Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rugekasse Nyt

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rugekasse Nyt
    Sendt: 25 Dec 2013 kl. 20:58
Hej Alle
Fandt alligevel billed af indkapslet dødt æg. Der skal jo dokumentation til.
Fra rugekasse i naturligt vandløb.Big smile
Til John: Vi bliver jo ikke så gamle, hvis vi bruger malakitgrønt. men så er ældrebyrden jo heller ikke så stor.Wink
mvh Lasse hagebro
l



Redigeret af lasse hagebro - 25 Dec 2013 kl. 21:02
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2013 kl. 21:24
Hej Lasse malakit grønt er ufarligt det er tyskernes holdning der gør det ulovligt men det er meget effektivt
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2013 kl. 22:22
Hej John
Mine akvariefisk havde en anden opfattelse. Bestanden blev halveret, selv om jeg omgående begyndte, at fortynde vandet efter at have tilsat en halv teskefuld malakitgrønt.
Det var nok for kraftig en blanding.Nuke
Nu kan vi jo undgå, at bruge nogen former for medicin, såfremt vi laver vores bestandophjælpning ude i det naturlige vandløb. Derude har naturen sine egne beskyttelses former af mikro organismer. Wink
mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 25 Dec 2013 kl. 22:24
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 18:16
Jo du kan undgå det i rugekasserne men det kan dambrugene ikke Lasse og det kan sløres husk det
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 20:06
Hej
Jeg fandt lidt flere gamle klip fra første forsøg for 3 år siden i  Sejbæk, et tilløb til Karup Å der går gennem min have.. Mangler desværre klip, hvor jeg tager æg, isoleret af penselalger op. Der er jo sket mange fremskridt siden. Jeg drukner snart i bevismateriale.Wink
mvh Lasse Hagebro

http://www.youtube.com/watch?v=TlO9IG6VT6M
I må hellere se, hvem der spiser af vores fisk Wink
Hvis i ser godt efter, kan i se, det er som om odderen, har et knæk på halen.
Når nogen spørger, hvorfra den har det knæk, svarer jeg gerne, at det nok er fordi, den har haft den i klemme i en bildør.Wink
Men når jeg så tilføjer, at det sikkert er en" Peugeot" på grund af de specielle aftryk fra gummilisterne, begunder folk at tvivle på mig.Embarrassed



Redigeret af lasse hagebro - 26 Dec 2013 kl. 21:23
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 13:41
k
 k

Da jeg stod op i morges, opdagede jeg til min store skræk, at jeg ikke havde nogen nyvasket og strøget hvid skjorteCry. Jeg kunne altså ikke komme i kirke denne søndag formiddagBig smile. I stedet aftalte jeg med Spindoktoren(den mexsikanske  hestetyv),  at vi skulle mødes ved Tarm Møllebæk og se til vores plejebørn.

Der var rigtigt meget vand i bækken, og efter hvad lodsejeren, der kom ned til os fortalte, havde vandstanden været endnu højere. Begge rugekasser der var placeret nedstrøms i et indersving stod alligevel perfektSmile. Den første kasse, vi åbnede( den uden grus) var der 18 døde æg. Eller så det virkeligt godt ud. Den anden kasse den med grus til de kloge fisk var der 4 døde æg. Der var lidt humus i begge kasser, men det gavner kun. Ingen tegn overhovedet til begyndende svampBig smile. Det er jo virkeligt flot, når man tænker på at æggene var befrugtede og havde svellet direkte ved  og i vandløbet.

Alt i alt en dejlig søndag formiddag.Big smile

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 12 Jan 2014 kl. 13:43
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 14:50

Man undres jo en del over at du kan afse tid til både redekasser og minsandten også kirkebesøg, med den form for underholdning. Jeg fik altså ikke rørt en finger
God videoklip, solskin udendøre - så bliver søndagen næppe bedre! Tak.
Mvh
Torben
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 16:39
Lasse der er ikke et øje tørt Wink Nu nærmer sig dagen glæder du dig ? Jeg gør kan næsten ikke vente det er som JuleaftenThumbs Up 
EN JYSK GADEDRENG UDEN INSIGT
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 17:13
Hej John
Ja, jeg glæder mig til at yngelen klækkes og stille og roligt forlader rugekasserne.
Fiskeriet begynder jeg først seriøst med til maj. Jeg tager alligevel ud første dag for at møde nogle af originalerne. Dem er der mange af her på egnen. Heldigvis.LOL
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 18:26
Der ligner vi hinanden den første dag er det pølserne der lokker. Hen i Maj begynder kratluskeriet i en ukendt bil man må jo sløre sig. Når man spotter længselsfuldt på standpladserne 40 år ved åen giver jo en lille smule stedkendskab ikke sandtWink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 18:46
Hej John
Da jeg boede i Sdr. Resen i stedet for Hagebro, havde jeg en strækning på ca. 3 km, hvor jeg kendte hver meter. Det var jo altid de samme steder, jeg fangede fiskene.Wink
Det resulterede i, at de gode steder blev afsløret ved at være trampet ned.Cry
Jeg sad mange gange oppe på skrænten og fulgte, når andre fiskede, og ganske rigtigt havde de fundet stederne, hvor jeg plejede at stoppe op. Jeg gjorde så det, at jeg lavede nogle falske stoppesteder, hvor der ingen fisk var på. Det virkede udmærket på fordelingen af lystfiskere.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 18:49
Som du ved lasse nød lærer nøgen kvinde at spinde Der er mange måder at gøre det på
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 19:04
Lasse,
det var vel også dig der satte 2 figurskydeskiver op ude ved Møllerens nummer et eller andet, så folk troede, at der allerede stod nogle lystfiskere derude, hvorfor de så ikke gad trave helt derud.

Der er vist meget du skal have syndsforladelse for, når du om mange år skal møde Sankt Peter i din bare skælfarvede natkjortel.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 19:17
Kjeld den var god den havde jeg ikke hørt om. Ved natfiskeri på et bestemt stykke i Lindenborg kunne man køre helt ned til åen på østsiden hvor der var 300 m mere fiske vand. Når folk så kom gående nedstrøms fra  kunne man se dem på lang afstand så var det bare om at holde fluen i luften og komme afsted ud over stepperne Når man var tæt på stoppede de altid op når man tændte pandelampen og gik 50 eller 100 meter nedstrøms og startede så kunne man godt have en 5-800 meter for sig selv
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 19:20
Hej Kjeld
Når du ved så meget, ved du vel også, at det regntøj jeg går med er skrevet hjem fra Tasmanien. Det en imprægneret med noget der hedder antiaqua optik. Det virket modsat polorid solbriller. Med solbrillerne kan du se fisken nede i vandet, med det specielle regntøj kan fiskene ikke se dig.Wink Jeg fortalte til nogle gæster, at købmanden i Hagebro importerede det, og man blot kunne bestille det hos ham. Jeg fik sevfølgelig en skideballe af købmanden, men det er ikke første gang.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 12 Jan 2014 kl. 19:36
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 20:55
Hej Lasse,

Mens du gik og ærgede dig over det mistede kirkebesøg var vi nogle der gik Resen bæk igennem og der er 25 gydebanker pt. Men der er stadig fisk på leg, vi så et par der hyggede sig ved det gamle Østergaards dambrug og nede ved Polle så vi flere fisk flytte på sig.....jeg synes nogle af dem havde et L på halefinnen......men det kan vel ikke passe?SmileWink

Mvh
Søren
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 21:47
Hej Søes uvorne Knægt
Jeg mener Resen Bæk i dag, er det, min gode ven Orla Bertram kalder optimalt selv produktserende, Det var jo der, vi startede for 6 år siden med udsætning af 6000 stk æg i Jordan Scotty Boxe, klækningsprocent 98% Big smile. Om det er derfor, bestanden er kommet så hurtigt op, er jo ikke videnskabelig bevist. Det kan jo også have været skarv eller fiskehejre, der har haft æg på benene.Wink Men et lille L står der måske tatoveret på halen af dem.Wink
Tak for hjælp med optælling af gydebanker.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2014 kl. 14:55
k

Her er et par billeder fra udsætning af rugekasser i Rabis Bæk, et tilløb til Karup Å. Arbejdet foregår i samarbejde med Aalborg Universitet. Som man kan se på billederne, er vandløbs struturen her betydelig bedre end i Tarm Møllebæk, hvor vi har arbejdet med, og stadig arbejder med rugekasser til undervisningsbrug. Vandkvaliteten vil i Rabis Bæk være langt bedre. Om ca. 1½ måned vil æggene klække og ca. 3 uger efter, når blommesækken er svundet ind, forlader yngelen rugekassen over en periode over ca. 3 uger.

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 20 Jan 2014 kl. 14:59
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2014 kl. 15:03
Tak for de gode billeder, det første virker velkendt, fra en tur på et privat stræk.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2014 kl. 15:11
Hej Torben
Hvis du havde fisket der, havde du nok pillet hagl ud af bagen frem til i dag.LOL
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2014 kl. 15:34
Nej det havde jeg bestemt ikke, jeg havde nemlig fået lov af lodsejeren, en kollega jeg havde været på kursus med. Men det er da muligt der er tale om et andet sted, i hvert fald har jeg indtil dags dato undgået hafg i siddeflæsket, selv om jeg ved en tidligere fjordtur valgte at fortrække tilden åbne kyst på grund af strandjagt. Der kom det godt nok for tæt på efter min smag, jeg kunne nemlig ikke se jægeren, og derfor ikke bedømme hvor han stod. Men vågen det blev jeg vel nok.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2014 kl. 15:37
Denne lodsejer er fredelig nok, men det holder skarnsfolk væk når jeg skriver på den måde.Wink
Lasse
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2014 kl. 18:58
http://www.youtube.com/watch?v=tztcI1CeFNc

Fra Rugekasse i Rabis Bæk
Jeg har lige modtaget dataloggere fra Aalborg Universitet, og udlagt dem i rugekasser. Jeg har lagt en i tom kasse i Resen Bæk for at påvise de store temperaturforskelle, der er i tilløbene.(overfladevand eller grundvand) Netop Resen Bæk og Sejbæk har store forskelle. Håber hundene ikke forelsker sig i den(æder den) igen i år.Embarrassed

 Det viste sig ved sidste bestandanalyse i Rabis Bæk, at der ikke var mange ørreder, trods det, at spærringen ved dambruget nedstrøms er fjernet. Årsagen skulle så undersøges. Skyldes det vandkvaliteten, må den bedste måde, at undersøge det på, være med en rugekasse, der står i vandløbet over hele perioden.Wink

 Der er nok nogen, der brokker sig over mine kommentarer, men jeg mener, humor er et godt værktøj at bruge, især hvis modstanderen savner den. LOL

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2014 kl. 07:57
Hej Alle
Nu tror jeg nok, jeg snart kan sætte mig ud på terrassen og nyde mit opium.
Det lader til at være forstået.
mvh Lasse Hagebro  nu med ny renoveret Logo
Logoet er renoveret af Kjeld Willerslev. Han har evner til at, kunne få et Mona-Lisa maleri til at skraldgrine uden at ødelægge det kunstneriske indtryk.




Redigeret af lasse hagebro - 23 Jan 2014 kl. 08:08
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2014 kl. 09:46
Det er jeg så egoistisk at håbe på varer rigtigt længe
og tak for klippet kan ikke lade være med at undre mig over, hvordan det er lykkedes Bo Skelsmose at komme så tæt på fiskene i undervandsoptagelserne
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2014 kl. 10:35
Hej Torben
Kameraet står ude under vandet og styres oppe fra bilen.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2014 kl. 10:59
Ok - spørgsmålet opstod da en bekendt arbejder med at tage billeder på samme måde på amatørplan, men på kystoptagelserne skræmmes de af kameraet under hans optagelser. Det skabte jo lidt debat men også en del nye kontakter og deling af erfaringer. Blandt andet med sløring af kameraet under vandet, men det skal nok lykkes på et tidspunkt.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 14:13
http://youtu.be/XnWOicL3NZo

Efter udsætning i Trevad Møllebæk efterså vi filmene. Vandløbet er under renovering i forbindelse med fjernelse af opstemningen ved det tidligere Trevad Ørredpark. Man kan på filmen se et meget okkerpåvirket drænafløb.

En af de oplysninger vi nu får ved brug af rugekassen er, om en stor del af yngelen dør lige efter klækningen.Cry

Det er ikke så skadeligt ved æggene, men så snart den nyklækkede yngel begynder at skulle have ilt igennem gællerne i stedet for igennem æggeskallen, opstår problemet. Vi havde problemet ved Blåkilde for to år siden på grund af lave temperaturer og flom. Ved lave temperaturer bliver okkeren langsommere uskadelig.Wink

Hvis der viser sig en stor dødelighed i yngelen i rugekassen, vil det samme jo gælde for den naturlige yngel i bækken. Det må vi så have rettet op på, før vi får en optimal selv produkserende bestand.Wink
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 15:16
Når nu vandløbet er underrenovering, burde man da kontakte lodsejeren nu. Det ville da spare tid, hvis man samtidig kunne lukke de drænrør, men om det er muligt kan kun i og lodsejeren afgøre.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 17:48

Hej Torben

Hvis jeg gik rundt og stoppede alle drænrørene med avispapir uden tilladelse, ville jeg nok komme til at sidde en tid i Sdr. Omme Statsfængsel. Der er godt fiskevand dernede, så det ville nok ikke være så slemt. Det vil nok resultere i, at du ikke kan se Claus Riiskjær og Thorsens røv for skosåler. Når de har hørt mig snakke rugekasser i et par dage flygter de nok.LOL

Tvevad Møllebæk har jo været opstemt siden Valdemar Atterdags tid. Der har været møllesø et langt stykke op i dalen og derfor meget aflejring. Skal der laves gydebanker vil det være bedre længere påstrøms.

Den anden ting der er ved det er, at vi så ikke fik påvist den skadelige virkning ved okker. Nu er der kun 500 stk.æg i kassen, så selv om en del af yngelen går tabt, tror jeg fiskebestanden som helhed vinder ved det.Wink

Mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 25 Jan 2014 kl. 18:58
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 17:56
http://youtu.be/mGHLJqQKYCo
Her er et lidt kønnere område ved Rabis Bæk. Jeg ved ikke om teksten er med.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 20:15
Næh noget glippede for kameramanden, du må opfordre ham til et lydkursus
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 20:20
Lasse jeg har bortført et af dine importerede lakseæg fra fugle syngerens kontor Det er hensat i konens fodbad ( en udemærket rugekasse ) Hvorfra det forhåbentlig bliver udruget Wink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 20:27
Hej Torben
Nogen Steven Spielberg eller Bo Skelmose bliver jeg nok aldrig. Men teksten kan da læses. Jeg Kan godt åbne den ved at klikke på linket. Men nu er jeg jo også elektriker.Wink
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2014 kl. 20:31
Hej John
Hvis du får de importerede æg fra Køge til at klægge, er du en mirakelmager, så kalder jeg dig ikke hønsehuselektriker mere.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 09:33
Bare du ikke kalder mig en JYSK GADEDRENG UDEN INSIGT Det jeg er mest bange for at blive meldt for urent travWink man ved aldrig hvem der læser med måske en CRISTIANIT med magt begær
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 10:27
Jeg kan sagtens læse teksten, det var mere lyden i optagelsen jeg mente.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 11:30
Hej Torben
Jeg optog ikke selv. Kamera sad på hovedet ar en af vennerne, som jeg jagede rundt med. Det er jo svært at filme sig selv.Wink
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 15:29
Slet ikke så tossede de nordjyder.Big smile
Rugekasser i Uggerby Å, modige unge mennesker og flot arbejde.Wink
Trods sne og slud skal rugekassen ud.LOL

mvh Lasse Hagebro

 



Redigeret af lasse hagebro - 26 Jan 2014 kl. 20:38
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 16:07
Du har ret Lasse de lader sig ikke true af nogen overhovedet Thumbs Up
EN JYSK GADEDRENG UDEN INSIGT eller har han aligevel
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 17:04
Lasse, lad os lige slå fast, at vi har alle tilladelser i orden: lodsejere, vandløbsmyndighed, fiskerikontrollen og DTU Aqua. Bare lige, så alle er med på, at det vi laver er OK :-)
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 18:55
Hvem henvender en forening sig til, for at kunne afprøve det lokalt? Og hvad vil det i givet fald koste.
Mvh toraa
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 20:17
Hej Emil
Undskyld, det var ikke for at hænge jer ud som forbrydere.Embarrassed Det var min opfattelse, at alle vidste, der var givet tilladelse til forsøg i Nordjylland samt Karup Å system i samarbejde med Aalborg Universitet. Når man ikke har andet i hovedet, antager man ofte at andre er informeret. Men det ser rigtigt godt ud stort tillykke.Big smile
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 26 Jan 2014 kl. 20:33
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2014 kl. 09:52
Nu har Uggerby Å nok fundet opskriften i håndbog for rugekasseejere.Wink Den er ikke skrevet endnu, men deroppe har de altid været foran. Se blot det el-sikrede hyttefad, de startede med for 6-8 år siden. Til stor fordel for en mere skånsom behandling af moder fiskene. Opfundet på grund af dovenskab, men det gør det vel ikke mindre værdifuldt.LOL
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2014 kl. 22:21
https://www.facebook.com/photo.php?v=256012474567883&set=vb.100004773970962&type=2&theater

Når videnskaben arbejder i laboratoriet

Det her virker måske som et hviskestykke (mellemtig imellem en talefilm og en stumfilm) men teksten kan vel læses.  Wink

 Æggene blev først talt op 3x 500 stk. ved hjælp af Jordan Scotty ladeplade. Fordelt i 3 ledige rugekasser i klækkehuset og senere hældt i bægre med vand for transport til rugekasser  udsat i bækkene. Hvor svært kan det være.Wink Når vi nu senere begynder, at kunne tage vores æg og mælk direkte af moder fisk ude ved bækken, bliver det endnu lettere og bedre. Big smile 

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 27 Jan 2014 kl. 22:24
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 10:50
Hej Alle
En positiv oplevelse.

For halvlandet år siden stod jeg og skulle bruge nogle flamingoplader til rugekasser. Jeg havde fundet ud af, at der var flere typer, alt efter hvor hårdt de var komprimeret. På nettet fandt jeg et firma, der havde en afdeling i Almind syd for Viborg. Jeg kørte der ud og det viste sig at være en lagerafdeling af Sundolitt.

Lagermanden satte jeg ind i projekt rugekasser. Han mente, det var bedst, jeg talte med deres produktchef i Billund. Vi ringede til produktionschefen og jeg fik telefonen. Det tog lidt tid at forklare, hvad det drejede sig om (alene det at han gad høre på mig var flot)Thumbs Up. Det viste sig, at de lavede en type flamingo, der var så hårdt komprimeret, at man kunne sætte en storebæltsfærge på dem uden, at der blev buler.LOL

Aftalen blev, at han ville sende et bundt plader af den omtalte type op til Almind, hvor jeg kunne afhente dem to dage senere. Jeg hentede pladerne, de kostede ingentingBig smile. Som produktions chefen havde sagt under vores samtale, ville firmaet gerne vise en grøn profil.

Jeg kom for en uges tid siden til, at tænke på den gode behandling jeg havde fået. Ringede til Billund og fortalte, hvordan det gik med projektet.(sendte også lidt film). Jeg foreslog dem, at vi satte et lille logo med firmaets mærke på vores rugekasser. Det havde de fortjent for den gode behandling. Jeg har i dag modtaget små klæbemærker som vil komme på rugekasserne ved næste besøgWink.

Dette viser, at det godt kan betale sig, at behandle andre mennesker ordentligt.

Det var en lang smøre, men jeg synes hele historien skulle med.Smile

mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 28 Jan 2014 kl. 11:32
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 18:59
k

Når systemet bremser en ung mand med initiativ.

For to et halvt år siden ringede en ung mand fra Køge til mig og spurgte mig om målene på rugekasser.

Han havde boret 4.000 huller i en plastik box og gratet hullerne af. Jeg ved, det havde været et stort arbejde. Jeg sendte så en af vores standard rugekasser og mente, han skulle prøve med en sådan samtidig.Wink

Han havde samarbejdet med en lodsejer, der i begyndelsen var meget skeptisk, men som da han så resultatet, støttede det fuldt ud. Vi havde den vinter streng frost, hvilket gjorde at, der skulle føres en del tilsyn med rugekassen. Den var placeret, så den blev påvirket at tidevand og skulle ind imellem løses fra en isflage.Cry Jeg fik ind imellem tilsendt billeder af projektet, det gik rigtigt godt. En gang skrev han til mig, at jeg burde have en professorgrad, når jeg kunne få en københavnerdreng til at få en rugekasse til at virke igennem en telefon.Big smile Det hele endte desværre med, at den stakkels initiativrige unge mand blev dunket i hovedet og fik besked om, at det skulle han ikke arbejde med. Det er skidt når folk bliver behandlet på den måde.Confused

Det minder mig om, da min bedstefar i 1950 forærede mig en gammel violin uden strenge.Cry

Det var med ordene, " Lasse, når du har lært at spille, kan du få sat strenge på"Wink

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 29 Jan 2014 kl. 08:50
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 20:32
Dejligt
Mvh
Torben
Til top
Carsten Fosvang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fosvang Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Nordsjælland og Karup å, Vänneån, Ätran og Lagan
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fosvang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 21:44
Jeg har fulgt disse tråde et stykke tid, og vil rose alle for den herlige tone og humor der er. Jeg stoppede for længe siden da jeg syntes tonen var blevet rigtigt kedelig, godt at læse at lystfiskerstilen er tilbage
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2014 kl. 15:41

Rugekasser” NU med Sponsor”

Bliver der stavefejl i der jeg skriver, skyldes det måske, at mine fingre ikke er helt tøet op endnu.Ouch

Vi er lige kommet tilbage fra tilsyn med rugekasserne i Tarm Møllebæk. Det så rigtigt godt ud. Der var kun enkelte døde æg og det bedste var, at der ikke var nogen begyndende svampedannelse. Når man tænker på, at æggene var befrugtede og havde svellet ude i bækken allerede i december, lover det godt.Big smile

Jeg var ledsaget af fru Olsens uartige dreng Einar, ham med de 2x+10 kg fluefangede havørreder for et par år siden.Wink Ham der opfandt gyde gruset for 35 år siden i Haderis ÅTongue. Han lider af sund fornuft. Er også god til at sætte klistermærker på rugekasser.LOL

Vi fik sat vores sponsor logo på kasserne. Sponsor aftalen er ikke nogen Saxo Bank-Tinkov kontrakt, men en tak for god og forstående behandling fra Sundolitt.Thumbs Up

Lodsejeren talte vi med om ansøgning til gydegrus, han var meget positiv. Der skulle jo gerne være gode forhold til fiskene, at vende tilbage til efter en tur i havet.Wink

mvh Lasse hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 30 Jan 2014 kl. 16:17
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres