havde en udstanset alu ske, og dem bruger jeg i dag til alle mulige typer, der efterligner Fluewobler konceptet.

En ske klippet ud af en aludåse, er akurat lige så god, det samme med plastskeer fra pipetter og andet plast.

Fluewobleren er mulig at lave i alle mulige personlige udgaver, og det er et effektivt agn, til alle typer rovfisk.

Mine personlige varianter af fluewoblere, har mange forskellige setup, både enkelt og dobbeltkroget, men også lavet, som rørflue i Det Fleksible Rørflue System.

Til natfiskeri efter havørred på kysten og i åen, ja der kan en fluewobler også været et meget fint våben, og tidlige tiders laksefiskeri i Norge, kunne vel også konverteres til de danske laks, det må jo komme an på en prøve om det dur

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 13 Nov 2013 kl. 16:05
Til top
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 16:05
tak for svarene... nu ville jeg prøve og se om jeg kan bikse en sammen.. spændende hvordan den kommer til at gå i vandet
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 16:09
Jeg har en 3 stykker hjemmelavede med balsa krop ,den originale (dengang) partridge dobbeltkrog long str 2 ,komplet med plastske og ballonkrop, men som Per nævner er halen forlængst gået naturens gang, men let at indbinde en ny hale ,

dem kunne jeg måske godt gå af med.

Nå så ikke lige din besvarelse, held og lykke.


Redigeret af folp - 13 Nov 2013 kl. 16:09
Til top
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 16:11
hey frank

hvad skal de koste
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 16:32
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 19:11
karsten  jensen,du kan give mig din mail adresse ,så sender jeg et billede af de 3 ,så kan du nemmere beslutte om du vil handle, jeg forestiller mig noget lignende en 25 kr seddel + porto.
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 07:40
Hej Carsten O.
Det billede jeg tog af Finn og fisken er wobleren lidt synlig, men jeg tror det var en Salmo Hornet 3 cm. 3,2 gram. Ja den var svær at trække af vandet, derfor skulle kun forfanget være udenfor topøjet, ellers ville skeen trække den ned.
Jeg kan ikke finde ud af af sætte et billede af Finn, havørred og wobler, men den kan ses her: http://www.g-r-o-b.dk/index.php?side=news.display&id=685
Mvh. Go fornøjelse, Knæk og bræk
Jens Lygum
Til top
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 16:23
har lavet min første fly wobler, den går super godt i vandet, mine fisk i akvariet hugger helt vildt efter den.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres