Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cirkelkroge besvær

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ThPilegaard

Tilmeldt:: 27 Sep 2013
Geografisk: Nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThPilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Cirkelkroge besvær
    Sendt: 02 Dec 2013 kl. 17:36
Hej

Fidusen ved cirkelkroge skulle være at de forhindrer dybe krogninger.

Det er så bare slet ikke min erfaring. Den korte tid jeg har prøvet dem har jeg kroget de fleste fladfisk og sej i svælget eller gællerne og ikke i mundvigen.

Sidst jeg var ved kysten krogede jeg en sej på 30 cm i gællerne og en rødspætte på 27 cm helt nede, hvor jeg næsten ikke kunne se krogen. Er glad for at den overholdt mindstemålet, for det var helt umuligt at få krogen ud uden at aflive fisken.

Begge kroge var str 2 og agnet med sildestykker.

Er krogene for små ? - eller skyldes det at agnen ofte glider ned i krogbøjningen under kastet ?

(spætten af i øvrigt 2 små tobis i maven)

Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2013 kl. 18:03
Giver du korrekt modhug? Dvs. intet, man ruller bare ind.

Redigeret af Kasper J - 02 Dec 2013 kl. 18:03
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ThPilegaard

Tilmeldt:: 27 Sep 2013
Geografisk: Nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThPilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2013 kl. 18:58
Ja, det skulle jeg mene. Dvs. de kroger sådan set sig selv.

Sidste gang var der stadig store bølger, så der var så dårlig føling med agnen, at jeg slet ikke mærkede at der var fisk på, før jeg begyndte at trække ind for at se til agnen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2013 kl. 19:28
Det kan ske hvis cirkelkrogen er kirbed, dvs. at krogspidsen er vredet til siden.

Jeg har brugt cirkelkroge i adskillige år, og dybe krogninger er for mig meget sjældne.

Mvh. Peter
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2013 kl. 19:31
Hej Thomas.
Jeg tror at krogen skal være større for at få den ønskede effekt.
Str. 2/0, eller større, vil jeg tro forhindrer den dybe krogning, hvis krogen er mindre, er udformingen af krogen nok af mindre betydning, da den jo sagtens så kan sluges helt.

Vh. IJ
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2013 kl. 11:38
Citat: ThPilegaard

Hej

Fidusen ved cirkelkroge skulle være at de forhindrer dybe krogninger.

Det er så bare slet ikke min erfaring. Den korte tid jeg har prøvet dem har jeg kroget de fleste fladfisk og sej i svælget eller gællerne og ikke i mundvigen.

Sidst jeg var ved kysten krogede jeg en sej på 30 cm i gællerne og en rødspætte på 27 cm helt nede, hvor jeg næsten ikke kunne se krogen. Er glad for at den overholdt mindstemålet, for det var helt umuligt at få krogen ud uden at aflive fisken.

Begge kroge var str 2 og agnet med sildestykker.

Er krogene for små ? - eller skyldes det at agnen ofte glider ned i krogbøjningen under kastet ?

(spætten af i øvrigt 2 små tobis i maven)


Helt præcis hvilken krog er der tale om? Str 2 er desværre et vidt begreb, da krogstørrelsen varierer fra producent og model.
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ThPilegaard

Tilmeldt:: 27 Sep 2013
Geografisk: Nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThPilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2013 kl. 12:33
Citat: arntc

Helt præcis hvilken krog er der tale om? Str 2 er desværre et vidt begreb, da krogstørrelsen varierer fra producent og model.


Det er Owner Mutu Light Circle
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2013 kl. 12:46
Så skal du nok gå op i krogsstørrelse på de dage hvor du ikke har så god føling med agnen. Hvis fiskene kan sluge agnen helt uden at du mærker noget, så skal du tilpasse krogstørrelsen, så du opnår samme reduktion i dybe krogninger.

Størrelse 1/0 eller 2/0 ville nok være mere passende.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum