Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang kaste problem.

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang kaste problem.
    Sendt: 18 Dec 2013 kl. 20:08
Jeg var for en måneds tiden siden nede på et kastekursus i grejbiksen i Trige (tak for et god kursus Peder) men jeg har ikke rigtig haft mulighed for at øve før i mandags. Og nu er jeg stødt ind i et lille problem, mit kast går helt fint bagud og jeg lader linen strække helt ud inden jeg begynder at kaste fremad, men når jeg starter mig kast fremad så er det ligesom om at linen laver en bølge fremad og når jeg ca. Har stangen lodret så stopper "farten" i linen og jeg får ikke skudt den ordentlig afsted. Jeg stopper stangen de rigtige steder og følger lignende langsom ned til vand overfladen når jeg har stoppet kastet.

Jeg ved ikke om det har noget at sige men bevægelsen jeg laver når jeg kaster er lige over hoved og frem igen med stangen. (Selvom jeg syntes min arm gerne vil længer ud så linen bliver kaster lidt mere skråt ud fra kroppen i stedet for lige over hoved frem og tilbage) jeg havde fint ok fat i det på kurset men et eller anden gør jeg galt i det pokkers fremkast. Hov glemte lige at sige at jeg fint nok får fart på linen når jeg skyder den Fremad.
Til top
Peter Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
samsondk Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 210
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér samsondk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 20:28
Lyder lidt som om at du "skubber" stangen frem med armen i fremkastet i stedet for at "svirpe".. Det er aldrig nemt at forstå eller forklare det når det bliver skrevet. Har du øvet dobbelt træk? Det hjælper også meget på fremdriften.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 20:52
Dobbelt træk? Embarrassed
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 20:56
http://www.youtube.com/watch?v=57zpRr3BKV8

Spol frem til 2 minutter inde i klippet
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 21:06
Hvis det er dobbelt træk så ja så har jeg lært det også :) men det kan være jeg skyder linen frem inden jeg laver en træk. Altså at jeg trækker for sent.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 23:10
Down-up


han er sgu hyggelig! 
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 23:12
og som Erik Kyrping sagde på et kursus jeg var på, så  trækker du lige inden du slipper som du ville smide et stykke papir fra dig... lidt som du også kan se Mel Krieger gøre i videoen.

Redigeret af Twisttmann - 18 Dec 2013 kl. 23:15
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 09:05
Hej Dennis, det er lidt svært at hjælpe dig ud fra dine ord du skriver her. Jeg ville ringe eller køre ind til Peder igen og fortælle at du er støt på problemet. Jeg er sikker på at han vil hjælpe dig på ret køl igen.

Problemet for mig er at jeg ikke ved hvad Peder har lært dig og hvordan han har vist dig teknikkerne. 

Hvis du ikke har mulighed for at få fat i Peder, så kan jeg give dig lidt hurtigt første hjælp så du kan komme sikkert videre. Jeg går ud fra det er enhånds fluestang vi snakker om her?

Huskeliste til fluekastets positioner:
  1. Udgangs position.
  2. Forreste stop.
  3. Bagerste stop.
  4. Bagerste position. 
Du løfter stangen i en rolig og jævn bevægelse bagud til forreste stop. Så løfter du stangen i et jævnt stigende tempo fra forreste stop til bagerste stop. Inden linen er helt strakt nedsættes hastigheden markant, uden at stoppe. Nu løfter du stangen lidt frem og op, det er et behersket løft. (stangtoppen føres, længere bagud) Det kaldes pendling. Ved at holde vinklen mellem overarm og underarm lukket, træk albuen tilbage igen indtil du når forreste stop. Udfører du dette korrekt så afleveres linen ud over vandet. Sænk stangen i samme bevægelse som linen falder.

Det virker lidt som om det er pendlingen du "glemmer". 
Når du har fået rettet op på dit kast, så er det bare at træne og træne, træn i alt slags vejr. Det vil give dig rigtigt mange fantastiske oplevelser med dit fiskeri med fluestang.

Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 11:55
Jeg vil anbefale dig at se en film med Mel Krieger eller læse den bog der hedder Fluekast som også er skrevet af Mel Krieger. Den kan lånes på biblioteket.
Hvis du tager lange perioder hvor du ikke øver dit kast, især her i starten hvor du lærer, så vil du gøre det sværere for dig selv og skal starte forfra hele tiden indtil du får styr på teknikken.
Hilsen Kim.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 14:41
Jeg siger mange tak for links og gode svar. :)
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 13:04
Høhø selv som meget erfarend fluefisker er videoen med mel krieger hylende morsomt 
Men det skal ikke tage fra ham at han har ret double træk er effektivt giver flere meter og kan redde et halv dårligt kast
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum