Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mådehold ?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mådehold ?
    Sendt: 29 Nov 2013 kl. 07:27
Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Stadig ingen dokumentation?
 
de hører ikke til i vores vande :)

Forstå det nu. 
Din enfoldige lommebiologi er komplet værdiløs.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 09:00
Citat: Henrik L.


Citat: Rasmussen

Uanset om man er københavner, jyde, madfisker, medefisker, fluefisker,spinnefisker eller bare lystfisker, så er ALT fisk fanget under rekreativt fiskeri kun til EGET forbrug.
Et hurtigt kig i lovteksten viser at ordet burhøns, regnbueørreder, buer, fedtklumper eller lignende arter IKKE er at finde i lovteksten og dermed ikke er undtaget fra loven.

Slæber man 20 regnbueørreder på 3 kg eller mere stykket med hjem, så er man vist ude over hvad der kan dækkes ind under eget forbrug.

Kalder vi regnbuerne for faunaforurening og bare slagter løs af dem, er vi simpelt hen på kant med loven.

Loven er trods alt lige for alle, og det er IKKE op til den enkelt at gradbøje den.

Jesper Rasmussen

 
Hej
 
Hvor i fiskerloven er det du læser om eget forbrug mv?


Den læsevenlige version finder du her
www.m.fisketegn.dk/du_m%C3%A5_ikke_s%C3%A6lge_din_fangst.aspx?ID=45705
Er du til det lidte mere tunge stof, må du igang med fiskeriloven kapitel 16 §86

Jesper Rasmussen

Redigeret af Rasmussen - 29 Nov 2013 kl. 09:02
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 13:24
Citat: Rasmussen

Citat: Henrik L.


Citat: Rasmussen

Uanset om man er københavner, jyde, madfisker, medefisker, fluefisker,spinnefisker eller bare lystfisker, så er ALT fisk fanget under rekreativt fiskeri kun til EGET forbrug.
Et hurtigt kig i lovteksten viser at ordet burhøns, regnbueørreder, buer, fedtklumper eller lignende arter IKKE er at finde i lovteksten og dermed ikke er undtaget fra loven.

Slæber man 20 regnbueørreder på 3 kg eller mere stykket med hjem, så er man vist ude over hvad der kan dækkes ind under eget forbrug.

Kalder vi regnbuerne for faunaforurening og bare slagter løs af dem, er vi simpelt hen på kant med loven.

Loven er trods alt lige for alle, og det er IKKE op til den enkelt at gradbøje den.

Jesper Rasmussen

 
Hej
 
Hvor i fiskerloven er det du læser om eget forbrug mv?


Den læsevenlige version finder du her
www.m.fisketegn.dk/du_m%C3%A5_ikke_s%C3%A6lge_din_fangst.aspx?ID=45705
Er du til det lidte mere tunge stof, må du igang med fiskeriloven kapitel 16 §86

Jesper Rasmussen
 
omsætningsforbud, du må stadig forære løs til hele din famillie, og nu ska man ik være så firkantet med det lov, det vigtigere at få de regnbuer væk fra vores vande :)
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 13:29
Citat: nielsesmarch

Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Stadig ingen dokumentation?
 
de hører ikke til i vores vande :)

Forstå det nu. 
Din enfoldige lommebiologi er komplet værdiløs.
arter af dyr der ikke høre hjemme i et lands fauna kan faktisk få alvorlige konsekvenser
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 15:23
Så vidt min hukommelse rækker, så var der tæt op til vedtagelsen af loven om omsætningsforbund forslag om, at det kun skulle være tilladt at forære fisk væk inden for egen folkeregisteradresse. Altså ikke noget til jomfru Jensen henne om hjørnet eller forældrene i ens fraflyttede barndomshjem. En dejlig firkantet løsning.

Problemet med loven, som den er i dag, er jo, at man kan forære til Jomfru Jensen, som så giver den stakkels fattige lystfisker et par kroner til benzin.

Mig bekendt er put-regnbueørred ikke omfattet af loven om omsætningsforbud. Derimod skal der tilladelse til at sælge fødevarer, så i sidste ende er der lukket for en lille driftig forretning.

At det ikke ser godt ud for vores hobby hos dyrevenner og Dyre Etisk Råd, når en lystfisker slæber et halvt hunderede put-dyr væk fra stranden, er så en ganske anden sag.

Sikke nogle lystmordere, som dræber som var det en "festlig" Færøsk Grinde Drabsdag.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 16:23
alle natur og dyrevenner bør kun være glade nu flere regnbuer vi for væk nu bedre
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 17:05
Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Stadig ingen dokumentation?
 
de hører ikke til i vores vande :)

Forstå det nu. 
Din enfoldige lommebiologi er komplet værdiløs.
arter af dyr der ikke høre hjemme i et lands fauna kan faktisk få alvorlige konsekvenser
Øhhh?  
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 17:07
Niels har du læst linket?
 

"Jes Aagaard fra Naturstyrelsen er helt enig i, at regnbueørrederne er en plage, der skal udryddes. Men lige her og nu giver det altså også de danske lystfiskere en sjælden mulighed for fangst:

-Jeg er ked af, at denne uønskede natur er blevet spredt i Danmark. Men dem, der fanger regnbueørrederne er nok ligeglade. De er sjove at fange og de smager godt, siger han."

Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 17:23
Kære alle. Ingen navne nævnt her, men enkelte i tråden her, ser åbenbart ikke et forbud i deres dyrkelse af lystfiskeri, og salg af deres fisk.

Vil de personer venligst knytte en kommentar til dette link, eller vil de pågældende personer indrømme at de rent faktisk har taget fejl i deres opfattelse?

http://naturerhverv.fvm.dk/visningsside.aspx?ID=47626&PID=421704&NewsID=6853

Uanfægtet af, hvad vi synes er ret og rimeligt, så ER der altså en lov omkring salg af vores fangst som lystfiskere. Og denne lov er ikke lavet for at give os penge til at fange flere fisk, men for at beskytte fisken. Uanset herkomst og art.



Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 17:58
Jeg ved ikke, om det var mig der blev hentydet tidligere i tråden "der er vist en som burde finde sig et arbejde", men jeg tager meget gerne den bemærkning til mig, positivt ment.
For ja, jeg ER arbejdssøgende, og jeg har omkring 150 fisketure om året. Jeg kan så også fortælle at SELVOM jeg skulle være i arbejde, så ville antallet af fisketure ikke være meget anderledes. De ville bare være af lidt kortere varighed.

De fisk jeg fanger, kan jeg enten selv spise, eller jeg ved på forhånd at jeg kan afhænde. Og gider jeg ikke slæbe mange fisk hjem den ene dag, så ved jeg at der kun går ganske kort tid, så er jeg ved kysten igen. Fordi jeg elsker at være derude.

De personer, som synes det er helt fantastisk at fange og hjembringe f.eks 30 fisk, er måske personer som kun fisker få gange om året, og nu ser en mulighed for at fange et fornuftigt års-gennemsnit af fisk.

Fred med dem, men jeg vil ikke klandres for at sætte hverken regnbuer eller andre arter tilbage i vandet, hvis jeg ikke har brug for dem her og nu.

Min fryser er fyldt. Der ligger også fisk i min omgangskreds' fryser. I morgen skal jeg ud at fiske igen. Måske fanger jeg 14 regnbuer igen, som jeg gjorde i mandags. Og jeg mister helt sikkert lige så mange, som jeg også gjorde i mandags.

Og jeg sætter gladelig mange af dem retur, med et Tak for kampen, og et kip med kasketten.

Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 18:12
Hvis jeg gad rense så mange fisk, hjemtog jeg dem gerne.
Og hellere hjemtage dem, end rense dem for rogn og derpå kaste dem bort.
Jeg har nu heldigvis aldrig haft problemer med mådehold! Det skulle da lige være når der skal investeres i nyt grej!

Mvh
Torben
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 18:26
Citat: Rasmussen

Citat: Henrik L.


Citat: Rasmussen

Uanset om man er københavner, jyde, madfisker, medefisker, fluefisker,spinnefisker eller bare lystfisker, så er ALT fisk fanget under rekreativt fiskeri kun til EGET forbrug.
Et hurtigt kig i lovteksten viser at ordet burhøns, regnbueørreder, buer, fedtklumper eller lignende arter IKKE er at finde i lovteksten og dermed ikke er undtaget fra loven.

Slæber man 20 regnbueørreder på 3 kg eller mere stykket med hjem, så er man vist ude over hvad der kan dækkes ind under eget forbrug.

Kalder vi regnbuerne for faunaforurening og bare slagter løs af dem, er vi simpelt hen på kant med loven.

Loven er trods alt lige for alle, og det er IKKE op til den enkelt at gradbøje den.

Jesper Rasmussen

 
Hej
 
Hvor i fiskerloven er det du læser om eget forbrug mv?


Den læsevenlige version finder du her
www.m.fisketegn.dk/du_m%C3%A5_ikke_s%C3%A6lge_din_fangst.aspx?ID=45705
Er du til det lidte mere tunge stof, må du igang med fiskeriloven kapitel 16 §86

Jesper Rasmussen
 
Hej igen
 
Tak for henvisningen - jeg vidste ikke hvor omsætningsforbuddet stod i fiskeriloven, kun at det eksisterede. Jeg synes det er lidt svært at se, at der skulle være et forbud mod at bortgive (ikke sælge) egen fangst, men skal lige have læst reglerne grundigt igennem.
 
 


Redigeret af Henrik L. - 29 Nov 2013 kl. 18:42


Til top
peter h. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lektoren

Tilmeldt:: 25 Sep 2011
Geografisk: kaundborgl
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lektoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 19:43
Hej alle 
Jeg var ude et par timer idag. Kolde fingre fik jeg igen og våd blev jeg så jeg nærmest lige så godt kunne have taget en svømmetur. Regnbuerne så jeg ikke noget til, men en havørred på ca. 1,5 kg forelskede sig i min flue og selv om den var så blank som noget, så fik den lov at løbe - denkan sige tak til regnbuefiletterne i min fryser. Der, hvor jeg forleden så folk fange mange fisk (og det var jo her hele denne tråd startede) har en fyr ved navn Poul Olsen sat sit garn - han havde ikke behøvet sin båd. Garnet står ca. 30 m.  fra kysten.
Jeg synes, at der har været mange vægtige og værdifulde indlæg. Jeg synes, at det er vigtigt, at vi diskuterer og rydder op i egne rækker. Jeg synes, at vi skal kunne være vores uforlignelige hobby bekendt.
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 19:51
[QUOTE=Jan Johansen]Kære alle. Ingen navne nævnt her, men enkelte i tråden her, ser åbenbart ikke et forbud i deres dyrkelse af lystfiskeri, og salg af deres fisk.

Vil de personer venligst knytte en kommentar til dette link, eller vil de pågældende personer indrømme at de rent faktisk har taget fejl i deres opfattelse?

http://naturerhverv.fvm.dk/visningsside.aspx?ID=47626&PID=421704&NewsID=6853

Uanfægtet af, hvad vi synes er ret og rimeligt, så ER der altså en lov omkring salg af vores fangst som lystfiskere. Og denne lov er ikke lavet for at give os penge til at fange flere fisk, men for at beskytte fisken. Uanset herkomst og art.



[/QUOTE
forkert at du sætter dem ud igen de skader vores fauna :)]
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 19:53
Det er virkelig underholdende at se hvordan lov pludselig bliver til vejledende når man nu har mulighed for at fange mange fisk. Niveauet bliver virkelig sat i perspektiv.

Jeg kan næsten garantere at hvis nogen satte igang med at udrydde samtlige invasive arter, så kom der hurtigt kæmpe ballade, men det er jo kun mig der gør det, så det er jo okay, det er den gennemsnitliges tanke møsnter.
Hvis gennemsnittet af fiskere er lige så hjerne forladte som man ser i f.eks Livsfarlig fangst på Discovery channel, så ser det virkelig sort ud for vores sport. Pædagogisk rækkevide er alt for højtrækkende og for svært at udtale.

Er der nogen dokumentation på at regnbue ørreden er en trussel for havørreden? Hvordan kan de så leve fint sammen i Amerika?

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 29 Nov 2013 kl. 19:54
Hilsen Kim.
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:18
Peter H:
"Jeg synes, at der har været mange vægtige og værdifulde indlæg. Jeg synes, at det er vigtigt, at vi diskuterer og rydder op i egne rækker. Jeg synes, at vi skal kunne være vores uforlignelige hobby bekendt."
Deri kan jeg da kun give dig ret
Mvh
Torben
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:43
Citat: Jan Johansen

Jeg ved ikke, om det var mig der blev hentydet tidligere i tråden "der er vist en som burde finde sig et arbejde", men jeg tager meget gerne den bemærkning til mig, positivt ment.
For ja, jeg ER arbejdssøgende, og jeg har omkring 150 fisketure om året. Jeg kan så også fortælle at SELVOM jeg skulle være i arbejde, så ville antallet af fisketure ikke være meget anderledes. De ville bare være af lidt kortere varighed.

De fisk jeg fanger, kan jeg enten selv spise, eller jeg ved på forhånd at jeg kan afhænde. Og gider jeg ikke slæbe mange fisk hjem den ene dag, så ved jeg at der kun går ganske kort tid, så er jeg ved kysten igen. Fordi jeg elsker at være derude.

De personer, som synes det er helt fantastisk at fange og hjembringe f.eks 30 fisk, er måske personer som kun fisker få gange om året, og nu ser en mulighed for at fange et fornuftigt års-gennemsnit af fisk.

Fred med dem, men jeg vil ikke klandres for at sætte hverken regnbuer eller andre arter tilbage i vandet, hvis jeg ikke har brug for dem her og nu.

Min fryser er fyldt. Der ligger også fisk i min omgangskreds' fryser. I morgen skal jeg ud at fiske igen. Måske fanger jeg 14 regnbuer igen, som jeg gjorde i mandags. Og jeg mister helt sikkert lige så mange, som jeg også gjorde i mandags.

Og jeg sætter gladelig mange af dem retur, med et Tak for kampen, og et kip med kasketten.

Det var et humoristisk svar til ham der skrev at han ville bruge de næste 3 dage på at nakke fisk.
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:46
Citat: Peter3480

[QUOTE=Jan Johansen]Kære alle. Ingen navne nævnt her, men enkelte i tråden her, ser åbenbart ikke et forbud i deres dyrkelse af lystfiskeri, og salg af deres fisk.

Vil de personer venligst knytte en kommentar til dette link, eller vil de pågældende personer indrømme at de rent faktisk har taget fejl i deres opfattelse?

http://naturerhverv.fvm.dk/visningsside.aspx?ID=47626&PID=421704&NewsID=6853

Uanfægtet af, hvad vi synes er ret og rimeligt, så ER der altså en lov omkring salg af vores fangst som lystfiskere. Og denne lov er ikke lavet for at give os penge til at fange flere fisk, men for at beskytte fisken. Uanset herkomst og art.



[/QUOTE
forkert at du sætter dem ud igen de skader vores fauna :)]

Hvem har gjort dig til chef?
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:48
Bare væk med de regnbuer, efter min mening... Selvfølgelig skal de ikke sælges, men det er en god gerning at fjerne dem. 
Derudover kan det undre mig at det ikke diskuteres hvor de faktisk kommer fra og hvordan de opdrættes og slipper ud... Norske laksefarme får altid velfortjente hug, men hvad med den danske opdrætsindustri ??? Alle er glade når der er et udslip, men ingen diskuterer hvor fisken kommer fra og hvordan den opdrættes Wink 

Mvh
Rasmus
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:49
Citat: Kim Krikau Jensen

Det er virkelig underholdende at se hvordan lov pludselig bliver til vejledende når man nu har mulighed for at fange mange fisk. Niveauet bliver virkelig sat i perspektiv.

Jeg kan næsten garantere at hvis nogen satte igang med at udrydde samtlige invasive arter, så kom der hurtigt kæmpe ballade, men det er jo kun mig der gør det, så det er jo okay, det er den gennemsnitliges tanke møsnter.
Hvis gennemsnittet af fiskere er lige så hjerne forladte som man ser i f.eks Livsfarlig fangst på Discovery channel, så ser det virkelig sort ud for vores sport. Pædagogisk rækkevide er alt for højtrækkende og for svært at udtale.

Er der nogen dokumentation på at regnbue ørreden er en trussel for havørreden? Hvordan kan de så leve fint sammen i Amerika?
 
jeg udrydder os så mange sræbersnegle som muligt har spande med øl i i have hele sommer, fare rundt om aften hælder salt på dem osv
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:51
Citat: nielsesmarch

Citat: Peter3480

[QUOTE=Jan Johansen]Kære alle. Ingen navne nævnt her, men enkelte i tråden her, ser åbenbart ikke et forbud i deres dyrkelse af lystfiskeri, og salg af deres fisk.

Vil de personer venligst knytte en kommentar til dette link, eller vil de pågældende personer indrømme at de rent faktisk har taget fejl i deres opfattelse?

http://naturerhverv.fvm.dk/visningsside.aspx?ID=47626&PID=421704&NewsID=6853

Uanfægtet af, hvad vi synes er ret og rimeligt, så ER der altså en lov omkring salg af vores fangst som lystfiskere. Og denne lov er ikke lavet for at give os penge til at fange flere fisk, men for at beskytte fisken. Uanset herkomst og art.



[/QUOTE
forkert at du sætter dem ud igen de skader vores fauna :)]

Hvem har gjort dig til chef?
 
ingen men syntes det er forkert at sætte dem ud igen, det svare i mine øjne til at man udsætter rotter i kbh og andre stor byer, eller kaster sibiriske skovsnegle rundt i vores skove og haver :)
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 20:53
Citat: rasmushansen.com

Bare væk med de regnbuer, efter min mening... Selvfølgelig skal de ikke sælges, men det er en god gerning at fjerne dem. 
Derudover kan det undre mig at det ikke diskuteres hvor de faktisk kommer fra og hvordan de opdrættes og slipper ud... Norske laksefarme får altid velfortjente hug, men hvad med den danske opdrætsindustri ??? Alle er glade når der er et udslip, men ingen diskuterer hvor fisken kommer fra og hvordan den opdrættes Wink 

Mvh
Rasmus
 
hvad folk gør ved dem bekymre mig ikke, de ka sælge dem, spise dem forære dem væk, gi dem til katten, bare de kommer op af havet og åerne
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 21:06
Citat: Maestro

Niels har du læst linket?
 

"Jes Aagaard fra Naturstyrelsen er helt enig i, at regnbueørrederne er en plage, der skal udryddes. Men lige her og nu giver det altså også de danske lystfiskere en sjælden mulighed for fangst:

-Jeg er ked af, at denne uønskede natur er blevet spredt i Danmark. Men dem, der fanger regnbueørrederne er nok ligeglade. De er sjove at fange og de smager godt, siger han."


Ser ikke dokumentationen her. Hjælp?
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 22:36
Det  er i mine øjnene fløjtende ligegyldigt om  de ødelægger gydemulighederne for havørreden eller ej og om det kan dokumenteres. Vi snakker faunaforurening, de vil tage masser af bytte fra vildfisk, eller dø af sult, så regnbuen som kun skaber en kortsigtet fornøjelse for lystfiskeren, vil tage føde fra de vigtige bestande i Dk,  altså fisk der har mulighed for at reproduktion. Der er en enkelt der sammen ligner regnbuen med andre invasive arter, men regnbuen er ikke invasiv, har ikke selv fundet vej hertil, og kan ikke skabe afkom. Vil i så gerne de regnbuer, så tag da i putten, måske putejer skulle lave put søer, kun med catchs and release, det er jo det samme. Jeg, forstår hellere ikke hva folk kan med 16 til 30 3 kg s fisk, men sådan er der jo så meget. 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2013 kl. 22:53
Citat: Kim Krikau Jensen

Det er virkelig underholdende at se hvordan lov pludselig bliver til vejledende når man nu har mulighed for at fange mange fisk. Niveauet bliver virkelig sat i perspektiv.

Jeg kan næsten garantere at hvis nogen satte igang med at udrydde samtlige invasive arter, så kom der hurtigt kæmpe ballade, men det er jo kun mig der gør det, så det er jo okay, det er den gennemsnitliges tanke møsnter.
Hvis gennemsnittet af fiskere er lige så hjerne forladte som man ser i f.eks Livsfarlig fangst på Discovery channel, så ser det virkelig sort ud for vores sport. Pædagogisk rækkevide er alt for højtrækkende og for svært at udtale.

Er der nogen dokumentation på at regnbue ørreden er en trussel for havørreden? Hvordan kan de så leve fint sammen i Amerika?
 
Hej
 
I Amerika er havørreden (ørred - derovre brown trout, Salmo trutta) en fremmed fisk, da den naturligt hører hjemme i Europa og over mod det vestlige Asien. Jeg ved ikke, hvor de fint lever sammen i Amerika, men hvis du mener Sydamerika, så er begge arter på disse breddegrader indførte arter, men kan måske alligevel finde kølige vandløb, hvor begge arter fint kan trives. Det er måske det man ser i det sydlige Argentina og Chile. I Danmark er regnbueørreden ikke rigtig slået an med naturlige bestande og det skyldes vist noget med for høj vendtemperatur, når dens yngel klækkes om foråret. Jeg ved ikke om regnbuens påståede skadevirkning er dokumenteret, men der er nok ingen tvivl om, at den kan lave en del uro og ravage på ørredens gydebanker, hvis den prøver at gyde og bagefter æder løs af ørredens yngel. Det er jo voldsomt store rovfiske at få op i de små gydevandløb og de æder jo i ferskvand. Men det kunne være interessant at høre, hvis nogen kender til rapporter om emnet.


Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 00:00
God aften
Hvor er det dejligt at se og møde så mange "lystfiskere" på de vest Sjællandske kyster.
Vores kære sport er i den grad blevet promoveret, til Hr. og Fru Danmark.

Aldrig har jeg hørt så mange henvendelser om at det vrimler med "Laks" på vore kyster.

Samme Hr. og Fru Danmark tilbydes disse "Laks" til en 50,- pr. stk.!!!

Flere steder kan du ikke tabe et spædbarn i kummefryseren, og for øvrigt er der heller ikke plads i naboens eller familiens kummefryser.

Tankevækkende -

Først i tråden er der en som modtager rødvin som tak for hjælpen - Det er klart ulovligt som "Lystfisker" !!!

De undslupne fisk har en kondition som gør, at de nok skal klare perioden fra foderpiller til naturlig føde.

Hvorfor er det lige at de for en hver pris skal myrdes, at det er legalt at nogle "Lystmordere" går i blodrus.

På denne måde er disse "Lystmordere" ikke et døjt bedre en de fritidsfiskere, som sætter garn i nattens mulm og mørke helt oppe på stranden, for at skovle fisk ind.

At skovle fisk ind på den måde, at lægge disse "Mega" fangster ud på nettet, vil få Lystfiskerne til at fremstå forkert.

Se blot diverse debatter om Trolling fiskerne i Østersøen. Og hvad har det resulteret i!!! Diverse restriktioner - Blot fordi enkelte ikke har lært begrebet MÅDEHOLD.

Jeg kan kun mane til besindighed og lidt mådehold, lad os glædes over at der endelig er udsatte fisk på kysten.

(Ikke et ord om manglende kystudsætninger)

Når vi til foråret/ næste sommer møder en Regnbueørred på kysten (hvis der er flere tilbage), vil jeg sende efterårets orkan en venlig tanke -

Den gjorde hvad, ellers ikke må ske - Flere fisk på kysten.

På kanten af det døde hav
Morten Andersen

(som har hjemtaget en enkelt flot Regnbue ørred, med en konditions faktor på 1,65)
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 01:06
Hej Morten Andersen,

Hvis vi skal have en nogenlunde debatform her på forum, synes jeg ikke man skal bruge ord som "lystmordere". Det kan være strafbart i henhold til loven om injurier § 267, som lyder:

”Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.” 

Ligeledes kan Administrator blive holdt ansvarlig for indholdet af forum, hvis denne er bekendt med indlægget.efter straffelovens § 23 om medvirken. 

Og husk på at det ikke er antallet af fisk der bliver gokket, der gør forskellen. Vi der tager en enkelt fisk med hjem slår den vel også ihjel af lyst og ikke af nød.

Synes det er lidt "træls" at folk skal kaldes diverse ting, blot fordi man ikke er enig med dem. Mange af dem, der har taget mange regnbuer med hjem, har vel ikke gjort noget forkert i henhold til loven. Hvis man mener loven skal laves om, må man engagere sig politisk og forsøge at få lavet loven om, af den vej. 
Man kan selvfølgelig prøve, at få folk til at ændre holdning gennem argumentation, men at kalde dem "lystmordere" synes jeg er lige på grænsen. 

Mvh
Dennis 

Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 03:51
enig dennis
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 08:04
Citat: nielsesmarch

Citat: Jan Johansen

Jeg ved ikke, om det var mig der blev hentydet tidligere i tråden "der er vist en som burde finde sig et arbejde", men jeg tager meget gerne den bemærkning til mig, positivt ment.
For ja, jeg ER arbejdssøgende, og jeg har omkring 150 fisketure om året. Jeg kan så også fortælle at SELVOM jeg skulle være i arbejde, så ville antallet af fisketure ikke være meget anderledes. De ville bare være af lidt kortere varighed.

De fisk jeg fanger, kan jeg enten selv spise, eller jeg ved på forhånd at jeg kan afhænde. Og gider jeg ikke slæbe mange fisk hjem den ene dag, så ved jeg at der kun går ganske kort tid, så er jeg ved kysten igen. Fordi jeg elsker at være derude.

De personer, som synes det er helt fantastisk at fange og hjembringe f.eks 30 fisk, er måske personer som kun fisker få gange om året, og nu ser en mulighed for at fange et fornuftigt års-gennemsnit af fisk.

Fred med dem, men jeg vil ikke klandres for at sætte hverken regnbuer eller andre arter tilbage i vandet, hvis jeg ikke har brug for dem her og nu.

Min fryser er fyldt. Der ligger også fisk i min omgangskreds' fryser. I morgen skal jeg ud at fiske igen. Måske fanger jeg 14 regnbuer igen, som jeg gjorde i mandags. Og jeg mister helt sikkert lige så mange, som jeg også gjorde i mandags.

Og jeg sætter gladelig mange af dem retur, med et Tak for kampen, og et kip med kasketten.

Det var et humoristisk svar til ham der skrev at han ville bruge de næste 3 dage på at nakke fisk.


Og din humor ramte lavmålet!
Jeg tog et par ekstra fisk for din skyld :-)
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 08:10
Citat: nielsesmarch

Citat: Maestro

Niels har du læst linket?
 

"Jes Aagaard fra Naturstyrelsen er helt enig i, at regnbueørrederne er en plage, der skal udryddes. Men lige her og nu giver det altså også de danske lystfiskere en sjælden mulighed for fangst:

-Jeg er ked af, at denne uønskede natur er blevet spredt i Danmark. Men dem, der fanger regnbueørrederne er nok ligeglade. De er sjove at fange og de smager godt, siger han."


Ser ikke dokumentationen her. Hjælp?


Uden at have undersøgt det nærmere selv (da det tilsyneladende er nemmest at spørge)
 - kan du ikke give lidt dokumentation for, at de IKKE er skadelige for den danske natur, og derpå argumentere for, at vi IKKE skal fange så mange som muligt?

Jeg savner evidens for, at 40-80 ton fisk(alt efter hvem man spørger) - IKKE gør et væsentligt indtog på fødeniveauet i f.eks. Horsens Fjord, der gerne skulle være højt, når de gydende ørreder trækker ud af åen!


Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 08:54
Hej Dennis Jørgensen

Jeg mener selv at mit indlæg er holdt i en sober tone.

For Vorherre er det mord hver gang, et levende væsen slås ihjel!

Så jo jeg er også "lystmorder" når jeg som lystfisker, myrder bare en enkelt fisk!!

Bemærk at ordet er sat i " ", og er ikke ment fornærmende.
Samtidig mener jeg ikke at have fremsat navngivne anklager, om ovenstående ord.

Såfremt far skal i Gittetly for førnævnte indlæg, bliver det endog meget trangt i cellerne!!!

På kanten af det døde hav
Morten Andersen

Ps Spar mig for belæring om injurie lovgivning.
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 08:55
Det er jo ikke mig der smider om sig med fakta....klovn
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 09:10
Citat: nielsesmarch

Det er jo ikke mig der smider om sig med fakta....klovn
 
nej men du hidser dig op hvis folk har en anden mening end dig, ville os gerne se dokumention på de regnbuer ikke skader vores fauna :)
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 09:49
Næh. Gider bare ikke folk der leger Kloge Åge uden at have styr på fakta
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 10:04
Citat: nielsesmarch

Næh. Gider bare ikke folk der leger Kloge Åge uden at have styr på fakta
 
jamen det er jo fakta at de går op i åerne, på et eller andet tidspunkt bliver de os sultne, de ka kun skabe problemer for vores havørred, ka du modsat dokumentere de ikke skaber problemer?
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
carstenriis Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenriis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 10:51
Altaså - jeg er skam ikke fortaler for undslupne regnbuer. Hverken på kysterne eller i åerne.
Men nu har i sjællændere da i det mindste fået nogle fisk på kysten, som i åbenbart har manglet længe..
Men derfor er der jo ingen grund til at smide alle hæmninger og respekten for fiskene og landets love overbord - heller ikke selvom man synes det er en "dum lov", som en debatør kaldte den.
Jeg synes også, at det er en dum lov som forhindre mig i at køre 120 i kbh. cemtrum, men jeg skal jo respekterer den alligevel.(Medmindre selvfølgelig, at jeg bliver autonom...)

Argumentet om, at regnbuerne spiser havørredernes mad, er altså en kende tyndt. I så fald skulle de enorme mængder af småsej, som har invaderet kysterne i år, vel også have udgjort en trussel. De æder jo de samme fødeemner søm havørrederne.?

Og helt ærligt, tror I, at regnbueørreden er "programeret" til - i det øjeblik den undslipper buret - at opsøge en å med opgang af havørreder, svømme helt op i de allerøverste dele af åen, med det klare formål at finde, udgrave og æde al den rogn som måtte være på gydebankerne??
For derefter at blive stående i det som regel meget lave vand, og vente på, at de overlevende æg klækkes, så de kan æde ynglen..

Det scenarie er en teori, som nogle biologer desværre ukritisk referere til. Men ingen af de biologer jeg kender - og det er nogle stykker - kan nævne bare en regnbueørred de har set, med ørredyngel i maven. Derimod er det ret typisk for grønlændere i et par nordjyske vandløb, at de i foråret æder løs af havørredyngel. (De må udryddes! Straks!!!)


Denne tråd viser jo en - desværre - meget typisk tendens. Hvis vi lystfiskere får muligheden, bruger vi selv den tyndeste og mest usaglige undskyldning for at slagte løs af det vi fanger, og vise alverden hvor "dygtige" vi er. Naturligvis ikke fordi vi har lyst. Vi er nærmest tvunget af vores tårnhøje ansvarsfølelse overfor den danske natur.
Men jeg spørger igen: Hvor er denne ansvarsfølelse når det kommer til den Sortmundede Kutling?? Hvem af jer renser naturen for den???
Den er hverken sjov at fange eller æde, og det er åbenbart betingelserne for at lystfiskerene gider være med til, at "rense" naturen og stoppe faunaforureningen...
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 10:59
Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Næh. Gider bare ikke folk der leger Kloge Åge uden at have styr på fakta
 
jamen det er jo fakta at de går op i åerne, på et eller andet tidspunkt bliver de os sultne, de ka kun skabe problemer for vores havørred, ka du modsat dokumentere de ikke skaber problemer?

Hvorfor? Det har jeg jo ikke påstået?
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 11:49
Citat: carstenriis

Men jeg spørger igen: Hvor er denne ansvarsfølelse når det kommer til den Sortmundede Kutling?? Hvem af jer renser naturen for den???
Den er hverken sjov at fange eller æde, og det er åbenbart betingelserne for at lystfiskerene gider være med til, at "rense" naturen og stoppe faunaforureningen...


Det samme kan siges om sandart og karper, der også begge er invasive arter i Danmark og bør udryddes. Så hvis man skulle være så heldig at få en karpe på krogen, så skal den straks dræbes - gerne så mange som muligt så vi kan komme af med det skidt.

I øvrigt er jeg helt enig med Carsten Riis
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 11:56
"Det samme kan siges om sandart og karper, der også begge er invasive arter i Danmark og bør udryddes."

Hej Jan -

Persson lyder da ikke helt dansk



Carsten Riis   

Redigeret af MORTEN ANDERSEN - 30 Nov 2013 kl. 12:06
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 12:50
Citat: nielsesmarch

Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Næh. Gider bare ikke folk der leger Kloge Åge uden at have styr på fakta
 
jamen det er jo fakta at de går op i åerne, på et eller andet tidspunkt bliver de os sultne, de ka kun skabe problemer for vores havørred, ka du modsat dokumentere de ikke skaber problemer?

Hvorfor? Det har jeg jo ikke påstået?

Så det bunder ud i, at du tror på noget andet?
Altså, har du ikke mere ret end andre påstande?

Hvis du beder om dokumentation, kan vi vel også bede dig om det selvsamme, når du bliver ved med at forholde dig kritisk til vores syn på sagen?

Hvis du kan fremlægge evidens for, at vi er forkert på den, så giver jeg dig gerne hånden og en undskyldning..

Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 12:54
Citat: carstenriis

Hvis vi lystfiskere får muligheden, bruger vi selv den tyndeste og mest usaglige undskyldning for at slagte løs af det vi fanger, og vise alverden hvor "dygtige" vi er. Naturligvis ikke fordi vi har lyst. Vi er nærmest tvunget af vores tårnhøje ansvarsfølelse overfor den danske natur.
Men jeg spørger igen: Hvor er denne ansvarsfølelse når det kommer til den Sortmundede Kutling?? Hvem af jer renser naturen for den???
Den er hverken sjov at fange eller æde, og det er åbenbart betingelserne for at lystfiskerene gider være med til, at "rense" naturen og stoppe faunaforureningen...

Jeg fisker af ren og skær lyst, OGSÅ efter regnbueørreder.

Og jeg føler ikke nogen blodrus, trang til drab, hævntogt, sindsyge, og hvad i nu ellers kaster om jer af ord...

Der er så uendeligt mange fisk, at jeg ikke kan se problemet i, at jeg fanger 25-30 over 3-4-5 fisketure... Fiskene bliver konsumeret og nydt til fulde!

Det er da så belastende at hører på, at man er i en sindstilstand man ikke kan styre, og det hele er SÅ vildt, blodet flyder, vi elsker at slå ihjel, vi kan ikke styre os.

Hvis der er nogen der ikke kan styre sig, er det jer der brokker jer så ubeskriveligt trættende meget!
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 14:10
Citat: rdfs87

Citat: nielsesmarch

Citat: Peter3480

Citat: nielsesmarch

Næh. Gider bare ikke folk der leger Kloge Åge uden at have styr på fakta
 
jamen det er jo fakta at de går op i åerne, på et eller andet tidspunkt bliver de os sultne, de ka kun skabe problemer for vores havørred, ka du modsat dokumentere de ikke skaber problemer?

Hvorfor? Det har jeg jo ikke påstået?

Så det bunder ud i, at du tror på noget andet?
Altså, har du ikke mere ret end andre påstande?

Hvis du beder om dokumentation, kan vi vel også bede dig om det selvsamme, når du bliver ved med at forholde dig kritisk til vores syn på sagen?

Hvis du kan fremlægge evidens for, at vi er forkert på den, så giver jeg dig gerne hånden og en undskyldning..


Hvorfor? Det er ikke mig der leger biolog og gør mig klog på hvilket levende væsen der er mere værd end det andet. Behøver hverken din accept eller dit håndtryk.
Til top
Helmer Mark Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lottiman Avatar

Tilmeldt:: 19 Maj 2006
Geografisk: NV jylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lottiman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 15:15
Ha ha ha haaaa Morten    

Skræmmende at SÅ mange mennesker argumenterer og handler ud fra noget de har hørt eller læst.
Hvad er der blevet af sund fornuft og en selvstændig tanke.............

God weekend
Til top
Rene Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rdfs87

Tilmeldt:: 25 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rdfs87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 15:25
Citat: nielsesmarch


Citat: rdfs87


Citat: nielsesmarch


Citat: Peter3480


Citat: nielsesmarch

Næh. Gider bare ikke folk der leger Kloge Åge uden at have styr på fakta

 
jamen det er jo fakta at de går op i åerne, på et eller andet tidspunkt bliver de os sultne, de ka kun skabe problemer for vores havørred, ka du modsat dokumentere de ikke skaber problemer?

Hvorfor? Det har jeg jo ikke påstået?

Så det bunder ud i, at du tror på noget andet?
Altså, har du ikke mere ret end andre påstande?
Hvis du beder om dokumentation, kan vi vel også bede dig om det selvsamme, når du bliver ved med at forholde dig kritisk til vores syn på sagen?
Hvis du kan fremlægge evidens for, at vi er forkert på den, så giver jeg dig gerne hånden og en undskyldning..

Hvorfor? Det er ikke mig der leger biolog og gør mig klog på hvilket levende væsen der er mere værd end det andet. Behøver hverken din accept eller dit håndtryk.


Jeg leger skam heller ikke biolog.
Jeg forbeholder mig blot retten til at fange 30-40kg fisk ud af 600.000kg(hvis det passer at det er den mængde der er sluppet ud)!

Desuden mener jeg ikke at alt skal slåes ihjel, som i bliver ved at nævne!

Min personlige holdning gør blot, at jeg overfor mig selv kan forsvarer mit fiskeri!
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 16:07
30-40 kilo fisk, er 8-10 fisk, udfra et nogenlunde gennemsnit af størrelsen på de fisk, jeg selv har fanget/hjembragt de sidste par ture.

Primært vejer fiskene 3-4 kilo. Enkelte mindre, enkelte større.

Idag hjembragte jeg to fisk, jeg fangede 5. Men de tre "tabte" jeg lige i vandkanten.

Jeg kan også forsvare mit fiskeri, og jeg gør det gladelig. For, det er MIT fiskeri og min fangst. Hvad jeg gør ved den, er min sag.

Om jeg sætter den ud igen, så den kan gøre hvad ingen alligvel kan dokunmentere at den gør. Eller om jeg tager dem med hjem. Det er snart jul og nytår, og måske er der nogle jule-middagsborde som gerne ser fisk på fadet, i de afskygninger som diverse opskrifter kan fremvise.

Senest har jeg lavet frikadeller af fiskene, med stor succes.

Opskriften:
Hak kødet fint.
Bland det med et æg, salt og peber.

Lav kødet til frikadeller, som du normalt gør med grise-kød med en ske og hånden, og steg dem ved svag varme på panden.

Server med kartofler og din yndlings-sauce.

Søg på Google efter Gravad Laks. Regnbuer er lige så fine til dette.
Andre opskrifter er også anvendelige, og da de fleste opskrifter er møntet på Laks (som er det mest mundrette i folkets øjne), så har vi dog viden til at erstatte ordet "laks" med "ørred".

Og sushi kan de altså også bruges til. Så kom bare igang med at invitere til en fin tre-retters, eller en 5-6-7 retters menu med fisk. Så er der både ryddet ud i bestanden, og det sociale aspekt på hjemmefronten er også sikret. Og en god lørdag aften tager sin form.






Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2013 kl. 17:10
skal os snart ned fange, har ikke været endnu
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2013 kl. 19:08
hej Nickolaj Kolling syns du er super buefisker og fred med det.

og nu kommer den.... syns nu det er lidt synd du ikke slipper de ellers super flotte havbasser fri når du har fuldt din fryser op og med det mener jeg fyldt helt op hvis de fine fangster du har ellers er i din egen fryser men det er jo ikke ulovligt, jeg selv har genudsat 4 HØ nu da jeg her rigeligt med buer i min fryser. men det er jo bare min lommefilosofi. nikolajkolding.blogspot.com

Redigeret af peterbager - 06 Dec 2013 kl. 19:08
Til top
Thomas hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rocco

Tilmeldt:: 24 Sep 2013
Geografisk: syd
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rocco Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2013 kl. 20:23
Citat: peterbager

hej Nickolaj Kolling syns du er super buefisker og fred med det.

og nu kommer den.... syns nu det er lidt synd du ikke slipper de ellers super flotte havbasser fri når du har fuldt din fryser op og med det mener jeg fyldt helt op hvis de fine fangster du har ellers er i din egen fryser men det er jo ikke ulovligt, jeg selv har genudsat 4 HØ nu da jeg her rigeligt med buer i min fryser. men det er jo bare min lommefilosofi. nikolajkolding.blogspot.com


Det er lige præcis der filmen knækker for Hr Kolding. Med alle de fangster han har gjort af buer burde hans fryser og naboens og formanden og farmors og hendes venners osv frysere være fyldt til renden.

Medmindre selvfølgelig han sælger dem?

Men han mangler den lille bid af fornuft der siger okay nu har jeg nok jeg har ikke brug for flere der burde poppe op og virke som stopklods for blodrusen.

Men den mangler desværre...

Tror man skal være mere end naiv for at tro han ikke er fortsat selvom han ikke publicere sine fangster mere..

Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres