Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flue mønster GENERALEN

 Besvar Besvar
Forfatter
Benberg eliasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kenneth eliasen

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kenneth eliasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flue mønster GENERALEN
    Sendt: 16 Nov 2013 kl. 20:31
Har søgt og søgt og søgt. Men den flue der kaldes generalen. Nikolaj Kolding bruger den ved jeg. Så tænker i nok hvorfor spørg du så ikke ham? Jeg har og kan ikke finde hans mail. Kan nogle hjælpe med at fremskaffe billede af den ?
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 08:14
hej, det er vist en stoor hemmelighed hvordan den ser ud. jeg ved det ikke.
Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 09:40
It's the bomb!

du kan fange Kolding på fisketips.dk... 
Men desværre bliver det ikke muligt at lokke designet ud af ham da han har svoret at det bliver imellem os.

Vh.

Casper.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 17:51
Hej
Er det en kystflue eller lakseflue eller noget helt tredje????


Til top
Klaus Hvam Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KlausHvam Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KlausHvam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 18:51
Casper, jeg giver dig og Kolding et intimt P&T begynderkursus gratis såfremt en af Jer sender mig et billede af fluen... :P
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 20:31
Angående mønsteret Generalen, så har jeg aldrig kunnet forstå, at man optræder offentligt, med fangster og beretninger, når man ikke vil dele et givent mønster, så er man i min verden kun interesseret i at virke interessant.

Der er ikke noget, som indikere, at der er noget særligt, ved den type / form for mønstre, andet end brugeren bruger det tit, eller måske altid, og ja så skal der jo fanges fisk på fluen, naturligvis.

Vis jeg siger fluen Wuffelhornet, hvad siger fluefiskere, så i år 2013?

Ja, nogen kan jo nok huske nogle meget store havørreder fra Vejle og Karup å, og så er der vist heller ikke mere kød på det ben.

Der er ikke blevet udviklet alverden på dette "kanon mønster", men det er der til gengæld på Morten Ølands type af Pattegrise, og den tror jeg vil være en klassiker, akkurat, som Mickey Finn!

Prøv at Google Wuffelhornet, og se hvad der i dag kommer frem, om mønsteret!

Hvad vil jeg sige / påpege med den her kommentar?

Jo, jeg har jo i mange år været talsmand for, at påpege, at smarte reklamer, vil kunne fremelske brugen af bestemte typer fluer, men er det så sagen, set over en længere årerække? bliver det så i ordets bogstavelige stand klassikere? ikke i min verden.

En klassiker, mener jeg er et mønster, der laves igen og igen, nødvendigvis ikke i sin oprindelige beklædning, men at klassikere i min verden, konstant fanger, uanset varianter, er et krav, og da har vi da heldigvis, her i landet, set mange eksempler på mønstre, der bare dur, og som så, er blevet delt, og publiseret.

Til gengæld, er der også rigtig mange døgnfluer, som er speedet op, via omtale og medier, men som forsvinder med det samme, de har kun nyhedens interesse, og er der noget, som overhovedet ikke siger mig noget, så er det fluer, som kun fanger en enkelt fisk, og så er ude af spillet.

Det skal dog siges, at selv døgnfluer, kan give noget positivt, enten i form af materiale valg, nytænkning og inovation, men klassikere har alle de ting, som gør, at man husker dem, oftest for fangsterne, men det er vel naturligt nok.

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 17 Nov 2013 kl. 20:33
Til top
Thomas hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rocco

Tilmeldt:: 24 Sep 2013
Geografisk: syd
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rocco Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 21:47
Nu skal man nok ikke tro på alt hvad man hører. Det kunne være en and.

Jeg købte den lille UV loppe der efter sigende skulle ha knækket koden til de burfisk.

Jeg har testet den på et par ture mellem en masse fisk og ikke en fisk har jeg fået på den.

Jeg har fanget på andre agn så bide vil de.

Har tænkt på om den Generalen i virkeligheden er en and så når han har bundet nok af dem sætter han dem til salg.

Hvem kan ikke finde et billede af en stribe burfisk og lave et par rapporter og påstå de er fanget på den agn man selv laver og sælger.

Eller man kan løbe ind i et godt fiskeri og påstå en sepecifik agn har fanget dem.

Bare en tanke.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 22:00
Med alle de "hemmelige" fluemønstre som af og til florerer blandt os lystfiskere, så undrer man sig nogle gange når man ser en af disse hemmeligheder, og opdager at de er en tro kopi af en flue som har været kendt i årtier.

I mangel af "hemmelige" fluemønstre så kan jeg tilføje at burfiskene hugger ganske villigt på en hemmelig kobberbasse med ferry Brown palmerhackel og kuglekædeøjne. Håber ikke jeg er kommet til at afsløre alt for mange hemmeligheder

Jesper Rasmussen
Til top
PoulErik Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pousi82

Tilmeldt:: 04 Dec 2011
Geografisk: Spøttrup
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pousi82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 00:29
prøv at kikke lidt her
http://www.skj-lf.dk
Til top
Klaus Hvam Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KlausHvam Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KlausHvam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 00:49
hehe... jaa den har været oppe og vende den der Poul-Erik men desværre skulle det heller ikke være dem :)

Til top
casper larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
casperlarsen

Tilmeldt:: 09 Nov 2007
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér casperlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 04:52
Den er lavet som en P & T flue.

Der er selvfølgelig ikke tale om nogen røver her. Fluen er den samme som vi bruger når vi fisker put and take og den virker   -for det meste!
Nu skal I ikke glemme at det der fiskes med er det der fanger, derfor fanger Generalen rigtig fint med fisk.
Det selvfølgelig ikke en tilfældighed at det netop er den der monteres for enden af linen, det i sin enkelthed fordi den udløser flere hug end sine konkurrenter.
Da vi var på Reersø for et par uger siden ville burhønsene helst have Generalen blandt fluerne i æsken og derfor har den også siddet på siden da og dermed stået for fangsterne.
Det ikke til at sige om en anden flue kunne have gjort det samme fangstmæssigt for Hr. Kolding og jeg.

-nå ja, den har også kastet 3 havørreder af sig på de sidste to ture, men det er IKKE en typisk HØ flue.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 06:22
Nu bliver jeg sikker sablet ned men jeg aner INTET om de flue mønstre så har lige et enkelt spørgsmål som jeg håber jeg kan få et svar på :) hvordan kan sådan et fluemønster være så hemmeligt? Jeg mener hvorfor ikke dele ud af den viden så mange andre også kan få glæde af fluen? Er det fordi den fanger så godt? Eller måske fordi det er en privat der selv har lavet mønstret? 

Som sagt bare et spørgsmål. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 07:54
Hej Dennis.

Nu kan du jo tænke over, om måden, hvorpå Generalen føres frem på, har noget gøre med, evt. at lede folk til denne hjemme side:

http://nikolajkolding.blogspot.dk/

Jeg vil da gøre opmærksom på, at vi har en lovgivning her i Danmark, der siger, at man ikke må omsætte, ikke erhvervsmæssigt fangne fisk!

Når jeg ser den slags billeder af døde fisk, ja så er det bare en tanke eller?

Jeg har absolut ikke noget imod at folk fanger mange fisk, og jeg har aldrig i mit 55 årig lystfiskerliv, haft misundelsens tendenser, men jeg har den mening, at man nok skulle stikke piben ind, når man konstant figurere med mange fangne fisk, om ikke andet lever vi jo i jantelovens land, og det får nogle konsekvenser, på et eller andet tidspunkt, det viser historien!

Hvorfor man ikke vil dele et fluemønster er der mange forståelige grunde til, men i min verden, er det dårlig stil, og et udtryk for at man ved ikke at udlevere mønstre, vil gøre sig interessant, på en billig baggrund, og det kommer jo over tid til at pille ved ens troværdighed, at man ikke spiller med åbne kort.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 18 Nov 2013 kl. 07:55
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 08:10
per og dennis, helt enig, "det man siger er man selv".
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
carstenriis Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenriis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 09:51
Bare lige et enkelt spørgsmål til Nikolaj Kolding og Casper:

Hvorfor er fluen hemmelig??

Er i bange for, at andre skal fange ligeså meget på fluen som jer?
I så fald er det lidt sølle...

Jeg har skam selv været der, og holdt guddommeligt effektive fluer hemmelige, men det bliver det ikke mindre sølle af...

Nu fisker jeg ikke efter burhøns - hverken i P&T eller på kysterne, så jeg er ikke så interesseret i mønsteret.
Jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvad det giver jer, at holde det hemmeligt??
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 09:57
hey

Helt helt enig, det er temmelig barnligt med et sådant "hemmeligt" mønster.

Helt skævt bliver det når personen åbenbart har trang til at navngive og omtale det.

MVH

Jakob
Til top
kenneth langvik Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
langvik

Tilmeldt:: 29 Sep 2007
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér langvik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 10:04
Hold nu op hvor har folk ondt i røven... Fisker selv med en hjemme lavet gennemløber på kysten, som fanger rigtig godt.. Skal jeg så også sætte den i produktion, så alle kan fange fisk med den???? Sørgeligt at folk har så ondt!!
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 12:31
 
Citat: langvik

Hold nu op hvor har folk ondt i røven... Fisker selv med en hjemme lavet gennemløber på kysten, som fanger rigtig godt.. Skal jeg så også sætte den i produktion, så alle kan fange fisk med den???? Sørgeligt at folk har så ondt!!

Håber da ikke det er mig som du omtaler som sølle? Smile Jeg ved som sagt intet om det så det var bare et nysgerrig spørgsmål :)
Til top
Haktan Bulut Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
haktan Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haktan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 15:49
Den mest effektive flue til P&T-ørreder, herunder undslupne, er en vægtbelastet kanin-zonker med forholdsvis lange hår - i helt hvid eller sort. Der er noget i kombinationen af et meget levende materiale samt en flue som synker som en foderpille.
Erfaringen har jeg fra mit lange medlemsskab ved Karlstrup Kalkgrav, hvor jeg pga. forholdene med klart vand og at kunne stå forholdsvis højt op ved bankerne og iagttage fiskenes reaktion, kunne eksperimentere med alverdens fluer. Hvid og sort zonker kunne de ikke stå for. De kunne faktisk godt lide ret store fluer.
 
Jeg har ved tidligere udslip ved Musholm, plukket mange fisk mens alle andre stod med alverdens grej og ikke kunne få dem til det.
 
Så det er bare med at få bundet nogle zonkers :-) Husk at belaste dem, så de synker.
 
Fluen hedder den hemmelige Officer ;-)
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 17:16
Citat: PK

Hej Dennis.

Nu kan du jo tænke over, om måden, hvorpå Generalen føres frem på, har noget gøre med, evt. at lede folk til denne hjemme side:

http://nikolajkolding.blogspot.dk/

Jeg vil da gøre opmærksom på, at vi har en lovgivning her i Danmark, der siger, at man ikke må omsætte, ikke erhvervsmæssigt fangne fisk!

Når jeg ser den slags billeder af døde fisk, ja så er det bare en tanke eller?

Jeg har absolut ikke noget imod at folk fanger mange fisk, og jeg har aldrig i mit 55 årig lystfiskerliv, haft misundelsens tendenser, men jeg har den mening, at man nok skulle stikke piben ind, når man konstant figurere med mange fangne fisk, om ikke andet lever vi jo i jantelovens land, og det får nogle konsekvenser, på et eller andet tidspunkt, det viser historien!

Hvorfor man ikke vil dele et fluemønster er der mange forståelige grunde til, men i min verden, er det dårlig stil, og et udtryk for at man ved ikke at udlevere mønstre, vil gøre sig interessant, på en billig baggrund, og det kommer jo over tid til at pille ved ens troværdighed, at man ikke spiller med åbne kort.

Mvh
P.K.

Jeg har dunket en røvfuld burfisk og måske gjort miljøet en lille tjeneste, kom over det. Havde jeg valgt at genudsætte dem, så havde der også været vild ballade over det. Nu er jeg desværre ikke særligt velhavende og spiser derfor fisk 4 - 5 dage om ugen og jeg kan faktisk sige at de regnbuer er overaskende velsmagende..

At du mener at man bør ligge under for janteloven og man derfor ikke sprede lystfiskeriets glæder via sin blog, fordi man i dine øjne måtte fange for mange fisk, syntes jeg er tæt på den største gang vrøvl jeg længe har hørt. Jeg må her oplyse dig at det er fuldstændigt frivilligt om man læser med.

Årsagen til at jeg ikke giver mønstret videre er for mit vedkommende meget simpelt, jeg er nemlig til at stole på, så når folk fortæller mig om en god flue eller det kunne være en kystplads, så render jeg ikke og slade løs efterfølgene. Jeg må dog indrømme at det more mig lidt at fisker-folket, kan gå helt i selv sving over en flue. Det er som om at man tror at det er den mirakuløse vej til mange fisk.. 

God aften 


Redigeret af Nikolaj Kolding! - 18 Nov 2013 kl. 18:20
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 17:24
Citat: Nikolaj Kolding!

Citat: PK

Hej Dennis.

Nu kan du jo tænke over, om måden, hvorpå Generalen føres frem på, har noget gøre med, evt. at lede folk til denne hjemme side:

http://nikolajkolding.blogspot.dk/

Jeg vil da gøre opmærksom på, at vi har en lovgivning her i Danmark, der siger, at man ikke må omsætte, ikke erhvervsmæssigt fangne fisk!

Når jeg ser den slags billeder af døde fisk, ja så er det bare en tanke eller?

Jeg har absolut ikke noget imod at folk fanger mange fisk, og jeg har aldrig i mit 55 årig lystfiskerliv, haft misundelsens tendenser, men jeg har den mening, at man nok skulle stikke piben ind, når man konstant figurere med mange fangne fisk, om ikke andet lever vi jo i jantelovens land, og det får nogle konsekvenser, på et eller andet tidspunkt, det viser historien!

Hvorfor man ikke vil dele et fluemønster er der mange forståelige grunde til, men i min verden, er det dårlig stil, og et udtryk for at man ved ikke at udlevere mønstre, vil gøre sig interessant, på en billig baggrund, og det kommer jo over tid til at pille ved ens troværdighed, at man ikke spiller med åbne kort.

Mvh
P.K.

Jeg har dunket en røvfuld burfisk og måske gjort miljøet en lille tjeneste, kom over det. Havde jeg valgt at genudsætte dem, så havde der også været vild ballade over det. Nu er jeg desværre ikke særligt velhavende og spiser derfor fisk 4 - 5 dage om ugen og jeg kan faktisk sige at de regnbuer er overaskende velsmagende..

At du mener at man bør ligge under for janteloven og man derfor ikke sprede lystfiskeriets glæder via sin blog, fordi man i dine øjne måtte fange for mange fisk, syntes jeg er tæt på den største gang vrøvl jeg længe har hørt. Jeg må her oplyse dig at det er fuldstændigt frivilligt om man læser med.

Årsagen til at jeg ikke giver mønstret videre er for mit vedkommende meget simpelt, jeg er nemlig til at stole på, så når folk fortæller mig om en god flue eller det kunne være en kystplads, så render jeg ikke og slade løs efterfølgene. Jeg må dog indrømme at det more mig lidt at fisker folket, kan du helt i selv sving over en flue. Det er som om at man tror at det er den mirakuløse vej til mange fisk.. 

God aften 

Fedt nok lige at høre dit syn på sagen :) og jeg kan sagtens sætte mig ind i man ikke render med sladder :) det var bare det jeg var nysgerrig for at høre :)

Knæk og bræk derude. :)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2013 kl. 20:17
Fandens også...

Nu har jeg liiige været ude ved en kammerat som er jæger, han havde 2 flotte harer liggende - og "røvdusken", altså den lille hvide hale, lignede præcis noget jeg kunne binde en flot zonker med... Nu læser jeg så at det skal være KANIN.

Så fanger jeg nok ikke noget...LOL..

Personligt har jeg det meget simpelt med fluer :
Hvis det er en speciel eller lokal flue, som jeg har fået foræret af nogle som VIRKELIG arbejder seriøst med deres fluevalg og bindeteknik - så bliver fluen mellem "os".
Jeg kan sgu ikke tillade mig at forære andres arbejde og tanker væk.
Er det derimod en flue fra "stativet", som jeg selv oplever giver fisk - så giver jeg den med glæde til dem jeg møder.
Til top
Søren B Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SFB Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SFB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 14:23
Der er jo folk der mener folk ser op til dem og beundre dem, hvis de kan fange flest fisk.
Personligt ligger min beundring ved dem som hjælper andre, på en eller anden måde, om det er med at lære at kaste med fluen, fiskemetoder, eller hvad ved jeg.

I min verden er det bedre at være uselvisk end egoistisk, de sidste siger mig ikke noget.

Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 14:35
He he kan huske i gamle dage når en ny Karup å flue kom frem,i 2-3 sæsoner prøvede man at holde den hemmelig, men selvfølgelig kom den ud, og den fangede præsis lige så meget som andre fluer, at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt er alfa og omega ,så betyder fluen mindre, det har mine 40 -45 års fiskeerfaring sagt mig, men hvem ved ,når i også har 40-45 års erfaring ,så modbeviser i måske min opfattelse, lykke til med det.

Men selvfølgelig kan man følge en i ikke at ville dele alt med andre, jeg har f.eks et hjemmelavet alu blink som jeg bruger når mine stive gamle arbejdsmandsfingre om vinteren ikke kan håndtere skydelinen, den fanger jeg alle mine ørreder på når jeg ikke fluefisker og den får i heller ikke noget at vide om. 


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 16:40
Kan ikke se noget problem i at man ikke bare smider om sig med sine favoritfluer eller hemmelige mønstre, men den her tråd kan altså godt forståes som en reklame. Du klikker bare på navnet og så skulle der gerne rulle en menü ned hvor du kan skrive til vedkommende.

Jeg ser aldrig fisken før der sidder en på krogen, så jeg ved aldrig om der er fisk på et givent sted i forvejen, men må fiske i blinde. Jeg har været meget heldig med en pattegris version og det siger jo så bare mig, at det er en god flue, den trigger et eller andet hos fisken (aggression? huginstinkt?) men jeg kan altså også finde en anden og en tredje flue frem som også har givet fisk, men da der aldrig er en fisk der viser sig når jeg fisker, så kan jeg ikke sige om det er tilfældigt eller om jeg knak en kode, men man siger gerne "hvor der er én fisk, er der flere"
Hilsen Kim.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2013 kl. 18:42
 Hmm Kim ,jeg ser tit fisk/bevægelse/uro i overfladen inden jeg fanger en fisk(ved fluefiskeri) bruger du din vidvinkel?
i øvrigt sætter jeg mine fluer på hjemmefra og med mindre jeg beviseligt ser fisk der ikke vil tage og er sikker på de har set fluerne ,skifter jeg ikke flue.

Det er heller ikke altid at bare fordi jeg ser en mini springe at der er andet end den, men her i efteråret så jeg en lille springe ,da jeg langt om længe nåede derhen ad ,var der en hel stime større . 

det kunne jeg ikke gætte på forhånd.
Til top
Kasper Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kathoms Avatar

Tilmeldt:: 20 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kathoms Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2013 kl. 11:04
Med fare for at piske en stemning op igen, så kan jeg virkelig ikke se, hvad problemet er her. At Nikolaj og Casper fisker med "Generalen" og skriver om den uden at ville videregive mønstret er efter min mening totalt ligegyldigt. Det rager mig også, at de fanger fisk på fluen, og jeg synes, det er super, at de tilmed spiser dem; det er jo både nødvendigt og helt på sin plads!       

Jeg har fulgt lidt med på Nikolajs blog, og det er da bare fedt, at han har fede oplevelser.

Det har jeg også på mine ture, og ja, jeg fanger også mange fisk; fx fik jeg 15 regnbuer på 2 timer i mandags et sted på Fyn (den største på omkring 4 kg) - og der var virkelig bud efter min flue, som dog ikke var hverken en uv-loppe eller den berygtede Generalen, men blot en helt straight sort flue!   

Det handler om at kende sin besøgstid, udvikle sine egne teknikker og ellers bare nyde tiden ved vandet.

Jeg deler gerne ud af mine erfaringer, når jeg møder medfiskere. Men jeg mener også, at vi har lov til at holde vores trumfkort for os selv. At Nikolaj og Casper så navngiver trumfkortet er så deres sag - fred være med det. Vi har jo alle vores trumfkort, ikke?

Det synes jeg giver mening for mig.

Vi ses derude!

Knæk og bræk,

Kasper    
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2013 kl. 20:08
Generalen er en ganske simpel flue der er bygget op om farverne på en dansk general, og de mange stjerner på skuldrene. Mønsteret er som følger:
Krog: Kamasan B980 størrelse 10-12 som har fået et lille buk midt på krogen, så den bliver endnu mere rundformet

Bindetråd: Mørk olivengrøn

Belastning: en smule tungsten. Bindes ind under krogen

Hale: et kort bundt hvid marabou bindes ind meget langt tilbage på krogbøjningen

Krop: Mørk oliven naturdub i dubbingløkke med enkelte orange og guld stykker flash blandet i som skal være lidt længere end dubbingen. Husk at børste godt ud

Rygskjold: Oliven uldgarn eller lignende bindes på

Rib: tynd oval guldtinsel i få tørn. Pas på ikke at lægge for meget dubbing ned

Ben: der bindes ét gummiben ind i hver side forrest på fluen. De skal være gyldne og være ganske kort, så de stritter lige ud til siden for at illustrere stjernerne på skuldrene af en general.

Fisk den ubelastet og meget langsomt, deaddrift eller lad den hænge urørligt i vandet. Dog kan det nogle dage være udslagsgivende at have et par stykker med guldhoved, så den kan lande med et plop og synke ned foran de trækkende fisk.
Knæk & bræk
Alt det virak for et fluemønster
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Multefrede

Tilmeldt:: 30 Jun 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Multefrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2013 kl. 22:09
Hvor kender du det mønster fra nåee ??

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2013 kl. 22:11
Har denne tråd ikke bedst af at bare glide i glemme bogen? 
Hilsen Kim.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2013 kl. 14:22
Jeg elsker bare at læse de tråde, som omhandler noget så simpelt som "hvordan ser den dersens totalt hemmelige super gode alt-fangende alle-andre-fluer-overlegne, flue ud?"
Og, i denne tråds ånd handler det vist om at finde netop DEN flue, som alle regnbuer på kysten bare ikke kan lade være.

Hvis I tillægger jeres fluemønster så stor betydning, så skal I måske ændre opfattelsen og i stedet lære lidt om, hvad fisken egentlig går efter på kysten. Om det er en regnbue eller en havørred.

Fiskene er instinktive jægere, og det som bevæger sig, er mad for en fisk.

At nogle fluer kan have en egenskab som gør den velegnet til en bestemt måde at fiske på, er den halve fornøjelse ved fluestikket.

Jeg har også selv nogle helt specielle metoder til at binde mine fluer, og en af de mest hemmelige fluer jeg fisker med 90 % af tiden, er en Honey Shrimp. Hemmeligheden er at fluen SKAL have 8 ben. Har den kun 6, virker den ikke. For fiskene kan rent faktisk tælle. Det er påviseligt ved fiskeri med andre fiskere, som benytter fluer med kun 6 ben...

Mit fuldstændigt hemmelige fiskeri efter regnbuer foregår på to måder:
1. jeg ser en stime, og kaster fluen ud foran stimen, og lader fluen hænge helt stille. Til dette fiskeri har jeg brug for en flue som står vandret i vandet, og dermed giver en effektiv krogning.

2. jeg fisker i blinde, og tager fluen ind i lange glidende træk. Til dette fiskeri har jeg brug for en flue som har den rette bevægelse (i mine øjne) og i pauserne mellem indtagende skal fluen stå i rette position som det naturlige forbillede. Ellers virker den ikke, for mig.

Fluerne skal være helt præcist bundet, og alle materialer skal fungere i samspil med hinanden, ellers hugger fisken ikke...!

Beviseligt eksempel på vigtigheden af rette flue har jeg fra en dag for ikke så længe siden. Fiskemakker og jeg var ude efter regnbuer. Han fangede 6, jeg fangede 14. Vi fiskede i samme område, efter de samme stimer. Men med to forskellige typer fluer.

Min flue var en fuldstændig helt hemmelig Fyggi med kobberkrop og orange/sorte ben/følehorn (kobberbassefyggi). Jeg forsøgte også med en større Fyggi med lys krop og samme ben/følehorn, den virkede også. Og tog den største fisk af dem alle (så må denne farve være endnu bedre?)

Det var den dag, hvor præsentationen var væsentlig.

Igår var vi ude igen. Efter nogen tids fiskeri ville jeg op og have kaffe. Jeg kaster ud, og ruller linen ind på hjulet i fuld fart, da fisken hugger hårdt. Eneste fisk som kom med hjem den dag, fordelt på 4 mand (den ene fangede to og mistede en, jeg selv fangede i alt to og genudsatte den ene fisk)

Den ihærdige, og mellem-linierne læsende kan helt sikkert se en blanding af ironi, og fluebindings-interesse i ovenstående.
Præsentationen af fluen er altid vigtigere end mønster, form, farve, krogstørrelse. Og alligevel ikke, for det ER vigtigt at der skal bruges en helt speciel type materiale lige dér på krogen. Og mine HS'ere skal helst blandes af mindst 4 forskellige materialer, ellers virker de ikke. Det har jeg så også bevist overfor mig selv flere gange.
Og forarbejdet ved fluestikket skal ikke underkendes, det er det halve fiskeri, for mig ;-)

Og slutteligt: kan du ikke fange fisk, når andre omkring dig fanger, så skal du nok hellere variere din indtagning, end skifte fluer konstant.

Jeg vil ønske jer alle en glædelig jul, og et fiskerigt og oplevelsesrigt nytår, hvor alle oplevelser tæller. Om det er den lille undermåler som blev fanget i en sjov oplevelse, eller om det er den dag hvor rådyrene fulgte dig på vej til stranden, solen rejste sig fra horisonten, eller gik ned i samme. Fuglenes flugt og sælens hvile på din favoritplads, så du må finde et andet sted at fiske. Og jeg ønsker at den store fisk som du har drømt om i mange år, må krydse din vej. Hvem der end vinder kampen, så vil oplevelsen ringe i mange år.



Til top
Carsten Seeberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carstenseebergnielse

Tilmeldt:: 23 Apr 2013
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carstenseebergnielse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2013 kl. 16:48
Kanon indlæg Jan Thumbs Up
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2013 kl. 17:37
Hmm ingen tvivl om, at visse fisk foretrækker visse fluer på visse tidspunkter præsenteret på visse måder på visse steder LOL
 
Hvis ikke det forholdt sig sådan, havde vi jo ikke alle de inspirerende timer ved fluestikket, der netop giver fiskeriet det plus ens egenindsats tilfører - uanset vi eller fluerne - fanger fisk eller ej.
 
I mange situationer er fisken faktisk mere bidevillig på en flue, der overhovedet ikke ligner noget spiseligt, så det gælder stadigvæk om, at have et stort udvalg af fluer med, og så bruge den rigtige til den rigtige fisk, på det rigtige tidspunkt, på den rigtige måde, og på det rigtige sted. Jeg har endda fanget fisk på markblomster (hoveder) en dag, da min grejæske var blevet stjålet af en mindre kær medfisker ved åen :)
 
Nøjagtigheden af materialevalg/bindingsmetoder og nøjagtig "insekt udseende" bliver langt overgået af bevægelsesmønster og absolut ikke mindst de små vibrationer fra monterede gummitråde/elastikker, der illuderer et levende friskt havareret insekt. Et "såret" dyr, vil altid aktivere en rovfisks/dyrs jagtinstinkt om noget.
 
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2013 kl. 19:47
Og jeg som troede at der var tale om et blink???
http://stevnsfisker.blogspot.dk/2013/12/snurrebasse-i-ny-uniform.html?m=1
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 14:59
"Generalen" = General Practitioner
http://www.youtube.com/watch?v=0pJv5Z8TRl4
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum